eitaa logo
جرعه ناب
633 دنبال‌کننده
2هزار عکس
178 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جرعه ناب
تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک برگ توتست که گشتست به تدریج اطلس می گویم: همانگونه که برگ توت ابتدا توسط کرم ابریشم خورده میشود سپس بصورت تار ابریشم در میاد بعداین تارها بهم بافته میشودو پارچه اطلسی (حریر)درست میشودکه گرانترین پارچه است انسان نیز می تواند با پیروی از قرآن و اهل بیت علیهم السلام جنبه حیوانی رها کند و فرشته خو گردد @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
خدایا مرا در این ماه ۱- بر روزه و شب زنداری اش یاری ده، ۲- و از لغزش‌ها و گناهانش دورم بدار، ۳- و ذکرت را همواره روزی‌ام کن، به توفیقت ای راهنمای گمراهان اللَّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلَی صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکْرَکَ بِدَوَامِهِ بِتَوْفِیقِکَ یَا هَادِیَ الْمُضِلِّینَ توضیح: یکی از مهمترین دستورات که در اسلام برآن تاکید زیادی شده است شب زنده داری است حتی در روایات امده است رسیدن به خداوند ممکن نیست مگر با سوار شدن بر مرکب شب من مواعظ ابی محمدالعسکری علیه السلام وَ قَالَ ع إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ- لَا یُدْرَکُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیْلِ (بحارالانوار ج۷۵ص۳۷۹) زیرا ازمنظر قرآن کریم شب در حرکت است وَاللَّیْلِ إِذَا یَسْرِ (فجر ۴) لذا انسان را بسوی خداوند حرکت می دهد اما روز انسان درحال سعی وتلاش است إِنَّ لَکَ فِی النَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلًا (مزمل ۷) زیرا تو در روز تلاش مستمر و طولانی خواهی داشت بنابراین شب هنگام برای عبادت مناسب تر و مهم تر و ارزشمند تراست. برای همین به نبی اکرم صلی الله علیه واله وسلم دستور می دهد که شب را برخیز اگر همه شب را نتوانستی نصف آن هم شده بیدار باش واگر اینهم ممکن نبود اندکی از شب را بیدار باش قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا .نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِیلًا (مزمل :۲-۳) بیداری شب برای عبادت است یکی خواندن قرآن وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا (مزمل ۴) دیگری خواندن نمازشب که قران کریم می فرماید پهلوهایشان از بسترها دور می شود (و شبانگاه به پا می خیزند و رو به درگاه خدا می آورند) و پروردگار خود را با بیم و امید می خوانند، و از آنچه به آنان روزی داده ایم انفاق می کنند تَتَجَافَی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ (سجده :۲۶) بعد می فرماید هیچ کسی نمی داند خداوند چه چشم روشنی برای آنها در نظر گرفته است فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِیَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ (سجده:۱۷) اگر انسان اهل شب زنده داری باشد ازنعمت های الهی برخوردار خواهد شد و چنین کسی ازعذاب الهی دور می شود زیرا همیشه بیادخدواند متعال است ویاد خداوند متعال انسان را ار افتادن در گناه نجات می دهد @jorenab
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 عدم دسترسی به مهر هنگام نماز ⁉️ اگر به هر دلیل هنگام نماز، مُهر از دسترس خارج شود، - مثلاً بچه‌ای، مهر را ببرد- تکلیف چیست؟ ✅ اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده می‌کند، گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است در دسترس نباشد چنانچه وقت، وسعت داشته باشد باید نماز را بشکند اما اگر وقت تنگ است: چنانچه لباس او از جنس کتان یا چیزی که جنس پنبه و کتان دارد، باشد باید بر همان سجده کند و احتیاط آن است که تا سجده بر لباسی که از پنبه و کتان است، ممکن باشد بر غیر آن یعنی لباسی که از این جنس نیست، سجده نکند. اگر چنین لباسی ندارد بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند. 🆔 @khamenei_ahkam
رَسُولُ اکرم صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: یا علی ! هر كس در سايه تو پناه بگيرد رستگار خواهد بود. يا عَلِيُّ! مَنِ ٱسْتَظَلَّ بِفَيْئِكَ كَانَ فَائِزاً! بحار الانوار، ج۲۲، ص۱۴۸. @jorenab
۱-ما دونوع گناه داریم: الف- اینکه انسان عامدانه گناه را مرتکب می شود و برایش اهمیت ندارد چه پیش می آید و آنچه مطابق هواها وهوس ها است خواسته اوست لذا به دنبال براوردن نیاز مادی و دنیوی است ب - گاهی بر اثر غفلت مرتکب گناه می شود یعنی قیامت را باور دارد به دنبال اصلاح خویش است اما شرایطی پیش می آید که دچار گناه می شود در حالی نگران پیامد فعل خودش است ۲-نشانه گناهی که از روی غفلت انجام می شود آن است که اولا به دنبال گناه کردن نیست و اینکه برایش مهم نباشد چه پیش میاد بلکه بخاطر زیبا جلوه داده شدن فعلی آنرامرتکب می شود ثانیا فوری متوجه می شود و توبه می کند و از خداوند طلب بخش می کند الف-به هنگام گناه انکار ربوبیت الهی ندارد بلکه در دلش ترس و دلهره است ب-امر الهی را سبک نمی شمارد ج-قیامت را به استهزا نمی گیرد بلکه آنرا باور دارد د-برای هیجاناتی که بر او عارض شده است و فعل گناه برای او توسط نفس زیبا جلوه داده شد مرتکب گناه می شود ه-این باور که خداوند ستار العیوب است و گناه را می پوشاند اورا در انجام گناه ترغیب می کند إِلَهِی لَمْ أَعْصِکَ حِینَ عَصَیْتُکَ وَ أَنَا بِرُبُوبِیَّتِکَ جَاحِدٌ وَ لا بِأَمْرِکَ مُسْتَخِفٌّ وَ لا لِعُقُوبَتِکَ مُتَعَرِّضٌ وَ لا لِوَعِیدِکَ مُتَهَاوِنٌ لَکِنْ خَطِیئَةٌ عَرَضَتْ وَ سَوَّلَتْ لِی نَفْسِی وَ غَلَبَنِی هَوَایَ وَ أَعَانَنِی عَلَیْهَا شِقْوَتِی وَ غَرَّنِی سِتْرُکَ الْمُرْخَی عَلَیَّ فَقَدْ عَصَیْتُکَ وَ خَالَفْتُکَ بِجُهْدِی (دعای ابوحمزه ثمالی) ۳-گاهی خداوند میخواد بنده را از حالت رخوت و سستی در اورد و اورا به سوی خود بکشاند عبد دچار گناه می شود و همین وحشت انجام گناه اورا به خداوند نزدیک می کند امام صادق عليه السلام فرمود: به راستى هرگاه كه خداوند خير بنده اى را اراده كند و آن بنده مرتكب گناهى گردد پيرو آن گناه خداوند او را عقوبتى مىكند و انتقامى از او مىكشد و استغفار را به ياد او مىآورد قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ یُذَکِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ و (بحارالانوار ج۵ص۲۱۷) ۴-در سفارش نبی اکرم صلی الله علیه واله وسلم خطاب به ابوذر آمده است یا اباذر بنده ای گناه می کند بواسطه آن وارد بهشت می شود ابودر پرسید چگونه با گناه وارد بهشت می شود فرمود وقتی گناهی مرتکب شد همیشه در یادش هست و استعفار می کند و توبه می کند خودش به سوی خداوند می رود تا وارد بهشت شود یَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّ الْعَبْدَ لَیُذْنِبُ الذَّنْبَ فَیَدْخُلُ بِهِ الْجَنَّةَ فَقُلْتُ وَ کَیْفَ ذَلِکَ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ یَکُونُ ذَلِکَ الذَّنْبُ نُصْبَ عَیْنَیْهِ تَائِباً مِنْهُ فَارّاً إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّی یَدْخُلَ الْجَنَّةَ. بحار الانوار ج۷۴ص۷۹ @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
رَبَّنَا آتِنَا فِی‏الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی‏الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ پروردگارا ! به ما در دنیا «نیکی» عطا کن. و در آخرت نیز «نیکی» مرحمت فرما . و ما را از عذاب دوزخ نگاه دار @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
خدایا در این ماه ۱-مهرورزی به ایتام، به من عنایت کن ۲- و ودعوت کردن دیگران به طعام را نصیبم‌فرما ۳-و آشکار کردن سلام را روزی ام ساز ۴- و همنشینی با اهل کرامت را نصیبم فرما، به عطایت ای پناهگاه آرزومندان اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ رَحْمَةَ الْأَیْتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَةَ الْکِرَامِ بِطَوْلِکَ یَا مَلْجَأَ الْآمِلِینَ توضیح: ۱-توجه به یتیمان مورد سفارش دین اسلام است زیرا باعث می شود تا دچار انحراف نشوند و انحراف افراد جامعه را مسموم می کند و انسانی که در آن زندگی می کند نیز مسموم می شود علاوه برآنکه اگر به یتیمان دیگران توجه شود بدون شک دیگران هم به یتیمی که منتسب به انسان است توجه می کنند لذا نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید نسبت به یتیم مانند یک پدر عطوف و مهربان باش و بدان که تو امروز (هرچه) می‌کاری (فردا) آن را درو خواهی کرد كُن لِلیَتیمِ كَالأَبِ الرَّحیمِ وَ اَعلَمْ اَنّكَ تَزرَعُ كذلِكَ تَحصُدُ  (بحار، ج ٧٧، ص ١٧١) ۲-حتی در روایات آمده است یکی ازراههای رفع قساوت قلب ملاطفت نسبت به یتیم است امام باقر علیه السلام می فرماید هر گاه یكی از شما در خود احساس قساوت و سنگدلی كرد طفل یتیمی را نوازش كند و دست عطوفت بر سر او بكشد به یاری خدا دلش نرم و مهربان می‌گردد مَن اَنكَرَ مَنكُم قَساوَةَ قَلبِه فَلیُدْنِ یَتیماً فَلْیُلاطِفْهُ وَلْیَمسَحْ رأسَهُ یَلینُ قَلبُهُ بِإذنِ الله (بحارالانوار ج۷۲ص۵) ۳-کسی نسبت به یتیمان محبت کند دلش نرم می شود پس نسبت به دیگران هم محبت می کند و پذیرایی می کند آنهارا به سفره خویش دعوت می کند و اجتماعی می شود با دیگران با محبت رفتار می کند چنین فردی از نظر روحی اماده می شود و خداوند هم نشینی با بزرگان اهل کرامت وفضل را نصیبش می کند ۴-مهمترین ویژگی اهل کرامت این است بر هواهای نفسانی تسلط پیدا می کند واساس کرامت این است انسان‌خود را از حرام باز دارد در خبری از حضرت علی علیه السلام آمده است هوای نفس خود را نگه دار، و نسبت به خود، از آنچه حرام است، بخل بورز؛ زیرا دریغ ورزیدن بر جان خویش (از بدی ها)، حقیقت کرامت و بزرگواری است. أَمْلِکْ عَلَیْکَ هَوَاکَ وَ شُحَّ بَنَفْسِکَ عَمَّا لایَحِلُّ لَکَ، فَإِنَّ الشُّحَّ بِالنَّفْسِ حَقِیقَهُ الْکَرَمِ؛ (غررالحکم، ص 241، ح 4897.) روشن است کسی با چنین افرادی رفاقت کند و هم نشین شود اورا به سوی تعالی و کمال و رها شدن از هوای نفسانی راهنمایی می کند و چنین امری با نرم شدن دل محققق می شود که یکی از راه های ان توجه به یتیم است @jorenab
كَيْفَ يَضيقُ عَلَى الْمُذْنِبينَ ما وَسِعَهُمْ مِنْ رَحْمَتِكَ (دعای ابو حمزه ثمالی) خدایا با این گستردکی رحمتت چگونه مجال بر گناه کاران تنگ خواهدشد @jorenab
📚 انحراف از قبله هنگام نماز 💠 سؤال: نمازگزاری به جهت درد پا و کمر در حین برخاستن برای رکعت بعدی، گاهی به سمت راست و گاهی به سمت چپ می چرخد؛ حکم انحراف از قبله او چیست؟ تا چه حد مجاز است؟ ✅ جواب: در فرض سؤال تا اندازه چهل و پنج درجه از هر طرف، اشکال ندارد. 🆔 @leader_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 فرا رسیدن سال نو همیشه نوید بخش افکار نو،کردار نو و تصمیم‌های نو برای آینده است،آینده‌ای که همه امید داریم بهتر از گذشته باشد. در سال نو، ۳۶۵ روز سلامتی، شادی، پیروزی، مهر و دوستی و عشق را برای شما آرزومندم 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 پیشاپیش نوروزتان پیروز عیدتان مبارک @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
خدایا برای من در این ماه ۱- بهره ای از رحمت گسترده ات قرار ده، ۲-و به جانب دلایل درخشانت راهنمایی کن، ۳-و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مهرو لطفت ای آرزوی مشتاقان اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیبا مِنْ رَحْمَتِکَ الْوَاسِعَةِ وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِکَ السَّاطِعَةِ وَ خُذْ بِنَاصِیَتِی إِلَی مَرْضَاتِکَ الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِکَ یَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِینَ توضیح: ۱-مهمترین چیزی که می تواند تکیه گاه مستحکمی برای انسان باشد، همان رحمت واسعة الهی است که بر همة هستی احاطه دارد و اساساً رحمت الهی سابق و مقدم بر غضب ذات احدیت است. « يَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَه» پس باید به رحمت ولطف الهی پناه برد . ۲-لذا در تعقیبات مشترکه نماز آمده است اللَّهُمَّ إِنَّ مَغْفِرَتَكَ أَرْجَى مِنْ عَمَلِي» خداوندا! به مغفرت و بخشش تو بیش از عمل خویش امیدوارم و در تعلیل این نکته آمده است: « وَ إِنَّ رَحْمَتَكَ أَوْسَعُ مِنْ ذَنْبِي» یعنی اگر فعل گناه باشد، به امری که موجب دوری از تو می شود، نمی توان اتکاء نمود و اگر عمل خیر باشد، هرآینه با گناه نابودشدنی است. می فرماید: « بدرستی که رحمت تو وسیع تر از گناه من است، سرَّش آن است، همان گونه که عمل خوب عمل بد را از بین می برد.« إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئات‏ » عمل بد نیز عمل خوب را نابود می سازد « فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُم‏ » اما مغفرت و بخشش الهی این گونه نیست که به وسیله چیزی نابود گردد. سپس می فرماید: « اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ ذَنْبِي عِنْدَكَ عَظِيماً فَعَفْوُكَ أَعْظَمُ مِنْ ذَنْبِي» این بخش درحقیقت گریزی است برای طلب عفو از خداوند متعال به اینکه: « خداوندا! اگر گناه من نزد تو بزرگ باشد ـ علت بزرگی گناه، آن است که موجب تجری برمولاست. اینکه بنده از نعمت الهی استفاده نماید و بر او جرأت پیدا کند، امر بزرگی است ـ پس عفو تو بزرگتر از گناه من است؛ یعنی اگر در محضر ذات الهی ایستاده ایم؛ نه از آن جهت است که به عمل خویش وابسته ایم؛ بلکه امید به عفو الهی داریم و سرِّ آن که عفو الهی بزرگتر است، این است که عمل هرکس به اندازة سعه وجودی است. وقتی خداوند متعال سرمد و غیر متناهی است. پس رحمت الهی از همة هستی بزرگتر است، چون برکل هستی احاطه دارد. می فرماید: « اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ أَكُنْ أَهْلًا أَنْ أَبْلُغَ رَحْمَتَكَ فَرَحْمَتُكَ أَهْلٌ أَنْ تَبْلُغَنِي وَ تَسَعَنِي لِأَنَّهَا وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ بِرَحْمَتِكَ يَاأَرْحَمَ الرَّاحِمِين» خداوندا اگر من لایق نیل به رحمت تو نیستم؛ گناهان مرا از رحمتت دور کرد. رحمت تو چون بر هستی گسترده است، می تواند مرا در بربگیرد؛ یعنی اگر سیر قرب فرائض برای سالک مقدور نیست، قرب نوافل و در دائرة سعه رحمت الهی قرار گرفتن میسور خواهد بود..» ۳-اگر بنده با این نگاه به اعمال خویش توجه کند، هرگز دچار ریا و سُمعه نخواهد شد؛ زیرا می داند عمل نیک ممکن است با گناهی نابود شود. پس هرگزتکیه گاه خوبی نیست؛ بلکه می بایست به لطف و عنایت الهی امید بست ۴-اگر لطف و رحمت الهی شامل بنده ای شود به سوی دلائلی روشن هدایت می شود تا به غیر خداوند متعال تکیه نکند واین دلایل بگونه ای انسان را به سوی تعالی و کمال سوق می دهد که منحرف نمی شود و به اعمال خویش تکیه نمی کند و دچار غرور یا سُمعه نمی شود ۵-کلمه( ناصیه )به موی جلوی پیشانی گفته می شود در اینجا کنایه است از اینکه چنین انسانی منحرف نخواهد شد یعنی همانطور که اگرپیشانی کسی را بگیرند و به سمتی ببرند قطعا راه را اشتباه نمی رود انسانی که بر رحمت الهی تکیه کند و به خداوند امیدوار باشد مسیر درست را طی خواهد کرد @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
حضرت علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر :؛ آیین پسندیده ای را بر هم مریز که بزرگان این امتْ بِدان رفتار نموده اند و به وسیله آن، مردم به هم پیوسته اند و رعیّت با یکدیگر سازش کرده اند و آیینی مگذار که چیزی از سنّت های نیک گذشته را زیان رسانَد تا پاداش از آنِ نهنده سنّت باشد و گناه شکستن آن بر تو مانَد و لاتَنْقُضْ سُنّةً صالِحَةً عَمِلَ بها صدورُ هذِهِ الاُمَةِ وَ اجْتَمَعَتْ بِها الاُلْفَة وَ صَلُحَتْ علیها الرعِیَّةُ وَ لاتَحْدُثَنَّ سنّةً تَضُرُّ بشی‏ء مِنْ ماضی تلکَ السُّنَنِ فیکونُ الأجْرُ لِمَنْ سَنَّها وَالوِزْرُ علیکَ بِما نَقَضْتَ مِنها (نهج البلاغه نامه ۵۳) 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 فرا رسیدن عید نوروز وآغاز سال نو بر همگان مبارک باد 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 @jorenab
اَللّهُمَّ اِنّی اَتَحَبَّبُ اِلَیْکَ فَحَبِّبْنی وَ فِی النّاسِ فَعَزِّزْنی وَ مِنْ شَرِّ الشَّیاطینِ الْجِنِّ وَالاِنْسِ فَسَلِمّنی یا رَبَّ الْعالِمینَ وَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ @jorenab
🌺سال هزاروچهارصدوسه شمسی مبارک 🌺 @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
📚فهماندن مطلبی به دیگران هنگام نماز ✅ اگر كلمه‌ای را با قصد ذكر بگويد، مانند اینکه بگويد: «الله اكبر» و موقع گفتن آن، صدا را بلند كند تا مطلبی را به ديگری بفهماند، اشكال ندارد ولی چنانچه به قصد اینکه مطلبی را به كسی بفهماند ذکری بگويد؛ اگرچه قصد ذكر هم داشته باشد، نماز باطل می‌شود. 🔷 رساله نماز و روزه مسأله ٣٢٨ 🆔 @leader_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جرعه ناب
جزمعصومین همه ممکن است دچار لغزش و اشتباه بشوند باید سعی کرد و تلاش کرد و از خداوند خواست که دچار لغزش نشویم واگر چنین اتفاقی افتاد مهم اینه برگردیم درسته لغزش باعث میشه موقعیت های مهم را از دست بدیم اما نا امید نباید شد باید برگشت عمار هم که باشی عاشق امیرالمومنین علیه السلام هم باشی که مولای متقیان علیه السلام هم رویت حساب ویژه بازکند و از نبود تو ندای ( أَیْنَ عَمَّارٌ )سر بدهد بازهم ممکنه دچار لغزش شوی اشتباه کنی « أبي بكر حضرمي مي گويد امام محمد باقر (ع) فرمود : همه مردم مرتد شدند ( از دستورات پیامبر برای اطاعت از ولی و امام خویش یعنی امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام بر گشتند) غير از سه نفر أبوذر وسلمان و مقداد . پرسيدم عمار چگونه بود ؟ فرمود : اندكي منحرف شد سپس بر گشت . و اگر مي خواهي كسي را بشناسي كه هيچ شك نكرد او مقداد است رجال الكشی عَلِیُّ بْنُ الْحَكَمِ عَنْ سَیْفِ بْنِ عَمِیرَةَ عَنْ أَبِی بَكْرٍ الْحَضْرَمِیِّ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام ارْتَدَّ النَّاسُ إِلَّا ثَلَاثَةُ نَفَرٍ سَلْمَانُ وَ أَبُو ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ قَالَ قُلْتُ فَعَمَّارٌ قَالَ قَدْ كَانَ جَاضَ جَیْضَةً ثُمَّ رَجَعَ ثُمَّ قَالَ إِنْ أَرَدْتَ الَّذِی لَمْ یَشُكَّ وَ لَمْ یَدْخُلْهُ شَیْ ءٌ فَالْمِقْدَادُ (بحارالانوار ج۲۲ص۴۴۰ معجم رجال خویی ج۴ص۳۱۶) @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
خدایا مرا در این ماه ۱- از توکل کنندگان قرار بده ۲- و از رستگاران نزد خویش گردان ۳-، و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت ای هدف جویندگان اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیْکَ بِإِحْسَانِکَ یَا غَایَةَ الطَّالِبِینَ توضیح: اول: موکل زمانی به سراغ وکیل می رود که خودش نتواند کار را پیش ببرد زیرا وکیل از راهکارهایی مطلع است که موکل بدرستی نمی داند لذا در صورتی که انسان خدارا وکیل خودش کند از جایی که نمی داند به او یاری می رساند و از او دستگیری می کند دوم: نبی اعظم صلى الله عليه و آله وسلم: هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد به او روزى مى دهد. مَنْ تَوَكَّلَ عَلَى اللّه ِ كَفاهُ مَؤنَتَهُ وَ رَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ (كنزالعمال، ح ۵۶۹۳) در خبری دیگر از حضرت امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است که فرمود کسی که به خدا توکل کند، سختی ها در برابرش آسان شوند و راهکارها هموار گردند و در آسایش و کرامت جای گیرد قال علی علیه السلام: مَنْ تَوکلْ عَلَی اللَّهِ هانَتْ لَهُ الصِّعابُ وَ تَسَهَّلَتْ عَلَیهِ الْاسْبابُ وَ تَبَوَّءَ الْخَفْضُ وَ الْکرامَةُ (غررالحکم ح۹۰۲۸) سوم: در ابتدای روز یعنی در تعقیات صبح به ماگفتند بگویید ۱-خداى رب العالمين مرا كافى از ديگران است ۲-خداى آفريننده عالم مرا كافى از خلق است ۳-خداى روزى دهنده مرا كافى از روزى خواران است ۴- خدايى كه پروردگار عالم است مرا كافى از ديگران است ۵-كافى است آنكه مرا كافى است كافى است آنكه هميشه مرا كافى است ۶-كافى است آنكه تا بوده ‏ام و هستم مرا كافى است ۷-کافی است مرا خداى يكتايى كه جز او خدايى نيست بر او توكل كرده ‏ام و اوست پروردگار عرش با عظمت. حَسْبِىَ الْخالِقُ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ، حَسْبِىَ الرَّازِقُ مِنَ الْمَرْزُوقِينَ، حَسْبِىَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ، حَسْبِى مَنْ هُوَ حَسْبِى، حَسْبِى مَنْ لَمْ يَزَلْ حَسْبِى، حَسْبِى مَنْ كَانَ مُذْ كُنْتُ لَمْ يَزَلْ حَسْبِى، حَسْبِىَ اللَّهُ، لَاإِلهَ إِلّا هُوَ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ، وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی تعقیبات نماز صبح) چهارم: انسانی که بر خداوند توکل کرد و به این باور رسید همه چیز دست خداست و تنها اوست که باید به دیگران عطا کند بدون شک به او دل می بنددو فقط به او تکیه می کند نتیجه این توکل و تکیه برخداوند این است که رستگار خواهدشد و جز مقربین نزد خداوند متعال خواهد بود وروشن است رسیدن به این جایگاه جز با لطف و احسان الهی ممکن نیست @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
پروردگارا، ما را برای آنچه فراموش کردیم یا خطایی مرتکب شده ابم مؤاخذه مکن رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسِينا أَوْ أَخْطَأْنا  (بقره :۲۸۶) @jorenab
فرض کنیدبرای کاری نیاز به کارگر دارید می روید سراغ کارگری به او می گویید چقدر مزد می گیری میگوید متفاوت است سیصد هزار تومان هست چهار صد هزار تومان است پانصد هزار تومان است شما میگویید بیا امروز برای من کارکن من پانصد هزار تومان بهت مزد می دهم وقتی کارش تمام شد علاوه بر پانصد هزار تومان که باهم قرار گذاشتید صدهزار تومان اضافه می دهید می گویید اینهم بخاطر زحمتی کشیدی وقتی میخواهد از پیش شما برود یک جعبه پرتغال هم به او می دهید آیاچنین کارگری می تواند از شما گله کند؟ چون اولابالاترین مزد را به او دادید ثانیا بیشتر از قرارداد به او پرداخت کردید ثالثا اضافه برآن یک جعبه پرتغال هم به او دادید علاوه بر همه اینها می گوید خودت را خسته نکن نمی خواهم به تو سخت بگذرد حال آیه شریفه را بخوانیم لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَیَزِیدَهُم مِّن فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ یَرْزُقُ مَن یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ (نور:۳۸) می فرماید اولا خداوند آنان را به بهترین اعمالی که انجام داده اند پاداش دهد، ثانیا و از فضل خود بر (پاداش) آنها بیفزاید. ثالثا و خداوند به هرکس بخواهد بی حساب روزی می دهد در مورد سخت نگرفتن هم می فرماید یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ بقره:۱۸۵ خداوند، آسایش شما را می خواهد، نه زحمت شما را. @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
خدای در این ماه ۱-نیکی را پسندیده من گردان، ۲-و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده، ۳-و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان به یاری ات ای فریادرس دادخواهان اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ توضیح: ۱-کلمه (احسان)از ریشه (حُسن)به معنای نیکی کردن است راغب در کتاب مفردات می گوید احسان به دو صورت محقق می شود یکی اینکه به دیگران نیکی کنی دیگری آنکه کاری که انجام می دهی بهترین شکل انجام بدهی دراینجا مراد نیکی کردن به دیگران است ۲-در ادبیات دینی ما سفارش فراوانی به احسان و نیکی کردن به دیگران شده است در روایات احسان بمنزله سرمایه تلقی شده است که انسان کریم بدنبال بدست اوردن است الاِحْسانُ ذُخرٌ وَ الکریمُ مَنْ حازَهُ (غرر الحکم و درر الکلم  ,  جلد۱  ,  صفحه۶۰) و یکی از راه های نجات از خطر قیامت را احسان به دیگران معرفی می کند عَلَیْکُمْ بِالاِحْسانِ اِلی العِبادِ... تامَنُوا عِنْدَ قیامِ الاَشْهادِ (عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۴۲ ح ۵۸۴۲) البته اینگونه نیست که احسان فقط بدرد قیامت بخورد بلکه در دنیا نیز مفید است از جمله در روایات امده است هر کس که به مردم نیکی کند دوستی آن‌ها با او ادامه پیدا می‌کند مَنْ اَحْسَنَ اِلی النّاسِ اِسْتَدامَ مِنْهُمْ المَحَبَّةَ (غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۶۳۳) ۳-انسانی که اها احسان باشد یعنی سرمایه کریمانه ای بدست اورده است و انسان کریم سرمایه با ارزش خود را در راه نافرمانی الهی به نابودی نمی کشد ۴-وچنین انسانی با لطف و یاری خداوند متعال از آتش عذاب الهی نجات پیدا خواهد کرد پس نیکی می تواند راهی برای لذت بردن از زندگی دنیوی باشد چون موجب همراهی دیگران با انسان می شود و از طرفی می تواند باعث لذت بردن از زندگی اخروی شود زیرا انسان را ازعذاب الهی می رهاند @jorenab