eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
684 ویدیو
201 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧ (٧) 1⃣ اکثر مردم جهان به‌خصوص مردم اروپا و آمریکا، مقصّر اصلی را آلمان می‌دانند. آلمانی که ضدقهرمانِ ثابتِ اکثر فیلم‌های ساخته‌شده‌ی در موضوع جنگ جهانی است. پر واضح است که این بینش، تحت تأثیر بمباران تبلیغاتی هالیوود و هم‌دستانش از طریق سرمایه‌گذاری روی کلیشهٔ جنگ جهانی ایجاد شده است. 2⃣ شما را ارجاع می‌دهم به فیلم "حرامزاده‌های لعنتی" تارانتینو. به‌قدری از آلمانی‌جماعت در این فیلم متنفّر می‌شوید که تمام جنایات آمریکا و انگلیس در طول تاریخ بشریت را از یاد می‌برید! حتی اگر با آن‌ها خورده‌شیشه هم داشته باشید باز هم می‌گویید: خدا پدرشان را بیامرزد که شرّ این "حرامزاده‌های لعنتی" را از سرمان کم کردند!!! 3⃣ در فیلم ١٩١٧ هم به‌طور کاریکاتوری سربازان آلمانی منفور و پَست جلوه داده می‌شوند. در دو جای فیلم به سربازان آلمانی اعتماد می‌شود و هر بار نتیجهٔ این اعتماد چیزی جز نارو زدن و خیانت نیست!! 🔸اولین‌جا وقتی است که بلیک و اسکوفیلد خلبان آلمانی را نجات می‌دهند. تنها ثانیه‌هایی بعد از نجات خلبان آلمانی، وی با چاقو به بلیک حمله می‌کند و جواب محبتش را می‌دهد! 🔸دومین‌جا وقتی است که اسکوفیلد در شهر اکوست با سرباز جوان آلمانی به‌طور اتفاقی روبه‌رو می‌شود. او به آلمانی اعتماد می‌کند و دستش را از روی دهانش برمی‌دارد، اما دشمنان انگلیس باید پست‌تر از این‌ها به تصویر کشیده شوند!! ✍ سیدصادق کاظمی اونجی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧ (٨) 1⃣ به‌ندرت می‌شود اسم آلمانی‌ها در فیلم بیاید و از لفظ برایشان استفاده نشود! فیلم به‌قدری مخاطب را نسبت به آلمانی‌جماعت متنفر می‌کند که مخاطب به‌طور ناخودآگاه تمام جنایات و جنگ‌های شروع شده توسط انگلیس و آمریکا را توجیه‌شده می‌بیند. 2⃣ سیاست توجیه جنگ‌های جبههٔ استکبار، سیاستی است که سال‌ها است از استراتژی‌های کلان امپراطوری رسانه‌ای غرب و به‌شمار می‌رود. سیاستی که به‌راحتی می‌توان ردّ پایش را درفیلم‌ها و بازی‌های شاخصی مثل: جنگ جهانی زد، آدمکش آمریکایی، آرگو، المپیوس سقوط کرده، سیصد، منطقه سبز، غیر قابل تصور، اکولایزر، تک‌تیرانداز آمریکایی، ندای وظیفه، میدان نبرد، اسپلینتر سل: بلک لیست، سام ماجراجو، رزیدنت اویل، مدال افتخار، نور درحال مرگ و بسیاری از تولیدات رسانه‌ای دیگر مشاهده کرد. 3⃣ در تصویر فوق که در سال ٢٠١۴ توسط منتشر شده، مشاهده کنید که کدام کشور حرامزاده‌تر است! نکتهٔ جالب این است که آمار حرامزاده‌های انگلیس از حرامزاده‌های آلمان بیشتر است! ✍ سیدصادق کاظمی اونجی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز دوشنبه 🌞 ١١ فروردین ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ۵ شعبان ۱۴۴۱ هجری قمری ✝️ ٣٠ مارس ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ۵ نیسان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣🌺 میلاد امام سجاد علیه‌السلام (٣۶ق) 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ در فلسطین اشغالی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ شعری با مضامین صریح یهودی، قهرمان داستان را در اوج ناامیدی، متحوّل می‌کند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧ (٩) 1⃣ اسکوفیلد (قهرمان فیلم) که ملتهب‌ترین ساعات عمرش را گذرانده و برای چندمین بار از مرگ حتمی نجات پیدا کرده، بالاخره صبرش تمام می‌شود و از شدّت مصائبی که این چند ساعت بر سرش ریخته، بغضش می‌ترکد و گریه می‌کند. او طاقتش طاق شده و بریده است… 2⃣ مهم‌ترین سکانس فیلم به تصویر کشیده می‌شود و در همین برزخ ناامیدی، صدای خوشی توجه اسکوفیلد را جلب می‌کند. او این صدای خوش‌لحن را که بار دیگر بارقه امید را در دل او زنده می‌کند، دنبال می‌کند و به جمع سربازانی که همگی در زیر سایه درختان جنگل، نشسته و به سرود زیبای خواننده‌اش گوش می‌کنند، اضافه می‌شود. او با اعماق وجود به نوای امیدبخش سرباز گوش می‌دهد و دوباره زنده می‌شود. 3⃣🎶 غریبی بیچاره و پا برهنه‌ام… که در این دنیای پر رنج گم گشته‌ام… ولی عازم هستم که عاری از هرگونه گزند و رنج است… به آن‌جا خواهم رفت تا پدرم را ببینم، بدان‌جا خواهم رفت و دیگر نخواهم بود… به‌سوی خواهم رفت… به‌سوی حقیقی‌ام خواهم رفت… می‌دانم که ابرهای تیره مرا احاطه خواهند کرد…می‌دانم که مسیرم سخت و ناهموار است… ولی انتظارم را می‌کشند… جایی که لطف خداوند تا ابد نصیب همگان خواهد شد… به خانه می‌روم تا مادرم را ببینم… می‌روم تا عزیزان و از دست دادگانم را ببینم… به‌سوی رود اردن خواهم رفت…به‌سوی خانه حقیقی‌ام خواهم رفت… ✍ سیدصادق کاظمی اونجی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 بنی‌اسرائیل در حال عبور از رود اردن و ورود به سرزمین مقدس ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧ (١٠) 🎬 قهرمان فیلم ١٩١٧ کیست؟! 🎞 قبل از بررسی این بخش و تحلیل کاراکتر قهرمان فیلم (اسکوفیلد)، کلمات کلیدی و مورد تأکید شعر خوانده شده در جنگل را بررسی می‌کنیم: 1⃣ 👈 یک رودخانه به طول ٢۵١ کیلومتر در خاورمیانه است که# کرانه_باختری و در غرب آن قرار دارند. هم اردن و هم کرانه باختری نام خود را از رودخانه اردن می‌گیرند. این رود دارای اهمیت زیادی در میان و مسیحیان است، زیرا می‌گوید: 📖 را به عبور دادیم و عیسی ناصره توسط جان باپتیست در رود اردن تعمید یافت. 2⃣ 👈 همان اسرائیل است که قرار است مأمن یهودیان آواره باشد. 3⃣ 👈 یهودیان همیشه در طول تاریخ خانه‌به‌دوش بوده‌اند و علت خانه‌به‌دوشی آن‌ها در این کلمات خلاصه می‌شود: «استراتژی زنبور انگلی»! ✍ سیدصادق کاظمی اونجی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ صحنه‌ای نمادین از فیلم ١٩١٧، برندهٔ جایزه بهترین عکس سال! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧ (١١) 1⃣ اسکوفیلد که دیگر از ادامهٔ مأموریت طاقت‌فرسای خود ناامید شده است، با شنیدن نوایی که مشخصاً با مضامین  آمیخته است جان دوباره‌ای می‌گیرد. وی با شعری که خوانده می‌شود به‌شدت ارتباط برقرار می‌کند. گویا خواننده دارد داستان زندگی خود او را تعریف می‌کند… 2⃣ با توجه به توضیحاتی که دربارهٔ تحوّل شخصیت اسکوفیلد از ابتدای فیلم ارائه داده‌ایم، باید گفت که کاراکتر اسکوفیلد در این‌جا به بلوغ خود می‌رسد. جایی که با کلمات و مفاهیم چون خانه‌به‌دوشی و آوارگی یهودیان، رود اردن (که مشخصاً به اشاره دارد) و خانه حقیقی همزادپنداری می‌کند. حالا می‌توانیم معانی حقیقی کلماتی چون خانه، خانواده و بازگشت به خانه را که قبلاً در فیلم پُر رنگ شده بود بفهمیم! 3⃣ موفقیت اسکوفیلد و مأموریتش در طول و تعریف می‌شود. به‌گونه‌ای که اگر اسکوفیلد آن شعر امیدبخش یهودی را نشنیده بود شاید هیچ‌وقت نمی‌توانست جان هزاران سربازی که با پای خود به تله آلمانی‌ها می‌رفتند را نجات دهد. 4⃣ و با توجه به این‌که اسکوفیلد در یکی از نماهای شاخص و به‌یاد ماندنی فیلم (که جایزه را هم دریافت کرده) در کنار نماد و دیده می‌شود (به‌علاوه این ساعت کلیسا است که با به صدا درآمدنش در سکانس خانهٔ زن فرانسوی، اسکوفیلد را به یاد ادامه مأموریتش می‌اندازد) و از طرفی دیگر در مهمترین سکانس‌های پایانی فیلم با مضامین و عقائد همزادپنداری می‌کند، فرضیه‌ی گرایشات فیلم نیز تقویت می‌شود. ✍ سیدصادق کاظمی اونجی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 مطالبی که طیّ ٣ روز و ١١ قسمت تقدیم شما همراهان شد، قسمت کوچکی بود از مقالهٔ بسیار مفصلِ «تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧». این تحلیل، از بهترین تحلیل‌های منتشر شده در سایت اندیشکده است که علاقه‌مندان به این مباحث را به‌طور جدّی دعوت به مطالعهٔ متن کامل آن در آدرس زیر می‌نماییم: 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/10604 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز سه‌شنبه 🌞 ١٢ فروردین ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ۶ شعبان ۱۴۴۱ هجری قمری ✝️ ٣١ مارس ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ۶ نیسان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ ، رأی اکثریت ۹۸٫۲٪ مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی (١٣۵٨ش) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 انحراف بنی‌اسرائیل و شکل‌گیری اوّلین تشکیلات قبیله لعنت (١) ✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت هفتم 1⃣ از هبوط حضرت آدم بر زمین، برای اغوای انسان‌ها کمر همّت بسته و عزم خود را با سوگندی بزرگ جزم کرده بود. او خدا را به عزّتش خوانده و سوگند خورده بود که فرزندان آدم را اغواء کرده و از صراط مستقیم، دور سازد و در این مسیر، او از همهٔ توانایی‌ها و جنود پلید جنّی‌اش بهره جسته بود. 2⃣ از آن روز دو جریان، یکی رحمانی و الهی و دیگری شیطانی در گسترهٔ زمین به‌راه افتاد و هرچه گذشت، بر پیچیدگی ترفندها و حیله‌های افزوده شد. انبیای الهی نیز که از سوی خدا ارسال می‌شدند، هر روز کامل‌تر بر اقوام فرو می‌آمدند تا آنان را از دامگه ابلیس برهانند. 3⃣ شاید بتوان ادوار حضور و عمل شیاطین در میان انسان‌ها را به دو دوره‌ی بسیط و مرکّب تقسیم نمود. تا آنجا که از عهد حضرت موسی، ابلیس شبکه‌ای منظّم و سازمان‌یافته را در میان انسان‌ها فراهم آورد تا با کمک و هدایت جنود جنّی و به‌کارگیری فنون جادویی، مجال بیشتری برای اجرای برنامه‌ها به‌دست آورد و گام به گام، به نابودی ادیان و فاسد کردن انسان‌ها نزدیک شده و سیطرهٔ جهانی خود را در عرصهٔ زمین به نمایش بگذارد. 4⃣ ابلیس می‌دانست که مجال عمل او تا "وقت معلوم" است. چنان‌که پس از تقاضا از خداوند برای ماندگاری تا روز قیامت، به او گفته شده بود. ابلیس خطاب به پروردگار گفت: «پروردگارا مرا تا روزی که مردم برانگیخته می‌شوند، مهلت ده! [خدا] گفت: تو از مهلت‌یافتگانی؛ تا زمانی معیّن و معلوم.» 5⃣ از امام صادق (ع) روایتی نقل شده که وهب از حضرت سؤال کرد: روزی که در آیه‌ی شریفه آمده، چه روزی است؟ حضرت فرمودند: «آیا تو گمان می‌کنی آن روزی است که خدا مردم را در آن مبعوث می‌کند؟ [خیر] ولیکن خداوند متعال او را مهلت می‌دهد تا روزی که قائم ما (عج)، مبعوث شود... و آن روز، روز معلوم است.» ✍ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 انحراف بنی‌اسرائیل و شکل‌گیری اوّلین تشکیلات قبیله لعنت (٢) ✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت هفتم 1⃣ شبکه ، اوّلین سازمان متشکّل انسانی بود که با هدایت مستقیم و جنودش در زمین تأسیس شد تا به مدد و اجنّه کافر، به‌صورت سازمان‌یافته علیه مؤمنان وارد عمل شوند. 2⃣ چنان‌که پیشتر بیان شد، با خودداری در همراهی با حضرت موسی و مبارزه با عمالقه و فتح قدس، به مدّت چهل سال، سرگردانی روزیِ مقدّرِ آنها شد. آن زمان، عمالقه در منطقهٔ «فلسطین» مستقر بودند. 3⃣ بنی‌اسرائیل با تجربهٔ بیماری و سرگردانی و مرگ، پس از رحلت حضرت موسی از وصیّ حضرت، یعنی یوشع (ع) یاری خواستند. یوشع به میدان آمد، عصا را به آب زد، آب شکافته شد و بنی‌اسرائیل از آب رد شدند و قدس فتح گردید؛ اما دیگربار زمین‌گیر شدند. به و عشرت روی آوردند و از ادامه‌ی مأموریت بازماندند. 4⃣ حضرت یوشع رحلت فرمود و بدعت در میان بنی‌اسرائیل مرسوم شد و عادت آنان گردید؛ اما آنچه که بزرگترین ضربه را بر پیکر بنی‌اسرائیل وارد ساخته و آنان را تبدیل به جرثومهٔ فساد در مقابل انبیای الهی و آموزه‌های وحیانی ساخت، بود. 5⃣ به واقع جهان‌بینی نژادپرستانه، تبدیل به نگرش کلّی شبکه اشرار بنی‌اسرائیل شد. ✍ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 انحراف بنی‌اسرائیل و شکل‌گیری اوّلین تشکیلات قبیله لعنت (٣) ✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت هفتم 1⃣ همهٔ عنایات و حمایت‌های آسمانی، برای انجام مأموریت محوّله به و تداوم آن نیز در گرو به عهدها و انجام آن مأموریت بود؛ در حالی‌که بنی‌اسرائیل، ضمن گسست عهد انبیای الهی، از انجام مأموریت نیز سر باز زده و در عوض، بر این گمان و وهم پای فشردند که برگزیدهٔ خداوندند! 2⃣ آنان خیال کردند که ملک زمینی (ارض مقدّس) حسب به آنها وعده داده شده است؛ در حالی‌که هدف خداوند متعال، استقرار حاکمیت دین در گسترهٔ زمین و محو شرک و بت‌پرستی بود و بنی‌اسرائیل گمان بردند، برتری نژادی، باعث آن همه رحمت خداوند متعال بوده است. 3⃣ ، جان‌مایهٔ تفکّر متعصّبانهٔ غیرالهی خودش را به کالبد تزریق کرد: ! همان که در صبح‌گاه آفرینش، در وقت مشاهدهٔ خلقت حضرت آدم از روی کین و حسد، از وی روی تافت و اعلام داشت: «من از آدم بهترم، مرا از آتش آفریدی و او را از گِلی خلق کردی.» 4⃣ در واقع، اشرار بنی‌اسرائیل از سوی ابلیس، نشان شده بودند، برای شرکت در یک طرح مفصّل، ضد خدا، ضد دین، ضد انبیای الهی و سرانجام ضد انسان، تجسّمی از همهٔ بغض و کین و حسد ابلیس که اینک به‌عنوان مادّة الفساد تفکر استکباری، در این قومِ مدّعی، ظهور می‌یافت. 5⃣ از همین‌جا، تشکیل بر روی زمین و به نیّت بلعیدن دنیا، در دستور کار سران بنی‌اسرائیل وارد شد. ✍ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 انحراف بنی‌اسرائیل و شکل‌گیری اوّلین تشکیلات قبیله لعنت (۴) ✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت هفتم 1⃣ رویارویی با به درازا کشید و «تشکیلات میراث‌دار سامری»، موذیانه به حیات خود ادامه داد. از میان انبیای بنی‌اسرائیل، حضرت داوود و سلیمان نبی به درجات بالایی از سلطنت و حاکمیّت دست یافتند. با این همه، بنی‌اسرائیل دست از آزار حضرت سلیمان برنداشت تا به آنجا که آن حضرت را متهم به سحر و کفر کردند! 2⃣ تشکیلات انحرافی شیطانی، از آنجا که مراد خود را حاصل یافته نمی‌دید، دست از دسیسه نکشید. در جای جایِ آموزه‌های محرّف ، و می‌توان مصادیق مادة الفساد و تفکّر استکباری (برتری نژادی و تعصب نژادی) را شناسایی کرد؛ چنان که آمده است: 📚 زیرا تو برای یهوه، خدایت، قوم مقدّس هستی. یهوه خدایت تو را برگزیده است تا از جمیع قوم‌هایی که بر روی زمینند، مخصوص برای خود او باشی. (تورات، سِفر تثنیه) 📚 اکنون اگر آواز مرا فی‌الحقیقه بشنوید و عهد مرا نگاه دارید، همانا خزانه‌ی خاص من، از جمیع قوم‌ها خواهید بود؛ زیرا که تمامی جهان از آنِ من است و شما برای من، مملکت کهنه و امّت مقدّس خواهند بود. (تورات، سِفر خروج) 3⃣ بنی‌اسرائیل در این غفلت و گمان افتاده بودند که میثاق و عهد اولیه، بوده و فقط برای خداوند الزام‌آور است و هیچ پیش‌شرطی بر آن مترتّب نیست! چنان‌که تا امروز، این گمان را می‌برند که می‌توانند یک‌طرفه همهٔ تعهّدات را زیر پا بگذارند و خداوند نیز ملزم به مراقبت از آنهاست!! 4⃣ در حالی‌که همواره همهٔ عهدهای خداوندی، مشروط به پاسداری از ایمان، وفاداری به عهود و اَعمال نیکوست و خداوند هیچ عهدی با کافرنعمتان ظالم و تابع ندارد. ✍ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/10687 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز چهارشنبه 🌞 ١٣ فروردین ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٧ شعبان ۱۴۴۱ هجری قمری ✝️ ١ آوریل ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٧ نیسان ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یک نقطۀ عطف تاریخی؛ تشکیل شبکۀ «CGIAR» ☠ پروندهٔ ویژهٔ «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت نوزدهم ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یک نقطۀ عطف تاریخی؛ تشکیل شبکۀ «CGIAR» ☠ پروندهٔ ویژهٔ «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت نوزدهم 1⃣ کامیابی‌های اولیهٔ در «مؤسسه ایری»، موجب پایه‌گذاری مؤسسات تحقیقاتی دیگری، از جمله مرکز بین‌المللی ذرت و بهبود گندم مکزیک (CIMMYT) در سال ١٩۶٣ شد. مرکز بین‌المللی کشاورزی گرمسیری (CIAT) در کالۀ کلمبیا و مؤسسۀ بین‌المللی کشاورزی گرمسیری (IITA) در اِبادان نیجریه، در سال ١٩۶٧ راه‌اندازی شدند. 2⃣ با وجود این‌که هر چهار مؤسسه فوق نهادهای مستقل بودند، از شبکۀ نزدیک به متخصصان کشاورزی استفاده می‌کردند که توسط بنیاد راکفلر در کار بود. 3⃣ اما به‌زودی مشخص شد تأسیس این چهار نهاد، مطامع کمپانی‌داران بنیاد راکفلر را برآورده نمی‌کند، اینجا بود که چند دوره جلسات مشورتی در «بلاجیو» با حضور مسئولان بلندپایۀ نهادهای بین‌المللی به تشکیل یک نهاد فرادستی منجر شد که نام گرفت. 4⃣ این نهاد بنا بود بالادست این چهار مؤسسه قرار گیرد و با تجمیع امکانات و ظرفیت‌ها، اتاق فرمان مؤسسات و متولی توسعۀ آنها باشد. 5⃣ تارنمای در این زمینه تصریح دارد: 👈 سرانجام، هیئت اجرایی متقاعد شد تا کمک مالی سالانه به گروه مشورتی تازه‌تأسیس در زمینۀ تحقیقات بین‌المللی کشاورزی (CGIAR)، که پس از یک سلسله کنوانسیون‌های بلاجیو تأسیس شد، ارائه دهد. اعضای اصلی این گروه، چهار انستیتوی تحقیقاتی بودند که بنیاد راکفلر به ایجاد آنها کمک کرده بود. CGIAR تا دهۀ ١٩٨٠ شامل ١۶ عضو شد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter