eitaa logo
جرعه‌نوش
327 دنبال‌کننده
109 عکس
29 ویدیو
6 فایل
من جرعه‌نوشِ بزم تو بودم هزار سال کی ترک آب‌خورد کند طبع خوگرم سیاهه‌های علی احسان‌زاده @dastmalbaf
مشاهده در ایتا
دانلود
ما همه به وضع موجود، انتقاد و اعتراض داریم. ما ناراضی هستیم. اگر کسی به این وضع رضایت دهد، به انقلاب اسلامی خیانت کرده. اما این به معنای مخالفت با نظام جمهوری اسلامی نیست. جمهوریت و اسلامیت، تنها چتری است که می‌تواند از ما برای اصلاح و پیشرفت محافظت کند. ما راهی جز حرکت در چهارچوب جمهوری اسلامی نداریم. ثانیاً همه‌ی آن‌چه انتظار داریم، از میان ما برمی‌خیزد. هیچ کسی جز ما برای ما دل نخواهد سوزاند. ما نیازمند یک انقلاب حقیقی در زمین همین انقلابیم؛ . و مسئولیت این انقلاب را بیش از همه، دهه هفتادی‌ها و دهه هشتادی‌ها بر دوش دارند. باید شانه زیر بار مسئولیت نهاد. اگر به ناهنجاری‌ها معترضیم، با فروپاشی نظم و نظام و امنیت، فقط به عقب باز خواهیم گشت و هیچ اصلاحی نیز رقم نخواهد خورد، چراکه این معضلات از میان ما- مردم- برخاسته و نه از جای دیگر. اصلاح، از تک‌تکِ ما آغاز می‌شود. https://eitaa.com/jorenush/209
در حکم انتصاب سردار جعفری به مسئولیت قرارگاه حضرت بقیةالله الاعظم، در اول اردیبهشت سال 98، نقشه‌ی را این‌چنین ترسیم می‌کنند: «بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده و توانمندی‌های ژرف در جامعه به‌ویژه و و برای گسترش و تبیین بر پایه‌ی ، با و سپاه و بسیج از جناب‌عالی انتظار می‌رود.» https://eitaa.com/jorenush/210
سه متن مهم از درباره‌ی (1) «بانوان در پیروزی و تداوم انقلاب و در مقابله با حوادث بزرگ دوران ده‌ساله، یکی از بارزترین و درخشان‌ترین نقش‌ها را داشته‌اند. امام فقید بزرگوار ما، با توجه به این نقشِ حساس بود که در ستایش زنان جمهوری اسلامی، بارها لب به سخن گشوده و یادگارهای ارزنده‌ای از قضاوت خود در این مورد برای نسل‌های آینده به جای نهاده است. به طور حتم، اگر بانوان کشور ما این حضور فداکارانه و مواج از و اراده و ایثار را از خود نشان نمی‌دادند، سرنوشت انقلاب و جمهوری اسلامی چیز دیگری می‌بود و هرگز این توفیقات بزرگ تاریخی- نه در پیروزی انقلاب و نه در حوادث بعد از آن- به دست نمی‌آمد. نقش زنان در انقلاب، ثابت کرد که زن در سایه‌ی و آگاهی و به دور از منجلاب فسادی که دنیای غرب برای او درست کرده است، می‌تواند نقش اول را در تحولات تاریخی و جهانی ایفا کند. ثابت کرد که افتخار و عظمت زن، در چیزهایی که دست‌های آلودهی صهیونیسم برای او در دنیای منحط کنونی فراهم آورده، نیست؛ بلکه زن در سایه‌ی طهارت و و است که می‌تواند و در مواردی جلوتر از آنان، گام بردارد. بانوان در نظام جمهوری اسلامی باید قدر عظمتی را که اسلام به آنان داده است، بدانند. را که سرمایه‌داران چپاولگر جهانی بر گرد زن امروز دنیا تنیده‌اند، کاملاً بدرند و ضدارزش‌های فرهنگ غربی، مانند و معاشرت بی‌بندوبار با مردان و آلودگی به انواع فسادها را که در کشورهای پیشرفته و غالب کشورهای عقب‌افتاده بر زندگی زنان حاکم است، به چشم تحقیر و نفرت بنگرند و بدانند که امروز زن ایرانی که در صحنه‌های سیاست و کار و در میدان‌های انقلاب با تقوا و حضور دارد، برترین زنان دنیاست، و این را مردان و زنان منصف و حق‌بین در همه جای جهان تصدیق می‌کنند. (10/ 03/ 1369؛ پیام به مناسبت اولین سالگرد رحلت ، بند 9) https://eitaa.com/jorenush/211
سه متن مهم از درباره‌ی (۲) "معلم بزرگ انقلاب حضرت امام خمينى (قدّس سرّه) نقش زن را در انقلاب- چه در پيدايش و چه در استمرار آن- و نيز جايگاه او را در تكامل جامعه‏ى اسلامى و بلوغ اسلامى و انقلابى آن، بسى بزرگ مى‏داشت و حق هم همين است و اين مستلزم آن است كه زن ايرانى و زن مسلمان، به مجاهدت خود براى رها شدن از دام‌هاى پرداخته و در راه نهاده‏ى فرهنگ تباه‏گر غرب، با اراده‏اى راسخ ادامه دهد و به‏هيچ‏رو تسليم اغواى آنان كه زن را ابزارى براى پيشبرد سياست‌هاى ويران‌گر و اسارت‏بار خواسته‏اند، نشود. ظرافتى هوشمندانه لازم است كه ميان تشخّص و منزلت علمى و فرهنگى و اجتماعى و هنرى و سياسى زن، با تنزّل و انحطاط او تا سطح وسيله و ابزارى براى مقاصد سياسى و شخصى فرق گذاشته شود و اين يک، با آن‌چه مطلوب و محبوب هر انسان آزاده و آگاه است، مشتبه نگردد. اسلام، آن علوّ رتبه را جايگاه حتمى زن دانسته و سلوک به سوى آن را لازم شمرده و راه آن را با ارزش‏گذاری‌ها و مقررات و احكامى هموار ساخته است. فرهنگ غرب و بينشى كه پايه‏ى آن است، اگر آن منزلت را نيز ارزانى زن كند- كه البته ديدگاه مادّى فاقد آن گستره‏ى چشم‏اندازهاى معنوى است- ياراى آن ندارد كه وارستگى از لذات و شهوات و سرگرمى‏هاى حقير را از شخصيت زن جدا سازد؛ بلكه اين را اصل شمرده، پايه‏ى قضاوت خود درباره‏ى جوامع و عقايد قرار مى‏دهد. تبليغات استكبارى و صهيونيستى، در اين چند سال كه سعى مى‏كند ايران اسلامى را ضد زن وانمود كند، بهانه‏اى جز اين ندارد كه در ايران امروز، فساد اجبارى و تحميلىِ ساخته‏ى دست رژيم مزدور غرب متوقف شده و رسم برهنگى و آميزش ناسالم زن و مرد، برافتاده است. زن امروز ايران، در صحنه‏ى علم و سياست و هنر و در گونه‏گون فعاليتهاى اجتماعى، از گذشته بسى فعال‏تر و ميدان‏دارتر است؛ امّا اين‏ها براى ذهن و بينش غربى و نيز رسم و آيينى كه دست‌هاى صهيونيسم و استعمار از آن ساخته، در مرتبه‏ى دوم است. در مرتبه‏ى اول، آن چيزى مهم است كه ايران اسلامى آن را قاطعانه رد مى‏كند؛ يعنى مرزشكنى در روابط زن و مرد و هتک حرمت انسانىِ زن و تبديل آن به وسيله‏اى براى التذاذ يا دستگاهى براى مصرف مصنوعات پرزرق‏وبرق. بارى، ملت ايران امروز به بركت انقلاب قادر گشته است كه نظرگاه جديدى در باب زن و ارزش‌هاى او ارائه كند و طراز نوينى از زنِ برجسته و والا بيافريند. اين، توفيقى بزرگ و حركتى ماندگار و قابل تقليد است. على‏رغم هياهوى امتناع و مقاومت از سوى محافل و مطبوعات غرب، نشانه‏ى تأثير و نفوذ اين حركت را در دنيا مى‏توان مشاهده كرد. بايد زنانِ انديشمند و آگاه ايران اسلامى، راه روشن خود را ادامه دهند و گام‌ها را متين و محكم بردارند. مبادا چنان‏‌كه در افراد سطحى و غافل ديده شده است، نسل انقلابى و زنان مؤمن، دوباره روى به مصرف و تجمل‏هاى پوچ و گرايش‌هاى غير انقلابى بياورند يا رسم جاهلىِ اختلاطِ بی‌پروا را دوباره زنده كنند." (۰۳/ ۰۸/ ۱۳۶۸؛ پيام به سمينار بررسى شخصيت زن از ديدگاه امام خمينى) https://eitaa.com/jorenush/213
سه متن مهم از درباره‌ی (۳) "ارتش هزاران نفره‏ى ... در تغيير مسير تاريخ اسلام و كشور، نقشى شايسته ايفاء كردند و سربلند به محضر خداى متعال رفتند؛ كه از جان مقدس خويش در راه اسلام مايه گذاردند، تماشاچى نبودند و قدم در ميدان عمل نهادند و در نقش ظاهر شدند. اينان زنان بزرگى بودند كه تعريف جديدى از «زن» به شرق و غرب ارائه كردند. زن در تعريف غالباً شرقى، همچون عنصرى در حاشيه و بى‏نقش در تاريخ‏سازى، و در تعريف غالباً غربى، به مثابه موجودى كه جنسيتِ او بر انسانيتش مى‏چربد و ابزارى جنسى براى مردان و در خدمت سرمايه‏دارى جديد است، معرفى مى‏شد. انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند كه الگوى سوم، «زن نه شرقى، نه غربى» است. تاريخ جديدى را پيش چشم زنان جهان گشود و ثابت كرد كه مى‏توان زن بود، بود، و بود و در عين حال، در متن و مركز بود. مى‏توان را پاكيزه نگاه داشت و در عرصه‏ى سياسى و اجتماعى نيز سنگرسازى‏هاى جديد كرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانى كه اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح و شهادت و مقاومت درآميختند و مردانه‏ترين ميدان‏ها را با و اخلاص و خود فتح كردند. در و در ، زنانى ظهور كردند كه مى‏توانند تعريف زن و حضور او در ساحت رشد و تهذيب خويش، و در ساحت حفظ خانه‏ى سالم و خانواده‏ى متعادل، و در ساحت ولايت اجتماعى و جهاد و نهى از منكر، و جهاد اجتماعى را جهانى كنند و بن‏بست‏هاى بزرگ را در هم بشكنند. اقتدار و جذبه‏ى تازه‏اى به بركت خون اين در ظهور كرده است كه زنان را ابتداء در جهان اسلام تحت تأثير قرار داد و دير يا زود در سرنوشت و جايگاه زنان جهان دست خواهد برد. تا آفتاب درخشان ‏ى_كبرى (عليهاالسلام) و ‏ى_زهرا (عليهاالسلام) و (عليهاالسلام) مى‏درخشد، طرح‌هاى كهنه و نو به نتيجه نخواهد رسيد و هزاران زن كربلاییِ ما نه‏تنها خطوط سياه ستم‌هاى ظاهرى را در هم شكسته‏اند، بلكه به زن را نيز رسوا و بى‏آبرو كرده و نشان داده‏اند كه حق زن، بالاترين حقوق زن است كه در جهان به اصطلاح مدرن، هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناخته‏شدن آن است. به خانواده‏ى اين شهيدان والامقام تبريك مى‏گويم و اميدوارم كه به بركت خون اين زنان شريف و مجاهد، ‏ها و هنرمندان و فرزانگان و سينماگرانى بتوانند جهاد بزرگ زن ايرانى مسلمان را به دنيا كه سخت آن است، بنمايانند. زن مجاهد مسلمان ايرانى، براى زنان جهان خواهد بود؛ پس از كه صدر اسلام بودند. سلام خدا بر بانوى بزرگ اسلام حضرت فاطمه‏ى زهرا و بر همه‏ى زنان بزرگ صدر اسلام و بر بانوان فداكار و از جان گذشته‏ى ايران اسلامى. (۱۶/ ۱۲/ ۱۳۹۱؛ پيام به كنگره‏ى «هفت هزار زن شهيد كشور») https://eitaa.com/jorenush/214
برادران "خانه‌ی طراحان انقلاب اسلامی" طرحی با این عنوان کار کرده‌اند تا در میدان بزرگ تهران نصب شود. از اقدام آنان متشکرم و دست آنان را می‌بوسم. ولی نمی‌توانم گلایه هم نکنم از این حیرت و التقاط. این تصویر برای چیست و بر چه اساسی طراحی شده؟ بناست چه پیامی را به مخاطب منتقل کند؟ اولین پاسخی که به نظر می‌آید، این است که در تاریخ معاصر ایران و خصوصاً پس از انقلاب اسلامی، زنان موفق زیادی وجود داشته‌اند و سنت‌ها و فرهنگ اسلامی مانع از ورود آنان به عرصه‌های مختلف ادبی، هنری، علمی، سیاسی و ورزشی نشده است. این پیام بسیار خوب است، ولی: تعریف روشنی از و و الگوی روشنی از ارائه نمی‌دهد. بلکه کنار هم نهادن این تصاویر، بر حیرت بیننده می‌افزاید و پرسش او را جدی‌تر و عمیق‌تر می‌کند: آیا وجه اشتراکی جز زن‌بودن و ایرانی‌بودن میان این شخصیت‌ها وجود دارد؟ آیا یک زن برای موفق بودن، حتماً باید در یکی از این عرصه‌ها وارد شود؟ آیا همه‌ی این‌ها را می‌توان به عنوان به دختران این سرزمین معرفی کرد؟ آیا بنا بر این نگرش، زن خانه‌دار متدین و متعهد به خانواده و پرورنده‌ی فرزندانی برومند و انقلابی، موفق تلقی می‌شود؟ آیا این نگاه، بیش از آن‌که حیای زن را ستایش کند، شهرت او را محور نمی‌کند؟ آیا این ترسیم، دختران و زنان ایران را به فرزندآوری و فرزندپروری تشویق می‌کند؟ آیا انگیزه‌ی مجاهدت مخلصانه را در او می‌افزاید یا حضور رسانه‌ای را؟ و ده‌ها پرسش بی‌جواب از این دست. https://eitaa.com/jorenush/215
جرعه‌نوش
#زنان_سرزمین_من برادران "خانه‌ی طراحان انقلاب اسلامی" طرحی با این عنوان کار کرده‌اند تا در میدان بز
می‌دانم که این سوالات، برخی دوستان را خواهد آزرد و مرا به سخت‌گیری و جمود متهم خواهند کرد، ولی اجازه دهید ضمن احترام و تقدیر از این برادران، کمی آزادانه به این مسائل بنیادین هم بیندیشیم. این عدم تبیّن و ابهام‌های اساسی در موضوع ، باعث این هرج‌ومرج فکری و عملی شده است. ما با عقب‌نشینی در موضوع زن در برابر تمدن غرب، حاضر نیستیم به‌صراحت فریاد بزنیم که بزرگ‌ترین هنر زن، در حوزه‌های تخصصی زن تعریف می‌شود؛ عرصه‌هایی که مردان غالباً توان اداره‌ی آن را ندارند. و این، به معنی عدم ورود زنان در اجتماع و سیاست و فرهنگ و علم نیست. ولی مزیت‌های اصلی زن، در عرصه‌های زنانه است نه در حوزه‌های مشترک. موفقیت زن اولاً در همسری و مادریِ موفق اوست، و سپس دیگر نقش‌ها. ما بنا بر این اصل، باید راهبرد معرفی همسران و مادران نمونه به عنوان زنان موفق را دنبال کنیم، و آن‌گاه دختران و زنان را به این جایگاه رفیع تشویق کنیم. از این بحث مبنایی که بگذریم، فاطمه معتمدآریا را در این تصویر گنجاندن چه معنایی دارد؟ بگذارید لااقل چند هفته از کشف حجاب علنی او و افاضاتش در کنایه به نظام بگذرد. بعید می‌دانم طراحان این نما، حاضر باشند فرزندانشان را با زندگی فروغ فرخ‌زاد آشنا کنند. برخی از این هنرمندان که تصویرشان آمده، فراتر از منافع شخصی، چه بهره‌ای به ایران و اسلام رسانده‌اند؟ باید کسی باشد که پای از خود فراتر گذارد و برای حفظ آرمانی- دینی یا ملی- در برابر اهریمنی ایستاده باشد. دغدغه‌ی شما را می‌فهمم که می‌خواهید همه‌ی اقشار کشور در ارائه‌ی تصویر زن ایرانی سهیم باشند، ولی در یک نقطه با شما اختلاف دارم. مردم این کشور از اقشار مختلف و با سلایق گوناگون، به فرهنگ اسلامی علاقه‌مندند. نمایندگی از همه‌ی اقشار به معنی در هم آمیختن معتقد و بی‌اعتقاد نیست. روشن‌تر بگویم: شهدای این انقلاب، از اقشار مختلف، از طبقات مختلف، از اقوام مختلف، از ادیان و مذاهب مختلف و حتی از ملیت‌های مختلف بودند. نباید شهدا و خانواده‌های شهیدپرور را گروهی از مردم در برابر دیگر اقشار دانست. شهدا در متن این جامعه و در میان این مردم منتشر بودند و سرامدان آنان در هر قشری. آیا باید برای معرفی الگوی ، زنان شهیده و مجاهده را در گوشه‌ای نهاد و پرکردن تصویر پرافتخار زنان ایرانی از زنان مجاهده را به معنی نادیده‌گرفتن دیگر اقشار دانست. ما هفت‌هزار بانوی شهید داریم. آیا باید جملگی این فرشتگان را به جرم ناشناخته بودن، فراموش کرد؟ ما بیش از دویست‌هزار شهید داریم، آیا مادران و همسران این اسطوره‌ها که بسیاری‌شان شهادت را از دامان پاک آن شیرزنان داشتند، باید از تابلوی پرافتخار زن ایرانی حذف شوند؟ آیا جز دو سه نمونه، نباید از عالمان و عارفان فراوان زن کسی را بشناسانیم؟ آیا خدیجه ثقفی- همسر و همراه همیشگی امام خمینی و مادر علامه سید مصطفی و آقا سید احمد- و زنی فرهیخته چون مادر امام خامنه‌ای تنها به جرم زنانه‌زیستن و مزیت اجتماعی نداشتن، باید الگو نباشند؟ آیا این ظلم به زن و توهین به جایگاه او نیست؟ (از بحث درباره‌ی بی‌بی مریم هم فعلاً می‌گذرم) در پایان: صراحت انقلابی نیروی پیش‌برنده‌ی ما به سوی تمدن اسلامی است و منافاتی با لطافت هنری ندارد. این التقاط بی‌مبنا، نه‌تنها تبیین نیست، بلکه ابهام می‌افزاید. دختران ما و حتی پسرانمان، خواهند پرسید آخر حجاب لازم است یا نه؟ اگر خوب و لازم است، پس چرا تصویر زن ایرانی که توسط هنرمندان انقلابی ترسیم می‌شود، این چنین است؟ ... باز هم از این برادران تشکر می‌کنم. https://eitaa.com/jorenush/217
هشدار! عرفی‌گرایی انقلابیون مطلبی از برادر ریاحی‌پور https://eitaa.com/marghoomat/588
جرعه‌نوش
سه متن مهم از #امام_خامنه‌ای درباره‌ی #زن (۳) "ارتش هزاران نفره‏ى #زنان_شهيد ... در تغيير مسير تاري
💎 پیام به کنگره‌ی ملی (ویژه‌ی هفده‌هزار زن شهید، آزاده و جانباز) «بسم الله الرّحمن الرّحیم شهیدان و جانبازان و آزادگان زن، نمایشگرانِ یکی از برترین قلّه‌های افتخارات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی‌اند. ، راه مجاهدت‌های بزرگ را به روی زنان ایرانی گشود و صحنه‌های شگفت‌انگیز و کم‌نظیری از و فداکارانه و مبتکرانه‌ی آنان در میدان‌های دشوار پدید آورد. از تظاهرات شورانگیز روزهای انقلاب تا دوران فراموش‌نشدنی دفاع مقدّس، و از قهرمانی در صفوف نبرد تا دل‌بریدن از فرزند و همسر و فرستادن آنان به پیش‌باز خطر و تا خدمات پشت جبهه، و از حضور در جبهه‌ی علم و تحقیق و فنّاوری و درخشندگی در وادی ادبیّات و هنر، تا هنرنمایی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و مدیریّت‌ها، و سرانجام فداکاری در میدان سلامت و خدمت به بیماران در آزمون پُرخطر اخیر، همه و همه نشانه‌های است که به برکت و درس‌ها و ارزش‌گذاری‌های اسلام پدید آمده است. بی‌شک زنان شهید و جانباز و آزاده- که تعداد آنان را هفده‌هزار دانسته‌اند- در قلّه‌ی این افتخاراتند. زن ایرانی توانست به‌رغم فرهنگ فساد و انحطاط غربیِ تحمیل‌شده بر بسیاری از زنان در ، خود را به و مطلوب اسلام نزدیک کند و این افتخاری بزرگ است؛ و الحمد لله ربّ العالمین. سید علی خامنه‌ای ۱۸ اسفند ۱۳۹۹» https://eitaa.com/jorenush/220
🔊 معرفی کتابی جذاب برای نوجوانان در دیدار نخبگان در 27 مهر 1401 ضمن ابراز تأسف از کمبود مطالعه در میان دانشجویان، به کتابی درباره‌ی تاریخ استعمار اشاره کردند: «من اخیراً یک کتابی دیدم که یکی از همین نویسندگان خودمان- که من از نزدیک [با ایشان] آشنایی ندارم- نوشته، به نام «سرگذشت استعمار»؛ پانزده شانزده جلد کتاب ۱۵۰ صفحه‌ای، ۱۲۰ صفحه‌ای است؛ تشریح می‌کند که استعمار چگونه در قارّه‌ی آمریکا و در قارّه‌ی آسیا توانست ثروت‌های این‌ها را از بین ببرد و خودش را ثروتمند کند.» این مجموعه با عنوان کلی نوشته‌ی آقای مهدی میرکیایی، توسط انتشارات سوره‌ی مهر به بازار عرضه شده است. عناوین جذاب، طراحی زیبا، حجم کم و قطع پالتویی، از مزیت‌های این کتاب‌هاست. این مجموعه برای آشنایی ۱۳ سال به بالا تولید شده. و می‌تواند پیشنهاد خوبی برای آنان باشد. تصاویر این کتب را در ذیل این یادداشت 👇 تقدیم می‌کنم. https://eitaa.com/jorenush/221