eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون ادبیات عرب
#محور_اوّل: توضیح افعل تعیین بودن {أَطْهَرُ}؛ 👥غالب مفسّرین در این باره قائل به افعل تعیین بودن کلم
ذیل محور اوّل: همان طور که گفته شد، برخی از مفسّرین ذیل این آیه گفته اند: کلمه {أَطْهَرُ} افعل تفضیل نمی باشد؛ : 👈بیان عبارت صاحب التحریر و التنویر: 🔍ابن عاشوا جلد ۱۲ صفحه ۱۲۷ ذیل این آیه می فرماید: {فَاسْمُ التَّفْضِيلِ مَسْلُوبُ الْمُفَاضَلَةِ قُصِدَ بِهِ قُوَّةُ الطَّهَارَةِ}؛ یعنی اسم تفضیل در آیه شریفه "قَالَ يَا قَوْمِ هَٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ "؛ برخوردار از مفاد تفضیل نمی باشد بلکه درصدد تعیین قوّه طهارت در طرف ازدواج می باشد. : 👈بیان عبارت صاحب المیزان: 🔍علّامه طباطبایی جلد ۱۰ صفحه ۳۳۸ ذیل این آیه فرموده است: {وإنما المراد بصيغة التفضيل ـ أطهر ـ مجرد الاشتمال على الطهارة من غير شوب بقذارة ، والمراد هي طهارة محضا ...}؛ یعنی مراد از {أَطْهَرُ}، مجرّدِ شامل شدن بر طهارت می باشد و مراد از طهارت همان طهارت محض است بدون تفضیل. به تعبیری اگر چه این ‌کلمه برخوردار از وزن و شروط اسم تفصیل است لکن نمی توان حکم به اسم تفضیل بودن آن نمود. 🤔ناگفته نماند غرض مرحوم علّامه از به کار گیری تعبیر {انّما}، این بوده است که بفرمایند: قطعا مراد خداوند متعال آن چه که بیان می کنیم خواهد بود فافهم. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
👇😍👇#بیان‌_دو_محور:👇😍👇
: توضیح افعل تفضیل بودن {أَطْهَرُ}؛ 👥برخی از اساتید، کلمه {أَطْهَرُ} در آیه شریفه: {قَالَ يَا قَوْمِ هَٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ }، را افعل تفضیل دانسته اند و می فرمایند: {متکلّم حکیم، اتّصاف عامّ یعنی اشتراک میان عمل شنیع و نکاح با دختران در وصف طُهر را بنابر اعتقاد مخاطب بیان نموده است لکن اتّصاف خاصّ یعنی زیادی وصف طُهر در طرف نکاح با دختران را بنابر اعتقاد خویش بیان کرده است}. : قومِ حضرت لوط بهترین راه رفع غریزه را عمل شنیعِ لواط دانسته بودند به همین جهت حضرت برای فهماندن این که عمل شما برخوردار از وصف طُهر نمی باشد، در ابتدا باید با آن ها هم عقیده می گردید و سپس با طرح مقدّمات جدال احسن بر طبق آیه ۱۲۵ سوره نحل که می فرمایند: {وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ}، درصدد ارشاد آن ها به انجام ندادن این عمل شنیع بر آمده است و می فرماید: {اگر شما گمان می کنید که این عمل شنیع از وصف طُهر برخوردار است و شما را در جهت رفع نیاز خویش کمک می کند، من راه بهتری برای این نیاز سراغ دارم} یعنی {شما که عمل شنیع لواط را از وصف پاکی برخوردار می دانید لکن من یک عمل پاک تری را برای شما سراغ دارم و آن هم ازدواج است} و حتّی دختران خود را به آن ها پیشنهاد داده است. ☺😋به عبارتی: حضرت در مقام جدال احسن و ارشاد آن ها به انجام ندادن این عمل شنیع، با مخاطب خود هم عقیده گردید و لواط را بالکل ردّ ننموده است تا مخاطب با وی همراه شود و دلالت مطابقی کلام وی یعنی بیشتر بودن طهارت ازدواج را قبول کند تا از فعل لواط دست بردارند. 😊😋به بیان دیگر: افعل به کار رفته، به معنای تفضیل می باشد چرا که در مقدّمه مطرح شده، گفته شد که ملاک اشتراک در وصف، صرفا حقیقی نبوده بلکه هم می تواند حقیقی باشد و هم اعتباری لذا کسانی که می گویند: اگر افعلِ در آیه را تفضیل بدانیم، معنایی که از آیه حاصل می گردد با مقام نبوت حضرت لوط سازگاری ندارد، ملاک را صرفا اشتراک حقیقی گرفتند. 🙃😇به بیان واضح: 😌مشکلی که سبب گردید همانند علّامه در المیزان، قائل به افعل تعیین بودن کلمه {أَطْهَرُ} شود نیز زمانی حاصل می گردید که این عمل شنیع به نگاه حضرت از وصف طُهر برخودار بود در حالی که حضرت به اعتقاد آن ها این عمل را دارای وصف طُهر دانسته است. 😉بنابراین متکلّم حکیم از کلمه {أَطْهَرُ} افعل تفضیل اراده نموده و اشتراک و زیادت آن را نیز حقیقی و واقعی ندانسته است بلکه اعتباری اتّخاذ نموده است کَمَا مرَّ توضیحُهُ. 👏طبق بیان فوق، لازم است، ارکان اسم تفضیل بیان گردند: ✏️۱)مــفـــضّـــــــــل: 🔻هنَّ [دختران] ✏️۲)مفــضّل عـلــیه: 🔻مهمانان حضرت لوط (ع) که مذکّر بودند. ✏️۳)ادات تفـــضیل: 🔻اطهر ✏️۴)متعلّق تفضـیل: 🔻طُهر ✏️۵)حیثیّت تفضیل:🔻رفع نیاز فطری و غریزی 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#بیان_سه_فائده ذیل محور دوّم:
❤️۱) طبق قرینه ای که در آیات این سوره مبارکه دیده می شود، می توان چنین گفت که: {حضرت لوط با بیان کلمه {أَطْهَرُ} درصدد است که مهمانان خود را از قوم خود حفظ نماید}. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#بیان_سه_فائده ذیل محور دوّم:
❤️۲) همانند مساله مذکور یعنی این که اشتراک و زیادت هم به صورت حقیقی بوده است و هم به صورت اعتباری نیز در برخی از آیات دیده می شود مثلا در آیه شریفه ۷۷ سوره مبارکه انعام آمده است: {فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَٰذَا رَبِّي ۖ فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّآلِّينَ}؛ و سپس در آیه ۷۸ از همین سوره آمده است: {فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَٰذَا رَبِّي هَٰذَآ أَكْبَرُ ۖ فَلَمَّآ أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيٓءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ}؛ یعنی حضرت ابراهیم (ع) وقتی که ماه و خورشید را دیدند، فرمودند: {این‌ پروردگار من است} و زمانی که از بین رفتند، بالمضمون فرمودند: {این پروردگار من نیست}؛ 🤔در حالی که معنا کردن این دو آیه یعنی: {هَٰذَا رَبِّي} به صورت حقیقی، از مقام حضرت به دور است زیرا پروردگار دانستن این دو به صورت حقیقی، بالبداهه باطل می باشد یعنی به هیچ وجه ماه و خورشید، قابلیّت معبود قرار دادن را ندارند لکن اگر قائل به اعتباری باشیم آن گاه در بیان معنای این آیه گفته می شود: 👌{حضرت برای هدایت جامعه خود که غیر خدا را پرستش می کردند از طریق جدال احسن درصدد هدایت آن ها برآمده است لذا ابتدا با آن ها از باب جدال احسن هم عقیده شد تا آن ها را با خود همراهی کند و سپس معبودشان را ردّ نمود تا به معبود حقیقی برسند}. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#بیان_سه_فائده ذیل محور دوّم:
❤️۳) برخی از دوستان علاوه بر مطالبی که بیان شد نیز به نقد عنوانِ پرداختند لذا در ادامه سعی می گردد به ییان آن ها با اندک اصلاح بپردازیم: 👤کسانی که هیئت {افعل} که وضع برای تفضیل شده است را از وضع خود خارج می کنند و آن را به معنای افعل تعیین در جهت اثبات معنای اسم فاعل یا صفت مشبهه به کار می گیرند، باید از ابهامات ذیل جواب بدهند (نه صرفا چفت و بست کردن قواعد خشک): 😱۱) حکمت وضع الفاظ اقتضا دارد که الفاظ در جهت وضع آن ها به کار گرفته شوند فلذا وضع هیئت {افعل} برای بیان تفضیل و خروج آن از این هیئت و استعمال آن در معنای هیئت اسم فاعل یا صفت مشبهه نقض غرض از وضع اسم تفضیل است چون که متکلّم برای بیان اسم فاعل یا صفت مشبهه می توانسته از هیئت مختصّ به آن ها استفاده بنماید. 😱۲) بر فرض پذیرش این که استعمال {افعل} در معنایی غیر از معنای تفضیل، خلاف وضع حکمت نمی باشد، گفته می شود: اگر خداوند متعال از همان ابتدا درصدد انتقال معنای اسم فاعل یا صفه مشبهه بوده است، پس چرا از صیغه افعل تفضیل استفاده نموده است و سپس از آن اراده صیغه اسم فاعل یا صفه مشبهه نموده است؟ اگر در پاسخ گفته شود: چون که غرض در ما نحن فیه موجود است؛ آن‌ گاه خواهیم گفت: 👈اوّلا آن غرض چیست؟ 👈ثانیا غرضی که مدّ نظر دارید عرف پسند است؟ و یا صرف تنظیم قاعده می باشد؟ 😱۳) آیا پذیرش استعمال هیئت افعل تعیین از باب حقیقت است یا مجاز؟ احدی از ادباء قائل به وضع حقیقی نشده است پس باید مجاز باشد؛ همان طور که واضح است در مجاز بودن، باید عوارض و لوازم مجازیّت مطرح گردد از جمله: ؛ ؛ ؛ در معنای مجازی؛ از شرایط ارتکاب به مجاز است در حالی که قائلین به افعل تعیین هیچ کدام از این امور را حلّ ننموده اند!!! 😱۴) بر فرض پذیرش این‌ که استعمال هیئت افعل تعیین در حقیقت یا مجاز، گفته می شود: آیا مجاز در هیئات قابل پذیرش است که شما چنین عنوانی را طرح نمودید؟ 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۰۶ ❓تعریف عنوان #اسم_تفضیل چیست؟ ♨️به عبارتی دیگر مرحوم شیخ بهایی در کتاب شریف صمدیّ
😍😍 😍😍 با توجّه به مباحث مطرح شده ذیلِ عنوانِ {افعل تفضیل} و {افعل تعیین} یعنی: 📝) سوال شماره: ۰۶ 👇 https://eitaa.com/kanon_adabi/333 📝) سوال شماره: ۰۷ 👇 https://eitaa.com/kanon_adabi/346 📝) سوال شماره: ۱۱ 👇 https://eitaa.com/kanon_adabi/500 📝) سوال شماره: ۱۲ 👇 https://eitaa.com/kanon_adabi/511 لازم است، به بیان یک فائدهےِ بسیار ارزشمند در قالب {فریده} بپردازیم به همین جهت می شود که دوستان با تمام و کمال به مطالعه این مطلب بپردازند. 💯شایان ذڪر است که این بحث در فقره، پیگیری خواهد شد: ۱) اوّل: بیان مقدّمه ۲) دوّم: بیان اصل بحث ۳) سوّم: بیان شاهد ۴) چهارم: بیان غرض 💯 بدون ذکر منبع = حق النّاس💯 ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
کانون ادبیات عرب
😍😍 #فَــــــــــریــــــــــــدة😍😍 با توجّه به مباحث مطرح شده ذیلِ عنوانِ {افعل تفضیل} و {افعل تعیی
۱) فقره اوّل: 🏃‍♂با رجوع به برخی از کتب منطقی، در می یابیم که متکلّم در مقام هدایت و ارشادِ مخاطب خویش، قابلیّت بهره و استفاده از دو طریق را دارا می باشد: ۱) ؛ ۲) ؛ 👤شارح علی محمّدی در شرح عبارات مرحوم مظفّر در کتاب {المَنطِق} در تعریفِ این دو طریق می فرماید: 📝 👈{برهان عبارت است از قیاسی که از مقدّمات و موادّ یقین آوری فراهم آمده که نتیجه آن ها یک قضیه یقینی است و آن قیاس، بالذّات، منتج این نتیجه است و این نتیجه ضروری است} 📚رجوع شود: شرح‌ منطق مظفّر، ج۲، ص۲۸۲. 📝 ایشان در این زمینه می فرماید: 👈{استدلال جدلی عبارت است از استدلالی که از مشهورات یا مسلّمات فراهم آمده باشد.} 📚رجوع شود: شرح‌ منطق مظفّر، ج۲، ص۳۹۲. 💯 بدون ذکر منبع = حق النّاس💯 ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️