eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
431 ویدیو
143 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
1_334906675.mp3
47.15M
جلسه هجدهم موضوع ، کسانی که اهل مبارزه هستند و از منطق مبارزه با نفسانیات و حیوانیت به نفع عقلانیت و فطرت در زندگی برخوردارند ، می پذیرند که سختی هایی در راه است که با طبیعی دیدن تمام آن سختی ها ، لذت حرکت رو به جلو را برای خود رقم می زنند
کسانی که به فقرا کمک کنند و به خانواده‌های مستضعف سر بزنند، زیادند؛ اما آن کسی که اوّلاً این کار را در دوران حکومت و قدرت خود انجام دهد، ثانیاً کارِ همیشه‌ی او باشد، ثالثاً به کمک کردن مادّی اکتفا نکند؛ برود با این خانواده، با آن پیرمرد، با این آدم نابینا، با آن بچه‌های صغیر بنشیند، مأنوس شود، دل آنها را خوش کند، فقط امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. @kanoon_tafakor
به منکر علی بگو نماز خود قضا کند نماز بی ولای او عبادتیست بی وضو
1_336695334.mp3
18.83M
جلسه نوزدهم موضوع : ادعیه القاء مبارزه می کند و مبارزه را به نفع پیروزی خداداری تقویت می کند. مبارزه ای که ادعیه القاء می کند، از ویژگی هایی برخوردار است : اول ‌، موحدانه است و دوم معتدلانه است و تصحیح نسبت میان دنیا و آخرت می کند.
◾️مراسم احیا شب قدر شب ۲۱ ماه مبارک رمضان ◾️برنامه: ➖شروع: ۲۲:۳۰ ➖ قرائت قرآن تا ساعت ۲۳:۱۵ ➖پایان مراسم ساعت ۳ بامداد ◾️باحضور: حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری ◾️و مناجات خوانی حجج اسلام افشاری و نیلفروشان 🔹مکان: اصفهان خیابان نشاط مسجد ساروتقی @kanoon_tafakor
1_338167762.mp3
33.28M
جلسه بیستم موضوع : ادعیه با برانگیختن محبت در قلب اهل ایمان و ایجاد خشیت ، مبارزه ای که اساس زندگی کردن است را به نفع خداداری جهت می دهد
1_341153815.mp3
5.96M
جلسه بیست و یکم موضوع : ادعیه مبارزه را با حاکمیت بخشی چهار زبان به نفع خداداری انسان تمام می کند ، زبان نیاز و فقر ، زبان رجا و امید ، زبان محبت ، زبان خشیت
1_341144558.mp3
36.01M
جلسه بیست و دوم موضوع : مبارزه ای که در ادعیه القاء می شود ، انسان را به مبارزه با طاغوت و شیاطین سوق می دهد و انسان را به وادی انتظار می کشاند
1_342207640.mp3
39.06M
جلسه بیست و سوم موضوع: ادعیه ، از جمله راه های مراقبت است و تأمین مراقبت می کند و علاوه بر آن معدن مراقبت است و مراقبت را به کل زندگی پمپاژ می کند
1_343785351.mp3
42.55M
جلسه بیست و چهارم موضوع : ادعیه با زبان نیازی که به راه می اندازد ، در دستگاه نیاز انسان تغییر ایجاد می کند و با وجود چنین نیازهایی که از ناحیه ادعیه تاکید می شود ، انسان در هر کاری مراقبت را صورت می دهد ، مراقبت بدون وجود داشتن روح در زندگی نمی شود ، ادعیه که ارتباط با حق را تأمین می کند ، روح در هر فعالیتی می شود و مراقبت در زندگی را محقق می سازد
عبادت وقتی حقیقتا عبادت است که ⬅️عبددر عبادتش خلوص داشته باشد فقط و فقط این معبود را ببیند خلوص یعنی ⬅️عبادت ما حضور را بسازد عبادت وقتی در زندگی بیاید⬅️ طغیان میرود زندگی ⬅️محل استکبار نمیشود🚫 زندگی⬅️ محل حضور میشود زندگی⬅️ عابدانه وحاضرانه میشود... ✨✨✨✨✨ +چگونه زندگی خالصانه ایجاد کنیم؟ _یکی از راه هایش بالا بردن سقف است... +یعنی چه؟ _یعنی اگر سقفِ نگاهت بهشت باشد نهایت دیدی که میتوانی داشته باشی تا بهشت است اما اگر به بالاتر از بهشت فکر کنی نگاهت هم از بهشت بالاتر است..... زندگیِ ما باید وقفِ زندگی خالصانه شود..... 💎از مجموعه تربیتی آئینه
چگونه درس بخوانیم ۵ حجت الاسلام والمسلمین استاد منصوری 👇👇👇
۵ 💠ادامه تذکر اول : سطح ما باید سطح علم و دانش شود. ♦️اجازۀ سوال و پرسش نه نقد تا پیش از دستیابی سطح علم: 🔹تا دانش پژوه به سطح علم نرسیده است ، برای او این اجازه نیست که اشکال و ایرادی را به علم وارد کند چرا که به فهم مناسب دست نیافته است ؛ هر چند مجوّز سوال و پرسش برای او باقی است . 🔹مرحوم سید جلال الدین آشتیانی مطرح می کنند که : « بنده از باب امتثال امر کسی که اطاعت از او را واجب می‌دانم [امام خمینی] در نامه‌ای.. از آقایان [تفکیکی] خواهش کردم که شما الهیات و اسفار و شرح فصوص قیصری را مطالعه و برای ما درس بدهید و افاضات شما را ضبط خواهیم کرد. اگر شما از عهده تدریس این دو کتاب برآمدید آنگاه حق دارید اشکال کنید. و اگر نتوانستید از عهده تدریس الهیات اسفار و فصوص برآیید عقلاً و شرعاً حق مخالفت و اعتراض ندارید.. حامل نامه به آقای ملائی گفته بود: «نامه را به آقایان رساندم سکوت اختیار کردند!»بعدا آقای ملائی به استاد فرمودند عجب کار حساب شده‌ای انجام دادید! استاد آشتیانی فرمودند: شخص امام به من گفتند که این کار را انجام دهم.ایشان در ادامه میفرمایند:پس از سکوت آقایان تفکیکی [و اظهار عجز از تدریس اسفار و فصوص] حامل نامه [آقای سیدان] پیغام داد که من حاضرم در موضوع معاد با نویسنده این نامه بحث کنم! بنده عرض کردم: حاضرم در معاد بحث کنم ولی نه پا در هوا! بلکه باید از اول سِفْر نفس اسفار که در نحوۀ ظهور نفس و تحقق آن از عالم غیب به عالم شهادت و ماده است بحث کرده، و به دلایل تجرّد نفس پرداخت، و بعد در نحوه وجود آن بعد از مرگ و عود آن به بدن در قیامت و آخرت گفتگو کرد..کسی حق اعتراض به ملاصدرا - که خود از متصلبان در معاد جسمانی است - را دارد که حاضر شود از اول سفر نفس تا آخرت مبحث معاد جسمانی را تقریر نماید. ولی اگر در همان صفحه اول سفر نفس متوقف شد و نتوانست مطلب کتاب را درک نماید شرعاً در این باب محکوم به سکوت است. این گوی و این میدان! » 🔹عده ای به درستی علمی را تلقّی ننموده اند ولی پایین تر از سطح علم هستند و در عین حال به خود اجازه می دهند که نقد و اشکال کنند که درواقع اینها به توهمی که از علم دارند ، ایراد دارند نه خود آن علم و اگر هم عبور از آن علم می کنند ، در واقع از توهم خودشان عبور کرده اند . 🔹 عده ای در ابتدای فراگیری فلسفه هستند و به خود اجازه می دهند که بگویند فلسفۀ صدرالمتالهین ، فلسفه ای است که برای چهارصد سال پیش است و در حال حاضر مفید نیست ؛ باید از آن ها سوال کرد چقدر خوانده اید ؟ و به چه اندازه می دانید ؟ و چقدر متوجه تمامی جوانب هستید ؟ که حقّ این را پیدا کرده اید که چنین نقدی بکنید . 🔹با دست نیافتن به سطح علم ، توهمات بسیار است و انسان به جهت جهل و حالات روحی و روانی ممکن است به نفی و انکار چیزی برسد که دسترسی به آن را ندارد ؛ از اینرو دانش پژوه در علمی ، اگر برای اش چنین حالتی روی داد باید به آن بی توجه باشد و برای چنین اشکالات و نقدهایی حریم باز نکند و با همسخنی با متخصص آن علم ، سعی در پیدایی پاسخ برای سوال خود باشد . @kanoon_tafakor
(۲۱) ادامه قبلی... 🔹خدایی که واسع و موسِع است در ادعیه جلوه گر می شود و وسعت خود را به رخ می کشاند و هر انسانی که با او مواجه می شود را وسعت می بخشد چون که با خدایی که وسعتی بی نهایت دارد و در فعل و جلوات خودش به کرانۀ هستی است ، مواجه شده است. 🔹این انسان دریایی می شود و در زبان، وسعت خودش را نشان می دهد ؛ 🔹تقاضاهایش از خدا اینگونه می شود: -اللهم اغنِ کلّ فقیر؛ -اللهم اشبِع کلَّ جائع؛ -اللهم اکس کلَّ عریان ؛ ...... -اللهم اشفِ کلَّ مریض ...... انک علی کلَّ شیء قدیر » 🔹 این انسانی که خود را مواجه قدرت بی نهایت حق کرده است، نمی تواند دریایی نباشد و خود را در حدّ حوض کوچکی ببیند و تقاضاهایش را کوچک و حقیر ترتیب دهد و این جفای به این وسعت و بی نهایتی است از این رو به وسعت جهان آدمیان دعا می کند و تقاضا می کند که گرسنه ای روی زمین نباشد ، فقیری نباشد ، مریضی نباشد و .... 🔹این انسان با این وسعتی که مواجه شده است، دغدغه هایش عوض می شود؛ هدف اش تغییر می کند ؛ نیّت اش متعالی می شود؛ اهل ادب می شود؛ چون عظمت را می بیند به خشوع و خضوع وادار می شود؛ اهل ناز می شود و خود را در پناه این وسعت قرار می دهد؛ خود را و زندگی اش را با او وفق می دهد و می سنجد؛ او برای اش مهم می شود ؛ خود را حقیر و بیچاره می بیند و او را می بیند و لا غیر؛ لطف او را می بیند؛ لطف او را می خواهد. 🔹همۀ اینها را در 🍃مناجات شعبانیه 🍃می بینید پس بدانیم با ادعیه می توان تعادلی ایجاد کرد که این گونه تعادل را جای دیگری نمی توان پیدا کرد. ادامه دارد... . @kanon_tafakor
1_347669449.mp3
32.73M
جلسه بیست و پنجم موضوع : ادعیه انسان را از ورطه طغیان و ذلت نجات می بخشد و انسان با ادعیه ، نه خودش را بیش از آنچه که هست می بیند و نه کمتر از آنچه که هست
💠 امروز یکم خرداد مصادف است با روز بزرگداشت حکیم الهی صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به مُلاصَدرا و  صدرالمتألهین 💠و بیست هفتم ماه مبارک رمضان مصادف با رحلت محدث بزرگ، باب الائمه ،مرحوم علامه محمد باقر مجلسی ره میباشد. @kanoon_tafakor
💠رهبر فرزانه انقلاب حضرت ایت الله العظمی خامنه ای حفظه الله: «ما میگوییم مبارزات همه‌جانبه‌ی ملّت فلسطین -مبارزات سیاسی، مبارزات نظامی، مبارزات اخلاقی و فرهنگی- باید ادامه پیدا کند تا کسانی که غاصب فلسطین هستند، تسلیم رأی ملّت فلسطین بشوند. از همه‌ی مردم فلسطین اعمّ از مسلمان و مسیحی و یهودی فلسطینی و آن کسانی که در خارج فلسطین تبعید‌شده‌ی از فلسطین هستند، نظرخواهی بشود، و اینها معیّن کنند که چه نظامی در فلسطین حاکم باشد و همه تسلیم آن باشند؛ مبارزه تا این زمان باید ادامه پیدا کند و ادامه پیدا خواهد کرد.»  ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ @kanoon_tafakor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_348906284.mp3
37.67M
جلسه بیست و ششم موضوع : ادعیه درمانگاهی برای از بین بردن رذائل است و نمایشگاه اخلاق الهی است و انسان با ادعیه به نظاره اخلاق الهی می پردازد
990302_سخنرانی تلوزیونی به‌مناسبت روزجهانی قدس.mp3
9.04M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس. ۹۹/۳/۲ @Khamenei_ir @kanoon_tafakor
حجت الاسلام و المسلمین استاد منصوری 👇👇👇
ادامه تذکر اول : سطح ما باید سطح دانش و علم بشود اجازه سوال و پرسش نه نقد تا پیش از دستیابی به سطح علم 🔹حضرت استاد حسن زاده ایده الله تعالی در کتاب قرآن و برهان و عرفان از هم جدایی ندارند ، حکایتی را از خود نقل می فرمایند که: « اينك بر سر آنم كه به مناسبت رويداد سخن، حكايتى از حالت ديرين خويش پيش‏ كشم، شايد كه برخى را سودمند افتد، و مايه آگاهى و هشيارى خواننده اى گردد، و آن اين كه: در اثناى تدرس و تعلم علوم عقلى و صحف عرفانى دچار وسوسه اى سخت سهمگين و دژخيم و بدكنشت و بدسرشت در راه تحصيل اصول عقايد حقه به برهان و عرفان شده ام، و آزرده خاطرى شگفت از حكمت و ميزان كه از هر سوى شبهات گوناگون به من روى مى آورد. ريشه اين شبهات و وسوسه ها از ناحيت انطباق ظواهر شرع انور على صادعه الصلوة والسلام با مسائل عقلى و عرفانى بوده است كه در وفق آنها با يكديگر عاجز مانده بودم، و از كثرت فكرت به خستگى و فرسودگى موحش و مدهش مبتلا گشته ام، و از بسيارى سؤال از محضر مشايخم: آن عالمان دين به حق در سماى علم سياره و ثوابت و الا گهر مرا بيم جسارت و ترس اسائه ادب و خوف ايذاء خاطر و احتمال بدگمانى مى رفت. اين وسوسه چنانكه گفته ايم موجب بدبينى به علوم عقلى، و بيزارى از منطق و حكمت و عرفان شده است. و لكن به رجاء اين كه‏ لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذلِكَ أَمْراً، در درسها حاضر مى شدم، و راز خويش را ابراز نمى كردم، و از تضرع و زارى اعاظم حكماء در نيل به فهم مسائل انديشه مى كردم مانند گفتار صاحب اسفار در مساله اتحاد نفس به عقل فعال و استفاضه از آن كه فرمود: 🍃 « و قد كنا ابتهلنا اليه بعقولنا، و رفعنا اليه ايدينا الباطنة لا ايدينا الدائرة فقط، و بسطنا انفسنا بين يديه، و تضرعنا اليه طلبا لكشف هذه المساله و امثالها ... (اسفارج 1 ط 1 ص 284). تنها چيزى كه مرا از اين ورطه هولناك هلاك، رهايى بخشيد لطف الهى بود كه خويشتن را تلقين مى كردم به اين كه: اگر امر داير شود بين نفهميدن و نرسيدن مثل تويى، و بين نفهميدن و نرسيدن مثل معلم ثانى ابونصر فارابى و شيخ رئيس ابوعلى س ينا و شيخ اكبر محيى الدين عربى و استاد بشر خواجه نصيرالدين طوسى و ابو الفضائل شيخ بهايى و معلم ثالث مير داماد و صدر المتالهين محمد شيرازى، آيا شخص مثل توبه نفهميدن و نرسيدن اولى است يا آن همه اسطوانه هاى معارف؟ و همچنين خودم را به يك سو قرار مى دادم، و اكابر ديگر علم را كه از شاگردان بنام آن بزرگان بودند و نظاير آنان را به سوى ديگر، و سپس همان مقايسه را پيش مى كشيدم‏ و به خودم تلقين مى كردم، تا منتهى مى شدم به اساتيدم كه بحق وارثان انبياء و خازنان خزاين معارف بوده اند رفع الله تعالى درجاتهم كه باز خودم را به يك جانب و آن حاملان و دايع علم و دين را به جانبى، و همان مقايسه و تلقين را اعمال مى كردم كه تو اولايى به نفهميدن يا اين مفاخر دهر؟ نظير مطلبى را كه علامه شيخ بهايى درباره شيخ اجل صدوق كه قايل به سهو النبى شده است، فرموده است:هر گاه امر داير شود بين سهو رسول و سهو صدوق، صدوق اولى بدان است.از اين مقايسه قدرى آرام مى گرفتم، تا بارقه هاى الهى چون نجم ثاقب بر آسمان دل طارق آمد، و در پناه رب ناس از وسواس خناس نجات يافتم فضاض ثم فاض. و كان كلام كامل و سخن دلپذير صاحب اسفار ذكر قلبى شد كه : « حاشى الشريعة الحقة الالهية البيضاء ان يكون احكامها مصادمة للمعارف اليقينية الضرورية، و تبا لفلسفه يكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنه (اسفارج 4 ط 1 ص 75). و چون در رحمت رحيميه به روى ما گشوده شده است به علم اليقين بلكه به عين اليقين و فراتر به حق اليقين مطالب سهل ممتنع عقلى و عرفانى را رموزى يافته ايم ك ه پى برده ايم اشارات به كنوزى اند. آرى به آسانى نادانى به دانايى نمى رسد، و بس يار سفر بايد تا پخته شود خامى. 🍃شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بس‏ كه نه هر كو ورقى خواند معانى دانست‏ لذا در الهى نامه ام گفته ام «: الهى جان به لب رسيد تا جام به لب رسيد». و نيز در غزلى كه در ديوانم مسطور است در اين باب گفته ام: دولتم آمد بكف با خون دل آمد بكف‏ حبذا خون دلى دل را دهد عز و شرف‏ يوسفم تحصيل دانش گشت و من يعقوب وار از فراقش كو به كو، كوكو به بانك يا اسف‏ گر نبودى لطف حق از گريه شام و سحر ديدگانم بى شك اينك بود در دست تلف‏ جوهر نفس ار نه روحانية السوس است پس‏ طالب اصلش چرا شد با دو صد شوق و شعف‏ گر كسان قدر دل بشكسته را مى يافتند يكدل سالم نمى شد يافت اندر شش طرف‏ لوحش الله صنع نقاشى كه از ماء مهين‏ پرورد در ي‏تيمى را بدامان خزف‏
و از اين گونه گفتار به نظم و نثر بسيار داريم، اينك گوييم كه توفيق نيل به اعتلاى فهم خطاب محمدى (ص) بدون ادراك حقايق زبر حكمت متعاليه و صحف عرفانيه به برهان واقعى صورت پذير نيست، مگر كسى كه داراى نفس مكتفى باشد كه من عندالله مؤيد به نفس قدسى است و وى را در دانستن چيزها نياز به فكر و نظر نيست، و جز صاحب نفس قدسى آن كس كه اين حقايق را به منطق برهان ادراك نكرده است در تمام ابعاد اصول عقايد و در تفسير و شرح آيات و روايات راجل است، و بيان و قلم او اقناعى است نه ايقانى هر چند كه در حفظ منقول بلغ ما بلغ، خداوند سبحان در كريمه نفر قرآن فرمود: 🍃 لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ‏ (توبه 122) و پوشيده نيست كه انذار مبتنى بر فهم اصول معارف دين است و بايد آن را از راهش تحصيل كرد چنانكه ادبيات را كتبى خاص است و رياضيات را كتبى خاص و فقه را كتبى خاص، و چنانكه هر صغرى و كبراى قياس را با نتيجه آن را ارتباطى خاص است، و چنانكه هر استعداد نفسانى را براى استفاضه از يك نوع فيض مناسبتى خاص است، و چنانكه بين طالب و مطلوب مطلقا بايد مناسبتى باشد كه هيچ چيز بدون مناسبت طلب نمى شود، و چنانكه محصل معارف هر اندازه طهارت ظاهر و باطن او بيشتر و انصراف او به عالم قدس حكيم شديدتر و فزونتر و تعلق او بدين سوى كمتر بوده باشد، افاضات حقايق و يافتن حد وسط احكام و علوم بر او بيشتر خواهد بود و كسب او را بركت خاصى روى آورد زيرا كه تعلق با تعقل جمع نمى شود، و بطنه با فطنه سازگار نيست، و قذارت و قد است دو ضدند، و هيچ مستعدى محروم نيست. » 💠 (قرآن و عرفان و برهان از هم جدائى ندارند، متن، ص: 21 ) @kanoon_tafakot