فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایتی درباره شیر خوردن امام حسین ع از انگشت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)
پرسش:
آیا درست است که امام حسین (ع) هنگامی که نوزاد بودند از هیچ بانویی شیر نخورده اند بلکه پیامبر (ص) انگشت ابهام یا زبان خود را در دهان ایشان قرار می دادند و ایشان می مکید و سیر می شد؟
پاسخ:
شبیه این مضمون در کتاب کافی کلینی با 2 طریق نقل شده است که هر دو از نظر سندی ضعیف هستند.
متن عربی این دو روایت چنین است:
الكافي ، الکلینی ، ج : 1 ص : 464 و 465
[4] مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو الزَّيَّاتِ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ ...
لَمْ يَرْضَعِ الْحُسَيْنُ مِنْ فَاطِمَةَ ع وَ لَا مِنْ أُنْثَى كَانَ يُؤْتَى بِهِ النَّبِيَّ فَيَضَعُ إِبْهَامَهُ فِي فِيهِ فَيَمُصُّ مِنْهَا مَا يَكْفِيهَا الْيَوْمَيْنِ وَ الثَّلَاثَ فَنَبَتَ لَحْمُ الْحُسَيْنِ ع مِنْ لَحْمِ رَسُولِ اللَّهِ وَ دَمِهِ وَ لَمْ يُولَدْ لِسِتَّةِ أَشْهُرٍ إِلَّا عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع وَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع
وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنَّ النَّبِيَّ ص كَانَ يُؤْتَى بِهِ الْحُسَيْنُ فَيُلْقِمُهُ لِسَانَهُ فَيَمُصُّهُ فَيَجْتَزِئُ بِهِ وَ لَمْ يَرْتَضِعْ مِنْ أُنْثَى
محتوای این دو روایت:
محتوای روایتهای فوق اینست که امام حسین (ع) از هیچ زنی - حتی از فاطمه س- شیر نخورده و هر وقت گرسنه می شد رسول الله ص انگشت یا زبان خود را در دهان آن حضرت قرار می دادند و حسین ع می مکیدند تا سیر می شدند و به این ترتیب گوشت امام حسین ع از گوشت رسول الله ص رویید.
سند این دو روایت:
سند این روایت ضعیف است زیرا فردی ناشناس در سلسله سندش دیده می شود:
در سند اول که به امام صادق(ع) می رسد عبارت "عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا " نشان می دهد فردی ناشناس در این سند هست که موجب ارسال و ضعف است.
سند روایت دوم هم اساسا ذکر نشده یعنی هیچیک از واسطه هایی که بین کلینی تا امام رضا(ع) قرار دارند و این حدیث را دست به دست کرده اند تا به کلینی برسد شناخته نیستند.
بنابراین سندهایی که در کافی برای این روایت ذکر شده فاقد اعتبار است.
انگیزه احتمالی راوی از تحریف یا جعل این روایت:
شاید راوی با تحریف یا جعل این روایت می خواسته یک تفسیر ظاهری برای حدیث "حسین منّی"(حسین از من است) ارائه کند. ولی نفهمیده که اینکه "حسین منّی" یعنی "امام حسین هم از نظر خونی و ژنتیک فرزند رسول الله ص است زیرا نوه دختری اوست و هم از نظر فکری و هدایتی ادامه دهنده راه رسول الله ص است بنابراین سنخیت امام حسین از نظر جسمی و روحی با رسول الله ص روشن است و نیازی به این فلسفه بافی ها ندارد که مثلا کسی ادعا کند که رسول الله ص "مادر رضاعی" امام حسین ع بوده اند!!
احتمال دیگر اینست که راوی این روایت در ذهن خودش زن را موجودی ناقص و ضعیف می دانسته و شیر خوردن از مادر را یکی از نقاط ضعف افراد بشر تلقی می کرده از این رو خواسته امام حسین ع را که اسوه مردانگی و شجاعت هستند از این امر تبرئه کند از این رو مدعی شده که آن حضرت از هیچ زنی شیر نخورده اند!! این راوی توجه نکره که حتی با این فرض که شیر خوردن از زنان عادی یک نقطه ضعف باشد ، شیر خوردن از سرور زنان بهشت قطعا چنین نیست.
تعارض این روایت با روایات تاریخی:
نکته دیگر اینست که از نظر تاریخی مشخص است که امام حسین ع دارای دایه بوده اند. دایه ایشان ام الفضل(همسر عباس عموی پیامبر ص) بوده که قبل از اینکه این مسؤولیت را بر عهده بگیرد خواب دیده بود بخشی از بدن رسول الله (ص) در دامن او افتاده است و این خواب را برای آن حضرت تعریف کرد.
وقتی نام دایه امام حسین ع در کتب تاریخ آمده ، اینکه برخی با استناد به یک یا دو روایت ضعیف السند بگویند: "آن دایه به امام حسین ع شیر نداده و صرفا او را رسیدگی می کرده است" سخنی بی دلیل است. اگر قرار بر رسیدگی بود که حضرت زهرا(س) بهتر می توانست به این کودک رسیدگی کند. مشکل اساسی این بود که فاطمه(س) شیر کافی نداشتند و از این رو نیاز به دایه شد.
امام حسین ع حتی یک برادر رضاعی(شیری) هم داشتند که نامش عبدالله بن یقطر بود و مرد صالح و باوفایی بود و امام حسین ع او را به عنوان پیک نزد جناب مسلم اعزام کرده بودند که توسط مزدوران ابن زیاد دستگیر شد و او را از بالای بلندی به زیر افکندند و شهید کردند. طبعا وقتی امام حسین(ع) برادر رضاعی داشته یعنی از یک خانم شیر خورده است.
تاریخ نگارش: 7 اردیبهشت 1395
🔻پيامبراکرم صلياللهعليهوآلهوسلم:
إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَکبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْض
❇️ مقام حسین بن علی ارواحنافداهما در آسمان بالاتر از مقام او در زمین است.
📚 بحارالأنوار، ج ۳۶، ص ۲۰۵، ح ۸
🟢حکمتهای حسینی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام حسین علیه السلام:
أَيُّهَا النَّاسُ؛ ای مردم!
مَنْ جَادَ سَادَ؛ هر که جود ورزید، سَروری یافت؛
وَ مَنْ بَخِلَ رَذُلَ؛ و هر که بخل ورزید، پَست و بیارزش شد؛
وَ إِنَّ أَجْوَدَ النَّاسِ مَنْ أَعْطَى مَنْ لَا يَرْجُو؛ سخاوتمندترین مردمان کسی است که به کسانی اعطا کند که چشمداشتی از آنان ندارد؛
وَ إِنْ أَعْفَى النَّاسِ مَنْ عَفَى عَنْ قُدْرَةٍ؛ و باگذشتترین مردمان کسی است که در عین قدرت، گذشت کند.
#امام_حسین
#اخلاق
#سخاوت
آنگاه شیفته شدم...
عن أبي بكر بن محمّد بن عمرو بن حزم: مَرَّ الحُسَينُ عليه السلام بِمَساكينَ يَأكُلونَ فِي الصُّفَّةِ ، فَقالوا: الغَداءَ، فَنَزَلَ عليه السلام و قالَ: إنَّ اللّهَ لا يُحِبُّ المُتَكَبِّرينَ، فَتَغَدّى عليه السلام، ثُمَّ قالَ عليه السلام لَهُم: قَد أجَبتُكُم فَأَجيبوني، قالوا: نَعَم. فَمَضى بِهِم إلى مَنزِلِهِ، فَقالَ عليهالسلام لِلرَّبابِ: أخرِجي ما كُنتِ تَدَّخِرينَ.
(الطبقات الكبرى؛ الطبقة الخامسة من الصحابة؛ ج۱، ص۴۱۱ الرقم ۳۸۷، تاريخ دمشق، ج۱۴، ص۱۸۱)
حضرت سید الشهداء روحیفداه بر بينوايانی گذشت كه بر روی سکّویی، غذا میخوردند.
محضر آقا عرضه داشتند: بفرمایید غذا!
امام رئوف و بزرگوار فرمودند: «خداوند متعال متكبّران را دوست ندارد» نزد ایشان نشستند و با آنان غذا میل نمودند.
سپس حضرت کریم به آنها فرمودند: «من دعوت شما را اجابت كردم. شما هم دعوت مرا اجابت كنيد»
آنان پذيرفتند و با ایشان به خانهی حضرت مشرف شدند
حضرت اباعبدالله روحیفداه به رَباب فرمود: «آنچه در خانه اندوختهای، بياور» و.... .
⚡️ما در دنیا نفهمیدیم حسین بن علی کیست
🔻 آیتالله معظم وحید خراسانی دام ظله
🔹 خواب حجیت شرعی ندارد ولی گاهی خواب خواب یوسف است؛ و مصداق تأويل الاحادیث» است.مرحوم آخوند خراسانی دارای قدرت و سیطره فکری عمیقی است که حاشیه رسائل و حاشیه مکاسب ایشان در کمال ایجاز برای اهل نظر عبرت انگیز است، و بیانگر حدت و دقت نظر اوست. این مرد کار کشته در علم فقه و به قله فکر رسیده است و من خودم در نجف بودم که سالها پس از دفن او، هنگام دفن دخترش جنازه او در حالی که سالم بود و گویی تازه دفن شده کشف شد.
🔸این مرد با این مقام علمی و عملی بعد از مرگ خوابش را دیدند گفت: «ما تا در دنیا بودیم نفهمیدیم حسین بن علی کیست حالا که به این نشئه آمدیم خبردارشدیم چه خبر است.»
🔹 این بیان چنین مردی عمیق و دقیق النظر است. این جمله باز ماورائی دارد آخوند خودش متوجه است، ولی باید توجه داشت که تازه آخوند مقام برزخی را دیده آن روز که مقام اُخروی سیدالشهدا ظهور کند،آنجا است که عقول انبیا مبهوت خواهد شد!
📚 مصباح الهدی، ج۱، ص۱۷۵.
📌زمانی که ذکر نام امام #حسین(ع) جرم بود.
نصربن علی از علمای اهل تسنن گوید:
رسول الله(ص) فرمود:
هرکس من، #حسن(ع) و #حسین(ع) و پدر و مادر آنان را دوست داشته باشد، در قیامت با من است.
طبق گفته #خطیب_بغدادی:
چون نصر این حدیث را نقل کرد، #متوکل عباسی دستور داد تا #نصر را هزار #تازیانه بزنند. وقتی به او گفتند که نصر #شیعه نبوده و از علمای اهل تسنن است، او را آزاد کرد.
📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج13، ص289.
.توجه. 🔴🔴🔴🔴 .توجه.
واقعا انقلاب و آرمانهاش رو دوست دارم اما با این وضعیت بد اقتصادی و مشکلات تورم و گرانی و بیثباتی جلوی مردم دهنم بسته است و اصلاً روم نمیشه بهشون بگم بیاید رای بدید.
اگه میخوای با آمارهای رسمی بین المللی برات ثابت بشه که انقلاب ما علی رغم همه این مشکلاتی که بعد از ۴۵ سال داریم باز هم از خیلی از کشورهای غربی وضع رفاه بهتری رو برای مردم رقم زده لایو امشب را از دست نده.
ساعت ۲۱
بیا اینجا و پیام رو برای دو نفر از دوستانت بفرست تا اونها از این فرصت طلایی استفاده ببرن☺️
تنها خوری ممنوع✅
╭🌺🍂🍃
@nashr_semnan
┗╯\╲━━━━━━━━
46.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فیلم خاطره انگیز از جشن ایام میلاد امام حسین، امام سجاد و حضرت عباس اروحنا فداهم سال ۱۳۶۹ در قم
🌹با نوای استاد سازگار
و با حضور مرجع عالیمقام آیت الله معظم مرحوم فاضل لنکرانی رحمه الله تعالی
📚 معرفی آثار 45
مولای ما عباس
تحقیق و تصحیح کتاب مکین الاساس فی احوال مولانا ابیالفضل العباس
محمد باقر بیرجندی (م 1352ق)
به کوشش علیرضا اباذری
قم، نشر جمال، 1390.
3️⃣ بخش سوم از کتاب کبریت احمر فی شرایط المنبر به حضرت #ابوالفضل اختصاص دارد.
📌 دوست کتابشناس ما آقای اباذری این بخش را تصحیح و جداگانه منتشر کرده است.
@Mostabin
⚠️ با وجود مطالب ارزشمند و تحلیلهای خوب کتاب، خروج از موضوع و نقل از منابع متأخر هم در کتاب دیده میشود.
📣 معرفی و نقد این کتاب را میتوانید در اینجا مطالعه کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چطور در این شرایط، مردم را برای مشارکت در #انتخابات دعوت کنیم؟
این ۸دقیقه را
هم بارها ببینید
هم ذخیره کنید
هم حفظ کنید
➖ برکت شیر مادر برای فرزند
🛑 وَ قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «مَا مِنْ لَبَنٍ يُرْضَعُ بِهِ اَلصَّبِيُّ أَعْظَمَ بَرَكَةً عَلَيْهِ مِنْ لَبَنِ أُمِّهِ » .
🔰امير مؤمنان عليه السّلام فرمود:
هيچ شيرى كه نوزاد از آن استفاده كند با بركتتر از شير مادرش نيست.
📚من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۴۷۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 احساس مسئولیت در انتخابات مثل شهدا
🔻شهدا برای اهدای جان، به بدی برخی مسئولین نگاه نکردند.
🔻شهدا می دانستند که عدهای سوءاستفاده خواهند کرد؛ اما برای اهدای جان، تردید نکردند!
🔻اگر ما در رأی دادن مثل شهدا احساس مسئولیت نکنیم، یعنی فرهنگ شهادت نداریم!
🟢القاب امام سجاد(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
القاب یک فرد بیانگر ویژگیهای اخلاقی، باطنی، شخصیتی و احیاناً ظاهری و جسمانی او بوده و هستند.
در میان گذشتگان، به ویژه اعراب، ملقب کردن افراد به لقبهای متعدد امری مرسوم و متعارف بود.
امام سجاد علیه السلام نیز به القاب متعددی نامگذاری شده است که همگی آنها بیانگر فضیلتهای اخلاقی، معنوی و شخصتی آن بزرگوار هستند.
از جمله مشهورترین القاب آن حضرت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
یک. زین العابدین(زینت عبادتکنندگان): این لقب بیانگر برجستگی آن حضرت در اطاعت و عبادت خدای متعال است. و دوست و دشمن پذیرفتهاند که آن حضرت سرآمد عابدان روزگار بوده است.
دو. ذوالثّفنات (صاحب پینهها): به تعبیر امام باقر علیه السلام در اثر کثرت و طولانی بودن سجدههای امام زینالعابدین علیه السلام، مواضع سجده (دستان و پیشانی و زانوان) آن حضرت پینه میبست. و از این جهت وی را ذوالثفنات میگفتند.
سه. سجّاد: از جمله القاب شریف آن حضرت که بدان شهرت داشتند، لقب «سجّاد» است. و این به خاطر سجدههاى فراوان ایشان بود.
چهار. زکىّ(پاک و طاهر): با اینکه امام سجاد علیه السلام معصوم بود و از خانواده معصومان و پاکان، اما به دلیل پاکی و پارسایی و طهارت فوقالعاده و فراتر از حد انتظاری که داشت، او را «زکی» هم میگفتند.
پنج. امین: با آنکه امانتداری از فضایل اخلاقی مورد انتظار از هر مسلمانی است؛ اما به دلیل تأکید ویژه آن حضرت بر این فضیلت و تبیین گستره وسیع آن و سخنان شگفتانگیزی که در این موضوع میفرمودند همچون پیامبر اکرم (ص) ملقب به لقب «امین» شدند.
از شگفتانگیزترین حکمتهای منقول از آن امام همام که بیانگر ارزش والای امانتداری است این است که میفرمودند: «اگر قاتل پدرم، شمشیرى را که بدان وسیله پدرم را به قتل رسانده در نزد من به امانت گذارد، به او بازمى گردانم.»
شش. ابن الخیرتین(فرزند دو برگزیده): برگزیده عرب، اجداد پدرش امام حسین علیه السلام، و برگزیده فارس (اجداد مادرش شهربانو که دختر پادشاه وقت ایران یزدگرد سوم بوده است).
#لقب
#امام_سجاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
میآئیم..
جمهوریاسلامیحرماست.
❤️❤️💜💜💜❤️❤️
✅ شرافت به بندگی است نه ثروت دنیوی
🔻دعای سی و پنجم صحیفه مبارکه سجادیه🔻
🛑وَ اعْصِمْنِي مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِي عَدَمٍ خَسَاسَةً ، أَوْ أَظُنَّ بِصَاحِبِ ثَرْوَةٍ فَضْلًا ، فَإِنَّ الشَّرِيفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ ، وَ الْعَزِيزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُكَ.
🔰 امام سجاد علیه السلام در این مناجات می فرمودند:
[خداوندا] و مرا از اینکه به تهیدست ِفقیری گمان پستی برم و به ثروتمندی گمان برتری ورزم، حفظ فرما؛ زيرا شريف و بزرگوار كسى است كه اطاعت تو شرافتش دهد، و عزيز كسى است كه بندگى تو عزتش بخشد.
✅✅توصیه امام صادق علیه السلام به سرمایه دار های شیعه
🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِالله عليه السّلام فَنَظَرَ إِلَیَّ بِوَجْهٍ قَاطِبٍ.
فَقُلْتُ مَا الَّذِی غَیَّرَکَ لِی؟
قَالَ الَّذِی غَیَّرَکَ لِإِخْوَانِکَ ، بَلَغَنِی یَا إِسْحَاقُ أَنَّکَ أَقْعَدْتَ بِبَابِکَ بَوَّاباً یَرُدُّ عَنْکَ فُقَرَاءَ الشِّیعَةِ.
فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی خِفْتُ الشُّهْرَةَ.
فَقَالَ أَ فَلَا خِفْتَ الْبَلِیَّةَ1
🔰إسحاق بن عمّار گوید:
من نزد حضرت صادق علیه السّلام رفتم و ایشان با چهره ای عبوس به من نگریست.
عرض کردم چه چیزی سبب دگرگونی شما با من شده است؟
فرمود آنچه باعث تغییر رفتار تو با برادرانت شده است.
ای اسحاق ، به من خبر رسیده که تو دربانی بر درب خانه ات گذاشته ای که نیازمندان شیعه را از تو باز میگرداند.
عرض کردم جانم فدایت ، من از مشهور شدن ترسیدم.
فرمودند آیا از بلا نترسیدی؟
📌اسحاق بن عمار از شیعیانمتمول بود است ظاهرا شغل وی هم صرّافی بوده است به خاطر لقب صیرفی
عَنْ زِيَادٍ الْقَنْدِيِّ، قَالَ:، كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) إِذَا رَأَى إِسْحَاقَ بْنَ عَمَّارٍ وَ إِسْمَاعِيلَ بْنَ عَمَّارٍ، قَالَ: وَ قَدْ يَجْمَعُهُمَا الْأَقْوَامُ، يَعْنِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.2
🔰امامصادق علیه السلام هرگاه اسحاقبنعمار و اسماعیلبنعمار(دو برادر) را میدید، میفرمود:
«برخی خاندانها هر دو را با هم جمع میکنند»،مراد امام علیه السلام از «آن دو»، دنیا و آخرت است.
📚منابع:
1:کافی ج۲ ص۱۸۱
2:إختيار الرجال ج1ص 402
«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
📌 #شبهه:
آیا امام #حسن و امام #حسين علیهم السلام در #فتوحات #ایران حضور داشتند؟
پاسخ:
#خیر.
◀️روایات حضور تنها در #تاریخ #طبری نقل شده است.
◀️طبری در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه #متعارض یا #صحیح. لذا از ناقلان و جاعلان حدیث همانند #علی_بن_مجاهد و #سیف_بن_عمر هم روایت نقل کرده است.
◀️درباره #فتوحات نیز وی دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم #حسنین علیهم السلام آمده است و در روایت دیگر نامی از آنان نیست.
◀️در برخی منابع که خبر را از طبری نقل می کنند، نام امام #حسین(ع) در فتوحات وجود ندارد.
◀️در سند روایت دوم نیز شخصی بنام #علی_بن_مجاهد قرار دارد که بزرگان اهل تسنن، وی را #کذاب دانسته و سند روایت وی را به دلیل #انقطاع در نقل نیز، #مرسل می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست.
سیف بن عمر نیز جاعل حدیث است.
📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405،
📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330،
📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198، رقم: 2398،
📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252.
◀️افزون بر کمی سن #حسنین علیهم السلام، #امیرمومنان علی(ع) در دوران #خلافت خویش نیز برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان #امامت امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند.
◀️در برخی منابع آمده است که امام #حسین(ع) در زمان خلافت #عمر به غاصب بودن او اعتراض کرده است. همچنین امام حسین(ع) به حمایت از #ابوذر، از #عثمان انتقاد کرده است.
حال باتوجه به انتقاد ایشان از #خلفا، چگونه امکان حمایت از #فتوحات بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلیِ همکاری در فتوحات را نقل می کنند.
📚عبدالبر، الاصابه، ج2، ص69.
◀️در روایت جعلی طبری، #حسنین علیهم السلام در فتح طبرستان آنهم عصر عثمان، #خدعه و نیرنگ کرده اند و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است #امام #امت اسلامی باشد، عقلا پذیرفتنی نیست؛
◀️به نظر می رسد انگیزه #جعل در این خبر یا توجیح #فتوحات خلفا است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق است و می خواهند #قداستی را برای مناطق مفتوحه درست کنند.
👆