✡ طاووس جهانبانی از یهودیان مخفی از پنهانکاری و از تظاهر به اسلام میگوید!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی از تظاهر به اسلام میگویند!
✍ من #شموئیل_جهانبانی فرزند مرحوم سیمون جهانبانی و مادام #طاووس_جهانبانی هستم. پدر و مادرم حدود ۷۵ سال پیش مدت ٣ سال در #مشهد زندگانی کردند چون پدرم از طرف اداره کل گمرک در گمرک مشهد کار میکرده است. مادرم که اینجا حضور دارد بهعلت كبر سن خود قادر نیست خوب سخن بگوید و من تعدادی از خاطرات او را از اقامت ٣ سالهاش در مشهد که از زبان خودش شنیدهام برایتان نقل میکنم:
1⃣ کلیمیان مشهد #جديدالاسلام بودند و در نتیجه اغلب این افراد دو اسم داشتند: یک اسم مسلمانی و یک اسم یهودی.
2⃣ اغلب کلیمیان در مشهد بازرگان یا مغازهدار بودند و روزهای #شنبه مجبور بودند مغازه یا تجارتخانهٔ خود را باز کنند. آنها در روزهای شنبه شاگرد مسلمان خود را در این مغازهها یا تجارتخانهها میگذاشتند و اگر کسی سراغ صاحب مغازه را میگرفت شاگرد مغازه میگفت رفتهاند بانک یا رفتهاند برای ناهار یا برای خرید.
3⃣ کنیساهای یهودیان در مشهد در زیرزمینهایی که حدود ١٠٠ پله پایین میرفت قرار داشت. میدانید که در ۷۵ سال پیش در مشهد برق هم نبوده است. یک روز مرحوم پدرم با لباس دولتی و گمرکی با «پیراهن یقه ارو» به #کنیسا میرود. وقتی او وارد کنیسا میشود جماعت حاضر در کنیسا دستپاچه میشوند و چون فکر میکنند او جزو مأمورین دولت است تصمیم به فرار میگیرند. مرحوم پدرم فوری صیصیت توراه [شال نماز] و سیدور [کتاب نماز] و تفیلین [تسمه نوار چرمی و جعبهٔ کوچکِ همراه آن در نماز] خود را نشان میدهد و آنها آرام میشوند.
4⃣ این خاطره مربوط به شخص خودم است: من سالها پیش علاوه بر اینکه در بانک ملی کار میکردم در بازار هم حسابدار بازرگانان بودم. یک روز به اتفاق یک بازرگان یهودی که برایش کار میکردم برای خرید جواهر نزد آقای مظفریان که در بازار تهران جواهرفروش بود رفتیم. من متوجه شدم وقتی آقای مظفریان خواست سوگند بخورد به اِمِت (Emet) سوگند میخورد.
از دوست خود سؤال کردم: «چطور این مرد قسم اِمِت خورد؟» او جواب داد: «پدر آقای مظفریان از جديدالاسلامهای مشهدی است.» آقای مظفریان که سؤال مرا شنید، گفت: «مادربزرگ من هنوز شب شباتها شمع روشن میکند.»
📚 منبع: هما سرشار، یهودیان ایرانی در تاریخ معاصر، انتشارات مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایرانی، زمستان ۱۹۹۹، جلد سوم، صفحه ۱۸۵-۱۸۴
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی بیخ گوش ما هستند!
1⃣ #شهره_بیات داور بینالمللی شطرنج کشور که مدتی قبل از ایران خارج و #کشف_حجاب کرده بود در مصاحبه با روزنامه تلگراف انگلیس اعلام کرد که یک #یهودی است و به دروغ خود را مسلمان معرفی کرده است!
2⃣ این در حالیاست که نامبرده مدتی دبیر فدراسیون شطرنج بوده و مدتها داور ملی و بینالمللی کشورمان بوده است. پدر او نیز #کیومرث_بیات مدتی رئیس هیئت شطرنج گیلان بوده است.
3⃣ اکنون جای این سؤال است که:
👈 در حالیکه یهودیان در ایران با هویّت مشخص بهراحتی زندگی میکنند و برخلاف فرقههای ضاله همچون بهائیت، دین یهود در قانون اساسی بهعنوان اقلیت دینی شناخته شده و حتی در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند، چه لزومی دارد یک خانوادهٔ یهودی یهودیت خود را مخفی کرده و تظاهر به اسلام کنند؟!!!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ نفوذ یک خانواده یهودی مخفی گیلانی در عرصه ورزش
1⃣ دوستان محترم، درخواست میکنم به خبر فوق بسیار دقت کنید، بسیار مهم است. خبر مربوط به شهره بیات، فرزند کیومرث بیات، #یهودی_مخفی اهل رشت است که خودش و پدرش تا کنون به دروغ تظاهر به اسلام میکردند و به عرصههای مختلفی در ورزش، #نفوذ کرده بودند.
2⃣ پدر، #کیومرث_بیات مالک و مدیرعامل سابق باشگاه فوتبال سپیدرود رشت بود که در خرداد ١٣٩٨ استعفا کرد. کیومرث بیات همچنین بهمدت ١٢ سال، رئیس هیئت شطرنج گیلان بود و در خرداد ١٣٩٩ برکنار شد.
3⃣ #شهره_بیات بهقدری اعتماد مدیران ورزشی کشور را به خود جلب کرده بود که مدتها دبیر فدرسیون شطرنج کل کشور بود که در مهرماه ٩٧ از این مسئولیت کناره گرفت.
4⃣ وی سال گذشته به بهانهٔ داوری مسابقات روسیه، از کشور خارج شد و #کشف_حجاب کرد و سپس اعلام کرد که دیگر نمیخواهد به ایران برگردد.
5⃣ او بهتازگی در مصاحبه با روزنامهٔ تلگراف (The Telegraph)، چاپ لندن، روز ٢۶ سپتامبر ٢٠٢٠ اعتراف کرده که تمام طول عمرش #یهودی_مخفی بوده است.
👉 https://www.telegraph.co.uk/news/2020/09/26/iranian-chess-judge-hijab-controversy-reveals-secret-preventing/
✍ میثم عبداللهی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ نمونهای از کارکرد یهودیان مخفی
1⃣ در دو سال اخیر، فدراسیون شطرنج کشورمان ایام پرالتهابی را گذراند، از یک طرف رویارویی مداوم با #شطرنجبازان_اسرائیلی و از طرفی #کشف_حجاب پی در پی شطرنجبازان دختر کشورمان در مسابقات جهانی، چالش بزرگی برای این فدراسیون به وجود آورده که نه تنها در داخل کشور در مظان اتهام قرار گرفته است، بلکه در خارج از کشور نیز هر آن امکان تعلیق از سوی فدراسیون جهانی شطرنج میرود.
2⃣ پرهام مقصودلو و سیدامین طباطبایی دو ملیپوش کشورمان در مسابقات جهانی اسپانیا رودرروی شطرنجبازان اسراییلی به رقابت پرداختند و از تیم ملی اخراج شدند.
3⃣ سپس علیرضا فیروزجا استاد بزرگ شطرنج دنیا در اقدامی پیشگیرانه پیش از اینکه رودرروی حریف اسرائیلی قرار بگیرد در ذیل پرچم فیده در رقابتهای جهانی حضور یافت و گمانهزنیها در خصوص پناهندگیاش را پُررنگ کرد و آنچه مشخص است وی دیگر در تیم ملی جایگاهی ندارد.
4⃣ هفتهٔ گذشته هم میترا حجازیپور دیگر ملیپوش و استاد بزرگ شطرنج کشورمان بدون رعایت حجاب در مسابقات سریع و برقآسای قهرمانی جهان حضور یافت.
5⃣ البته اوج عملکرد فدراسیون شطرنج، همین دو #نفوذی یعنی همین پدر و دختر است که هر دو مدیریت در آنجا داشتند. پدر رئیس هیئت شطرنج گیلان بود. دختر هم مدتها دبیر فدرسیون شطرنج کل کشور بود که در مهرماه ٩٧ از این مسئولیت کناره گرفت.
✍ میثم عبداللهی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 بسیاری از علاقهمندان به مباحث #یهودشناسی شناخت کافی از کتب دینی یهود ندارند، و اطلاعاتشان در حد شنیدههاست و یا مطالعات موردی و پراکنده. برای رفع این نقیصه تاکنون در پانزده قسمت به معرفی این کتب پرداختهایم که با استقبال خوب شما عزیزان مواجه شده. امروز قسمت شانزدهم از این مقالات منتشر شد. اما به دوستانی که اخیراً به ما پیوستهاند سفارش میکنیم که ابتدا قسمتهای قبلی را در آدرس زیر مطالعه نمایند:
👉 http://jscenter.ir/jewish-studies/jewish-bibliography/8403
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 مقصود از تورات در متون اسلامی (١)
📚 بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت شانزدهم)
1⃣ واژهٔ #تورات مکرر در قرآن بهکار رفته و دربارهٔ منشأ و محتوای آن سخن گفته شده. واژهٔ تورات در سنّتِ «یهودیتِ قبل از اسلام» حداقل در سه معنا یا برای اشاره به سه مصداق بهکار رفته است:
🔸١. گاهی مقصود، #اسفار_خمسه است.
🔸٢. گاهی مقصود، همهٔ #عهد_قدیم است.
🔸٣. گاهی مقصود، همهٔ متون مقدس یهودی (عهد قدیم و #تلمود) است.
2⃣ پرسشی که در اینجا مطرح میگردد این است که:
👈 وقتی قرآن یا روایات کلمهٔ «تورات» را بهکار میبرند، مقصود کدامیک از این سه اصطلاح است؟
3⃣ البته این پرسش دربارهٔ مواردی است که متون اسلامی به «توراتِ موجود در آن زمان» اشاره میکند و نه مواردی که اشاره به «توراتِ نازل شده بر حضرت موسی» میکند.
✍️ نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 مقصود از تورات در متون اسلامی (٢)
📚 بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت شانزدهم)
1⃣ متن فعلی #عهد_قدیم به همین صورت امروزی در زمان ظهور اسلام در دست اهل کتاب بوده است.
2⃣ همچنین مطابق تحقیقات دانشمندان جدید، هیچیک از کتابهای عهد قدیم، از جمله #اسفار_خمسه توراتِ موجود را نمیتوان به حضرت موسی نسبت داد و این متون همه بعد از #اسارت_بابلی، یعنی قرنها پس از موسی (ع) نوشته شدهاند.
3⃣ پس اگر از قرآن برمیآید که خداوند کتابی همانند قرآن بهنام #تورات بر حضرت موسی نازل کرده است، هرگز آن «کتابِ نازلشده» نمیتواند بر همین «کتابِ موجود» منطبق شود.
4⃣ علاوه بر نکات فوق، محتوای اسفار پنجگانهٔ توراتِ موجود، تاریخ قوم اسرائیل، زندگینامه و سخنان حضرت موسی است و هرگز به لحاظ ساختار محتوایی شباهتی با قرآن ندارد.
5⃣ علاوه بر اینکه مطالب زیادی در این متون یافت میشود که با قرآن سازگاری ندارند و بنابراین قرآن نمیتواند بگوید این متونِ موجود، همان کتابِ نازل شدهاند.
✍️ نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 مقصود از تورات در متون اسلامی (٣)
📚 بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت شانزدهم)
1⃣ اکنون به سراغ آیات قرآن در اینباره میرویم که به چند دسته تقسیم میشوند:
👈 ١. آیاتی که اشاره به «کتابِ نازلشده» دارند. مطابق این آیات، کتاب نازل شده بر حضرت موسی صفاتی مانند قرآن دارد. هدایت و نور و فرقان است و نیازهای دینی انسانها را برطرف میسازد.
👈 ٢. برخی از آیات به کتابهایی اشاره دارند که در زمان نزول قرآن نزد اهل کتاب بوده است. در این آیات تعابیری مانند «کتابی که نزد آن یا نزد اوست» یا «کتابی که با شما یا با آنهاست» بهکار رفته است.
👈 ٣. در برخی از آیات به کتابهایی که در زمان نزول قرآن نزد اهل کتاب بوده با واژهٔ #تورات اشاره میشود.
2⃣ پس تا اینجا باید نتیجه بگیریم که قرآن، هم «کتابِ نازل شده بر حضرت موسی» را تورات نامیده و هم «کتابی که در زمان نزول قرآن موجود بوده»، که همین کتاب فعلی بوده است.
3⃣ اما چه تفاوتی بین «توراتِ نازلشده» و «توراتِ موجود در زمان نزول قرآن» بوده و قرآن چه سخنی در اینباره دارد؟ پاسخ این پرسش را باید در دستهٔ چهارم از آیات قرآنی جستجو کرد.
✍️ نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 مقصود از تورات در متون اسلامی (۴)
📚 بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت شانزدهم)
👈 ۴. آیاتی که بین «کتاب نازلشده» و «کتاب موجود» فرق میگذارند:
🕋 «ما تورات را که در آن رهنمود و روشنایی بود نازل کردیم. پیامبرانی که تسلیم فرمان خدا بودند بهوسیله آن برای یهودیان داوری میکردند و الهیّون و دانشمندان بهوسیله "آنچه برای آنان از کتاب خدا حفظ شده بود"، داوری میکردند…». (مائده، ۴۴)
1⃣ طبق آیه، پیامبران با «توراتِ نازلشده» و عالمان با «مقداری از کتاب که برای آنان حفظ شده بود» حکم میکردند. پس آنچه پیامبران بهوسیلهٔ آن حکم میکردهاند با آنچه عالمان بهوسیلهٔ آن حکم میکردهاند متفاوت بوده است. این سخن دقیقاً با تاریخ منطبق است، یعنی پس از دورهٔ #اسارت_بابلی دورهٔ #عالمان_یهود آغاز میشود و این همان زمانی است که «کتاب فعلی» بهوجود آمده است.
2⃣ در نتیجه: مطابق قرآن، کتابی از سنخِ قرآن بهنام #تورات بر حضرت موسی نازل شده و کتابی با همین نام در زمان نزول قرآن در دست اهل کتاب بوده است. اما «کتابِ موجود» نه عینِ «کتابِ نازلشده» بوده و نه بهکلی غیر از آن است. مطالب حق و مهمی مانند توحید و معاد و اعمال صالح در این کتاب موجود بوده که ریشه در وحی الهی داشته است.
3⃣ اما از سوی دیگر نه این کتاب همهٔ وحی الهی را در برداشته و نه از مطالب زاید و باطل پیراسته بوده است. بههمین دلیل قرآن و روایات گاهی با عنوان «تورات» به «کتابِ نازلشده» اشاره میکنند و البته اوصافی شبیه قرآن را برای آن بهکار میبرند، و گاهی با همین نام اشاره به «متنِ موجود در آن زمان» میکنند که البته آن را نیز بهصورت اجمالی تصدیق میکنند.
4⃣ بنابراین آنچه قرآن و روایات دربارهٔ چیستی و ماهیت متون مقدس پیشین بیان میکنند با تحقیقات محققان جدید غربی هماهنگ است. محققان جدید نیز قائلاند که همهٔ متون #عهد_قدیم بعد از اسارت بابلی با استفاده از منابعی تألیف شدهاند، اما این محققان نمیتوانند بگویند هیچیک از مطالب آن منابع ریشه در وحی الهی نداشته است.
✍️ نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 متن کامل مقالهٔ مهم و مفصل «مقصود از تورات در متون اسلامی» را حتماً در لینک زیر مطالعه کنید:
👉 http://jscenter.ir/jewish-studies/jewish-bibliography/9383
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : پنجشنبه
🌞 ١٠ مهر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ١٣ صفر ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ١ اکتبر ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ١٣ تیشری ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ #دادگاه_نورنبرگ پس از خاتمهٔ جنگ جهانی دوم، ۱۲ افسر آلمان نازی را به جرم جنایت علیه بشریت، به مرگ و ٧ تن دیگر را به تحمل حبس محکوم کرد. ۳ نفر نیز تبرئه شدند. (١٩۴۶م)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : جمعه
🌞 ١١ مهر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ١۴ صفر ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ٢ اکتبر ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ١۴ تیشری ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ #صلاحالدین_ایوبی بیتالمقدس را پس از ۸۸ سال اشغال توسط صلیبیون به کنترل مسلمانان درآورد. (١١٨٧م)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ یعقوب در مقابل خوراندن مقداری آش به برادر گرسنهاش از او حق نخستزادگیاش را طلب میكند!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 ماجراهای یعقوب و عیسو در تورات (١)
✡ ماجرای اول: خریدن حق نخستزادگی!
📚 #یعقوب و #عیسو با یکدیگر برادر بودند؛ اما عیسو نخستزادهٔ اسحاق بود (در فرهنگ یهودی نخستزاده امتیازات و جایگاه خاصی دارد). طبق نقل #تورات حضرت یعقوب چنان خِسَّت میورزد که حاضر نیست به برادرِ در حال مرگش قدری آش بخوراند و از او در مقابلِ این آش حقِ #نخستزادگی را میخواهد!!
📖 داستان را از متن تورات میخوانیم:
👇👇👇
✡ گرفتن حق نخستزادگی توسط یعقوب!
📚 تورات / سِفر پیدایش / فصل ٢۵
🔸١٩. و این تاریخچهٔ خانوادهٔ اسحاق پسر ابراهیم است. ابراهیم اسحاق را به وجود آورد.
🔸٢٠. اسحاق موقع گرفتن ریوقا دختر بِتوئِل اَرَمی ... ۴٠سال داشت.
🔸٢١. اسحاق بهدرگاه خداوند در حق زنش كه نازا بود استغاثه كرد، خداوند استغاثهٔ او را اجابت كرد. پس ریوقا زنش باردار شد.
🔸٢٢. بچهها در شكمش به هم فشار میآوردند. (ریوقا) گفت: اگر (بارداری) چنین است چرا من خواستار این هستم. رفت از خداوند بپرسد.
🔸٢٣. خداوند به او گفت دو قوم در شكمت است و دو ملت از رَحِمَت جدا میشوند و ملتی از ملتی (دیگر) قویتر میشود و بزرگتر كوچکتر را خدمت خواهد نمود.
🔸٢۴. روزهای (بارداری) او كامل شد و هنگام زاییدنش فرا رسید و اینک در شكمش دوقلو بود.
🔸٢۵. اولی سرخفام بیرون آمد. (بدن) او تماماً پشمالو چون عبای پشمین بود اسمش را عیسو نهادند.
🔸٢۶. و بعد از آن برادرش كه دستش را بر پاشنهٔ عیسو گرفته بود بیرون آمد اسمش را یعقوب نهاد. اسحاق هنگام تولد آنها ۶٠ساله بود.
🔸٢٧. این كودكان بزرگ شدند. عیسو مردی شكارچی ماهر، مرد صحرایی بود و یعقوب مردی سادهدل، چادرنشین و اهل مطالعه.
🔸٢٨. اسحاق عیسو را دوست میداشت چونكه (طعم) شكار (او) در دهانش بود و ریوقا یعقوب را دوست میداشت.
🔸٢٩. هنگامیكه یعقوب آش میپخت عیسو از صحرا آمد و خسته بود.
🔸٣٠. عیسو به یعقوب گفت: نظر به اینكه من خسته هستم اكنون از این (آش) قرمز (آدُوم) به من بخوران...
🔸٣١. یعقوب گفت: فعلاً نخستزادیات را به من بفروش.
🔸٣٢. عیسو (پیش خود) گفت: اینک من دارم میمیرم، نخستزادی به چه كار من میآید.
🔸٣٣. یعقوب گفت: فعلاً برایم قسم بخور. برایش قسم خورد و نخستزادیاش را به یعقوب فروخت.
🔸٣۴. یعقوب به عیسو نان و آش عدس داد. خورد و نوشید و برخاست و رفت. عیسو نخستزادی را خوار نمود.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ یعقوب با سوءاستفاده از پیری و نابینایی اسحاق، خود را به جای عیسو جا میزند و برکت را از پدر میگیرد!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 ماجراهای یعقوب و عیسو در تورات (٢)
✡ ماجرای دوم: ربودن برکت با نیرنگ!
📚 حضرت #اسحاق در آخر عمر تصمیم میگیرد که #عیسو را برکت دهد و او را بر برادرانش سَروَری بدهد؛ اما #یعقوب با تقلب و حیله برکت را از پدر میگیرد! بدینصورت كه: اسحاق بهدلیل پیری و نابینایی و عدم تشخیصِ شکل ظاهریِ فرزند خود عیسو، توسط یعقوب فریب میخورد و یعقوب خود را به جای عیسو جا میزند و برکت را از پدر میگیرد!
📖 داستان را از متن تورات میخوانیم:
👇👇👇
✡ ربودن برکت توسط یعقوب با توسل به نیرنگ!
📚 تورات / سِفر پیدایش / فصل ٢٧
🔸١. نظر به اینكه اسحاق پیر شده و دید چشمانش ضعیف گشته بود عیسو پسر بزرگش را صدا زده به او گفت: پسرم! (عیسو) به وی گفت: حاضرم.
🔸٢. گفت اینک پیر شدهام. روز درگذشتن خود را نمیدانم.
🔸٣. اكنون لطفاً وسایلت ...را بردار، به صحرا بیرون رفته برای من شكار كن.
🔸۴. غذاهای لذیذی همانطور كه دوست میدارم درست كن و برایم بیاور تا بخورم و قبل از اینكه فوت كنم جانم تو را دعا نماید.
🔸۵. ریوقا موقعی كه اسحاق با عیسو صحبت میكرد میشنید. عیسو برای شكار كردن و آوردن شكار به صحرا رفت.
🔸۶. پس ریوقا به پسر خود یعقوب چنین گفت: اینک از پدرت ... اینطور شنیدم...
🔸٨. اكنون پسرم! به آنچه كه به تو دستور میدهم، گوش بده.
🔸٩. حالا پیش گوسفندان برو و از آنجا دو بزغالهٔ خوب برایم بیاور تا از آنها غذاهای لذیذ برای پدرت ...درست كنم.
🔸١٠. ...تا بخورد، و قبل از فوتش تو را دعا كند.
🔸١١. یعقوب به ریوقا مادر خود گفت: عیسو مردی پُرمو است و من مردی بیمو هستم.
🔸١٢. شاید پدرم لمسم كند و بهنظرش آید كه خواستهام گولش بزنم و موجبات نفرین شدن خود را فراهم كنم...
🔸١٣. مادرش به او گفت: پسرم نفرینت برای من، فقط به حرف من گوش بده و برو (بزغالهها را) بیاور.
🔸١۴. رفت برداشته برای مادرش آورد. مادرش غذاهای لذیذی ...درست كرد.
🔸١۵. ریوقا آن لباسهای دلپسند پسر بزرگش عیسو را ... برداشته بر تن یعقوب پسر كوچكش پوشاند.
🔸١۶. و پوستهای بزغاله را بر دستان و بخش بیموی گردن او پوشاند...
🔸١٨. (یعقوب) نزد پدر آمده گفت: پدرم! گفت: بله، كی هستی پسرم؟
🔸١٩. (یعقوب) گفت: من عیسو نخستزادهات هستم. آنچه به من گفتی انجام دادم لطفاً برخیز بنشین و از شكارم بخور تا جانت دعایم كند.
🔸٢٠. اسحاق گفت: پسرم! چه شد كه به این زودی پیدا كردی؟ گفت: چون كه خداوند خالقت در برابرم قرار داد.
🔸٢١. اسحاق گفت: پسرم! لطفاً جلو بیا لمست كنم آیا تو پسرم عیسو هستی؟
🔸٢٢. یعقوب به اسحاق نزدیک شد. (اسحاق) او را لمس نموده گفت: صدا از آنِ یعقوب است و دستها، دستهای عیسو!
🔸٢٣. و نظر به اینكه دستانش چون دستان عیسو پُرمو بود او را نشناخت. دعایش كرد.
🔸٢۴. گفت: عیسو پسرم تویی؟ گفت: منم.
🔸٢۵. گفت پیش من بیاور تا از شكار پسرم بخورم تا جانم دعایت كند. پیش او برد و (اسحاق) خورد. شراب برایش آورد نوشید.
🔸٢۶. اسحاق پدرش به او گفت: پسرم جلو بیا مرا ببوس.
🔸٢٧. جلو رفت و او را بوسید. (اسحاق) لباسهای او را بوییده دعایش كرد...
🔸٢٨. و خداوند شبنم از آسمان و چربیهای زمین و فراوانی غلّه و شیره به تو بدهد.
🔸٢٩. اقوام، تو را خدمت كنند و ملل در برابر تو سر تعظیم فرود آورند. آقای برادرانت باشی... نفرینكنندگانت ملعون و بركتكنندگانت متبارک (باشند).
🔸٣٠. ...بهمحض اینکه یعقوب از پیش پدر خارج شد عیسو از شکار برگشت.
🔸٣١. او هم غذاهای لذیذی درست كرده برای پدر آورد... گفت: پدر برخیز از شكار پسرت بخور تا جانت مرا دعا كند.
🔸٣٢. اسحاق به او گفت: تو كیستی؟ گفت: من عیسو پسر نخستزادهات هستم.
🔸٣٣. اسحاق دچار اضطراب شدید شد. گفت: پس آنكه شكار كرده برایم آورد و قبل از آنكه تو بیایی ... وی را دعا نمودم، چه كسی بود؟...
🔸٣۴. موقعی كه عیسو سخنان پدر را شنید، فریاد بینهایت بلند و تلخی برآورد و گفت: پدرم! مرا هم دعا كن.
🔸٣۵. گفت: برادرت با تدبیر آمد و دعایت را گرفت!
🔸٣۶. (عیسو) گفت: آیا برای این نامش را یعقوب گذاشت كه اینک دوبار مرا فریب داده است؟ نخستزادیام را گرفت اكنون هم دعایم را به چنگ آورد. (عیسو) گفت: آیا برای من دعایی اختصاص ندادی؟
🔸٣٧. اسحاق به عیسو گفت: اینک او را بر تو سَروَر تعیین نمودم و تمام برادرانش را غلامان او قرار دادم و غلّه و شیره برای او تأمین كردم. پس پسرم برای تو چه بكنم؟
🔸٣٨. عیسو گفت: پدرم آیا همین یک دعا را داری؟ من هم هستم. پدرم! مرا دعا كن. عیسو صدایش را بلند كرده گریست.
🔸٣٩. اسحاق ...به او گفت اینک مسكن تو از زمین چربیدار باشد و از شبنم آسمان از بالا (بهرهمند گردی).
🔸۴٠. و با شمشیرت زندگی كن و برادرانت را خدمت نما...
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter