🙏باسمه تعالی🙏
✋دوستان سلام✋
#تلنگّر_شماره_اوّل:
🛑رفقا همان طور که مستحضر هستید، در عصر حاضر برخی از آقایون متاسفانه نگاه خشکی از مباحث نحوی را به متعلِّم منعکس کرده اند و به همین جهت شنیده اید که می گویند:
{این همه مباحث نحوی می خوانید، به کجای فهم و درک آیات قرآن و روایات به درد می خورد!؟🤔}
🔻🔸به همین جهت همّت را بر آن داشتیم که در ادامه به #دو_سوالی که چنین نگاهی را از بین ببرد، بپردازیم؛
۱) سوال اوّل به صورت نظری می باشد.
۲) سوال دوّم به صورت عملی و کاربردی یعنی ترکیب کلام شریف امام حسین {علیه السلام} که می فرمایند:
{قَد بَرَزَ إلَيهِم غُلامٌ أشبَهُ النّاسِ خَلقاً وخُلُقاً ومَنطِقاً بِرَسولِكَ ص}؛ می باشد؛
👈✅👈 لذا رفقا #دو_بحث_آتی را به هیچ وجه از دست ندهند.
✅✅محتوای شانزدهم
#سوال شماره: #۰۶
❓تعریف عنوان #اسم_تفضیل چیست؟
♨️به عبارتی دیگر مرحوم شیخ بهایی در کتاب شریف صمدیّه تعریف اسم تفضیل را 〽️و هو ما دلّ علی موصوف بزیاده علی غیره〽️ دانسته اند لذا رفقا با #بیان و #تقریر_خودشان به توضیح این تعریف بپردازند و در حدّ توان بیان بنمایند.
#بیان_آدرس_جهت_مطالعه:
الکلام المفید، مدرس افغانی، ص ۲۰۸ و ۲۰۹.
#پایان بحث ساعت: ۲۱:۰۰
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۰۶ ❓تعریف عنوان #اسم_تفضیل چیست؟ ♨️به عبارتی دیگر مرحوم شیخ بهایی در کتاب شریف صمدیّ
#پاسخ سوال شماره: #۰۶
🔈خداروشکر رفقا در بیان پاسخ سوال شماره: #۰۶، در حدّی که در توانشان بود، به بحث پرداختند.
🔍شایان ذکر است که دوستان گاها به برخی نکات اشاره می کردند که واقعا جای بحث داشتند لکن برخی از این که در مباحث به جادّه خاکی 🏎 میزدیم، شکایت داشتند لذا در بحث امروز سعی کردیم مراعات کنیم😉
👈👈👈البته اگر با این امر، باعث اذیّت برخی دوستان شدیم، عذر خواهی 🙏 می کنیم.
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#پاسخ سوال شماره: #۰۶ 🔈خداروشکر رفقا در بیان پاسخ سوال شماره: #۰۶، در حدّی که در توانشان بود، به بح
#بیان_پاسخ:
در بیان پاسخ از این سوال، رفقا بیانات متفاوتی را ذکر نمودند لذا مناسب است به بیان آن ها بپردازیم:
۱) برخی گفته اند:
اسم تفضیل برای بیان برتری یک چیز نسبت به چیز دیگری می باشد؛
۲) برخی گفته اند:
اسم تفضیل اسمی است که دلالت بر اتصاف و بر تفضیل موصوف بر دیگری در آن حدث دارد.
👤و سپس نسبت به تعبیر اتصاف و تفضیل به توضیح پرداختند لذا فرمودند:
👀اتصاف یعنی: برخوردار بودن دو طرف یا طرفین در فضیلت و برتری.
مانند زید اعلم من بکر ،که زید و بکر هر دو در اصلِ حدث یعنی علم برخوردارند.
👀تفضیل یعنی: یک طرف بر دیگری تفضیل و برتری داده شود.
۳)برخی بیان کردند:
اسمی است که بر زیادی وصف موصوفی نسبت به موصوف دیگر دلالت می کند.
۴) برخی دیگر گفته اند:
اسم تفضیل دلالت می کند بر دو شیء: اشتراک در صفت واحد و زیادی یکی بر دیگری.
۵) برخی به بیان دیگری پرداختند یعنی گفته اند:
اسم تفضیل اسم مشتقی است که دارای حدث بوده و بیان برتری موصوف را نسبت به شیء دیگر بیان می کند.
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#بیان_پاسخ: در بیان پاسخ از این سوال، رفقا بیانات متفاوتی را ذکر نمودند لذا مناسب است به بیان آن ها
✅ #جمع_بندی مطالب فوق
اسم تفضیل مشتقّی می باشد که دلالت بر دو نوع اتّصاف مینماید؛
1⃣) یکی اتّصاف طرفین در یک وصف همانند مثال "زید اعلم من بکر" که زید و بکر هر دو از وصف علم بر خوردارند؛
🤔می توان از این نوع اتّصاف به #اتّصاف_عامّ نام برد.
2⃣) دیگری زیادی مفضَّل (زید) نسبت به مفضَّل علیه (بکر) یعنی همان زیادت موصوفی بر موصوفی دیگر؛
🤔می توان از این نوع اتّصاف به #اتّصاف_خاصّ نام برد.
✏️امّا در مورد ارکان اسم تفضیل گفته می شود:
نسبت به ارکان اسم تفضیل می توان ۵ رکن را نام برد:
۱) مفضَّل
۲) مفضَّل علیه
۳) ادات تفضیل (صیغه تفضیل)
۴)متعلّق تفضیل (وصف)
۵) حیثیّت تفضیل (یعنی این که مفضَّل از چه جهت و حیثی بر مفضَّل علیه زیادت دارد)
⭕️البته مورد پنجم در اغلب کتب های نحوی ذکر نشده امّا با اندک تامّل در می یابیم که این نیز جزء ارکان اسم تفضیل می باشد.
📚تطبیق ارکان مذکور در مثال "زید احبّ من بکر خُلقا":
۱) مفضل = زید
۲) مفضل علیه = بکر
۳) ادات تفضیل = افعل
۴) متعلق تفضیل = حبّ
۵) حیثیّت تفضیل =خُلقا
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
#سوال شماره: #۰۷
✅بحثِ #کاربردی.
✏️بنا به پیشنهاد برخی از دوستان که فرموده اند:
{خوب است حرکت بحث از شواهد عینی و واقعی شروع شود}، لازم است در حدّ توان به چنین امری عمل نماییم.
😭بنابراین به مناسبت این روز شریف، به نظر می رسد برای: بیان #ارکان_اسم_تفضیل بهترین عبارت، عبارتی است که امام حسین (علیه السّلام) به حضرت علی اکبر (علیه السّلام) زمانی که راهی میدان شده اند، بیان فرمودند و آن این که امام (ع) زمانی که حضرت (ع) به میدان راهی شدند به خداوند عرضه داشتند:
🔻《اللَّهُمَّ اشهَد فَقَد بَرَزَ إلَيهِم غُلامٌ أشبَهُ النّاسِ خَلقاً وخُلُقاً ومَنطِقاً بِرَسولِكَ صلى اللَّه عليه وآله》
❓۵# رکن عبارت ♨ قَد بَرَزَ إلَيهِم غُلامٌ أشبَهُ النّاسِ خَلقاً وخُلُقاً ومَنطِقاً بِرَسولِكَ ص♨️ را بیان بفرمایید.
👇
۱) مفضَّل:
۲) مفضَّل علیه:
۳) ادات تفضیل:
۴) متعلّق تفضیل:
۵) حیثیّت تفضیل:
🙏لطفا بعد از تکمیل این ارکان به صورت مختصر، ترجمه ای از این عبارت بیان بفرمایید البته اگر #ترکیب آن نیز بیان شود، مراد متکلّم بسیار روشن می شود.
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۰۷ ✅بحثِ #کاربردی. ✏️بنا به پیشنهاد برخی از دوستان که فرموده اند: {خوب است حرکت بحث
#پاسخ سوال شماره: #۰۷
👱الحمدلله رب العالمین که رفقا در بحث سوال شماره: #۰۷ تماماً سعی خود را بر پاسخ از این سوال قرار داده اند.
😲توجّه:
👈سوالات مطرح شده در بحث از پاسخ سوال شماره: #۰۷ تا حدودی دقیق بوده اند لذا #پیشنهاد می شود که از ابتدا به مطالعه بحث بپردازید.
بیان پاسخ:
📝همان طور که روشن است، اصل سوال شماره: #۰۷ بیان #پنج_رکن_اسم تفضیل در عبارتِ:
🔸{قَد بَرَزَ إلَيهِم غُلامٌ أشبَهُ النّاسِ خَلقاً وخُلُقاً ومَنطِقاً بِرَسولِكَ صلى اللَّه عليه وآله}🔸
بوده است لکن در ادامه گفته شد: بیان #ترجمه و #ترکیب این عبارت، ما را در درک و فهم بیشتر مراد جدّی متکلّم حکیم کمک می کند؛
✅به همین جهت لازم است بحث را در سه محور پیگیری نماییم؛
1⃣) محور اوّل: بیان ارکان اسم تفضیل.
2⃣) محور دوّم: بیان ترکیب این کلام.
3⃣) محور سوّم: بیان ترجمه در حدّ توان.
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#پاسخ سوال شماره: #۰۷ 👱الحمدلله رب العالمین که رفقا در بحث سوال شماره: #۰۷ تماماً سعی خود را بر پاس
۱) محور اوّل: بیان ارکان اسم تفضیل
👥رفقا نسبت به بیان ارکان اسم تفضیل اتّفاق نظر داشتند تقریباً یعنی گفته اند:
🔭) غـــــــلام👈 -----> مفضّـــــــــــل.
🔭) النّـــــاس👈 ----> مفضّل علــــیه.
🔭) اشـــــــبه👈 ----> ادات تفضـــیل.
🔭) شبـاهت👈 -----> متعلّق تفضـیل.
🔭) خَلــــــقاً👈 ----> حیثیّت تفضیل.
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#پاسخ سوال شماره: #۰۷ 👱الحمدلله رب العالمین که رفقا در بحث سوال شماره: #۰۷ تماماً سعی خود را بر پاس
۲) محور دوّم: بیان ترکیب این کلام
👥دوستان نسبت به بیان ترکیب این عبارت، به گونه های متفاوتی پیش رفتند مثلا:
👁برخی گفته اند:
غلام: فاعل برز؛ اشبه: نعت برای غلام؛ الناس: مضاف الیه؛ خلقا و خلقا و منطقا: تمییز؛ برسولک متعلّق به اشبه.
👁برخی گفته اند:
قد: تحقیقیه؛ برز: فعل؛ الیهم: جارّ و مجرور متعلّق به برز؛ غلام: فاعل برز؛ اشبه: صفت برای غلام یا خبر برای هو محذوف و جمله هو اشبه الناس را محلّا منصوب در محلّ حال از غلام بدانیم؛ الناس: مضاف الیه؛ خلقا و خلقا و منطقا: تمییز برای اشبه؛ برسولک: جارّ و مجرور؛ کاف:مضاف الیه.
👁برخی دیگر گفته اند:
قد: حرف تحقیق؛ برز: فعل؛ الیهم: متعلّق به برز؛ غلام: فاعل برز؛ اشبه: اسم تفضیل؛ الناس: مضاف الیه؛ خلقا و خلقا و منطقا: تمییز.
👁برخی دیگر با توجّه به گفتگوی به وجود آمده توسّط دوستان و عدم در نظر گرفتن {فاء} در عبارت {فَقَد بَرَزَ} که در عبارت {فَقَدْ بَرَزَ اِلَيْهِمْ غُلامٌ اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِك} مطرح گردید، نظر دیگری در مقام ترکیب بیان فرمودند یعنی گفته اند:
غلام اشبه: مبتدای موخّر؛ قد برز: خبر مقدّم.
👇👇👇
✏️🔻✏️با تامّل در عبارات فوق، در می یابیم آن چه که مورد پذیرش تمام دوستان بوده است ترکیب زیر با اندک اصلاح می باشد:
#ادامه_بحث:👇