eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.4هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
707 ویدیو
204 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ٢٢ آبان ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ١٨ ربیع‌الثانی ۱۴۴۴ هجری‌قمری ✝️ ١٣ نوامبر ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ١٩ حِشوان ۵۷۸٣ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ مرگ خاورشناس و از پایه‌گذاران اسلام‌شناسی انتقادی و مغرضانه در اروپا (١٩٢١م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter 💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق حمایت می‌شود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقه‌مند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
🕎 کتاب مقدس یهود در نگاه اندیشمندان غربی (١) 1⃣ دیدگاه‌های گوناگونی دربارهٔ خاستگاه وجود دارد. گروهی، را وحی الهی نمی‌دانند و عدهٔ دیگری آن را وحی الهی می‌خوانند. کسانی که معتقد به وحی الهی‌اند به دو گروه تقسیم می‌شوند: 2⃣ گروه اول معتقد به وحی مکانیکی می‌باشند. 👈 آن‌ها می‌گویند کلمه کلمه و حرف حرف املاء از جانب خداوند است. در سفر خروج می‌خوانیم: «پس موسی تمام سخنان پروردگار را نوشت» و در کتاب ارمیا آمده است: «کلام و سخنی که از سوی پروردگار به ارمیا رسید در حالی که ارمیا می‌گفت: چنین سخن گفت پروردگار» 3⃣ گروه دوم معتقد به وحی دینامیکی یا فکری می‌باشند. 👈 براساس این نظریه، واژگان آیات کتاب مقدس واژگانی بشری هستند، اما حقیقت و واقعیت کتاب مقدس الهام الهی است، یعنی معانی از سوی خداوند بر نویسندگان کتاب مقدس الهام شد و ایشان آن معانی را در قالب جملات بشری در آوردند. 4⃣ در برابر این گروه، گروهی از فلاسفه غرب و دانشمندان غربی کتاب مقدس را وحی الهی نمی‌دانند. ناسازگاری آیات کتاب مقدس را دلیل وحیانی نبودن آن می‌خواند: ✍ عدالت را توصیه می‌نماید “چشم به‌جای چشم، دندان به‌جای دندان” در صورتی‌که عدالت آن است که “در برابر شرور مقاومت نکنید، اگر گونهٔ راست شما را سیلی زدند گونهٔ چپ را پیش آورید، و اگر جامهٔ شما را ربودند شنل خود را بدهید.” با این ناسازگاری میان آیات امکان ندارد کتاب مقدس را الهام و وحی الهی بخوانیم. 5⃣ او به همین جهت پیشنهاد می‌کند کلیسا از عهد جدید و قدیم یکی را به‌عنوان وحی الهی معرفی نماید و از ایجاد سازش و سازگاری میان آیات آن دو اجتناب ورزد. 6⃣ بوئر یکی از فیلسوفان هگلی نیز ازجمله فلاسفه‌ای است که وحی بودن تورات و انجیل را باور ندارد. او که سال‌های آخر عمر خود را وقف بررسی‌های تاریخی و انتقادی کرد، کتابی به‌نام «نقادی انجیل‌شناسانه تاریخ یوحنا» نگاشت. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
🕎 کتاب مقدس یهود در نگاه اندیشمندان غربی (٢) ✍ به‌دلایل زیر را نوشتهٔ حضرت موسی نمی‌داند: 1⃣ در برخی از این اسفار، داستان‌های متفاوتی از موسی (ع) نقل شده است، مانند: سخن گفتن خدا با موسی، ارتحال موسی، فزونی صبر موسی بر دیگران و نیامدن پیامبری همانند او. 👈 اگر موسی (ع) این اسفار را نوشته بود از این اخبار گوناگون که دربارهٔ خود او می‌باشد، چیزی نمی‌نوشت. 2⃣ در این کتاب‌ها از فوت موسی (ع)، دفن او، اندوه سی‌روزهٔ عبرانیان و از نیامدن پیامبر دیگری همانند موسی (ع) سخن رفته است: 👈 پُر واضح است که این اخبار، نوشتهٔ موسی (ع) نیست. 3⃣ در این اسفار نام‌هایی به‌کار رفته است که پس از فوت موسی (ع) وضع شده و رایج گردیده است. اما در زمان زندگی موسی (ع) این اسامی وجود نداشته است و به‌کار نمی‌رفته است! 4⃣ این کتاب‌ها رویدادهایی را بیان می‌کنند که پس از موسی (ع) رخ داده و موسی از آنها بی‌اطلاع بوده است. 👈 برای نمونه در «سفر خروج» چنین آمده است: «و بنی‌اسرائیل مدت چهل سال منّ می‌خوردند تا به زمین آباد رسیدند، یعنی تا وقتی به سرحد زمین کنعان داخل شدند، خوراک ایشان منّ بود.» در صورتی‌که این واقعه سال‌ها پس از ارتحال موسی (ع) رخ داده است، چه این‌که در «صحیفه یوشع» می‌خوانیم: «و در فردای آن روزی که از حاصل زمین خوردند، منّ موقوف شد و بنی‌اسرائیل دیگر منّ نداشتند و در آن سال از محصول زمین کنعان می‌خوردند.» ✍ اسپینوزا پس از ذکر این دلیل‌ها می‌گوید: 👈 «از آنچه گفتم به‌روشنی پی می‌بریم اسفار خمسه نوشته موسی (ع) نیست، بلکه این کتاب‌ها را فردی دیگر به‌نام ابن عزرا چند قرن پس از وفات موسی (ع) نوشته است.» 👈 سایر کتاب‌های عهد قدیم نیز به همین ترتیب، از سوی اسپینوزا و دیگران مورد نقد قرار گرفته است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
🕎 متن کامل مقالهٔ «کتاب مقدس یهود در نگاه اندیشمندان غربی» را در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/jewish-bibliography/13336 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ٢٣ آبان ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ١٩ ربیع‌الثانی ۱۴۴۴ هجری‌قمری ✝️ ١۴ نوامبر ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢٠ حِشوان ۵۷۸٣ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ مرگ ، تاریخ‌نگار، نویسنده، مترجم، شاعر و (١٣۴۵ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ مرگ گئورگ ویلهلم فریدریش فیلسوف آلمانی تأثیرپذیرفته از (١٨٣١م) 📖 برای آشنایی با برخی نظرات احمقانه و نژادپرستانهٔ این بُت غرب‌پرستان، نگاه کنید به این مقاله: 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7313 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter 💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق حمایت می‌شود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقه‌مند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
✡️ سعید نفیسی و یهود و اسرائیل (١) 💥 سفیر و اولین نمایندهٔ سیاسی اسرائیل در ایران، در بخش بیست‌ویکم کتاب خاطرات خود، به علائق شدید نفیسی اشاره کرده و می‌نویسد: 1️⃣ دیدار او را به سرودی جوشان واداشت. در نوشته‌ای او را سرزمین و خانهٔ پاک خواند، [!] ریشهٔ پیروزی‌ها و پیشرفت‌های نوین مردم اسرائیل را جوشیده از همان چشمه نامید. [!] 2️⃣ او پیوند مردم دو کشور [ایران و اسرائیل!!] را یکی از سازنده‌ترین گام‌ها برای خندان کردنِ چهرهٔ اندوهگین و پس‌ماندهٔ خاورمیانه شناخت [!] و گرایش ایرانی‌تباران اسرائیل را به زبان فارسی و پاسداری از این فرهنگ را در این کشور یکی از نیرومندترین انگیزه‌های آن پیوند خواند… 3️⃣ در زمینهٔ پیشرفت‌های شتابندهٔ اسرائیل سعید نفیسی می‌نویسد: چهار ماه در اروپا چرخیدم، به در خاورمیانه که رسیدم دانستم این‌جا افزون بر گرمی مردمش [!] چیزی کمتر از آن‌جا ندارد… 4️⃣ یکی از دلبستگی‌های نفیسی، برگردان به زبان شیرین فارسی شده بود. او برگردان فاضل‌خان همدانی را که ده‌ها سال پیش انجام شده بود، شایسته و بسندهٔ فارسی‌زبانان امروز نمی‌دید و باور داشت در پاسخ به نیازهای امروزه می‌بایستی برگردان تازه‌ای با زبانی گویا از خداوند فراهم آید. با برابرنگری ایرانیِ برگردان در کنار رونوشت فرانسه می‌پنداشت پیام راستین تورات در این برگردان آسیب دیده… ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ سعید نفیسی و یهود و اسرائیل (٢) 💥 باز در جای دیگری از بخش بیست‌ویکم کتابش می‌نویسد: 1️⃣ روزهایی که استاد نفیسی در بود و او را در دیدارها و بازدیدها همراهی می‌کردم، کوشیدم به یاری نامبرده، انجمن دوستداران دانشگاه عبری را در ایران پایه‌ریزی کنم و با برپایی انجمنی فرهنگی، پیوند نیرومند میان مردم ایران و اسرائیل را جلوه‌ای تازه ببخشم… 2️⃣ در یکی از شب‌هایی که استاد در بود، چکامهٔ زیبایی سرود و آن را به من پیشکش کرد. در این سرودهٔ زیبا، را بهاری شکوفان و بارور، زاینده و نیرومند دیده و در دیگر سو دیار خود [ایران] را به زمستانی سرد و تاریک مانند کرده است.[!!!] 👈 به یاد داشته باشیم که در ایامی از اسرائیل دیدن می‌کرد و آن را «بهاری شکوفا و زاینده و نیرومند» می‌خواند که در زیر چکمه‌های اشغالگری به خاک و خون کشیده می‌شدند و از طرف دیگر ، کشور ایران را آماج حملات بنیان‌کن فرهنگی خود قرار داده بودند!!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ آنچه خواندید قسمتی از یادداشت «وابستگی سعید نفیسی به کانون‌های صهیونیستی» بود. متن کامل این نوشته را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/15477 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ «سرقت کتب خطی کتابخانهٔ مجلس» و «تألیف اثر متملقانه دربارهٔ رضاشاه» از لکه‌های سیاه کارنامهٔ ننگین است که پرستندگان این بُت علمی، هرگز برای شما نقل نخواهند کرد! متن کامل یادداشت «سعید نفیسی؛ از سرقت کتب خطی تا تملق رضاشاه» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/15511 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ٢۴ آبان ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ٢٠ ربیع‌الثانی ۱۴۴۴ هجری‌قمری ✝️ ١۵ نوامبر ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢١ حِشوان ۵۷۸٣ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ رحلت فیلسوف و مفسّر قرآن (١٣۶٠ش) و روز بزرگداشت مقام ایشان 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍🌹 شهادت (٢٠٠٠م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter 💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق حمایت می‌شود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقه‌مند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
✡️ یهود و ادعای سیادت و شرافت (١) 📚 یهود در تفسیر المیزان (قسمت هفتم) 🕋 و مِنْ أَهْلِ الْکتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ یؤَدِّهِ إِلیک وَ مِنْهُم مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِینَارٍ لاَ یؤَدِّهِ إِلَیک إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَیهِ قَائِمَاً ذلِک بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَیسَ عَلَینَا فِی الْأُمِّیینَ سَبِیلٌ وَ یقُولُونَ عَلَى اللّهِ الْکذِبَ وَ هُمْ یعْلَمُونَ. بَلَى‏ مَنْ أَوْفَى‏ بِعَهْدِهِ وَاتَّقَى‏ فَإِنَّ اللّهَ یحِبُّ الْمُتَّقِینَ. إِنَّ الَّذِینَ یشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَ أَیمَانِهِمْ ثَمَناً قَلِیلاً أُولئِک لاَ خَلاَقَ لَهُمْ فِی الآخِرَةِ وَ لاَ یکلِّمُهُمُ اللّهُ وَ لاَ ینْظُرُ إِلَیهِمْ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ لاَ یزَکیهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ. 🌺 بعضی از اهل کتاب کسانی‌اند که اگر در قنطاری امینشان کنی، آن را به تو برمی‌گردانند و بعضی از آنان کسانی‌اند که اگر دیناری به آنان امانت دهی، به تو برنمی‌گردانند مگر آن‌که بالای سرشان بایستی، و این‌ها همان یهودیانند که از درِ غرور معتقد شده‌اند به این‌که هیچ ملّتی حق ندارد به آنان اعتراضی کند و بر خدا دروغ‌ها می‌بندند با این‌که دروغ بودن آنها را می‌دانند. آری، کسی که به عهد خود وفا کند و از خدا پروا نماید، خدای تعالی پرواداران را دوست می‌دارد. محققاً کسانی که عهد خدا و سوگندهای خود را می‌دهند و در مقابل، متاع قلیل دنیا را می‌خرند، در آخرت بهره‌ای ندارند و خدا در قیامت با آنان سخن نمی‌گوید و به نظر رحمت به ایشان نمی‌نگرد و پاکشان ننموده و در عوض عذابی دردناک دارند. (سورهٔ آل عمران، آیات ٧۵-٧٧) ✍️ این آیهٔ شریفه به اختلاف فاحشی که اهل کتاب در حفظ امانت‌ها و پیمان‌ها داشتند، اشاره می‌کند و می‌فهمانَد که اهل کتاب در این باب در دو طرف تضاد و دو نقطهٔ مقابل قرار دارند: بعضی حتی در یک دینار خیانت روا نمی‌دارند، و بعضی دیگر شتر را با بارش می‌بلعند. و نیز اشاره می‌کند به این‌که طایفهٔ خیانتکار هرچند خیانتشان یک رذیلهٔ قومی و مضرّ است ولیکن این رذیله در بین آنان از یک رذیلهٔ دیگر منشأ گرفته؛ رذیله‌ای اعتقادی که جملهٔ «لَیسَ عَلَینَا فِی الْأُمِّیینَ سَبِیلٌ» آن را حکایت می‌کند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ یهود و ادعای سیادت و شرافت (٢) 📚 یهود در تفسیر المیزان (قسمت هفتم) 1⃣ این‌طور معتقد بودند – و امروز هم همین عقیده را دارند – که تافته‌ای جدا بافته‌اند و در درگاه خدا احترام و کرامتی خاصّ دارند و آن این است که خدا نبوّت و کتاب و حکومت را به ایشان اختصاص داده و هیچ قومی دیگر نمی‌توانند دارای چنین امتیازاتی بشوند، پس و تقدّم بر دیگران هم خاصّ ایشان است! 2⃣ یهود، از این اعتقاد باطل نتیجه‌ها گرفتند و بر این پایهٔ سست دیوارها چیدند و مثلاً غیراسرائیلی را محکوم کردند به این‌که باید حقوقی را که خدا فقط برای آنان تشریع کرده، رعایت کنند، ایشان بخورند و دیگران ربا بدهند و کمترین اعتراضی هم نکنند، حقوق مردم را پایمال کنند و کسی حقّ حرف زدن نداشته باشد! 3⃣ برای این‌که تنها ایشانند و دیگران امّی و بی‌سواد. پس اگر خوردن مال مردم حرام است، برای غیراسرائیلی است که نمی‌تواند مال اسرائیلی را بخورَد و همچنین برای اسرائیلی، تنها خوردن مال اسرائیلیِ دیگر و پایمال کردن حق اسرائیلیِ دیگر حرام است، اما حقوق و اموال غیراسرائیلی بر اسرائیلی مباح است! 4⃣ غیر اهل کتاب هیچ‌گونه تسلطی و حق اعتراضی بر اهل کتاب ندارد. پس اهل کتاب می‌تواند خودکامه باشد و به دلخواه خود هرگونه دخل و تصرّف در مال و حق دیگران بکند و هر حکمی که دلش خواست، برانَد، و این خود باعث شده که یهود با غیریهود معاملهٔ زبان‌بسته بکند، هر معامله‌ای که باشد! 5⃣ و این عقیده هر چند که در کتاب دینی یهود وجود ندارد، اما آن را از دهان اَحبار خود گرفته و به هم منتقل کرده‌اند. و چون دین موسی (ع) را خاصّ یهود می‌دانند، نتیجه گرفته‌اند که سیادت و تقدّم هم مخصوص است! و همین که کسی نسبتی با اسرائیل داشت، این مادهٔ شرافت و سیادت است! و معلوم است که وقتی این روحیه در قومی رخنه کند، چه فسادی در زمین به‌پا می‌شود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ یهود و ادعای سیادت و شرافت (٣) 📚 یهود در تفسیر المیزان (قسمت هفتم) 1⃣ قرآن با ابطال ادّعای می‌فرماید: الهی و محترم بودن در درگاه خدا آن‌قدر مبتذل و آسان نیست که هرکس خود را به صِرف خیال، منتسب به خدا کند یا به آن برسد و یا هر متکبر و فریبکاری انتساب خود را کرامت پنداشته و خود و یا دودمانش را به ملاک همین انتساب خیالی، تافتهٔ جدابافته بداند! 2⃣ بلکه رسیدن به کرامت الهی شرایطی دارد و آن و پیمان خدا و داشتن در دین خداست. اگر این شرایط تمام شد، کرامت حاصل می‌شود، یعنی آدمی مورد محبت و ولایت الهی قرار می‌گیرد؛ ولایتی که جز بندگان باتقوای خدا کسی به آن نمی‌رسد و اثر آن نصرت الهیه و حیات سعیده‌ای است که باعث آبادی دنیا و صلاح باطن اهل دنیا و رفعت درجات آخرتشان می‌شود. 3⃣ پس کرامت الهیه این است،‌ نه این‌که خدای تعالی مردمی را بدون هیچ مزیّتی بر گردن همهٔ بندگان خود – چه صالح و چه طالح – سوار نموده و اختیار تام به آنان بدهد تا هر رفتاری دلشان خواست، با بندگان او بکنند: 👈 یک روز بگویند هیچ امّی و غیراسرائیلی حق چون و چرا در کار ما اسرائیلیان ندارد، روز دیگر بگویند: «تنها اولیای خدا ماییم و نه هیچ کس دیگر»، و روزی دیگر بگویند: «ما فرزندان خدا و دوستان اوییم» 🔸 و با مطلق‌العنان گذاشتنشان، به سوی افساد در زمین و هلاک ساختن حرث و نسل هدایتشان کند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : چهارشنبه 🌞 ٢۵ آبان ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ٢١ ربیع‌الثانی ۱۴۴۴ هجری‌قمری ✝️ ١۶ نوامبر ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢٢ حِشوان ۵۷۸٣ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍️ مرگ اقتصاددان ، برندهٔ جایزهٔ اقتصاد، تئورسین اقتصاد و شخصیت مؤثر در شکل‌گیری (٢٠٠۶م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter 💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق حمایت می‌شود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقه‌مند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
✡️ میلتون فریدمن و استبداد نئولیبرالی (١) 📚 برگی دیگر از پروندهٔ 💥 میلتون فریدمن کیست؟ 1️⃣ یکی از ایدئولوگ‌های و سردمدار اصلی جریانی اقتصادی است که به «مکتب پولی نوین» یا «مکتب پولی شیکاگو» معروف است. 2️⃣ خانوادهٔ فریدمن پس از مهاجرت به آمریکا در اوایل قرن بیستم زندگی فقیرانه‌ای داشتند و فریدمن در منطقهٔ «بروکلین» نیویورک در سال ۱۹۱۲ به‌دنیا آمد. 3️⃣ او در کودکی پدرش را نیز از دست داد و مادرش با سختی هزینهٔ زندگی و تحصیل چهار فرزندش را فراهم کرد. او در دوران تحصیل ناگزیر شد به مشاغلی چون گارسونی در رستوران، شاگردی در مغازه و نظایر این‌ها بپردازد. 4️⃣ عجیب آن‌که فریدمن با وجود این‌که طعم تلخ فقر و بی‌عدالتیِ ناشی از استثمار نظام ظالمانه را چشیده بود، اما پس از به پایان بردن تحصیلاتش در اقتصاد، در خدمت نظام استکباری سرمایه‌داری ظالمانه ایالات متحده آمریکا قرار گرفت و به تئوریسین خدمتگزار و مدافع استکبار نئولیبرالی بدل شد! 5️⃣ فریدمن در تحت تأثیر آموزش‌های «یاکوب واینر»، «هنری شولتز»، «هنری سایمونس» و «فرانک نایت» یکسره تحت سیطرهٔ در آمد و مجذوب آن شد. 6️⃣ او به‌عنوان یک مانند اغلب اسلافش علاقه و توجه زیادی به مسائل اقتصادی داشت. فریدمن در سال ۱۹۴۶ دکترای اقتصاد گرفت. او در سال ۱۹۵۳ مجموعه مقالاتی با عنوان «اقتصاد اثباتی» منتشر کرد و به‌تدریج در دانشگاه شیکاگو به تئوری اقتصادی مدافع «سکولار سرمایه‌داری» بدل شد. ✍️ نویسنده: شهریار زرشناس ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ میلتون فریدمن و استبداد نئولیبرالی (٢) 📚 برگی دیگر از پروندهٔ 💥 میلتون فریدمن، مشاور و مراد ژنرال پینوشه 1️⃣ کارنامهٔ نظری و عملی لبریز از نقطه‌های سیاه خدمتگزاری برای استکباری، همکاری با و دشمنی با حرکت‌های عدالت‌طلبانه است. 2️⃣ وی که سهم مهمی در نظریه‌پردازی‌های جدید در زمینه‌های اقتصاد کلان، اقتصاد خرد، تاریخ اقتصادی و آمار داشته، از سرسخت‌ترین مدافعان و بود. 3️⃣ فریدمن که در زندگی سیاسی خویش، از ابتدا به حزب و آمریکایی نزدیک بود، در سال ۱۹۷۵ به کنفرانسی در شیلی رفت و زمینه را برای برنامه‌هایی که گروه موسوم به «بچه‌های شیکاگو» در شیلی طراحی کرده بودند هموار کرد. 4️⃣ ملاقات فریدمن با و مقامات ارشد دولت نظامی که در یک دولت قانونی را سرنگون کرده بودند، بسیاری از روشنفکران و چپ‌گرایان را به خشم آورد. 5️⃣ او برای پیشبرد سیاست‌های ویرانگرِ نئولیبرالیستی‌اش که موجب خانه‌خرابی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شده است، به اجرای معتقد بود. 6️⃣ با اجرای دکترین شوک، جامعه آن‌چنان اسیر حالت انفعال می‌شود که امکان هر نوع مقاومت در برابر فشارهای اقتصادی ویرانگر سیاست‌های نئولیبرالی را از دست می‌دهد و همهٔ ساختارهای آن دچار فروپاشی می‌شود و آن‌گاه آماده است که دچار تغییرات و دگرگونی‌های مد نظر اقتصاددانان شود. ✍️ نویسنده: شهریار زرشناس ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter