#ویژگی_نبی_اکرم
ايمان به خدا از ايمان به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و پيروى از مكتبش جدايى ناپذير است، لذا مى گويد: «كسانى مشمول اين رحمت مى شوند كه از فرستاده پروردگار پيروى كنند» (الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ).
سپس براى اين رسول، شش صفت علاوه بر مقام رسالت بيان مى كند:
۱- او «پيامبر خداست» (النَّبِيَّ).
«نبى» به كسى گفته مى شود كه پيام خدا را بيان مى كند و به او، وحى نازل مى شود- هر چند مأمور به دعوت و تبليغ نباشد- اما «رسول» كسى است كه علاوه بر مقام نبوت، مأمور به دعوت و تبليغ به سوى آيين خدا و ايستادگى در اين مسير مى باشد.
۲- «پيامبرى كه درس نخوانده و از ميان توده جمعيت برخاسته، از سرزمين مكه امّ القرى»
كانون اصلى توحيد طلوع كرده است (الْأُمِّيَّ).
۳- «پيامبرى كه صفات و علامات و نشانهها و دلائل حقانيت او را در (كتب آسمانى پيشين) تورات و انجيل مشاهده مى كنند» (الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ).
۴- پيامبرى كه محتواى دعوت او با فرمان عقل كاملا سازگار است «به نيكيها و آنچه خرد آن را مى شناسد و نزدش معروف است، دعوت مى كند، و از بديها و زشتيها و آنچه نزد خرد ناشناس است، نهى مى نمايد» (يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ).
۵- محتواى دعوت او با فطرت سليم هماهنگ است، «طيبات و آنچه را طبع سليم مى پسندد، براى آنها حلال مى شمرد، و آنچه خبيث و تنفر آميز باشد بر آنها تحريم مى كند» (وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ).
۶- او بسان مدعيان دروغين نبوت و رسالت كه هدفشان به زنجير كشيدن توده هاى مردم و استعمار و استثمار آنهاست، نيست نه تنها بندى بر آنها نمى گذارد، بلكه «بارها را از دوش آنان بر مى دارد، و غل و زنجيرهايى را كه بر دست و پا و گردنشان سنگينى مى كرد، مى شكند» (وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ).
و چون اين صفات ششگانه به ضميمه مقام رسالت كه مجموعا هفت صفت مى شود، روى هم رفته نشانه روشن و دليل آشكارى بر صدق دعوت اوست اضافه مى كند: «پس كسانى كه به او ايمان بياورند و مقامش را بزرگ بشمرند و او را در ابلاغ رسالتش يارى كنند، و از نور آشكارى كه با او نازل شده (يعنى قرآن مجيد) پيروى كنند، بدون شك چنين افرادى رستگارانند» (فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ). ( اعراف :۱۵۷)
(برگزيده تفسير نمونه، ج ۲، ص: ۱۰۰)
https://eitaa.com/jorenab
مسلماً کسانی که
۱- ایمان آوردند
۲- و کارهای شایسته انجام دادند،
۳-و نماز را به پا داشتند،
۴-و زکات پرداختند،
الف- برای آنان نزد پروردگارشان پاداشی [شایسته و مناسب] است،
ب-و نه بیمی بر آنان است
ج- و نه اندوهگین می شوند.
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ
سوره بقره آیه ۲۷۷
https://eitaa.com/jorenab
#ولایت_عهدی_امام_رضا
1- هدف مأمون از پیشنهاد ولایتعهدی به امام (ع)
مرحوم صدوق در عیون اخبار الرضا جلد دوم صفحه 167 تا 168 روایتی را ذکر میکند که در آن بهخوبی اهداف مأمون از این پیشنهاد مشخص میشود.
آنچه مأمون بدان اشاره میکند بدین شرح است.
الف- این مرد کارهای خود را از ما پنهان کرده و مردم را به امامت خود میخواند ما او را بدینجهت ولیعهد قراردادیم که مردم را به خدمت ما و سلطنت ما بخواند.
ب- فریفتگانش بدانند او آن چنانکه ادعا میکند نیست خلافت شایسته ماست.
ج- اگر او را به حال خود واگذاریم در ما شکافی به وجود آورد که نتوانیم او را پرکنیم.
د- با ولایتعهدی خود را در پرتگاه قرار دادهایم نباید در کار وی سهلانگاری کنیم.
ه- پیش مردم او را به صورتی درآوریم که ازنظر آنها شایستگی خلافت را نداشته باشد.
2- چگونگی پذیرش امام رضا علیه اسلام ولایتعهدی
امام (ع) با توجه به شرایطی که مأمون داشت و اینکه او هرگز قصد خیری ندارد از پذیرش ولایتعهدی امتناع میکرد لذا حضرت فرمود من هرگز این مسئولیت را با میل و رغبت قبول نکردم.
مأمون به حضرت عرض کرد ای فرزند رسول خدا این مسئولیت را باید بپذیری امام فرمود من هرگز این کار را با میل و رغبت انجام نمیدهم.
«فَقَالَ لَهُ الْمَأْمُونُ يَا ابْنَ رَسُولِ الله لَا بُدَّ لَكَ مِنْ قَبُولِ هَذَا الْأَمْرِ فَقَالَ لَسْتُ أَفْعَلُ ذَلِكَ طَائِعاً أَبَدا».([1])
از هروی نقلشده که گفت به خدا قسم امام رضا علیه اسلام مسئولیت ولایتعهدی را با میل و رغبت قبول نکرد حضرت با اکراه بهسوی کوفه برده شد سپس تحتالحفظ بهسوی بصره و فارس و مرو حرکت داده شد.
«الْوَرَّاقُ عَنْ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْهَرَوِيِّ قَالَ وَ الله مَا دَخَلَ الرِّضَا ع فِي هَذَا الْأَمْرِ طَائِعاً وَ قَدْ حُمِلَ إِلَى الْكُوفَةِ مُكْرَهاً ثُمَّ أُشْخِصَ مِنْهَا عَلَى طَرِيقِ الْبَصْرَةِ وَ فَارِسَ إِلَى مَرْو».([2])
3- شرط پذیرش امام رضا (علیهاسلام) برای پذیرش ولایتعهدی
وقتی حضرت ناچار به پذیرش ولایتعهدی شد فرمود به شرطی میپذیرم که هیچ کار دولتی را انجام ندهم لذا فرمود به شرطی قبول میکنم که:
الف- کسی را به سرپرستی جایی نگمارم.
ب- کسی را عزل نکنم.
ج- قانونی را نقض ننمایم.
د- و من از دور به شما مشاوره میدهم.
«َوَ أَنَا أَقْبَلُ ذَلِكَ عَلَى أَنِّي لَا أُوَلِّي أَحَداً وَ لَا أَعْزِلُ أَحَداً وَ لَا أَنْقُضُ رَسْماً وَ لَا سُنَّةً وَ أَكُونُ فِي الْأَمْرِ مِنْ بَعِيدٍ مُشِيراً»([3]).
4- عملکرد مأمون بعد از پذیرش
ولایتعهدی توسط امام (ع)
مأمون به مناسبت انتخاب امام رضا (ع) بهعنوان وليعهد دستورهاى مهمى صادر كرد كه عبارتاند از:
الف- ترک لباس سیاه که لباس عباسیان بود و پوشیدن لباس سبز.
ب- اعطای کامل حقوق سربازان.
ج- ضرب درهم و دینار به نام امام رضا (ع).
5- عملکرد امام (ع) در مدت ولایتعهدی
الف- پیشنهاد ولایتعهدی به امام نشانه اعتراف عملی بهحق امام علیه اسلام بود لذا مأمون خطاب به امام گفت من میبینم که شما از من به خلافت سزاوارتری لذا میخواهم خود را عزل و خلافت را به شما بدهم.
امام فرمود اگر این خلافت حق توست پس نباید چیزی که خداوند به تو عطا کرد را نپذیری و اگر حق تو نیست نمیتوانی حق دیگری را به کس دیگری بدهی.([4])
ب- پذیرش ولایتعهدی این امکان را به امام (ع) داد تا بدون تقیه مباحث اعتقادی شیعه را بیان کند لذا جلسات و مناظراتی که حتی با حضور مأمون و سرشناسان علمی مذاهب دیگر صورت میگرفت و حضرت با دقت علمی جواب آنها را میداد باعث شد که تفکر شیعی در سرتاسر ممالک اسلامی رونق یابد و مردم با تفکرات شیعی آشنا شوند لذا مأمون ناخواسته تریبون را در اختیار امام (ع) قرارداد و حضرت نیز بهخوبی از آن بهر ه برد
ج- حضرت در بحثها و مناظرهها بهخوبی بر حقانیت شیعه تأکید میکرد اینکه تنها امامان معصوم شایسته این مقام هستند
[1] -عیون اخبار الرضا ج1 ص 140(بحارالانوار ج49 ص129)
[2] -عیون اخبار الرضا ج1 ص 141(بحار الانوار ج49ص140)
[3] -همان
[4] -بحار الانوار ج49 ص ۳۸
https://eitaa.com/jorenab
پيامبر صلي الله عليه و آله:
مَنْ اَكْثَرَ مِنَ الاِْستِغْفارِ جَعَلَ اللّه ُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجا وَ مِنْ كُلِّ ضَيقٍ مَخْرَجا وَ رَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ؛
[نهج الفصاحه، ح2941.]
هر كس بسيار استغفار كند، خدا وندا
۱-براى او از هر غمى گشايش،قرار می دهد
۲- از هر تنگنايى رهايى می دهد
۳- و از جايى كه انتظار ندارد روزى مى دهد
https://eitaa.com/jorenab
عبد اللَّه بن ابان زيّات گوید : به امام رضا عليه السلام گفتم : در پیشگاه خداوند براى من و خانواده ام دعا کنید. فرمود : «مگر نمىكنم؟! به خداسوگند كه اعمال شما در هر روز و شب ، به من عرضه مىشود» . عبد اللَّه مىگويد : اين مطلب در نظرم سنگین آمد(اما چیزی نگفتم امام علیه السلام متوجه من شد) فرمود : «مگر كتاب خدا را نمىخوانى كه مىفرمايد : «بگو: [هر كارى كه مىخواهيد] بكنيد، كه به زودى خدا و فرستاده او و مؤمنان ، كردار شما رامىبينند
أَبَانٍ الزَّیَّاتِ وَ کَانَ یُکَنَّی عَبْدَ الرِّضَا قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا علیه السلام ادْعُ اللَّهَ لِی وَ لِأَهْلِ بَیْتِی قَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ وَ اللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَکُمْ لَتُعْرَضُ عَلَیَّ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِکَ فَقَالَ أَ مَا تَقْرَأُ کِتَابَ اللَّهِ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ
(بحارالانوار ج۲۳ص۳۴۶)
https://eitaa.com/jorenab
#دنیا_محل_سرگرمی
و زندگی دنیا [بدون ایمان و عمل صالح] بازی و سرگرمی است، و یقیناً سرای آخرت برای آنان که همواره پرهیزکاری می کنند، بهتر است. آیا نمی اندیشید؟
وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ
سوره انعام آیه ۳۲
https://eitaa.com/jorenab
امام رضا علیه السلام فرمود :
خداوند رحمت کند بنده اى که امر ما را زنده کند،
پرسیدم چگونه امر شمارا احیا کند؟
فرمود:دانش هاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد.
اگر مردم زیبایى هاى سخنان ما را بدانند از ما پیروى مى کنند.
عَنِ الْهَرَوِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُوسَی الرِّضَا علیهما السلام یَقُولُ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ کَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا
(بحار الانوار ج۲ ص۳۰)
@jorenab
#مَثَل_دنیا
امام کاظم علیه السلام می فرمایند:
اى هشام! داستان دنيا به آب دريا مانَد كه تشنه هر چه از آن بنوشد، تشنگى اش فزونى يابد تا او را بكُشد.
يا هشامُ! مَثَلُ الدُّنيا مَثَلُ ماءِ البَحرِ كُلَّما شَرِبَ مِنهُ العَطشانُ ازدادَ عَطَشاًحتّى يَقتُلَهُ
بحارالانوارج۱ص۱۵۲
https://eitaa.com/jorenab
#نعمت_امامت
تشابه امت سباء در کفران نعمت با امت اسلامی
مرحوم علامه مجلسی می نویسد قصه های قوم گذشتگان که قرآن کریم ذکر می کند برای تنبیه وآگاه نمودن این امت هست و اینکه هر چه بر سر امتهای پیشین آمده است برای این امت نیز اتفاق خواهد افتاد البته بعضی قابل فهم هست بعضی نیاز به تاویل وتوضیح دارد
سپس می نویسد از جمله داستانهایی نیاز به تاویل وتوضیح دارد قرآن کریم درباره قوم سبا می فرماید
فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ وَ بَدَّلْناهُمْ بِجَنَّتَيْهِمْ جَنَّتَيْنِ ذَواتَيْ أُكُلٍ خَمْطٍ وَ أَثْلٍ وَ شَيْءٍ مِنْ سِدْرٍ قَلِيلٍ
الآية 16/ سبأ
امّا آنها (از خدا) روی گردان شدند، و ما سیل ویرانگر را بر آنان فرستادیم، و دو باغ (پر برکت) شان را به دو باغ (بی ارزش) با میوه های تلخو درختان «شوره گز» و اندکی درخت سدر مبدّل ساختیم.
آنگاه در وجه تشابه امت سبا با امت اسلامی می نویسد
وقتی آنها کفران نعمت کردند خداوند
سیل ویرانگر به سوی آنان فرستاد و به جای باغ زیبای آنها دوباغ بی ارزش ( درختهای با میوه تلخ و شوره گز ) به آنها داد
وانطباق آن با امت اسلامی اینکه
وقتی آنها نعمت الهی یعنی اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام را کفران کردند خداوند آنهارا از امت گرفت واز مردم پنهان کرد لذا مردم دچار آراء مختلف شدند و سیل شک و شبهه بر آنها جاری شد(بحارالانوار ج۲۴ص ۲۳۶)
#امامت
@jorenab
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
📚 خمس ارزش افزوده ارث
💠 سؤال: زمین ارثی را پس از بیست سال فروختم، آیا به #ارزش_افزودۀ آن خمس تعلق می گیرد؟
✅ جواب: #خمس ندارد، مگر آنکه زمین را با قصد سود و رشد قیمت نگه داشته باشید، که در این صورت، پس از فروش، بنابر احتیاط واجب ارزش افزودۀ آن _ پس از کسر مقدار تورم _ از درآمد سال حساب میشود که در صورت موجود بودن آن در پایان سال خمسی، خمس آن باید داده شود.
#احکام_خمس #خمس_ارث
🆔 @leader_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهان فهمید رضاجان است شاه مردم ایران، رضاخان نه
این شعر، چقدر حال آقا رو خوب کرد🙏🌷
@tanhamasirmedia
پیامبراکرم صلی الله علیه واله وسلم:
از فتنه و آزمايش در آخرالزمان نگران نباشيد چرا كه موجب نابودي منافقان خواهد شد
لا تَكرَهُوا الفِتنَه فِي آخِرالزَّمانِ فَاِنَّها تُبير المُنافِقين
(ميزان الحكمه، محمدی ری شهری حديث شماره 15748)
https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از پنجره🇮🇷
رثای #امام_رضا علیه السلام برای خود
شيخ صدوق به سند معتبر روايت كرده كه: وارد شد دعبل بر حضرت #امام_رضا عليه السّلام به مرو و عرض كرد: يا بن #رسول_اللّه! من قصيدهاى براى شما گفتهام و قسم خوردهام كه قبل از شما براى كسى نخوانم آن را، فرمود: بيار آن را. پس خواند قصيده مدارس آيات را تا رسيده به اين شعر:
أرى فيئهم فى غير هم متقسّما و ايديهم من فيئهم صفرات
(اموالشان در دست دیگران به عنوان غنیمت تقسیم می شود در حالی که دستشان از آن اموال خالی است )
حضرت گريست و فرمود: راست گفتى اى خزاعى، ... ، چون رسيد به اين شعر:
و قبر ببغداد لنفس زكيّة تضمّنها الرّحمن فى الغرفات
( و قبری در بغداد برای جان پاکی است که خداوندش در بهشت جای داده است )
فرمود: آيا ملحق نكنم به اين موضع از قصيده تو دو بيتى كه تمام قصيده تو به آن خواهد بود؟
عرض كرد: ملحق فرما يا بن رسول اللّه.
فرمود:
و قبر بطوس يا لها من مصيبة ألحّت على الأحشاء بالزّفرات
الى الحشر حتّى يبعث اللّه قائما يفرّج عنّا الهمّ و الكربات
(قبری در طوس است وای از این مصیبت که آتش حسرت و ناله های جانسوز در وجود من می افزاید تا امام زمان ظهور کند و اندوه و غم را ببرد )
دعبل گفت: يا بن رسول اللّه! اين قبرى كه فرموديد به طوس است قبر كيست؟
فرمود: قبر من است، و ايّام و ليالى منقضى نمىشود تا آن كه مىگردد طوس محل آمد و رفت شيعه و زوّار من، آگاه باش هر كه زيارت كند مرا در غربت من به طوس، خواهد بود با من در درجه من روز قيامت آمرزيده باشد....
( قمی منتهی الآمال فارسی ج3صص 1732 و 1733)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#انسان_فروشنده_عمر_خویش
مردم در دنیا دوسته اند
الف-عمرخود را به دنیا می فروشند
الَّذِینَ اشْتَرَوُا الْحَیَاةَ الدُّنْیَا بِالْآخِرَةِ ۖ فَلَا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ یُنصَرُونَ (بقره:۸۶)
کسانیکه زندگی دنیا را با (از دست دادن) آخرت خریده اند. از عذاب آنها کاسته نمی شود. و (به هیچ صورت) یاری نخواهند شد
ب-به خدا می فروشند
اینها نیز دو دسته اند
۱-خود را به بهشت الهی می فروشند
إِنَّ اللّٰهَ اشْتَریٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوٰالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقٰاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّٰهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ، "خدا از مؤمنان جانها و مالهایشان را خریداری میکند که بهشت از آن آنها باشد، در راه خدا پیکار میکنند میکشند و کشته میشوند"
۲- کسانی هستند که نه به طمع بهشت و نه بحاطر ترس از جهنم بلکه فقط خود را به رضای الهی می فروشند
وَ مِنَ اَلنّٰاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ اِبْتِغٰاءَ مَرْضٰاتِ اَللّٰهِ وَ اَللّٰهُ رَؤُفٌ بِالْعِبٰادِ (۲۰۷)
بعضی از مردم (با ایمان و فداکار، همچون علی ع در"لیلة المبیت"به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر ص)، جان خود را به خاطر خشنودی خدا میفروشند، و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.
این ایه شریفه بالاتفاق شیعه و اکثر اهل سنت درباره لیله المبیت( شبی که حضرت علی علیه السلام شبانه جای پیامبر صلی الله علیه واله وسلم خوابید) نازل شده است
ابن ابی الحدید می نویسد
جریان خوابیدن علی ع در بستر پیغمبر ص به تواتر ثابت شده و غیر از کسانی که مسلمان نیستند و افراد سبک مغز آن را انکار نمی کنند
(شرح نهج البلاغه ج ۳ ص ۲۷۰)
https://eitaa.com/jorenab
امام رضا علیه السلام :
به خداوند خوشبين باش،
۱- زيرا هر كه به خدا خوشبين باشد، خدا با گمانِ خوشِ او همراه است،
۲- و هر كه به رزق و روزى اندك خشنودباشد، خداوند به كردار اندك او خشنود باشد،
۳- و هر كه به اندك از روزى حلال خشنود باشد، بارش سبك و خانواده اش در نعمت باشد و خداوند او را به درد دنيا و دوايش بينا سازد و او را از دنيا به سلامت به دارالسّلامِ بهشت رساند
أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللّهِ، فَإِنَّ مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللّهِ كانَ عِنْدَ ظَنِّهِ وَ مَنْ رَضِىَ بِالْقَليلِ مِنَ الرِّزْقِ قُبِلَ مِنْهُ الْيَسيرُ مِنَ الْعَمَلِ. وَ مَنْ رَضِىَ بِالْيَسيرِ مِنَ الْحَلالِ خَفَّتْ مَؤُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُهُ وَ بَصَّرَهُ اللّهُ دارَ الدُّنْيا وَ دَواءَها وَ أَخْرَجَهُ مِنْها سالِمًا إِلى دارِالسَّلامِ
(بحارالانوار ج۷۵ص۳۴۳)
@jorenab
#زیرکی_در_دعا
وَ إِنْ شِئْتَ ثَنَّيْتُ بِمُوسَى كَلِيمِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله حَيْثُ يَقُولُ: «رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ» وَ اللَّهِ، مَا سَأَلَهُ إِلَّا خُبْزاً يَأْكُلُهُ، لِأَنَّهُ كَانَ يَأْكُلُ بَقْلَةَ الْأَرْضِ. وَ لَقَدْ كَانَتْ خُضْرَةُ الْبَقْلِ تُرَى مِنْ شَفِيفِ صِفَاقِ بَطْنِهِ، لِهُزَالِهِ وَ تَشَذُّبِ لَحْمِهِ.
خطبه ۱۶۰
اگر بخواهی مثال دومی بزنم به حضرت موسی که بخدا گفت پروردگارا نسبت به آنچه ازخیرنازل کنی نیازمندهستم والله جز نانی که بخورد چیز دیگری نمیخواست چون گیاهان زمین میخورد وسبزی گیاهان از پوست شکمش پیدا بود بخاطر شدت لاغری وآب شدن گوشت بدنش
نکته:
با آنکه غیر نان چیزی نمیخواست اما موقع دعا. نگفت خدایا نان بده بلکه گفت خدایا خیر عطا کن
خداوند متعال نیز به او چند چیز عطا کرد
۱_امنیت زیرا حضرت موسی بخاطر ترس از کشته شدن از شهرخویش بیرون آمد وآواره بیابان ها شد
ۚ فَلَمَّا جَاءَهُ وَقَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ ۖ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ(قصص:۲۵)
هنگامی که موسی نزد او [= شعیب ]آمد و سرگذشت خود را برای او شرح داد،گفت: «نترس، از قوم ستمکار نجات یافتی.
۲_ازدواج خوب بگونه ای که حضرت شعیب به او گفت یکی ازدخترانم را به ازدواج تو در میآورم
۳_شغل حضرت شعیب به او گفت هشت سال یا ده سال هرکدام خودت خواستی برایم کارکن منم مزدت را میدهم
قَالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنکِحَکَ إِحْدَی ابْنَتَیَّ هَاتَیْنِ عَلَیٰ أَن تَأْجُرَنِی ثَمَانِیَ حِجَجٍ ۖ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِکَ ۖ وَمَا أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ ۚ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ (قصص۲۷)
(شعیب) گفت: «من می خواهم یکی از این دو دخترم رابه همسری تو درآورم به این شرط که هشت سال برای من کار کنی. و اگر آن را تا ده سال افزایش دهی، (محبّتی) از ناحیه توست. من نمی خواهم کار سنگینی بر دوش تو بگذارم. و ان شاء الله مرا از صالحان خواهی یافت.
بنابراین هنگام درخواست ازخداوند میبایست زیرک بود وبه خداوند متعال اعتماد داشت
https://eitaa.com/jorenab