نمایشگاه روایت پیشرفت.pdf
32.77M
🔷نمایشگاه روایت پیشرفت
🔸افزایش قدرت خرید
🔸افزایش صادرات غیر نفتی
🔸پیشی گرفتن صادرات غیر نفتی و ...
✔️دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
@ejtemaievasiasi
شبهات انتخابات.pdf
2.16M
🔷شبهات انتخابات
🔸چرا اصلا رای بدهیم؟
🔸رای چه تاثیری دارد؟
🔸کار مجلس خبرگان چیست؟
✔️دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
@ejtemaievasiasi
یک ون شبهه.pdf
4.58M
🔷یک ون شبهه
🔸شبهات حکومت اسلامی
🔸شبهات کارآمدی نظام
🔸شبهات در حوزه آزادی
✔️دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
@ejtemaievasiasi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 مقایسه انقلاب
🔶 سلامت
🔶 آموزش و سواد آموزی
🔶 معیشت و زیرساخت رفاهی
🔶 علوم و فناوری های راهبردی
🔶 نظامی
🔶 تحریم
✔️ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
@ejtemaievasiasi
مجموعه نمایشگاهی چرا انقلاب کردیم.pdf
14.34M
🔷 چرا انقلاب کردیم
🔶 رفع و فقر و تبعیض
🔶 تشکیل نظام مردمی
🔶 رواج اخلاق فاضله
🔶 ایجاد نظام مستقل
✔️ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
@ejtemaievasiasi
تحول در قوانین اقتصادی (1).pdf
714.4K
🔷تحول در قوانین اقتصادی
🔶رویکرد رفع تحریم ها
🔶رویکرد خنثی سازی تحریم ها
🔶نظارت
✔️دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
@ejtemaievasiasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مولا امیرالمومنین یاحیدر مددی🌹
📌دستورالعمل به #استانداران
امیرمومنان #علی علیه السلام در دوران #خلافت خود طی بخشنامه ای به کارگزاران:
1⃣آنان را از به کارگرفتن بی مزد مردم نهی می کرد،
2⃣نیز اعلام کرد هر کس حق دریافت سهم خود را دارد نه بیشتر.
3⃣توصیه دیگر ایشان،
#برخوردنیک با #کشاورزان غیر مسلمان بود که جمعیت زیادی را تشکیل می دادند و روی زمین ها کار می کردند و #خراج می پرداختند.
📚کلینی، الکافی، ج۵، ص۲۸۴
دنیا را اینگونه بدانیم...
قال امیر المؤمنین ارواحنا فداه:
إذا اَقْبَلَتِ الدُّنیا عَلی اَحَد اَعارَتْهُ مَحاسِنَ غَیْرِهِ، وَ إِذا اَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحاسِنَ نَفْسِهِ.
چون دنیا به کسی روی آرد،
نیکوییهای دیگران را بدو به عاریت سپرده شود،
و
چون دنیا بدو پشت نماید، خوبیهایش مورد انکار قرار میگیرد...
آنگاه شیفته شدم....
... وَ إِنَّ مِنْ أَسْخَفِ حَالاتِ الْوُلَاةِ عِنْدَ صَالِحِ النَّاسِ أَنْ يُظَنَّ بِهِمْ حُبُّ الْفَخْرِ وَ يُوضَعَ أَمْرُهُمْ عَلَى الْكِبْرِ، وَ قَدْ كَرِهْتُ أَنْ يَكُونَ جَالَ فِي ظَنِّكُمْ أَنِّي أُحِبُّ الْإِطْرَاءَ وَ اسْتِمَاعَ الثَّنَاءِ وَ لَسْتُ بِحَمْدِ اللَّهِ كَذَلِكَ، وَ لَوْ كُنْتُ أُحِبُّ أَنْ يُقَالَ ذَلِكَ لَتَرَكْتُهُ انْحِطَاطاً لِلَّهِ سُبْحَانَهُ عَنْ تَنَاوُلِ مَا هُوَ أَحَقُّ بِهِ مِنَ الْعَظَمَةِ وَ الْكِبْرِيَاءِ، وَ رُبَّمَا اسْتَحْلَى النَّاسُ الثَّنَاءَ بَعْدَ الْبَلَاءِ؛ فَلَا تُثْنُوا عَلَيَّ بِجَمِيلِ ثَنَاءٍ لِإِخْرَاجِي نَفْسِي إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ، وَ إِلَيْكُمْ مِنَ التَّقِيَّةِ [الْبَقِيَّةِ] فِي حُقُوقٍ لَمْ أَفْرُغْ مِنْ أَدَائِهَا وَ فَرَائِضَ لَا بُدَّ مِنْ إِمْضَائِهَا. فَلَا تُكَلِّمُونِي بِمَا تُكَلَّمُ بِهِ الْجَبَابِرَةُ وَ لَا تَتَحَفَّظُوا مِنِّي بِمَا يُتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ أَهْلِ الْبَادِرَةِ وَ لَا تُخَالِطُونِي بِالْمُصَانَعَةِ، وَ لَا تَظُنُّوا بِي اسْتِثْقَالًا فِي حَقٍّ قِيلَ لِي وَ لَا الْتِمَاسَ إِعْظَامٍ لِنَفْسِي، فَإِنَّهُ مَنِ اسْتَثْقَلَ الْحَقَّ أَنْ يُقَالَ لَهُ أَوِ الْعَدْلَ أَنْ يُعْرَضَ عَلَيْهِ، كَانَ الْعَمَلُ بِهِمَا أَثْقَلَ عَلَيْهِ. فَلَا تَكُفُّوا عَنْ مَقَالَةٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَةٍ بِعَدْلٍ، فَإِنِّي لَسْتُ فِي نَفْسِي بِفَوْقِ أَنْ أُخْطِئَ وَ لَا آمَنُ ذَلِكَ مِنْ فِعْلِي إِلَّا أَنْ يَكْفِيَ اللَّهُ مِنْ نَفْسِي مَا هُوَ أَمْلَكُ بِهِ مِنِّي؛... .
آگاه باشید! از پستترین و سخيفترين حالات زمامداران نزد مردم صالح اين است که:
گمان برند آنها دوستدار ستايشاند،
و كشور دارى آنان بر كبر و خود پسندى استوار باشد،
من خوش ندارم در خاطر شما بگذرد كه من ستايش را دوست دارم، و خواهان شنيدن آن مى باشم؛ سپاس خدا را كه چنين نبودم
و اگر ستايش را دوست مى داشتم، آن را رها مى كردم به خاطر فروتنى در پيشگاه خداى سبحان، و بزرگى و بزرگوارى كه تنها خدا سزاوار آن است.
گاهى مردم، ستودن افرادى را براى كار و تلاش روا مى دانند.
اما من از شما مى خواهم كه مرا با سخنان زيباى خود مستاييد؛ تا از عهده وظايفى كه نسبت به خدا و شما دارم بر آيم، و حقوقى كه مانده است بپردازم، و واجباتى كه بر عهده من است و بايد انجام گيرد اداء كنم،
پس با من چنانكه با پادشاهان سركش سخن مى گويند، حرف نزنيد،
و چنانكه از آدم هاى خشمگين كناره مى گيرند دورى نجوييد،
و با ظاهر سازى با من رفتار نكنيد،
و گمان مبريد اگر حقّى به من پيشنهاد دهيد بر من گران آيد،
و گمان مبريد در پى بزرگ نشان دادن خويشم،
زيرا كسى كه شنيدن حق، يا عرضه شدن عدالت بر او مشكل باشد، عمل كردن به آن، براى او دشوارتر خواهد بود.
از گفتن حق، يا مشورت در عدالت خوددارى نكنيد، زيرا خود را برتر از آن كه اشتباه كنم و از آن ايمن باشم نمى دانم، مگر آن كه خداوند مرا حفظ فرمايد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 نماهنگ زیبای خانه پدری
شعرخوانی حمیدرضا #برقعی در حرم امیرالمؤمنین علی علیه السلام و کوچههای نجف
زخمیام، التیام میخواهم
التیام از امام میخواهم
السلام علیک یا ساقی
من علیک السلام میخواهم
💐مجددا ولادت مولای بلانظیر، امیرالمؤمنین ارواحنافداه را تبریک عرض مینماییم💐
📌امام زمان ( عج ) در رفت و آمد کوچه و بازار
❤️مولا علی(علیه السلام) می فرمايد:
🔅در دوره ی غیبت بسياری از مردم گمان خواهند كرد كه حجت الهی از دنیا رفته و امامت پايان پذيرفته است.
ولی سوگند به خدا، در چنين دورهای حجت خدا در بين مردم است و در كوچه و بازار و در ميان آنان رفت و آمد می كند.
در منزل و كاخهای مردم آمد و شد دارد.
غرب و شرق زمين را در مينوردد.
حرف های مردم را می شنود.
به مردم سلام می كند.
آنان تا زمان معينی كه خداوند مقرر كرده است قادر به دیدن آن حضرت نخواهد بود.
📚بحارالانوار،ج28،ص70
#امام_زمان
@kalam_maesoumin
امام علی علیه السلام
اِسْتَأْذَنَ أَعْمَى عَلَى فَاطِمَةَ ع فَحَجَبَتْهُ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص لَهَا لِمَ حَجَبْتِيهِ وَ هُوَ لاَ يَرَاكِ فَقَالَتْ ع إِنْ لَمْ يَكُنْ يَرَانِي فَإِنِّي أَرَاهُ وَ هُوَ يَشَمُّ اَلرِّيحَ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص أَشْهَدُ أَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنِّي.
شخصي كه نابينا بود از حضرت فاطمه اجازه خواست تا به حضور او برود، حضرت فاطمه اجازه داد ولي در طول ملاقات حجاب بر سر داشت. پيامبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم به او فرمود: چرا حجاب در بر نمودي در حالي كه او تو را نمي ديد؟ حضرت فاطمه گفت: اگر او مرا نمي بيند، من او را مي بينم، و او بوي تن مرا نيز حس مي كند. پيامبر فرمود: شهادت مي دهم كه تو پاره اي از وجود من هستي.
مجلسی، بحارالانوار، ج44، ص91
#حجاب
#حضرت_زهرا
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
🌸 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
💐 وَ قَالَ (عليه السلام): يَا أَسْرَي الرَّغْبَةِ أَقْصِرُوا فَإِنَّ الْمُعَرِّجَ عَلَي الدُّنْيَا لَا يَرُوعُهُ مِنْهَا إِلَّا صَرِيفُ أَنْيَابِ الْحِدْثَانِ
💯 اسیران آرزوها :
و درود خدا بر او فرمود: ای اسیران آرزوها، بس كنید! زیرا صاحبان مقامات دنیا را تنها دندان حوادث روزگار به هراس افكند.
📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۳۵۹
⭕️ آثار شگفت انگیز عبادت در #ماه_رجب!
✅ از ثوبان غلام پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقل شده که گفت: ما جمعی در خدمت پیامبر بجایی می رفتیم.
✨ عبورمان به گورستانی افتاد. حضرت اندکی در میان قبرها بایستاد و سپس به راه افتاد.
🔹 من عرض کردم توقف شما در قبرستان به چه خاطر بود؟ حضرت سخت گریه کرد و ما نیز محزون و گریه کردیم،
🌹سپس فرمود: ای ثوبان اینان در قبرهایشان معذّبند آنچنان که من ناله آنها را شنیدم و دلم به حالشان به رحم آمد و از خدا خواستم عذابشان را تخفیف دهد و خداوند اجابت فرمود.
✍️ اگر اینها در ماه رجب روزه گرفته بودند، در قبرهایشان عذاب نمی شدند.
💠عرض کردم: یا رسول اللّه روزه و عبادت در ماه رجب از عذاب قبر ایمنی می دهد؟
🌹 فرمود: آری سوگند به آنکه مرا به حق فرستاد هر مرد و زن مسلمانی که یک روز از رجب را روزه بدارد و یک شب آن را به عبادت برخیزد و جز رضای خدا نظری نداشته باشد
🌾عبادت هزار سال در نامه عملش ثبت گردد که روزهایش را روزه و شبهایش را به عبادت گذرانده باشد و...
📚منبع:
بحارالانوار، ج 49، ص 39.
#این_الرجبیون
❣️الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج❣️
@kalam_maesoumin
🍀امیرالمؤمنین علیه السلام
🔺اَلْقُلُوبُ أَقْفَالٌ وَ مَفَاتِحُهَا اَلسُّؤَال
🍃دلها بسته اند و کلید آن،پرسش است.
📙غررالحکم،باب العلم
#میلاد_امام_علی
#روز_پدر
@kalam_maesoumin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایام ولادت حضرت امیر حکمت و عقلانیت امیر عدالت و امید و امیر ادب و بیان امیرمؤمنان علی ارواحنافداه را مجددا تبریک و تهنیت عرض میکنیم
34.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مظهر توحید،
اینکه دیوار کعبه باز شد و از بطن کعبه برون آمدی، تکرار قضیه ظاهر و باطن است.
قرآن ناطق؛
اینکه ده سال قبل از نزول کلام وحی، سوره مومنون را در اولین کلام تلاوت کردی،
تکرار قضیه ظاهر و باطن است.
عین الله،
اینکه، در آغوش رحمت الله، چشم بر وجه الله گشودی، تکرار قضیه ظاهر و باطن است.
علی جان،
اینکه تنها نام تو مشتق از نام عالی اعلی شد، تکرار قضیه ظاهر و باطن است.
حضرت ابوتراب،
اینکه نگاهت افلاک است و قدمهایت پناه خاک، تکرار قضیه ظاهر و باطن است.
حیدر کرار،
اینکه ضربهات افضل از عبادت ثقلین است و تیغت لاسیف، تکرار قضیه ظاهر و باطن است.
اباالایتام،
اینکه روز جنگ زره بیپشت بر تن کردی و شب عبای یتیم نوازی...
تکرار قضیه ظاهر و باطن است.
اینکه به نعلینت وصله میزنی و امور هستی تدبیر می شود،
تکرار قضیه ظاهر و باطن است.
پناه زندگی،
اینکه خانه پدری ما حرمت باشد و رزق ما از دستان پینه بستهات،
تکرار قضیه ظاهر و باطن است.
تا نفس دارم با واژه هایم نفس خواهم زد،
اینکه قصد تو را میکنم و با حرم آرام می شوم،
تکرار قضیه ظاهر و باطن است.
نسبتهایی نادرست به عقیله بنیهاشم
◼️ مصیبتها و رنجهای حضرت #زینب علیهاسلام بخصوص در حادثه کربلا عظیم است.
⛔️ در عین حال برخی گزارشها با جایگاه این بانوی کمنظیر که او را عقیله خواندهاند، سازگار نیست. از این جمله مطالبی است که در کتب متأخر ذکر شده و امروزه نیز مکرر بیان میشود.
@Mostabin
📖 در مقاله تحریفزدایی از شخصیت عاشورایی زینب(س) چند موضوع مشهور نقد و بررسی شده است:
1️⃣ سر به محمل زدن حضرت زینب(س)؛
2️⃣ درس تفسیر حضرت در کوفه و تفسیر کهیعص؛
3️⃣ درخواست از برادر برای آزمودن یاران خود در شب عاشورا
📗 مورد آخر در کتب متأخر مانند مقتل #مقرم آمده و نمونههای اینچنینی در این کتاب کم نیست.
📌 مرحوم شیخ عباس قمی سر به محمل زدن را نادرست میداند هر چند مرحوم مجلسی این روایت را از "کتب معتبر" نقل میکند.
#نقد_کژیها
#مستبین
💠 #حدیث_روز
🔸امام سجاد علیه السلام: انتظارُ الفَرَجِ مِن أعظمِ الفَرَجِ .
🔹انتظار فرج، خود بزرگترين فرج است.
📚 بحار الأنوار: ج٥٢ ص١٢٢ ح٤
#امام_زمان ع
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
➖چرا معاویه را عَلَم کردند
🛑 عبد الله بن أحمد بن حنبل سألت أبی ما تقول فی علی ومعاویة فاطرق ثم قال اعلم ان علیا کان کثیر الأعداء ففتش اعداؤه له عیبا فلم یجدوا فعمدوا إلى رجل قد حاربه فاطروه کیادا منهم لعلی فأشار بهذا إلى ما اختلقوه لمعاویة من الفضائل مما لا أصل له وقد ورد فی فضائل معاویة أحادیث کثیرة لکن لیس فیها ما یصح من طریق الإسناد وبذلک جزم إسحاق بن راهویه والنسائی وغیرهما والله اعلم
🔰عبدالله پسر احمد بن حنبل می گوید :
از پدرم پرسیدم نظرت در مورد علی و معاویه چه است؟
کمی به فکر فرو رفت. و بعد گفت بیا تا نظرم را بگویم، گفت من می دانم علی دشمن زیاد داشت.
دشمنان علی به دنبال عیبی در مورد علی بودند اما پیدا نکردند و رفتند به دنبال کسی که با ایشان جنگیده باشد و برای آن شخص فضائلی را جعل کردند بخاطر حیله و نیرنگ در مقابل علی.
پس اشاره کرد به فضائلی که هیچ گونه اصل و ریشه ای ندارد و در مورد فضائل معاویه احادیث فراوانی وارد شده که سند صحیحی ندارند و به این مطلب اعتقاد پیدا کردند اسحاق بن راهویه و نسائی و غیر این دو.
📚فتح الباری ج 7 ص 104
➖در بحث میلاد با سعادت امیرالمومنین علیه السلام با دو مقوله روبرو هستیم
1⃣: تولد امیرالمومنین علیه السلام در کعبه
👈 علماء در این مورد اتفاق نظر دارند
👇علماء شیعه👇
1⃣: مرحوم شیخ طوسی:
🛑وُلِدَ بِمَکَّةَ فِی الْبَیْتِ الْحَرَامِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ لِثَلَاثَ عَشْرَةَ خَلَتْ مِنْ رَجَبٍ بَعْدَ عَامِ الْفِیلِ بِثَلَاثِینَ سَنَة.1
🔰در روز جمعه سیزدهم ماه رجب، سی سال پس از عامالفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد.
2⃣:مرحوم شیخ مفید
🛑 ولد بمکة فی البیت الحرام یوم الجمعة الثالث عشر من رجب سنة ثلاثین من عام الفیل ولم یولد قبله ولا بعده مولود فی بیت الله تعالی سواه اکراما من الله تعالی له بذلک واجلالا لمحله فی التعظیم.2
🔰حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیهالسّلام) در روز جمعه سیزدهم ماه رجب پس از سی سال از عامالفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. نه پیش از وی و نه بعد از آن، کسی در خانه خدا تولد نیافت. این امر بزرگ داشتی از سوی خداوند تعالی برای امام علی (علیهالسّلام) است.
3⃣:مرحوم سید رضی
🛑ولد ع بمکة فی البیت الحرام لثلاث عشرة لیلة خلت من رجب بعد عام الفیل بثلاثین سنة و لا نعلم مولودا ولد فی الکعبة غیره.3
🔰در سیزدهم ماه رجب، سی سال پس از عامالفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. مولودی غیر از او را سراغ نداریم که در خانه خدا تولد یافته باشد.
👇علماء عامه👇
1⃣:حاکم نیشابوری
🛑فقد تواترت الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبة.4
🔰روایات متواتری وارد شده که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابیطالب (کرماللهوجهه) را در داخل کعبه به دنیا آورده است.
2⃣:ابن جوزی
🛑وروی ان فاطمة بنت اسد کانت تطوف بالبیت وهی حامل بعلی (علیهالسّلام) فضربها الطلق ففتح لها باب الکعبة فدخلت فوضتعه فیها.
🔰روایت شده است که فاطمه بنت اسد، در حالی که باردار بود، خانه خدا را طواف میکرد، درد زایمان او را فراگرفت، در خانه کعبه به روی او باز شد، پس داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا آ ورد
👈ادامه دارد انشاءالله
✍ عیسوند
📚منابع:
1:تهذيب الأحكام ج6، ص: 19
2: الارشادج۱، ص۵
3:خصائص الائمه ص۳۹
4: المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۵۵۰
5:تذکرة الخواص، ص۱۰.
➖معنای نام 《علی》 برای امیرالمومنین علیه السلام
🛑عند العرب علي قال جابر اختلف الناس من أهل المعرفة لم سمي علي عليا فقالت طائفة لم يسم أحد من ولد آدم قبله بهذا الاسم في العرب و لا في العجم إلا أن يكون الرجل من العرب يقول ابني هذا علي يريد من العلو لا أنه اسمه و إنما تسمى الناس به بعده و في وقته و قالت طائفة سمي علي عليا لعلوه على كل من بارزه و قالت طائفة سمي علي عليا لأن داره في الجنان تعلو حتى تحاذي منازل الأنبياء و ليس نبي تعلو منزلته منزلة «8» علي و قالت طائفة سمي علي عليا لأنه علا ظهر رسول الله ص بقدميه طاعة لله عز و جل و لم يعل أحد على ظهر نبي غيره عند حط الأصنام منسطح الكعبة و قالت طائفة إنما سمي علي عليا لأنه زوج في أعلى السماوات و لم يزوج أحد من خلق الله عز و جل في ذلك الموضع غيره و قالت طائفة إنما سمي علي عليا لأنه كان أعلى الناس علما بعد رسول الله ص.
🔰مرحوم شیخ صدوق نقل میکند:
جابر گويد: اهل اطلاع علّتهاى گوناگونى را براى چنين نامگذارى بر آن حضرت ذكر كردهاند، گروهى گفتهاند:👇
1⃣: اين نام خاص آن جناب است و بر هيچ يك از فرزندان آدم، نه در عرب و نه در عجم، قبل از وى نهاده نشده بود، فقط در ميان عربها رسم اين بود كه به فرزندان لايق خود مى گفتند: «اين پسرم علىّ است»، و مقصودشان اين بود كه بلند مرتبه است، نه آنكه نامش علىّ باشد، و پيش از اين هم معمول نبوده است كه شخصى نام فرزند خود را علىّ بگذارد، بلكه در زمان زندگى او «تيمّنا و تبركا» و همچنين بعد از آن حضرت عليه السلام نهادن اين اسم بر كودكان رايج شد.
2⃣:عده ديگر گفتهاند: بدين جهت وى را علىّ ناميدهاند كه با هر كس پيكار مىكرد بر او پيروز مىشد.
3⃣: جمع ديگرى گفتهاند: علّتش اين است كه در بهشت ارتفاع منزل آن حضرت از منازل سايرين بلندتر است حتى از منزل پيامبران، و مقام و مرتبه هيچ پيغمبرى بالاتر از مقام آن جناب نيست.
4⃣: گروه ديگرى گفتهاند: اين نام بدان سبب است كه براى فرمانبردارى خداوند- عزّ و جلّ- در مسجد الحرام براى فرو افكندن بتها از دور بام كعبه، گامهايش را بر شانه پيغمبر نهاد، و جز او شخص ديگرى بر دوش پيغمبر بالا نرفته است.
5⃣: دسته ديگرى گفتهاند: بدين جهت او را علىّ ناميدند كه عقد همسرى او با حضرت فاطمه در آسمانها واقع گرديد، و جز او هيچ يك از مخلوقات خدا در آنجا تزويج نشده است.
6⃣: بعضى ديگر گفتهاند: بدين علّت كه مرتبه دانش وى بعد از پيغمبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله از تمام مردم بالاتر بود.
📚:معاني الأخبار ص61
➖دوتا نکته بگم لذت ببرید
👇اولا👇
👤ابن شهر آشوب (متوفای ۵۸۸ ق) می نویسد :
🔺《لَيسَ المَولُودُ فِي سَيِّدِ الأَيَّامِ يَومَ الجُمعَةِ فِي الشَّهرِ الحَرَامِ فِي البَيتِ الحَرَامِ سِوَى أَمِيرِ المُؤمِنِينَ(علیه السلام)》1
🔸به جز امام علی(علیه السلام) کسی نسيت که در برترين روزها يعني روز جمعه و در ماه حرام [رجب] در خانه خدا، تولد يافته باشد.
👇ثانیا👇
در یکی از زیارت های امیرالمومنین علیه السلام هست که :
🔺السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ شُرِّفَتْ بِهِ مَكَّةُ وَ مِنًى 2
🔸سلام بر کسی که( ولادتش)بر مکه و مِنی شرافت داد.
✍:عیسوند
📚:منابع
1)مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۲۰۰
2)المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص: 206
➖تقسیم کننده بهشت و جهنم
🛑كنا عند أحمد بن حنبل، فقال له رجل:
يا أبا عبد الله، ما تقول في هذا الحديث الذي يروى أن عليّاً "عليه السلام "قال: أنا قسيم النار؟
قال: وما تنكر من ذا؟
أليس روينا أن النبي "صلى الله عليه وآله وسلم" قال لعلي "عليه السلام":
((لا يحبك إلا مؤمن ولا يبغضك إلا منافق)).
قلنا: بلى
قال: فأين المؤمن؟
قلنا: في الجنة
قال: فأين المنافق؟
قلنا: في النار
قال: فعلي قسيم النار.)1
🔰راوی نقل میکند که ما در نزد احمد بن الحنبل{ بزرگ حنابله} بودیم که مردی از او سوال کرد:
نظر شما در مورد حدیث« من تقسیم کننده بهشت و جهنم هستم» که در مورد علی بن ابی طالب نقل میکند چیست❓
احمد بن الحنبل جواب داد: چه کسی می تواند این روایت را رد کند مگر روایت پیامبر "صلی الله علیه و اله "در مورد علی بن ابی طالب را نشنیده اید که فرمودند: علی را به غیر مومن دوست ندارد و بغیر از منافق بغض علی را ندارد.
آن جماعت گفتند : بله
احمد بن حنبل گفت: مومن در کجاست؟
آن جماعت گفتند در بهشت
باز احمد بن الحنبل سوال کرد :منافق در کجاست؟
آن جماعت گفتند در جهنم
احمد بن الحنبل گفت : پس علی بن ابی طالب تقسیم کننده بهشت و جهنم است.
👈نکته: این روایت در منابع شیعه از لسان احمد بن الحنبل نیز نقل شده است:)2
📚: منابع
1:أمالي الخمیسیة: ج1 ص258،
2 :الأربعون حديثا (للرازي)، ص: 88
«المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ».pdf
248.4K
✅
بررسی سندی و محتوایی گزارۀ «المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ»
✍️ محمد ابراهیم روشن ضمیر
📃 سخن معروفی به معصوم نسبت می دهند که «المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ» یعنی حکومت با کفر باقی میماند، اما با ظلم نمیماند.
آیا این سخن حدیث است؟
آیا محتوای این سخن را می توان پذیرفت؟
اگر این سخن درست باشد پس چرا حکومت بنی امیه بیش از 120 سال حکومت کرد و در سال 132 منقرض شد. بنی عباس که در ظلم و ستمگری، از بنی امیه پیشی گرفته بودند، بیش از هفت قرن در جهان اسلام به حکمرانی جائرانه خود ادامه دادند و عثمانی ها نیز بیش از چهار قرن به تاخت و تاز در جهان اسلام پرداخته اند؛ در مقابل حکومت عادلانه امیرالمومنین علیه السلام بیش از 5 سال دوام نیاورد.
این مقاله به اعتبار سند و منبع این حدیث پرداخته است و سپس به محتوای آن می پردازد.
برای مطالعه مقاله فایل بالا را دانلود کنید و یا این که با کلیک بر روی 👈 اینجا آن را از سایت مطالعه کنید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
🍏 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🍎 وَ قَالَ (عليه السلام): أَيُّهَا النَّاسُ تَوَلَّوْا مِنْ أَنْفُسِكُمْ تَأْدِيبَهَا وَ اعْدِلُوا بِهَا عَنْ ضَرَاوَةِ عَادَاتِهَا
🍋 بازداشتن نفس از حرص :
و درود خدا بر او فرمود: ای مردم كار تربیت خود را خود بر عهده گیرید، و نفس را از عادتهایی كه به آن حرص دارد باز گردانید.
📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۳۵۹