eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
749 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ٢ آذر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ۶ ربیع‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٢ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ۶ کیسلِو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ مرگ نویسندهٔ بریتانیایی و از معتقدین تئوری‌های (١٩۶٣م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 پشت‌پرده طرح کاهش جمعیت جهان 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-science/jews-and-hygiene/8077 2⃣ ترور سی‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا (١٩۶٣م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 می‌خواست برنامه هسته‌ای اسرائیل را کنترل کند! 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/israel/3964 📖 گربه‌ای که یهود برای رؤسای جمهور آمریکا دم حجله کشت! 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/israel/3960 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کابالا در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر (١) 💎 مقدمه 1⃣ رویاهای آمریکایی منعکس‌شده در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی در میان صادرات ایالات متحده، مقام اول را دارا هستند. تحت‌تأثیر گسترش جهانی فرهنگ آمریکایی، عنوان‌های سه‌گانه «سرزمین فیلم»، «سرزمین تلویزیون و ویدئو» و «سرزمین موسیقی» به ایالات متحده داده شده است. 2⃣ در این راستا بیم آن را می‌رود که به پیدایش «فرهنگ جهانی» منجر شود که در آن ارزش‌های قدرتمندترین‌ها و ثروتمندترین‌ها (برای مثال فیلم‌سازان هالیوود از طریق ساخت فیلم‌های پرخرج و تزریق فرهنگ مصرفی غربی توسط آنها به مردم سرتاسر جهان) بر سنّت‌های محلی فایق آید. 3⃣ از عناصر معرفتیِ جهانی که در آن زیست می‌کنیم، و ایمان به است. مکاتب بسیاری ادعای معرفت اصیل را دارند و سعی می‌کنند افراد بیشتری را به دور خود جمع کنند. در این میان، جادوگرایی و انجام امور خارق‌العاده به‌جای شریعت‌گرایی و رسیدن به عرفان راستین از راه شریعت الهی تبلیغ می‌شود. 4⃣ یا عرفان یهود، از بارزترین مکاتبی است که بر پایهٔ قرار دارد و با زیر پا گذاشتن شریعت، سعادت انسان را در جادو می‌بیند. سینمای نیز فیلم‌های زیادی را به این موضوع اختصاص داده است. از این نمونه فیلم‌ها می‌توان به «کتابچه اسپایدرویک»، «درخت زندگی»، «مومیایی»، «رمز داوینچی»، «افسانه مرلین»، و پروژه بزرگ «هری پاتر» اشاره کرد. 5⃣ فیلم از آثار کابالایی هالیوود است که به‌وضوح نقش خدا و حضور او در زندگی انسان را پاک می‌کند و جادو و قدرت بشر مادی را جایگزین آن. این فیلم به ‌کارگردانی «جان ترتلتاب» ساخته شده و بازیگران مطرحی مانند و در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. 6⃣ در ادامه، فیلم «شاگرد جادوگر» به‌عنوان یکی از بارزترین آثار کابالایی سینما مورد تحلیل قرار می‌گیرد. البته در کابالا عناصر معرفتی زیادی وجود دارد، اما در این نوشته فقط به مؤلفه‌هایی که با سیر داستانی فیلم مطابقت داشته می‌پردازیم. ✍ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کابالا در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر (٢) 🔮 کابالا – قبالا 1⃣ یا متعارف‌ترین اصطلاح سنّتی به‌کار رفته برای آموزه‌های رازوَرانه یهودیت و عرفان یهود، به‌ویژه عرفان برآمده از سده‌های میانه تا کنون است. واژهٔ قبالا به مفهومی گسترده‌تر، به تمامی جریان‌های پی‌آیند رازآلود یهودیت اشاره دارد، که از پایان دورهٔ معبد دوم پرورش یافته و به‌مثابه سازمان تاریخ یهودیت شده است. 2⃣ گرچه دینی توحیدی بوده و با وحی تورات بر حضرت موسی (ع) آغاز گردیده است، اما درون آن سیستمی به‌نام کابالا شکل گرفته که در بردارندهٔ آداب است که از سوی مذاهب ابراهیمی ممنوع اعلام شده‌اند. این موضوع، به‌خوبی نشان می‌دهد کابالا در واقع عنصری خارجی است که از بیرون به یهودیت وارد شده است. 3⃣ اما سرچشمه این عنصر کجاست؟ 👈 فیبر اولیوت مورّخ یهودی، را خاستگاه کابالا می‌داند. به‌عقیدهٔ وی ریشه‌های کابالا، سنّتی است که برخی رهبران در مصر باستان آن را آموختند و نسل به نسل به‌شکل شفاهی منتقل کردند. بنابراین کابالا ساختاری است که ریشه در و قبل از تورات دارد. 4⃣ هستهٔ اصلی کابالا را می‌توان در گفتارهای و در دو بخش «خداشناسی» و «خودشناسی» دنبال کرد. با این مسئله مواجه بودند که چگونه می‌توان بدون بی‌حرمتی و تعدّی به مکتوبات موجود، آنها را پذیرفت که از خداوند فیضان یافته و در نتیجه تغییرناپذیرند؟! 5⃣ راه حل آنها این بود که در متون قدیمی، تنها چیزی را بخوانند که می‌خواهند کشف و ثابت کنند که این معانی از ابتدا در مکتوبات مقدس، مستور بوده است. برای اثبات آن تمهیداتی چون تغییر مرتبهٔ حروف یا به‌عبارت دیگر، جایگزین‌کردن حروفی با حروف دیگر و به‌وجود آوردن کلمات جدید، مطابق تعلیمات کابالایی را تدبیر کردند. 6⃣ کابالا از مفاهیم پیچیده و عناصر گوناگونی برخوردار است. از آنجا که هدف این مقاله بررسی انتقادی در فیلم سینمایی است، در ادامه، ابتدا خلاصه‌ای از فیلم بیان می‌شود؛ سپس به توضیح مؤلفه‌های کابالا و در ادامهٔ هر مؤلفه، تحلیل انتقادی فیلم بر اساس آن مفهوم ارائه می‌شود. ✍ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کابالا در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر (٣) 🎬 خلاصهٔ فیلم 1⃣ آغاز فیلم، روایتی است از ٧۴٠ سال قبل از میلاد و نبرد بین جادوگران، از جمله جنگ بین «مرلین» و «مورگان». مرلین که جادوگری بزرگ و نیک است و سرنوشت بشر به‌دست قدرت و عدالت او است، را به سه شاگرد خود «بالتازار»، «ورونیکا» و «هوروات» آموزش می‌دهد. «هوروات» به او خیانت می‌کند و «مرلین» توسط «مورگان» که جادوگری بدسیرت و شیطانی است، کشته می‌شود. 2⃣ «مورگان» طلسم قیام را برای بیدارکردن ارتش مرگ و به خدمت گرفتن بشریت از «مرلین» می‌دزدد. در این حال «بالتازار» با او درگیر می‌شود و «ورونیکا» برای نجات «بالتازار»، «مورگان» را درون بدن خود می‌کند! «بالتازار» برای زنده ماندن «ورونیکا»، او و «مورگان» در درون او را در عروسک تسخیرگر، تسخیر می‌کند تا زمانی که «جوان مرلینی» را پیدا کند و او «مورگان» را بکشد. 3⃣ هزار سال می‌گذرد و «بالتازار» طی این مدت در سرزمین‌های مختلف، در جست‌وجوی «جوان مرلینی» حرکت می‌کند. سپس داستان، از اعماق تاریخ وارد دنیای امروز می‌شود. «بالتازار» طی یک حادثه «جوان مرلینی» (دیوید) را در آمریکا پیدا می‌کند و برای آماده‌سازی او برای رویارویی و نبرد بزرگ با «مورگان» او را به تعلیم می‌دهد. 4⃣ در این مسیر «هوروات» که توانسته از زندان تسخیرگر فرار کند، آن را از «بالتازار» می‌دزدد و «جادوگران مورگانی» را برای غلبه بر «بالتازار» آزاد می‌کند. سپس با جادوی مزاحم، انرژی آنها را می‌دزدد تا توانایی آزادسازی «مورگان» را به‌دست آورد. 5⃣ «مورگان» پس از آزادی، با وردهای جادویی خود سعی در ترسیم «ستارهٔ پنتاگرام» در آسمان می‌کند، بدین‌صورت که انرژی خود را به دیش‌های ماهواره‌ای ساختمان‌های بلند منتقل کرده و آنها نیز این انرژی را به یکدیگر می‌فرستند و ستاره به‌شکل شعاع‌های نوری شکل می‌گیرد. 6⃣ اگر اضلاع ستاره کامل شود، ارتش مرگ بیدار می‌شوند؛ در آخرین لحظات «بکی» (دوست دختر دیوید) یکی از دیش‌ها را از کار می‌اندازد و یکی از اضلاع ستاره قطع می‌شود؛ در این هنگام «دیوید» از راه می‌رسد و «مورگان» را می‌کشد و جهان نجات می‌یابد. ✍ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ٣ آذر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٧ ربیع‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٣ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٧ کیسلِو ۵۷۸١ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ مؤلفه‌های کابالایی فیلم شاگرد جادوگر 💥 ١. جادو ‌محوری 1⃣ ارتباط با جهان نامرئی و مرموز است. به بیان‌دیگر، میان دنیای مرئی و نامرئی ارتباط ایجاد کردن و بدین‌سان نیروهای جادویی را از جهان نامرئی در دنیای مرئی به‌کارگرفتن و کارهای خارق‌العاده انجام دادن. 2⃣ پدیدهٔ سحر در روزگار سلیمان نبی آشکار و فراگیر شد، که در آن اجنه و شیاطینِ تسخیرشده، به فرمان خداوند مأمور خدمت به سلیمان نبی شدند. هرچند حضرت سلیمان رموز سِحر را مخفی نگاه داشت، اما برخی از شیاطین کفر ورزیدند و به مردم عادی سحر شیطانی را آموختند. 3⃣ این چنین شد که سِحر را از شیاطین انسانی و اجنّه آموخت، همان‌طور که در بابل آن را آموختند و هم با تقلید از کاهنان مصر! با آن‌که تورات سِحر را ممنوع کرده بود، اما بی‌توجه به هشدارهای تورات، مشتاقانه آن را فرا گرفتند. 4⃣ در جهت مهار نفس سرکش خود و فرمانبرداری از خداوند گام برنمی‌دارد، بلکه می‌کوشد تا بتواند در خدا تأثیر بگذارد و بر جهان سلطه پیدا کند. این‌جاست که رابطهٔ تصوف یهودی یا با سحر و مشخص می‌شود. 5⃣ فیلمی است که وجه مثبتی از جادو و جادوگران ترسیم می‌کند، منجی جهان را یک جادوگر معرفی می‌کند و قائل است که به‌وسیلهٔ جادو می‌توان بر اشرار غلبه کرد. 6⃣ فیلم، جنگ دائمی بین جادوگران را از ٧۴٠سال قبل از میلاد روایت می‌کند و از ابتدا بشر را در دست یکی از جادوگران نیک قرار می‌دهد. پس از چند پلان، فیلم به زمان حال می‌آید و جنگ بین جادوگران را در دنیای امروز به تصویر می‌کشد تا نشان دهد که در سراسر تاریخ، جادو، محور تأثیرگذار در سرنوشت بشر بوده و خواهد بود. 7⃣ فیلم درصدد القاء این مطلب است که کابالایی که بر ستون استوار است، عصر نوین است؛ معنویتی که در طول تاریخ همواره همراه بشر بوده ولی بشر از آن غافل مانده است! 8⃣ جادو به‌حدی در سعادت انسان مؤثر است که دیوید [یک انسان معمولی که حتی گاهی مورد تمسخر اطرافیان قرار می‌گیرد] به‌وسیلهٔ جادو به‌چنان قدرتی می‌رسد که نجات‌بخش بشریت و می‌شود. فیلم با مطرح‌کردن جادو به‌عنوان نیروی نجات‌بخش، در واقع مبلّغ کابالا است. ✍️ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ مؤلفه‌های کابالایی فیلم شاگرد جادوگر 💥 ٢. ماده‌گرایی 1⃣ گرایش به بت‌پرستی مصر، یونان باستان و تأثیراتی که از تمدن بابل گرفتند، بینش خاصی را در ارتباط با متن تورات و مبادی فراهم می‌آورد. چنان‌که در خاستگاه بت‌پرستی مصر، یونان و بابل باستان، فلسفهٔ مادی‌گرا وجود دارد. 2⃣ مصریان باستان معتقد بودند ماده همواره موجود بوده است؛ برای آنها این تصور دور از منطق بود که خداوند چیزی را از نیستیِ مطلق خلق کند. آنها معتقد بودند، جهان هنگامی آغاز گردید که نظم از آشوب نمایان گردید و آنچه تا قبل از آن وجود داشت، نبرد بین نیروهای نظم‌دهنده و بی‌نظمی بود. از این‌رو معتقد بودند، جهان به‌خودی خود موجود بوده و بر اساس احتمال، تکامل می‌یابد. 3⃣ کابالایی از بن‌مایه‌های اصلی فیلم است. فیلم به‌شدت است و همه‌چیز، حتی جادو و امور ماورائی را در قلمرو علم مادی قرار می‌دهد؛ زیرا از نظر فیلم چیزی غیر از ماده وجود ندارد. این علم‌گرایی پوزیتویستی به‌معنای نفی قدرت برتر (خدا) و تثبیت قدرت انسان است. 4⃣ در این فیلم چیزی جز شناخت دقیق طبیعت و تمرکز بر نیروهای درونی نیست. «بالتازار» در صحنه‌ای به «دیوید» می‌گوید: «جادوگرها با توانایی استفاده از تمام مغزشان متولد می‌شوند، بر خلاف دیگر انسان‌ها». بنابراین تفاوت جادوگر با انسان‌های معمولی نیروی فکر او یا همان آگاهی از رموز طبیعت است! 5⃣ در طول فیلم، جادو با علم پیوند خورده و جادو، امتداد فیزیک و دنیای جادو، امتداد دنیای مادی معرفی می‌شود. فیلم با نمایش جادو به‌عنوان عامل تعیین‌کنندهٔ بشریت، آن را عالی‌ترین نوع نمایش داده و همه‌چیز را منحصر در عالم ماده معرفی می‌کند؛ زیرا اساسی‌ترین عامل تأثیرگذار در جهان جادو است که آن‌هم پشتوانه‌ای مادی داشته و رموزی یکسره علمی دارد. 6⃣ تعالیم جادویی که «بالتازار» به «دیوید» می‌دهد، تکامل‌یافتهٔ همان فیزیکی است که «دیوید» در آزمایشگاه فیزیک خود بدان رسیده است؛ برای نمونه، در سکانسی که «بالتازار» طرز ساخت موج نورانیِ توپیِ شکل را برای مبارزه با دشمن به دیوید آموزش می‌دهد، می‌گوید این است. 7⃣ جالب است که توپ پلاسما از سنخ همان انشعابات پلاسمایی است که «دیوید» قبل از آشنایی با «بالتازار»، به‌وسیلهٔ علم فیزیک در آزمایشگاه زیرزمینی‌اش ایجاد کرده بود؛ با این تفاوت که برای ایجاد توپ پرقدرت پلاسمایی باید بر نیروهای درونی خود تمرکز کرد و انرژی عصبیت خود را به خارج منتقل کرد. 8⃣ فیلم بر و آگاهی پافشاری می‌کند و هیچ جایگاهی برای خدا، اراده و اذن او در امور قائل نیست! هرچه هست انسان است و توانایی‌های او. ✍️ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter