💠 مجلس خبرگان بی نظیرترین پارلمان دنیاست
🔸 آیت الله اراکی با تصریح بر این که مجلس خبرگان، بینظیرترین پارلمان دنیاست تأکید کرد: در معرفی مجلس خبرگان به مردم کوتاهی شده و از این رو لازم است تا گزارش کار این مجلس به اطلاع عموم مردم رسانده شود.
🔸 ایشان که در جمع مسئولین استان مرکزی سخن میگفت با بیان این که مجلس خبرگان دو مأموریت اصلی دارد اظهار داشت: انتخاب رهبری نظام و مراقبت و نظارت بر تداوم شرایط رهبری، دو مسئولیت اصلی این مجلس است.
🌐 مشروح خبر
▫️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
🔰نسبت فقه نظام و علوم اجتماعی ✅ تعریف فقه به بحث از احکام افعال مکلفین تعریف محدودی است؛ فقه از بای
🔰مبانی هستیشناختی فقه نظام
👈(اقتباسی از کتاب «گفتارهایی پیرامون فقه نظام»، تحقیق حمزه منصوریان، انتشارات مؤسّسه پژوهشی فقه نظام، نشست سوم: مبانی هستیشناسی فقه نظام؛ ارائه حجتالاسلام و المسلمین عنایتالله رمضانپور)
💠فقه نظام نگاه هستیشناسی متناسب با خود را اقتضا میکند. مقصود از هستیشناسی، معنای عام آن شامل معرفت به توحید و مراتب توحید؛ شامل توحید در خالقیت، ربوبیت، تدبیر و تشریع، و همچنین انسان، جامعه و فرجامشناسی است.
✅هستیشناسی متناسب با فقه نظام، توجه به پدیدهها با لحاظ مبانی هستیشناختی آنها و نگاه نظاموار به هستی آنها و در نتیجه فهم پدیدهها به صورت یک بسته کامل است که لازمه آن تلقی باز و نوظهور نسبت به پدیدهها و پرهیز از نگاه گسسته و جزیرهای و بسته نسبت به آنها است. در این منظر است که فقه اجتماعی و حکم حکومتی ممکن تلقی میشود و مبارزه با ظلم و فراروی از وضعیت موجود معنی مییابد.
⭕️در وضعیت موجود چشمانداز غربی به پدیدهها، نتیجهی نگاه گسسته و جدا جدا به پدیدهها، غلبه نظامهای بسته بر نظامهای باز بوده است:
🔻رویکردهای ماتریالسیتی دیالکتیک یا لیبرال، خالقیت خدا را انکار میکنند و برخی رویکردهای مسیحی، ربوبیت خدا و مدیریت او بر عالم را انکار میکنند و برخی نگاه جبری به ربوبیت و مدیریت خداوند بر عالم دارند.
🔻با حذف مدیریت خداوند بر انسانها، «منفعت انسانها» منطق محوری در نظامهای اجتماعی میشود و عدالت نیز مقیّد به حفظ منافع طبقات برخوردارتر تعریف میشود. عدم توجه به فرجامشناسی پدیدهها، ساختارهایی مثل بانک و بورس را عقیم میکند. جهل و غفلت از حاکمیت سنتهای الهی بر تاریخ و جامعه، مبارزه با ظلم را تضعیف و تعطیل میکند. محوریت لذت در روابط، نظام خانواده را نابود میکند و قدرت تنها با منطق قدرت قابل مهار و شکلدادن میشود.
❇️نتیجه منظر توحیدی و پشتوانه ربّانی برای نظامهای اجتماعی، نظامهای باز اجتماعی است:
🔹در این منظر خداوند خالق فعّالی است که با اسمای حسنای خود عالم ماده را تدبیر میکند و مالکیت و حق تصرف مطلق در عالم دارد، سنّتهای مطلق الهی نظیر سنّتهای «اختلاف»، «امتحان» و «هدایت»، پدیدههای نوظهور را رقم میزنند.
🔹سنتهای مشروط به اختیار انسان؛ نظیر سنّتهای: «زیادت نعمت بر اثر شکر»، «نصرت و غلبه»، «برکت» و سنت «افزایش هدایت» نظامهای اجتماعی ایمانی را گسترش میدهد.
🔹 سنّتهای سخت جاری در حق اهل باطل؛ نظیر سنّت «امهال»، «اخذ به بأساء و ضرّاء»، «شکست از مؤمنین»، و سنّتهای به ظاهر گشایشی برای ایشان؛ نظیر سنت «تزیین اعمال» و سنت «زیادت ضلالت» و در نهایت سنت «استدراج»، نظامهای باطل را تضعیف میکنند و در این شرایط است که «مقاومت در مقابل انواع ظلم» در نظامهای اجتماعی تقویت میشود.
📍بوستان کتاب
#کتاب_فقه_نظام
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰 انتشار فایل پی دی اف مقالههای شماره نخست دوفصلنامه فقه نظام در سامانه اینترنتی دو فصلنامه فقه نظام با امکان ارجاع علمی در نشانی:
https://www.jsjournal.ir/issue_28818_28820.html
▫️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰بخشهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری:
🔹در شاکلهی نظام اسلامی، در قوارهی کلّی نظام اسلامی، جایگاه رهبری عمدتاً برای حفظ جهتگیری به سمت هدف انقلاب است؛ این عمدهی مسئولیّت رهبری است ... هدف انقلاب اسلامی را اگر بخواهیم به طور خلاصه عرض بکنیم، عبارت است از محقّق کردن «توحید» در زندگی مردم در کشور.
🔹«توحید» در جنبهی معرفتی و مفهومی، یک امری است که به حسب مراتب فهم و معرفت افراد، قابل گسترش است؛ این مفهوم باید در زندگی جامعه محقّق بشود؛ [یعنی] توحید تحقّق پیدا کند در جامعه؛ چون توحید همهی دین است... .
🔹برای اینکه جامعهی اسلامی به این هدف نزدیک بشود و یک جامعهی توحیدی به وجود بیاید، تلاشهایی لازم است و موانعی وجود دارد ... انگیزههایی وجود دارد ... که نگذارند انقلاب و نظام به سمت هدف خودش حرکت کند و پیش برود و توفیق پیدا کند؛ [میخواهند] آن را متوقّف کنند بلکه به عقب برگردانند؛ حالا ولو به عقب برگرداندن و آن وضع ارتجاعی قبل را نشان دادن، در لباس نویی باشد، در لباس جدیدی باشد امّا همان باشد؛ انگیزههایی برای این وجود دارد.
🔹در انقلابهای دیگر این انگیزهها را مشاهده کردیم و موفّق شدند، توانستند مانع بشوند که این انقلابها به اهداف خودشان برسد؛ برگرداندند مسیر انقلابها را. حالا مثلاً در انقلاب کبیر فرانسه ــ که جزو بزرگترین انقلابهای نزدیک دوران ما است ــ هنوز پانزده سال از شروع انقلاب نگذشته بود که همان وضع قبلی، یعنی حکومت سلطنتی مستبدّانه و دیکتاتوری دومرتبه در کشور برقرار شد و همان شد. اینهمه حرکت مردم، حرکتِ متفکّرینِ معروفِ فرانسوی، تلاشها و مجاهدتهای مردمی، تلفات، کشتارها، زدوخوردها، همهی اینها در واقع هیچ شد، نابود شد در ظرف کمتر از پانزده سال!
🔹عین این قضیّه به شکل بدتری در انقلاب شوروی پیش آمد که آن هم یک انقلاب بزرگی است؛ انقلاب کبیر شوروی. آنجا هم همینجور؛ آنجا هم کمتر از ده سال طول کشید که آن ادّعاها و آن حرفها و آن عدالتی که ادّعا میکردند و آن بهاصطلاح مردمسالاری ویژهی کمونیستی که از آن اسم میبردند، همه از بین رفت. یک دیکتاتور، یک قلدرِ گردنکلفتی مثل استالین آمد سر کار و قضایا تمام شد. یعنی این یک خطری است برای همهی انقلابها.
🔹... در آیات متعدّد قرآنی در خطاب به مؤمنین هم این تهدید و هشدار وجود دارد، که من اینجا دو سه آیه را یادداشت کردهام: یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اِن تُطیعُوا الَّذینَ کَفَروا یَرُدّوکُم عَلیٰ اَعقابِکُم فَتَنقَلِبوا خاسِرین؛ (آل عمران، 147) این در سورهی مبارکهی آلعمران [است]؛ اگر غفلت کردید، اگر اطاعت از آنها کردید، «ردّه» پیش میآید، عقبگرد پیش میآید، ارتجاع پیش میآید؛ قرآن هشدار میدهد. یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اِن تُطیعوا فَریقًا مِنَ الَّذینَ اوتُوا الکِتابَ یَرُدّوکُم بَعدَ ایمانِکُم کافِرین؛ (آلعمران،100) این هم باز در سورهی مبارکهی آلعمران است. در سورهی مبارکهی بقره [میفرماید]: وَ لا یَزالونَ یُقاتِلونَکُم حَتّیٰ یَرُدّوکُم عَن دینِکُم اِنِ استَطاعوا. (بقره، 217) یا این آیهی شریفهی دیگر که باز این هم در سورهی مبارکهی بقره است: وَدَّ کَثیرٌ مِن اَهلِ الکِتابِ لَو یَرُدّونَکُم مِن بَعدِ ایمانِکُم کُفّارا؛ (بقره، 109) یعنی مسئلهی عقبگرد و توقّف و بازگشت به عقب مسئلهی کوچکی نیست، مسئلهی بسیار مهمّی است...
🔹خب، یک عاملی لازم است برای اینکه جلوی این [عقبگرد] را بگیرد؛ در نظام اسلامی این عامل «جایگاه رهبری» است؛ بایستی جلوی این انحراف به وسیلهی رهبری گرفته بشود؛ این خیلی اهمّیّت دارد؛ خیلی اهمّیّت دارد! بنابراین اهمّیّت مجلس خبرگان به خاطر این است که متصدّی تعیین مأمور برای این مأموریّت بسیار مهم است؛ [یعنی] متصدّی تعیین رهبری است؛ اهمّیّت این مجلس به خاطر این است. لذا عرض کردیم [مجلس خبرگان] جزو انقلابیترینها است؛ حالا از لحاظ مفهومی جایگاهش این است؛ از لحاظ مصداقی البتّه ممکن است جورواجور پیش بیاید؛ گاهی به این کار عمل بشود، گاهی نشود. کمااینکه در مورد رهبری ممکن است گاهی بتواند، گاهی نتواند. البتّه در مورد رهبری «نخواستن» متصوّر نیست؛ مسئلهی توانستن و نتوانستن است.
🌐https://khl.ink/f/58264
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
🔰بخشهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری: 🔹در شاکلهی نظا
🔰بازنشرهفتاد و دومین نشست پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «ظرفیت های نهاد ولایت فقیه در مواجهه پیشگیرانه با چالش بازگشت پذیری انقلاب ها» به مناسبت بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری
🔹حجت الاسلام زواری: جایگاه ولایت فقیه باعث استحکام درونی انقلاب است؛ به این دلیل که ولایت فقیه امتداد ولایت معصوم است و برخوردار از مشروعیت الهی است که این امر باعث قداست و حجیت نظام ولایت فقیه در نزد جامعه است و سبب اطاعت آحاد جامعه از اوامر و دستورات ولی فقیه و ایجاد رابطه عاطفی و محبت بین امام و امت می شود.
🔹همچنین صفات اخلاقی که باید ولی فقیه داشته باشد - نظیر عدالت، تقوا، تواضع، مسؤولیتپذیری و سایر صفات - و ضرورت باقیماندن این صفات در وی، ظرفیت پیشگیری از بازگشتپذیری را ایجاد می کند.
🔹کارویژهها و اختیارات ولی فقیه در دو ساحت سیاستگذاری کلان و پایش و نظارت نیز، زمینه را برای مواجهه نهاد ولی فقیه با چالش بازگشتپذیری فراهم می کند.
🌐 گزارش نشست در سایت پژوهشگاه فقه نظام
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir