۱. ارائه.mp3
27.1M
📼 فایل صوتی نشست علمی
▫️#تعدد_قرائات، منشأ الهی یا خطای انسانی؟
🔹 حجتالاسلام والمسلمین دکتر #حسین_سوزنچی
🔸قسمت اول (ارائه اصل مدعا: تبیین دیدگاه سازگاری تعدد قرائات با نزول قرآن بر حرف واحد)
✍تذکر: متاسفانه چون به علت ضیق وقت، مطالب با سرعت زیاد و غالبا از حافظه بیان میشد اشتباهاتی رخ داده است؛ مشخصا:
- به جای ابوالعباس مهدوی (متوفی ۴۳۰) گفته شد ابوالفضل مهدوی
-به جای تعبیر «فی ان علیا مولی المومنین» که در تفسیر ابن مردویه آمده، گفته شد «فی ان علیا امیرالمومنین»
- در حدیث مربوط به امام زمان که تعبیر «کتاب جدید» آمده است، گفته شد «قرآن جدید»
- «ابوحیان اندلسی» یکبار گفته شد «ابوحیان توحیدی»
در جلسه مکرر به فایل مکتوبی اشاره شد که در اختیار حضار قرار گرفته بود، این فایل در ادامه تقدیم میشود؛ تا در صورتی که خواستید هریک از این مستندات ارائه شده را در جایی نقل کنید مستندات را به صورت دقیق و خالی از سهو اللسانهای مذکور در اختیار داشته باشید.
@souzanchi
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
۲. پرسش و پاسخ.mp3
41.92M
📼فایل صوتی نشست علمی (۲)
▫️#تعدد_قرائات، منشأ الهی یا خطای انسانی؟
قسمت دوم (نقد و پرسش و پاسخ)
🔹 حجتالاسلام والمسلمین دکتر #حسین_سوزنچی/ دکتر #مستفید
▫️پس از بیان برخی از پرسشها از جانب مجری، ابتدا دکتر مستفید که مخالف این نظریه و معتقد به وحدت قرائت نازل شده از جانب پیامبر ص بود حدود نیم ساعت به بیان موضع خویش پرداخت؛ سپس مجری در حدود ده دقیقه جمعبندی کرد و ادامه جلسه در قالب گفتگوهای ده دقیقهای ادامه یافت.
@souzanchi
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
تعدد قراءات، عاملی مهم برای صیانت قرآن کریم از تحریف.pdf
3.26M
👆👆متن ضمیمه جناب حجتالاسلام والمسلمین دکتر #حسین_سوزنچی برای نشست علمی #تعدد_قرائات، منشأ الهی یا خطای بشری
🔻 توضیحات مهم نگارنده👇👇
✍ متن ضمیمه که نسبتا با عجله برای نشست علمی «تعدد قرائات، منشأ الهی یا خطای انسانی؟» (۹ رمضان المبارک ۱۴۴۳) آماده شده، برگرفته از بحثها (و نیز تلفیقی از یادداشتهایی) است که یکی از اساتید حوزه علمیه قم در حدود ۶ سال ارائه فرمودهاند؛ و نه حاوی همه بحثها و نه حاوی همه یادداشتهای مربوطه است و نه هنوز در یک انسجام کامل نگارش شده است؛ بلکه یک ساختار اولیهای تنظیم شد که آن بحثها و یادداشتها تا حد امکان در آن قرار داده شود و البته هم به لحاظ مواد (و هم تاحدود کمتری به لحاظ صورت و ساختار کلی) همچنان در حال تکمیل میباشد؛ و نحوه عبارتپردازی و حتی ارتباط بحثها در بسیاری از موارد باید بازبینی شود و مستندات بحث در بسیاری از موارد باید تکمیل گردد. از این رو، فعلا قابل استناد نیست؛ بلکه صرفا از این جهت که سیر بحثها و شواهد مهمی که ارائه میشود در اختیارتان باشد در اختیار شما قرار میگیرد. خواهشمند است این متن را بدون این مقدمه در اختیار کسی قرار ندهید
@souzanchi
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
*فرصتی مغتنم برای دانشجویان و پژوهشگران جوان*
✒️ معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می کند:🔻
*سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»:*
نشست بیستم و دوم با حضور:
*حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید محمدکاظم طباطبایی*
*رئیس محترم دانشکده علوم و معارف حدیث دانشگاه قرآن و حدیث*
زمان:
*یکشنبه ۱۴۰۱/۱/۲۸*
*از ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰*
لینک ورود به نشست:
http://vroom.ut.ac.ir/farabi21
noormags-گذری_در_نصوص_امیرالمؤمنین_بر_امامت_امام_حسن_مجتبی_(علیهما_السلام)-692780_1482237.pdf
599.1K
👆👆مقاله گذری در نصوص #امیرالمؤمنین بر #امامت #امام_حسن_مجتبی (علیهماالسلام)
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
noormags-تطورشناسی_حدیث_مطلاق_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام_در_منابع_شیعه-1416472_1482237.pdf
420K
مقاله تطورشناسی #حدیث_مطلاق #امام_حسن_مجتبی علیه السلام در #منابع_شیعه
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
noormags-گونه_شناسی_روایات_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام_در_تفسیر_قرآن_کریم-1061352_1482237.pdf
543.8K
👆 👆مقاله #گونه_شناسی_روایات #امام_حسن_مجتبی علیه السلام در #تفسیر_قرآن_کریم
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢روایتی از #کریم_اهلبیت (علیهالسلام) در بیان آیتاللهالعظمی #جوادی_آملی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
سلسله نشستهای تجربیات پژوهشی (نشست۲۲) سیدمحمدکاظم طباطبایی.mp3
11.81M
🔉 سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»
🔹صوت نشست بیست و یکم با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمدکاظم طباطبایی
یکشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
✅ کیفیت خوب (۱۲ مگابایت)
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویژه_شب_قدر
🌹بسیار زیبا
🌸تناسب معکوس
عبادت کن که در خانه خدا بنده باشی نه اینکه.....
✅علامت صدق در عبادت آن است که هر چه عبادت میکنه خودش رو حقیر تر ببینه
🎤حضرت آیتالله ممدوحی
@mamduhi_ir
#شب_قدر #آیت_الله_ممدوحی_کرمانشاهی
#ماه_مبارک_رمضان
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
🔹نشست تخصصی در باره برنامه #زندگی_پس_از_زندگی با حضور استاد غلامرضا #فیاضی، واستاد #برنجکار، :
◻️متن نشست: https://hawzahnews.com/xbbps
◻️فیلم کامل نشست: https://hawzahnews.com/xbbBm
◻️تصاویر نشست: https://hawzahnews.com/xbbr2
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
🔰نقد و بررسی برنامه تلویزیونی "زندگی پس از زندگی"
▫️استاد حجت الاسلام و المسلمین علی امینینژاد در نقد و بررسی برنامه تلویزیونی "زندگی پس از زندگی" به ارائه نظرات خویش نسبت به این برنامه پرداختند؛
- برنامه تلویزیونی "زندگی پس از زندگی" از برنامههای موفق صدا و سیماست که تاثیرات مثبت به روی مردم گذاشته است لذا توجه کنیم که نقد امروز ما، نشانه اهمیتدادن به برنامه و نقدی همدلانه است.
- ما از موضوع دینی و اسلامی باید فضا را روشن کنیم که چه موضعی در مورد تجربههای نزدیک به مرگ داشته باشیم لذا این که برخی عزیزان نقد کلی کردهاند و برنامه را تماما نفی کردهاند، درست نیست.
- حرف اصلی این برنامه را نمیشود انکار کرد. از لحاظ عقلی، دینی و عرفانی، اصل مسأله ثابت شده است.
- یکی از برکات برنامه این بود که توجه داد به این که انسان در این عالم ماده منحصر نشده است؛ انسان حقایق تجردی دارد، عالم غیب وجود دارد و هست.
- یکی از نکات مثبت دیگر برنامه، پرداختن به مساله غیب است که در دل این برنامه تواتر از غیب شکل گرفت.
- ایمان به غیب در بسیاری از مخاطبین این برنامه بیشتر شد. توجه کنیم که مسأله ازدیاد ایمان منحصر در قرآن و روایات نیست و همین برنامهها هم میتواند ایمان به آخرت را در مردم تشدید کند.
- در میان علمای ما هم افرادی بودند که به دنبال جمعآوری این قبیل مشاهدات از غیب بودهاند تا نتایج علمی از آن بگیرند مثل کاری که شیخ اشراق انجام میدهد. البته سطح کار شیخ اشراق بسیار بالاتر و عمیقتر است.
🔰نکته اصلی، انصراف از عالم ماده است که باعث میشود انسان بی آن که به مرگ طبیعی بمیرد، از عالم ماده خارج شود.
پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند: "موتوا قبل ان تموتوا"
- تفاوت کسانی که مرگ اختیاری دارند با تجربهگرها در این است که اگرچه هر دو قیامت صغرای انفسی برایشان رخ میدهد اما در مرگ اختیاری شخص با اراده شخصی از عالم ماده منصرف میشود و نه به صورت قهر و اجبار.
- عالم مثال و برزخ، لایهها و مراتب بسیاری دارد؛ از لایههای نزدیک به عالم ماده تا لایههای نزدیک به عالم عقل. تجربهگرها لایههای نزدیک به عالم ماده و مرز ورود به عالم مثال را تجربه کردهاند.
- در تجربهگرها انصراف کامل از عالم ماده رخ نداده است لذا اساسا این مرگ نیست که بعد سوال شود پس حضرت عزرائیل را چرا ندیدند یا سکرات موت را چرا نداشتند؟
اینها به دلیل انصراف جزئی از عالم ماده، غیب را دیدهاند و مرگ به معنای انصراف کامل از عالم ماده برایشان رخ نداده است. پس توجه کنیم که اصلا در این جا مرگ رخ نداده است!
- هر کس با تهذیب نفس و سیر و سلوک میتواند به شکل اختیاری از عالم ماده منصرف شود و غیب را ببیند.
- پس تجربه تجربهگرها اولا کشف صوری است، ثانیا در طلیعه ورود به عالم مثال، ثالثا محدود به شخص است و نه همه انسانها، رابعا قهری و اجباری است و نه از سر سیر و سلوک، خامسا ناظر به وجهی از وجوه عالم مثال است و نهایتا این نوع از انصراف از عالم ماده کمال و سعادت محسوب نمیشود.
🔰در عین حال که برنامه "زندگی پس از زندگی" برنامه خوبی است اما مراقبتها باید باشد که منجر به پلورالیزم عملی، اخلاقی و اعتقادی نشود.
این که شخص مقید به شریعت نباشد و در عین حال ببیند در عالم غیب با او خوب برخورد شد و بعد نتیجه بگیرد که پس دلت پاک باشد، خطری است که متوجه همگان است.
در جواب باید گفت اولا مرگ رخ نداده است، ثانیا بحث اهل نجات و اهل حق خلط شده است.
- تفکیک اهل حق و اهل نجات مهم است. کافر هم ممکن است غیب را ببیند و با روی خوش با او برخورد کنند اما اگر چنین باشد از باب اهل نجات بودن اوست، نه این که او اهل حق و سعادت است.
ضمن این که باید مجددا توجه کنیم که مرگ رخ نداده است!
- استنتاج کلی از دریافتهای جزئی تجربهگرها ولو حق باشد، خطاست و ممکن است منجر به پلورالیزم اعتقادی، اخلاقی و عملی شود.
- در تجربه تجربهگرها خلیطها زیاد است. فرهنگ شخص، عقاید شخص، مزاج شخص، تفکرات و خیالات شخص همه تاثیرگذار است و حق و باطل در هم آمیخته است. این که مثلا شخص حضرت عباس علیهالسلام را در عالم برزخ بدون دست دیده است به خاطر همین است که در دنیا میدانسته که ایشان بیدست به شهادت رسیدهاند. لذا در آن جا هم ایشان را بدون دست دیدهاند، حال آن که حقیقت حضرت در عالم غیب فرای این مطالب است.
- باید استحکام علمی خاص در برنامه وجود داشته باشد و گروه علمی بزرگی از حوزه و دانشگاه پشت برنامه باشد که در برنامه، فضای نخبگانی ایجاد شود.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
4.29M
👆صوت تفسیر آیات اعتقادی جزء ۱۹ قرآن کریم
🔊حجتالاسلام والمسلمین استاد انواری
#طرح_اندیشه_برتر
#موسسه_اعتقادی_احیاء_همدان
🔹موارد بیشتر در کانال زیر👇👇
#معارف_اعتقادی
https://eitaa.com/ehyakalam
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی دانشجوی ایرانی دانشگاه تگزاس که بعدا به شهادت می رسد، به استادش یک *نهج البلاغه* هدیه می دهد.
🔸 ماجرای ایمان آوردن *پروفسور گری کارل لگنهاوزن* از زبان خودش
🆔@meshkatnoor
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
▪️رحلت همسر مکرمه و مومنه استاد بزرگوار حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی را به محضر آن فقیه والامقام و حکیم الهی تسلیت عرض کرده، از درگاه خدای منان برای آن بانوی مکرمه و متدینه علو درجات و برای عموم بازماندگان، بویژه استاد معظم حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی و حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ #مرتضی_جوادی_آملی صبر و اجر مسئلت داریم.
مجمع عالی حکمت اسلامی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی ره کرمانشاه
▪️رحلت همسر مکرمه و مومنه استاد بزرگوار حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی را به محضر آن فقیه والامقام
یادآوری نماز لیلۀ الدفن برای همسر مکرمه آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹نکات ناب استاد ذوالفنون، حضرت آیت الله #مفیدی در گفتگو با آقای #عباس_موزون، محقق و مجری برنامه #زندگی_پس_از_زندگی
🔹 در پیامهای بعدی
▫️در دو بخش👇👇
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
دیدار استاد مفیدی با آقای موزون-5-3-1400.mp3
49.96M
✍چند ماه گذشته جناب آقای #عباس_موزون به همراه برخی از فضلای حوزوی محضر یکی از اساتید برجسته و ذوالفنون حوزه، جناب استاد #مفیدی رسیدند و درباره برخی از معارف مرتبط با معاد و انواع تجربه تجربه گران بحث های مفیدی مطرح شد که به طلاب عزیز پیشنهاد میکنم با دقت بحث را دنبال کنند.
#جلسه_اول
@Seyed_Alireza_Naghibpour
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
دیدار استاد مفیدی با آقای موزون- 6-3-1400.mp3
51.08M
✍چند ماه گذشته جناب آقای #عباس_موزون به همراه برخی از فضلای حوزوی محضر یکی از اساتید برجسته و ذوالفنون حوزه، جناب استاد #مفیدی رسیدند و درباره برخی از معارف مرتبط با معاد و انواع تجربه تجربه گران بحث های مفیدی مطرح شد که به طلاب عزیز پیشنهاد میکنم با دقت بحث را دنبال کنند.
#جلسه_دوم
@Seyed_Alireza_Naghibpour
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تحلیل برنامه زندگی پس از زندگی با طعم طنز
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
👓 نقد برنامه زندگی پس از زندگی
✅ حجتالاسلام رضا غلامی
❇️ بخش اول
🔹 بعضی از دوستان از بنده درخواست کردند توضیحاتی را درباره توئیتی که اخیراً پیرامون روایتهای برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی زدهام عرض کنم. در این جهت بعد از یک مقدمه کوتاه چند نکته فنی و دقیق را خدمتتان تقدیم میکنم:
🔹 اولاً. ما متعهد هستیم، از شکلگیری تصاویر غیر دقیق و مغشوش درباره دین از جمله درباره حیات پس از مرگ که یک مساله کلیدی در تعالیم اسلامی است، جلوگیری کنیم.
🔹 ثانیاً. گرایش برخی از مردم به معنویت با دیدن این نوع برنامهها، دلیل نمیشود که رضایت دهیم هر تصویر نادرستی به اسم دین در اختیار مردم قرار گرفته و جا بیفتد.
🔹 ثالثاً. جلوگیری از ابراز نظر علمی درباره یک برنامه تلویزیونی یا توقع تقلیدگرایی از برخی بزرگان در این مباحث، و متعاقب آن، توهین به منتقد، و تلاش برای بستن باب آزاداندیشی، جزو آفات فرهنگ عمومی ماست و موجب میگردد تا سطحینگری در جامعه رواج یابد.
🔹 رابعاً. بنده قصد ندارم خوبیهای برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی را بالکل نفی کنم و درباره زحمات دوستان صدا و سیما بیانصافی کنم. این برنامه نقاط قوتی هم دارد و خدمات ارزندهای نیز به ویژه در ساحت مرگ اندیشی داشته است هر چند انتظار میرفت تحت نظر یکی از اندیشمندان برجسته این عرصه طراحی و اجرا گردیده و سوء برداشتهایی که بوجود میآورد رفع شود.
🔹 خامساً. بحث مرگ و حالات قبل و بعد از مرگ، جزو پیچیدهترین مباحث دینی است و به رغم معارفی که از اهل بیت(ع) در این زمینه به دست ما رسیده است، به جرات میتوان گفت که علمای ما قادر به پاسخ به خیلی از سئوالات درباره جزئیات حالات مرگ و حیات پس از مرگ نیستند. حتی دقت بفرمایید که احادیثی که در این عرصه آمده نیز بدون کار اجتهادی قابل استفاده نیست چه رسد به تجارب شماری از مردم عادی که جدای تاملاتی که درباره منشا آن وجود دارد، خطا و نسیان، طبیعت این تجارب است.
بعد از مقدمه کوتاه، لازم میدانم ملاحظات خود را در چند بند به صورت فشرده تقدیم کنم:
🔸 یکم. راویان محترم در برنامه زندگی پس از زندگی، هیچیک از دنیا نرفته و مرگی به معنای دقیق علمی برایشان اتفاق نیفتاده است. به بیان واضح تر، فردی که روایتگر است هیچگاه نمرده و به اصطلاح، از دنیای مردگان برنگشته، بلکه هر آنچه مشاهده نموده در زمان حیات خود (هر چند یک حیات ضعیف) رقم خورده است. از همین جهت، تعبیر مرگ موقت نیز برای این افراد تعبیر دقیقی نیست.
🔸 دوم. این عزیزان در زمان مشاهدات ذهنی خود زنده هستند و مکانیزم مغزشان با استفاده از انبار ذهنی، فعل و انفعالات شیمیایی و از همه مهم تر، صورتبندی خیال این تصاویر را شبیه خواب برایشان ایجاد می کند و تنها قلیلی از افراد ممکن است مشاهدات ذهنیشان به جهت درجات روحی ممتازی که دارند، صادق باشد... (ادامه دارد)
@HozeTwit
👓 نقدهای حجتالاسلام رضا غلامی به برنامه زندگی پس از زندگی
🔹 بخش دوم
زمان خواب یا کما که نوعی خواب عمیق و بیهوشی محسوب میشود، بخشهایی از مغز به خواب میرود اما قسمت عمدهای از این ارگان بیدار است و حتی فعالیتش نسبت به زمانی که بیدار است افزایش پیدا میکند. خواب، ارتباط تنگاتنگی با انبار ذهنی ما دارد و قوه خیال با استفاده از این انبار ذهنی تصاویری را برای ما ایجاد می کند. به تعبیر علمی قسمت عمدهای از ناخودآگاه، در خواب هوشیار میشود. در زمینه درک عملیات مغز در اینمواقع، متخصصان علوم شناختی به دستاوردهای قابل توجهی رسیدهاند.
🔸 سوم. از نظر حکما، خیال یعنی صورت بدون ماده. از منظر مرحوم صدرالمتالهین (ره) که قائل به نشئات سه گانه وجود (عالم عقول مجرده، عالم مثال یا خیال منفصل، عالم مادی) میباشد، نفس، مظهر صور مثالیه در خیال منفصل است و لذا قائل به خیال متصل نیست. ایشان بر این باور است که نفس انسان با خلاقیت، صور خیالی را همانند صور حسی بوجود میآورد و حرکت جوهری در اینجا از نقش منحصربه فردی برخوردار است به اینمعنا که هر قدر درجه روحی انسان بالاتر باشد، دریافتهای انسان از عالم مثال بیشتر و تبدیل آن به صور صادقه از طریق نفس بیشتر است.
با این اوصاف، شک ندارم که مشاهدات معدودی از ما در خواب میتواند از طریق خیال منفصل به وادی ملکوت سفر کند و حقایق را به زبان رمز از ملکوت دریافت و ترجمه کند اما اولاً ورود به این وادی برای افراد غیر مهذب به ندرت اتفاق میافتد و اگر هم اتفاق بیفتد، تشخیص و تفکیکسازی آن از خیال متصل و نیز القائات شیطانی به راحتی ممکن نیست.
🔸 چهارم. این مشاهدات همه در زمان حیات مغز صورت میگیرد و حتی زمانی که با شاخصهای متداول علمی تصور میشود انسان مرده، هنوز مغز در لایههای پنهان خود از فعالیت بازنایستاده است.
اما مساله اصلی و پیچیدهای که در بین حکما و فلاسفه محل بحثهای طولانی و پیچیده میباشد،
تداوم حیات مثالی بدون نقش آفرینی دستگاه مغز است که همچنان جزو مباحث قابل توجه محسوب میشود و به نظر من تنها نظریه حرکت جوهری ملاصدرا توانسته تا حد خوبی این مساله را حل کند.
🔸 پنجم. این پدیده که در برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی شاهد آن هستیم، یک امر فیزیکی است و نه متافیزیکی. در واقع همانطور که اشاره کردم، برای عموم مردم، این دستگاه پیچیده و شکوهمند مغز است که انسان را در این ساحت قرار میدهد و هر آنچه در این دستگاه رخ بدهد، یک رخداد فیزیولوژیکی است و قراردادن آن را در عالم متافیزیک اشتباه است.
🔸 ششم. مساله اصلی این است که این مشاهدات، در ردیف خواب عمیق قابل تعریف است. یعنی فرد، شهود در بیداری که ندارد بلکه هر آنچه مشاهده میکند متعلق به زمان بیهوشی یا کماست.
خواب عمیق، به دلیل قطع بخش مهمی از تعلقات جسمی، احساس سبک بالی شدیدی در انسان بوجود میآورد و شرایط را برای دریافتهای ناشی از خیال متصل و خیال منفصل فراهم میکند. ما در غیر حالات بیهوشی و کما نیز تجربه خواب عمیق را داریم و لذا لازم نیست این جنس مشاهدات را صرفا در افراد به کما رفته جستجو کنیم.
🔸 هفتم. حلقاتی از این روایات، در مواردی، پس از آنکه فرد بهوش میآید، فراموش میشود و فرد بعدا خودش تلاش میکند در جهت انسجام بخشی به روایت خود، حلقات مزبور را جایگزین کند. از سوی دیگر، برخی از افراد پس از بیداری به تحقیق میپردازند و با گذشت زمان ناخواسته روایت خود را با روایتهای دیگران مشابهسازی نموده و یا برای آن توجیهات شبه علمی یا معارفی پیدا میکنند.
🔸 هشتم. افرادی که در این برنامهها روایتگری میکنند به هیچ وجه دروغگو نیستند بلکه عمدتا انسانهای خوب، راستگو و رقیق القلب به شمار میروند که واقعا در صدد بیان مشاهداتی هستند که در حالت بیهوشی به ویژه کما آنرا تجربه نمودهاند. پس این روایتها نه دروغ است و نه بیارزش، لکن از توضیحات قبلی بنده روشن میشود که ارتباط دهی همه آنها به روح و عالم برزخ فاقد ادله روشن است. ضمنا روح یک امر مجرد است و تقلیل آن از سوی بعضی به یک دستگاه متافیزیکی ادراکی که پس از مرگ از جسم جدا می شود نیز در جای خود محل تأمل می باشد و لااقل با نظریات برخی فلاسفه بزرگ مانند مرحوم ملاصدرا در تغایر آشکار است...
(ادامه دارد)
@HozeTwit
👓 نقدهای حجتالاسلام رضا غلامی به برنامه زندگی پس از زندگی
🔹 بخش آخر
🔸 نهم. اینکه بتوان این جنس مشاهدات را مشاهدات ملکوتی خواند، هیچ ادلهای برای آن وجود ندارد، مشاهدات ملکوتی یا برزخی عبارت است از مشاهداتی که فرد قادر است به سبب آمادگی بالای روحی از ذهن خود جدا شده و به عالم خارج از ذهن خود منتقل و سپس با رجوع به ذهن و بواسطه خلاقیت نفس، دریافت های خود را از بیرون ذهن ترجمه و بیان کند.
🔸 دهم. ممکن است بعضی از این افراد تجربهای مشابه شهودات عرفانی را نیز داشته باشند و به وادی خیال منفصل هم سفر کرده باشند اما چنانچه خدمتتان اشاره شد، تفکیک مشهودات خیال متصل از خیال منفصل کار بسیار دشواری است. در حقیقت، آنچه برای عارف در خواب و بیهوشی رخ میدهد، رؤیای صادقه است که در اسلام به مثابه یک معرفت شخصی موجه معرفی شده است هر چند برخی از عرفا در حین بیداری نیز قادر به شهودات عرفانی هستند. در عین حال، باید توجه نمود که حتی عرفا نیز مادامی که نتوانند شهودات خود را عقلاً و به زبان استدلال ترجمه کنند، صرفا برای آنها یک امر شخصی تلقی میشود و به همین سبب، از طرح آن با عموم نیز پرهیز میکنند.
🔸 یازدهم. این جنس برنامهها بیشتر در جهان مسیحیت و در ظرف اندیشه مدرن با هدف ایجاد باور در میان افراد بیایمان به دین و به تبع آن، زندگی پس از مرگ ( البته سازگار با روایت دینی ) رونق گرفته و نظایر آن از سالها پیش در شبکههای تلویزیونی مسیحی تولید و با استقبال فراوان روبرو شده است.
❗️ یکی دیگر از دلایل گسترش این بحث و این قبیل برنامهها در جهان، مقابله با نیهیلیسم و از همه مهمتر، کاهش ترس از مرگ خصوصا در میان افراد میان سال به بالاست. علاوه بر این، این مباحث برای کسانی که از قدرت انتزاعی کمتری برخوردارند و بیشتر حسگرا هستند با استقبال بیشتری روبرو میشود این در حالی است که فهم حقیقت مرگ و جهان پس از آن به ظرفیت بالایی از جهت عقل انتزاعی نیاز دارد.
🔸 دوازدهم. معارف دینی در باب مرگ و حیات پس از مرگ، عمدتاً بر ایمان دینی و معارف نقلی تکیه دارند و به دلیل ایجاد سطحینگریهای مضر یا ایجاد انحراف در برداشتها، دین از حسی سازی و بسط این معارف از طریق خواب ابا دارد.
🔸 سیزدهم. همانطور که میدانید خواب در اسلام، به هیچ وجه حجت نیست. یعنی نمیتوان از خواب کسی ( حتی اگر از علماء بزرگ باشد) #اصل_معارفی یا قاعده شرعی استنباط نمود. همانطور که اشاره شد، شهودات عرفا نیز حجیت ندارند و معمولا تا زمان ترجمه عقلی یک امر شخ