eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی 📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث https://eitaa.com/fvtt_ir/199 🔹 یادداشت شماره 2⃣ #مقدمه ( #نیاز_1 ) https://eitaa.com/fvtt_ir/299 🔹 یادداشت شماره 3⃣ #مقدمه ( #نیاز_2 ) https://eitaa.com/fvtt_ir/598 🔹 یادداشت شماره 4⃣ #مقدمه ( #شعار ) 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹یادداشت شماره 4⃣ ( ) 🔘البته آزاداندیشی با همۀ جلالت قدری که دارد در شمار شعارهای مظلوم بوم و اقلیم ما است؛ هم بنیان‌گرایان و هم شالوده‌شکنان آن را آنچنان که باید و می‌شود معنا نمی‌کنند و نگاه نامناسبی به آن دارند. 🔘آزاداندیشی در نگاه برخی که به بنیان‌های فکری اسلامی دل‌بسته‌اند و تعدّی از آن را مساوی انحطاط بشر و یأس از تعالی و ترقی او می‌بینند، این هول و اضطراب را برمی‌انگیزد که با آزاداندیشی همۀ این بنیان‌ها در معرض تاخت و تاز ذهن‌ها، دلها و زبان‌های گریزان از حق قرار بگیرد و چهرۀ استوار آنها در دلها شکسته شود. از نظر دلسوزانۀ ایشان این حادثه را ـ که مساوی سیاه‌بختی بشر است ـ با هیچ خسارتی نمی‌توان مقایسه کرد. 🔘از طرف دیگر کسانی که یا به آموزه‌های دینی دل نبسته‌اند یا دریافتهای موجود را یکسره ناسره می‌بینند، تصورشان این است که این بنیان‌ها را باید شکست و خود را و جامعه را از چمبرۀ فکرهای فرسوده نجات داد و آزاداندیشی تنها راه دست‌یابی به این رشد اجتماعی است. طبیعی است تا توسط جمعی فرهیخته میدانی برای آزاداندیشی باز می‌شود این ناپختگی و ناپیراستگی به تکاپو می‌افتد و آنقدر نمونه‌ها و مصادیق سخیف یا زیان‌بار می‌آفریند که حجت را برای مقابله و مخالفت گروه اول تمام می‌کند. هر دو گروه به آزاداندیشی که شرط لازم برای رشد فرهنگ و علم است ظلم می‌کنند. 🔘در این میان مبلغان و متصدیان آزاداندیشی باید با همۀ دشواریهای نظری و عملی راهی میانۀ این دو ببینند و بسازند تا بتوانند جامعه را از فوائد و مواهب خدادادی این نعمت بزرگ متنعّم نمایند. 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 چیست؟ 🔰با چه میزان به صورت فنی با تعریف و اهمیت و گفتمان سازی آشنا هستیم؟! 💠با ما همراه باشید در ادامه سلسله یادداشتهای 🔴به زودی در کانال مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام... https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🏴انالله و‌انا الیه راجعون حسبی الله و نعم الوکیل🏴 🔹 تصاویر دردناک نیوزیلند، همانقدری که دل ما را بدرد آورد، برای عده‌ای در دنیای امروز دلپذیر و خوشایند است. 🔸راست‌گرایان دنیا از ایالات تفرقه‌افکن متحده‌ی آمریکا گرفته تا قلب سیاه قاره‌ی سبز، از فاشیست‌های فرانسه‌ی دموکرات گرفته تا صهیونیست‌های آنتی‌غیرسمیتیسم، از نارنجی‌پوشان آراِس‌اِس هندو گرفته تا ساطوربدستان بودیست راخین، همگی بارها و بارها تصاویر قتل‌عام مسجد کریست‌چرچ را خواهند دید و قاه‌قاه به مسلمانانی خواهند خندید که احمقانه بر طبل عرب و عجم، کُرد و ترک، سنی و شیعه می‌کوبند تا به خیال خام خود گلیم نیم‌سوخته‌ای را از آب بیرون بکشند که جایی برای نشستن نخواهد داشت. 🔹در این بحبوحه البته موج نفرت علیه مسلمانان بدست خود مسلمین گسترده شد، هنگامی‌که گفتمان رسانه‌ای آمریکایی بر فضای فکری و ذهنی ما نیز سایه افکند؛ گفتمانی‌که در واقع هر مسلمان را یک تروریست بالقوه می‌دانست اما ما ساده‌لوحانه خیال کردیم با اطلاق واژگان تروریست بر گروه و دسته و فکر مقابل از مسلمین، خواهیم توانست خود را از اطلاق این عنوان بر خویش رهایی ببخشیم و پیش روی افکار عمومی دنیا وجه‌ای کسب کنیم. 🔸موج خشونت علیه مسلمانان دنیا تابعی از هژمونی گفتمانی جنگ علیه تروریسم است که هیچ کشوری در دنیای اسلام (از‌ جمله ایران) را نمی‌توان یافت که متاثر از آن نشده باشد؛ چه آنکه همه، مخالفین خود را، با صفت و نام و عنوان خطاب می‌کردند و بر بسامد این واژگان در افکار و اذهان دنیای پیرامون ما می‌افزودند. 💢 شاید خون بیگناهان نمازگزار در مسجد شهر کریست‌چرچ، سران و رهبران کشورهای مسلمان را به این فکر وادارد که وقت آن فرارسیده اقلا ما مسلمین، چرخ‌دنده‌ای از سامانه‌ی بازتولید کننده‌ی خشونت علیه مسلمین نباشیم و حتی اگر بناست در برابر افراطی‌گری مذهبی برخی جریانات منحرف بایستیم، فضای گفتمانی خود را برایش رقم بزنیم. 📝 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
بسم الله الرحمن الرحیم 8⃣3⃣ سی و هشتم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای 🔴 اول ✅ مقدمه 👈 انتخابات 92 جمعی از فرزندان شهدا خدمت حضرت آقا رسیده بودند و بعد یکی از آن‌ها این جلسه را برای من نقل کرد می‌فرمودند که: من از حضرت آقا پرسیدم که آقا الآن وظیفه ما چیست؟ فرمود: من این‌همه حرف زدم شما نفهمیدید وظیفه‌ی شما چیست؟ بعد می‌گفتند: که عیب ندارد آقا شما خیلی از نفهمی ما ناراحت نشوید، صریح‌تر بگویید وظیفه‌ی ما چیست؟ بعد می‌گفت: یک لبخندی زد، فرمود: وظیفه‌ی شما الآن گفتمان سازی است. 👈 نتیجه این بحث ما این می‌شود که به همه مخاطبین می‌خواهیم رو کنیم و بگوییم: شما همگی وظیفه‌ی گفتمان سازی دارید، منتها به‌عنوان طرح و حاشیه‌ی کارهای طلبگی که الآن دارید انجام می‌دهید. 👈 این به‌عنوان مأموریت طلبگی‌تان نیست، این به‌عنوان مأموریت عمومی است. 👈 "گفتمان یک جامعه مثل هوا است، همه تنفسش می‌کنند، چه بدانند چه ندانند چه بخواهند چه نخواهند"(14/10/1390) این جمله، جمله‌ ای بسیار کلیدی از حضرت آقا است، حال با یک دورخیز می‌خواهیم این را تبیین کنیم: ✅ و ✔️ مقدمه 👈 وارد بحث تعریف و ماهیت گفتمان می‌شویم. یک مقدمه می‌گوییم بعد تعریف می‌کنیم؛ ذیل سه تا فیش این مقدمه می آید. 1⃣ اراده 👈 انسان در عمده‌ی افعال و رفتارش فاعل بالاراده است 👈 فعل ارادی متکی بر شناخت است 👈 انواع شناختی که پشتیبان اراده است 1- یک شناخت در حد ذهنیت است 2- یک شناختی بالاتر از این است در حد یک ذائقه است 3- گاهی بالاتر از این نگرش است، نگرش من است؛ یعنی این شناخت توسعه پیداکرده است، عمق پیداکرده است، رسوخ پیداکرده است 👈 انواع میل و طلب انسان پس از هریک از این مراتب شناخت، میل و طلب انسان با آن ‌همراهی می‌کند خود میل هم یک مراتبی دارد: 1- یک‌مرتبه‌اش همین پسند و میل و شایسته خواهی است که می‌شود به آن گفت: گرایش 2- یک‌لایه دیگر طلب و خواست است؛ یعنی بیش از میل است 3- مطالبه هم با انگیزه و اراده فرق دارد. می‌بینید مطالبه دارد ولی انگیزه برای انجامش ندارد. طلب دارد ولی انگیزه ندارد، اراده‌ای ندارد برای انجامش، اراده را هم از جنس میل و طلب خواندید 👈 میل و طلب زمینه‌ی حرکت انسان را فراهم می‌کند 👈 پس از شناخت و با حضور میل و شاید هم گاهی بدون حضور میل، نهایتاً انسان با ورود قوه‌ی عاقله اراده‌ی اقدام می‌کند 👈 انگیزه و اراده فرزند عقل است، عامل به حرکت افتادن انسان‌ هم که اراده است، قوه‌ی عامله تابع اراده است و اعضا و جوارح به تبعیت از قوه‌ی عامله فعلی را صورت می‌بندد 👈 یک از قواعد انسان‌شناختی تربیتی، تأثیر باطن در ظاهر است. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
به همت کارگروه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی سلسله جستارهای در بیانات رهبری تقدیم می شود. 🌐لینک گروه کارگروه: http://eitaa.com/joinchat/2591686672C6d35b487a0 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔴 در ۹۴ خبر یک دیدار عمومی تأملات و تحلیل‌هایی را در فضای عمومی حوزه‌های علمیه و قدری هم فضاهای نخبگانی جامعه برانگیخت. 🔴🔴 خبر این بود که مقام‌معظم‌رهبری حفظه‌الله‌تعالی «مجمع نمایندگان طلاب حوزه علميه قم» را به حضور پذیرفته‌اند و سخنان مهمی را با ایشان در میان گذاشته‌اند. 🔴🔴🔴 آنچه از این سخنرانی منعکس می‌شد این بود که مقام‌معظم‌رهبری حفظه‌الله‌تعالی مخاطبین را متوجه مخاطره کرده‌اند: 👈 «مسئله‌ی در حوزه‌ی قم در معرض خطر است. این را باید توجه کنید. باید جزو مسائل اصلی شما باشند». 💠 همه‌ی دلسوزان انقلاب به یاد آوردند که سال‌ها پیش سخن از ضرورت پیشتازی حوزه‌های علمیه در نهضت مقدس بود و به دنبال تحول و تعالی حوزه تا مرتبت تصدی‌گری راهبری این تحول بزرگ انسانی بودیم و مخاطره‌ای که مطرح می‌شد این بود که حوزه از این جایگاه بیافتد و به رسالت تاریخی و تخصصی خویش به خوبی نرسد، اما امروز توسط دیده بان آگاه و دلسوز انقلاب سخن از یک استحاله وحشتناک در میان آمده بود. به راستی لبّ سخن رهبری چه بود و آن جلسه برای چه تشکیل شده بود؟ 🔴🔴🔴🔴 💠 با نظر به متن سخنان و مرور چندباره‌ی آن و ملاحظه‌ی مجموع دغدغه‌هایی که این سال‌ها توسط ایشان در خطاب با عموم جامعه یا خصوص نخبگان مطرح شده است، این چنین به نظر می‌رسد که نقطه‌های مرکزی سخن مقام‌معظم‌رهبری حفظه‌الله‌تعالی دقیقا این مخاطره‌ی هولناک نیست. 💠 آری! مخاطره‌ی را مطرح نموده‌اند، آن را بسیار مهم شمرده‌اند، حتی اطلاع و اشراف دقیق خود بر این مسأله را نیز گوشزد کرده‌اند. ولی باید به دقت نگاه کرد که و خواسته‌ی مهمّی که متوجه ‌نیروهای انقلاب می‌شود، دقیقاً چه خواهد بود. 💠💠 به دریافت نگارنده؛ این سخنرانی کلا دو نقطه مرکزی و و تأکید دارد: 1⃣ باید دوباره را در جامعه تبلیغ کرد و به گوش رساند. 2⃣ باید برای این کار هوای را داشته باشید و آن‌ها را تجهیز کنید. @khanehtollabtehran https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
انگیزه هایی برای [تهی کردن حوزه از انقلاب] وجود دارد. اگر بخواهیم نظام اسلامی انقلابی بماند، حوزه قم باید انقلابی بماند. اگر حوزه قم انقلابی نماند، حوزه های علمیّه اگر انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت. : مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین یکی از پرتیراژترین کتابهای نشر https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .