eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
23.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
612 ویدیو
197 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 فقط دریافت پیام: 👉 @adminmfeb 💥 برای درخواست تبادل اول بنر بفرستید. 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕎 چهل کشته در مراسم امسال لگ باعومر 1⃣ در اثر فروریختن قسمتی از محل برگزاری مراسم امسال دست‌کم ۴۰ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند. 2⃣ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم غاصب صهیونیستی، این حادثه را یک «فاجعهٔ مهلک» توصیف کرد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕎 چهل کشته در مراسم امسال لگ باعومر 1⃣ در اثر فروریختن قسمتی از محل برگزاری مراسم امسال دست‌کم ۴۰ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند. 2⃣ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم غاصب صهیونیستی، این حادثه را یک «فاجعهٔ مهلک» توصیف کرد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕎‏ در پی کشته شدن ۴۴ نفر در حادثهٔ بامداد روز جمعه در محل برگزاری مراسم در کوه مرون (سانسور و ممانعت از خبررسانی، از افزایش شمار کشته‌ها خبر می‌دهد)، در میان موج شدید اعتراضات یهودیان در محل این واقعه حاضر و روز یکشنبه را در ‎اسرائیل عزای عمومی اعلام نمود. ✡‌‏ حادثهٔ مرون ممکن است آتیهٔ حیات سیاسی ‎نتانیاهو را به مخاطره اندازد، به‌ویژه از آن رو که قربانیان این واقعه، هایی هستند که در طول یک دههٔ گذشته در زمرهٔ متحدین سنّتی کابینه‌های ائتلافی بی بی به‌شمار می‌رفتند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 متن کامل مقالهٔ «ایام عومر در یهودیت» در سایت اندیشکده: 👉 http://jscenter.ir/hebrew-calendar/13782 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ۱١ اردیبهشت ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١٨ رمضان ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ١ مه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١٩ ایار ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ قتل پس از ۴۸ سال سلطنت به‌دست (پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۲۷۵ش، برابر با ۳۰ آوریل ۱۸۹۶م و ۱۷ ذی‌القعده ۱۳۱۳ق) 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ سی‌وچهار عُومِر 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌍 مجموعه تمبر «پیشگامان نهضت اسلامی» 🔸 گران‌ترین تمبر این مجموعه مربوط است به «میرزا رضا کرمانی» (ردیف پایین اولین تمبر از سمت راست)! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ میرزا رضا کرمانی؛ غلام هشت و چهار یا غلام حضرت باب؟! (مقدمه) 📚 برگی دیگر از پروندهٔ 1️⃣ در چنین روزی، پس از ۴۸ سال سلطنت به‌دست ترور شده و به قتل رسید. 2️⃣ ادعا می‌شود: 👈 «میرزا رضا کرمانی وصیت کرده تا این شعر را - که احتمالاً از خودش بوده - بر روی سنگ قبرش بنویسند: 🔸محبّ آل محمد غلام هشت و چهار 🔸فدای مردم ایران رضای شاه‌شکار» 👉 http://tarikhirani.ir/fa/calendar/260 👉 https://www.psri.ir/?id=mqeuyb2c 3️⃣ اما آیا واقعاً میرزا رضا شیعه بود و محبّ دوازده امام علیهم‌السلام (هشت و چهار) و فدایی مردم ایران؟! 4️⃣ و یا همان‌طور که در تصویر فوق از مجموعه تمبر منتشر شدهٔ بعد از انقلاب می‌بینید (ردیف پایین، اولین عکس از سمت راست)، آیا میرزا رضا از «پیشگامان نهضت اسلامی» بود؟! 5️⃣ در ادامه، روایت پژوهشگر معاصر را از این شخصیت با هم مرور می‌کنیم: ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ میرزا رضا کرمانی؛ غلام هشت و چهار یا غلام حضرت باب؟! (١) 📚 برگی دیگر از پروندهٔ 1️⃣ در منابع رسمی حکومت ایران، میرزا رضا کرمانی، گاه با عنوان کسی که پیش‌تر، بود، یاد شده است. اما آنچه احتمال بابی بودنِ او را به‌شکلی جدّی، به‌دست می‌دهد، روش نهان‌نگارانهٔ ، در تاریخی است که بر جنبش مشروطیت ایران نگاشته است. 2️⃣ پدر ملک‌زاده (ملک‌المتکلمین)، بابی (ازلی) بود. ادبیات ملک‌زاده، در نگارش آثار تاریخی‌اش نیز از دلبستگی او به آن اعتقاد حکایت دارد. با این رویکرد است که باید به تحلیل نگاه او به میرزا رضا کرمانی پرداخت. 3️⃣ وی، هنگام بیان هسته‌های «روشنفکری» پیش از ، زمانی‌که به کرمان رسیده، به‌شکلی خاص، سخن گفته است. در نگاه او، چگونگیِ ورود «افکار نوین»، «فلسفهٔ آزادی‌خواهی»، و «آن آیین نو» به کرمان، به‌روشنی معلوم نبود. اما، در زمان ناصرالدین‌شاه، «مجمعی از آزادی‌خواهان، در کرمان تشکیل می‌یافت» که «در راه انتشار افکار نوین» کوشش می‌کرد. 4️⃣ اعضای این انجمن عبارت بودند از: ، شیخ مهدی بحرالعلوم، شیخ احمد روحی، میرزا احمد کرمانی، افضل‌الملک، حاجی سید جواد، و . 5️⃣ اعتقاد بابی (ازلی) تمام این کسان، جز میرزا رضا کرمانی، ثابت شده است. با این وجود، آیا می‌توان پذیرفت که در اوج خفقان ضدبابی ناصرالدین‌شاهی، انجمنی در ترویج «افکار نوین» و «آن آیین نو» بكوشد، و تمام اعضایش، بابی باشند جز میرزا رضا؟!! و این‌که ملک‌زاده، به رمز سخن گفته، و نخواسته از هم‌کیشان خویش، آشکارا یاد کند، خود، دلیلی است محکم که او، این کسان را به‌واقع، بابی (ازلی) می‌دانسته است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ میرزا رضا کرمانی؛ غلام هشت و چهار یا غلام حضرت باب؟! (٢) 📚 برگی دیگر از پروندهٔ 1️⃣ (که یکی از راهنمایان سیاسی فعالان بود، و ، او را رجعت عیسای مسیح خوانده بود) در سال‌های پس از کشته‌شدن ، به یکی از اروپائیان گفت که قاتل شاه ایران، از بود. 2️⃣ بررسی صورت اصلی استنطاق نیز گویای همین واقعیت است. بر اساس متن اصلی این استنطاق، وقتی بازجویان از میرزا رضا دربارهٔ ارتباط و پرسیدند، پاسخ او، چنین بود: 👈 چه عرض کنم؟ درست نمی‌دانم ارسال و مرسولی دارد. اما، از معتقدین سیّد است، و او را مرد بزرگی می‌داند. هرکس که اندک بصیرتی داشته باشد، می‌داند که سیّد، دخلی به مردم این روزگار ندارد! حقایق اشیاء جميعاً، پیش سیّد مکشوف است! تمام فیلسوف‌ها و حکمای بزرگ فرنگ، و همهٔ روی زمین، در خدمت سیّد، گردنشان کج است! و هیچ‌یک از دانشمندان روزگار، قابل نوکری و شاگردی سیّد نیست! واضح است حاجی شیخ هادی هم شعور دارد و مثل بعضی از آخوندهای بی‌شعور نیست که آثار و علامات جعلی و ممتنع‌القبول که برای صاحب‌الزمان درست کرده‌اند، بی‌جهت انتظار ظهور می‌کشند! هرکس که به این آثار و علامات پیدا شد، صاحب زمان خودش است! 3️⃣ این سخن، گویای آن است که در نگاه میرزا رضا کرمانی، شيخ هادی نجم‌آبادی منتظر ظهور امام دوازدهم شیعیان نبوده است. بنابراین، میرزا رضا را مانند شیخ، یک باید دانست، و بر درستی گزارش‌های رسمی دولت ایران، رویکرد نهان‌نویسانهٔ ملک‌زاده، و نیز سخن میرزا ملکم‌خان، باید یقین کرد. 4️⃣ بر پایهٔ برخی گزارش‌ها، میرزا رضا، در مسیر حرکت از اسلامبول به ایران، در بادکوبه، با یکی از برجسته دیدار داشت، و حتی در نامه‌ای برای یکی دیگر از فعال آنجا، «تقريباً، مرگ شاه را پیشگویی کرده»، و نوشته بود: «به‌زودی، روزگار بهتری خواهد رسید که «م. ک.»، چنین امر فرموده است!» (به احتمال جدّی «م. ک.»، همان میرزا آقاخان کرمانی است.) 5️⃣ در میان تاریخ‌نگاران معاصر، ابراهيم صفائی، میرزا رضا را خوانده و نوشته: «بابیان و ازلیان، قصد انتقام‌جویی از ناصرالدین‌شاه را داشتند، نه بهائیان». ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ آنچه خواندید تنها خلاصه‌ای بود از مقالهٔ «میرزا رضا کرمانی غلام هشت و چهار یا بابی ازلی؟». متن کامل مقاله را در آدرس زیر بخوانید و با برگی دیگر از این سرزمین آشنا شوید: 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/13996 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ۱٢ اردیبهشت ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١٩ رمضان ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢ مه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢٠ ایار ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری ✍ ضربت‌خوردنِ مَولَی‌المُوَحِّدین و أمیرُالمؤمنین علی علیه‌السلام در مسجد کوفه (۴٠ق) 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ شهادت استاد شهید آیةالله فیلسوف و مفسّر برجسته، رئیس شورای انقلاب و از نظریه‌پردازان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به امر شبکهٔ پنهان یهود و به دست اعضای گروهک منحرف (١٣۵٨ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ مرگ سناتور آمریکایی و بنیان‏گذار مکتب (١٩۵٧م) 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ سی‌وپنجم عُومِر 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» / مقدمه 1⃣ براساس آنچه خود بارها بیان نموده، مسئولیت اصلی در برخورد با را بعد از شهادت برعهده گرفته است. 2⃣ صرف‌نظر از ادعاهای حمید نقاشیان و مرتضی الویری دربارهٔ فرماندهی عملیات شناسایی و برخورد با فرقان، شاید کمتر کسی از ارتباطات سابق آقای الویری و با فرقان آشنا باشد. 3⃣ در این یادداشت به بررسی روابط فوق می‌پردازیم و در پایان چند نکته و پرسش مطرح می‌کنیم: ✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» (١) 1⃣ آقای در گفتگو با مجله «چشم‌انداز ایران» (شماره ۵٣ دی و بهمن ماه ١٣٨٧) استفاده از کتاب‌ها، جزوات و منابع آموزشی را در اینگونه شرح داده است:‌ 📖 «بعدها باخبر شدیم که تفسیرهایی از قرآن در حال انتشار است و دست به دست می‌گردد ازجمله تفسیر سوره کهف و بخش‌هایی از سوره بقره و... که این تفسیرها نگاهی نو به قرآن داشت. 🔸وقتی این‌ها را خواندیم برایمان بسیار جالب بود و احساس می‌کردیم قرائت دیگری از اسلام درحال مطرح‌‌شدن است. به‌نظر می‌رسید این دیدگاه‌ها مترقی‌تر و نوتر از دیدگاه دکتر شریعتی بود. 🔸این مسئله برایمان جالب بود و احساس می‌کردیم این دیدگاه جدید که گرایش بسیار پررنگی با مسائل اجتماعی دارد می‌تواند در جریان مبارزاتی به کارمان بیاید و به درد ما بخورد... 🔸ما در گروه فلاح برنامه‌های آموزشی مذهبی و اسلامی داشتیم. وقتی با طرز تفکر گروه فرقان روبرو شدیم، تصمیم گرفتیم این را هم در گروه خودمان بررسی کرده و برای اعضا ارائه و توزیع کنیم...» ✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» (٢) 2⃣ آقای در گفتگو با کتاب ماه فرهنگی تاریخی «یادآور» (سال سوم، شماره‌های ۶-٨،‌ پائیز و زمستان ۱۳۸۸ و بهار۱۳۸۹، صفحات ۱۲۶-۱۲۱) دربارهٔ حمایت‌های مالی و تجهیزاتی و پشتیبانی از فرقان اظهار داشته است: 📖 «آشنایی من با از اوائل سال ۱۳۵۵ آغاز شد. ماجرا از این قرار بود که ما با کمک دوستان گروهی به نام «فلاح» را تشکیل داده بودیم. این گروه فی‌الواقع در زندان متولد شد. در سال ۱۳۵۲ که من با محمد و حسن منتظرقائم در زندان اوین بودم، بحث‌هایی جدی درباره وضعیت کشور و راه‌های حاکم کردن ارزش‌های اسلامی بر جامعه مطرح شد. 🔸البته من در آن موقع یک سابقهٔ همکاری با را هم داشتم و خود این به من کمک می‌کرد که بر مبنای اشتباهات و انحرافاتی که در مجاهدین می‌دیدم، به این نتیجه برسم که باید برای تشکیل یک گروه اسلامی و به دور از انحراف، اقدام کرد. 🔸 تقریبا در سال ۱۳۵۲ در زندان اوین متولد شد و تا سال ۱۳۵۷ به کار خود ادامه داد. اوایل سال ۱۳۵۵ و پس از آزادی از زندان بود که ما باخبر شدیم که گروه دیگری هم به نام «فرقان» وجود دارد و نشریاتش به دست ما می‌رسید. 🔸گروه فلاح از طریق یکی از دوستان با گروه فرقان مرتبط شد. امکانات آن‌ها محدود بود و ما سعی می‌کردیم در نشر و نگهداری و انبار کتاب‌هایی که منتشر می‌کردند به آن‌ها کمک کنیم. ما در زیرزمین باغی در دماوند، فضایی را درست کرده و یک دستگاه پلی‌کپی در آنجا گذاشته بودیم و برخی از کتاب‌ها و نشریات را هم در آنجا نگهداری می‌کردیم. 🔸گروه فرقان از ما خواستند که در نگهداری کتاب‌ها به آن‌ها کمک کنیم که ما مقداری را در منزلی در تهران نو نگهداری می‌کردیم و مقداری را هم به دماوند می‌بردیم. به این ترتیب کتاب‌ها و تفاسیر این‌ها به دستمان می‌رسید. اگر اشتباه نکنم تفسیر سوره کهف آن‌ها در قالب کتابی درآمده بود. غیر از تفاسیر، نشریاتی را هم با صفحات محدود منتشر می‌کردند.» ✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» (٣) 3⃣ آقای در ادامه ضمن اشاره به نظر منفی خود به در مقطعی به روابط بعدی خود با ایشان این‌گونه اشاره کرده است: 📖 «در نجف، در سه ملاقات طولانی که در خدمت حضرت امام بودم، تمام مسائل مبارزاتی و شرایط ایران را برای ایشان مطرح کردم و پرسیدم چه باید بکنیم؟ امام نسبت به مبارزات مسلحانه نظر مثبتی نداشتند و تأکید کردند که روی آگاه کردن مردم و کار فرهنگی متمرکز شوید. 🔸نکتهٔ دومی که سرنوشت ما را رقم زد، این بود که من به ایشان گفتم ما که نمی‌توانیم همیشه نزد شما بیاییم و سئوالات‌مان را بپرسیم. در داخل ایران به چه کسی مراجعه و نظرات شما را دریافت کنیم؟ امام گفتند آقای مطهری! جواب ایشان کمی برای من ثقیل و عجیب بود! 🔹[یادآور] : چرا؟ 🔸[الویری: واقعیت این است که احساس می‌کردم آقای مطهری خیلی انقلابی نیستند... چهره‌های متعددی بودند و برایم کمی ثقیل بود که ایشان چرا ما را به آقای مطهری ارجاع دادند؟ ولی با توجه به ارادت ویژه‌ای که به امام داشتم، پذیرفتم و به ایران برگشتم. من تا آن موقع مطلقاً با آقای مطهری ارتباط نداشتم، ولی با آقای امامی کاشانی زیاد ارتباط داشتم و از طریق ایشان ارتباط ما با آقای مطهری برقرار شد. فکر می‌کنم شهریور ۵۶ بود. من هر هفته‌ در روزی معین و ساعتی مشخص نزد آقای مطهری می‌رفتم و ایشان را در جریان فعالیت‌های قرار می‌دادم و نظرات ایشان را دریافت می‌کردم. یکی از کارهایی که در اولین جلسات ملاقات با آقای مطهری انجام دادیم، دادن جزوات فرقان به ایشان بود... 🔸هر بار که به دیدن ایشان می‌رفتم، اولین مطلبی که باب آن را باز می‌کرد، جزوات بود. فراموش نمی‌کنم که بعضی‌ جا‌ها را خط می‌کشید و توضیح می‌داد که این عبارت و این طرز تلقی سرانجام به کجا خواهد انجامید. 🔸من در آن موارد با آقای مطهری بحث می‌کردم، چون از طرفی می‌خواستم مطلب را دقیق و درست بفهمم و از طرف دیگر چون با «فرقان» ارتباط و همکاری داشتیم، دلم می‌خواست که قضیه ختم به خیر شود.» ✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» (۴) 4⃣ آقای در گفتگو با روزنامه «ایران» (چهارشنبه، ۴ دی ۱۳۹۲) درباره نوع نگاهش به می‌گوید: 📖 «البته برای ما این انتخاب امام عجیب بود چرا که ما فکر می‌کردیم شهید مطهری یک چهرهٔ زندان‌رفته، انقلابی و تشکیلاتی نیست و بیشتر به‌عنوان یک نظریه‌پرداز اسلامی مطرح بود.» 5⃣ آقای الویری در جای دیگر (خاطرات مرتضی الویری، انتشارات حوزه هنری، چاپ اول، ۱۳۷۵، صفحه ۴۹) دربارهٔ شهید مطهری می‌گوید: 📖 «در زندان من «جزوهٔ شناخت» را به بحث گذاشتم و درباره‌اش قدم به قدم پیش رفتم و اشکال گرفتم. مسعود رجوی و موسی خیابانی هم به اشکال‌هایم پاسخ می‌دادند... در اوائل زندانی شدنم نسبت به دیدگاه‌های آقای مرتضی مطهری با دیدهٔ تحقیر می‌نگریستم. گاه به خود می‌گفتم خوب است آقای مطهری بیاید این‌جا تا مسائل درس‌های شناخت را به او بیاموزم.» 6⃣ آقای الویری در گفتگو با «چشم‌انداز ایران» (شماره ۵٣، دی و بهمن ١٣٨٧) دربارهٔ ادامهٔ ارتباط با می‌گوید: 📖 [چشم‌انداز ایران]: «تا چه زمانی همکاری با گروه فرقان را ادامه دادید؟» 🔸[الویری: «این همکاری تا نزدیکی پیروزی انقلاب ادامه داشت و با آیت‌الله مطهری هم ارتباط داشتیم، ولی تعریض‌هایی ‌که ایشان به دیدگاه‌های فرقان داشت و بحث‌هایی ‌که در در این زمینه صورت گرفت کار را به جایی رساند که ارتباط‌مان با گروه فرقان قطع شد،‌ یعنی دیگر برای توزیع و یا نگهداری کتاب‌های آن‌ها آمادگی نداشتیم. به یاد دارم چند صد هزار کتاب باقی ماند که چون هیچ ارتباطی با هم نداشتیم کتاب‌ها را معدوم کردیم.» 7⃣ آقای الویری در گفتگو با روزنامه «ایران» (چهارشنبه، ۴ دی ۱۳۹۲)، در پاسخ به این پرسش که: «می‌گویند فرقان به اسلام منهای روحانیت معتقد بود»، 🔸می‌گوید: «این امر مشهود بود. حتی قبل از انقلاب در جزوه‌های این‌ها این مورد ذکر شده بود.» ✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ معمای الویری و «فرقان» / نکات و پرسش‌ها 1⃣ بنابر آنچه آقای در این دو مصاحبه گفته‌اند، بخشی از منابع آموزشی و مذهبی و اسلامی از کتب و منابع تأمین می‌شد. 2⃣ گروه فلاح در چاپ و نشر و تکثیر و نگهداری و انبار کردن کتاب‌های گروه فرقان به آن‌ها کمک می‌کرد. مجدداً تأکید می‌کنم نه تنها نگهداری بلکه «نشر» آثار گروه فرقان را هم برعهده داشت. 3⃣ به‌گفتهٔ آقای الویری، همکاری گروه فلاح با گروه فرقان «تا نزدیکی پیروزی انقلاب‌ ادامه داشت» و در این زمان به دلیل «تعریض‌های» آیت‌الله مطهری به عقاید انحرافی گروه فرقان «قطع شد». و کمتر از سه ماه بعد از پیروزی انقلاب گروه فرقان و را ترور می‌کند!؟ 4⃣ طلبه‌ای که گویا رهبری گروه فرقان را به دست داشت،‌ متولد ۱۳۳۸ است یعنی در زمان تشکیل گروه فرقان (۱۳۵۵) ١٧ساله بود. در مقابل، مرتضی الویری متولد ۱۳۲۷ است یعنی ١١سال بزرگ‌تر از گودرزی و در سال ۱۳۵۵ از دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف کنونی) فارغ‌التحصیل شده. 🔸 اکبر گودرزی، نوجوان ۱۷ساله، فاقد تجربه و سوابق مبارزاتی و زندان بود ولی آقای الویری ۲۸ ساله سابقهٔ فعالیت و چند بار دستگیری توسط و زندان سیاسی و همکاری با داشت و،‌ طبق اظهارات خودش، در زندان جزوهٔ درون سازمانی «شناخت» مجاهدین خلق را با و مباحثه می‌کرد. آیا چنین فردی می‌تواند چنان تحت تأثیر نوشته‌های یک نوجوان ١٧ساله قرار گیرد که او و دوستانش آموزش‌های گروه خود را بر جزوات گروه فرقان مبتنی کنند و در تکثیر و نشر و نگهداری جزوات گروه فرقان به آن‌ها کمک کنند؟‌!! 🔸 آیا این فرض منطقی‌تر نیست که گودرزی ١٧ساله تحت تأثیر الویری ٢٨ساله بوده‌ و نویسندهٔ جزوات فرقان کسی است غیر از اکبر گودرزی ۱۷ساله؟ 5⃣ آقای الویری در اولین دیدار با جزوات گروه فرقان را ارائه می‌کند که در واقع‌ بنا به گفته‌های ایشان در آن مقطع، منابع آموزشی گروه فلاح هم بوده است. یعنی، در اولین جلسات با آقای مطهری آنچه مورد بررسی و نقد آقای مطهری قرار می‌گرفته عقاید خود آنها بوده است. 6⃣ همان‌طور که الویری گفته‌ است، گروه فرقان به معتقد بود و به گفتهٔ ایشان «این امر مشهود بود [و] حتی قبل انقلاب در جزوه‌های این‌ها این موارد ذکر شده بود.» 🔸 گودرزی و فرقانی که تز «اقتصاد منهای نفت،‌ اسلام منهای روحانیت» را مطرح می‌کند و تعبیر را به‌کار می‌برد،‌ چگونه می‌تواند برای آقای الویری آن‌قدر جاذبه داشته باشد که تا آستانهٔ پیروزی انقلاب به حمایت تدارکاتی از آن بپردازد و جزوات فرقان را به منابع آموزشی گروه فلاح تبدیل کند و در عین حال مدعی ارادت به امام خمینی و تأثیرپذیری از نقدهای آیت‌الله مطهری باشد؟‌ 7⃣ آیا محق نیستیم این پرسش را مطرح کنیم که آیا ارتباط آقای الویری با گروه فرقان واقعاً قطع شده بود یا، به‌دلیل مواضع آیت‌الله مطهری علیه تفکر «فرقان»، مخفیانه ادامه داشت؟ و آیا دلیل این‌که آقای الویری و دوستانش عملیات شناسایی و ضربه به گروه فرقان را در دست خود گرفتند آن نبوده تا سرنخ‌های ارتباطات گذشته و روابط آنها کشف نگردد؟! ✍ تحقیق و پژوهش: حسین قاسمی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter