eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
323 دنبال‌کننده
44 عکس
43 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ داوُوا الغَضَبَ بالصَّمتِ. ⬅️ خشم را با سکوت کردن درمان كنيد. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی):‌ ج۱، ص۸۱۹ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: ✅ أقرب العباد إلی الله تعالی أقولهم للحق و إن کان علیه و أعملهم به و إن کان فیه کرهه. ⬅️ نزديك‌ترين بندگان به خداوند متعال، حق‌گوترين آنهاست، هر چند به زيانش باشد و عمل‌كننده‌ترين آنهاست به حق، هر چند برخلاف ميلش باشد. 📚 غررالحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۰۸ ✳️ امیرالمومنین می‌فرمایند: بزرگترین پاداش، پاداش انصاف است (غررالحکم:ج۱، ص۲۱۹) و رسول خدا می‌فرمایند: بزرگترین پاداش برای سخت‌ترین اعمال است (بحار الانوار: ج۶۷، ص۲۳۸) این دو حدیث شریف، مؤيد شدت سختی منصف بودن است! 🔷 بیانات 👈 بسیار تأمل‌برانگیز و خواندنیِ 👉 مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره) در باب انصاف: ⬅️ شرط اینکه انسان منصف باشد، این است که اول از خودش بیرون آید و از خودش آزاد شود. از خود بیرون آمدن این است که انسان همان‌طوری که دیگران را می‌بیند بتواند خود را ببیند. این کار بسیار دشواری است؛ ...قطب‌نما را اگر روی زمین یا تخته‌ای بگذارید، روی جهت اصلی خودش قرار می‌گیرد و راه را به شما نشان می‌دهد؛ اما اگر آهنی به آن نزدیک شود دیگر نمی‌تواند راهنما باشد و منحرف می‌شود. برای ترازوی انسان و عقربه‌ی انصاف او، تعلقات نفسانی مثل آهن است. عقربه‌ی انصافِ انسان وقتی تحت تأثیر تعلقات نفسانی باشد روی خط طبیعی نمی‌ایستد، مگر آن‌که تعلقات نفسانی را از خود دور کند. ترازو زمانی می‌تواند وزن صحیح را نشان دهد که شاهین دو کفه، بی‌طرف و در نصف فاصله قرار گرفته باشد؛ همان‌طور که قاضی باید در نصف فاصله طرفین دعوا بایستد. اگر کسی شاهین ترازو را در ده سانتی‌متری یک کفه و یک متری کفه دیگر قرار دهد، طبیعتاً وزنه‌ی یک کیلوگرمی در این کفه با ده کیلوگرم در کفه‌ی دیگر هم تراز می‌شود؛ چرا که بازوی ترازو ده برابر شده و وزن را ده برابر نشان می‌دهد، کسانی که در قضاوت خود با دیگران در میانه نیستند اگر به کسی یک کیلو احسان کنند، آن را در کفه‌ای که بازوی آن طولانی است می‌گذارند و آن را ده کیلو می‌بینند و اگر به کسی خسارتی وارد کردند آن را در کفه کوتاه بازو قرار می‌دهند و یک‌دهم آنچه هست می‌بینند. ...وقتی که می‌خواهد خدمات مردم به خودش را اندازه بگیرد، آن خدمات را بر آن کفه‌ای که بازویش کوتاه است می‌گذارد و در عوض خدمات خودش را در آن کفه‌ای که بازویش بلند است قرار می‌دهد، از این رو خدمت خودش را ده برابر می‌بیند و ده خدمت دیگران را در حد یک خدمت خودش نمی‌بیند. وقتی که رابطه‌اش با خدا را نیز با آن ترازو اندازه‌گیری کند، اگر کمی در راه خدا بر او فشار وارد شود آن را می‌گذارد در آن کفه‌ی بازوی بلند و آن را صد برابر می‌بیند و این همه نعمت و لطفی را که خدا به او کرده است می‌گذارد در آن کفه بازوی کوتاه و آنها را یک صدم می‌بیند. در این حالت او خودش را طلبکار هم می‌بیند، از همین روست که وقتی بعضی‌ها با هم قهر می‌کنند، دیگر آشتی‌کنان صورت نمی‌گیرد. دو طرفی که می‌خواهند با هم آشتی کنند اول باید ترازوهایشان را اصلاح کنند و حساب‌هایشان را با ترازوهای صحیح بکشند در آن صورت بین آنها اصلاح می‌شود. 1⃣ 🔹 ریشه‌ی سوءظن و اعتراض انسان به خداوند: ⬅️ وقتی انسان نسبت به خدا تخلّف می‌کند آثار آن خلاف در زندگی‌اش ظاهر می‌شود به جای آن‌که خودش را محکوم کند که متخلف بوده است، از خدا گله می‌کند که چرا با من این طور کردی؟ یعنی گله انسان از خدا، به تخلّفش از او بر می‌گردد! اعتراض انسان به خدا بر می‌گردد به انحرافی که از او کرده است؛ یعنی عیب و نقص خودش را به او نسبت می‌دهد و بعد شاکی می‌شود. در واقع انسان با شکایت از خدا، دو کار می‌کند، یک سوء رفتار با خدا دارد و یک حُسن‌ظن و تعلق به خودش دارد. این دو وقتی در هم ضرب شد نتیجه‌اش اعتراض به خدا می‌شود؛ یعنی اعتراض به خدا حاصل جمع دو قضیه است یکی سوء رفتار بنده با حق و دیگری حُسن‌ظن انسان و تعلق انسان به خودش. من وقتی به خودم تعلّق دارم اجازه نمی‌دهم ایرادی به خودم وارد شود. خودم را همیشه مبرا و مُنزّه می‌دانم، ایرادی هست ولی من هم مُنزّه هستم. نتیجه چه می‌شود؟ در رابطه من و خدا بی‌تناسبی‌هایی مشاهده می‌شود که نتیجه سوء عمل من است و از طرفی هم من خودم را مبرا و مُنزّه می‌دانم، پس بر اثر حسن‌ظن به خودم، به خدا سوء‌ظن پیدا می‌کنم؛ یعنی نتیجه غرور و کبر و خوش‌بینی انسان به خودش به اضافه گناهانی که مرتکب شده است، بدبینی انسان به خدا می‌شود. 2⃣ 📚 منابع: 1⃣ تمثیلات اخلاقی، تربیتی (محی الدین حائری شیرازی - دفتر نشر معارف): ج۱، ص۱۹تا۲۱ 2⃣ تعلّق (محی الدین حائری شیرازی - دفتر نشر معارف): ص۲۵و۲۶ @justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام: ✅ ...اَللَّهُمَّ إِلَى مَغْفِرَتِكَ وَفَدْتُ وَ إِلَى عَفْوِكَ قَصَدْتُ وَ إِلَى تَجَاوُزِكَ اشْتَقْتُ‏ وَ بِفَضْلِكَ وَثِقْتُ وَ لَيْسَ عِنْدِي مَا يُوجِبُ لِي مَغْفِرَتَكَ وَ لاَ فِي عَمَلِي مَا أَسْتَحِقُّ بِهِ عَفْوَكَ‏ وَ مَا لِي بَعْدَ أَنْ حَكَمْتُ عَلَى نَفْسِي إِلاَّ فَضْلُكَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ تَفَضَّلْ عَلَيَ‏...إِنَّ نَفْسِي هَالِكَةٌ أَوْ تَعْصِمَهَا... ⬅️ ...خداوندا! به آستان آمرزش تو آمده‌ام و عفو و بخشش تو مقصودم است و به گذشت تو مشتاقم و به فضل و بی‌استحقاق‌بخشیِ تو اعتماد دارم و چیزی نزد من نیست که باعث شود تا مرا بیامرزی و در کارهایم عملی نیست که مرا مستحق عفو تو نماید و بعد از حکمی که درباره‌ی خود نموده‌ام، راهگشایی جز فضل و بی‌استحقاق‌بخشی تو ندارم، ...به راستی که نفس من در معرض هلاکت است، مگر آن‌که تو آن را محافظت فرمایی. 📚 صحیفه‌ی سجادیه:‌ فرازهایی از دعای بیستم، دعای مکارم الاخلاق، ص۹۲ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ مَن طَلَبَ شَيئاً نالَهُ أو بَعضَهُ. ⬅️ آن كه چيزى را طلب كند، به همه يا قسمتى از آن، دست مى‌يابد. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): حکمت ۳۶۳ @justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
💠 از اشعار مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اِنّی وَجَدْتُ وَ فِی الاَْیامِ تَجْرِبَةٌ لِلصَّبْرِ عاقِبَةً مَحْمودَةَ الاَْثَرِ وَ قَلَّ مَنْ جَدَّ فی اَمْرٍ یطالِبُهُ فَاسْتَصْحَبَ الصَّبْرَ اِلّا فازَ بِالظَّفَرِ ⬅ من این را به تجربه یافته‌ام که صبر، عاقبت نیکی دارد. کم اتفاق می‌افتد که کسی کاری را طلب کند و در آن کار کوشش کند و صبر را همراه خود داشته باشد (به طور مستمر برای رسیدن به خواسته‌اش تلاش کند) اما به کامیابی و پیروز نرسد. 📚 مناقب امام امير المؤمنين علی بن أبی‌طالب عليه السلام (محمد بن سلیمان کوفی): ج‌۲، ص‌۵۷۷ @justhadis110
💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام: ✅ لیسَ مِن شیعَتِنا مَن خَلا ثُمّ لَم یرُعْ قلبُهُ. ⬅ شیعه‌ی ما نیست كسى كه در تنهایى و خلوت، دلش ترسان [از خدا] نباشد. 📚 بصائر الدرجات (صفار قمی): ص۲۴۷ ⚫ شهادت باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام تسلیت باد... @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ لا تُخَیِّبْ راجیکَ فَیَمْقُتَکَ اللّهُ وَ یُعادیکَ. ⬅ کسى که به تو امید بسته است را ناامیدش مگردان، که در آن صورت خداوند بر تو خشم گرفته و تو را دشمن می‌دارد. 📚 امالی (شیخ طوسی): ج۱، ص۲۹۹ @justhadis110
💠 حضرت امام هادی علیه السلام: ✅ مَنْ أَطَاعَ اَلْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ اَلْمَخْلُوقِ وَ مَنْ أَسْخَطَ اَلْخَالِقَ فَأَيْقَنَ أَنْ يُحِلَّ بِهِ اَلْخَالِقُ سَخَطَ اَلْمَخْلُوقِ. ⬅️ هر كس از خالق اطاعت کند، از خشم و ناخوشنودی خلق باکی ندارد؛ و هر كس خالق را به خشم آوَرَد، مطمئن باشد که خالق او را گرفتار خشم مخلوق خواهد کرد. 📚 كشف الغمة (اربلی): ج۲، ص۳۸۶ @justhadis110
💠 مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام در وصف رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله: ✅ ﺑَﻌَﺜَﻪُ ﻭَ اﻟﻨَّﺎﺱُ ﺿُﻼَّﻝٌ ﻓِﻲ ﺣَﻴْﺮَﺓٍ ﻭَ ﺣَﺎﻃِﺒُﻮﻥَ ﻓِﻲ ﻓِﺘْﻨَﺔٍ ﻗَﺪِ اﺳْﺘَﻬْﻮَﺗْﻬُﻢُ اﻷَْﻫْﻮَاءُ ﻭَ اﺳْﺘَﺰَﻟَّﺘْﻬُﻢُ اﻟْﻜِﺒْﺮِﻳَﺎءُ ﻭَ اﺳْﺘَﺨَﻔَّﺘْﻬُﻢُ اﻟْﺠَﺎﻫِﻠِﻴَّﺔُ اﻟْﺠَﻬْﻼَءُ ﺣَﻴَﺎﺭَﻱ ﻓِﻲ ﺯَﻟْﺰَاﻝٍ ﻣِﻦَ اﻷَْﻣْﺮِ ﻭَ ﺑَﻼَءٍ ﻣِﻦَ اﻟْﺠَﻬْﻞِ ﻓَﺒَﺎﻟَﻎَ (ﺻلی اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ) ﻓِﻲ اﻟﻨَّﺼِﻴﺤَﺔِ ﻭَ ﻣَﻀَﻲ ﻋَﻠَﻲ اﻟﻄَّﺮِﻳﻘَﺔِ ﻭَ ﺩَﻋَﺎ ﺇِﻟَﻲ اﻟْﺤِﻜْﻤَﺔِ ﻭَ اﻟْﻤَﻮْﻋِﻈَﺔِ اﻟْﺤَﺴَﻨَﺔِ. ⬅️ [خداوند] او را در زمانی فرستاد كه 👈 [و نه فقط اعراب عربستان!!!]👉 در حيرت و گمراهی سرگردان بودند، و در فتنه و جهل و فساد غوطه ور، هوا و هوسهای سركش آنها را به سوی خود جذب كرده، تكبر و خودخواهی آنها را از جاده حق دور ساخته بود، جهل و نادانی آنها را سبك مغز بار آورده و در كارهای خود مضطرب و حيران ساخته و به جهل و نادانی مبتلا گشته بودند، در اين هنگام پيامبر (صلوات الله علیه و آله) در نصيحت و اندرز آنها كوشش كرد و آنان را به راه راست رهنمون شد و به سوی حكمت و دانش و موعظه نيكو دعوت كرد. 📚 نهج البلاغه: خطبه ۹۵ 🔆 مبعث پیامبر نور و رحمت حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله بر همه مؤمنین و مسلمین و ارادتمندانش تبریک و تهنیت باد... @justhadia110
✳️ از جمله مستحبات مؤکدی که... 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ إِنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يَقُولُ: مَا فَاتَنِي صَوْمُ شَعْبَانَ مُنْذُ سَمِعْتُ مُنَادِيَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يُنَادِي فِي شَعْبَانَ فَلَنْ يَفُوتَنِي أَيَّامَ حَيَاتِي صَوْمُ شَعْبَانَ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ تَعَالَى ثُمَّ كَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ صَوْمُ شَهْرَيْنِ مُتَتٰابِعَيْنِ تَوْبَةً مِنَ اَللّٰهِ. ⬅️ به راستی که امیرالمؤمنین علیه السلام مکرر می‌فرمود: از آن زمان که صدای منادی رسول خدا صلی الله علیه و آله را درباره‌ی (دعوت به روزه در) ماه شعبان شنیدم، در طول عمرم، اگر خدا بخواهد روزه‌ی ماه شعبان از من فوت نخواهد شد. 📚 مصباح المتهجد (شیخ طوسی): ج۲، ص۸۲۵ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ مَا تَرَكْتُ صَلاَةَ اَللَّيْلِ مُنْذُ سَمِعْتُ قَوْلَ اَلنَّبِيِّ صَلاَةُ اَللَّيْلِ نُورٌ فَقَالَ اِبْنُ اَلْكَوَّاءِ وَ لاَ لَيْلَةَ اَلْهَرِيرِ قَالَ وَ لاَ لَيْلَةَ اَلْهَرِيرِ. ⬅️ از زمانى كه سخن پيامبر صلى الله عليه و آله را شنيدم كه فرمود: «نماز شب، نور است»، نماز شب را ترك نكرده‌ام. ابن كوّاء (یکی از یاران حضرت) گفت: حتى در شب هرير (ليلة الهرير)؟ حضرت فرمود: «(بله) حتى در شب هرير». 📚 المناقب (اب شهر آشوب): ج۲، ص۱۲۳ پ.ن: هریر به معنی زوزه‌ی سگ در شب سرد است، و کنایه از همهمه و ناله و غوغا می‌باشد. لیلة الهریر سخت‌ترین شب جنگ صفین از نظر تلفات گسترده‌ی دو سپاه و فزونی ناله و فریاد زخمیان بود و همین فراوانی ناله و فریاد مجروحان و شدت صدای برخورد شمشیرها، باعث شد آن شب «لیلة الهریر» نامیده شود. شبی که بر هر دو لشکر و به خصوص لشکر معاویه چنان سخت‌گذشت که فردایش، با نیرنگ اشعث در سپاه امیرالمؤمنین علیه السلام و عمر و عاص در سپاه معاویه، خدعه‌ی قرآن به نیزه‌ کردن و تحمیل حکمیت به مولی علی علیه السلام واقع شد، شبی که مورخان بزرگی چون نصر بن مزاحم و ابن‌ مسکویه درباره‌اش گفته‌اند: «آن شب چندان جنگیدند كه نیزه‌ها همه درهم شكست و در کمان‌ها تیری نماند، سپس دست به شمشیر بردند.» ابن ابى الحدید معتزلی سنی می‌گوید: على هر رزمجوى دلاورى را که می‌کُشت تکبیر می‌گفت و در لیلة الهریر شماره‌ی تکبیراتش به ۵۲۳ رسید و معلوم گردید که ۵۲۳ نفر از جنگاوران نامى سپاه معاویه را در آن شب کشته است. (کشف الغمه (اربلی): ص۷۳) 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ ...إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) أَخْبَرَنِي قَالَ: أُعْطِيتُ آيَةَ الْكُرْسِيِّ مِنْ كَنْزٍ تَحْتَ الْعَرْشِ وَ لَمْ يُؤْتَهَا نَبِيٌّ كَانَ قَبْلِي.  قَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): فَمَا بِتُّ لَيْلَةً قَطُّ مُنْذُ سَمِعْتُهَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) حَتَّى أَقْرَأَهَا. ثُمَّ قَالَ: يَا أَبَا أُمَامَةَ، إِنِّي أَقْرَؤُهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فِي ثَلَاثَةِ أَحَايِينَ مِنْ كُلِّ لَيْلَةٍ... ⬅️ ...به راستی که رسول خدا صلی الله علیه و آله به من خبر داد و فرمود: آیت‌الکرسی از گنج‌های زیر عرش است که به من داده شده و به هیچ پیامبری قبل از من داده نشد. علی علیه السلام در ادامه فرمود: من از زمانی که این را از رسول خدا شنیدم هیچ شبی را صبح نکردم مگر این‌که آن را خواندم. سپس فرمود: ای ابوامامه، من هر شب آن را سه بار می‌خوانم؛ یک بار بعد از نافله‌ی عشا؛ یک بار قبل از خواب؛ و یک بار هم هنگام نماز وتر در سحرگاه. 📚 بحار الانوار (علامه مجلسی): ج۸۳، ص۱۲۷ @justhadis110
✳️ قبل از ظهور: 💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام: ✅ إِنَّهُ سَيَأْتِي عَلَيْكُمْ زَمَانٌ لاَ يَنْجُو فِيهِ مِنْ ذَوِي اَلدِّينِ إِلاَّ مَنْ ظَنُّوا أَنَّهُ أَبْلَهُ وَ صَبَّرَ نَفْسَهُ عَلَى أَنْ يُقَالَ [لَهُ] إِنَّهُ أَبْلَهُ لاَ عَقْلَ لَهُ. ⬅️ به راستی كه به زودی بر شما زمانی می‌رسد كه از ميان دين‌داران كسی نجات نمی‌يابد! مگر آن كسی كه مردم او را ابله بپندارند! و خود آن شخص هم خود را آماده كرده و صبر پيشه‌می‌دارد كه مردم به او بگويند ابله و بی‌عقل! 📚 الکافي (ثقة الاسلام كلينی): ج۲، ص۱۱۷ پ.ن: یعنی اگر‌ شخص دیندار مشکل داشته باشد و ناراحت و اذیت شود که مردم به او احمق بگویند (به جهت معروف شدن منکر و منکر شدن معروف در نظرشان در آخرالزمان و اینکه او در این شرایط می‌خواهد طبق معروف حقیقی عمل کند و از منکر حقیقی نهی کند) چنین کسی هم دینش در معرض زوال است!!! ✳️ هنگام ظهور و قیام: 💠 مولی امير المؤمنين علی عليه السّلام هنگامى كه مردم با او بيعت مى‌كردند، فرمود: ✅ وَ لَمَّا بَايَعَ أَصْحَابَهُ أَخَذَ عَلَيْهِمُ اَلْعَهْدَ وَ اَلْمِيثَاقَ بِالسَّمْعِ لِلَّهِ تَعَالَى وَ اَلطَّاعَةِ لَهُ فِي اَلْعُسْرِ وَ اَلْيُسْرِ وَ عَلَى أَنْ يَقُولُوا اَلْحَقَّ أَيْنَمَا كَانُوا وَ أَنْ لاَ يَأْخُذَهُمْ فِي اَللَّهِ لَوْمَةُ لاَئِمٍ. ⬅️ بايد پیمان بندید كه در همه حال چه در سختی و چه در آسانی از خدا اطاعت كنيد و در هر شرايط‍‌ حق را بگوييد و به ملامت ملامت‌گران هیچ توجّهى ننماييد. 📚 ارشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۷۰ 💠 حضرت امام محمد باقر عليه السّلام: ✅ يَقُومُ اَلْقَائِمُ... لاَ يَأْخُذُهُ فِي اَللَّهِ لَوْمَةُ لاَئِمٍ. ⬅️ آن قائم قیام می‌کند (و در آن هنگام) ...در كار خدا از ملامت هيچ ملامت‌گری باك ندارد. 📚 غیبت (نعمانی): ج۱، ص۲۳۳ 🔷 مرحوم آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه: ⬅️ این خیال محالی است که انسان بتواند با حفظ «آبرو» قدمی برای اسلام بردارد!... در جنگ گرم انسان باید جمجمه‌اش را به خدا عاریه دهد و در «جنگ نرم» باید «آبرویش» را بدهد. 🔷 مرحوم آیت الله مصباح یزدی رحمت الله علیه: ⬅️ گاهی برخی از بین حفظ آبروی خود و از بین رفتن دین، نظام اسلامی و ارزش‌های انقلاب، آبروی خود را انتخاب می‌کنند، باید از این‌گونه مسائل به خداوند متعال پناه ببریم. @justhadis110
📣 بیست حاجت از حوائج دنیا و بیست حاجت از حوائج آخرت... 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ أَنَّ مَنْ صَامَ يَوْمَ اَلْإِثْنَيْنِ وَ اَلْخَمِيسِ مِنْ شَعْبَانَ جَعَلَ اَللَّهُ تَعَالَى لَهُ نَصِيباً فَمَنْ صَامَ يَوْمَ اَلْإِثْنَيْنِ وَ اَلْخَمِيسِ مِنْ شَعْبَانَ قَضَى اَللَّهُ لَهُ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ اَلدُّنْيَا وَ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ اَلْآخِرَةِ. ⬅️ شخصی که روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه ماه شعبان را روزه بگیرد خداوند برای او نصیبی قرار می‌دهد؛ بیست حاجت از حوائج دنیا و بیست حاجت از حوائج آخرت او را برآورده می‌کند. 📚 اقبال الاعمال (سید بن طاووس): ج۳، ص۳۰۱ @justhadis110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضرت امام‌جعفر صادق علیه السلام: ✅ أَفْضَلُ اَلنَّاسِ مَنْ عَشِقَ اَلْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَهَا فَهُوَ لاَ يُبَالِي عَلَى مَا أَصْبَحَ مِنَ اَلدُّنْيَا عَلَى عُسْرٍ أَمْ عَلَى يُسْرٍ. ⬅️ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: بهترين مردم كسى است كه عاشق عبادت است و آن‌ را در آغوش كشد و در دل دوست بدارد و با اعضا و جوارحش آن‌ را انجام دهد و خود را براى عبادت فارغ سازد (هنگام عبادت دل به كار ديگرى مشغول نسازد) چنين شخصى باك ندارد كه در دنيا به سختى زندگى كند يا در رفاه باشد. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۸۳ 💠 خدای متعالی خطال به داوود علیه السلام: ✅ يا داوودُ، لَو يَعلَمُ المُدبِرونَ عَنّي كَيفَ انتِظاري لَهُم، و رِفقي بِهِم، و شَوقي إلى تَركِ مَعاصيهِم، لَماتُوا شَوقا إلَيَّ و تَقَطّعَت أوصالُهُم مِن مَحَبّتي. ⬅️ اى داوود! اگر رو‌یگردانانِ از من بدانند كه چه انتظارى براى آنان مى‌كِشَم و چه مهرى به آنان مى‌ورزم و چه اشتياقى به ترك معاصى از سوى آنها دارم، هر آينه از شوقِ به من می‌میرند و از عشق به من بندهاى بدنشان از هم بگسلد. 📚 المحجّة البيضاء (فیض کاشانی): ج۸، ص۶۲ 🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه: ⬅️ مهم اینه که آدم بالأخره یه روزی با خدا آشتی کنه... @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ وَ اَللَّهِ مَا أَرَى عَبْداً يَتَّقِي تَقْوَى تَنْفَعُهُ حَتَّى يَخْزُنَ لِسَانَهُ... وَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: لاَ يَسْتَقِيمُ إِيمَانُ عَبْدٍ حَتَّى يَسْتَقِيمَ قَلْبُهُ وَ لاَ يَسْتَقِيمُ قَلْبُهُ حَتَّى يَسْتَقِيمَ لِسَانُهُ. ⬅️ به خدا سوگند! بنده‌ی با تقوايى را نمى‌شناسم كه تقوايش او را سود دهد، مگر آن كه زبانش را نگه دارد... و پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: «ايمان بنده‌اى استوار نگردد تا وقتی دل او استوار شود، و دلش استوار نشود تا وقتی زبانش اصلاح گردد.» 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه‌ی ۱۷۶ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنين علی علیه السلام: ✅ عُقوبَةُ الكِرامِ أحسَنُ مِن عَفوِ اللِّئامِ. ⬅️ كيفر اشخاص کریم و بزرگوار، نيكوتر از گذشت فرومايگان است. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۶۶ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ سُوءُ الظَّنِّ يُفسِدُ الاُمورَ و يَبعَثُ على الشُّرورِ. و سُوءُ الظَّنِّ بمَن لا يَخُونُ مِنَ اللُّؤمِ. ⬅️ بدگمانى، كارها را تباه مى‌كند و باعث روى‌آوردن به انواع بدی‌ها مى‌شود. و بدگمانى به كسى كه خيانت نمى‌كند، از پَستى است. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۳۹۹ @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه السلام: ✅ إنَّ لِجَهَنَّمَ بابا لا يَدخُلُها إلاّ مَن شَفى غَيظَهُ بمَعصيَةِ اللّه ِتعالى. ⬅️ همانا دوزخ را درى است كه از آن وارد نشود مگر كسى كه از طريق معصيت خداوند متعال خشم خود را فرو بنشاند. 📚 مجموعه ورّام: ج۱، ص۱۲۱ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ مَن طَلَبَ شِفا غَيظٍ بغَيرِ حَقٍّ، أذاقَهُ اللّه ُ هَوانا بِحَقٍّ. ⬅️ هر كه بخواهد به ناحق خشم خود را فرو بنشاند، خداوند به حق، طعم خوارى را به او بچشاند. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ۲۰۷ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ مَن كَظَمَ غَيظا مَلَأ اللّه ُجَوفَهُ إيمانا. ⬅️ هر كه خشمى را فرو خورَد (که می‌توانست آن را اعمال کند)، خداوند درون او را از ايمان پُر كند. 📚 امالی (شیخ طوسی): ص۱۸۲ @justhadis110
gozasht.mp3
759.2K
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی: ⬅️ گذشت! از هر چه بگذری یه چیز بالاتر بهت می‌دن. تمام راه خدا گذشته! از جان بگذری، جان فانی، جان ابدی بهت می‌دن از مال بگذری، آن سرای جاویدان (را) بهت می‌دن راه خدا، راه گذشته از لذات نفسانی بگذری، لذات روحانی گیرت میاد از حرام بگذری حلال گیرت میاد دائماً سعی کن گذشت داشته باشی! ضعیفی با تو مواجه شد، گذشت کنی، خدا یک بلایی ازت دفع می‌کنه. 💠 @sadeghin_ir 💠 امام صادق علیه السلام: ⬅️ حلاوت عبادت را طلب کردم، پس آن را در ترک معصیت یافتم. 📚 مستدرک الوسائل: ج۱۲، ص۱۷۳ 💠 امام محمد باقر عليه السلام: در تورات نوشته شده: اى موسى! خشم خود را از كسى كه تو را بر او مسلط کرده‌ام بازگير، تا من نيز خشم خود را از تو بازگيرم. 📚 کافی: ج۲، ص۳۰۳ 💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله: ⬅️ هر کسى بتواند كار حرامى انجام دهد ولی آن را فقط به خاطر ترس از خدا فروگذارد، خداوند قبل از آخرت، در همين دنيا بهتر از آن را به وى عوض دهد. 📚 كنز العمّال: ج۱۵، ص۷۸۷ 💠 امیرالمؤمنین علیه السلام: ⬅️ هرگز به حرام نزدیک نشوید و مال مردم را غصب نکنید که رزق آن روزتان را که برایتان مقدر شده حرام می‌کنید. هر کس که قادر باشد اموال شخص دیگری را از راه حرام از او بگیرد و این کار را نکند، خداوند به همان اندازه از جایی که گمانش لا نمی‌برد روزی حلال و پاکیزه نصیب وی خواهد نمود. 📚 فقه القرآن (قطب راوندی): ج۲، ص۳۹ 💠 امام صادق علیه السلام: ⬅️ هرگاه مؤمن دلش را از دنیا خالی کند، بالا رود و شیرینی محبّت خدا را در خود بیابد... 📚 کافی: ج۲، ص۱۳۱ @justhadis110
‍ 🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه: ⬅️ گذشت! از هر چه بگذری یه چیز بالاتر بهت می‌دن. تمام راه خدا گذشته! از جان بگذری، جان فانی، جان ابدی بهت می‌دن از مال بگذری، آن سرای جاویدان (را) بهت می‌دن راه خدا، راه گذشته از لذات نفسانی بگذری، لذات روحانی گیرت میاد از حرام بگذری حلال گیرت میاد دائماً سعی کن گذشت داشته باشی! ضعیفی با تو مواجه شد، گذشت کنی، خدا یک بلایی ازت دفع می‌کنه. 💠 @sadeghin_ir ✳️ ترک شیرینی گناه؛ شیرینی عبادت ترک خشم‌گرفتن بر زیردست؛ ایمنی از خشم خدا ترک گناه؛ بهتر از آن در همین دنیا و آخرت ترک رزق حرام؛ به همان اندازه رزق حلال ترک دنیا و تعلقاتش؛ محبت خدا و اولیائش و... 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ وطلبت حلاوة العبادة فوجدتها في ترك المعصية. ⬅️ شیرینی و حلاوت عبادت را طلب کردم، پس آن را در ترک معصیت یافتم. 📚 مستدرک الوسائل (میرزا حسین نوری): ج۱۲، ص۱۷۳ 💠 حضرت امام محمد باقر عليه السلام: در تورات نوشته شده است: ⬅️ يا موسى، أمسِكْ غَضَبَكَ عَمَّن مَلَّكتُكَ علَيهِ، أكُفَّ عنكَ غَضَبِي. ⬅️ اى موسى! خشم خود را از كسى كه تو را بر او مسلط کرده‌ام و زير دست تو قرارش داده‌ام باز گير، تا من نيز خشم خود را از تو باز گيرم. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۰۳ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ لا يَقْدِرُ رَجُلٌ على حَرامٍ ثُمَّ يَدَعُهُ، لَيس بهِ إلاّ مَخافَةُ اللّهِ، إلاّ أبْدَلَهُ اللّهُ في عاجِلِ الدُّنيا قَبْلَ الآخِرَةِ ما هُو خَيرٌ لَهُ مِن ذلك. ⬅️ هر کسى بتواند كار حرامى انجام دهد ولی آن را فقط به خاطر ترس از خدا فرو گذارد، خداوند قبل از آخرت، در همين دنيا بهتر از آن را به وى عوض دهد. 📚 كنز العمّال (متقی هندی): ج۱۵، ص۷۸۷ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ لا تتعرضوا للحرام، ولا تأكلوا مال غيركم غصبا فتحرموا في يومكم مقدار ذلك من رزقكم. وكل من أمكنه أن يأخذ مال غيره على وجه الحرام ولا يأخذ فالله يرزقه في ذلك اليوم مقدار ذلك من حيث لا يحتسب حلالا طيبا. ⬅️ هرگز به حرام نزدیک نشوید و مال مردم را غصب نکنید که رزق آن روزتان را که برایتان مقدر شده حرام می‌کنید. هر کس که قادر باشد اموال شخص دیگری را از راه حرام از او بگیرد و این کار را نکند، خداوند به همان اندازه از جایی که گمانش لا نمی‌برد روزی حلال و پاکیزه نصیب وی خواهد نمود. 📚 فقه القرآن (قطب راوندی): ج۲، ص۳۹ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ اِذَا تَخَلَّی الْمُؤْمِنُ مِنَ الدُّنْیَا سَمَا وَ وَجَدَ حَلَاوَةَ حبّ اللَّهِ وَ کَانَ عِنْدَ اَهْلِ الدُّنْیَا کَاَنَّهُ قَدْ خُولِطَ وَ اِنَّمَا خَالَطَ الْقَوْمَ حَلَاوَةُ حبّ اللَّهِ فَلَمْ یَشْتَغِلُوا بِغَیْرِهِ. ⬅️ هرگاه مؤمن دلش را از دنیا خالی کند، بالا رود و شیرینی محبّت خدا را در خود بیابد و نزد اهل دنیا چنان باشد که گویی عقلش با جنون آمیخته است، حال آن که این گروه با شیرینی محبت خدا آمیخته‌اند پس به غیر آن نمی‌پردازند. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۳۱ @justhadis110
‍ ‍ ‍ ✳️ نیت کرده بودم کتاب شریف مکیال المکارم را تفألاً باز کنم، هر چه آمد برای مناسبت نیمه شعبان ارسال کنم؛ تیتر ذیل آمد: غربت آن حضرت علیه السلام بدان که غربت دو معنی دارد: ۱. دوری از خاندان و وطن و شهر و دیار. ۲. کمی یاران و اعوان. و آن حضرت - که جانم فدایش باد - به هر دو معنی غریب است. پس ای بندگان خدا! یاری‌اش نمایید، ای بندگان خدا! او را کمک کنید. و مطالبی که در عزلت آن حضرت علیه السلام آوردیم بر معنی نخستینِ غربت دلالت می‌کند. 💠 و آنچه در حدیث امام جواد علیه السلام گذشت که فرمود: ⬅️ هرگاه به تعداد ۳۱۳ نفر از اهل اخلاص برایش جمع شدند، خداوند امر او را ظاهر می‌سازد... 1⃣ 💠 و حدیث امام محمد باقر علیه السلام‌ که می‌فرماید: ⬅️ اگر به تعداد ۳۱۳ نفر اهل بدر، برای امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف یار پیدا بشود، بر ایشان واجب می‌شود که قیام کند و تغییر ایجاد کند.2⃣ بر معنی دوم غربت دلالت می‌کند. پس ای انسان خردمند! کمی تأمل کن و ببین که چگونه سال‌ها و قرن‌ها گذشته و این تعداد برای آن حضرت میسّر و جمع نشده است که این قوی‌ترین شاهد بر غربت اوست. ...و نیز دلیل و مؤید دیگر غربت حضرت 💠 فرمایش امیرالمؤمنین علی علیه السلام است که می‌فرماید: ⬅️ صاحب این امر همان رانده شده فراریِ تک و تنهاست.3⃣ 💠 حدیث دیگری که از حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام در این خصوص نقل شده که فرمود: ⬅️ او همان رانده شده‌ی یکتای غریب پنهان از خاندانش می‌باشد که خون‌خواه جدش سیدالشهدا خواهد بود.4⃣ 📚 منابع کتابِ مکیال المکارم در این بخش: 1⃣✅ و هو الّذي تطوي له الأرض، و يذلُّ له كلُّ صعب [و] يجتمع إليه من أصحابه عدَّة أهل بدر: ثلاثمائة و ثلاثة عشر رجلاً، من أقاصي الأرض، ... فإذا اجتمعت له هذه العدَّة من أهل الاخلاص أظهر الله أمره، ...(کمال الدین: ج۱، ص۳۷۸) 2⃣✅ اذا اجتمع للامام عدة اهل بدر ثلاثمائة و ثلاثة عشر وجب علیه القیام و التغییر. (بحارالانوار: ج۹۷، ص۵۱) 3⃣✅ الاصبغ بن نباتة قال: سمعت أمير المؤمنين عليه‌السلام يقول: صاحب هذا الامر الشريد الطّريد الفريد الوحيد. (کمال الدین: ج۱، ص۳۰۳) 4⃣✅ داود بن كثير الرّقّي قال: سألت أبا الحسن موسى بن جعفر عليهما‌السلام عن صاحب هذا الامر قال: هو الطريد الوحيد الغريب الغائب عن أهله، الموتور بأبيه عليه‌السلام. (کمال الدین): ج۱، ص۳۶۱) ‍💠 امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف: ✅ ما یحبسنا عنهم الا ما یتصل بنا مما نکرهه و لا نؤثره منهم. ⬅️ چیزی ما را از شیعیان محبوس نداشته مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد و برایشان نمی‌پسندیم. 📚 احتجاج (طبرسی): ج۲، ص ۶۵۰ 🔹 مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه: ⬅️ سبب غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خود ما هستیم‌... ما از پیش در طول تاریخ ائمه (علیهم السلام) امتحان خود را پس داده‌ایم که آیا از امام تحفّظ (محافظت)، و اطاعت می‌کنیم و یا این که ايشان را به قتل می‌رسانیم؟! 📚 در محضر حضرت بهجت (محمد حسین رخشاد): ص ۹۱ سال‌ها منتظرِ سیصد و اندی مرد است آن‌قَدَر مرد نبودیم که یارش باشیم ✳️ پرسش مهم!: یعنی این‌ همه شیعه و عالِم و شهید و زائر اربعین و ... باز هم سیصد و سیزده یار برای حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف در یک زمان پیدا نشده است؟!! ⬅️ پاسخ به این پرسش‌ بسیار مهم در فایل صوتیِ کم‌نظیر ذیل: 🔊 حجت الاسلام علی محمد برنا-هیئت آل یاسین (علیهم السلام) تویسرکان 🚩 @nedayhosseini پ.ن: او خواهد آمد، اگر من و امثال من بگذارند... ✳️ ولادت آن مولایی که به فرموده جد بزرگوارشان امیر مؤمنان، شرید (آواره)، طرید (رانده‌شده)، فرید (تک) و وحید (تنها) است بر همه شیعیان و محبان و ارادتمندان و امیدواران به طلوع خورشید عدالت تبریک و تهنیت باد... @justhadis110
4_5967489915397607932.mp3
16.36M
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام‌: ✅ اذا اجتمع للامام عدة اهل بدر ثلاثمائة و ثلاثة عشر وجب علیه القیام و التغییر. ⬅️ اگر به تعداد ۳۱۳ نفر اهل بدر، برای امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف یار پیدا بشود، بر ایشان واجب می‌شود که قیام کند و تغییر ایجاد کند. 📚 بحارالانوار (علامه مجلسی): ج۹۷، ص۵۱ ‍💠 امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف: ✅ ما یحبسنا عنهم الا ما یتصل بنا مما نکرهه و لا نؤثره منهم. ⬅️ چیزی ما را از شیعیان محبوس نداشته مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد و برایشان نمی‌پسندیم. 📚 احتجاج (طبرسی): ج۲، ص ۶۵۰ 🔹 مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه: ⬅️ سبب غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خود ما هستیم‌... 📚 در محضر حضرت بهجت (محمد حسین رخشاد): ص ۹۱ سال‌ها منتظرِ سیصد و اندی مرد است آن‌قَدَر مرد نبودیم که یارش باشیم ✳️ پرسش مهم!: یعنی این‌ همه شیعه و عالِم و شهید و زائر اربعین و ... باز هم سیصد و سیزده یار برای حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف در یک زمان پیدا نشده است؟!! ⬅️ پاسخ به این پرسش‌ بسیار مهم در فایل صوتیِ کم‌نظیر ذیل: 🔊 حجت الاسلام علی محمد برنا-هیئت آل یاسین (علیهم السلام) تویسرکان 🚩 @nedayhosseini پ.ن: او خواهد آمد، اگر من و امثال من بگذارند... ✳️ ولادت آن مولایی که به فرموده جد بزرگوارشان امیر مؤمنان، شرید (آواره)، طرید (رانده‌شده)، فرید (تک) و وحید (تنها) است بر همه شیعیان و محبان و ارادتمندان و امیدواران به طلوع خورشید عدالت تبریک و تهنیت باد... @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اَلْمَرْءُ يَتَغَيَّرُ فِي ثَلاَثٍ: اَلْقُرْبِ مِنَ اَلْمُلُوكِ وَ اَلْوِلاَيَاتِ، وَ اَلْغِنَاءُ مِنَ اَلْفَقْرِ، فَمَنْ لَمْ يَتَغَيَّرْ فِي هَذِهِ فَهُوَ ذُو عَقْلٍ قَوِيمٍ وَ خُلْقٍ مُسْتَقِيمٍ. ⬅️ آدمی در سه حالت عوض می‌شود: در نزدیک شدن به حاکمان و در رسیدن به پُست و مقام و در ثروتمند شدن پس از آنکه نادار بوده و البته کسی که در این سه حالت عوض نشود، چنین کسی عقلی استوار و اخلاقی درست دارد. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۲۲ https://eitaa.com/kashkolseyed @justhadis110
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام: ✅ إِنَّ حَدِيثَنَا يُحْيِي اَلْقُلُوبَ. ⬅ به راستی که حدیث ما قلب‌ها را زنده می‌کند. 📚 خصال (شیخ صدوق): ج۱، ص۲۲ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ فَهَب أنَّهُ لا ثَوابَ يُرجى و لاعِقابَ يُتَّقى، أفَتَزهَدونَ في مَكارِمِ الأَخلاقِ؟! ⬅️ گيرم كه نه ثوابى است كه به آن اميد رود و نه عقابى كه از آن پرهيز شود، آيا از رعایت کرامت‌های اخلاقی سر باز می‌زنید؟ 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۶۱ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اَلتَّفَكُّرُ فِي آلاَءِ اَللَّهِ نِعْمَ اَلْعِبَادَةُ. ⬅️ اندیشیدن درباره‌ی نعمت‌های خداوند، چه نیکو عبادتی است‌. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۱ @justhadis110