eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
748 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡️ مؤلفه‌های کابالایی فیلم شاگرد جادوگر 💥 ٢. ماده‌گرایی 1⃣ گرایش به بت‌پرستی مصر، یونان باستان و تأثیراتی که از تمدن بابل گرفتند، بینش خاصی را در ارتباط با متن تورات و مبادی فراهم می‌آورد. چنان‌که در خاستگاه بت‌پرستی مصر، یونان و بابل باستان، فلسفهٔ مادی‌گرا وجود دارد. 2⃣ مصریان باستان معتقد بودند ماده همواره موجود بوده است؛ برای آنها این تصور دور از منطق بود که خداوند چیزی را از نیستیِ مطلق خلق کند. آنها معتقد بودند، جهان هنگامی آغاز گردید که نظم از آشوب نمایان گردید و آنچه تا قبل از آن وجود داشت، نبرد بین نیروهای نظم‌دهنده و بی‌نظمی بود. از این‌رو معتقد بودند، جهان به‌خودی خود موجود بوده و بر اساس احتمال، تکامل می‌یابد. 3⃣ کابالایی از بن‌مایه‌های اصلی فیلم است. فیلم به‌شدت است و همه‌چیز، حتی جادو و امور ماورائی را در قلمرو علم مادی قرار می‌دهد؛ زیرا از نظر فیلم چیزی غیر از ماده وجود ندارد. این علم‌گرایی پوزیتویستی به‌معنای نفی قدرت برتر (خدا) و تثبیت قدرت انسان است. 4⃣ در این فیلم چیزی جز شناخت دقیق طبیعت و تمرکز بر نیروهای درونی نیست. «بالتازار» در صحنه‌ای به «دیوید» می‌گوید: «جادوگرها با توانایی استفاده از تمام مغزشان متولد می‌شوند، بر خلاف دیگر انسان‌ها». بنابراین تفاوت جادوگر با انسان‌های معمولی نیروی فکر او یا همان آگاهی از رموز طبیعت است! 5⃣ در طول فیلم، جادو با علم پیوند خورده و جادو، امتداد فیزیک و دنیای جادو، امتداد دنیای مادی معرفی می‌شود. فیلم با نمایش جادو به‌عنوان عامل تعیین‌کنندهٔ بشریت، آن را عالی‌ترین نوع نمایش داده و همه‌چیز را منحصر در عالم ماده معرفی می‌کند؛ زیرا اساسی‌ترین عامل تأثیرگذار در جهان جادو است که آن‌هم پشتوانه‌ای مادی داشته و رموزی یکسره علمی دارد. 6⃣ تعالیم جادویی که «بالتازار» به «دیوید» می‌دهد، تکامل‌یافتهٔ همان فیزیکی است که «دیوید» در آزمایشگاه فیزیک خود بدان رسیده است؛ برای نمونه، در سکانسی که «بالتازار» طرز ساخت موج نورانیِ توپیِ شکل را برای مبارزه با دشمن به دیوید آموزش می‌دهد، می‌گوید این است. 7⃣ جالب است که توپ پلاسما از سنخ همان انشعابات پلاسمایی است که «دیوید» قبل از آشنایی با «بالتازار»، به‌وسیلهٔ علم فیزیک در آزمایشگاه زیرزمینی‌اش ایجاد کرده بود؛ با این تفاوت که برای ایجاد توپ پرقدرت پلاسمایی باید بر نیروهای درونی خود تمرکز کرد و انرژی عصبیت خود را به خارج منتقل کرد. 8⃣ فیلم بر و آگاهی پافشاری می‌کند و هیچ جایگاهی برای خدا، اراده و اذن او در امور قائل نیست! هرچه هست انسان است و توانایی‌های او. ✍️ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ مؤلفه‌های کابالایی فیلم شاگرد جادوگر 💥 ٣. شرگرایی 1⃣ هم‌زمان با کتاب خدا، در میان اندیشه‌های نادرستی دربارهٔ و قدرت او شکل گرفت. بسیاری از اساطیر باستانی مصر، یونان و روم برای خدایانِ فرعی استقلال قائلند؛ این اصالت به فرشتگان ویژه یا دیگر موجودات که از مظاهر نام‌ها و صفات خدای سبحان هستند نیز سرایت کرد و بدین‌سان موجب محدودشدن خدا ‌شد. تأثیرگذاری این اندیشه‌ها بر از دلایل قدرت گرفتن شرّ و شیطان به‌شمار می‌رود. 2⃣ این به شرّ و شیطان در فیلم نیز به چشم می‌خورد. مورگان [نماد شرّ] جادوگری خطرناک است که سعی دارد جادوگران مرده را زنده کرده و با کمک لشکر مرگ، آدمیان را به تسخیر خود در آورد. یعنی مورگان آن‌چنان قدرتی دارد که بتواند جهان را نابود کند. 3⃣ او در بدن «ورونیکا» اسیر شده و سپس توسط «بالتازار» در عروسک تسخیرگر زندانی می‌شود. جادوگران مورگانی [نیروهای شرّ] برای آزادکردن مورگان در طول هزار سال با «بالتازار» می‌جنگند. فیلم نزاع دائمی بین خیر و شرّ که در به آن اشاره شده را به تصویر کشیده است؛ حتی در صحنه‌های آغازین فیلم، روایتگر داستان می‌گوید جنگ بین جادوگرها هزاران سال ادامه داشت و سرنوشت بشر به دست قدرت و عدالت «مرلین» بود. 4⃣ نکتهٔ دیگر، در باب وجودی یا عدمی‌بودن شرّ است. در فلسفه اسلامی، مسیحی و یهودی، شرّ به «عدم خیر» معرفی می‌شود؛ شرارت ذاتی در جهان وجود عینی ندارد. این مسأله در برابر ثنویین و کسانی بود که برای شرّ، هستی مستقل قائل شده و در نتیجه به‌دنبال خاستگاهی برای آن بودند. 5⃣ در [کابالا]، شرّ امری وجودی است و وجه تاریک جهان، دارای «قدرت ویژه» معرفی می‌شود. اعتقاد به‌وجود شرّ در کابالا، این‌گونه بیان شده است: 👈 افسانه خلقت در کابالای لوریانی با «صیم‌صوم» به معنی «قبض» و «جمع و متمرکز شدن» شروع می‌شود. خداوند نهان (این سوف) در درون خود جمع می‌شود تا یک خلأ معنوی کامل به‌وجود آورد. از این عقب‌نشینی، شرّ و زشتی پدید آمد. 6⃣ شرّ در فیلم «شاگرد جادوگر» بُعد وجودی دارد و نیمهٔ تاریک جهان را تشکیل می‌دهد؛ نیمه‌ای که مستقل از خیر است و از چنان پتانسیلی برخوردار است که می‌تواند بشریّت را به خدمت بگیرد و جهان را نابود کند. در فیلم شاهد دو نیروی قدرتمند و جدا از هم هستیم که از گذشته‌های دور در حال نزاع بوده و سعادت یا شقاوت فرجام بشر در گرو نتیجه نهایی این مبارزات است. 7⃣ نکتهٔ دیگر، در پیدایشگاه شرور است؛ صفات خشم و سخط که از صفات برجسته در تورات است، در کابالا تأثیر به‌سزایی دارد. در مراتب تجلّی ذات یکتا، سفیروتی که بازوی چپ تجلیّات خداوند است و گورا (جبروت) نام دارد، سرچشمه‌ی خشم و شرور شناخته می‌شود. پس شرّ نه‌تنها در قلمرو انسان، بلکه بخشی از ساختار الهی است!! 8⃣ در فیلم، در نزاع بین خیر و شرّ، پیروزی و غلبهٔ هریک بر دیگری ممکن انگاشته می‌شود. این رویکرد، تضعیف قدرت خداوند را به نمایش می‌گذارد. قوای شرّ بدون اذن خدا می‌توانند از قدرتِ جان‌بخشیدن، خلق‌کردن و تمثّل برخوردار باشند و در عالَم تصرّف کنند! لذا می‌توان گفت این دو نیرو در این فیلم، بیانگر مؤلفهٔ در است. ✍️ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ۴ آذر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٨ ربیع‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢۴ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٨ کیسلِو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری ✍🌺 میلاد مسعود امام حسن عسکری علیه‌السلام (٢٣٢ق) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ مؤلفه‌های کابالایی فیلم شاگرد جادوگر 💥۴. شریعت‌گریزی 1⃣ ، قوانین صادرشده از سوی خداوند برای سعادت بشر است. در مورد چگونگی نابودشدن شریعت به‌وسیله آموزه‌های کابالایی گفته شده: «تمام اسطوره‌های کهن که از گردآورندگان کتاب باهر و نیز کل کابالا بر جای مانده است، جملگی میراثی است که از آیین گنوسی به یهودیان به ارث رسیده است و اینها به‌سهولت باعث نابودی شریعت و قانون شده‌اند». 2⃣ اگرچه خود را مدافع شریعتی می‌داند که در تلمود تعیین شده، اما از آنجا که قائل است آموزه‌های رمزی از تعالیم شریعت برتر است، خود را بالاتر از سنت قلمداد می‌کند. بنابراین تعالیم زوهر درباره قدرت‌های شیطانی، ساختار روح، نظریه تناسخ ارواح و بدعت‌های زیاد آن، باعث تقابل میان یهودیت زوهری و یهودیت سنتی شده است. 3⃣ این در فیلم‌های متأثر از کابالا، از جمله فیلم واضح است. فیلم به‌شدت از شریعت تهی است. فضای حاکم بر فیلم به‌نوعی است که خالق و دنیای ورای ماده نفی می‌شود. محور تمام فعل و انفعالات تأثیرگذار در جهان، جادوگرانی هستند که یکسره متکی به تعلیمات کتاب جادو بوده و بدون حضور خدا در عالم تصرف می‌کنند. 4⃣ فیلم چنین می‌آموزد که وسیله نجات بشریت از اشرار و به‌عبارتی عامل سعادت است؛ در صورتی‌که طبق تمام شرایع الهی، دین است که وسیله سعادت بشر است و منجی بشر، فردی است فرمانبردار از شریعت و نه جادو. فیلم، ظریفانه جادو را جایگزین دین می‌کند و جادوگران را جایگزین پیامبران! 5⃣ از این‌رو، مخاطب گمان می‌کند تنها با تمرین‌های خاص و اتکای صرف به قوای درونی بشری می‌تواند به قدرت بی‌انتها برسد و از این طریق راه نجات را بیابد. چنانچه دیوید از همین طریق توانست بر ناتوانی دوران ماقبل‌ جادویی خود فایق آید و با کسب توانایی‌های عظیم، بشریت شود! ✍️ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
در اساطیر یهودی نوعی موجود شبه‌انسان است که با استفاده از سحر از اشیای بی‌جان خلق می‌شود. مشهورترین داستان گولم مربوط به حاخام پراگ در قرن ١۶، یهودا لو بن بزالل است. او برای جلوگیری از حمله جنتیل‌ها به محله یهودی، با نوشتن نام سرّی خداوند بر پیشانی مجسمه گلی، به آن جان داد و یک گولم ایجاد کرد. تنها محدودیت در مورد این گولم این بود که او نمی‌توانست در روزهای شنبه کار کند. از این رو حاخام در روز جمعه با پاک کردن نام خدا گولم را از کار می‌انداخت. اما یک جمعه فراموش کرد که گولم را از کار بیندازد و گولم به خشونت دست زد. لذا حاخام نام اعظم خدا را از پیشانی او پاک کرد و گولم به چندین قسمت تقسیم شد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ مؤلفه‌های کابالایی فیلم شاگرد جادوگر 💥۵. انسان‌خدا‌انگاری 1⃣ خدا در کتاب مقدس تحریف‌شدهٔ یهود، جسمانی، ناتوان و انسان‌گونه تصویر می‌شود و این به‌دلیل روحیه‌ی زمینی یهود، خواسته‌های قومی و خودمحوری آنان است. می‌آموزد: خدای زنده‌ای است در کالبد انسان و سیر صعودی عارف یهودی نهایتاً به رسیدن به مقام خدایی می‌انجامد! 2⃣ کابالایی در فیلم تا جایی پیش می‌رود که مخاطب، شاهد اَعمال خداگونه توسط جادوگران فیلم می‌شود و جادوگران قادر به خلق، جان‌بخشیدن به اشیا، تمثّل و… هستند. 3⃣ برای نمونه: بالتازار با دست‌کشیدن بر عقاب غول‌پیکر آهنین، به او جان می‌دهد و در خدمتش می‌گیرد. [این نوع جان‌بخشی اشاره به اسطوره دارد که از آن به‌عنوان یکی از کرامات برجسته یاد می‌شود.] یا هوروات به مجسمه گاو آهنین کنار خیابان جان می‌دهد و یا به تصویر چند گرگ خاکستری روح می‌بخشد و سپس بالتازار همین گرگ‌ها را به چند توله‌سگ کوچک تبدیل می‌کند! 4⃣ در این فیلم، جادوگر برای تصرف در عالَم نیاز به واسطی [همانند انگشتر، عصا، ستاره و…] دارد تا نیروی عصبیّت خود را به‌وسیله آن به عالَم خارج منتقل کند. در انتها می‌بینیم دیوید به مقامی می‌رسد که بدون واسط [انگشتر مرلین] قادر است نیروی خود را به خارج منتقل و کاری کند که حتی استادش از انجام آن عاجز است: یعنی زنده‌کردن انسانی مرده! 5⃣ در صحنه‌های آخر، وقتی «بالتازار» بی‌جان روی زمین می‌افتد و «ورونیکا» از مرگ او خبر می‌دهد، «دیوید» به دور «بالتازار» حلقه آتش ایجاد می‌کند و با انرژی نورانی دستان خود، چند بار سینه او را فشار می‌دهد و روح را به کالبد بی‌جان او برمی‌گرداند و بنابراین «دیوید» در انتهای سلوک جادویی خود به می‌رسد! ✍️ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ مؤلفه‌های کابالایی فیلم شاگرد جادوگر 💥۶. آخرالزمان‌سازی و منجی‌گرایی 1⃣ در اکثر فیلم‌های آخرالزمانی هالیوود، نجات‌بخش کره‌ی زمین باید از نژاد یا باشد و اگر منجیِ غربی نباشد، همه‌ی افراد بشر در خطر نابودی هستند. در این فیلم نیز منجی، فردی غربی است: جادوگری امریکایی. 2⃣ در صحنه‌هایی که بالتازار در جست‌وجوی جوان مرلینی است، می‌بینیم وارد جوامع شرقی مثل هند می‌شود، اما اژدهای مرلین به کودکان آن سرزمین‌ها، واکنشی نشان نمی‌دهد؛ یعنی: منجی، نیست. 3⃣ از آنجا که برای القاء مفاهیم خود از ظریف‌ترین نشانه‌ها بهره می‌برد و بی‌دلیل از نمادی استفاده نمی‌کند، می‌توان گفت انتخاب نام «دیوید» تأکیدی دیگر بر منجی‌بودن و یهودی‌بودن او است؛ زیرا دیوید تلفظ انگلیسی است. ما مسلمانان داوود (ع) را پیامبر می‌دانیم، اما یهودیان او را پادشاه و نماد قدرت و شوکت می‌دانند. بنابراین دیوید در این فیلم نماد پیروزی یهودیان و برپایی است. 4⃣ فیلم از نوع فیلم‌های آخرالزمانی متافیزیکی ـ جادویی است؛ در این‌گونه فیلم‌ها، ساحران و جادوگران برای به‌دست آوردن قدرت، عرصه را بر آدمی تنگ کرده و اوضاع را به‌سمت وحشت و هراس پیش می‌برند. «مورگان» که پس از هزار سال از زندان تسخیرگر آزاد شده است، سعی می‌کند ارتش مرگ را بیدار کرده و جهان را نابود کند. جست‌وجوی هزارساله «بالتازار» برای یافتن و ظهور [مورگان]، همگی از مصادیق هزاره‌گرایی آخرالزمانی هستند. 5⃣ نکته آخر، در این فیلم است. زندگی «دیوید» نمونه‌ای از است! در جای‌جای فیلم می‌بینیم که «دیوید» قید و بند مذهبی و اخلاقی ندارد و یکسره آزاد زندگی می‌کند. ✍️ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ متن کامل تحلیل فیلم شاگرد جادوگر، با عنوان «کابالا در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر» را در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/12475 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : چهارشنبه 🌞 ۵ آذر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٩ ربیع‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢۵ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٩ کیسلِو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ مرگ یهودی‌تبار، ملقّب به و استاد اعظم فراماسونری (١٣٢١ش) 2⃣ تشکیل به فرمان امام خمینی رحمةالله‌علیه (١٣۵٨ش) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter