#فرازی_ازدعای_ابوحمزه_ثمالی_یازده
5 -« أَوْ لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِي فِي مَقَامِ الْكَاذِبِينَ فَرَفَضْتَنِي » يا شايد مرا در جايگاه دروغگويان ديدهاي پس طردتم كردهاي
6-« أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي غَيْرَ شَاكِرٍ لِنَعْمَائِكَ فَحَرَمْتَنِي» يا شايد ديدهاي سپاسگزار نعمتهايت نيستم پس مرا محروم ساختهاي
7-« أَوْ لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِي مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِي» يا شايد مرا در مجلس علما، نيافتهاي پس خوارم كردهاي
8-« أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي فِي الْغَافِلِينَ فَمِنْ رَحْمَتِكَ آيَسْتَنِي» يا شايد مرا درشمار غافلان ديدهاي پس از رحمت خويش مأیوس كردهاي
9-« أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِينَ فَبَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ خَلَّيْتَنِي» یا شایدمرا با مجالس بيهوده مأنوس ديدهاي پس مرا به آنها واگذاشتهاي
10- « أَوْ لَعَلَّكَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِي فَبَاعَدْتَنِي» دوست نداشتي دعايم را بشنوي پس مرا از درگاه خویش دور نمودهاي
11-« أَوْ لَعَلَّكَ بِجُرْمِي وَ جَرِيرَتِي كَافَيْتَنِي »يا شايد بخاطر جرم و گناهم كيفر دادهاي
أَوْ لَعَلَّكَ بِقِلَّةِ حَيَائِي مِنْكَ جَازَيْتَنِي » يا شايد به بخاطر کمی شرمم از تو مجازاتم كردهاي
https://eitaa.com/jorenab
۱-«از طرف خداوند نور و كتاب آشكارى به سوى شما آمد»
(قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِينٌ).
۳-«قرآن نورى است كه خداوند بوسيله آن كسانى را كه در پى كسب خشنودى او باشند به سوی راه های سلامت هدايت مى كند»
(يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ).
۳-«بوسیله قران کریم آنها را از انواع ظلمتها و تاريكيها (ظلمت شرك، جهل، تفرقه .نفاق و... ) به سوى نور( توحيد، علم و اتحاد ،صداقت،کمک به هم نوعان و... رهبرى مى كند»
(وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ).
۴-«آنها را به جاده مستقيم كه هيچ گونه كجى در آن (خواه از نظر اعتقادی و خواه از نظر برنامه عملى) نيست هدايت مى نمايد»
(وَ يَهْدِيهِمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ).
(مائده:۱۵_۱۶)
https://eitaa.com/jorenab
#تلنگر
پیامبر صلی اله علیه وآله وسلم به یکی از یاران خود فرمود:غذاى خود را جالب و گوارا نمى خورى سپس روى ان شير يا آب مى نوشى» عرض كرد:
آرى.
پيامبر(صلى الله عليه وآله)فرمود: «عاقبت آن به كجا مى رسد؟
او در جواب گفت: اى رسول خدا! همان گونه كه مى دانى.
حضرت فرمود:خداوند دنيا را به آنچه غذاى انسان سرانجام به آن منتهى مى شود تشبيه كرده است
(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۱۹ص۱۴)
«حضرت علی (عليه السلام) از كنار مزبله اى عبور كرد و فرمود: «اين همان است كه بخيلان به آن بخل مى ورزيدند»;
(وَقَدْ مَرَّ بِقَذَر عَلَى مَزْبَلَة هَذَا مَا بَخِلَ بِهِ الْبَاخِلُونَ).
در روايت ديگرى چنين نقل شده كه امام(عليه السلام)پس از مشاهده مزبله فرمود: اين همان چيزى است كه ديروز شما بر سر تصاحب آن با هم رقابت داشتيد»;
(وَرُوِيَ فِي خَبَر آخَرَ أَنَّهُ قَالَ هَذَا مَا كُنْتُمْ تَتَنَافَسُونَ فِيهِ بِالاَْمْسِ)
(نهج البلاغه حکمت ۱۹۵)
https://eitaa.com/jorenab
#فرازی_از_دعای_ابوحمزه_ثمالی_دوازده
« فَاِنْ عَفَوْتَ يا رَبِّ فَطالَ ما عَفَوْتَ عَنِ الْمُذْنِبينَ قَبْلي لاَِنَّ كَرَمَكَ اَي رَبِّ يجِلُّ عَنْ مُكافاتِ الْمُقَصِّرينَ وَاَ نَا عائِذٌ بِفَضْلِكَ هارِبٌ مِنْكَ اِلَيكَ مُتَنَجِّزٌ ما وَعَدْتَ مِنَ الصَّفْحِ عَمَّنْ اَحْسَنَ بِكَ ظَنّاً »
ای خدای من اگر مرا ببخشی پس بسيار اتفاق افتاده كه گنهكاران پيش از من را بخشیده ای زيرا كرم تو ای خدای من برتر از كيفر كردن تقصيركاران است و من پناهنده به فضل توام و از تو بهسوي تو گريختهام زیرا وعده ات بر چشم پوشي از كسي كه به تو خوش گمان است قطعی است.
می گویم :
در ا ین بخش حضرت به چند نکته اشاره دارد
1- تنها راه نجات از گرفتاری ها بخشش ذات حق تبارک وتعالی است
2- نباید از خداوند متعال نومید گشت زیرا اساس کار الهی بخشش است چون بنای خداوند متعال بر تر بیت انسان است زیرا «رب»است وکار مربی تربیت است لذا وقتی خودش را معرفی میکند «رحمن ورحیم» معرفی میکند «بسم الله الرحمن الرحیم»
اما وقتی سؤال شد این خدای رحمن ورحیم کیست فرمود در پاسخشان بگو «قل هو الله احد»
پس رحمانیت خداوند اقتضا دارد که بندگان را ببخشد لذا بسیار اتفاق افتاده است که گناهکاران را بخشید ه است
3- پس از آنجا که خداوند متعال مربی است
اولا بجز او نمی شود به کس دیگر پناه برد
وثانیا انسان هرکجا فرار کند بالاخره باید به سوی مربی خویش بیایید وگرنه دیگران برایش دل نمی سوزانند
وثالثا آنچه وعده بدهد مبنی بر بخشش وکرم درست می گوید زیرا میداند این فرد در حال تربیت باید به او اعتماد کند تا بر گردد لذا خداوند متعال خلف وعده نمی کند
«ِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعاد»( آل عمران:۱۹۴)
https://eitaa.com/jorenab
اگر ایمان در جان انسان نشست و با جان گره خورد حتما اثرش را بر اعضا و جوارح خواهد گذاشت و اورا به سوی اعمال نیکو رهنمون خواهدشد و چنین انسانی عاقبت به خیر خواهد شد
الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ
کسانی که ایمان آوردند، و کارهای شایسته انجام دادند، برای آنان زندگی خوش و با سعادت و بازگشتی نیک است.
سوره رعد، آیه 29
https://eitaa.com/jorenab
«السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام»
سلام بر بهار مردمان و خرمی روزگاران
https://eitaa.com/jorenab
قالَ النَّبیُّ صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَآلِهِ:
إنَّ الشَّیطانَ اثنانِ: شَیطانُ الجِنِّ وَ یُبَعَّدُ بـ لاحُولَ وَلاقُوَّۀَ إلاّ بِاللهِ العَلِّی العَظِیمِ،
وَشِیطانُ الإنْسِ وَیُبَعَّدُ بِالصَّلاۀِ عَلیَ النَّبیِّ وَآلِهِ.
(بحارلانوارج۹۲ص۱۳۶)
رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرمودند:
شیاطین دو گروه اند؛ شیاطین جنّی که با ذکر لاحُولَ وَلاقُوَّۀ إلاّ بِاللهِ العَلِّی العَظِیمِ رانده میشوند، و شیاطین انسی که با صلوات بر محمّد و آل محمّد [شر و آزارشان] از شخص دور میشود.
https://eitaa.com/jorenab