➖حاجتت را بخوا
🛑مَا رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ اَلْكُلَيْنِيُّ فِي كِتَابِ (اَلرَّسَائِلِ) عَمَّنْ سَمَّاهُ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَنَّ اَلرَّجُلَ يَجِبُ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى إِمَامِهِ مَا يَجِبُ أَنْ يُفْضِيَ بِهِ إِلَى رَبِّهِ قَالَ: فَكَتَبَ: «إِنْ كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَحَرِّكْ شَفَتَيْكَ، فَإِنَّ اَلْجَوَابَ يَأْتِيكَ»
🔰یکی از اصحاب امام هادی صلواتاللهعلیه گوید:
خدمت حضرت نامهای بدین مضمون نوشتم:
«شخصی دوست دارد با امام زمانش راز و نیاز كند و مشكلات خود را با ایشان در میان بگذارد، همان گونه كه با خدایش راز و نیاز کرده و حوائجش را اظهار میكند؛ او باید چه كند؟»
حضرت در پاسخ مرقوم فرمودند:
«هرگاه حاجتی داشتی، فقط لبهای خودت را حركت بده و مطمئن باش كه جواب به تو خواهد رسید.»
📚:کشف المحجة لثمرة المهجةج۱ ص۲۱۱
❌ اخلاق ناپسند اجتماعی ممنوع.
امام #هادی(ع) فرمود:
أَلْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ، وَ الزَّهْوُ جالِبُ الْمَقْتِ، وَ الْعُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ داع إِلَى الْغَمْطِ وَ الْجَهْلِ، وَ الْبُخْلُ أَذَمُّ الاَْخْلاقِ وَ الطَّمَعُ سَجِيَّةٌ سَيِّئَةٌ:
👇👇👇👇👇👇
#حسد نيكويي ها را نابود سازد،
و #دروغ، دشمنى آوَرَد،
و #خودپسندى مانع از طلب دانش و خواهنده خوارى و جهل گردد،
و #بخل ناپسنديده ترين خُلق و خوى است،
و #طمع خصلتى ناروا و ناشايست است.
✅ #اخلاص در #ولایت #امان برای #شیعیان
❖ولایت خود را خالص کن...
💠 سهل بن یعقوب (ابونؤاس مؤذّن) میگوید: روزی به امام هادی علیهالسلام عرض کردم: آقای من! دربارهی میمنت و نحوست روزهای هر ماه، حسن بن عبدالله بن مطهر با سند خود حدیثی را از آقای ما امام صادق علیهالسلام برایم نقل کرد که آن را خدمت شما عرضه میکنم. حضرت فرمود: انجام بده.
وقتی آن را عرضه داشتم، عرض کردم: آقای من! در بیشتر این روزها به خاطر نحوست و نگرانیها نمیشود سفر کرد، اگر ضرورتی پیش آمد چه کنیم که از نحوست و شر آنها در امان باشیم؟
حضرت امام هادی علیهالسلام فرمودند:
🔹« يَا سَهْلُ، إِنَّ لِشِيعَتِنَا بِوَلَايَتِنَا عِصْمَةً، لَوْ سَلَكُوا بِهَا فِي لُجَّةِ الْبِحَارِ الْغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ الْبَيْدَاءِ الْغَائِرَةِ، بَيْنَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ، وَ أَعَادِي الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ، لَأَمِنُوا مِنْ مَخَاوِفِهِمْ بِوَلَايَتِهِمْ لَنَا، فَثِقْ بِاللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ أَخْلِصْ فِي الْوَلَاءِ لِأَئِمَّتِكَ الطَّاهِرِين، وَ تَوَجَّهْ حَيْثُ شِئْتَ، وَ اقْصِدْ مَا شِئْت»
🔸 ای سهل! شیعیان ما با ولایت ما در اماناند،
اگر با ولایت ما در دل امواج دریاهای ژرف، و میان درندگان و گرگها و دشمنان جن و انس در دلِ دوردستترین بیابان، راه پیمایند، به برکت ولایت ما از خوف و خطر آنها ایمن هستند،
پس به خدا توکل و اعتماد كن و ولايت و سرسپردگی خود را به امامان پاک خود "علیهم السلام" خالص گردان، و هر جا خواستی برو و کاری که میخواهی، انجام بده.
📚 الأمالي (للطوسي) ؛ ص277
#امام_هادی علیهالسلام
28.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 آیت الله سیستانی #شهید میشدند، اگر جمهوری اسلامی به تحقق فتوای ایشان کمک نمیکرد
#کلیپ_اختصاصی
🎙 #تاریخ_شفاهی به بیان آیت الله اراکی حفظه الله
6⃣ قسمت ششم
📽مشاهده قسمت اول
📽مشاهده قسمت دوم
📽مشاهده قسمت سوم
📽مشاهده قسمت چهارم
📽مشاهده قسمت پنجم
🔸گوشه ای دستاوردهای #جمهوری_اسلامی
🙏لطفا تولیدات اختصاصی #سدید را با ذکر منبع منتشر نمایید📚
┄┅┅═❅❅ ❇️ ❅❅═┅┅┄
در #کانال_سدید عضو شوید 👇
https://eitaa.com/joinchat/1919877395Cbf746dc687
📌پیشینه شناسی خبر #لیلة_الرغائب
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر #حسینیان_مقدم:
برای خواندن مقاله که کوتاه و مختصر است به لینک مراجعه کنید:
👇👇
https://hhmoghadam.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=12992
در این مقاله:
◀️لیله الرغائب ساخته اهل تسنن است
◀️از منابع سنی به منابع شیعه راه یافته
◀️ تعدادی از علمای شیعه به آن بی توجه بوده و قبول نداشته اند و...
📌بنابراین عبادت در این شب را به نیت #رجاء انجام دهیم.
مادرِ متوکّل لعنه الله ، برای شفای او به إمام هادی علیه السّلام متوسل میشود.
قَالَتْ لَهُ کُنْتُ قَدْ نَذَرْتُ فِی عِلَّتِکَ لَمَّا أَیِسْتُ مِنْکَ إِنْ عُوفِیتَ حَمَلْتُ إِلَیْهِ مِنْ مَالِی عَشَرَةَ آلَافِ دِینَارٍ فَحَمَلْتُهَا إِلَیْهِ وَ هَذَا خَاتَمِی عَلَی الْکِیسِ .....
🛑کلینی رحمه الله روایت کرده از إبراهيم بن محمّد طاهرى که متوكّل بر اثر دُمل و زخم بزرگ و عميقى كه درآورد بيمار شد و به مرگ نزدیک شد و أحدى جرأت نكرد با ابزار آهنى او را جراحى كند. مادرش نذر كرد اگر او خوب شود ، پول بسيارى برای إمام هادی عليه السّلام از ثروت خودش بفرستد. فتح بن خاقان وزير متوكّل به متوكّل گفت اى كاش مرا نزد أبوالحسن علیّ بن محمد مىفرستادى ، زيرا او معالجه تو را مىداند. متوكّل كسى را نزد آن حضرت فرستاد و مرض او را شرح داد ، فرستادهٔ او اين دستور را آورد كه پِشكلهایی که از گوسفند زیر پایش ریخته را بگيرند و با گلاب مخلوط كنند و روى دُمل گذارند. وقتی قاصد ، دستور را آورد و به آنها گزارش داد ، آن را به باد مسخره گرفتند. خاقان گفت بخدا به آنچه كه گفت داناتر است. از اين روی به دستور حضرت عمل كردند. متوكّل را خواب گرفت و دردش آرام شد و دُمل سر باز كرد و آنچه در آن بود بيرون آمد و مژدۀ سلامتى او را به مادرش دادند. او ده هزار اشرفی را در کیسه گذاشت و مْهرِ خودش را بر آن زده و براى إمام عليه السّلام فرستاد. متوكّل نیز از بيمارى خود بهبودى كامل يافت.
بطحائى نزد متوكّل سخنچينى كرد كه پول و اسلحه براى آن حضرت مىفرستند و او قصد شورش دارد. متوکّل به سعيد حاجب دستور داد كه شبانه بخانۀ آن حضرت حمله کن و هرچه پول و اسلحه نزد او يافتى بردار و براى من بفرست. إبراهيم بن محمّد گويد👈 سعيد حاجب گفت من شبانه بخانۀ آن حضرت رفتم و نردبان را به همراهم بردم ، سر بام رفتم و چون در تاريكى به يكى از پلكانها سرازير شدم نمىدانستم از كجا وارد خانه شوم ، دیدم إمام فرياد زد اى سعيد ، بجاى خود باش تا برايت شمع بياورند. طولى نكشيد كه شمعى آوردند و من فرود آمدم ،👉 ديدم آن حضرت ، روپوشی پشمينى پوشيده و كلاه پشمينى بر سر نهاده و سجاده روى حصير برابر اوست و ترديد نداشتم كه مشغول نماز بوده. بمن فرمود اين اتاقها در اختيار توست همه را بگَرد. من به همۀ اطاقها رفتم و بازرسى كردم و چيزى را جز يك كيسه اشرفى كه مُهرِ مادر متوكّل را داشت و كيسه ديگرى هم سر به مُهر بود را نیافتم. بمن فرمودند اين جانماز را هم بازرسى كن. من آن را برداشتم و يك شمشير غلاف كرده و ساده زير آن بود ، آنها را برداشته و نزد متوكّل بردم. او چون به مُهر مادرش نگاه كرد او را خواست. مادرش نزد او آمد و يكى از خدمتكاران مخصوص بمن گزارش داد كه مادرش به او گفت در بيمارىِ تو من از بهبودت ناامید شدم و نذر كردم كه اگر سالم شدى ، از پول خودم ده هزار اشرفى براى او بفرستم و آنها را فرستادم و اين هم مُهر من است كه بر كيسه است. او كيسۀ ديگر را گشود و در آن چهارصد اشرفى بود ، و او يك كيسۀ اشرفى را بر آنها افزود و بمن فرمان داد كه آن را براى إمام ببرم. من آنها را بردم و آن شمشير را با سه كيسه پرداختم و به آن حضرت گفتم اى آقاى من ، بر من سخت است اين مأموريت دربارۀ شما. در پاسخ فرمودند ستمگران بزودى خواهند دید كه چه سرانجامى خواهند داشت.
📚:کافی ۱ / ۴۹۹ ، حدیث ۴.
🔻 پيرامون ليلة الرغائب ( ١ )
🔸 ماه رجب از ماه هاى بسيار پرفضيلت است و از روایات متعددي که معصومين علیهم السلام درباره اين ماه بیان کردهاند، می توان به اهمیت بالای آن پی برد.
اولين شب جمعه ماه رجب با عنوان ( ليلة الرغائب ) يعني شب بردن ثواب بسيار شهرت يافته است.
مبناي ليلة الرغائب نيز روایتی منسوب به پيامبر اكرم (ص) است که در برخی از کتابهاي ادعيه ذكر شده است.
انجام اعمال لیله الرغائب از گذشته در بین عوام اهل سنت رواج داشته و ظاهرا از مجامع سني به فضاي فكري شيعه راه يافته و مشهور شده است.
محدثان و عالمان شیعه و سنی نظرات متفاوتی در رابطه با اعتبار این روایت دارند. تا جايي كه برخی از ايشان این روایت را جعلی دانسته و درنتیجه نماز ليلة الرغائب را هم بدعت میدانند.
و برخی ديگر اما روایت ليلة الرغائب را از نظر سند ضعیف دانسته، اما خواندن نماز آن را بر اساس قاعده ( التسامح في ادلة السنن ) جایز دانسته اند!
لازم به ذكر است كه متأسفانه در سالهای اخیر، بنابر یک سهل انگاري و عدم دقت كافي و يا اعتقاد اشتباه از سوي برخي رسانه ها لیلة الرغائب را به معنای ( شب آرزوها ) نامگذاری و معرفي کردهاند!!!
⭕️ اين در حالي است كه روايت لیله الرغائب از سوي حديث پژوهان و كارشناسان علوم حديث از دو جهت مورد خدشه قرار گرفته است.
١- از نظر سند و ماخذ آن. ( رجال الحديث و سند شناسي)
٢- از نظر محتوا و مضمون.( دراية الحديث و متن شناسي ).
💠 منابع ليلة الرغائب
در بررسی سندي و كنكاش از مصادر اوليه ليلة الرغائب گفته شده که اصل اين داستان در منابع روایی اهل سنت بوده و در كتابهاي شیعه تا قبل از اقبال الاعمال سید بن طاووس چنين چيزي به چشم نمي خورد و اولین بار ایشان، این موضوع را در کتاب خود نقل کرده است.
از اين رو بسياري از صاحب نظران احتمال داده اند كه این جريان از منابع اهل سنت به كتابهاي شیعه وارد شده باشد.
ظاهراً در بین اهل سنت ، قدیمی ترین منبعی که این روایت را ذکر کرده، کتاب ( احیا علوم الدین ) غزالي در قرن پنجم هجری قمری است.
غزالی بعد از ذکر نماز ليلة الرغائب میگوید:
در نظر من این نماز مستحب است، چراکه در طول سالها تکرار شده ... و مردم سرزمین قدس بر آن مواظبت کردهاند و به همین خاطر ترجیح دادم آن را بازگو کنم.
📌 با اين همه اما بر اساس برخي پژوهش هاي صورت گرفته اولين منبعي كه در بين شيعيان به نقل روايت ليلة الرغائب پرداخته کتاب ( مفید العلوم و مبید العموم ) منتسب به شخصی به نام ( محمد بن عباس خوارزمی ) است که این روایت را در آنجا بدون ذكر سند و منبع نقل کرده است.
بعد از او سید بن طاووس در کتاب ( اقبال الاعمال ) و پس از وی ابن باقی در کتاب ( اختیار المصباح الکبیر ) نیز روایت را بدون ذکر سند آورده اند.
سپس علامه حلی در اجازه کبیرش به بنی زهره با ذکر سند خود تا روایت، به نقل آن پرداخته و در کتاب منهاج الصلاح، آداب نماز لیلة الرغائب را از قول جابر بن یزید جعفی آورده است.
و پس از ايشان در قرنهاي بعدی توسط محدثانی مانند کفعمی، شیخ حر عاملی و شیخ عباس قمی و... اين روایت باز نقل شده است.
در يادداشت بعد به بررسي ديدگاههاي برخي از صاحب نظران شيعه و سني در رابطه با اعتبار ليلة الرغائب خواهيم پرداخت.
📚 رجوع كنيد به :
١- احیا علوم الدین - امام محمد غزالي - طبع بیروت دارالکتاب العربی ج ١ ص ٢٠٣.
٢- مفید العلوم و مبید الهموم - محمد بن عباس خوارزمي - طبع بیروت ، ص ١٧١.
٣- الاقبال بالاعمال الحسنة - سید ابن طاووس - دار الكتب الإسلاميه تهران - ج ٢ ص ٦٣٢.
٤-اختیار المصباح الکبیر - ابن باقی قرشی - ج ٢ ص ٢٢٩.
٥- منهاج الصلاح فی اختصار المصباح - علامه حلي - ص ٤٥٧.
٦- بحارالانوار - مجلسي - طبع بيروت ج ٩٥ ص ٣٩٥.
٧- البلد الامین و الدرع الحصین - ابراهيم بن علي كفعمي - طبع بيروت ، ص ٦٩.
٨- وسائل الشيعة آل البيت - شيخ حر عاملي - ج ٨ ص ٩٨ باب ٦ باب استحباب صلاة الرغائب… روايت ١ شماره ١٠١٧٢.
@nokaterjalie
نقل مطالب صرفا با ذكر ماخذ آن بلا مانع است.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔻 پيرامون ليلة الرغائب ( ٢ )
🔸 حدیث لیلة الرغائب به نقل از ( انس بن مالک ) بیان شده است.
صرف نظر از اينكه اين روايت در تمام منابع شيعي بصورت مرفوعه و فاقد سند از ( انس ) نقل شده اما مشكل بزرگتر در عدم وثاقت همين راوي است كه به كلي صحت انتساب اين روايت به پيامبر (ص) را مخدوش مي سازد.
⭕️ انس بن مالك بن نضر انصاري علي رغم اينكه خادم رسول خدا (ص) بود اما وثاقتش محرز نيست و بلكه روايات متعددي در مذمت و تقبيح او وجود دارد بطوري كه بر اساس برخي نقلها وي نسبت به امام علي (ع) بغض و كينه خاصي داشته و واقعه غدير را نيز انكار كرده است.
از اين رو ابن الغضائري و برخي ديگر از صاحب نظران علم رجال در مورد وي تصريح كرده اند كه او ضعيف است و به رواياتش توجه نمي شود.
🔹 بر اين اساس تعدادي از علماي شيعه به صراحت روايت ليلة الرغائب را فاقد اعتبار دانسته و حتي برخي آن را به حسب محتوا از جعليات شمرده اند.
📌 مرحوم مجلسی در زاد المعاد در اعمال ماه رجب ابتدا می نویسد: و قد ذکروا فی کتب الأدعیه صلاه خاصه لکل لیله من هذا الشهر، و حیث لم أجد لها سندا معتبرا لم أحب أن أوردها، و حیث کانت مشهوره جدا فقد أوردتها علی سبیل الإجمال…
يعني در کتب ادعیه برای هر شب از ماه رجب نماز مخصوصی را ذکر کرده اند و چون سند معتبری ندارد دوست ندارم آنها را ذکر کنم اما به جهت آن که جدا مشهور است اجمالا آنها را ذکر می کنم
آنگاه در ادامه مي گويد:
و ذکر لکل من هذه الصلوات ثواب کثیر لم نذکره بناء علی عدم الاعتماد علی السند، … و بعضها الطویل منها و التی تقع بین صلاتی المغرب و العشاء و یجب أن تقع بعد دخول وقت العشاء لا یخلو أداؤها من إشکال، و لهذا لم نورد فی هذه الرساله صلاه لیله الرغائب المشهوره مع أنها منقوله عن طرق العامة.
يعني برای هر یک از این نمازها ثواب فراوانی بیان شده که به دلیل غیر قابل اعتماد بودن سند از ذکر آنها خود داری می کنم، و بعضی از نمازهای ذکر شده طولانی است و باید بین نماز مغرب و عشا خوانده شود و ناچار بعد از داخل شدن وقت نماز عشا خوانده می شود و این خالی از اشکال نیست، به این جهت و به دلیل عامی بودن سند، نماز لیله الرغائب را در این رساله ذکر نکردم.
📌 مرحوم محمد تقي شوشتری نیز این حدیث را به دلیل اینکه صرفا از طريق اهل سنت نقل شده است را،غیر معتبر و غیر قابل اعتماد می داند.
📌 مرجع فقيد مرحوم فاضل لنکرانی نيز در جواب سؤال از مستحب بودن نماز لیلة الرغائب در اولین شب جمعه از ماه رجب و روزه روز پنجشنبه قبل از آن مرقوم داشته اند: فضیلت لیلة الرغائب و روزه روز پنجشنبه قبل از آن را، علامه مجلسی در اجازه علامه به بنی زهره و از کتاب اقبال روایت کرده است که در اعتبار هر دو روایت تأمل و اشکال است و لذا حکم به استحباب نماز لیلة الرغائب و روزه روز قبل از آن مشکل است.
🔹 در میان محدثان و علمای اهل سنت نیز برخی این حدیث را نپذیرفتهاند.
📌 ابن جوزی بعد از نقل حدیث با متنی شبیه آنچه سید بن طاووس نقل کرده است، میگوید:
هذا حدیث موضوع علی رسول الله صلی الله علیه وسلم، و قد اتهموا به ابن جهیم و نسبوه إلی الکذب، وسمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله مجهولون، وقد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم. قال المصنف: قلت: ولقد أبدع من وضعها.
يعني این حدیث به نام رسول خدا(ص) جعل شده است و ابن جهیم متهم به این جعل است که او را درغگو می دانند، و من از شیخ مان عبد الوهاب الحافظ شنیدم كه می گفت: تمامی رجال این حدیث از مجاهیل هستند و من تمامی کتب را جستجو کردم و نامی از آنان نیاقتم. بعد ابن جوزی می گوید: واضع این حدیث از بدعت گذاران است.
📌 ابن اثیر از دیگر علمای اهل سنت نيز این حدیث را جعلی میداند.
📌 ابن حجر عسقلاني هم سند آن را ضعیف دانسته است.
📌 نووی نيز در شرح صحیح مسلم نوشته است: نماز لیلة الرغائب بدعت و نتیجه آن، گمراهی و جهالت است و در آن امور غیرمشروع و ناپسند روشن و واضح است.
این گونه تعابیر از بزرگان شیعه و سنی در رد روايت ليلة الرغائب، اعتبار آن را به كلي زير سوال برده و از حجيت ساقط مي نمايد.
….ادامه دارد
📚 رجوع كنيد به :
١- بحارالانوار طبع بیروت ج ١٠٤ ص ١٢٣.
٢- معجم رجال الحديث ج ٤ ص ١٤٩ و در چاپ ديگر ج ٣ ص ٢٣٩ و ٢٤٠.
٣- رجال ابن الغضائري ص ٣٦.
٤- زاد المعاد - محمدباقر مجلسي - ص ٤٠ و ص ٤٢.
٥- النجعة في شرح اللمعة ج ٣ ص ١٠٣.
٦- جامع المسائل - فاضل لنكراني - ج ٢ ص ١٧٢.
٧- الموضوعات - ابن الجوزی ج۲ ص۱۲۶.
٨- جامع الاصول في احاديث الرسول -ابن اثیر مبارک بن محمد- ج۶ ص۱۵۴ شماره ۴۲۶۸.
٩- لسان المیزان - ابن حجر عسقلانی - طبع بيروت ج ٤ ص ٢٥٥.
١٠- شرح صحیح مسلم - محي الدين نووي - طبع بيروت - ج ۸ ص۲۰.
نقل مطالب فقط با ذكر ماخذ آن بلا مانع است.
@nokaterjalie
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📌ساختن #حمام توسط امام باقر(ع)
یکی از #شبهات و سوالهای فضای متداول که اهل بیت(ع) بجز #هدایت دینی مردم، چه کار دیگری کرده اند؟
در پاسخ می گوییم:
اگرچه وظیفه اصلی اهل بیت(ع) همان هدایت است، اما آنان خدمات فرهنگی و اجتماعی زیادی نیز داشته اند. به عنوان نمونه:
از عبيد اللَّه دابقی روايت شده است:
در #مدينه وارد حمّامى شدم؛ پيرمردى را ديدم كه #سرپرست حمّام بود. به او گفتم: اى پيرمرد، اين حمّام از آن كيست؟ پیرمرد گفت:
حمام مال أبى جعفر محمّد بن عليّ عليهما السّلام (امام باقر عليه السّلام) است.
گفتم: آيا ايشان خود نيز به حمّام مى آيند؟ پاسخ داد: آری.
وی وقتی می آید در حمام نوره گذاشته و خود را تمییز می کند.
📚کلینی، الکافی، ج6، ص497، ح7؛
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ، ج1، ص117.
➖ گریبان چاک زدن امام عسکری در شهادت امام هادی علیهما السلام
🛑 أَحْمَدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ کُلْثُومٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ وَ غَیْرِهِ قَالَ: خَرَجَ أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام فِی جَنَازَةِ أَبِی الْحَسَنِ علیه السلام وَ قَمِیصُهُ مَشْقُوقٌ فَکَتَبَ إِلَیْهِ أَبُو عَوْنٍ الْأَبْرَشُ قَرَابَةُ نَجَاحِ بْنِ سَلَمَةَ مَنْ رَأَیْتَ أَوْ بَلَغَکَ مِنَ الْأَئِمَّةِ شَقَّ ثَوْبَهُ فِی مِثْلِ هَذَا فَکَتَبَ إِلَیْهِ أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام یَا أَحْمَقُ وَ مَا یُدْرِیکَ مَا هَذَا قَدْ شَقَّ مُوسَی عَلَی هَارُونَ.
🔰محمد بن الحسن بن شمون و غیر او میگویند:
امام عسکری علیه السلام در تشییع بدن مطهر پدرشان حضرت هادی علیه السلام با گریبان چاک زده خارج شد. ابو عون ابرش که از نزدیکان نجاح بن سلمه بود گفت: کدام یک از امامان را دیدی یا خبرش به شما رسید که گریبان چاک کند؟
امام علیه السّلام در جواب او نوشت: نادان! این کار به تو مربوط نیست. حضرت موسی بر برادر خود هارون گریبان چاک کرد.
📚:رجال الکشی ۵۷۲
19.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 علت حمله به زیارت جامعه کبیره
💥 رمز انکار زیارت جامعه کبیره از سوی منحرفین
🔰 در بیان آیت الله غیب غلامی
ای که از زهر کین جان دادی.mp3
9.06M
🔺مَوْلاَيَ أَنْتَ اَلْحُجَّةُ عَلَى اَلْعِبَادِ، وَ اَلْهَادِي إِلَى اَلرَّشَادِ، وَ اَلْعُدَّةُ لِلْمَعَادِ
🔰امام هادی علیه السلام در زیارت غدیریه خطاب به امیرالمومنین علیه السلام:
مولاى من تو حجّت بر بندگانى و راهنماى به سوى راه راستى،و ذخيره روز معادى
📚المزار (للشهید الأوّل) ج ۱، ص ۶۴
📌 #خودکفایی و #اقتصادمقاومتی در سیره امیرمؤمنان علی(ع)
امیرمومنان #علی(ع) فرمود:
«مادامی که این امت- #مسلمان- لباس #بیگانه نپوشند و از غذاهای آنان استفاده نکنند، همواره در خیر و #نیکی خواهند بود و هنگامی که از غذا و لباس بیگانه استفاده کنند، خداوند آنان را #ذلیل خواهد کرد.»
📚برقی، المحاسن، ج2، ص410.
▫️#امام_هادی علیهالسلام میفرمایند:
🔸️سرزنش کردن، موجب بگومگو میشود
(اما با این حال) بهتر از کینه به دل گرفتن است.
🔹️الْعِتَابُ مِفْتَاحُ الْمَقَالِ (التَّقَالِي) وَ الْعِتَابُ خَيْرٌ مِنَ الْحِقْدِ.
📚 نزهة الناظر، ص۱۳۹.
📚اعلام الدین، ص ۳۱۱.
#نهج_البلاغه
🔹وَاعْلَمُوا أَنَّ هذَا الْقُرْآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِي لاَ يَغُشُّ وَ الْهَادِي الَّذِي لاَ يُضِلّ وَالْمُحَدِّثُ الَّذِي لاَ يَکْذِبُ
🔹بدانيد اين قرآن، پند دهنده اى است که هرگز کسى را نمى فريبدو هدايتگرى است که هيچ گاه گمراه نمى سازد و سخنگويى است که هرگز دروغ نمى گويد.
📚#خطبه_176
#سلام_بر_شهیدان ...
🔺حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله):
سوگند به آنکه جانم در دست اوست
هیچ کس بر شهدا سلام نمی کند مگر اینکه شهیدان سلام آنان را پاسخ می دهند ...
#یادشهداباصلوات
🟢عقل و ادب
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از ادب پرنور گشتهست این فلک
وز ادب معصوم و پاک آمد ملک
🔹چهره ظاهری، محسوس و مشاهدهپذیر «عقلانیت»، «ادب» است. به تعبیر #امیرمؤمنان علیه السلام: «الْأَدَبُ صُورَةُ الْعَقْلِ». به تعبیر دیگر، ادب از محصولات و ثمرات درختی است که ریشه آن عقل است: «الْأَدَبُ فِي الْإِنْسَانِ كَشَجَرَةٍ أَصْلُهَا الْعَقْلُ»
به همین دلیل «بیادبی» نشانه «بیخردی» دانسته شده است: «لَا عَقْلَ لِمَنْ لَا أَدَبَ لَهُ»
از خدا جوییم توفیق ادب
بیادب محروم گشت از لطف رب
بیادب تنها نه خود را داشت بد
بلک آتش در همه آفاق زد
🔻میزان و عمق #عقلانیت را در میزان و عمق #ادب افراد میتوان یافت. سطح و مستوای «عقلانیت اجتماعی» را با سنجه سطح و مستوای «ادب اجتماعی» میتوان سنجید. همانطور که مهمترین نشانه و شاخص «عقلانیت دینی» یک فرد را در میزان «ادب دینی» او در برابر خدا و اولیاء خدا و فرمانهای الهی باید دید.
#پیامبر_اکرم(ص) فرمودند: «إِنَّمَا يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ وَ لَا دِينَ لِمَنْ لَا عَقْلَ لَهُ.»
🔶در عین حال، ادب موجب تقویت و رشد عقلانیت نیز میشود. به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام: «كُلُّ شَيْءٍ يَحْتَاجُ إِلَى الْعَقْلِ وَ الْعَقْلُ يَحْتَاجُ إِلَى الْأَدَبِ»
🔹به همین دلیل عقل و ادب به عنوان نشانههای شرافت و بزرگی معرفی شدهاند:
«إِنَّمَا الشَّرَفُ بِالْعَقْلِ وَ الْأَدَبِ»
#اخلاق
📌آبادانی در سیره امیرمؤمنان علی(ع)
راهی برای جلوگیری از کوچرویی از روستا به شهر
امیرمؤمنان #علی(ع) ضمن نامه ای، قَرظَه بن کَعب را مأمور #آبادانی کرده و نوشت: «همانا مردانى از #اهل_ذمه در حوزه ماموريت تو، #نهرى را در زمين خود اسم برده اند كه بى اثر شده و زير خاك رفته است و مسلمانان عهده دار احياى آن هستند؛ پس تو و ايشان بنگريد، سپس نهر را #احيا كن و آباد ساز؛ پس به جانم سوگند كه اگر نهرها احيا شوند، این کار نزد ما بهتر است از آنکه اینان #کوچ کنند و ناتوان شوند.»
📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص203.
📌تأملی در #دیوارنویسی
امام #باقر(ع) فرمود:
بهترين سخنى كه دوست داريد به شما بگويند، به مردم بگوييد.
خداوند، شخص #دشنام_گو و #فحاش را #دشمن خود می داند.
📚شیخ صدوق، امالی، ص۳۲۶.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
➖فضیلت حضرت ابوطالب علیه السلام
مرحوممجلسی رحمه الله علیه ذیل روایت شریف👈کلیک کنید👉
🔺و يدل علي تقدم إيمان أبي طالب و أنه كان من الأوصياء، و أمينا على أسرار الأنبياء)1
🔸روایت شریف دلالت بر ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام(قبل از بعثت) میکند.
که ایشان از اوصیناء و امین انبیاء در اسرار الهی بوده است
👇تقیه کردن حضرت👇
🔺عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ عليه السلام قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّوا الْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْن)2
🔸امام صادق عليه السلام فرمودند :
حكايت ابو طالب حكايت اصحاب كهف است كه ايمان را پنهان كردند و شرك را اظهار داشتند، پس خدا پاداششان را دو بار به آنها داد. (يك بار به جهت ايمان آوردن و يك بار بجهت تقيه كردن).
👈قصد نداشتم در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام صحبت کنم ولی سِیر مطالب به سمت حضرت ابوطالب علیه السلام رفت و ما هم انشاءالله ادامه می دهیم.
✍عیسوند
📚منابع:
1: مراه العقول ج۵ص۲۷۷
2: الكافي: ج ۱ ص ۴۴۸
➖مهدویت میانبر نیست؛ تنها راه است
🛑 السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَابَ اللَّهِ الَّذِی لَا یُؤْتَی إِلَّا مِنْهُ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا سَبِیلَ اللَّهِ الَّذِی مَنْ سَلَکَ غَیْرَهُ هَلَکَ
🔰سلام بر تو ای دروازه خدا که هیچ کس جز از آن دروازه به سوی قرب خدا نایل نگردد، سلام بر تو ای راه خدا که هر کس به غیر از آن طریق رود هلاک می گردد.
📚مصباح الزائر ج ۱، ص ۴۳۷
📌خطر ازدواج دیر هنگام
امام #جواد(ع) می فرماید:
هر که به #خواستگاری دختر شما آید و به #تقوا، #دین_داری و #امانت_داری او مطمئن هستید، با او موافقت کنید؛
وگرنه سبب #فتنه و #فساد بزرگی بر روی زمین خواهید شد.
📚کلینی، الکافی، ج5 ص347.
📌آثار #اخلاق_نیکو
بكربن صالح نقل می کند:
به امام #جواد(ع) نامه ای نوشتم:
✍پدرم #ناصبى_ و دشمن امیرمؤمنان #علی(ع)_ و #خبيث است. من از او بسيار سختى ديده ام.
فدايت شوم! براى من دعا كن و بفرما چه كنم، آيا #رسوايش كنم يا با او #مدارا کنم؟
🌻امام جواد(ع) در جواب نوشت:
ان شاء الله پیوسته براى شما #دعا می كنم_ و بدان که_ مدارا کردن، بهتر از #افشاگرى است. بدان که پس ار هر سختى، آسانى است. #صبر كن.
خدا تو را در #ولايت كسى كه در ولايتش هستى ثابت قدم فرمايد.
من و شما در #امانت خداوند هستيم خدايى كه امانتهاى خويش را ضايع نمی كند.
بكربن صالح گويد:
با پدرم #مدارا کردم و پس از مدتی، پدرم #اصلاح شد.
📚شیخ مفید، امالی، ص۱۹۱