eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
21.7هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
585 ویدیو
178 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 فقط دریافت پیام: 👉 @adminmfeb 💥 برای درخواست تبادل اول بنر بفرستید. 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ علت دشمنی بابیان و بهائیان با امیرکبیر 1⃣ پس از بروز ادعاهای (باب) مبنی بر مهدویت و نبوت، فتنه‌ها و آشوب‌های متعددی به نام او در کشور صورت گرفت. این آشوب‌ها که سه جنگ داخلی را به دنبال داشت، حکایت از به‌کارگیری خشونت توسط وی، برای ایجاد نفاق درونی به نفع قدرت‌های خارجی داشته است. (١) 2⃣ هم‌چنان که منابع معترفند: 👈 «حکم جهاد با کفّار و تأکید در شدّت رفتار با آنان در کتاب قیّوم الاسماء، کراراً و مراراً از قلم اعلی نازل و کمتر سوره‌ای است که در این کتاب مبارک شامل این حکم نباشد...». (٢) 3⃣ در مقابل این آشوب‌ها و زیان‌های وارده به مردم و کشور، که در آن زمان صدرأعظم ایران بود و می‌دانست که قائله‌ی از سوی اجانب (برای تفرقه‌افنکنی در کشور) آب می‌خورد؛ دستور تعبید و سپس قتل عامل فتنه (علی‌محمد شیرازی) را صادر کرد. (٣) 4⃣ از این‌روست که صدرأعظم لایق و خَدوم ایرانی: 👈 «... نزد طايفه بابيه در درجه اولی از نفرت و لعن قرار داشته...». (۴) 📚 پی‌نوشت‌ها: 🔸١- جنگ قلعه طبرسی (١٢۶۵ه.ق)، جنگ نیریز (١٢۶۶ه.ق) و جنگ زنجان (١٢۶۶و١٢۶٧ه.ق). ر.ک: عبدالحمید اشراق خاوری، تلخیص تاریخ نبیل زرندی، بی‌جا: مؤسسه‌ی چاپ و انتشارات مرآت، بی‌تا، صص ٢۶۴-۵٠٠. 🔸٢- عبدالحمید اشراق خاوری، گنجینه حدود و احکام، بی‌جا: موسسه‌ی ملی مطبوعات امری، ١٢٨ بدیع، ص ٢٧٢-٢٧٣. 🔸٣- شوقی افندی، قرن بدیع، ترجمه نصرت‌الله مودّت، کانادا: موسسه معارف بهائی، ١۴٩ بدیع، ص ١٣٢. 🔸۴- میرزا اسدالله فاضل مازندرانی، تاریخ ظهور الحق، نسخه‌ی الکترونیکی، ص ٢١٢. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📚 امام خامنه‌ای: تاریخ امیرکبیر را فراموش نمی‌کند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ امیرکبیر؛ سدّ راه بابیان در اشغال ایران! 1⃣ نقش در سرکوب شورش یکی از اقدامات مهم او بود که مورد تأیید و تصریح مورّخان بابی و بهائی نیز هست. 2⃣ نورالدین چهاردهی از بزرگان ازلی و بهائی شنیده بود که و ، درصدد تغییر سلطنت قاجاریه بوده و تمامی قوای خود را صرف برپا شدن کرده بودند و اگر امیرکبیر نبود، مسلّما به مقصود خود می‌رسیدند. [١] 3⃣ همان حکومت بابیّتی که غیربابیان در آن حق حیات نداشتند و می‌بایست همگی کشته شده و تمامی آثار ادیان قبل در آن از بین برده می‌شد! [٢] 4⃣ لذا امیرکبیر که در مقابل خشونت و بربریّت بابیان ایستادگی کرد و از تصاحب ایران به‌دست شورشیان تمامیت‌خواه و خون‌خوار بابی جلوگیری کرد، با بدترین صفات ممکن توسط پیشوان بابی و بهائی از او یاد شده است. 5⃣ همچنان که درباره‌ی او در کتاب‌های بهائیت می‌خوانیم: 👈 «میرزا تقی‌خان امیرکبیر فرزند مشهدی قربان آشپز قائم‌مقام فراهانی بود... القابش در آثار الهیّه امیر سفّاک، اتابک سفّاک، تقی سفّاک، و اتابک غدّار است». [٣] 6⃣ و یا آن‌جا که فاضل مازندرانی می‌نویسد: 👈 «ميرزا تقی‌خان و ناصرالدين شاه و سعيدالعلماء بارفروشی، نزد طايفه بابيّه در درجه‌ی اولی از نفرت و لعن قرار داشته رجعت اعدا و قاتلين ائمه هدی به‌شمار آمدند». [۴] 7⃣ این در حالی‌است که پیشوایان در شعار مدعی بودند: 👈 «کلمه‌ی ناسزا در حقّ احدی بر لسان نرانيد اگر چه دشمن باشد». [۵] و یا: 👈 «بايد با کلّ، حتّی دشمنان به نهايت روح و ريحان مُحِبّ و مهربان بود». [۶] 8⃣ راز همه‌ی این بدگویی‌ها نسبت به امیرکبیر به‌خاطر تدبیر، مقاومت و ایستادگی او در برابر فتنه‌ی بود. چراکه امیرکبیر زمانی صدارت را پس از حاجی به‌دست گرفت که به‌خاطر بی‌تدبیری و وابستگی او به روس‌ها، از علی‌محمد باب در ذهن مردم، شخصی نورانی و قهرمان ساخته شده بود و با روی کار آمدن امیرکبیر، تمام نقشه‌های سران بابی برای تسخیر ایران، نقش بر آب شد. 📚 منابع: [١] نورالدین چهاردهی، باب کیست و سخن و او چیست، صص ٨۴-٨۵ [٢] جهت مطالعهٔ بیشتر، بنگرید به مقالهٔ: «نگاهی یک‌سویه به جریان بابی‌گری در زمان قاجار» در سایت ادیان‌نت [٣] رياض قديمى، سلطان رسل حضرت رّب اعلى‏، نسخه الکترونیکی، صص ٣۶-٣٧ [۴] فاضل مازندرانی، تاریخ ظهورالحق، نسخه الکترونیکی، ج٣، ص٢١٢ [۵] ج. اي. اسلمنت، بهاءالله و عصر جديد، ترجمه ع. بشير إلهي، برزیل: دارالنشر البهائیه، ١٩٨٨م، ص٩٩ [۶] عباس افندی، مكاتيب، مصر: کردستان العلمیه، ١٩١٠م، ج١، ص٣٠۶ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ امیرکبیر؛ شهید راه مبارزه با بابیت و بهائیت ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ فتنه‌انگیزی کانون‌های استعماری در برابر امیرکبیر / درسی برای امروز (١) 1⃣ دوران حکومت بسيار کوتاه بود. او تنها ٣سال و ١ماه و ٢٧روز در قدرت بود و اين زمانِ بسيار کمی است برای طراحی و اجرای برنامه‌های اصلاحی. بخش مهمی از اين دوران صرف مبارزه برای «تثبیت دولت» شد. 2⃣ صعود به سلطنت و صدارت اميرکبير، مصادف شد با دسيسه‌های خونينی که بی‌ثبات کردن دولت ايران و ساقط کردن اميرکبير را نشانه گرفته بود. در پشت اين دسيسه‌ها غرب خودنمايی می‌کردند. 3⃣ حسن خان سالار، که خود و پدرش (اللهيار خان آصف‌الدوله) روابط خاصی با (وزيرمختار انگليس) و ساير عوامل کمپانی هند شرقی و حکومت هند بريتانيا داشتند، خطّه‌ی خراسان را به عرصه‌ی آشوب‌گری‌های خود بدل کرد. شورش سالار با درايت و قاطعيت اميرکبير سرکوب شد. 4⃣ در اين زمان، نيز بخش‌هایی از ايران را به صحنه‌ی آشوب‌گری‌های خود بدل کردند و شورش‌های خونينی را در مازندران (به‌رهبری ملا حسین بشرویه‌ای و ملا محمدعلی بارفروشی)، نی‌ريز فارس (به‌رهبری سید یحیی دارابی) و زنجان (به‌رهبری ملا محمدعلی زنجانی) برانگيختند. اين شورش‌ها نيز با هدايت انجام گرفت. 5⃣ بخش مهمی از توان اميرکبير صرف سرکوب اين شورش‌ها شد. سرانجام، او برای پايان دادن به دستور اعدام (باب) را صادر و اجرا کرد. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ امیرکبیر؛ شهید راه مبارزه با بابیت و بهائیت ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ فتنه‌انگیزی کانون‌های استعماری در برابر امیرکبیر / درسی برای امروز (٢) 6⃣ استعمار بریتانیا، که صعود و اقتدار را نمی‌پسنديد، در قالب داعيه‌های دينی فقط به فتنه‌ی محدود نبود. در تبريز فتنه‌ی «بقعه صاحب‌الامر» را ساختند که اميرکبير اين را نيز با قاطعيت و سرعت سرکوب کرد: 7⃣ ناگاه در تبريز ولوله‌ای افتاد و شايع شد که بقعه‌ی صاحب‌الامر معجزه کرده و به اين دليل بايد شهر تبريز به‌کلی از ماليات معاف شود!! دم خروس آنجا نمايان شد که کنسول در تبريز چهل‌چراغی برای نصب در بقعه فرستاد! 8⃣ اميرکبير دستور دستگيری بانيان اين ، از جمله حاج ميرزا علی‌اصغر شیخ‌الاسلام (از سران فرقه تبريز)، را صادر کرد و کنسول انگليس را از ايران اخراج نمود. بدين‌سان، در دوره‌ی کوتاه حکومت اميرکبير بخش مهمی از توانمندی‌های او را مصروف مبارزه با کردند. 9⃣ اين رويه‌ی تا به امروز است: زمانی که حکومتی به‌رغم تمايل آنان به قدرت می‌رسد با و می‌کوشند يا آن را به سقوط کشند يا نگذارند توانمندی‌های آن در حوزه سازندگی اقتصادی و سياسی و فرهنگی جلوه کند. مع‌هذا، به‌رغم اين فتنه‌ها، سيره حکومتگری اميرکبير در جامعه‌ی ايرانی تأثيرات عميق بر جای نهاد و در حافظه‌ی تاریخی مردم ما ثبت شد. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ٢١ دی ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٨ جمادی‌الثانی ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ١١ ژانویه ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٩ شِواط ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍️ ترور و شهادت ، دانشمند فیزیک هسته‌ای ایران، به دست عوامل یهود بین‌الملل (۱۳۹۰ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ مرگ ، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی و قصاب صبرا و شتیلا (۲۰۱۴م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 آریل شارون از زندگی حیوانی تا حیات نباتی 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/9258 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ لایه‌های زیرین تکاپوهای فعالان بابی ازلی (۱) 1️⃣ (ازلیان)، و از آن جمله، کسانی از ایشان که بر ضد حکومت قاجار تکاپو داشتند، آینده‌ای روشن را پیش روی خویش می‌دیدند و براساس ، مطمئن بودند که پادشاهانی خواهند یافت، و توسط آنان، بر دشمنان خود، پیروز خواهند شد. 2️⃣ با تأمل در سیر تکاپوهای فعالان بابی ضد قاجار، تأثیر دو بشارت از آن نویدها را در افزایش تکاپوهای ایشان می‌توان دید، گو این‌که بیشتر آن بشارت‌ها عملی نشد. نخستین بشارت، به 👈 «ذلت اعداء الله، و نصرت و ظفر اهل الله» بازمی‌گشت، و دومی، به 👈 «انقراض دولت قاجار» اشارت داشت. 3️⃣ در کتاب «هشت بهشت»، آمده: 👈 «[خداوند،] بشارت می‌دهد ذلّت اعداء الله را قبل از انقضای ۶۵سال از ظهور بیان، و نصرت و ظفر اهل الله را.» 4️⃣ در ادبیات باب، واژهٔ ، هم به تمام آثار او، و هم به‌طور ویژه، به دو کتاب «بيان عربی» و «بیان فارسی» گفته می‌شد. در حالت نخست، شروع نگارش بیان، آغاز دعوت باب، و در حدود سال ۱۲۶۰ق است، و در حالت دوم، شروع نگارش بیان، حدود سال ۱۲۶۴ق است. بنابراین، بابیان، بر آن بودند که پیش از گذشت ۶۵سال از سال ۱۲۶۰ یا ۱۲۶۴ق، به «نصرت و ظفر» دست یافته، «ذلّت اعداء الله» را خواهند دید. 5️⃣ در این مرحله، برای محاسبهٔ ۶۵سال، دو حالت، وجود دارد. محاسبه بر اساس تقویم هجری قمری، و محاسبه بر اساس . که در هر دو حالت، به دو سال ۱۳۲۵ و ۱۳۲۹ق می‌رسیم. 6️⃣ هنگامی‌که این بشارت به حدّ پایانی خود نزدیک می‌شد، تکاپوگران چون میرزا نصرالله ، ، و حاج میرزا ، دیگر تکاپوگران بابی و یا هم‌مسلکانشان در مخالفت با حکومت قاجار را در باغ میرزا سلیمان‌خان میکده جمع کردند، تا با تمرکز بیشتری به فعالیت بپردازند. تکاپوهای ایشان، سرانجام، به نقش‌آفرینی اساسی در تکوین جنبش ، و نیز دخالت در پیشرفت آن، انجامید. ✍️ سیدمقداد نبوی رضوی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ لایه‌های زیرین تکاپوهای فعالان بابی ازلی (٢) 💥 بشارت دوم: انقراض دولت قاجار 1️⃣ در کتاب «هشت بهشت» آمده: 👈 «[خداوند،] بشارت می‌دهد انقراض دولت قاجار را قبل از انقضای هزار ماه از دین بیان (ليلة القدر خير من الف شهر).» 2️⃣ قبلاً گذشت که ، خاندان را «رجعت بنی‌امیه» می‌دانستند، و «خبر زوال‌شان را مانند زوال بنی‌امیه به‌دست بني‌العباس، متداول می‌داشتند.» در روایات شیعی، در تفسیر آیه‌ی «ليلة القدر خير من الف شهر»، دربارهٔ هزارماه از دوران حکومت بنی‌امیه، سخن به میان آمده است. 3️⃣ برای به‌دست آوردن زمان این بشارت نیز ابتدا، همان دو معنی بیان را باید در نظر گرفت، و دو سال ۱۲۶۰ و ۱۲۶۴ق را باید نقطهٔ آغاز قرار داد. سپس، با بهره‌گیری از دو تقویم هجری قمری، و بیانی، محاسبه را باید پی گرفت. 4️⃣ در حالت نخست، هزارماه، در حدود ٨۳سال هجری قمری بوده، و در حالت دوم، در حدود ۵۲سال بیانی است. با این حساب، به چهار عدد می‌رسیم: ۱۳۴۳ و ۱۳۴۷ق (با تقویم هجری)، و ۱۳۱۲ و ۱۳۱۶ق (با تقویم بیانی). 5️⃣ دیده می‌شود که قاجار (قاتل باب)، در پایان سال ۱۳۱۳ق کشته شد، و سلسلهٔ قاجار نیز در سال ۱۳۴۴ق جای خود را به سلسلهٔ پهلوی داد. 6️⃣ تکاپوگران ، ابتدا چون در محاسبهٔ آن هزارماهِ وعده داده شده، را مبنا قرار داده، و به آن حدود زمانی رسیدند، ناصرالدین‌شاه را کُشتند. اما، چون دیدند که سلطنت قاجار به اضمحلال نرسید، تقویم را مبنا قرار دادند، و از قضا، توانستند همراه با دیگر صاحبان نفع در زوال سلطنت قاجار (ازجمله، بریتانیا) به آن هدف نیز دست یابند، و «بنی‌امیه» را از صفحهٔ روزگار برچینند!!! ✍️ سیدمقداد نبوی رضوی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ در مورد مطالب بسیار مهمی در سایت اندیشکده منتشر شده است. وعده کرده بودیم که سلسله مقالات بسیار مهمی دربارهٔ نیز منتشر کنیم. آن‌چه خواندید خلاصه‌ای بود از چهارمین مقاله از این سری، با عنوان: «لایه‌های زیرین تکاپوهای فعالان بابی ازلی». متن کامل مقاله را به‌همراه منابع آن در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/15676 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : پنج‌شنبه 🌞 ٢٣ دی ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١٠ جمادی‌الثانی ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ١٣ ژانویه ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ١١ شِواط ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ مرگ بنیان‌گذار فرقه (١۶٩١م) 📖 برای کسب اطلاعاتی دربارهٔ جورج فاکس، به مقالهٔ زیر مراجعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-colonialism/2984 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ سلسله‌مقالات «عهد عتیق، عهد جدید، عهد مصور» در سایت اندیشکده، به «هویت یهودی» ابرقهرمان‌ها می‌پردازد. قسمت اول از این مقالات قبلاً منتشر شد و مطالعه کردید. با توجه به انتشار دومین قسمت از این مقالات، دوستانی را که به تازگی به جمع ما پیوسته‌اند، به مطالعهٔ قسمت اول این مقالات در آدرس زیر دعوت می‌کنیم: 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-myth/15064 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ عهد عتیق، عهد جدید، عهد مصور (٢) 💥 خالقان یهودی سوپرمن 1️⃣ در مطالعهٔ شخصیت درمی‌یابیم که این شخصیت با فرهنگ، هویّت و تاریخ یهودیان، ارتباط فوق‌العاده نزدیکی دارد. 2️⃣ با این‌که حضرت موسی و سامسون، منبع الهام بنیادین برای شخصیت سوپرمن بودند، اما تنها منابع الهام نبودند؛ و ، عناصری محرمانه از قلمرو فرهنگی‌شان و داستان‌هایی را که در می‌خواندند، به داستان خود وارد کردند. 3️⃣ حاخام واینستین معتقد است در داستان سوپرمن، از هویت خالقان او (سیگل و شوستر) نشأت گرفته است: 👈 «این‌ها همه خالقانی هستند که “بَرمیتصوا” (جشن تکلیف) خود را در کنیسه برگزار کرده‌اند. من فکر می‌کنم چقدر طبیعی است که سوپرمن، این توازی را با موسی داشته باشد. احتمالاً خالقان [سوپرمن] یک “سِدِر پِسَح” (ضیافتی که نشانگر عید یهودی فطیر است) نیز داشته‌اند و [بدیهی است که] ما در مورد آن‌چه که می‌دانیم، می‌نویسیم…» 4️⃣ ، نویسندهٔ کتاب‌های مصور که به «پادشاه کمیک‌ها» نیز مشهور است، بیان می‌کند: 👈 «در زیر همهٔ پیچیدگی‌ها کمیک‌های مدرن، همهٔ پیچ و تاب‌ها و درام‌های روان‌شناختی، خوبی بر بدی پیروز می‌شود. این‌ها چیزهایی هستند که من از والدینم و از آموخته‌ام. این، بخشی از من است.» 5️⃣ این تاثیرگذاری حتی به شعار معروف سوپرمن نیز رسیده است: 👉 Truth, Justice, and the American Way 🔸 جانی مایلز اشاره می‌کند این شعار، انعکاس رساله‌های میشناییِ می‌باشد. در این رساله می‌خوانیم: 👈 نظام جامعه و جهان بر سه پایه استوار است: بر عدالت، حقیقت و صلح… ✍️ نویسنده: علی حامدین ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ تیتر روزنامهٔ «تایمز اسرائیل» در مقاله‌ای با موضوع «ریشه‌های یهودی سوپرمن»: 👈 «یک پسر خوب یهودی از سیاره کریپتون» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ عهد عتیق، عهد جدید، عهد مصور (٢) 💥 اعترافات 1️⃣ یهودی درمورد الگوی شصیتی «کلارک کنت – سوپرمن» بیان می‌دارد: 👈 «این ترکیبِ شکست‌ناپذیری سوپرمن و شخصیت‌پردازیِ کلارک کنت به‌صورت فردی بی‌عرضه است که را تبدیل به چنین شخصیت یهودی‌ای می‌کند. این دو وجههٔ متضاد، عمیقاً با عجین شده‌اند… ظاهرِ سردِ یهودیِ کلارک و ظاهر غیریهودیِ ابرانسانیِ سوپرمن، دو روی یک سکه هستند؛ کلیشهٔ مرد یهودی برجسته و همتای مبالغه‌آمیز آن.» 2️⃣ یهودی در سخنرانی کتابخانهٔ کنگره ایالات متحده اظهار می‌کند: 👈 «سوپرمن از کریپتون نیامده، بلکه از سیارهٔ لهستان آمده»!! او این بحث را یک ماه بعد در مجلهٔ نیویورک تایمز ادامه می‌دهد و به تفصیل دربارهٔ قهرمان، صحبت می‌کند. 3️⃣ (از نویسندگان اصلی سوپرمن به‌مدت پانزده سال و نویسندهٔ سه رمان سوپرمن) که فرهنگ و کیش او به‌عنوان یک و شاگرد مکتب ، نقش اساسی و مهمی در رویکرد او به سوپرمن داشته است، می‌گوید: 👈 «من به همهٔ شخصیت‌هایم کیشی عطا می‌کنم… من واقعاً به این موضوع اندیشیده‌ام... کنت‌ها مِتُدیست هستند، لوئیس کاتولیک است، پِری [همکار کلارک] باپتیست، جیمی [همکار کلارک] لوتِری است… و (مانند سیگل، شوستر، ماگین و…) است…» ✍️ نویسنده: علی حامدین ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ٢۴ دی ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ١١ جمادی‌الثانی ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ١۴ ژانویه ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ١٢ شِواط ۵۷۸٢ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ سوپرمن و انتقال کودکان 1️⃣ برای تنها یک شرح‌حال نیست، بلکه خوش‌آمدگویی گرم به کال-اِلِ مهاجر از سوی خانوادهٔ کنت، یک فانتزیِ برآورده‌شدنِ آرزوی برخلاف واقعیت بوده است. 2️⃣ کال-اِل در حقیقت یک بود که پناهندگی ایالات متحده را در زمانی به‌دست آورد که بسیاری از یهودیان، یا از ورود به این کشور منع شده بودند و یا قطع‌امید کرده بودند. 3️⃣ از این نگاه، به‌نظرِ پژوهشگران، سوپرمن، امید و معنیِ بقاء را فراهم آورد. آرزوی دنیای از دست رفته‌ای که دیگر قابل بازگشت نیست، آشکارا اشاره به از اروپای‌شرقی در اواخر قرن ۱٩ و اوایل قرن ۲۰ دارد. 4️⃣ جریان یا «Kindertransport»، جریانی است که محققینی چون برود، واینستین، کاپلان، پامفری و شوارتز اشاره دارند که در داستان سوپرمن، به‌طور مشخص مشهود است. 5️⃣ «انتقال کودکان» برنامه‌ای سازمان‌یافته بود که ٩ ماه پیش از آغاز جنگ جهانی دوم به اجرا در آمد و به‌دنبال آن بریتانیا، میزبان حدود ۱٠٠٠٠ کودک از آلمان، اتریش، چکسلواکی، لهستان و شهر آزاد دانتسیگ شد. 6️⃣ این کودکان در پرورشگاه‌ها، مسافرخانه‌ها، مدارس و مزارع، اسکان داده شدند. ادعا می‌شود که اغلب آن‌ها، تنها بازمانده‌های خانواده‌هایشان پس از واقعهٔ بودند!! ✍️ نویسنده: علی حامدین ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ سوپرمن و هولوکاست 1️⃣ در داستانِ نیز، والدین او برای نجات‌دادنش از یک ، او را درون یک فضاپیمای کوچک قرار داده و به «سرزمینی غریبه» می‌فرستند. 2️⃣ یهودی، این دو رویداد را مستقیماً به هم ارتباط می‌دهد. ایدهٔ یتیم‌هایی که برای تربیت‌شدن و رشدیافتن به یک سرزمین خارجی فرستاده می‌شوند، نمی‌تواند تنها یک تصادف باشد. 3️⃣ ، نویسنده و کمدین یهودی آمریکایی، همچنین بیان می‌کند که سیگل ضمن اشاره به ، بعداً به خودِ واقعه‌ی نیز به‌صورت استعاری اشاره می‌کند: 4️⃣ در داستان سوپرمن «یک دقیقه عذاب» (One Minute of Doom) که در سال ۱٩۶٢ منتشر شده بود، بازماندگان سیارهٔ در روز یادبود این سیارهٔ نابود شده، یک لحظه سکوت می‌کنند. 5️⃣ کاپلان ادامه می‌دهد: 👈 «روز یادبود کریپتون، قطعاً می‌تواند استعاره‌ای برای «Yom Ha-Shoah»، ، باشد.» 6️⃣ کاپلان اضافه می‌کند: 👈 «سوپرمن می‌تواند به‌عنوان بازماندهٔ سیارهٔ کریپتون دیده شود؛ مردم (قوم) او، نژادی هستند از دانشمندان درخشان که در یک فاجعهٔ ، نابود شده‌اند». ✍️ نویسنده: علی حامدین ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ مجسمه یادبود «انتقال کودکان» (Kindertransport) در لندن ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter