eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
431 ویدیو
143 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
1_332992754.mp3
40.41M
جلسه هفدهم موضوع ، زندگی با منطق مبارزه است که به نتیجه می رسد . انسان هایی که اهل مبارزه هستند و خواهش های نفسانی را به جهت شکوفایی انسانیت و شکست حیوانیت به کنار می گذارند ، انسان هایی مودب هستند و از طرفی انسانی که اهل مبارزه نیست ، بی ادب است
سلسله مباحث (۲۰) 💠حال که ادعیه، انسانِ مومن را با خدا مواجه می کند؛ با چه خدایی او را مواجه می کند؟ 🔹خدایی که جمال و جلال اش به وسعت هستی است؛ 🔹خدایی که در خوبی بی نهایت است و همۀ خوبی ها از اوست؛ 🔹خدایی که همه چیز از اوست و به او ختم می شود؛ 🔹خدایی که هر عشقی از اوست و به او است و در راه اوست؛ 🔹خدایی که عالَم هستی تصویری و جلوه ای و آیه ای از اوست؛ 🔹خدایی که از چنین وسعت دستگاه و عظمت برخوردار است؛ 🔹انسان با ادعیه با یک چنین خدایی که به وسعت هستی است، مواجه می شود؛ و همین خدای به وسعت هستی است که حضرت سیدالشهداء سلام الله علیه در دعای عرفه به این خدا می گوید: « آیا موجودی غیر تو ظهوری دارد که آن ظهور از آن تو نباشد؟ تا سبب پیدائی تو بشود ؛ تو چه موقعی غائب هستی که احتیاج به دلیل باشد تا تو را پیدا بکنم » « اَیکون لغیرک من الظهور ما لیس لک حتّی یکون هو المُظهِر لک متی غبت حتی تحتاج الی دلیل یدلّ علیک » همه عالَم به نور توست پیدا کجا گردی تو از عالَم هویدا 🔹از این رو مومن با ادعیه، با هستی مواجه می شود و به پهنۀ هستی می بیند و به این وسعت می اندیشد و با این افق عمل می کند و احساسات خودش را ظهور و بروز می دهد. 🔹خدایی که واسع و موسِع است در ادعیه جلوه گر می شود و وسعت خود را به رخ می کشاند و هر انسانی که با او مواجه می شود را وسعت می بخشد چون که با خدایی که وسعتی بی نهایت دارد و در فعل و جلوات خودش به کرانۀ هستی است ، مواجه شده است. ادامه دارد... . @mtabeen @kanoon_tafakor
🔹چکیده جلسه ۳۷(قسمت اول) تفسیر المیزان سوره حمد 💠موضوع:مراتب صبر و راه های کسب آن • ایاک نعبد و ایاک نستعین را گاهی انسان به زبان حال می گوید گاهی به زبان قال؛ گاهی به زبان قالی می گوید که زبان حالش نیست و گاهی به زبان قالی می گوید که زبان حالش هست. فهم بیچارگی و فهم نداری بسیار بسیار کمک می کند به این که ایاک نعبد و ایاک نستعین به زبان حال گفته شود. یکی از عواملی که در این راستا کمک کننده است انس با ادعیه می باشد، انس با ادعیه بیچارگی را تبدیل به زبان حال می کند تا به زبان قال. • " ان الانسان لیطغی ان راه استغنی" انسان هایی که احساس بی نیازی می کنند طغیان می کنند از طرف دیگر هر چقدر که انسان با احساس بی نیازی خود مقابله کند طغیانش پایین می آید. انا ربکم الاعلی نتیجه ی طغیان بود، ریشه ی طغیان احساس بی نیازی است. زمانی که انسان طغیان کرد نمی تواند بگوید ایاک نعبد و ایاک نستعین چون احساس بی نیازی می کند. • گاهی اوقات خداوند متعال از طریق نفس خود خلقت با انسان سخن می گوید، بعضی از نکات را به او گوشزد می کند برای مثال بیچارگی را به انسان می فهماند و مهم است که انسان بفهمد و بستگی دارد که گوش و چشم داشته باشد تا بفهمد یا نه؟! • انسان هایی که بیچارگی و نا آرامی را درک می کنند حتما باید با خداوند ارتباط بگیرند و اینجاست که صبر برایشان حاصل می شود و اهل ارتباط می شوند. "و استعینوا بالصبر و الصلاه" . • میزان حضور قلب در نماز به میزان فهم بیچارگی برمی گردد، هر چقدر فهم بیچارگی بالاتر باشد نماز به نماز واقعی نزدیک تر است ( نمازش نماز است)و هر چقدر فهم بیچارگی پایین باشد نماز شخص نماز نیست. • صبر یک راهبرد است و این راهبرد روش های مختلف می تواند داشته باشد از جمله این که در روایت آمده است " استعینوا بالکتمان علی امورکم " در کارهایتان به سمت کتمان بروید چرا که هر کسی صاحب نعمت است مورد حسد واقع می شود؛ کتمان کردن یک نوع روش و مصداق حوزه ی صبر است. • صبر نوعی مدیریت است، فعال و موثر است نه منفعل و متاثر. • صبر درجات متفاوتی دارد: ۱. صبر توده ی مردم که در درجه ی ضعیفی است طوری که اطاعت می کند، در مصیبت زبان به شکایت باز نمی کند، اعضا و جوارحش را در مسیر طاعت الهی به کار می برد ولی قلبش مضطرب است و کمی نا آرامی دارد. این ها در ابتدای سیر و سلوک هستند. ۲. صبر سالکان است؛ این ها در نیمه ی راه هستند، کسانی که در طاعت، در مصیبت، در معصیت زاهدانه و عابدانه صبر می کنند. یعنی صبر می کنند تا اجر خود را در قیامت دریافت کنند. برای بهشت و جهنم صبر می کنند، قلب این گروه مضطرب نیست، زبان به شکایت باز نمی کنند، اعضا و جوارحشان کارهای غیر عادی ندارد. این گروه به دنبال این هستند که به بهشت برسند یا از جهنم فرار کنند. ۳. صبر عارفانه است، این گروه عبادتشان عارفانه است. عرفا صابرند و بهشت و جهنم برایشان مهم نیست، این ها به دنبال رضایت خداوند هستند." مشتاقه الی فرحه لقائک " لقاء الهی فرحه ای دارد که این ها مشتاق به آن هستند. • انسان اگر بخواهد زندگی عبودی داشته باشد حتما به استعانت نیاز دارد و اگر بخواهد مشمول عون الهی شود باید صبر کند. به همین دلیل است که صبر سر ایمان معرفی شده، صبر مرز ایمان است، آن کسی که صبر ندارد ایمان ندارد، ایمان به صبر تفسیر شده است. • تحقق زندگی عبودی متفرع بر بودن صبر است و به عبارتی انسان اگر بخواهد زندگی عبودی داشته باشد باید ایمان داشته باشد و برای این که ایمان داشته باشد باید صبر کند. • ایمان در بستر صبر می روید، شکوفایی ایمان در بستر صبر است. • در روایت آمده است که نسبت صبر به ایمان مانند نسبت سر به بدن است، اگر سر از بین برود بدن هم نابود می شود و نمی تواند کاری انجام دهد. • در روایت آمده است که "الصبر نصف الایمان" یا پرسیده اند ایمان چیست پاسخ شنیده اند صبر، یا جایی در روایت آمده است اگر لحظه ای بر آن چه مکروه و بد است صبر کنید از چهل سال عبادت بی صبر بهتر است. • شخص مومن نباید تصور کند که چون مومن است هاله ای در بالای سرش همه ی مشکلاتش را حل می کند بلکه مومن شدن در بستر امتحان صورت می گیرد نه در حالت بسیار خوشی و راحتی. اگر بنا بر این بود که هر کسی مومن شود بابی در مادیت برایش باز شود همه مومن می شدند و کسی کافر نبود چرا که کافر به خاطر دنیاست که مومن نمی شود. @kanoon_tafakor
با سلام فهرست صوتهای تدریس نهایه الحکمه در کانال: @kanoon_tafakor
🔴فهرست کلی صوت و مطالب کانال باسلام خدمت دوستان عزیز 🔹صوتهای تدریس حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری را در کانال " کانون تفکر" دنبال کنید. (سطح مقدماتی) الحکمه علم و علم آموزی 🔹آدرس کانال: @kanoon_tafakor
1_334906675.mp3
47.15M
جلسه هجدهم موضوع ، کسانی که اهل مبارزه هستند و از منطق مبارزه با نفسانیات و حیوانیت به نفع عقلانیت و فطرت در زندگی برخوردارند ، می پذیرند که سختی هایی در راه است که با طبیعی دیدن تمام آن سختی ها ، لذت حرکت رو به جلو را برای خود رقم می زنند
کسانی که به فقرا کمک کنند و به خانواده‌های مستضعف سر بزنند، زیادند؛ اما آن کسی که اوّلاً این کار را در دوران حکومت و قدرت خود انجام دهد، ثانیاً کارِ همیشه‌ی او باشد، ثالثاً به کمک کردن مادّی اکتفا نکند؛ برود با این خانواده، با آن پیرمرد، با این آدم نابینا، با آن بچه‌های صغیر بنشیند، مأنوس شود، دل آنها را خوش کند، فقط امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. @kanoon_tafakor
به منکر علی بگو نماز خود قضا کند نماز بی ولای او عبادتیست بی وضو
1_336695334.mp3
18.83M
جلسه نوزدهم موضوع : ادعیه القاء مبارزه می کند و مبارزه را به نفع پیروزی خداداری تقویت می کند. مبارزه ای که ادعیه القاء می کند، از ویژگی هایی برخوردار است : اول ‌، موحدانه است و دوم معتدلانه است و تصحیح نسبت میان دنیا و آخرت می کند.
◾️مراسم احیا شب قدر شب ۲۱ ماه مبارک رمضان ◾️برنامه: ➖شروع: ۲۲:۳۰ ➖ قرائت قرآن تا ساعت ۲۳:۱۵ ➖پایان مراسم ساعت ۳ بامداد ◾️باحضور: حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری ◾️و مناجات خوانی حجج اسلام افشاری و نیلفروشان 🔹مکان: اصفهان خیابان نشاط مسجد ساروتقی @kanoon_tafakor
1_338167762.mp3
33.28M
جلسه بیستم موضوع : ادعیه با برانگیختن محبت در قلب اهل ایمان و ایجاد خشیت ، مبارزه ای که اساس زندگی کردن است را به نفع خداداری جهت می دهد
1_341153815.mp3
5.96M
جلسه بیست و یکم موضوع : ادعیه مبارزه را با حاکمیت بخشی چهار زبان به نفع خداداری انسان تمام می کند ، زبان نیاز و فقر ، زبان رجا و امید ، زبان محبت ، زبان خشیت
1_341144558.mp3
36.01M
جلسه بیست و دوم موضوع : مبارزه ای که در ادعیه القاء می شود ، انسان را به مبارزه با طاغوت و شیاطین سوق می دهد و انسان را به وادی انتظار می کشاند
1_342207640.mp3
39.06M
جلسه بیست و سوم موضوع: ادعیه ، از جمله راه های مراقبت است و تأمین مراقبت می کند و علاوه بر آن معدن مراقبت است و مراقبت را به کل زندگی پمپاژ می کند
1_343785351.mp3
42.55M
جلسه بیست و چهارم موضوع : ادعیه با زبان نیازی که به راه می اندازد ، در دستگاه نیاز انسان تغییر ایجاد می کند و با وجود چنین نیازهایی که از ناحیه ادعیه تاکید می شود ، انسان در هر کاری مراقبت را صورت می دهد ، مراقبت بدون وجود داشتن روح در زندگی نمی شود ، ادعیه که ارتباط با حق را تأمین می کند ، روح در هر فعالیتی می شود و مراقبت در زندگی را محقق می سازد
عبادت وقتی حقیقتا عبادت است که ⬅️عبددر عبادتش خلوص داشته باشد فقط و فقط این معبود را ببیند خلوص یعنی ⬅️عبادت ما حضور را بسازد عبادت وقتی در زندگی بیاید⬅️ طغیان میرود زندگی ⬅️محل استکبار نمیشود🚫 زندگی⬅️ محل حضور میشود زندگی⬅️ عابدانه وحاضرانه میشود... ✨✨✨✨✨ +چگونه زندگی خالصانه ایجاد کنیم؟ _یکی از راه هایش بالا بردن سقف است... +یعنی چه؟ _یعنی اگر سقفِ نگاهت بهشت باشد نهایت دیدی که میتوانی داشته باشی تا بهشت است اما اگر به بالاتر از بهشت فکر کنی نگاهت هم از بهشت بالاتر است..... زندگیِ ما باید وقفِ زندگی خالصانه شود..... 💎از مجموعه تربیتی آئینه
چگونه درس بخوانیم ۵ حجت الاسلام والمسلمین استاد منصوری 👇👇👇
۵ 💠ادامه تذکر اول : سطح ما باید سطح علم و دانش شود. ♦️اجازۀ سوال و پرسش نه نقد تا پیش از دستیابی سطح علم: 🔹تا دانش پژوه به سطح علم نرسیده است ، برای او این اجازه نیست که اشکال و ایرادی را به علم وارد کند چرا که به فهم مناسب دست نیافته است ؛ هر چند مجوّز سوال و پرسش برای او باقی است . 🔹مرحوم سید جلال الدین آشتیانی مطرح می کنند که : « بنده از باب امتثال امر کسی که اطاعت از او را واجب می‌دانم [امام خمینی] در نامه‌ای.. از آقایان [تفکیکی] خواهش کردم که شما الهیات و اسفار و شرح فصوص قیصری را مطالعه و برای ما درس بدهید و افاضات شما را ضبط خواهیم کرد. اگر شما از عهده تدریس این دو کتاب برآمدید آنگاه حق دارید اشکال کنید. و اگر نتوانستید از عهده تدریس الهیات اسفار و فصوص برآیید عقلاً و شرعاً حق مخالفت و اعتراض ندارید.. حامل نامه به آقای ملائی گفته بود: «نامه را به آقایان رساندم سکوت اختیار کردند!»بعدا آقای ملائی به استاد فرمودند عجب کار حساب شده‌ای انجام دادید! استاد آشتیانی فرمودند: شخص امام به من گفتند که این کار را انجام دهم.ایشان در ادامه میفرمایند:پس از سکوت آقایان تفکیکی [و اظهار عجز از تدریس اسفار و فصوص] حامل نامه [آقای سیدان] پیغام داد که من حاضرم در موضوع معاد با نویسنده این نامه بحث کنم! بنده عرض کردم: حاضرم در معاد بحث کنم ولی نه پا در هوا! بلکه باید از اول سِفْر نفس اسفار که در نحوۀ ظهور نفس و تحقق آن از عالم غیب به عالم شهادت و ماده است بحث کرده، و به دلایل تجرّد نفس پرداخت، و بعد در نحوه وجود آن بعد از مرگ و عود آن به بدن در قیامت و آخرت گفتگو کرد..کسی حق اعتراض به ملاصدرا - که خود از متصلبان در معاد جسمانی است - را دارد که حاضر شود از اول سفر نفس تا آخرت مبحث معاد جسمانی را تقریر نماید. ولی اگر در همان صفحه اول سفر نفس متوقف شد و نتوانست مطلب کتاب را درک نماید شرعاً در این باب محکوم به سکوت است. این گوی و این میدان! » 🔹عده ای به درستی علمی را تلقّی ننموده اند ولی پایین تر از سطح علم هستند و در عین حال به خود اجازه می دهند که نقد و اشکال کنند که درواقع اینها به توهمی که از علم دارند ، ایراد دارند نه خود آن علم و اگر هم عبور از آن علم می کنند ، در واقع از توهم خودشان عبور کرده اند . 🔹 عده ای در ابتدای فراگیری فلسفه هستند و به خود اجازه می دهند که بگویند فلسفۀ صدرالمتالهین ، فلسفه ای است که برای چهارصد سال پیش است و در حال حاضر مفید نیست ؛ باید از آن ها سوال کرد چقدر خوانده اید ؟ و به چه اندازه می دانید ؟ و چقدر متوجه تمامی جوانب هستید ؟ که حقّ این را پیدا کرده اید که چنین نقدی بکنید . 🔹با دست نیافتن به سطح علم ، توهمات بسیار است و انسان به جهت جهل و حالات روحی و روانی ممکن است به نفی و انکار چیزی برسد که دسترسی به آن را ندارد ؛ از اینرو دانش پژوه در علمی ، اگر برای اش چنین حالتی روی داد باید به آن بی توجه باشد و برای چنین اشکالات و نقدهایی حریم باز نکند و با همسخنی با متخصص آن علم ، سعی در پیدایی پاسخ برای سوال خود باشد . @kanoon_tafakor
(۲۱) ادامه قبلی... 🔹خدایی که واسع و موسِع است در ادعیه جلوه گر می شود و وسعت خود را به رخ می کشاند و هر انسانی که با او مواجه می شود را وسعت می بخشد چون که با خدایی که وسعتی بی نهایت دارد و در فعل و جلوات خودش به کرانۀ هستی است ، مواجه شده است. 🔹این انسان دریایی می شود و در زبان، وسعت خودش را نشان می دهد ؛ 🔹تقاضاهایش از خدا اینگونه می شود: -اللهم اغنِ کلّ فقیر؛ -اللهم اشبِع کلَّ جائع؛ -اللهم اکس کلَّ عریان ؛ ...... -اللهم اشفِ کلَّ مریض ...... انک علی کلَّ شیء قدیر » 🔹 این انسانی که خود را مواجه قدرت بی نهایت حق کرده است، نمی تواند دریایی نباشد و خود را در حدّ حوض کوچکی ببیند و تقاضاهایش را کوچک و حقیر ترتیب دهد و این جفای به این وسعت و بی نهایتی است از این رو به وسعت جهان آدمیان دعا می کند و تقاضا می کند که گرسنه ای روی زمین نباشد ، فقیری نباشد ، مریضی نباشد و .... 🔹این انسان با این وسعتی که مواجه شده است، دغدغه هایش عوض می شود؛ هدف اش تغییر می کند ؛ نیّت اش متعالی می شود؛ اهل ادب می شود؛ چون عظمت را می بیند به خشوع و خضوع وادار می شود؛ اهل ناز می شود و خود را در پناه این وسعت قرار می دهد؛ خود را و زندگی اش را با او وفق می دهد و می سنجد؛ او برای اش مهم می شود ؛ خود را حقیر و بیچاره می بیند و او را می بیند و لا غیر؛ لطف او را می بیند؛ لطف او را می خواهد. 🔹همۀ اینها را در 🍃مناجات شعبانیه 🍃می بینید پس بدانیم با ادعیه می توان تعادلی ایجاد کرد که این گونه تعادل را جای دیگری نمی توان پیدا کرد. ادامه دارد... . @kanon_tafakor
1_347669449.mp3
32.73M
جلسه بیست و پنجم موضوع : ادعیه انسان را از ورطه طغیان و ذلت نجات می بخشد و انسان با ادعیه ، نه خودش را بیش از آنچه که هست می بیند و نه کمتر از آنچه که هست
💠 امروز یکم خرداد مصادف است با روز بزرگداشت حکیم الهی صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به مُلاصَدرا و  صدرالمتألهین 💠و بیست هفتم ماه مبارک رمضان مصادف با رحلت محدث بزرگ، باب الائمه ،مرحوم علامه محمد باقر مجلسی ره میباشد. @kanoon_tafakor
💠رهبر فرزانه انقلاب حضرت ایت الله العظمی خامنه ای حفظه الله: «ما میگوییم مبارزات همه‌جانبه‌ی ملّت فلسطین -مبارزات سیاسی، مبارزات نظامی، مبارزات اخلاقی و فرهنگی- باید ادامه پیدا کند تا کسانی که غاصب فلسطین هستند، تسلیم رأی ملّت فلسطین بشوند. از همه‌ی مردم فلسطین اعمّ از مسلمان و مسیحی و یهودی فلسطینی و آن کسانی که در خارج فلسطین تبعید‌شده‌ی از فلسطین هستند، نظرخواهی بشود، و اینها معیّن کنند که چه نظامی در فلسطین حاکم باشد و همه تسلیم آن باشند؛ مبارزه تا این زمان باید ادامه پیدا کند و ادامه پیدا خواهد کرد.»  ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ @kanoon_tafakor