eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
684 ویدیو
201 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ٧ فروردین ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ٢۴ شعبان ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٢٧ مارس ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢۴ آدار دوم ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ مرگ سِر سید احمد خان هندی، مفسّر مادی‌گرا و مروّج تسلیم در برابر استعمار انگلیس و صاحب نظریهٔ ذوالقرنین بودنِ کوروش هخامنشی (١٨٩٨م) 2⃣ مرگ شرق‌شناس و ایران‌شناس یهودی آمریکایی و مروّج نظریهٔ که ریشهٔ نظریهٔ انحرافی بود (٢٠١۴م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ ریچارد فرای و اسلام ایرانی 1⃣ قبلاً و در مقالهٔ «ریچارد رورتی : سرمایه‌داری علیه فلسفه» پیرامون ارتباط نظریهٔ ریچارد رورتی و ریچارد فرای و حلقهٔ انحرافی چنین نوشته بودیم: 2⃣ پس از سفر به ایران و چندی پیش از مرگش در مصاحبه‌ای با روزنامهٔ ایتالیایی کوریره دلاسرا که تیرماه ١٣٨۶ منتشر شد، نتایج ملاقات‌هایش با سیاستمداران ، دانشجویان و نویسندگان را تشریح می‌کند. رورتی با تأکید بر این‌که «ملی‌گرایی، تنها پادزهر اسلام‌گرایی در ایران است» می‌گوید: 👈 «در پیامد دیدارهایی که در تهران با دانشجویان داشتم این نظر در من تقویت شد که این کشور نیز قادر خواهد شد اشراق‌گرایی اسلامی را در آینده‌ای نه‌چندان دور در دستور کار خود قرار دهد و اولین گام‌ها را در جهت دموکراسی بردارد… تنها پادزهر در مقابل است و اشراق‌گرایی اسلامی به‌زودی در ایران پا خواهد گرفت… نیروهای ایران چاره‌ای به جز جستجوی مخرج مشترک‌های دیگری بر پایهٔ ملی‌گرایی ندارند… فکر می‌کنم که نظرات من از این جهت برای برخی از روشنفکران ایرانی جالب توجه است که با عقاید یورگن‌ هابرماس همخوانی دارند و به دنبال تأیید طرح وی مبنی بر دموکراسی میهن‌پرستانه هستند. در کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران که حکومت در اختیار قرار دارد، نیروهای سکولار برای مقابله با کسانی که سعی دارند را به وجه مشترک جامعه تبدیل کنند، چاره‌ای به جز جستجوی مخرج مشترک‌های دیگری بر پایهٔ ندارند، زیرا نسبت‌گرایی و گذشته از ریشه‌های ملی، هرگز نخواهند توانست در مقابل قد علم کنند.» 3⃣ این نظریهٔ ریچارد رورتی شامل گونه‌ای از «اشراق‌گرایی اسلامی» است که بر پایه مخرج مشترکی از ریشه‌های ملی – باستانی بنا شده است. 4⃣ ایدهٔ رورتی دقیقاً مبتنی بر همان عناصری است که در کتاب «عصر زرین فرهنگ ایران» به واکاوی و بسط آن تحت عنوان «اسلام ایرانی» پرداخت. 5⃣ نظریهٔ «اشراق‌گرایی اسلامی» ریچارد رورتی و «اسلام ایرانی» از سوی برخی مقامات ارشد دولت دکتر محمود احمدی‌نژاد با عنوان ترویج شد و به بحث‌های دامنه‌دار و پرالتهابی در سطح محافل فکری و سیاسی انجامید. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ متن کامل مقالهٔ «ریچارد فرای و اسلام ایرانی» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/13742 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ٨ فروردین ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ٢۵ شعبان ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٢٨ مارس ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢۵ آدار دوم ۵۷۸٢ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ دربارهٔ ابلیسک 1️⃣ در یادداشت‌های پیشین دربارهٔ نماد و جایگاه «مقدس» آن در فرقه‌های شیطانی، از جمله فراماسونری، سخن گفتیم. 2️⃣ اشاره کردیم که ابلیسک نمادی است از آلت تناسلی شیطان به معنای دخول شیطان در کالبد انسان یا تسلیم روح خود به شیطان. به این دلیل، از دوران کهن ابلیسک «آلت تناسلی بعل» نیز خوانده می‌شد. 3️⃣ خدای کهن ادیان غیرابراهیمی در تمدن‌های شرق مدیترانه و بین‌النهرین بود و در تمدن‌های گوناگون اسامی گوناگون به خود گرفته، مانند مردوخ و نمرود و داگان و اوزیریس و... و در ادیان ابراهیمی خوانده می‌شود. 4️⃣ در تمامی معاصر، مانند ایلومیناتی و فراماسونری، این «خدا» با نام مورد پرستش است. نمادهای «لوسیفر»، از جمله ابلیسک، از گذشتهٔ کهن تا به امروز بلاتغییر مانده است. در مسیحیت نام «بعل» به‌عنوان مترادف «شیطان» به‌کار می‌رفت. 5️⃣ و گفتیم که این همان نماد شیطان است که در مراسم حج توسط میلیون‌ها زائر سنگ‌باران می‌شد و حکومت سعودی آن را حذف کرد و به‌جایش دیواری ساده گذارد. این حذف به‌دلیل نقش (سِر نورمن فاستر) معمار و ماسون نامدار، در بازسازی مکه است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ ابلیسک ناتمام 1️⃣ ابلیسکی که هرم آن ناتمام است در نمادهای شیطانی ماسونی دارای معنایی معیّن است: 👈 «ما سهم خود را انجام داده‌ایم و با ظهور لوسیفر (ناجی بزرگ) هرم کامل خواهد شد.» 2️⃣ همان نمادی است که بر اسکناس‌های دلار آمریکا نقش شده است. بر بالای این نماد، که «مُهر بزرگ» نام دارد، به لاتین نوشته شده: «او از اعمال ما راضی است». 3️⃣ در این جمله، ضمیر «او» به یا «خدای» طریقت‌های شیطانی بازمی‌گردد؛ که از دیدگاه ایشان سرچشمه «نور» است. و در پائین نوشته شده: «نظم نوین دنیوی». 4️⃣ هرم ناتمام مندرج در «مُهر بزرگ» دارای ١٣ طبقه است. اعداد ٣، ٧، ٩، ١١، ١٣، ٣٣ و ٣٩ در فرقه‌های رازآمیز اعداد مقدس‌اند. اما عدد ١٠، عدد الهی به‌شمار می‌رود و از دید آنان منفور است. 5️⃣ انفجار در نیویورک در ١١ سپتامبر ٢٠٠١ (١١ / ٩ / ١) صورت گرفت. انفجار مادرید ٩١١ روز بعد از انفجار نیویورک انجام گرفت. ویژگی عدد ٩ - ١ - ١ این است که می‌توان بدون عبور از عدد ١٠ به عدد ١١ رسید. 6️⃣ مهندس معمار نامدار که ساختمان بیت‌العدل اعظم در حیفا از اوست، در بنای (میدان آزادی کنونی) عدد ٩ را فراوان به کار برده است. عدد ٩ در میان بهائیان نیز مقدس است زیرا فرقه‌ی خود را نُهمین آئین از سلسله ادیان موجود می‌دانند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ متن یادداشت فوق، به‌همراه شرح تصاویر مرتبط با آن را در آدرس زیر بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/other-topics/crypto-judaism/12730 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ٩ فروردین ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ٢۶ شعبان ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٢٩ مارس ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢۶ آدار دوم ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ مرگ (استر)، نخستین چهرهٔ برجستهٔ و نخستین میلیونر تاریخ ایالات متحدهٔ آمریکا (١٨۴٨م) 2⃣ پس از اجرایی‌شدنِ قانون مصوّب مجلس بریتانیا، اولین در انگلستان و ولز صورت گرفت! (٢٠١۴م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 و ترویج در انیمیشن‌های کودکان 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-corruption/homosexuality/10860 3⃣ روز مصائب عیسی مسیح 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : چهارشنبه 🌞 ١٠ فروردین ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ٢٧ شعبان ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٣٠ مارس ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢٧ آدار دوم ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ در فلسطین اشغالی 2⃣ مرگ (٢٠١١م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ فیلم (DUNE) در مراسم «اسکار ٢٠٢٢» برندهٔ ۶ جایزه شد تا باز هم به ما یادآوری کند که بیش از آن‌که جایزه‌ای هنری باشد، جایزه‌ای است. متن کامل یادداشت مصوّر «نقد فیلم تل‌ماسه» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/15286 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 سوءاستفاده از نام حضرت مهدی (عج) در فیلم «تل‌ماسه» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : پنج‌شنبه 🌞 ١١ فروردین ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ٢٨ شعبان ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٣١ مارس ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢٨ آدار دوم ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری ✍️ اعدام شیرازی؛ بنیان‌گذار فرقهٔ ضالّهٔ (١٢۶۶ق) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ دیوید ساسون، رهبر یهودیان بغدادی در بمبئی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ بوشهر، شیراز و تاریخ آغازین تکاپوهای استعماری در ایران (١) 1⃣ با افول بندرعباس، از اوائل دهه ۱۷۶۰ به مهم‌ترین بندر تجاری ایران بدل شد. آلکساندر داگلاس، سرپرست دفتر کمپانی هند شرقی بریتانیا در بندر عباس، در ۱۹ آوریل ۱۷۶۲ به لندن گزارش داد: «در وضع فعلی، بوشهر تنها بندر خلیج فارس است که در آن تجارت قابل توجهی جریان دارد.» او شش سال بعد مرکز فعالیت کمپانی را به بوشهر منتقل کرد. 2⃣ از نیمهٔ دوم سدهٔ هیجدهم، به‌دلیل موقعیت تجاری بوشهر، ، ارامنه و (زرتشتیان) این بندر را به یکی از مراکز اصلی فعالیت خود بدل کردند تا بدان‌جا که در اوائل سدهٔ نوزدهم بوشهر دارای دو محلهٔ یهودی‌نشین بود. در دههٔ ۱۸۶۰ در بوشهر حدود ۳۵۰ زندگی می‌کردند و در مناطق اطراف، چون بحرین، نیز حضور داشتند. در سال ۱۹۰۰ تعداد آن‌ها به ۶۰۰ نفر رسید. 3⃣ در سال ۱۸۲۹ م./ ۱۲۴۵ ق. (سرانِ یهودیان بغداد)، از بغداد به بوشهر مهاجرت کردند. خاندان ساسون قریب به ۵ سال در بوشهر به واردات کالا از بمبئی به ایران اشتغال داشت و در سال ۱۸۳۳ به‌طور کامل در بمبئی مستقر شد. بمبئی دومین شهر بزرگ امپراتوری بریتانیا، پس از لندن، بود. 4⃣ از نیمهٔ اول سدهٔ نوزدهم، ساسون‌ها، و سایر سران مانند خاندان‌های عزرا و کدوری و گبای، در اتحاد با و برخی شرکای مسلمان، چون خاندان آقاخان محلاتی (سران اسماعیلیه)، و هندو، چون خاندان‌های تاگور و سِن، مقتدرترین کانون مالی- تجاری و سیاسی بمبئی و بنگال به‌شمار می‌رفتند که از طریق حکومت هند بریتانیا بر مقدرات ایران تأثیر بزرگ نهادند. 5⃣ اینان بنیان‌گذاران فرقه‌های رازآمیز، چون و و فرقه‌های دینی چون برهما ساماج و احمدیه (قادیانی)، در شبه‌قاره هندوستان بودند همان‌گونه که شرکای ایرانی‌شان فرقه‌های همسان را در ایران بنیان نهادند. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ دیوید ساسون به همراه سه پسرش ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ بوشهر، شیراز و تاریخ آغازین تکاپوهای استعماری در ایران (٢) 1⃣ پیوند و هند در زمان شکوفایی تجارت ایران و هند و اوج فعالیت کمپانی هند شرقی بریتانیا و سایر کمپانی‌های غربی در بمبئی رخ داد. 2⃣ تجارت جهانی در آغاز راه و در اوج سودآوری بود. در سال ۱۸۳۲، با سرمایهٔ خاندان‌های زرسالار بریتانیا، کمپانی «جردن ماتسون» در بندر کانتون تشکیل شد و به «غول» تجارت جهانی بدل گردید. 3⃣ نه‌تنها زرسالاران لندن و دلالان و شرکای بومی آنان در هند و بنادر چین، که بر پایهٔ این تجارت طبقهٔ جدیدی را در هند و خاوردور بنیان نهادند و این طبقه زمام اقتصاد و سیاست آسیای جنوب شرقی را به‌دست گرفت، بلکه تجار بزرگ بندر بوستن آمریکا نیز به با چین روی آوردند. ثروت ناشی از تجارت جهانی تریاک در بنیاد پیدایش طبقه‌ای قدرتمند در ایالات متحده آمریکا قرار گرفت که به موسوم است. 4⃣ این تحول، در ایران به اقتدار شبکه‌ای انجامید که از سال ۱۲۸۸ ق./ ۱۸۷۱ م. کِشت گستردهٔ تریاک را بنیان نهاد و به تجار و صادرکنندگان عمدهٔ آن بدل شد. هر چند در سال ۱۸۳۳ مرکز شبکهٔ تجاری گسترده‌اش را از بوشهر به بمبئی منتقل کرد ولی خویشان و کارگزاران او همچنان نبض تجارت بوشهر- بمبئی را به‌دست داشتند. 5⃣ شیراز، به‌عنوان مرکز ایالت فارس و نزدیک‌ترین شهر بزرگ به بوشهر، در این تجارت از جایگاه اصلی برخوردار بود. حاج میرزا علی‌اکبر خان قوام‌الملک کلانتر شیراز و بیگلربیگی فارس بود و یهودیان مهاجر، که بسیاری از آنان «مسلمان» و «بومی» شده بودند، در کسوت «تاجران شیرازی» رشتهٔ این تجارت را استوار می‌کردند. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ آنچه خواندید خلاصه‌ای بود از اولین قسمت از مقالهٔ سه قسمتیِ «یهودیان، خاندان باب و تجارت جهانی تریاک». متن کامل این مقالات را در آدرس‌های زیر بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/1340 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/1348 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/1378 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ١٢ فروردین ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ٢٩ شعبان ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ١ آوریل ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢٩ آدار دوم ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ ، رأی اکثریت ۹۸٫۲٪ مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی (١٣۵٨ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ و شرکت رایانه‌ای را بنیان نهادند (١٩٧۶م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 پشت پرده کمپانی اپل 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-media/6063 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ١٣ فروردین ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ٣٠ شعبان ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٢ آوریل ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ١ نیسان ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ مرگ رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان (٢٠٠۵م) 📚 بیشتر بدانیم: ✡️ نمونه‌هایی از تأثیر یهودیان مخفی بر کلیسای کاتولیک: 👉 https://jscenter.ir/other-topics/crypto-judaism/15141 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ 👈 نام آخرین شنبهٔ پیش از آغاز یا هم‌زمان با آغاز است که به‌مناسبت معجزه‌های عظیم خداوند در خروج بنی‌اسرائیل از مصر، در این ماه واقع شد. 🔸 اعلام آمادگی برای برگزاری مراسم 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ عدم انطباق جشن پوریم با سیزده فروردین 1⃣ می‌خواهیم به‌طور علمی از لحاظ محاسبات تقویمی، مصادف شدن این دو مناسبت یا عدم تقارن آن را در تقویم عبری با فارسی (شمسی) بررسی کنیم. در ابتدا لازم است تا دربارهٔ اصول محاسبات و تاریخچهٔ این دو تقویم به‌طور مختصر اشاراتی جهت معرفی ذکر شود. 🗓 تقویم‌شناسی عبری 2⃣ یک تقویم قمری بوده و منطبق با «حلول ماه در آسمان» است. [پس طبیعتاً این تقویم نسبت به تقویم شمسی باید چرخشی باشد.] از طرف دیگر عبرانیان موظف هستند تا مناسبت‌های مذهبی خود را در فصل‌های مشخص و معینی برگذار کنند. به‌عنوان مثال «عید پسح» حتماً باید در فصل بهار برگزار گردد [و نباید در فصل دیگری برگزار شود.]. از این رو تقویم عبری هر دو یا سه سال بر اساس (الگویی مشخص) دارای یک ماه اضافه می‌باشد و سال را ١٣ ماه برگذار می‌کنند تا سال قمری عبری به‌مرور از سال شمسی عقب نیفتد و همواره بر حدود فصول آن منطبق گردد. 3⃣ در تقویم عبری به سال‌های ١٣ماهه، گفته می‌شود که الگوی آن از یک دورهٔ منظم ١٩ساله پیروی می‌کند. یعنی سال‌های سوم، ششم، هشتم، یازدهم، چهاردهم، هفدهم و نوزدهم کبیسه هستند. و به‌طور کلی تقویم عبری در محدودهٔ حدود ٣٠روزه نسبت به تقویم ایرانی در نوسانی ثابت می‌باشد. 💥 [توضیح اندیشکده: اضافه کردن این ماه سیزدهم باعث می‌شود تا تقویم عبری با این‌که قمری است، اما تقریباً با تقویم شمسی برابر باشد. (تنها حدود یک ماه نوسان دارد.) لذا مثل تقویم «هجری قمری» نیست که در آن مثلاً ماه رمضان گاهی به فروردین می‌افتد و گاهی به تیر یا مهر یا دی یا… و دائم در چرخش است و هر ماه هجری قمری می‌تواند با هر ماهی از ماه‌های شمسی منطبق شود.] 🗓 دقت عملکرد تقویم عبری 4⃣ تقویم امروز یهودیانِ جهان حدود ١۶٠٠ سال پیش تدوین شده است. بر طبق دستورات تورات و علمای تلمودی، طول مدت چرخش ماه ٢٩/۵٣٠۵٩۴ روز می‌باشد. این عدد با دقتِ یک روز اختلاف، در هر ١٣٨٠٠ سال، با محاسبات امروزهٔ سازمان فضایی آمریکا و اروپا بسیار نزدیک است و از دقیق‌ترین تقویم‌های قمری محسوب می‌شود. 🗓 تقویم‌شناسی جلالی 5⃣ این تقویم شمسی، که در ۳ رمضان ۴۷۱ هجری قمری به‌دستور پادشاه (جلالی) و توسط خیام تدوین شده است، منطبق بر «حرکت دقیق خورشید» می‌باشد و برای تنظیم دقیق‌تر خود هر چهار سال یک بار و گاهی هر ۵ سال یک بار به‌صورت کبیسه درمی‌آید. این تقویم نیز از دقیق‌ترین تقویم‌ها در جهان می‌باشد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ بررسی انطباق جشن پوریم و سیزدهم فروردین 1⃣ براساس تقویم یهود، واقعهٔ در ١٣ اَدار سال ٣۴٠۵ عبری معادل با ٢۵ فوریه ٣۵۵ قبل از میلاد و ۶ اسفند سال ٩٧٧ قبل از هجری شمسی، (حدود ٢٣۶٩ سال پیش) اتقاق افتاده که با تاریخ ١٣ فروردین حدود ٣٧ روز اختلاف وجود دارد. [و طبق دستور کتاب استر باید ١۴ و ١۵ آدار جشن بگیرند.] البته با توجه به «سال‌های کبیسه عبری» احتمال این‌که در بعضی سال‌های دیگر، این دو [پوریم و ١٣ فروردین] کمی به هم نزدیک‌تر شوند هست، اما در طول تاریخ، هیچ‌گاه برهم منطبق نمی‌شوند. و اصولاً پوریم در یهودیت یک است تا بهاری. 🗓 دیرینه‌شناسی تقویم‌های عبری و شمسی 🗓 تقویم باستانی عبری 2⃣ درست است که حدود ١۶٠٠ سال است که به این‌گونه استفاده می‌شود، اما قبل از آن نیز قوانین و قواعد با تقویم امروز یکسان بوده و فقط برای تعیین ماه به‌جای جدول و محاسبات، از «شاهدان امین رؤیت ماه» استفاده می‌شده [شبیه فرایند استهلال ماه در تقویم هجری قمری] و نیز برای تعیین نیز هر سال در زمان مناسب جلسه‌ای گذاشته می‌شد که الگوی آن نیز بسیار نزدیک به الگوی ١٩سالهٔ جداول امروزی می‌باشد. 3⃣ بر این اساس، سال ٣۴٠۵ عبری [یعنی سال وقوع حادثهٔ پوریم] به دو دلیل کبیسه نبوده: 👈 اول: کافی است عدد ٣۴٠۵ را بر ١٩ تقسیم کنیم باقی مانده ۴ خواهد بود که جزء سال‌های کبیسهٔ ١٩ساله نیست. 👈 دوم: اصل سند مگیلای استر (طومار استر) دقیقاً به ماه دوازدهم اشاره می‌کند. (فصل٣، آیه١٣). 4⃣ و حتی اگر بر فرض محال، آن سال، کبیسه هم بوده باشد، باز هم واقعهٔ پوریم در آن سال به ۴ یا ۵ فروردین می‌افتاد که باز هم با تاریخ «روز طبیعت» [١٣ فروردین] منطبق نیست. 🗓 تقویم باستانی ایرانی 5⃣ تا قبل از عمر خیام و تنظیم تقویم جلالی در ایران تقویم یزدگردی شمسی استفاده می‌شد که در آن به‌خاطر تفاوت کبیسه‌گیری به‌مرور، نوروز ١٨روز (گاهی تا دو ماه) نسبت به زمان واقعی به تأخیر می‌افتاد و به‌عنوان مثال روز طبیعت [١٣ فروردین] در روز ٣١ فروردین برگذار می‌شد که این هم خود باز، فاصلهٔ این دو واقعه [یعنی پوریم و ١٣ فروردین] را بیشتر می‌کند. 6⃣ به‌طور خلاصه می‌توان گفت که در الگوهای باستانی تقویم ایرانی و یهودی نیز نه تنها این دو واقعه هرگز بر هم منطبق نمی‌شوند، بلکه اصولاً فاصلهٔ بیشتری را هم از یکدیگر دارند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter