🔹 ذکر کرامتی از #امام_حسن_عسکری صلواتالله علیه
🔺 شاعر متوکل میگوید که خدا به من یک پسری داد در حالیکه وضع مالیام خوب نبود.
نامههایی به بعضی آشناها نوشتم که مخارجی دارم و دستم خالی است و هیچیک جواب مثبتی به من ندادند.
به خودم گفتم بروم اطراف خانه #امام_عسكرى قدم بزنم شاید فرجی شد. همانجا یک نفر پیدا شد و کیسهای آورد؛ درونش چهارصد درهم بود و به من گفت: «یقول لک سیدی انفق هذه علی المولود بارک الله لک فیک»؛ این را خرج فرزندی که خدا بهت داده بکن. خدا برکت دهد!
در حالیکه نه به کسی گفته بودم، نه در زدم و نه حرفی زدم!
آنوقت وقتی پدر اینگونه حوائج مخالفین را رفع میکند، پسر (امام مهدی علیهالسلام) چقدر به حوائج شیعه اهمیت میدهد؟
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
4_5915496707759540241.mp3
27.66M
زمینه | السلام علی ساکن سامرا...
#شهادت_امام_حسن_عسکری
🖤 #آجرکاللهیاصاحبالزمان
✓
در باور شیعیان امامیه، افزون¬بر اهل¬بیت، حضرت فاطمه نیز معصوم است. به¬عنوان نمونه، سید مرتضی(م436ق) در بحث عصمت آن حضرت، نظر اجماع علمای شیعه در این¬باره را نقل کرده است. می¬توان گفت، بحث از عصمت حضرت فاطمه از آن حیث اهمیت دارد که قول، فعل و تقریر ایشان مانند امامان معصوم حجت است؛ به عبارت دیگر، آن حضرت مرجعیت و صلاحیت دینی، علمی و سیاسی داشته و سخنان ایشان ملاک دست¬یابی به حق است؛ همان¬گونه که امام جواد، فرمود: «اطاعت از فرامین حضرت زهرا همانند امیرمؤمنان علی، واجب است.»
مهم¬ترین آیه¬ای که شیعیان برای اثبات عصمت حضرت فاطمه به آن تمسک کرده¬اند، آیه 33 سوره احزاب یا همان آیه تطهیر است. پیامبر اعظم بعد از نزول این آیه، ضمن آن¬که تصریح کردند که من و اهل¬بیت من از گناه پاک هستند، چند ماه هر روز هنگام صبح به در خانه امیرمؤمنان و فاطمه می¬رفت و بر آنان درود می¬فرستاد و آیه تطهیر را بر آنان قرائت می¬کرد.
افزون¬بر آیات، در روایات متعددی به عصمت و پاکی حضرت فاطمه از گناه و شر تصریح شده است. به¬عنوان نمونه، در روایتی از امام صادق آمده است: «فرشتگان مىگفتند: اى فاطمه، خدا تو را برگزيد؛ پاكيزهات نمود و بر تمام زنان عالم اختيارت كرد.» براساس این شواهد می¬توان گفت، اندیشه عصمت مبتنی بر آیه تطهیر و روایات، باعث گردید تا امیرمؤمنان علی از طهارت و عصمت حضرت فاطمه در ماجرای فَدَک دفاع کنند؛ چنان¬که آن حضرت خطاب به ابوبکر فرمود: «خداوند بر طهارت فاطمه گواهی داده است و اگر آن¬را رد کنی، کافر خواهی شد.»
ابن ابی¬الحدید(م656ق) از میان علمای عامه، پس از اعتراف به دلالت آیه تطهیر بر عصمت حضرت فاطمه، با استناد به روایت دیگری از رسول الله که درباره ایشان فرموده بود: «فاطمه پاره تن من است، هرکس او را بیازارد، من را آزرده است و هرکس من را بیازارد، خدا را آزرده است،» معتقد است: «چون آزردن او آزردن پیامبر است و آزردن پیامبر هم جایز نیست، لذا آن حضرت معصوم است.»
وقار و تقوا یا رفتارهای زشت؟
📖 مروری بر گفتار پیامبر و ائمه در ابواب مختلف کتب حدیثی
👈 الکافی، بَابُ الطَّاعَةِ وَ التَّقْوَى
👈 الکافی، بَابُ الْوَرَع
👈 الکافی، بَابُ الْعِفَّة
👈 الکافی، بَابُ اجْتِنَابِ الْمَحَارِم
✅ یادآوری اخلاق عالی ائمه اطهار در برابر مخالفان و دشمنان و توصیههای ایشان به مدارا و حفظ آبروی مکتب اهلبیت
⚠️ فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَه
🔥 مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِيعاً فَهُوَ لَنَا وَلِيٌّ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِياً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ وَ مَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَع
😡 آنکه معصیت خدا کند، دشمن ما اهلبیت است.
🌹 کسی به ولایت ما نمیرسد جز با عمل (به دستورات) و پرهیزکاری.
@Mostabin
👈 روایت جنود عقل و جهل:
الْوَقَارُ وَ ضِدَّهُ الْخِفَّةَ...
اَلْعِفَّةُ وَ ضِدَّهَا التَّهَتُّكَ
🌲 عاقل، با وقار است و عفیف.
❇️ عَلَيْكُمْ بِالدَّعَةِ وَ الْوَقَارِ وَ السَّكِينَةِ وَ عَلَيْكُمْ بِالْحَيَاءِ وَ التَّنَزُّهِ عَمَّا تَنَزَّهَ عَنْهُ الصَّالِحُونَ قَبْلَكُمْ
⛔️ چه خوب است انسان کاری که دلش میخواهد انجام دهد به دین و به اهلبیت نسبت ندهد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مردم را عاشق ما کنید
🔸 سفارش امام حسن عسکری(ع) به افرادی که میخواهند مکتب اهلبیت(ع) را گسترش دهند...
🎥 استاد حسن رحیمپور ازغدی
💎 چهار توصیه از امام حسن عسکری (ع)
#امام_حسن_عسكرى عليهالسلام:
أكْثِرُوا ذِكْرَ اللّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرآنِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النبىِّ صلي الله عليه و آله، فَإنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّه صلي الله عليه و آله عَشْرُحَسَناتٍ
❇️#امام_عسکری علیه السلام:
زياد ياد خدا و ياد مرگ باشيد
و قرآن را زياد بخوانيد
و بر پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله فراوان درود فرستيد كه درود بر رسول خدا صلىاللهعليهوآله ده حسنه به شمار مىرود.
📚 بحارالأنوار، ۷۸: ۳۷۲ ح ۱۲
#شهادت_امام_حسن_عسکری
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
🎊 باز هم کوتاهی کردهاند...
وَ اللَّهِ لَوْ أَنَ هَذِهِ الْأُمَّةَ قَامَتْ عَلَى أَرْجُلِهَا عَلَى التُّرَابِ، وَ الرَّمَادَ وَاضِعَةٌ عَلَى رُءُوسِهَا، وَ تَضَرَّعَتْ وَ دَعَتْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ عَلَى مَنْ أَضَلَّهُمْ، وَ صَدَّهُمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ، وَ دَعَاهُمْ إِلَى النَّارِ، وَ عَرَضَهُمْ لِسَخَطِ رَبِّهِمْ، وَ أَوْجَبَ عَلَيْهِمْ عَذَابَهُ بِمَا أَجْرَمُوا إِلَيْهِمْ لَكَانُوا مُقَصِّرِينَ فِي ذَلِك ... 📚بحار الأنوار؛ ج۳۰؛ ص۳۲۶
حضرت امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند:
به خداوند قسم اگر این امت تا روز قیامت بر روی خاک بایستند و خاکستر بر سر بریزند
و به درگاه الهی زاری کنند
و کسانی را که چنین جرمی در حق امت نمودند و آنها را گمراه کردند و از راه خدا بازداشتند و به سوی آتش جهنم کشانیدند و در معرض نارضایتی پروردگارشان قرار دادند و ایشان را مستحق عذاب خداوند کردند، لعنت کنند،
باز هم در لعنت خود کوتاهی کردهاند.
-
هدایت شده از روضة الأصول
عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ، أَنَّهُ قَالَ، قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِنَّمَا فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي، وَ مَنْ أَحَبَّهَا فَقَدْ أَحَبَّنِي، وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِي.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️هرکس ادعا دارد ولایتمدار و پیرو رهبری است؛ این سخنان بسیار ارزشمند رهبری را نشر دهد.
✅ این سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی لازم است در رسانه ملی و فضای مجازی به دفعات منتشر شود.
✅ دوستانی که در گروهها و در سکوهای فضای مجازی عضو و فعال هستند قربة الي الله اين كليپ را باز نشر کنند.
☝️☝️☝️
📚 آموزش تخصصی و رایگان دوره پایه اول تا نهم
اول دبستان 👈🏼 @darsoone1
دوم دبستان 👈🏼 @darsoone2
سوم دبستان 👈🏼 @darsoone3
چهارم دبستان 👈🏼 @darsoone4
پنجم دبستان 👈🏼 @darsoone5
ششم دبستان 👈🏼 @darsoone6
پایه هفتم 👈🏼 @darsoone7
پایه هشتم 👈🏼 @darsoone8
پایه نهم 👈🏼 @darsoone9
آموزش زبان 👈🏼 @en_darsoone
🖌بفرستید برای افرادی که بچه مدرسه ای دارن
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
❌ حدیث رفع قلم
🔖 درباره حدیثی که تنها مستند نهم ربیعالاول دانسته میشود، سخن فراوان گفته شده و درباره اینکه آیا معیارهای درستیِ یک روایت (منبع، سند و متن) را دارد یا نه؛ بحث مفصلی است که فرصتی دیگر میطلبد و البته برای محققان روشن است.
اما نکته مهمتر و قابل ذکر، اصل موضوع روایت است که گویا ابوالخطاب است نه ابنالخطاب.
📗 یکی از دو منبع اصلی این خبر، کتاب المحتضر (قرن هشتم) است. مصحح این کتاب مینویسد در منبع کهنتر آن مصباح الانوار (که مربوط به قرن ششم است و اکنون در دست نیست) چنین آمده که «محمد بن علاء واسطی و یحیی بن محمد بن جریح گفتند ما درباره ابیالخطاب محمد بن ابیزینب کوفی اختلاف کردیم و امر بر ما مشتبه شد پس نزد احمد بن اسحاق رفتیم» و سپس آن داستان نقل شده است (ر.ک: المحتضر، ص89).
✅ بدین ترتیب، اصل موضوعِ روایت درباره ابیالخطاب غالی مشهور و مطرود ائمه بوده و «ابی» به «ابن» تصحیف شده است.
#نهم_ربیع
#مستبین
#امام_عسكرى عليه السلام :
أعْرَفُ النّاسِ بحُقوقِ إخْوانِهِ و أشَدُّهُم قَضاءً لَها أعْظَمُهُم عِند اللّه ِ شَأنا .
❇️#امام_حسن_عسكرى عليه السلام :
آن كه به حقوق برادران خود آشناتر باشد و در رعايت كردن آنها كوشاتر ، نزد خداوند ارجمندتر است
📚 الاحتجاج : 2/517/340
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
💢نُهمربیع مناسبتی برگرفته از فرهنگ غالیان
✍مهدی مسائلی
روز نهمربیعالاوّل نزد بعضی از شیعیان به روز کشته شدن خلیفهٔ دوم شهرت یافته است. اما با رجوع به کتابهای تاریخی به این مطلب میرسیم که تمامی آنها به اتفاق اواخر ماه ذیالحجه را بهعنوان ایام کشتهشدن خلیفه دوم معرفی نمودهاند و هیچ منبع تاریخی، ماه دیگری را برای این واقعه ثبت نکرده است.
افزون بر این بسیاری از بزرگان و علمای شیعه نیز هنگام بحث از قتل خلیفهٔ دوم، تاریخ آن را در ماه ذیالحجه دانستهاند و حتی بعضی با صراحت قتل او در روز نهمربیع را نادرست دانستهاند. (برای مطالعه بیشتر رک: به کتاب نهمربیع جهالتها خسارتها)
اعتقاد به کشتهشدن خلیفه دوم در روز نهمربیع مستندی جز روایتی معروف به «رُفعالقلم» ندارد. این روایت به یکی از اصحاب امام هادی(ع) به نام احمد بن اسحاق نسبت داده شده است و از طریق او و از قول امام فضیلتهایی را برای این روز بر میشمرد.
در ارزیابی این روایت باید گفت منبع نقل آن، کتابهای متأخر شیعه مربوط به بعد از قرن هفتم و هشتم قمری هستند که اتقان و اعتبار روایی ندارند. سند این روایت نیز از جهات مختلفی ضعیف و غیرقابل اعتماد است و افزون بر وجود راویان ناشناختهای که منحصر به این روایت هستند، افتادگی تعدادی از راویان نیز بر ضعف آن میافزاید.(رک: نهمربیع جهالتها خسارتها، ص۲۲-۳۷)
اما نکته مهم اینکه طبق تحقیقات انجام شده، روایت نهمربیع برگرفته از کتابهای غالیان نُصیریه است که امروزه به اسم علویون در سوریه شناخته میشوند. شواهدی در متنِ آن نیز این مطلب را تأیید میکنند. یادکرد از نهمربیع در منابع نُصَیریه مربوط به قرن سوم قمری و اوایل پیدایش این فرقه است. یکی از منابع متقدم نُصَیریه که به تفصیل به این موضوع پرداخته است، کتابی معروف به «مجموع الاعیاد» نوشته ابیسعید میمون بن قاسم طبرانی نُصیری( 358-426هـ) است. وی در ابتدای این کتاب نهمربیع را در کنار نوروز و مِهرگان(جشنی باستانی در ۱۶ مهرماه) از اعیاد فارسی برمیشمارد و سپس در یک فصل مُجزا دو روایت و دو دعا درباره این روز میآورد. یکی از این دو روایت تقریباً همان روایتِ مشهورِ رُفِعَالقَلَم است که به کتب شیعه راه یافته است. روایت دیگر که اعتقاداتی همچون تناسخ در آن وجود دارد، نیز با اين روايت از جهت گزارشگری همسنخ است و از یک منشأ داستانپردازی برخوردار است.(طبرانی، مجموعالاعیاد، برلین: ۱۹۴۶، ص۱۳۱-۱۴۸)
به نظر میرسد کمرنگ بودن گزارههای غالیانه مربوط به خداباوری امامان یا اموری همچون تناسخ علت راهیابی روایت رُفِعَالقَلم از منابع نُصیریه به کتب شیعه بوده است. همچنین ناشناخته بودن اکثر راویان آن، و وجود یک راوی اهلسنت و یک راوی شیعه (احمد بن اسحاق)، نیز احتمالا در حساسیتزدایی از آن و راهیابیاش به منابع متأخر شیعه بیتاثیر نبوده است.
البته با دقت در متن این روایت، خصوصیات مربوط به غُلات نُصَیریه در آن مشهود است. زیرا در نقلی از آن آمده است که راویانش درباره ابوخطاب که یکی از بزرگان و اصحابِ سِرِ غُلات است، با هم اختلاف داشتند و از این جهت به احمد بن اسحاق مراجعه کردند. افزون بر این، میدانیم که غلات در کنار ترویج اعتقاد به خداباوری امامان، به ترویج فرهنگ گذر از شریعت و لااُبالیگری نیز میپرداختند. در فرازی از این روایت که نامگذاریاش به رفعالقلم نیز بدینخاطر است، به نقل از پیامبر(ص) به خدای متعال چنین نسبت میهد:
«به فرشتگان نویسندهٔ اعمال دستور دادم به مدت سه روز قلم را از همهٔ مردم(خَلق کُلُّهُم) بردارند و هیچ چیزی از گناهان آنان را ننویسند، به کرامت تو و وصیت.»
بر اساس این فرازِ غالیانه قلم تکلیف از تمام خلق، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، سه روز برداشته میشود و هیچ کدام از گناهان و خطایای آنها ثبت نمیشود.
متأسفانه بعضی که به مناسبت پایهگذاری شده توسط این روایت دلبستهاند، تلاش زیادی در توجیه این تعبیر غالیانه دارند، و بدون توجه به منبعِ اصلی آن، گاهی آن را با عنوان مهلت در توبه توجیه میکنند و گاهی آن را با شفاعت تطبیق میدهند. مواردی که نه با ظاهر این فراز همخوانی دارد و نه با سایر نصوص قرآنی و روایی موافقت دارد.
در مجموع باید گفت از همان ابتدای پیدایش جریان غالیانهی نُصیریه، نهمربیع در میان آنها به عنوان یک عید معروف بوده است و سپس به مرور به آثار شیعه وارد شد. در زمان صفویه، با بالاگرفتن منازعات مذهبی شیعه و سنی، ترویج این مناسبت قوت بیشتری در شیعه پیدا کرد و با حمایت پادشاهی صفوی، بعضی از عالمان نیز به دفاع از آن پرداختند، به گونهای کمکم مناسبتی با عناوینی همچون عیدالزهراء، و... در فرهنگ مذهبی شیعه نفوذ پیدا کرد. البته در سالیان اخیر آگاهی و هوشمندی جامعه شیعه جلوی تبلیغ بیشتر آن را گرفته است.
🔺حکم اهانت به مقدسات دیگر مذاهب: #حرام_اکید
▫️منبع:
https://www.leader.ir/fa/content/16920
﷽
🔻 در روایته که روز #جمعه خدواند هزار نسیم رحمت و عنایت داره که به افراد خاصی به هر مقدار بخاد میده.
🔺 ولی هرکس 👈 عصر جمعه ۱۰۰ بار سوره قدر👉 بخونه، اون هزار نسیم رحمت دو برابرش بهش داده میشه.
👌 متن عربی روایت: عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ:
إِنَّ لِلَّهِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَلْفَ نَفْحةٍ مِنْ رَحْمَتِهِ يُعْطِي كُلَّ عَبْدٍ مِنْهَا مَا يَشَاءُ فَمَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ بَعْدَ الْعَصْرِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ تِلْكَ الْأَلْفَ وَ مِثْلَهَا.
منبع: امالی صدوق، ص 606.
👌 آیت الله سید جمال گلپایگانی:
🍒طول هفته هر کار مستحبی رو ترک کردید، صد مرتبه سوره قدر عصر جمعه رو ترک نکنید!!
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♻️ این تصویر در روز آغاز امامت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) و هدیه به کسانی است که در حوزههای علمیه مشغول به تحصیلاند یا لباس خدمت طلبگی را به تن دارند یا در آینده میخواهند وارد حوزه شوند. بدانیم در چه جایی هستیم.
#جرعه_معرفت
🍀 فرمایش آیت الله بهجت(ره) برای تقویت حافظه 🍀
🔹️ در برنامۀ #تحصیل، راه متعارف را پیش گیرید؛ اشکالی داشتید، سؤال کنید! برای پیشرفت در تحصیلات نافعه(سودمند)، به [خواندن] تعقیبات مشترکه ملتزم باشید «سُبحانَ مَن لایَعتَدی عَلی أَهلِ مَملِکَتِه...».
🔹️ از #پيامبر_اكرم صلیاللهعلیهوآله روايت شده كه به #اميرالمؤمنين علیهالسلام فرمود: هر گاه خواستى هر چه را كه مىشنوى و مىخوانى #حفظ_كنى، اين دعا را در تعقيب تمام نمازها بخوان:
سُبْحَانَ مَنْ لَا يَعْتَدِي عَلَى أَهْلِ مَمْلَكَتِهِ، سُبْحَانَ مَنْ لَا يَأْخُذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ، سُبْحَانَ الرَّءُوفِ الرَّحِيمِ، اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِي قَلْبِي نُورًا وَ بَصَرًا وَ فَهْمًا وَ عِلْمًا، إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
📚 به سوی محبوب، ص۷۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پیرمرد عارف شهر بابل مازندران میگفت:
هر کس این دو دقیقه زمان رو گذاشت و کارش حل نشد، به من لعنت کنه. من نود سالمه، آخر عمرمه، الکی لعنت برا خودم نمیخرم!!
🔻شغل قحط است که انسان آخوند بشود.
🎤مرحوم #آيتالله_کوهستانی:
🔸#اهل_علم در هر زمانی در معرض اغفال و فریب قرار دارند، منتها زمانها فرق میکند؛ در عصر و زمان ما، توبیخ و ملامت در کار بود، میگفتند شغل قحط است که انسان #آخوند بشود.
🔹روحیه را سست میکردند و امیدها را مبدل به یأس و ناامیدی مینمودند، ولی ما از ملامت و سرزنش آنان اغفال نشدیم و با #نان_و_پنیر آقا امامزمان عليهالسلام ساختیم؛ وفا نشان دادیم و #صفا دیدیم.
🔸اما عصر و زمان شما عصر #دانه_و_دام است، هم حقوق و پول را مطرح میکنند و هم مقام و پست وعده میدهند، تا شما را فریب دهند، مراقب باشید نسبت به امام زمان(عج) #بیوفایی نکنید، استقامت کنید؛ وفادار باشید تا به مقصد برسید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان شنیدنی مرحوم فاطمی نیا در مورد کسی که از ترس ریا، نماز شب را نخواند...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 این کلیپ رو ببینید و حتماً تو گروه هایی که عضوید ارسال کنید، شاید جوانی از جوانان این مرز و بوم این کلیپ رو دید و دیدگاهش تغییر پیدا کرد.
✍ مبادا کوتاهی کنیم و روز قیامت جوابی برای امام و شهدا نداشته باشیم...😔
❌ لعن های کذایی
👈 دستور عجیب میرزای شیرازی بزرگ !
حاج آقا رضا صدر از حاج انصاری مرحوم، واعظ معروف و ایشان از مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل میکرده:
دریکی از ملاقاتهای عمومی میرزای بزرگ شیرازی میبینند که نظر ایشان به یک شخص معین معطوف است. هرچه اشخاص جلو می آیند و بعد از دستبوسی میرزا میروند، بازهم توجه میرزا به همان شخص و همان نقطه است؛
تا اینکه بالاخره نوبت به آن شخص موردنظر میرزا میرسد و می آید دست میرزا را می بوسد. میرزا از او سؤال میکند
اهل کجایی؟
میگوید: اهل کربلا.
می پرسد برای چه اینجا آمده ای؟
میگوید: آمده ام تا در سامرا درس بخوانم.
میرزا میفرماید: من به شما حکم میکنم که همین حالا مراجعت کنید به کربلا و شهریه و حقوقی هم که در اینجا به طلبه ها داده میشود در کربلا به شما داده می شود و همین حالا برگردید.
میرزا نوکرش را صدا میزند و به او میگوید: قطار کی حرکت میکند؟
میگوید مثلاً نیم ساعت دیگر.
می فرماید این آقا را الآن ببرید پای قطار و آنجا باشید تا ایشان مشرف شوند کربلا و بعد مراجعت کنید.
نیم ساعت بعد میرزا مرتب می پرسد: خادم نیامد؟
همینطور منتظر بوده و دقیقه شماری میکرده که خادم برگردد.
بالاخره خادم برمیگردد، میرزا میگوید: او را راه انداختی؟
میگوید بله.
میگوید: خودت آنجا بودی موقع حرکت قطار؟
میگوید بله.
میگوید: قطعی شد حرکتش؟
میگوید: بله.
میرزا خیلی استنطاق میکند تا قطعی شود که آن شخص به کربلا برگشته است. بعداً بعضی از اصحاب از ایشان می پرسند: چرا این شخص را با این اهتمام به کربلا برگرداندید؟
◀️میرزا میفرماید: «از خصوصیات این شخص فهمیدم که اگر در اینجا بماند کار دست ما می دهد و از آن لعن های کذایی می خواند و ما که زحمت کشیدیم مشکله اختلاف بین شیعه و سنی را به زحمت حل کردیم، او با یک عملش ممکن است این زحمات را از بین ببرد، یک لعن در حرم بخواند و تمام این زحمات به هدر رود».
بعد که خود آن شخص را دیده بودند، گفته بود: خوش انصاف میرزا، نگذاشت اقلاً یک لعنی بخوانیم!
📚منبع:
آیت الله العظمی شبیری زنجانی، جرعه ای از دریا، ج ۱، ص ۱۱۹-۱۲۰
📌تاریخچه #شهادت بر #ولایت امیرمؤمنان علی(ع) در #اذان
لازم به ذکر است که از نظر شیعیان شهادت بر #ولایت امیرمؤمنان علی(ع) در #اذان از باب جزئیت در اذان نیست؛ بلکه از باب تقرب و تهیت به امیرمؤمنان علی اظهار می گردد؛ چنانکه شیخ صدوق(م381ق) نیز در همان اوائل عصر غیبت کبرا بر آن تذکر داده است.
در #حلب سیف الدوله حمدانی بعد از تأسیس دولت #حمدانیان، دستور داد تا برای اولین بار جمله "محمد و علی خیر البشر" که برگرفته از کلام رسول خدا درباره منزلت امیرمؤمنان #علی است، در وسط #اذان گفته شود و به صورت یک سنت درآمد.
در سال 296 قمری ابوعبدالله شیعی نیز دستور داد تا در اذان «حی علی خیرالعمل و علیٌ خیرالبشر» گفته شود.
افزون بر #قَرامطه حلب در اظهار "اَشهَدُ انَّ علیّاً ولی المؤمنین،" شیعیان امامی مذهب عصر آل بُوَیه نیز «اَشهَدُ انَّ علیّاً وَلِی الله» را در اذان خود اعلام کردند.
بنابر گزارش ابن کثر(م774ق) سنی، بیشتر مردم #شام نیز در سال 366 قمری "حی علی خیرالعمل" را در اذان اظهار می کردند.
در سال 443 قمری نیز #شیعیان محله #کرخ_بغداد «اشهد انَّ علیّا ولی الله» را در اذان خود اعلام کردند. برخی نیز بر سر در خانه ها و #مساجد خود این فراز را با طلا نوشتند.
📚بلاذری، أنساب الأشراف، ج2، ص103؛
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص493.
📚ابن عدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج2، ص476- 475، 944
📚ابن حماد، اخبار ملوک بنی عبید و سیرتهم، ج1، ص50.
📚ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج11، ص270.
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج1، ص290.
📚ابن جوزی، المنتظم فی التاریخ الامم و الملوک، ج15، ص329، ص335؛
📚مقریزی، المواعظ و الاعتبار بذکر خطط و آثار، ج2، ص271، ص274.