💠 مجلس خبرگان بی نظیرترین پارلمان دنیاست
🔸 آیت الله اراکی با تصریح بر این که مجلس خبرگان، بینظیرترین پارلمان دنیاست تأکید کرد: در معرفی مجلس خبرگان به مردم کوتاهی شده و از این رو لازم است تا گزارش کار این مجلس به اطلاع عموم مردم رسانده شود.
🔸 ایشان که در جمع مسئولین استان مرکزی سخن میگفت با بیان این که مجلس خبرگان دو مأموریت اصلی دارد اظهار داشت: انتخاب رهبری نظام و مراقبت و نظارت بر تداوم شرایط رهبری، دو مسئولیت اصلی این مجلس است.
🌐 مشروح خبر
▫️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
🔰نسبت فقه نظام و علوم اجتماعی ✅ تعریف فقه به بحث از احکام افعال مکلفین تعریف محدودی است؛ فقه از بای
🔰مبانی هستیشناختی فقه نظام
👈(اقتباسی از کتاب «گفتارهایی پیرامون فقه نظام»، تحقیق حمزه منصوریان، انتشارات مؤسّسه پژوهشی فقه نظام، نشست سوم: مبانی هستیشناسی فقه نظام؛ ارائه حجتالاسلام و المسلمین عنایتالله رمضانپور)
💠فقه نظام نگاه هستیشناسی متناسب با خود را اقتضا میکند. مقصود از هستیشناسی، معنای عام آن شامل معرفت به توحید و مراتب توحید؛ شامل توحید در خالقیت، ربوبیت، تدبیر و تشریع، و همچنین انسان، جامعه و فرجامشناسی است.
✅هستیشناسی متناسب با فقه نظام، توجه به پدیدهها با لحاظ مبانی هستیشناختی آنها و نگاه نظاموار به هستی آنها و در نتیجه فهم پدیدهها به صورت یک بسته کامل است که لازمه آن تلقی باز و نوظهور نسبت به پدیدهها و پرهیز از نگاه گسسته و جزیرهای و بسته نسبت به آنها است. در این منظر است که فقه اجتماعی و حکم حکومتی ممکن تلقی میشود و مبارزه با ظلم و فراروی از وضعیت موجود معنی مییابد.
⭕️در وضعیت موجود چشمانداز غربی به پدیدهها، نتیجهی نگاه گسسته و جدا جدا به پدیدهها، غلبه نظامهای بسته بر نظامهای باز بوده است:
🔻رویکردهای ماتریالسیتی دیالکتیک یا لیبرال، خالقیت خدا را انکار میکنند و برخی رویکردهای مسیحی، ربوبیت خدا و مدیریت او بر عالم را انکار میکنند و برخی نگاه جبری به ربوبیت و مدیریت خداوند بر عالم دارند.
🔻با حذف مدیریت خداوند بر انسانها، «منفعت انسانها» منطق محوری در نظامهای اجتماعی میشود و عدالت نیز مقیّد به حفظ منافع طبقات برخوردارتر تعریف میشود. عدم توجه به فرجامشناسی پدیدهها، ساختارهایی مثل بانک و بورس را عقیم میکند. جهل و غفلت از حاکمیت سنتهای الهی بر تاریخ و جامعه، مبارزه با ظلم را تضعیف و تعطیل میکند. محوریت لذت در روابط، نظام خانواده را نابود میکند و قدرت تنها با منطق قدرت قابل مهار و شکلدادن میشود.
❇️نتیجه منظر توحیدی و پشتوانه ربّانی برای نظامهای اجتماعی، نظامهای باز اجتماعی است:
🔹در این منظر خداوند خالق فعّالی است که با اسمای حسنای خود عالم ماده را تدبیر میکند و مالکیت و حق تصرف مطلق در عالم دارد، سنّتهای مطلق الهی نظیر سنّتهای «اختلاف»، «امتحان» و «هدایت»، پدیدههای نوظهور را رقم میزنند.
🔹سنتهای مشروط به اختیار انسان؛ نظیر سنّتهای: «زیادت نعمت بر اثر شکر»، «نصرت و غلبه»، «برکت» و سنت «افزایش هدایت» نظامهای اجتماعی ایمانی را گسترش میدهد.
🔹 سنّتهای سخت جاری در حق اهل باطل؛ نظیر سنّت «امهال»، «اخذ به بأساء و ضرّاء»، «شکست از مؤمنین»، و سنّتهای به ظاهر گشایشی برای ایشان؛ نظیر سنت «تزیین اعمال» و سنت «زیادت ضلالت» و در نهایت سنت «استدراج»، نظامهای باطل را تضعیف میکنند و در این شرایط است که «مقاومت در مقابل انواع ظلم» در نظامهای اجتماعی تقویت میشود.
📍بوستان کتاب
#کتاب_فقه_نظام
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰 انتشار فایل پی دی اف مقالههای شماره نخست دوفصلنامه فقه نظام در سامانه اینترنتی دو فصلنامه فقه نظام با امکان ارجاع علمی در نشانی:
https://www.jsjournal.ir/issue_28818_28820.html
▫️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰بخشهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری:
🔹در شاکلهی نظام اسلامی، در قوارهی کلّی نظام اسلامی، جایگاه رهبری عمدتاً برای حفظ جهتگیری به سمت هدف انقلاب است؛ این عمدهی مسئولیّت رهبری است ... هدف انقلاب اسلامی را اگر بخواهیم به طور خلاصه عرض بکنیم، عبارت است از محقّق کردن «توحید» در زندگی مردم در کشور.
🔹«توحید» در جنبهی معرفتی و مفهومی، یک امری است که به حسب مراتب فهم و معرفت افراد، قابل گسترش است؛ این مفهوم باید در زندگی جامعه محقّق بشود؛ [یعنی] توحید تحقّق پیدا کند در جامعه؛ چون توحید همهی دین است... .
🔹برای اینکه جامعهی اسلامی به این هدف نزدیک بشود و یک جامعهی توحیدی به وجود بیاید، تلاشهایی لازم است و موانعی وجود دارد ... انگیزههایی وجود دارد ... که نگذارند انقلاب و نظام به سمت هدف خودش حرکت کند و پیش برود و توفیق پیدا کند؛ [میخواهند] آن را متوقّف کنند بلکه به عقب برگردانند؛ حالا ولو به عقب برگرداندن و آن وضع ارتجاعی قبل را نشان دادن، در لباس نویی باشد، در لباس جدیدی باشد امّا همان باشد؛ انگیزههایی برای این وجود دارد.
🔹در انقلابهای دیگر این انگیزهها را مشاهده کردیم و موفّق شدند، توانستند مانع بشوند که این انقلابها به اهداف خودشان برسد؛ برگرداندند مسیر انقلابها را. حالا مثلاً در انقلاب کبیر فرانسه ــ که جزو بزرگترین انقلابهای نزدیک دوران ما است ــ هنوز پانزده سال از شروع انقلاب نگذشته بود که همان وضع قبلی، یعنی حکومت سلطنتی مستبدّانه و دیکتاتوری دومرتبه در کشور برقرار شد و همان شد. اینهمه حرکت مردم، حرکتِ متفکّرینِ معروفِ فرانسوی، تلاشها و مجاهدتهای مردمی، تلفات، کشتارها، زدوخوردها، همهی اینها در واقع هیچ شد، نابود شد در ظرف کمتر از پانزده سال!
🔹عین این قضیّه به شکل بدتری در انقلاب شوروی پیش آمد که آن هم یک انقلاب بزرگی است؛ انقلاب کبیر شوروی. آنجا هم همینجور؛ آنجا هم کمتر از ده سال طول کشید که آن ادّعاها و آن حرفها و آن عدالتی که ادّعا میکردند و آن بهاصطلاح مردمسالاری ویژهی کمونیستی که از آن اسم میبردند، همه از بین رفت. یک دیکتاتور، یک قلدرِ گردنکلفتی مثل استالین آمد سر کار و قضایا تمام شد. یعنی این یک خطری است برای همهی انقلابها.
🔹... در آیات متعدّد قرآنی در خطاب به مؤمنین هم این تهدید و هشدار وجود دارد، که من اینجا دو سه آیه را یادداشت کردهام: یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اِن تُطیعُوا الَّذینَ کَفَروا یَرُدّوکُم عَلیٰ اَعقابِکُم فَتَنقَلِبوا خاسِرین؛ (آل عمران، 147) این در سورهی مبارکهی آلعمران [است]؛ اگر غفلت کردید، اگر اطاعت از آنها کردید، «ردّه» پیش میآید، عقبگرد پیش میآید، ارتجاع پیش میآید؛ قرآن هشدار میدهد. یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اِن تُطیعوا فَریقًا مِنَ الَّذینَ اوتُوا الکِتابَ یَرُدّوکُم بَعدَ ایمانِکُم کافِرین؛ (آلعمران،100) این هم باز در سورهی مبارکهی آلعمران است. در سورهی مبارکهی بقره [میفرماید]: وَ لا یَزالونَ یُقاتِلونَکُم حَتّیٰ یَرُدّوکُم عَن دینِکُم اِنِ استَطاعوا. (بقره، 217) یا این آیهی شریفهی دیگر که باز این هم در سورهی مبارکهی بقره است: وَدَّ کَثیرٌ مِن اَهلِ الکِتابِ لَو یَرُدّونَکُم مِن بَعدِ ایمانِکُم کُفّارا؛ (بقره، 109) یعنی مسئلهی عقبگرد و توقّف و بازگشت به عقب مسئلهی کوچکی نیست، مسئلهی بسیار مهمّی است...
🔹خب، یک عاملی لازم است برای اینکه جلوی این [عقبگرد] را بگیرد؛ در نظام اسلامی این عامل «جایگاه رهبری» است؛ بایستی جلوی این انحراف به وسیلهی رهبری گرفته بشود؛ این خیلی اهمّیّت دارد؛ خیلی اهمّیّت دارد! بنابراین اهمّیّت مجلس خبرگان به خاطر این است که متصدّی تعیین مأمور برای این مأموریّت بسیار مهم است؛ [یعنی] متصدّی تعیین رهبری است؛ اهمّیّت این مجلس به خاطر این است. لذا عرض کردیم [مجلس خبرگان] جزو انقلابیترینها است؛ حالا از لحاظ مفهومی جایگاهش این است؛ از لحاظ مصداقی البتّه ممکن است جورواجور پیش بیاید؛ گاهی به این کار عمل بشود، گاهی نشود. کمااینکه در مورد رهبری ممکن است گاهی بتواند، گاهی نتواند. البتّه در مورد رهبری «نخواستن» متصوّر نیست؛ مسئلهی توانستن و نتوانستن است.
🌐https://khl.ink/f/58264
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
🔰بخشهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری: 🔹در شاکلهی نظا
🔰بازنشرهفتاد و دومین نشست پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «ظرفیت های نهاد ولایت فقیه در مواجهه پیشگیرانه با چالش بازگشت پذیری انقلاب ها» به مناسبت بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری
🔹حجت الاسلام زواری: جایگاه ولایت فقیه باعث استحکام درونی انقلاب است؛ به این دلیل که ولایت فقیه امتداد ولایت معصوم است و برخوردار از مشروعیت الهی است که این امر باعث قداست و حجیت نظام ولایت فقیه در نزد جامعه است و سبب اطاعت آحاد جامعه از اوامر و دستورات ولی فقیه و ایجاد رابطه عاطفی و محبت بین امام و امت می شود.
🔹همچنین صفات اخلاقی که باید ولی فقیه داشته باشد - نظیر عدالت، تقوا، تواضع، مسؤولیتپذیری و سایر صفات - و ضرورت باقیماندن این صفات در وی، ظرفیت پیشگیری از بازگشتپذیری را ایجاد می کند.
🔹کارویژهها و اختیارات ولی فقیه در دو ساحت سیاستگذاری کلان و پایش و نظارت نیز، زمینه را برای مواجهه نهاد ولی فقیه با چالش بازگشتپذیری فراهم می کند.
🌐 گزارش نشست در سایت پژوهشگاه فقه نظام
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
🔰بازنشرهفتاد و دومین نشست پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «ظرفیت های نهاد ولایت فقیه در مواجهه پیشگیرانه
ظرفیتهای نهاد ولایت فقیه برای پیشگیری از بازگشتپذیری.pdf
2.7M
🔰مقاله پژوهشی ظرفیتهای نهاد ولایت فقیه برای بازگشتپذیری، غلامرضا بهروزی لک، محسن زواری
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰چاپ اثری جدید از انتشارات مؤسسه پژوهشی فقه نظام با همکاری موسسه پژوهشی فتوح اندیشه، تحت عنوان "نظام حقوقی ایران در ترازوی فقه؛ رصد فقهی نظام حقوقی جمهوری اسلای ایران"
✍️نویسندگان:
حسن شجاعی، نصیراله حسنلو، مهدی نیکبین
📚 مطلوب یک نظام مبتنی بر فقه این است که فقه در همه عرصههای اداره جامعه، در بالاترین سطح توان خود، حضور داشته باشد. ایدئولوژی حضرت امام (ره) و هدف اولیه جمهوری اسلامی این بوده که هرچه بیشتر راه را برای حضور فقه در ساحت مدیریت جامعه باز کند و سیر تکاملی این نظام بهسمتی پیش رود که روزبهروز این مطلوب تحقق بیشتری پیدا کند. بههمیندلیل، برای موفقیت در تحقق این سیر تکاملی و حفاظت آن از آفات نظری و عملی باید در مقاطع متعدد زمانی، ارزیابی انتقادی صورت گیرد. این ارزیابیها که طبیعتاً در هر زمانی با روش ویژهای صورت میگیرد، میتواند میزان صحت مسیر طی شده و تناسب سرعت این سیر تکاملی را بررسی کند و نشان دهد چه میزان جمهوری اسلامی بهسمت اهداف مطلوب پیش رفته است؛ همچنین میتواند نقشه راه آینده جمهوری اسلامی ایران را برای تحقق این مطلوب، روشن و چشمانداز صحیحی برای طی ادامه مسیر ترسیم کند.
🔺مطالعه بیشتر درباره کتاب در سایت پژوهشگاه فقه نظام
http://jiiss.ir/fa/weblog/171376/
🔻جهت تهیه کتاب با آیدی یا شماره تماس زیر ارتباط بگیرید:
@f_nezzam
025 3291 5980
◻️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#نشست #جهاد_مالی
🔰گردهمایی علمی جهاد مالی
🔶از وجوب شرعی تا مشارکت مردمی
🎤آیتالله علیرضا اعرافی
سخنران افتتاحیه
⏰ساعت ۸
🎤آیت الله سید محمدعلی مدرسی
حکم جهاد مالی در مذاهب فقهی
⏰ساعت۸:۴۵
🎤آیتالله محمد قائنی
شرط تمکن مالی در جهاد مالی و تداخل آن با سایر واجبات مالی
⏰ساعت۹:۳۰
🎤سردار حسن پلارک
جهاد مالی؛ راهکارها وفرصتها
⏰ساعت۱۰:۱۵
🎤حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حمید پارسانیا
رویکرد تمدنی به جهاد مالی و علل مغفول ماندن آن
⏰ساعت۱۱
🎤آیتالله سعید واعظی
شمول حکم جهاد مالی نسبت به جهاد موجود در خارج از مرزها
⏰ساعت۱۲:۳۰
🎤آیتالله محسن اراکی
حکم جهاد مالی و شمول آن نسبت به بانوان
⏰ساعت۱۳:۱۵
🗓 پنجشنبه ۱ آذر۱۴۰۳، ساعت ۷:۴۵ صبح
🏢قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهارعلیهمالسلام، سالن فقاهت
▫️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تأکید چندباره مقام معظم رهبری بر ضرورت تحول و بروزشدن حوزه های علمیه
❇️ رهبر معظم انقلاب: حوزههای علمیه احتیاج به تحول دارند. حوزه علمیه برای مردم است و برای تبلیغ و برای پیشبرد دین است.
❇️ برای ایجاد حاکمیت دین است.
🔹اینکه حوزه خود را از لوازم حاکمیت دینی بر کنار بدارد این نامعقول است چرا که خداوند پیامبر(ص) را برای حاکمیت دین فرستاده است. «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ»
هدف از ارسال رسول، غلبه و حاکمیت است و این وظیفه کسانی است که در راه پیامبر حرکت می کنند که مصداق و مظهر آن حوزه های علمیه است پس حوزه های علمیه باید در این جهت حرکت کنند.
🔹چون حوزه موظف است جامعه را هدایت کند و جامعه هم دائما در حال تحول و پیشرفت است، پس حوزه بایستی خود را بهروز کند.
◻️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تأکید مقام معظم رهبری بر ورود حوزه های علمیه به کیفیت حکمرانی و ارائه نظر در زمینه های مختلف آن
❇️ رهبر معظم انقلاب: حوزههای علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و اداره حکومت و پدیدههای جدید و مختلفی همچون مسائل مالی و پولی و اقتصادی و رمزارزها و مسائل خانواده و ... نظر بدهند
دین درباره همه این مسائل، فکر، راهنمایی و منطق و سرمشق دارد؛ باید این سرمشق را پیدا کرد و روی آن کار کرد.
◻️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📸 گزارش تصویری نشست علمی مسألهشناسی فقهی فرقهها و جریانهای انحرافی معاصر از منظر سیاسی
با ارائه حجتالاسلام والمسلمین حاجی ابوالقاسم دولابی، رئیس مؤسسه پژوهشی فقه نظام
و دبیری علمی حجت الاسلام نصیراله حسنلو
🔸رئیس مؤسسه پژوهشی فقه نظام، در این نشست، که پنجشنبه اول آذرماه ۱۴۰۳ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با هدف افقگشایی و مسألهپروری در زمینه مسائل فقهی فرقهها برگزار گردید، به تبیین موضوعات فقهی مبنایی و بنایی مرتبط با سران و پیروان فرقههای انحرافی، پرداخت.
🔸ایشان ظرفیتهای فقه سیاسی را در این زمینه چشمگیر دانست و تصریح کرد، در فقه شیعه، مباحث فراوانی وجود دارد که تطبیق آنها بر کنش سیاسی پیروان فرقههای انحرافی معاصر میتواند چالشهای مرتبط با تعامل سیاسی پیروان این فرقهها با حکومت و چالشهای مرتبط با حقوق و آزادیهای سیاسی آنان را حل کند.
▫️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💠 مهم ترین هدف الهی، ایجاد امت برپاکننده حکم عادلانه الهی است.
🔸آیت الله اراکی، اندیشمندان و محققان را به تحلیل دقیق همه شئون نماز فرا خواند و خاطر نشان کرد: تحلیل دقیق نماز نیازمند تحقیقات علمی است.
🔹ایشان که امروز در همایش ستاد اقامه نماز با موضوع «جایگاه نماز در پرورش و رشد امت الهی» سخن می گفت بیان داشت: مهم ترین هدف الهی، ایجاد امت برپاکننده حکم عادلانه الهی است که البته این امر با اختیار و اراده انسانی به وجود می آید.
🌐 مشروح خبر
▫️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir