کانون ادبیات عرب
۲) محور دوّم: بیان ترکیب این کلام 👥دوستان نسبت به بیان ترکیب این عبارت، به گونه های متفاوتی پیش رفت
#اصل_عبارت:
📝قَدْ بَرَزَ اِلَيْهِمْ غُلامٌ اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ
بیان ترکیب:
🔴قَدْ: حرف تحقیق
🔴بَرَزَ: فعل
🔴اِلَيْهِمْ: جارّ و مجرور متعلّق به بَرَزَ
🔴غُلامٌ: فاعلِ بَرَزَ
🔴اَشْبَهُ: اسم تفضیل و:
۱) اشبه نعت برای غُلامٌ.
یا
۲) خبر برای مبتدای محذوف یعنی: هُوَ اشبه الناس و جمله، صفت برای غلام.
#توضیح این دو ترکیب در #فائده ذکر خواهد شد.
🔴النّاسِ: مضاف الیهِ اَشْبَهُ
🔴خَلْقاً: تمییز نسبت و معطوف علیه
🙌 #توضیح_تمییز_نسبت:
زمانی که تعبیر اَشْبَهُ به النّاس نسبت داده می شود این سوال در ذهن تداعی می گردد که حضرت (ع) از چه حیث و جهتی شبیه تر است از مردم به رسول (ص)؟
✔️به همین جهت تعبیر خَلْقاً درصدد رفع ابهام از این نسبت بوده است و لذا تمییز نسبت خواهد بود.
🔴وَ: عاطفه
🔴خُلْقاً: معطوف
🔴وَ: عاطفه
🔴مَنْطِقاً: معطوف
🔴بِــ: جارّ
🔴رَسُولِــ: مجرور و مضاف و متعلّق به اَشْبَهُ
🔴کَــــ: مضاف الیه.
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#اصل_عبارت: 📝قَدْ بَرَزَ اِلَيْهِمْ غُلامٌ اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُول
📖فائدة:
علمای علم نحو در مبحث مجرورات، اضافه را در یک تقسیم بندی بر دو نوع می دانند:
۱) اضافه لفظیّه؛
۲) اضافه معنویّه؛
👈در تعریف اضافه معنویّه گفته اند:
و هی ان یکون المضاف غیر صفه مضافه الی معمولها نحو: غلامُ زید.
👈در تعریف اضافه لفظیّه گفته اند:
و هی ان یکون المضاف صفه مضافه الی معمولها ... نحو: ضاربُ زید.
📚منبع: الهدایه فی النحو، ص۹۶ و ۹۷.
🏃غرض این که در بحث از اسم تفضیل در حالت اضافه همانند: اشبه الناسِ اختلاف شده است به این که آیا مضاف الیه یعنی الناس، معمول اسم تفضیل می باشد تا در نتیجه اضافه را لفظیّه بگیریم یا معمول اسم تفضیل نمی باشد تا در نتیجه اضافه را معنویّه بگیریم؟
👤از ظاهر برخی از عبارات نحویّون چنین نتیجه می شود که:
🗣برخی قائل به این شده اند که مضاف الیه اسم تفضیل، معمول اسم تفضیل می باشد لذا اضافه، اضافه لفظیّه خواهد شد به همین جهت اضافه اَشْبَهُ النّاس، اضافه لفظیّه است زیرا اَشْبَهُ اوّلا صفت (یعنی اسم تفضیل) می باشد و ثانیا اضافه به معمول خود یعنی النّاس شده است؛
به همین خاطر اَشْبَهُ به واسطه این اضافه کسب تعریف نمی نماید تا به نقش نعت بودن آن برای غلام، خللی وارد گردد؛
زیرا یکی از شرایط این که فلان کلمه نعت قرار بگیرد تطابق در تعریف و تنکیر بوده است و در این کلام شریف اگر قائل به این شویم که این اضافه کسب تعریف می کند آن گاه با غلام که نکره است از حیث تعریف و تنکیر سازگاری ندارد.
🗣برخی دیگر قائل به این شده اند که مضاف الیه اسم تفضیل، معمول اسم تفضیل نمی باشد لذا اضافه، اضافه معنویّه خواهد شد به همین جهت اضافه اَشْبَهُ النّاس، اضافه معنویّه است زیرا اَشْبَهُ گرچه صفت (یعنی اسم تفضیل) می باشد لکن اضافه به معمول خود یعنی النّاس نشده است؛
به همین خاطر اَشْبَهُ به واسطه این اضافه کسب تعریف می نماید و لذا نمی توان به نقش نعت بودن اشبه اذعان نمود به همان دلیلی که ذکر گردید یعنی عدم تطابق از حیث تعریف و تنکیر زیرا غلام نکره است و اشبه که به واسطه اضافه، کسب تعریف نموده است، معرفه است لذا به همین جهت شاید مناسب ترین ترکیب در نگاه این عدّه، خبر بودن اشبه برای مبتدای محذوف بوده است یعنی هُوَ اشبه الناس و جمله را صفت برای غلام بگیرند.
✳️بنا به گفته مرحوم سید علی خان مدنی در حدائق النّدیه، جلد ۱، صفحه ۵۵۹، نشر مهر بیکران، قول اصحّ این بوده است که مضاف الیه اسم تفضیل، معمول آن نمی باشد لذا با فرض پذیرش این اصحیّت #شاید بتوان چنین اذعان کرد که اتخاذ خبر بودن اشبه یک وجه مناسبی نسبت به نعت بودن آن دارد فَتَدبَّر جَیَّداً.
🛠⛏⚒البته این مطلب #نیازمند_تحقیق_بسیار است و آن چه که بیان شد حاصل بحث با یکی از رفقا و مراجعه به برخی از کتب نحوی می باشد فَتَأمَّل.
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#پاسخ سوال شماره: #۰۷ 👱الحمدلله رب العالمین که رفقا در بحث سوال شماره: #۰۷ تماماً سعی خود را بر پاس
۳) محور سوّم: بیان ترجمه در حدّ توان
👥برخی از دوستان بر ما منّت گذاشتند و همان طور که در سوال شماره: #۰۷ بیان شد، ترجمه ای مختصر بیان کرده اند به همین لازم است قبل از بیان ترجمه به بیان دقیق تعبیر《بَرَزَ》بپردازیم:
📙در کتاب العروس؛ نویسنده: الزبيدي، مرتضى؛ جلد: 15؛ صفحه : 19 آمده است: بَرَزَ الرجلُ، إِذا ظَهَرَ بعد الخَفاء؛
🗞یعنی اهل محاوره زمانی به شخصی تعبیر بَرَزَ را اسناد می دهند که ابتدا آن شخص از دیدگان مخفی بوده و سپس ظاهر گردد.
بیان ترجمه:
امام حسین (ع) با به کار گیری تعبیر قَد و بَرَزَ درصدد اشاره به این مطلب بوده است که حضرت علی اکبر (ع) از دیدگان دشمن مخفی بوده است و سپس ظاهر گشت و به بیان روان گفته می شود:
به تحقیق به سوی دشمن، غلامی ظاهر گشته است که از حیث اخلاق و آفرینش و سخن گفتن، شبیه ترین مردم است به رسول مکرّم اسلام (ص).
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
🙏باسمه تعالی🙏 ✋دوستان سلام✋ #تلنگّر_شماره_اوّل: 🛑رفقا همان طور که مستحضر هستید، در عصر حاضر برخی
👥رفقا ✅سوال کاربردی ارسال شد.
👌به همین جهت بعد از مطالعه کامل، نظر خود رو در رابطه با مبنای برخی از آقایون بفرمایید یعنی:
{این همه مباحث نحوی می خوانید، به کجای فهم و درک آیات قرآن و روایات به درد می خورد!؟}.
#هشتک:
سوال نظری:
#بیان_سوال_اوّل: 👇✅👇
سوال عملی و کاربردی:
#بیان_سوال_دوم: 👇✅👇
🙏ان شا الله مباحثی که بیان می شود، مفید فایده واقع گردد.
👤👤👤👤👏👏👤👤👤👤
#انتقادات خود را با در میان بگذارید:
@Lakhair
👆👆👆👆👏👏👆👆👆👆
May 11
شرح التصريح علی التوضيح للأزهري-1.pdf
17.97M
فایل پی دی اف کتاب شرح التّصریح علی التّوضیح، جلد اوّل.
#معرفی_کتاب
💢💯#کپی با ذکر منبع.
✳️ ❌ ✳️
http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
✳️ ❌ ✳️
شرح التصريح علی التوضيح للأزهري-2.pdf
17.46M
فایل پی دی اف کتاب شرح التّصریح علی التّوضیح، جلد دوّم.
#معرفی_کتاب
💢💯#کپی با ذکر منبع.
✳️ ❌ ✳️
http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
✳️ ❌ ✳️
شرح التصريح علی التوضيح للأزهري-3.pdf
5.59M
فایل پی دی اف کتاب شرح التّصریح علی التّوضیح، جلد سوّم.
#معرفی_کتاب
💢💯#کپی با ذکر منبع.
✳️ ❌ ✳️
http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
✳️ ❌ ✳️