eitaa logo
جرعه ناب
655 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
208 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجاد علیه السلام « أنتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ» (اى زينب) تو بحمداللّه عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. ( عوالم العلوم، ج ۱۱، ص ۹۵۶) @jorenab
حکمت ۱۲۴ وَ قَالَ (علیه السلام): غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ، وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ غیرت زن کفر وغیرت مردایمان است شرح ۱ـ غیرت مرد یعنی توجه تام و تمام به نوامیس و محارم خویش تا از گزند دیگران در امان باشند و لازمه چنین امری آن است که خودش اهل عفت و حمیت باشد و از آنجا که غیرت مرد نشانه عفت اوست لذا از ایمان محسوب می شود عِفَّتُهُ (الرَّجُل) عَلی قدرِ غَیرَتِهِ؛ پاکدامنی مرد به اندازه غیرت اوست. نهج البلاغه حکمت ۴۷ ) ۲ـ البته باید مواظب بود به افراط و زیاده روی کشیده نشود چون نتیجه عکس می دهد إِیّاکَ و َالتَّغایُرَ فی غَیرِ مَوضِعِ غَیرَةٍ فَإِنَّ ذلِکَ یَدعُو الصَّحیحَةَ إِلَی السُّقمِ وَ البَریئَةَ إِلَی الرَیبِ از غیرت نابجا بپرهیز زیرا این کار، زن درستکار را به انحراف و زن پاکدامن را به تردید می کشاند. (نهج البلاغه نامه ۳۱) ۳ـ اما اینکه فرمود غیرت زن کفر است نکته اول اینکه مراد از «کفر» کفرعملی است یعنی بی اعتنایی به دستور الهی و نکته دوم اینکه مراد از کفر بودن غیرت زن همان حسادت است که در برابر ازدواج مجدد شوهر بکار می گیرد و نمی تواند در برابر فرمان الهی بر احساس خویش غلبه کند لذا نسبت به این حکم خداوند متعال بی اعتنایی می کند @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف در 15 شعبان سال 255 یا 256در سامرا متولد شد ومدت پنج سال تحت کفالت پدر گرامیش بصورت مخفیانه بودند تا در سال 260 هجری قمری بعد ازشهادت امام حسن عسکری علیه السلام به امامت رسیدند و تقریبا حدود 70 سال در غیبت صغری بود یعنی تا سال 329 هجری قمری ودرین مدت توسط چهار نائبی خاص با شیعیان ارتباط داشت بعداز آن دوران غیبت کبری شروع شد یعنی مدت زمان این غیبت را ذات حضرت حق جل جلاله واولیای خاص میدانند وبر دیگران پوشیده است وروزی خواهد آمد که آن حضرت ظهور خواهد کرد وجامعه مهدوی را برپا خواهد نمود وبه تعبیر روایات حتی اگر از عمر آن دنیا یک روز مانده باشد خداوند آنروز را طولانی خواهد کرد تا حضرت ظهور نماید که این سخن نشان از قطعی بودن ظهور آن حضرت وبرپائی جامعه جهانی عدالت محور است @jorenab
خداوندا! به تو پناه می‌ بریم، از بدی باطن و ناچیز شمردن گناه کوچک و این‌که شیطان بر ما چیره شود، یا روزگار ما را به عرصه بلا و نکبت اندازد، یا پادشاه بر ما جور و ستم روا دارد. « اللَّهُمَّ نَعُوذُ بِک مِنْ سُوءِ السَّرِیرَةِ، وَ احْتِقَارِ الصَّغِیرَةِ، وَ أَنْ یسْتَحْوِذَ عَلَینَا الشَّیطَانُ، أَوْ ینْکبَنَا الزَّمَانُ، أَوْ یتَهَضَّمَنَا السُّلْطَانُ» ( دعای هشتم، صحیفه سجادیه) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت ۱۲۵ قَالَ (علیه السلام): لَأَنْسُبَنَّ الْإِسْلَامَ نِسْبَةً لَمْ يَنْسُبْهَا أَحَدٌ قَبْلِي؛ الْإِسْلَامُ هُوَ التَّسْلِيمُ وَ التَّسْلِيمُ هُوَ الْيَقِينُ وَ الْيَقِينُ هُوَ التَّصْدِيقُ وَ التَّصْدِيقُ هُوَ الْإِقْرَارُ وَ الْإِقْرَارُ هُوَ الْأَدَاءُ وَ الْأَدَاءُ هُوَ الْعَمَلُ. فرمود (ع): اسلام را به گونه اى وصف مى كنم كه كس پيش از من چنانش وصف نكرده باشد: اسلام تسليم است و تسليم، يقين است و يقين، تصديق است و تصديق، اقرار است و اقرار، به جاى آوردن است و به جاى آوردن، پرداختن به عمل صالح است شرح حضرت می فرماید تعریف اسلام بگونه ای که تا الان چنین تعریف و توصیف نشده است این است که ۱ـاسلام تسلیم دربرابرخداوندمتعال و اهل بیت علیهم السلام و عقل سلیم است ۲ـ تسلیم را تعریف فرمودند به یقین یعنی تا وقتی یقین نباشد تسلیم محقق نخواهد شد در حقیقت یقین امر درونی و باورنفسانی است که وقتی تحقق پیدا کرد جوارح و جوانح در برابر حق تسلیم خواهند شد ۳ـ یقین را تصدیق معنا نمودند یعنی تا علم برهانی تحقق پیدا نکند و استدلال محکم وقوی نباشد بدون شک یقین هم که حاصل تصدیق برهانی است تحقق نخواهد یافت و وقتی انسان به خداوند متعال معرفت پیدا کرد دستورات الهی را تصدیق خواهد نمود و این در حقیقت برای یقینی است که از معرفت به خداوند متعال حاصل شده است ۴ـ وقتی کسی خداوند متعال را تصدیق نمود در حقیقت به وجود ذات حق تبارک و تعالی اقرار نمود. پس تصدیق به حق اقرار به وجود حضرت حق را درپی دارد ۵ـ اقرار کردن به وجود الهی و تصدیق الهی در حقیقت یعنی انجام عمل طبق آنچه ذات حق دستور می دهد پس می بایست آنچه خداوند متعال می فرماید را ادا نماید ۶ـو انجام فرامین الهی چیزی جز عمل صالح نیست زیرا خداوند متعال جز به عمل صالح انسان را امر نمی کند با آنچه گذشت به خوبی روشن شد اسلام چیزی جز انجام عمل صالح نیست یعنی وقتی انسان خودش را در برابر حق تسلیم می کند یعنی اقرار می کند به ربوبیت حضرت حق و چنین اقراری زمانی ارزشمند است که در عمل خودش را نشان دهد پس اسلام وقتی ارزشمند و مفید است که انسان بدان عمل نماید وگرنه صرف پذیرفتن اسلام بدون عمل صالح ارزشی ندارد هرگاه ایمان با عمل همراه شد نجات بخش خواهد بود.کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دهند خوشا بحالشان و عاقبت خوشی در انتظارشان هستند. «  الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى‏ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآب‏» (رعد :۶) @jorenab
همانگونه که گذشت حضرت در دوران غیبت صغری دارای چهار نایب خاص بود اولین ‏نایب خاص حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف ، ابوعمروعثمان بن سعیدعمری بود. نام وی "عثمان بن سعید"، کنیه ‏اش "ابوعمرو" و لقبش "العمری"، "سمّان"، "اسدی" و "عسکری" می‏باشد. علت ملقب شدن او به "سمّان" این بود که به تجارت روغن می‏پرداخت تا این کار، مسئولیت اصلی او را بپوشاند و از شرّ حکومت حفظش نماید وی تا سال 267 یعنی تا آخر عمرش ومدت حدود6سال نیابت امام علیه السلام را بر عهده داشت دومین نایب حضرت محمّدبن عثمان، دومین نایب از "نواب چهارگانه" امام زمان عجل الله فرجه الشریف و فرزند نایب اول است. در زمان حیات پدرش از طرف امام عسکری علیه السلام به نیابت امام غایب معرفی شده بود. بدین صورت که آن حضرت وقتی گروهی از شیعیان یمن در شهر "سامرا" به حضورش شرف یاب شدند، ایشان عثمان‌بن سعید را نزد خود فرا خواند، و بر وکالت و وثاقت او تصریح کرد. در ادامه فرمود: "گواه باشید که عثمان بن سعید عمری، وکیل من است و فرزندش محمّدبن عثمان وکیل فرزند من، مهدی شما است عثمان‌بن سعید به هنگام مرگ خود، نیابت را به دستور حضرت مهدی عجل الله فرجه به فرزند خود «محمّد» سپرد. به علاوه خود حضرت ولی عصر علیه السلام نیز در توقیعاتی، تصریح به نیابت او فرمود وی در سال 305 رحلت کرد و مدت 40 سال نیابیت حضرت را بر عهده داشت سومین نایب خاص حضرت سومین سفیر خاصّ از سفیران چهارگانه حضرت مهدی عجل الله فرجه ، محدث، فقیه و متکلم شیعی ایرانی، حسین بن روح نوبختی است. وی در میان شیعیان بغداد، شهرت ویژه ای داشت و یکی از افراد مورد اطمینان و اعتماد محمّدبن عثمان عمری بود جسین بن روح تا سال 326 یعنی هنگام وفات مدت حدود 21 سال عهده دار نیابت حضرت بود چهارمین نایب خاص حضرت ابوالحسن علی‌بن محمّد سمری، چهارمین و واپسین سفیر حضرت ولی عصر عجل الله فرجه است. وی پس از رحلت حسین‌بن روح به مقام سفارت منصوب شد و مدت سه سال عهده‌دار این منصب بود سمری از خاندانی با ایمان و شیعه بوده است که در خدمت گزاری به امامیّه از شهرت زیادی برخوردار بودند و همین اصالت خانوادگی او، باعث شد که در امر سفارت با مخالفت چندانی روبه رو نگردد. سمری فرصت زیادی برای فعالیّت نداشت؛ به همین دلیل مثل نایبان قبلی نتوانست فعالیت‏ های گسترده‏ای انجام دهد و تغییرات قابل ملاحظه‏ای در روابط خود و وکلا به وجود آورد؛ اما اعتقاد شیعیان به جلالت و وثاقت او، مثل دیگر نایبان بود و وی مقبول همه شیعیان بود شش روز پیش از رحلت او، توقیعی از سوی امام دوازدهم صادر شد که در آن صاحب الامر علیه السلام مرگ نایب چهارم را پیش گویی و زمان مرگ او را نیز تعیین کرده بود. متن این توقیع شریف، نمایان‌گر پایان غیبت صغرا و انقطاع نیابت خاصه و آغاز غیبت کبرا و نیابت عامه است. این توقیع در بسیاری از کتاب‏ های حدیثی با اختلاف اندکی آمده است. این حادثه اسف‌بار در سال ۳۲۹‌قمری رخ داد و قبر او در بغداد است @jorenab
حمزه بن حمران میگوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: ما می گوییم خداوند متعال به همان مقدار که به بندگانش داده، به ایشان تکلیف می کند و هر آنچه که طاقتش را ندارند از ایشان برداشته شده است. چیزی نمی شود مگر آنکه خداوند مشیت کند و قضا و قدر و اراده او تعلق گیرد. امام علیه السلام فرمودند: قسم به خدا این همان دین من و پدران من است. « عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِنَّا نَقُولُ إِنَّ اَللَّهَ لَمْ يُكَلِّفِ اَلْعِبَادَ إِلاَّ مَا آتَاهُمْ وَ كُلُّ شَيْءٍ لاَ يُطِيقُونَهُ فَهُوَ عَنْهُمْ مَوْضُوعٌ وَ لاَ يَكُونُ إِلاَّ مَا شَاءَ اَللَّهُ وَ قَضَى وَ قَدَّرَ وَ أَرَادَ فَقَالَ وَ اَللَّهِ إِنَّ هَذَا لَدِينِي وَ دِينُ آبَائِي » ( بحار الأنوار، ج ۵، ص ۴۱) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا