eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
بعون الله و به مدد عنایت حضرت ولیعصر عج 5شنبه شب مورخ 16 اسفند ماه دومین جلسه هم اندیشی پیرامون اندیشه و شخصیت آیةالله شاه‌آبادی با حضور مدرسان کتاب ارجمند شذرات المعارف برگزار شد. در این جلسه از محضر اساتید بزرگوار حجج الاسلام دسمی، فلاح و موسوی بهره مند شدیم. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
💠امام خمینی ‼️یکی از بدترین چیزی که اجانب در بین مردم و در بین خود ما القا کردند، این است که اسلام برای این است که ما همان عبادت بکنیم و ظَلَمه را بگذارید به کار خودشان! اینها اسلام را در نظر ما، در نظر جاهلین مسخ کردند و این از کیدهایی بود که با نقشه‌ها پیاده شده است؛ و ما خودمان هم باور کردیم که «آخوند را به سیاست چه»! این حرفْ حرفِ استعمار است، در زیارت جامعه حضرت هادی امامان «ساسة العباد» هستند، این مطلبی بود که استعمار برای اینکه آخوند را جدا کند از دولت و ملت، القا کردند به او؛ آخوند هم باورش آمد! خود آخوند با ما مبارزه میکند که شما چکار دارید به سیاست، این چیزی بوده است که ما را به عقب رانده! ۵۷/۱۲/۱۱ 💠رهبرانقلاب ‼️زندگی امام هادی یک زندگی سراسر مقاومت و مبارزه است، امام هادی و دیگر امامان، همه در این خط حرکت کرده اند که حاکمیت خدا را، حاکمیت قانون الهی را بر جامعه‌ها حکومت بدهند و چه جهادها و زجرها و زندانها و تبعیدها و شهادتهای پرثمر و پربار در این راه تحمل کردند! ۶۰/۲/۱۸ مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام شهادت امام هادی علیه السلام را به موحدین و مستضعفان جهان تسلیت عرض میکند. @Jahade_tabeini https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
بسم الله الرحمن الرحیم 4⃣3⃣ سی و چهارم 🔰تأملی در مختصات ()/ هفدهم ✅ دیدگاه‌های مختلف در (ره)✅ ◀️ در باب نسبت انقلاب اسلامی با اندیشه‌ی امام خمینی در میان‌ کسانی که او را باور دارند و انقلاب را مدیون شور و شعور و حرکت او می‌دانند دیدگاه مختلفی هست. این دیدگاه‌ها را دقیقاً نمی‌خواهیم بگوییم بر جریان‌های فکری یا شبه فکری موجود حاکم هست، تقریباً ما چهار سلیقه و گرایش زیر را درصحنه داریم(البته اینها مواردیست که استقصاء شده اند شاید بتوان موارد بیشتری را یافت): 1⃣ شروع‌کننده‌ی استثنایی 👈 برخی معتقدند ملت انقلابی و مسلمان ایران برای این‌که از جای خود بکند و خود را از زمین سرد زندگی ذلت‌بار غرب‌زده نجات دهد نیازمند رهنمودها، هشدار باش‌ها، استقامت‌ها، زندگی زاهدانه، روح پرفتوح معنوی، توکل بالا، مشی و منش مردمی امام و توجهات جدی ایشان به توده‌ی مردم بود. 👈 گاهی از اوقات موتوری در اتوبان انداخته است خیلی قدرت سرعت‌بالا هم دارد اما مثلاً یک باد سنگین می‌آید؛ می‌رود پشت یک تریلی یا پشت اتوبوس؛ اتوبوس را قبول ندارد به اتوبوس می‌گوید منم که تیزرو هستم. این را اصلاً موجود چالاکی نمی‌داند، این را اصلاً موجود آپدیتی نمی‌داند ولی می‌گوید این طوفانی که دارد می‌آید ما جایی نداریم! هم سربالایی هست و هم این باد سنگین، این هم با این هیکلش دارد یک فضایی را در جاده باز می‌کند کلاً امنیت خوبی است فعلاً. نسبت بعضی‌ها با امام بدون این‌که بفهمند این‌طوری بود؛ 👈 امام شروع‌کننده‌ی استثنایی بود، اما کل رهنمودها بلکه دارایی‌های امام برای همین خیزش و خروش و انقلاب لازم بود. همانطور که درواقع دوران انقلاب گذشته و اکنون وارد مرحله‌ی نظام سازی و کشور سازی و کشورداری شدیم دیگر نیازی به آن رهنمودها و طرز فکرها نیست بلکه آن‌گونه اندیشیدن واقعاً مضر است و مانع پیشرفت خواهد شد. 👈 ما نیاز به اندیشه‌های متناسب با دوران تأسیس داریم، به همین جهت معتقدم بعد از پیروزی انقلاب دیدگاه انقلابی ما باعث می‌شد که ایران به‌عنوان یک عصیان گر در جهان بشری به نظر برسد و انزوای شدید بین‌المللی به همراه داشت و بسیاری از کشورها تقریباً همه را نگران و دشمن ما کرده بود! هم‌چنین با نخبگان و روشنفکران جامعه‌ی خودمان هم ارتباط مناسبی نگرفتیم. 👈 البته بعضاً معتقد هستند ماقبل انقلاب هم به‌واسطه‌ی نگاه‌های تند حضرت امام گرفتار تندروی و افراطی‌گری‌های زیادی شدیم و با هزینه‌ی زیادی این انقلاب را به پیروزی رساندیم. 🔶 پیروان دیدگاه اول 🔴 این برداشت از پیروان کمی برخوردار نیست، معمول کسانی که در این دو سه دهه در شمار کارگزاران پیشبرد مقاصد انقلاب (جمهوری اسلامی) بودند، از چنین طرز فکری برخوردار بودند، یا لااقل نتوانستند از کمند این اندیشه خود را برهانند و گاهی با اکراه و تلخی دچار تردیدهای جدی در خردمندانه بودن اندیشه‌های امام می‌شوند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
💠سلسله جستارهای 7⃣2⃣ ما براى دوباره‌ى اسلام، درست همان را پيمود كه رسول معظم (صلّى‌الله‌عليه‌و آله‌وسلّم) پيموده بود؛ يعنى راه را. در انقلاب، اصل بر است؛ حركتى ، ، ، و از و . در انقلاب، به گفتن و نوشتن و تبيين اكتفا نمىشود؛ بلكه و پيش رفتن و خود را به هدف رساندن، اصل و محور قرار می‌گيرد. گفتن و نوشتن هم در خدمت همين حركت در می‌آید و تا رسيدن به يعنى بخشيدن به خدا و متلاشى ساختن قدرت شيطانى طاغوت ادامه می‌يابد: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»‌ ۹ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
بسم الله الرحمن الرحیم 5⃣3⃣ سی و پنجم 🔰تأملی در مختصات ()/ هجدهم ✅ دیدگاه‌های مختلف در (ره)✅ 2⃣ اندیشه‌ای پاسخگو ولی زمان‌مند 👈 برخی جلوتر می‌آیند و دوران پس از پیروزی انقلاب را نیز محتاج رهنمودهای امام می‌بینند ولی معتقد هستند حیات بشری و اقتضائات زندگی امروزی (حتی زندگی انقلابی) آن‌چنان سریع تغییر می‌کند که ما را وادار به اجتهاد می‌کند و ناچاریم اندیشه‌ی امام را زمان‌مند ببینیم. 👈 پس از رحلت خسارت‌بار حضرت امام موتور این اندیشه را خاموش می‌شمارند و می‌گویند که ما باید این‌طور نگاه کنیم بگوییم این موتور دیگر خاموش شد. آن اندیشه دیگر در آن زمان‌ ماند. ما خودمان را در آن مقطع تاریخ زندانی نکنیم. خودمان را دچار دیروز اندیشی نکنیم، 👈 فلذا در اصول اندیشه‌ی امام هم می‌توان ویرایش‌های فراوان آورد و مطابق قواعد فهم اسلامی - انقلابی به اندیشه‌ی جدیدی رسید. 🔶 پیروان دیدگاه دوم 🔴 پیروان این دیدگاه، گروه قابل‌توجهی از کسانی که تا زمان رحلت امام خود را پیرو فعال و سینه‌چاک ایشان می‌دانستند در اثر مواجه با نوساناتی چند ازجمله؛ حملات روشنفکران دینی چون دکتر سروش، آهسته‌آهسته به این‌سو خزیدند و البته شک‌های خویش را به‌تدریج به دوران حیات امام هم کشیدند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
💠سلسله جستارهای 8⃣2⃣با در ایران و با تشکیل نظام اسلامی در این نقطه‌ی از عالم و با مبارزات طولانی‌ای که ملت ما پشت سر رهبر عظیم‌الشأنش، برای حفاظت از انقلاب و اسلام انجام داد، با خصوصیاتی متمایز با دوران قبل، در عالم به‌وجود آمد... این عصر و این دوران جدید را باید نامید. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
بسم الله الرحمن الرحیم 6⃣3⃣ سی و ششم 🔰تأملی در مختصات ()/ نوزدهم ✅ دیدگاه‌های مختلف در (ره)✅ 3⃣ معلم اول و آموزگار مکتب امام انقلاب 👈 برخی معتقدند اصول اندیشه‌ی انقلابی همانی است که امام بیان کرد (و نسبتاً محدود است یعنی آن‌قدر گسترده نیست) ولی در تفاصیل که خیلی زیاد هم هست، ما نیازمند فعالیت نخبگان انقلابی هستیم که همان شاگردان امام هستند و درواقع باید به‌نوعی اندیشه‌ی «نو خمینی»ای تکیه خودمان را بدهیم 👈 این ذهنیت رواج بیشتری بین نخبگان انقلابی دارد 👈 نتیجه‌ی این دیدگاه آن شده است که ما امام را دائماً می‌سراییم 👈 صاحبان این دیدگاه اگر کارشان به اینجا می‌کشید که ما به‌شدت به امام احتیاج داریم، حیات علمی‌شان این چیزی نمی‌شد که الآن هست 👈 البته واقع این است که تصویری درست از احتیاج خود به اندیشه‌های ایشان نداریم درنتیجه در عمده‌ی نوسانات سهمگین اجتماعی احساس می‌کنیم که اموری جاری است که با اندیشه‌ی امام(ره) نمی‌سازد و نسبت به آن‌ها جسته‌وگریخته اعتراضاتی داریم https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
💠سلسله جستارهای 9⃣2⃣در دوره‌ی بعد از تشکیل .. ، این شخصیت برجسته و ممتاز، ‌در دو بُعد و دو چهره مشاهده می‌شود. در ، یک چهره، و زمامدار است؛ یک چهره، و عارف. ، از آن کارهایی است که جز در ، جز در مثل و ، جز در پیامبری مثل صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم انسان نمی‌تواند دیگر پیدا کند. صفحه۱۳۱ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
بسم الله الرحمن الرحیم 7⃣3⃣ سی و هفتم 🔰تأملی در مختصات ()/ بیستم و پایانی ✅ دیدگاه‌های مختلف در (ره)✅ 4⃣ منبع اندیشه انقلابی تا پایان حرکت 👈 دیدگاه چهارم می‌گوید اندیشه‌ی انقلابی منبعش اندیشه‌ی حضرت امام است تا پایان حرکت 👈 اندیشه‌ی حضرت امام منبع است. دائماً باید به این منبع مراجعه کنیم بفهمیم چه‌کار باید بکنیم. بحث این نیست که یک فکر مقلدانه‌ای داشته باشیم، نه خیر اجتهاد هم داشته باشیم. کاملاً مجتهدانه اگر نگاه بکنیم متوجه وزن و اندازه و عیار اندیشه‌ی حضرت امام می‌شویم و متوجه می‌شویم یک همچین توقعی باید داشته باشیم، حالا حالاها تغذیه تا آن‌قدر بزرگ بشوید که از امام عبور کنید. حرفی نیست عبور کنید معصوم که نیست. 👈 در واقع این نگاه می‌گوید اندیشه‌ی امام به‌واسطه‌ی نسبت مؤمنانه، هوشمندانه و درستی که از منابع اندیشه‌ی اسلامی گرفته بود و به تقریر فوق‌العاده بلند از روح و کالبد و اصل‌وفرع اسلام رسیده بود، به همین واسطه نمی‌توان آن را در کنج تاریخ و حتی عقبه‌های فکری اسلامی امروز محصور کرد. 👈 نگاه ایشان نه‌تنها هویت‌بخش است بلکه به همین واسطه به‌صورت فعال در همه‌ی میدان‌های چاره‌اندیشی توان حضور و راه گشایی دارد. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی 📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث https://eitaa.com/fvtt_ir/199 🔹 یادداشت شماره 2⃣ #مقدمه ( #نیاز_1 ) https://eitaa.com/fvtt_ir/299 🔹 یادداشت شماره 3⃣ #مقدمه ( #نیاز_2 ) https://eitaa.com/fvtt_ir/598 🔹 یادداشت شماره 4⃣ #مقدمه ( #شعار ) 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹یادداشت شماره 4⃣ ( ) 🔘البته آزاداندیشی با همۀ جلالت قدری که دارد در شمار شعارهای مظلوم بوم و اقلیم ما است؛ هم بنیان‌گرایان و هم شالوده‌شکنان آن را آنچنان که باید و می‌شود معنا نمی‌کنند و نگاه نامناسبی به آن دارند. 🔘آزاداندیشی در نگاه برخی که به بنیان‌های فکری اسلامی دل‌بسته‌اند و تعدّی از آن را مساوی انحطاط بشر و یأس از تعالی و ترقی او می‌بینند، این هول و اضطراب را برمی‌انگیزد که با آزاداندیشی همۀ این بنیان‌ها در معرض تاخت و تاز ذهن‌ها، دلها و زبان‌های گریزان از حق قرار بگیرد و چهرۀ استوار آنها در دلها شکسته شود. از نظر دلسوزانۀ ایشان این حادثه را ـ که مساوی سیاه‌بختی بشر است ـ با هیچ خسارتی نمی‌توان مقایسه کرد. 🔘از طرف دیگر کسانی که یا به آموزه‌های دینی دل نبسته‌اند یا دریافتهای موجود را یکسره ناسره می‌بینند، تصورشان این است که این بنیان‌ها را باید شکست و خود را و جامعه را از چمبرۀ فکرهای فرسوده نجات داد و آزاداندیشی تنها راه دست‌یابی به این رشد اجتماعی است. طبیعی است تا توسط جمعی فرهیخته میدانی برای آزاداندیشی باز می‌شود این ناپختگی و ناپیراستگی به تکاپو می‌افتد و آنقدر نمونه‌ها و مصادیق سخیف یا زیان‌بار می‌آفریند که حجت را برای مقابله و مخالفت گروه اول تمام می‌کند. هر دو گروه به آزاداندیشی که شرط لازم برای رشد فرهنگ و علم است ظلم می‌کنند. 🔘در این میان مبلغان و متصدیان آزاداندیشی باید با همۀ دشواریهای نظری و عملی راهی میانۀ این دو ببینند و بسازند تا بتوانند جامعه را از فوائد و مواهب خدادادی این نعمت بزرگ متنعّم نمایند. 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac