اولین بانوی اسلام
حضرت علي علیه السلام: هر سال پیامبر ص به غارحرا می رفت و غیر از من کسی او را نمی دید ، در آن روز فقط یک خانه در اسلام بود که پیامبر ص و #خدیجه بود و من سوم آنها بودم نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبوت را می شنیدم
وَ لَقَدْ كَانَ يُجَاوِرُ فِي كُلِّ سَنَةٍ بِحِرَاءَ فَأَرَاهُ وَ لاَ يَرَاهُ غَيْرِي وَ لَمْ يَجْمَعْ بَيْتٌ وَاحِدٌ يَوْمَئِذٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ غَيْرَ رَسُولِ اَللَّهِ صلىاللهعليهوآله وَ خَدِيجَةَ وَ أَنَا ثَالِثُهُمَا أَرَى نُورَ اَلْوَحْيِ وَ اَلرِّسَالَةِ وَ أَشُمُّ رِيحَ اَلنُّبُوَّةِ
نهج البلاغه،خطبه ١٩٢ نسخه معجم
#حضرت_خدیجه
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
🌙 استغفار در میدانهای ملی ما را به توفیقات بزرگ میرساند
🔻 رهبر انقلاب در دیدار رمضانی مسئولان نظام: یکی از چیزهایی که در دعاهای ماه مبارک رمضان تکرار شده، مسئلهی طلب مغفرت الهی است. خب استغفار یعنی چه؟ یعنی معذرت خواهی. از خیلی از کارها، از بسیاری از کردهها و نکردههای خودمان از خدای متعال باید معذرت بخواهیم.
🔺 نگاهمان هم به استغفار این نباشد که فقط مثلاً برای گناهان شخصی و برای شستشوی دل خودمان استغفار کافی است، نه؛ استغفار در میدانهای ملی و در میدانهای بزرگ اجتماعی کارکرد و تأثیر دارد و ما را به توفیقات بزرگ میرساند. ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
🏷 #بسته_خبری
🌙 @Khamenei_ir
#فرازی_از_دعای_ابوحمزه_ثمالی_ده
حضرت امام سجاد علیه السلام درین بخش به عواملی که موجب عدم تمرکز در نمازمی شود اشاره می کند :
1- گاهی رفتارها و اعمالی که انسان انجام می دهد موجب خشم الهی می شودلذا انسان را در گاه خویش می راند« سَيِّدِي لَعَلَّكَ عَنْ بَابِكَ طَرَدْتَنِي »ای اقای من شاید مرا از در خانه ات رانده ای
2-« وَ عَنْ خِدْمَتِكَ نَحَّيْتَنِي » و از خدمت خویش دورم ساخته اي
3-« أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُسْتَخِفّاً بِحَقِّكَ فَأَقْصَيْتَنِي » يا شايد ديدهاي حق تو را سبك شمردم پس دورم كردهاي
4-« أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُعْرِضاً عَنْكَ فَقَلَيْتَنِي » يا شايد ديدهاي از تو رو گرداندهام پس بر خشم گرفتهاي
می گویم : توجه به نکات مطرح شده به خوبی گویا ی این است که تا شناخت نسبت به حق درست نشود حضور به معنای حقیقی محقق نخواهد شد لذا عدم شناخت حق موجب می شود تا حق الهی به خوبی شناخته نشود وزمانی که حق الهی شناخته نشود امکان ادا ء کردن آن نیز وجود نخواهد داشت در روایات به حقوق متعددی اشاره شده است از جمله تقوای الهی وعدم شرک به خداوند انجام فرائض اهل بیت
https://eitaa.com/jorenab
معمولاً فرار به سمت چیزی یک امر ارتکازی است
یعنی فرار کجا اتفاق میافتد جایی که انسان وحشت می کند، می ترسد میخواهد خود را نجات دهد
آنجا جای اندیشیدن و فکر کردن نیست
اگر در روان انسان، جان انسان، جایی امن نشسته باشد به محض ترس سریع به محل امن خود پناه می برد
کسی که خانه را محل امن خود میداند هنگام ترس به سوی خانه فرار می کند
بچه می داند اگر از کسی ترسیده و باید فرار کند به مکان امنی برود به کجا فرار می کند؟
به سمت مادر
این یک امر ارتکازی است.
یعنی این بچه باید آنقدر انس داشته باشد و برایش ملکه باشد که دامن مادر، دامن امن وامن ترین جا است، برایش آرامش بخشترین جا است
انسان باید به این باور برسد که خداوند بهترین کس برای این است که انسان به او پناه برد و دامن خدا امن ترین جا برای انسان است
پس شما باید آنقدر آرامش پیدا کنید نسبت به خدا،
که اگر مسئله ای پیش می آید به طور ناخودآگاه، به طور غریزی به سمت خدا فرار کنید
پس با دقت در کلمه فرار می فهمیم که انسان باید با خدا مانوس باشد زیرا تا انس نداشته باشد نمیتواند به سمت خداوند فرار کند کلمه« فِرِّوا» به ما می فهماند که رابطه انسان با خدا
به قدری باید خوب باشد که وقتی نکته ای پیش آمد، مسئله ای پیش آمد این باور را داشته باشد که مأمنی که خداوند برای انسان در نظر میگیرد بهترین مامن و امن ترین جایگاه است
آری این است معنای کلام الهی که در قرآن کریم دارد « فِرِّوا اِلی اللّه»
(ذاریات۵۰)
https://eitaa.com/jorenab
#سجده_سهو
پس از سلام نماز به جا آورده میشود و بعد از سجده دوم تشهد و سلام لازم است.
✅ذکر
«بِسْمِ اللَّـهِ وَ بِاللَّـهِ، اَلسَّلامُ عَلَیكَ اَیهَا النَّبِی وَ رَحْمَةُ اللَّـهِ وَ بَرَکاتُهُ»
یا
«بِسْمِ اللَّـهِ وَ بِاللَّـهِ، اَللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ
✅موارد وجوب سجده سهو
فراموشکردن تشهد
حرفزدن غیرعمدی در نماز
فراموشکردن یک سجده
شک بین رَکعَت چهارم و پنجم،در نماز چهار رکعتی
گفتن غیرعمدی سلام نماز در جایی که نباید گفت.
https://eitaa.com/jorenab
#فرازی_ازدعای_ابوحمزه_ثمالی_یازده
5 -« أَوْ لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِي فِي مَقَامِ الْكَاذِبِينَ فَرَفَضْتَنِي » يا شايد مرا در جايگاه دروغگويان ديدهاي پس طردتم كردهاي
6-« أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي غَيْرَ شَاكِرٍ لِنَعْمَائِكَ فَحَرَمْتَنِي» يا شايد ديدهاي سپاسگزار نعمتهايت نيستم پس مرا محروم ساختهاي
7-« أَوْ لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِي مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِي» يا شايد مرا در مجلس علما، نيافتهاي پس خوارم كردهاي
8-« أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي فِي الْغَافِلِينَ فَمِنْ رَحْمَتِكَ آيَسْتَنِي» يا شايد مرا درشمار غافلان ديدهاي پس از رحمت خويش مأیوس كردهاي
9-« أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِينَ فَبَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ خَلَّيْتَنِي» یا شایدمرا با مجالس بيهوده مأنوس ديدهاي پس مرا به آنها واگذاشتهاي
10- « أَوْ لَعَلَّكَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِي فَبَاعَدْتَنِي» دوست نداشتي دعايم را بشنوي پس مرا از درگاه خویش دور نمودهاي
11-« أَوْ لَعَلَّكَ بِجُرْمِي وَ جَرِيرَتِي كَافَيْتَنِي »يا شايد بخاطر جرم و گناهم كيفر دادهاي
أَوْ لَعَلَّكَ بِقِلَّةِ حَيَائِي مِنْكَ جَازَيْتَنِي » يا شايد به بخاطر کمی شرمم از تو مجازاتم كردهاي
https://eitaa.com/jorenab
۱-«از طرف خداوند نور و كتاب آشكارى به سوى شما آمد»
(قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِينٌ).
۳-«قرآن نورى است كه خداوند بوسيله آن كسانى را كه در پى كسب خشنودى او باشند به سوی راه های سلامت هدايت مى كند»
(يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ).
۳-«بوسیله قران کریم آنها را از انواع ظلمتها و تاريكيها (ظلمت شرك، جهل، تفرقه .نفاق و... ) به سوى نور( توحيد، علم و اتحاد ،صداقت،کمک به هم نوعان و... رهبرى مى كند»
(وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ).
۴-«آنها را به جاده مستقيم كه هيچ گونه كجى در آن (خواه از نظر اعتقادی و خواه از نظر برنامه عملى) نيست هدايت مى نمايد»
(وَ يَهْدِيهِمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ).
(مائده:۱۵_۱۶)
https://eitaa.com/jorenab
#تلنگر
پیامبر صلی اله علیه وآله وسلم به یکی از یاران خود فرمود:غذاى خود را جالب و گوارا نمى خورى سپس روى ان شير يا آب مى نوشى» عرض كرد:
آرى.
پيامبر(صلى الله عليه وآله)فرمود: «عاقبت آن به كجا مى رسد؟
او در جواب گفت: اى رسول خدا! همان گونه كه مى دانى.
حضرت فرمود:خداوند دنيا را به آنچه غذاى انسان سرانجام به آن منتهى مى شود تشبيه كرده است
(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۱۹ص۱۴)
«حضرت علی (عليه السلام) از كنار مزبله اى عبور كرد و فرمود: «اين همان است كه بخيلان به آن بخل مى ورزيدند»;
(وَقَدْ مَرَّ بِقَذَر عَلَى مَزْبَلَة هَذَا مَا بَخِلَ بِهِ الْبَاخِلُونَ).
در روايت ديگرى چنين نقل شده كه امام(عليه السلام)پس از مشاهده مزبله فرمود: اين همان چيزى است كه ديروز شما بر سر تصاحب آن با هم رقابت داشتيد»;
(وَرُوِيَ فِي خَبَر آخَرَ أَنَّهُ قَالَ هَذَا مَا كُنْتُمْ تَتَنَافَسُونَ فِيهِ بِالاَْمْسِ)
(نهج البلاغه حکمت ۱۹۵)
https://eitaa.com/jorenab