فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت خدیجه ی کبری سلامالله علیها با کسی ازدواج نکرده بود قبل از همسر پیامبر شدن
🎥 ماجرای ازدواج پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س)💐
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان
به مناسبت فرا رسیدن ۱۰ ربیع الاول، #سالروز_ازدواج_حضرت_محمد (ص) با ام المومنین خدیجه کبری (س)
48.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ برنامه اسوهی حسنه در 50 جلسهی حدودا 5 دقیقهای
✅ بررسی تاریخ و سیرهی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
3️⃣ قسمت سوم: دین اجداد پیامبر اکرم(ص)
👤 کارشناس: حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
⭕️ در احوالات پیش از ظهور
💚 #امام_صادق علیه السلام فرمودند:
🌸 و الله لتمحصن، و الله لتمیزن و الله لتغربلن حتی لا یبقی منکم الا الاندر
🌼 به خدا سوگند شما خالص می شوید.به خدا سوگند شما از یکدیگر جدا می شوید. به خدا سوگند شما غربال خواهید شد.تا اینکه از شما شیعیان باقی نمی ماند جز گروه بسیار کم و نادر
📚 بحارالانوار ج ۵ ص ۲۱۶
#ظهور
#امام_زمان
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
💚 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🧡 و قَالَ (عليه السلام): الْخِلَافُ يَهْدِمُ الرَّأْيَ
💐 زیان مخالفت :
و درود خدا بر او فرمود: اختلاف نابود كننده اندیشه است.
📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۲۱۵
پیامبر رحمت [ص]
✨«زنان هرچه پوشیده تر باشند
سعادتمند تر هستند»✨
سفینه البحار، ج ۲، ص ۲۹۸
#زن_عفت_افتخار
#مرد_غیرت_اقتدار
#حجاب
@kalam_maesoumin
💠الرسول الأكرم صلّى الله عليه وآله
🔹 ترْكُ اَلْعِبَادَةِ يُقْسِي اَلْقَلْبَ، تَرْكُ اَلذِّكْرِ يُمِيتُ اَلنَّفْسَ
📗تنبيه الخواطر ج2 ص119
@kalam_maesoumin
✳️ #رسول_خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: من كذّب بالمهديّ فقد كفر
هركس مهدى را تكذيب كند، به يقين كافر شده است.
(زيرا تكذيب «مهدى» مساوى با تكذيب خدا و تكذيب خدا كفر است.)
✳️ أبان بن تغلب گويد: به ابى عبد اللّه عليه السّلام عرض كردم: هركس همه امامان را بشناسد، ولى امام زمان خود را نشناسد، آيا او مؤمن است؟!
فرمود: نه.
گفتم: مسلمان است؟
فرمود: بلى.
📚سیمای جهان در عصر امام زمان عج، ج 1، ص 99
#امام_زمان
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
🧩 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🎲 وَ قَالَ (عليه السلام): كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ وَ مَا ابْتَلَي اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَحَداً بِمِثْلِ الْإِمْلَاءِ لَهُ
🧲 احسان الهی :
و درود خدا بر او فرمود: با احسان پیاپی خدا، گناهكار را گرفتار كند و پرده پوشی خدا او را مغرور سازد، و با ستایش مردم فریب خورد و خدا هیچ كس را همانند مهلت دادن، مورد آزمایش قرار نداد.
📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۲۶۰
نمایان ساختن تمام بدن برای زوج رواست و سر و گردن را می توان در برابر پسر و برادر آشكار كرد، اما در برابر نا محرم باید از چهار پوشش استفاده كرد: پیراهن (درع)، روسری (خمار)، پوششی وسیع تر از روسری كه بر روی سینه می افتد (جلباب) و چادر (ازار).
(مجمع البحرین).
#زن_عفت_افتخار
#زن_زندگی_اگاهی
#حجاب
@kalam_maesoumin
💙| امام صادق علیه السلام:
هرکس سوره جمعه را
در هر شب جمعه بخواند
کفاره گناهان
مابین دو جمعه خواهد بود.
#شب_جمعه
#جمعه
@kalam_maesoumin
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
اُمّتي اُمّةٌ مُبارَكَةٌ، لا يُدْرى أوَّلُها خَيْرٌ أو آخِرُها خَيْرٌ .
امّت من امّت خجسته اى است كه معلوم نيست كه اوّل آن بهتر است يا آخر آن.
[كنز العمّال : 34451.]
#امت_پیامبر
#هفته_وحدت
@kalam_maesoumin
#امام_حسین
از امام صادق(ع) سؤال شد:
یابن رسولالله مگر همه اهل بیت(ع) کشتی نجات نیستند، چرا میگویند: «انالحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة» حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است. امام صادق(ع) فرمودند:
«کلنا سفن النجاة ولکن سفینة جدی الحسین أوسع وفی لجج البحار أسرع»
همه ما اهل بیت کشتیهای نجاتیم، ولی کشتی جدم حسین علیه السلام وسیعتر و در عبور از امواج سهمگین دریاها سریعتر است.
بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۳۲۲، حدیث ۱۴
@kalam_maesoumin
حضرت صادق علیه السلام در حالی که هنوز امام مهدی علیه السلام متولد نشده، برای دوران غیبت او این چنین ناله می زند: «سَیِّدِی غَیْبَتُکَ نَفَتْ رُقادِی وَضَیَّقَتْ عَلَیَّ مِهادِی وَابْتَزَّتْ مِنِّی راحَةَ فُؤادِی سَیِّدِی غَیْبَتُکَ أَوْصَلَتْ مُصابِی بِفَجائِعِ الاَْبَدِ؛ آقای من! غیبت تو خواب را از دیدگانم ربُوده وبسترم را بر من تنگ ساخته و آسایش قلبم را از من سلب نموده است. ای آقای من! غیبت تو اندوه مرا به فجایع ابد پیوند داده است.»
سدیر می گوید: در چنین حالی که امام صادق علیه السلام را آن گونه دیدیم، عقل از سرمان پرید و از شدّت جزع قلوبمان چاک چاک گردید... و گفتیم: ای فرزند بهترین خلایق! چشمانت گریان مباد! از چه حادثه ای اشکتان روان و سرشک از دیدگان ریزان است؟ حضرت صادق نفس عمیقی کشید که بر اثر آن [غم] درونش برآمد و هراسش افزون شد، آن گاه فرمود: «نَظَرْتُ فِی کِتابِ الْجَفْرِ صَبِیحَةَ هذا الْیَوْمِ... وَتَأَمَّلْتُ فِیهِ مَوْلِدَ قائِمِنا وَ غَیْبَتَهُ وَابْطاءَهُ وَطُولَ عُمْرِهِ وَبَلْوَی الْمُؤْمِنِینَ فِی ذلِکَ الزَّمانِ وَتَوَلُّدَ الشُّکُوکِ فِی قُلُوبِهِمْ مِنْ طُولِ غَیْبَتِهِ؛ صبح امروز به کتاب جفر نگریستم... و تأمّل کردم در آن درباره میلاد قائم ما و غیبت او و تأخیر آن و طول عمرش و گرفتاری مؤمنان در آن زمان و پیدایش شکوک در قلوب آنها بر اثر طول غیبتش.»
گفتنی است که جفر علمی است که ابن خلدون، جرجانی و صاحب کشف الظنون به صحّت آن و وجود کتاب جفر اعتراف کرده اند و تصریح کرده اند که امام صادق علیه السلام و حضرت رضا علیه السلام حوادث آینده را طبق این کتاب خبر داده اند و آن چنان که خبر داده اند، واقع شده است.
📌 #نشانه_های #مسلمانی
#پيامبر اکرم(ص) به امیرمومنان #علی(ع) فرمود:
يا علي! چهار چيز است که در وجود هر کسی باشد، اسلامش کامل است:
1⃣ #راستي،
2⃣ #سپاسگزاري،
3⃣ #حيا،
4⃣ #اخلاق_نيکو.
📚حرانی، تحف العقول، ص۹
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
يَا عَلِيُّ
وَ اَلَّذِي بَعَثَنِي بِالنُّبُوَّةِ وَ اِصْطَفَانِي عَلَى جَمِيعِ اَلْبَرِيَّةِ
لَوْ أَنَّ عَبْداً عَبَدَ اَللهَ أَلْفَ عَامٍ مَا قُبِلَ ذَلِكَ مِنْهُ إِلاَّ بِوَلاَيَتِكَ وَ وَلاَيَةِ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ،
وَ إِنَّ وَلاَيَتَكَ لاَ تُقْبَلُ إِلاَّ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكَ وَ أَعْدَاءِ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ،
بِذَلِكَ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ،
فَمَنْ شٰاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شٰاءَ فَلْيَكْفُرْ .
📚 بحار الأنوار ۲۷ . ۶۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۲ ربیعالاول ۱۴۱۸ (۲۶تیر۱۳۷۶)؛
سالروز رحلت آیتالله العظمی سید رضا بهاءالدینی؛
اعجوبهی فقاهت،و معنویت؛
عارفی که آیتالله العظمی بهجت به دستبوسی ایشان مشرف میشد و در آخرین دیدارش هنگام خروج، کنار در ایستاد و فرمود؛
امام زمان(عجلالله فرجه) به دیدن آیت الله بهاءالدینی تشریف میآوردند و این خیر و برکتِ حضورِ حضرت ، به همسایهها هم میرسید.
عارفی که دربارهی قائم مقام رهبری(منتظری)، میفرمود؛
«ما این طور نمی بینیم، چون خدا نمی خواهد، هر چند بعضی تلاش می کنند . خیال می کنند می توانند برای شیعه از جانب خود رهبر و مرجع درست کنند .
کسی که ما به او امیدواریم آقای خامنه ای است .»
و پس از تحقق این پیشگویی فرمود؛
«باید به او کمک کرد که تنها نباشد . »
و قتی پرسیدند چه کسی به شما گفته بود؟
پاسخ فرمودند؛
حضرت سلمان(سلامالله علیه).
در یکی از دیدارها؛
آیت الله بهاءالدینی دست مقام معظم رهبری را بوسیدند.
و ثمرهی یک دستورالعملشان، تشرف مقام معظم رهبری خدمت امام زمان(عجلالله فرجه) بود.
منبع؛
نردبان آسمان، سیری در آفاق، مستند معراج روح، و ...
➖آبرو بردن ممنون
🛑…عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«هرکس به ضرر مؤمنی ماجرایی را نقل کند و قصدش این باشد که آبرویش را ببرد و شخصیتش را بشکند تا از چشم مردم بیفتد،
خداوند او را از ولایت خود خارج میکند تا تحت ولایت شیطان قرار گیرد.
اما شیطان هم او را (تحت ولایت خود) نمیپذیرد!»
📚الكافي، ج۲، ص۳۵۸
⭕️ امتحان شیعیان در آخرالزمان
💚 امامصادق(علیه السلام)، درباره شدت فتنه های زمان غیبت میفرمایند:
🌸 «وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُن؛و اللَّهِ لَتُمَیَّزُنَّ؛ و اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ؛حتَّى لَا یَبْقَى مِنْکُمْ إِلَّا الْأَنْدَر...»
🌼 «به خدا سوگند شما خالص میشوید. به خدا سوگند شما از یکدیگر_جدا میشوید.به خدا سوگند شما غربال خواهید شد. تا اینکه از شما شیعیان باقی نمیماند جز گروه بسیار کم و نادر. دراین میان کسانی نجات خواهندیافت که: خود را در زمان غیبت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نزدیک و نزدیکتر کنند؛ خود را از رذایلاخلاقی پاک کنند و به صفات حسنه نیکو گردانند.
✍️ شناخت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و دعای فراوان برای سلامتی و ظهور ایشان، و ترک گناه و افزایش معرفت و آگاهی بخشیدن به دیگران و دستگیری از دیگران راه نجات در این دوران پر از فتنه است.»
📚منبع: بحارالانوار، ج۵، صفحه٢١۶
#امام_زمان
@kalam_maesoumin
➖صِله رحم کنید حتی به اندازه یک سلام
🛑الإمامُ عليٌّ عليه السلام : صِلُوا أرحامَكُم و لو بالسَّلامِ، يقولُ اللّه ُ تباركَ و تعالى : «وَ اتَّقُوا اللّه َ الّذي تَساءَلُونَ بهِ و الأَرْحامَ إِنَّ اللّه َ كانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبا»
🔰امام على عليه السلام : با يك سلام هم كه شده صله ارحام كنيد ؛ زيرا خداوند تبارك و تعالى مى فرمايد : «از خدايى كه به نام او از يكديگر چيزى مى طلبيد ، بترسيد و از بريدن خويشاونديها پروا كنيد ، همانا خداوند ناظر بر اعمال شماست» .
📚:الخصال ج2 ص 613
⏰ #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🕰 وَ قَالَ (عليه السلام): إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ.
⏳ از دست دادن فرصت :
و درود خدا بر او فرمود: از دست دادن فرصت، اندوهبار است.
📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۱۱۸
🌼 دختران مومن
سه ویژگی دارند:
متکبر،بخیل و ترسو هستند!
ﺍمیرالمؤمنین ﻋﻠﯽ
( علیه السلام) ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:
ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻣﻮﻣﻦ ﺑﺎﯾﺪ
ﺍﯾﻦ ﺳﻪ ﺻﻔﺖ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ
ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﺪ ﺍﺳﺖ،ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ
🍀ﺍﻭﻝ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺘﮑﺒﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ
🍀ﺩﯾﮕﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺗﺮﺳﻮ ﺑﺎﺷﻨﺪ
🍀 ﺳﻮﻡ ﻫﻢ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺨﯿﻞ ﺑﺎﺷﻨﺪ
ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺘﮑﺒﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ
ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺑﺎ
ﻗﺎﻃﻌﯿﺖ ﻭ ﺗﺮﺷﺮﻭﯾﯽ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻨﻨﺪ
ﻭ ﺍﺯ ﺣﺮﻑ ﺯﺩﻥ ﺑﺎ ﻋﺸﻮﻩ ﻭ ﺗﺒﺴﻢ ﮐﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﻣﯿ ﮑﻨﺪ ﺑﭙﺮﻫﯿﺰﻧﺪ
ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻫﻢ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺑﺎ ﺷﺨﺼﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺩﺍﺭﺩ
ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺨﯿﻞ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﺣﻔﻆ ﻣﺎل ﺧﻮﺩ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ،ﮐﻤﺎﻝ ﺩﻗﺖ ﻭ ﻭﺳﻮﺍﺱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺮﺝ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺩﺍﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻫﻤﺴﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺷﺪ.
📚 خصال، ج ۱، ص ۳۱۷
#زن_عفت_افتخار
#زن_زندگی_اگاهی
#حجاب زیبا
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
اُمَّتي هذهِ اُمّةٌ مَرْحومةٌ .
اين امّت من، امّتى مرحوم (در سايه رحمت حق) است.
[كنز العمّال : 34452.]
#امت_پیامبر
#هفته_وحدت
@kalam_maesoumin
«امام جعفرصادق (علیهالسلام)»: اُغزوا تُوَرِّثوا ابناءَكُم مَجداً. در جبهههای نبرد با دشمن همواره آماده و در راه خدا جهاد نمائید كه شرف و افتخار را بعد از خود برای فرزندانتان به یادگار خواهید گذاشت. (وسائل، ج ١١، ص ٩)
#هفته_دفاع_مقدس
#دفاع_مقدس
@kalam_maesoumin
➖عاقبت اصحاب پیامبر بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله
🛑 قالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع إِنَّ الْعَامَّةَ يَزْعُمُونَ أَنَّ بَيْعَةَ أَبِي بَكْرٍ حَيْثُ اجْتَمَعَ النَّاسُ كَانَتْ رِضًا لِلَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَفْتِنَ أُمَّةَ مُحَمَّدٍ ص مِنْ بَعْدِهِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ وَ مَا يَقْرَءُونَ كِتَابَ اللَّهِ أَ وَ لَيْسَ اللَّهُ يَقُولُ- وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ إِنَّهُمْ يُفَسِّرُونَ عَلَى وَجْهٍ آخَرَ فَقَالَ أَ وَ لَيْسَ قَدْ أَخْبَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنِ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْأُمَمِ أَنَّهُمْ قَدِ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ حَيْثُ قَالَ- وَ آتَيْنا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يُرِيدُ وَ فِي هَذَا مَا يُسْتَدَلُّ بِهِ عَلَى أَنَّ أَصْحَابَ مُحَمَّدٍ ص قَدِ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ.
🔰عمرو بن ابى المقدام از پدرش روايت كند كه گويد: بامام باقر عليه السّلام گفتم: 👈اهل سنت پندارند كه چون همه مردم زير بار بيعت ابو بكر رفتند پس اين كار مورد رضايت خداى عز و جل نيز بود،👉 و خداوند چنان نيست كه امت محمد (ص) را پس از او بفتنه اندازد و گمراه كند!؟
حضرت باقر عليه السّلام فرمود: آيا كتاب خدا (قرآن) را نخواندهاند، آيا خدا نمي فرمايد: «و محمد جز فرستادهاى نيست كه پيش از او فرستادگانى درگذشتهاند آيا اگر او بميرد يا كشته شود شما بعقب باز گرديد، و هر كه بعقب باز گردد زيانى بخدا نرساند و خداوند پاداش دهد سپاسگزاران را» (سوره آل عمران آيه ١۴۴). عرض كردم: آنها اين آيه را جور ديگرى تفسير كنند.فرمود: آيا چنان نيست كه خداى عز و جل از امتهاى پيش از ايشان خبر داده كه آنها پس از آمدن دليلهاى قاطع روشن اختلاف كردند در آنجا كه فرمايد:
«و بعيسى بن مريم حجتها (و دليلهاى روشن) داديم و او را بروح القدس كمك كرديم، و اگر خدا ميخواست آنها كه پس از پيغمبران آمدند با وجود دليلهائى كه بر ايشان آمده بود با يك ديگر كارزار نمي كردند، ولى باز هم اختلاف كردند، از آنها كسانى بودند كه ايمان داشتند و كسانى بودند كه كفر ورزيدند، و اگر خدا ميخواست با هم كارزار نمي كردند ولى خدا هر چه خواهد ميكند» (سوره بقره آيه ٢۵٣) و همين آيه دليل است بر اينكه اصحاب محمد (ص) نيز پس از او اختلاف كردند پس برخى ايمان داشتند و برخى كافر شدند. (مقصود امام عليه السّلام اين است كه وقوع اختلاف و ارتداد امتها پس از پيمبرشان مطلبى است كه بصريح قرآن اتفاق افتاده و شده است و چنان نيست كه خداوند امتى را كه پيغمبرشان از دنيا رفت از ارتداد و گمراهيشان جلوگيرى كند
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج٨، ص: ٢٧۰
➖جواب دندان شکن امیرالمومنین علیه السلام به خباثت غاصبان خلافت
🛑فقَالَ أَبُو بَكْرٍ حَدِيثٌ سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ لَا يَجْمَعُ أُمَّتِي عَلَى ضَلَالٍ وَ لَمَّا رَأَيْتُ اجْتِمَاعَهُمْ اتَّبَعْتُ حَدِيثَ النَّبِيِّ ص وَ أَحَلْتُ أَنْ يَكُونَ اجْتِمَاعُهُمْ عَلَى خِلَافِ الْهُدَى وَ أَعْطَيْتُهُمْ قَوَدَ الْإِجَابَةِ وَ لَوْ عَلِمْتُ أَنَّ أَحَداً يَتَخَلَّفُ لَامْتَنَعْتُ قَالَ فَقَالَ عَلِيٌّ ع أَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ حَدِيثِ النَّبِيِّ ص إِنَّ اللَّهَ لَا يَجْمَعُ أُمَّتِي عَلَى ضَلَالٍ أَ فَكُنْتُ مِنَ الْأُمَّةِ أَوْ لَمْ أَكُنْ قَالَ بَلَى قَالَ وَ كَذَلِكَ الْعِصَابَةُ الْمُمْتَنِعَةُ عَلَيْكَ مِنْ سَلْمَانَ وَ عَمَّارٍ وَ أَبِي ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادِ وَ ابْنِ عُبَادَةَ وَ مَنْ مَعَهُ مِنَ الْأَنْصَارِ قَالَ كُلٌّ مِنَ الْأُمَّةِ فَقَالَ عَلِيٌّ ع فَكَيْفَ تَحْتَجُّ بِحَدِيثِ النَّبِيِّ ص وَ أَمْثَالُ هَؤُلَاءِ قَدْ تَخَلَّفُوا عَنْك
🔰ابو بكر گفت: بخاطر حديثى كه از رسول خدا (ص) شنيده بودم كه خداوند نميگذارد امت من بر گمراهى اتفاق و اجماع داشته باشند و چون ديدم همگى اجماع كردهاند از حديث پيغمبر پيروى نمودم كه اجتماعشان را بر خلاف راه هدايت محال ميديدم و زمام پذيرش خود را بدست آنان سپردم و اگر ميدانستم كه يكنفر مخالفت ميكند از پذيرش اين كار خوددارى مينمودم حضرت فرمود: على عليه السّلام فرمود:
اما آنچه از پيغمبر نقل كردى كه فرموده است (امت من بر گمراهى اتفاق و اجماع نكنند) من از افراد اين امت بودم يا نبودم؟ گفت: بلى بودى فرمود: هم چنين آن عدهاى كه از بيعت تو خود- دارى كردند مانند سلمان و عمار و ابى ذر و مقداد و ابن عباده و از طايفه انصار هر كس كه با او بود از امت بودند يا نه؟ گفت: همگى از امت بودند على عليه السّلام فرمود: پس چگونه حديث پيغمبر را دليل مىآورى؟ با اينكه اين گونه افراد از بيعت تو خوددارى نمودهاند؟
📚: الخصال، ج2، ص: 549