eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
748 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : چهارشنبه 🌞 ١١ فروردین ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١٧ شعبان ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٣١ مارس ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١٨ نیسان ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ چهارم پِسَح / سوم عُومِر 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ طبق برخی روایات تلمودی، حضرت عیسی (ع) در ۱۴ نیسان به دار کشیده شد. روایت انجیل یوحنا نیز تقریباً منطبق با این داده است. یوحنا زمان «مصلوب شدن عیسی» را «وقت تهیه پسح» عنوان کرده که برابر با ۱۵ نیسان است. به این مناسبت خلاصه‌ای از یک مقاله تقدیم شما همراهان می‌گردد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ طبق فقه یهود جرم عیسی (ع) گمراهی و جادوگری و آشوبگری بود و مجازات وی سنگسار کردن و به دار آویختن! از نظر تلمود شیوهٔ مجازات عیسی [مصلوب کردن به روش رومی‌ها] با این مجازات شرعی انطباق داشت. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ الیگارشی یهودی و حضرت عیسی (١) 1⃣ منبع عمدهٔ شناخت مورّخین از زندگی عیسی (ع) به اناجیل چهارگانه محدود است. این ازجمله مهم‌ترین متونی است که در نیمهٔ دوم سدهٔ اول میلادی به‌وسیلهٔ چهار تن از پیروان عیسی تنظیم شده و به یادگار مانده است. این چهار تن عبارتند از: متی، مرقس، لوقا و یوحنا. 2⃣ در متنی که امروزه از ، نخستین کتاب فقهی یهودیان (اواخر سدهٔ دوم)، در دست است هیچ اشاره‌ای به عیسی مندرج نیست و ظاهراً برخورد حاخام‌های یهودی به شخصیت فردی او از زمان تدوین (نیمهٔ دوم سدهٔ سوم) آغاز شد. در متن کنونی تلمود نیز همه‌ی موارد مرتبط با زندگی عیسی مندرج نیست. می‌دانیم که در زمان نخستین چاپ تلمود (سدهٔ شانزدهم) بخش‌های مربوط به عیسی حذف شد و چنین مواردی تنها در نُسَخ خطی آن محفوظ ماند. 3⃣ در این روایات، «عیسی ناصری» یک «طلبهٔ منحرف» شناخته می‌شود و دربارهٔ وی چنین آمده است: «بگذارید ما دیگر هیچ فرزند یا شاگردی چون عیسی ناصری نداشته باشیم که خود را به رسوایی و ننگ کشد.» 4⃣ طبق روایات تلمود، عیسی ناصری در ١۴ نیسان به دار کشیده شد. روایت یوحنا تقریباً منطبق با این داده است. او زمان «مصلوب شدن عیسی» را «وقت تهیه پسح» عنوان کرده که برابر با ١۵ نیسان است. طبق جرم عیسی گمراهی و جادوگری و آشوبگری بود و مجازات وی سنگسار کردن و به دار آویختن؛ زیرا تمامی کسانی که سنگسار می‌شدند، سپس جسدشان به دار کشیده می‌شد. از نظر تلمود شیوه مجازات عیسی (مصلوب کردن به روش رومی‌ها) با این مجازات شرعی انطباق داشت. 5⃣ در برخی روایات تلمود، عنودانه عیسی مسیح را «عیسی بن پانتیرا» خوانده‌اند. منظور این است که [نعوذ بالله] یوسف همسر خود، مریم، را طلاق داد زیرا وی از یک سرباز رومی به نام پانتیرا باردار شده بود!! به‌نوشتهٔ دایرةالمعارف یهود سرآغاز این روایت به نیمهٔ دوم سدهٔ سوم و می‌رسد. به عبارت دیگر، این داستانی است که حاخام‌های بین‌النهرین در کوران ستیز خونین خود با مسیحیان در حوزه‌های درس خویش پراکنده‌اند. در روایات منتسب به سده‌های اول و دوم اشاره‌ای به «نسب نامشروع» عیسی مندرج نیست. ✍️ استاد عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 http://jscenter.ir/jewish-history/formation/1809 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ شخصیت یهودا اسخریوطی با شخصیت نمونه‌وار «یهودی» در فرهنگ اروپایی انطباق دارد؛ او مسئول امور مالی مسیحیان است، به سرقت وجوه بیت‌المال دست می‌زند و در ازای ٣۰ سکه نقره عیسی را به یهودیان می‌فروشد!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ الیگارشی یهودی و حضرت عیسی (٢) 1️⃣ طبق روایات اناجیل، یکی از حواریون به‌نام به عیسی (ع) خیانت کرد و «نگهبانان معبد سلیمان» که نیروی انتظامی و بازوی اجرایی بودند، او را دستگیر کرده و به محل اجلاس کاهنان و حاخام‌های یهودی بردند. 2️⃣ شخصیت یهودا اسخریوطی با شخصیت نمونه‌وار در فرهنگ اروپایی انطباق دارد؛ او مسئول مسیحیان است، به وجوه بیت‌المال دست می‌زند و در ازای ٣٠ سکهٔ نقره عیسی را به یهودیان می‌فروشد!! 3️⃣ در متون پایه‌ای مسیحیت، یهودا اسخریوطی شخصیتی پلید شناخته می‌شود و نمادی از ؛ و نام او مترادف با «یهودی» است. در اساطیر دینی مسیحی تثلیثِ «شیطان – یهودی – یهودا اسخریوطی» نماد شرّ به‌شمار می‌رود. 4️⃣ تا سدهٔ نوزدهم و حتی در آثار مارکس یهودی‌تبار نیز واژهٔ «یهودی» چنین معنایی دارد. لذا یهودیان از زمان استقرار جدّی در سرزمین‌های درون قارهٔ اروپا خود را یا می‌خواندند. در نوشتار چاپی یهودیان آمستردام در سده هفدهم همه‌جا نام «اسرائیلی» به‌کار رفته و زمانی که در سال ١٨۶٠ سازمان جهانی یهودیان در پاریس تشکیل شد خود را نامید نه آلیانس یهود. 5️⃣ بازگشت یهودیان به نام‌های یهودی و یهودیت (دین یهود) تنها از اواخر سدهٔ ١٩ و اوایل سدهٔ ٢٠ رخ داد. این بیان‌گر تعلّق عمیق یهودیان به نام و سننی ذاست که با این مفهوم آمیخته است. احساس تعلق روانی و همذات‌پنداری با این نام، فرهنگی عمیق و کهن را در پشت خود دارد؛ با یهودا، پسر یعقوب و بنیان‌گذار «سبط یهودا»، آغاز می‌شود، با تاریخ و پیوند می‌خورد و با نام مرحله‌ای نوین را در تکوین یهودیت رقم می‌زند. ✍️ استاد عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 http://jscenter.ir/jewish-history/formation/1809 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ عیسی (ع) خطاب به حاخام‌های فریسی: «وای بر شما ای کاتبان و فریسیان ریاکار که چون قبور سفید شده می‌باشید که از بیرون نیکو می‌نماید لیکن درون آنها از استخوان‌های مردگان و سایر نجاسات پر است. شما نیز در ظاهر به مردمِ عادل می‌نمایید لیکن باطن‌تان از ریاکاری و شرارت پر است.» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ الیگارشی یهودی و حضرت عیسی (٣) 1⃣ در روایات اناجیل، عاملان قتل عیسی، و هستند ولی نقش اصلی با فریسیون است. متی از زبان یحیی (ع) فریسیون و صدوقیون را «افعی‌زاده» می‌خواند! لوقا نیز فریسیون را زاهدنمایانی سالوس و خودپسند توصیف کرده است. 2⃣ در زمان عیسی، حاخام‌های فریسی مدعیان تولیت انحصاری دانش دینی بودند و عیسی را می‌آزمودند که آیا به‌راستی مسیح موعود است یا پیامبر دروغین! عیسی آنان را چنین مخاطب می‌سازد: 👈 «وای بر شما ای کاتبان و فریسیان ریاکار که در ملکوت آسمان را بر مردم می‌بندید زیرا خود داخل آن نمی‌شوید… وای بر شما ای کاتبان و فریسیان ریاکار که چون قبور سفید شده می‌باشید که از بیرون نیکو می‌نماید لیکن درون آنها از استخوان‌های مردگان و سایر نجاسات پر است. شما نیز در ظاهر به مردمِ عادل می‌نمایید لیکن باطن‌تان از ریاکاری و شرارت پر است.» 3⃣ در جای دیگر، فریسیون و صدوقیون از عیسی آیتی آسمانی می‌خواهند. عیسی چنین می‌گوید: «فرقه شریر زناکار آیتی می‌طلبند و آیتی به ایشان عطا نخواهد شد.» عیسی، همچون یحیی، آنان را «مارزادگان و افعی‌زادگان» و «سنگسارکننده پیامبران» می‌خواند و مسئولیت را از هابیل تا زکریا، به ایشان و تبارشان نسبت می‌دهد. [💥دقت کنید💥] 4⃣ عیسی را پس از دستگیری برای محاکمه به محل اجلاس «شورای عالی سنهدرین» می‌برند: 👈 «و عیسی را نزد رئیس کهنه بردند. و جمیع رؤسای کاهنان و مشایخ و کاتبان بر او جمع گردیدند... در جستجوی شهادت بر عیسی بودند تا او را بکشند و هیچ نیافتند. زیرا که هرچند بسیاری بر وی شهادت دروغ می‌دادند، اما شهادت‌های ایشان موافق نشد… آنگاه رئیس کهنه جامه خود را چاک زده گفت دیگر چه حاجت به شاهدان داریم؟ کفر او را شنیدید! چه مصلحت می‌دانید؟ پس همه بر او حکم کردند که مستوجب قتل است.» 5⃣ شورای حکم قتل عیسی را صادر می‌کند و برای دریافت مجوز او را نزد ، فرماندار رومی یهودیه و سامریه می‌برند. اعضای شورا برای اقناع پیلیت به‌دروغ ادعا می‌کنند که عیسی خود را «شاه یهود» خوانده است! پیلاطس تمایلی به مصلوب کردن عیسی ندارد و حتی تصمیم به آزادی وی می‌گیرد. یهودیان فریاد برآورده گفتند اگر این شخص را رها کنی دوست قیصر نیستی… پیلاطس [عیسی] را به ایشان تسلیم کرد تا مصلوب کنند. ✍️ استاد عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 http://jscenter.ir/jewish-history/formation/1809 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : پنج‌شنبه 🌞 ١٢ فروردین ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١٨ شعبان ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ١ آوریل ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١٩ نیسان ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ ، رأی اکثریت ۹۸٫۲٪ مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی (١٣۵٨ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ و شرکت رایانه‌ای را بنیان نهادند (١٩٧۶م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 پشت پرده کمپانی اپل 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-media/6063 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ پنجم پِسَح / چهارم عُومِر 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ١٣ فروردین ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١٩ شعبان ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢ آوریل ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢٠ نیسان ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری ✍️ وقوع غزوهٔ (۶ق) 🌍 مناسبت‌های عبری ✍️ ششم پِسَح / پنجم عُومِر 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ غزوه بنی‌مصطلق یا مریسیع 1️⃣ را از قبایلی دانسته‌اند که در کنار کوه «حُبْشیّ» در پایین مکه گرد آمده، با پیمان بستند که تا شب و روز برپاست و تا کوه حبشی بر جای خود استوار است در مقابل دیگران متحد باشند و از این‌رو آنان را به نام آن کوه خوانده‌اند. 2️⃣ این غزوه را به‌سبب نسبت‌های مختلف به نام‌هایی گوناگون می‌شناسند؛ «غزوه مُرَیْسیع» به اعتبار آب آنها در نجد، «غزوه نجد» از آن‌رو که آب مریسیع در آن سرزمین جاری بود و به‌سبب آن‌که این نبرد با تیره‌ی بنی‌مصطلق روی داد. 3️⃣ بنی‌مصطلق به ریاست حارث بن ابی‌ضرار به‌همراه گروهی از صحرانشینان با خرید سلاح و تدارکات لازم آماده نبرد با رسول خدا (ص) شدند. در پی این اقدام رسول خدا (ص) ابتدا بُرَیدة بن حصیب اسلمی را برای کسب اطلاع به‌سوی بنی‌مصطلق فرستاد. بریده چون از آمادگی آنان برای نبرد با مسلمانان آگاه شد بازگشت و به رسول خدا (ص) اطلاع داد. پیامبر (ص) نیز مسلمانان را از ماجرا آگاه ساخت و برای نبرد گسیل داشت. 4️⃣ مسلمانان در مسیر خود به جاسوسی از بنی‌مصطلق برخورد کردند که برای کسب خبر از سپاه رسول خدا (ص) فرستاده شده بود. او اعتراف کرد که حارث بن ابی‌ضرار با گروهی فراوان برای نبرد با مسلمانان آماده شده‌اند. پس از این حارث و یارانش از حرکت مسلمانان برای نبرد آگاه شدند و دریافتند که جاسوس آنان اسیر و کشته شده است. حارث و یارانش از این خبر به شدت اندوهگین و هراسان شدند و سپس کسانی که با بنی‌مصطلق همراه شده بودند پراکنده شدند. 5️⃣ رسول خدا در کنار آب مُرَیْسیع فرود آمد و در همان حدود نبرد آغاز شد. گفته‌اند: حمله مسلمانان چنان غافلگیرانه بود که ۱۰ نفر از بنی‌مصطلق کشته شدند. بسیاری از مردها از جمله رهبر بنی‌مصطلق گریختند و زنان و کودکانشان به اسارت درآمدند که شمار اسیران را حدود ۱۰۰ خانواده و مقدار غنایم را ۲۰۰۰ شتر و ۵۰۰۰۰۰ گوسفند دانسته‌اند. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع و مستندات: 👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/13801 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter