eitaa logo
گوهر مراد
706 دنبال‌کننده
857 عکس
135 ویدیو
54 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
ZEHN_Volume 23_Issue 90_Pages 41-70.pdf
727.7K
🔶 بررسی تطبیقی کارکرد عقل در کلام فلسفی و تفکیکی 🖋 حمیدرضا شاکرین 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔹 آیین رونمایی ترجمه انگلیسی کتاب علم و دین در افق جهان بینی توحیدی 👈🏻 اثر دکتر مهدی گلشنی ✅ زمان: امروز یکشنبه ۲۶ تیرماه ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱ 🔰 مکان: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، تالار اندیشگاه فرهنگی 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
noormags-سیمای_علی_علیه_السلام_در_مثنوی-20780_2378111.pdf
498.7K
🔶 سیمای علی علیه السلام در مثنوی 🖋 حسن فراهانی 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 قرآن در آیات زیبا و دلنشین خود سه چیز را به عنوان شدیدترین نیازمندی‌های بشر یادآوری می‌کند: ۱. ایمان به «الله»، ایمان به این‌که «جهان را صاحبی باشد خدانام». به عبارت دیگر تفسیری روحانی از جهان. ۲. ایمان به رسول و رسالت او؛ یعنی ایمان به تعلیمات آزادی‌بخش و جان‌داری که تکامل اجتماع را بر مبنای روحانی توجیه کند و به زندگی صوری، رنگ معنوی بدهد. ۳. جهاد به مال و نفس در راه خدا؛ یعنی آزادی و آزادگی معنوی. نیازی مبرم‌تر از این نیازها نتوان یافت. در میان مکتب‌ها و مسلک‌ها و دین‌ها و آیین‌ها، تنها اسلام است که قدرت پاسخ‌گویی به این سه نیاز را دارد. پس از چهارده‌قرن که از ظهور اسلام می‌گذرد، جهان همان اندازه نیازمند آن است که در روز اول بود. آن روزی که احساس این نیازها عمومیت پیدا کند -و چنین روزی دور نیست- بشر راهی جز این‌که خود را به آغوش اسلام افکند، نخواهد داشت‌. 📖 مجموعه آثار، ج ۱۶، ص ۲۸ و ۲۹. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🖌️مؤسسه «اندیشه اسلامی معاصر» برگزار می کند: 🔸نشست علمی (۳)🔸 🔹موضوع: بحران مشروعیت سلفیان معاصر 📕با نگاهی به کتاب «السادة الحنابلة و اختلافهم مع السلفیة المعاصرة فی العقیدة و الفقه و التصوف» 👤با حضور: جناب استاد محمد حسن بشیری ⏱️زمان: سه شنبه ۴ مردادماه 1401 🔹ساعت ۶ عصر 📍مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، انتهای کوچه18، سمت راست، رو به روی ریل قطار، پلاک ۳۲۷ 📺پخش زنده از طریق: لایو اینستاگرام @andisheh_eslami_moaser 🔹شرکت برای عموم آزاد است https://www.instagram.com/p/CgYZZmToCHG/?igshid=MDJmNzVkMjY= 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبهٔ قم
📣 سلسله‌نشست‌های مجازی حسینیه حکمت به مناسبت دهه محرم و به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار می‌شود. سخنرانان: 🔹غلامحسین ابراهیمی دینانی «عشق و عقل در مکتب عاشورا» (شنبه، 8 مرداد، ساعت 12) 🔹حمید پارسانیا «نقش عاشورا در فلسفة اجتماعی شیعیان» (یکشنبه، 9 مرداد، ساعت 12) 🔹شهرام پازوکی «امام حسین و عاشورا به روایت مثنوی» (دوشنبه، 10 مرداد، ساعت 11:30) 🔹قاسم کاکایی «امام حسین و عاشورا به روایت عارفان» (دوشنبه، 10 مرداد، ساعت 12:15) 🔹احمدحسین شریفی «تحلیل چرایی «تعدد قرائت‌ها» از واقعه عاشورا» (سه‌شنبه، 11 مرداد، ساعت 12) 🔹منوچهر صدوقی سها «جایگاه حکمت در ادعیه حسینی» (چهارشنبه، 12 مرداد، ساعت 12) 🔹محمد جعفری هرندی «علم امام و واقعة عاشورا» (پنجشنبه، 13 مرداد، ساعت 12) 🔹احمد شه‌گلی «اشارات و تنبیهات انسان‌شناختی در مکتب عاشورا» (جمعه، 14 مرداد، ساعت 12) 🔹مهدی عبداللهی «جایگاه «معرفت» در حماسه عاشورا» (شنبه، 15 مرداد، 12) لینک ورود: https://www.irip.ac.ir/u/136 ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم: 🆔 http://eitaa.com/irip_ir 📳 لینک ارتباط با ادمین: 🆔 @iripir
اگر دوستی این‌جانب با مرحوم مرتضی مطهری استاد فلسفه اسلامی دانشگاه تهران نبود، اندیشه اصلی این کتاب به خاطرم خطور نمی‌کرد. مطهری متفکری اصیل و خلاق، مسلمانی به تمام معنی و انسان‌دوست بود. پ ن: این کتاب بعد از شهادت استاد مطهری منتشر شده است. 📖 اندیشه سیاسی در اسلام معاصر، ص ۱۵. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔻 جعل حدیث در زمان صفویه 🔸احادیث جعلی مذمت صوفیه اول بار در حدیقة الشیعة نقل و حتی ادعا شده که سند آنها صحیح است! 🔹شرح حال نگاران معاصر مقدّس اردبیلی چنین کتابی برای او ذکر نکرده اند و اولین بار در سال 1060 میرلوحی که خود متهم به جعل آن احادیث است مدعی شد حدیقة از اردبیلی است. 🔸اردبیلی قطعا چنان کتابی ندارد؛ میرلوحی کتاب کاشف الحق اردستانی را تغییر داده و فصلی در مذمت صوفیه به آن افزوده و آن را به اردبیلی نسبت داده اما آثار جعل و دروغ و خیانت در آن کاملا آشکار است. 🔹نه منهج رجالی سختگیرانه اردبیلی با صحیح دانستن احادیث ادعایی سازگار است ونه فتاوی آن موافق فتاوی اردبیلی است. 🔸مولف ادعا کرده به اصفهان آمده حال آن که اردبیلی ساکن نجف بوده و سفری از او به اصفهان گزارش نشده. 🔹نسخه کهنی از حدیقه وجود ندارد وهمه نسخ آن پس از کاشف الحق کتابت شده. 🔸در آن وفات افرادی گزارش شده که چند سال پس از اردبیلی وفات کرده اند ومطالب زیادی از آن ترجمه احقاق الحق است که 20 سال پس از وفات اردبیلی تالیف شده. 🔹علامه مجلسی علیرغم ضدیت با صوفیه هیچیک از احادیث ساختگی را در بحار داخل نکرده و شاگردش سید نعمة الله جزائری هم تصریح کرده که حدیقه از اردبیلی نیست. 🔹برخی اسامی زیر را به عنوان تاییدکنندگان صحت انتساب حدیقة الشیعة به مقدس اردبیلی ذکر کرده اند؛ ✔️1_ استرآبادی ( م 1064ق ) در انساب النواصب ✔️2_محمد طاهر قمی ( م 1098 ق ) در ملاذ الاخیار ✔️3_ شيخ حر عاملی (م 1104 ق ) در اثنی عشریه ✔️4_ يوسف بحرانی ( م 1186 ق ) در لؤلؤه البحرين‏ ✔️5_ عبدالله افندی ( م 1130 ق ) در ریاض العلماء ✔️6_ محمد تنکابنی ( م 1302 ق ) در قصص العلماء ✔️7_ محدث نوری ( م 1320 ق ) در مستدرک ✔️8_ آغا بزرگ طهرانی ( م 1348ق ) در الذریعه ✔️9_ علامه مامقانی ( م 1351 ق) در تنقیح المقال ✔️10_ خويی ( م 1413ق ) در معجم الرجال ✔️11_ هاشم خویی ( م 1324ق ) در منهاج البراعه ✔️12_ محدث قمی ( م 1341ق ) در الکنی و الالقاب 🔸چنانچه گفته شد اولین بار میرلوحی در سال 1060 این کتاب را به اردبیلی نسبت داد و پیش از او احدی چنین کتابی را از اردبیلی ندانسته است. 🔹اسامی فوق که محقق نمایان برای تایید انتساب حدیقه به اردبیلی ذکر می کنند همگی متاخر از میرلوحی هستند و سخنشان مستند به ادعای واهی اوست. 🔸اما بزرگانی چون محقق سبزواری صاحب کفایه و ذخیره، عالم جلیل شاه محمد دارابی، علامه سید نعمة الله جزائری، ملا محمد تقی نصیری طوسی، سید ابراهیم رضوی همدانی، و از متاخرین بزرگانی چون آیة الله العظمی شیخ الشریعه اصفهانی و علامه شعرانی به صراحت آن را از اردبیلی نفی کرده و برخی چون صاحب تبصرة المؤمنین جاعل را میرلوحی معرفی کرده اند. 🔹شیخ حرّ عاملی (شماره 3 فهرست بالا) که او را از مؤیدین انتساب حدیقه به اردبیلی دانسته اند، در عین حال قولی نقل کرده که نسبت حدیقه به اردبیلی از دروغ ترین دروغ هاست: «قیل إنّ نسبة هذا الکتاب إلیه من أکذب الکذب». و این مطلب را افندی (شماره 5 فهرست بالا) در تعلیقه خود بر امل الآمل نقل کرده است. 🔸علامه سید محمد باقر خوانساری نیز در روضات الجنات اشکالات مهمّی در نفی انتساب حدیقه به اردبیلی نقل کرده است. 🔹شواهد درون متنی که نمایانگر تحریف و خیانت جاعلان است نیز به اندازه ای زیاد است که شکی در خدعه و تزویر آنان در جعل احادیث و انتساب حدیقه به اردبیلی - که در دو وادی فقاهت و حکمت از بزرگان عصر خود بوده است - باقی نمی گذارد. 🔸گفتنی است که علامه مجلسی در کتاب عین الحیاة - که در سن جوانی نگاشته - حدیقه را از اردبیلی دانسته، اما بعدها به ساختگی بودن آن واقف شده و لذا هیچ یک از احادیث جعلی مزبور را در بحار الانوار - که در دوره پختگی علمی تالیف فرموده - نقل نکرده است. @bazmeghodsian 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a