هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
جامعیت اشعار سعدی
🔸️رشد سعدی برای سفر هایش بود. حافظ اینطور نیست. غزلهای حافظ فقط در یک مایه عرفانی است؛ اما سعدی در همه مقولات زندگی فردی، خانوادگی، سیاسی و اجتماعی مطلب دارد.
🔸️عمده اش برای سفرهای زیادی است که کرده. از بخارا و بلخ گرفته تا تاجکستان، مصر، سوریه و بغداد. خیلی سختی کشیده. خیلی جاها اسیر شده. مدتها زندان بوده. بیگاری از او کشیدند. خوب پخته شده.
۱۳۷۸/۱۰/۱۶
#سعدی
🔺️ به مناسبت ۱ اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت سعدی
📱 @mesbahyazdi_ir
#معرفی_کتاب
این نوشتار نه برای آنست که خود را بشناسانم یا از کارهایم ستایش نمایم یا خود را شخصیتی برجسته به شمار آورم، من بندهای هستم سراپا نقص و از خود ناراضی، بلکه «عرض حال» بخشی از فراز و نشیبهای زندگی و تجربههائی است که در طبق اخلاص گذارده شده تا نوجوانان و جوانان عزیز بدانند با توکل به خدا باید متکی به خود باشند و همواره از تلاش و کوشش باز نایستند تا به زندگی آبرومندانه و با لذت دست یابند، اگر به انتظار دیگران نشینند - گرچه پدر باشد-هرگز به مقاصد عالیه نخواهند رسید و از قافله شرافتمندان عقب میمانند.
📖 عرض حال، ص ۹.
...صبح که به مغازه رفتم مشغول تصفیه حسابها شدم و دکان و آنچه را که در بساط بود در معرض فروش گذاشتم، دوستان بازاری سعی میکردند مرا منصرف کنند و رفقای روحانی به نصیحت و پند و اندرز نشستند. شاید بسیاری از این عزیزان گمان میکردند دیوانه شدهام و کاری که انجام میدهم کار عاقلان نیست، چون شتاب من در پاشیدگی زندگی مرفهم با حساب دنیا طلبان درست نمیآمد. تازه راهی به آسایش در زندگی یافتهام، از عقل و خرد دور است راه را کور کنم.
با سرعت کارها روبراه شد و جل و پوست خود را برچیدم و با مقداری پول به نجف بازگشتم و در «مدرسه وسطای آخوند» حجرهای گرفتم که از تنگی آن باید هنگام خواب پای خود را برچینم یا به دیوار گذارم و از روز بعد به درس و بحث شروع کردم. این زندگی که در حقیقت نوعی بازگشت به مشکلات سابق بود، عجب در کامم لذت داشت. هیچ لذتی در جهان به پایه لذت علم نمیرسد.
📖 عرض حال، ص ۴۸.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هنگام بازگشت از بغداد مقداری پول داشتم، بدین جهت ماهیانهای که از طرف حضرت آیة الله العظمی حکیم پیشنهاد شد رد کردم، و طبق عقیدهام میل نداشتم به تصرف در اموال فقرا آلوده شوم. با کمال قناعت از همان پولی که با زحمت و مشقت چهار ساله به دست آورده بودم، روزگار را سپری میکردم و دلخوش بودم که دست نیاز به کسی دراز نمیکنم و محتاج این و آن نیستم.
در ایام کشمکش ازدواج، پولهایم ته کشید و میباید به کاری مشغول شوم تا كمك خرجی داشته باشم. حدود دو سال به کار صحافی کتاب پرداختم ولی برای من این کار ناموفق و رنج آور بود. روبرو شدن با مشتریهای گوناگون و زحمت رفت و آمد و نقها و در نتیجه درآمد بسیار ناچیز مرا بستوه آورد و این کار را موافق شأن ولباس روحانی خود نمیدیدم. پس باید کاری پیشه کرد که در روند علم و دانش و خدمت به دین باشد و تا اندازهای دارای بهره مادی نیز باشد و رفع نیازهای ضروری زندگی را نماید.
بیش از يك سال در این موضوع فکر و بررسی کردم؛ کتابفروشی کنم؟ به خطاطی و استنساخ پردازم؟ در دفتر یکی از مراجع به کاری مشغول شوم؟ وعظ و خطابه را انتخاب نمایم؟ نه، گرچه هر يك از این راهها دارای ویژگیهایی میباشد، اما من نمیپسندم. بالاخره تصحیح کتاب را ترجیح دادم، چون ضمن خواندن و دقت کتابها برای تصحیح چاپی، بهرههای علمی نصیبم میشود و اجرتی نیز گرچه اندک خواهم گرفت و میتوانم با قناعت خرج روزمره را درآورم.
📖 عرض حال، ص ۷۸ و ۷۹.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از آیت الله العظمی جوادی آملی
پرسش ها و پاسخ ها از آیت الله العظمی جوادی آملی:
#سؤال:برای مقابله با شبهات و رسيدن به يقين، غير از مطالعه و تحقيق، چه راههايی وجود دارد؟
#پاسخ:تحقيق و مطالعه، تنها نيمه راه است و نيمه باقی، به عمل انسان وابسته است؛ يعنی انسان بايد هم محقق و هم متحقق باشد. محقق كسی است كه از نظر علمی عميقاً تحقيق كرده و مطالب را برای خود حل كرده است؛ ولی متحقق كسی است كه به آنچه فهميده، باور دارد و به آن عمل می كند. اگر كسی عالم محض بود و حرفهای متقن و محكم داشت؛ ولی به آن ايمان نداشت يا به علم خود بی باور بود و به حقايقی كه برايش مكشوف شده، عمل نكرد، كم كم دُچار شك و شبهه می شود.
خداوند در قرآن كريم با تعبيری لطيف درباره فرعون فرموده است: (وَجَحدُوا بِها وَ اسْتيقنتها أنفُسُهُمْ ظُلماً وَ عُلُوّاً).[سوره نمل آیه ١۴]
موسی كليم(سلام الله علیه) هم طبق آيات قرآن به فرعون فرمود: (لَقَدْ علمتَ ما أنزلَ هؤلاءِ إلاّربُّ السَّمواتِ و الأرض)[سوره اسراء آیه ۱۰۲] ؛ تو خود می دانی كه اينها را كسی جز خدای آسمانها و زمين نفرستاده است. با اين همه فرعون به اين علم خود باور نداشت.
فهم و باور، دو چيز متفاوت است:فهم در اختيار ما نيست؛ ولی باور در اختيار ماست. با فكر كردن، مطالعه يا تحصيل، علمی برای ما حاصل می شود و پس از آن ديگر نمی توانيم بگوييم كه من نمی خواهم بفهمم. در فهم انسان اراده دخيل نيست؛ امّا در باور اراده دخيل است؛ يعنی انسان پس از آنكه چيزی را فهميد، می تواند به آن باور داشته يا نداشته باشد. در بحث ميان دو نفر، گاهی با اينكه يكی مسئله حق را برای ديگری روشن می كند، ديگری زير بار نمی رود؛ يعنی نفس به قدری شرور است كه می تواند در برابر ۴=٢×۲ بايستد و بگويد: من باور نمی كنم، با اينكه فهميده است.
برای اينكه به ويروس درونی «شك و شبهه» مبتلا نشويم، بايد به آنچه فهميده ايم، #باور داشته باشيم و به آن #عمل كنيم. تا عمل در كار نباشد، يقين حاصل نمی شود. بهترين راه برای نجات از گزند شبهه اين است كه به آنچه فهميديم، عمل كنيم.
نسیم اندیشه دفتر یکم ص ۱۵۶،۱۵۷
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
من به تخصص عقیدهمندم، همواره به جوانان حوزه سفارش میکنم که دو مرحله مقدمات و سطح را با جدیت تمام تحصیل کنند و هیچ فرصتی را در این مقطع تحصیلی از دست ندهند تا پایه علمی آنها استوار و زیر بنای دانشیشان کاملاً قوی شود. آنگاه در رشتههای خاصی، مخصوصاً رشتهای که مورد علاقهشان باشد، کار کنند و همه کوشش خود را صرف آن رشته نمایند تا به هدف مشخص برسند و خودشان و اجتماع مسلمانان را هر چه بیشتر و بهتر بهرهور نمایند.
فقیه، اصولی، ادیب، مورخ، سخنگو، نویسنده و صاحب هر رشته دیگری مانند این رشتهها میتوانند به طور تخصصی راه خود را طی کنند اگر پایهگذاری آنان استوار باشد، وگرنه طالب علمی سرگردان خواهند بود و به سر منزل فضل و کمال شایسته نمیرسند. از بزرگی نقل میکنند که میگفت: هر صاحب تخصصی بر من غالب و من بر هر غیر متخصصی غالب آمدم.
من، چنان که در همین نوشتار تذکر داده ام پس از طی بعضی از مراحل علمی به فکر تخصص افتادم، آن هم تخصصی که در حوزههای ما کمتر بدان توجه دارند. علما و مدرسین و سخنگویان حوزه بسیارند و شاید در این رشتهها کمبودی احساس نمیکردم، ولی رشتهای که انتخاب کردم بدان احتیاج بود، گو این که کتابشناسی و نسخهشناسی را علم ندانند و با نظر بزرگی بدان ننگرند، این راه را انتخاب کردم و نزديك پنجاه سال است به کار خود ادامه دادهام و در حال حاضر بیشتر وقت خود را با گرد و غبار نسخههای قدیم و فرسوده سپری میکنم.
📖 عرض حال، ص ۱۸۷ و ۱۸۸.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
اصول فلسفه، ج ۱۰.mp3
7.87M
#درسگفتار
#اصول_فلسفه
🎙 اصول فلسفه و روش رئالیسم
🗓 جلسه دهم، ۱۴۰۳/۲/۱
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
اصول فلسفه، ج ۱۱.mp3
8.76M
#درسگفتار
#اصول_فلسفه
🎙 اصول فلسفه و روش رئالیسم
🗓 جلسه یازدهم، ۱۴۰۳/۲/۹
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#پرسش_و_پاسخ
❓آیا عرفان اسلامی نیز به گناه آغازین معتقد است؟
یادم میآید کُربَن آن شب به موضوع نخستین گناه آدمی، به هبوط بشر پرداخت و با طرح این مشکل در قالب مسیحیت، از علامه طباطبایی پرسید: آیا عرفان اسلامی نیز به گناه آغازین معتقد است؟
...علامه طباطبایی با صدای آرامی که به دشواری شنیده میشد، چنانکه گویی برای خودش زمزمه میکرد، در پاسخ گفت: هبوط بشر، نقص یا عیب نیست. پس آنقدرها هم گناه نیست. اگر میوه ممنوع نبود، امکانات بیکران وجود، هرگز به منصه ظهور نمیرسید.
📖 خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی درباره علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، ص ۹۴ و ۹۵ به نقل از «هانری کربن آفاق فکر معنوی در اسلام ایرانی» اثر داریوش شایگان.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از مدرسه آزاد عالی عروج
🔹پذیرش مدرسه آزاد عالی عروج 🔹
دوره مقدماتی فلسفه اسلامی با
رویکرد اجتهاد در معارف
▫️سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴
▫️بصورت حضوری
📎 شرایط پذیرش :
▫️اتمام پایه چهار حوزه علمیه
▫️قبولی در مصاحبه علمی شناختی
▫️تعهد به التزام به تمامی برنامه های موسسه
🔻مهلت ثبت نام : ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
🔻لینک ثبت نام :
B2n.ir/y49570
▫️برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید (ساعت ۲۱ الی ۲۲) ۰۹۳۰۲۳۰۰۸۸۵
🆔در کانال ایتا مدرسه عروج عضو شوید
هدایت شده از مرکز تخصصی کلام و تفسیر، واحد کرمانشاه
▫️موسسه آموزش عالی امام صادق(ع) به مناسبت شهادت استاد مطهری برگزار می کند:
🔹نشست علمی با عنوان
«#استاد_مطهری و رسالتهای #متکلمانه»
🔸با حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد #جبرئیلی
🕓زمان: سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱، ساعت ۱۸
▫️مکان: طبقه دوم، سالن نشستهای مرکز تخصصی امام صادق علیهالسلام
🖥پخش زنده
https://eitaa.com/kalamcenter
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
🔶 تدبر در قرآن بدون علم نمیشود.
قرآن دارای لطایف و عجایب بیشماری است و تا انسان به علوم و معارف آشنا نباشد، نمیتواند عظمت این کتاب بزرگ آسمانی را درست درک کند. برخی از مردم میخواهند بدون آشنایی با علوم و معارف، معانی عالیه قرآنی را كما هو حقه درک کنند و نمیدانند که قرآن کتاب خودآموز نیست؛ در عین اینکه کتاب صریح و مبین و روشنی است، درک لطایفش موقوف به استعداد قبلی ذهن خواننده است. مَثَل این کسان که میخواهند بدون داشتن ابزار فهم قرآن که علم و عقل است كما هو حقه معانی عالیه آن را درک کنند، مَثَل آن کس است که سواد نداشت و از عینکفروش عینکی را مطالبه میکرد که بتواند با او بخواند و نمیدانست که عینک، سواد نمیآورد. تدبر هم مثل عینک سواد نمیآورد، ولی هر کس با تدبر به اندازه سوادش بهره میبرد. فرضاً لطیفه تاریخی در قرآن باشد که قرآن با یک اشاره گفته مثل تنقید از مسیحیان و اشاره به اینکه عقیده اینها از بت پرستها اقتباس شده که با كلمه «يضاهئون قول الذين كفروا» در قرآن به آن اشاره شده و یا بعضی نکات طبیعی مثل آنچه بعضی از کلمه «فتثیر سحاباً» استفاده کردهاند، بلاشک موقوف به اطلاع قبلی است و همچنین است نکات معرفة النفسی و اجتماعی و فلسفی و عرفانی.
📖 یادداشتهای استاد مطهری، ج ۱۵، ص ۱۲۷ و ۱۲۸.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
اصول فلسفه، ج ۱۲.mp3
6.02M
#درسگفتار
#اصول_فلسفه
🎙 اصول فلسفه و روش رئالیسم
🗓 جلسه دوازدهم، ۱۴۰۳/۲/۱۶
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#معرفی_کتاب
#نقد_وهابیت
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
اصول فلسفه، ج ۱۳.mp3
10.6M
#درسگفتار
#اصول_فلسفه
🎙 اصول فلسفه و روش رئالیسم
🗓 جلسه سیزدهم، ۱۴۰۳/۲/۲۲
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
❓آیا حقیقت فیالجمله وجود دارد؟
حقیقی بودن و مطابق با واقع بودن ادراکات انسان فیالجمله بدیهی است؛ یعنی اینکه «همۀ معلومات بشر -علی رغم ادعای ایدهآلیستها- صددرصد خطا و موهوم نیست» بر همه کس در نهایت وضوح هویداست و احتیاج به استدلال ندارد، بلکه استدلال بر این مطلب محال و غیر ممکن است.
يك سلسله حقایق مسلمه یا بدیهیات -که در مقاله ۲ آنها را «فطریات» نامیدیم- در ذهن هر کسی حتی خود سوفسطائیان موجود است و خود آنها نیز در حاقّ ذهن به آنها اعتراف دارند. سوفسطائی واقعی -یعنی کسی که نسبت به همه چیز مردد یا منکر باشد- یافت نمیشود.
سوفسطائیان و ایدهآلیستها وقوع خطا را از حس و عقل دلیل بر مدعای خود
قرار دادهاند و ما در جواب شبهه ۲ از مقاله ۲ گفتیم که خود همین پیبردن به خطا، دلیل بر این است كه يك سلسله حقایق مسلمه در نزد ما هست که آنها را معیار و مقیاس قرار دادهایم و از روی آنها به خطاهایی پیبردهایم و الا پیبردن به خطا معنی نداشت، زیرا با يك غلط نمیتوان غلط دیگری را تصحیح کرد.
غرض از این بیان تنبیه و توجه دادن هر کس است به فطریات خود نه استدلال و اقامه برهان بر مدعا، زیرا همچنانکه دانشمندان گفتهاند اگر کسی منکر جمیع اصول و حقایق مسلمه بشود، (البته به زبان) استدلال و اقامه برهان برای محکوم کردن او بیفایده است زیرا هر استدلالی متکی به مقدماتی خواهد بود و آن مقدمات یا خود بینیاز از استدلالاند یا آنکه بالاخره متکی به اصول و مقدماتی خواهند بود که بینیاز از استدلال باشند و اگر طرف به هیچ اصلی اذعان نداشته باشد و برای هر مقدمه دلیل بخواهد، تا بینهایت پیش خواهد رفت و قهراً حصول نتیجه غیر میسر خواهد بود.
📖 مجموعه آثار، ج ۶، ص ۱۶۰ و ۱۶۱.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از استاد علامه محمد تقی جعفری (ره)
📌 #اطلاع_رسانی #معرفی_کتاب
📚 بر سر دوراهی
به قلم دکتر عبدالله نصری
🔹 بحث جبر و اختیار یکی از مسائل مهم و معضلات فلسفی است. در طول تاریخ، فیلسوفان شرق و غرب درباب آن به تأملات بسیار پرداختند. همچنین فیلسوفان اسلامی نیز در لابلای مباحث مربوط به کیفیات نفسانی، اصل علیت و صفات الهی به بحث دربارۀ این مسئله پرداختند. در تاریخ تفکر اسلامی، نه تنها فیلسوفان، بلکه متکلمان نیز به بحث و بررسی در آن پرداخته اند. اما در این مبحث، علامه جعفری آراء و عقاید خاصی دارد که در موارد بسیاری با دیدگاه فلاسفه، متکلمان و حتی اصولیّین متفاوت است. او مباحث مهمی را دربارۀ اراده، اختیار و رابطۀ آن با انسان و مراتب اختیار و دلایل اثبات آن و ارتباط آن با ارادۀ الهی مطرح می کند.
در این اثر تلاش شده تا علاوه بر تبیین آراء علامه جعفری در این زمینه، به مقایسۀ دیدگاه های او با سایر متفکران اسلامی نیز پرداخته شود.
🔰 این کتاب اخیراً توسط انتشارات امیر کبیر به زیور طبع مزین شده و در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران (اردیبهشت ۱۴۰۳) در غرفۀ آن انتشارات در حال عرضه است.
🌱 @allameh_jafari