📌 وقتی استادی پژوهشگر نباشد، طلبهاش هم دنبال پژوهش نمیرود!
تا ما نیرو و برنامه برای تربیت فضلای حوزه، جهت توانمندی در پژوهش نداشته باشیم، نیازهای جامعه هم برطرف نمیشود.
وقتی استادی پژوهشگر نباشد، طلبهاش هم دنبال پژوهش نمیرود؛ چون در این کار تربیتی، طلبه متأثر از روحیات و تواناییهای استاد است. اگر استادی در دانشگاه مقاله علمی-پژوهشی منتشر نکند، نه تنها پیشرفت نمیکند، حتی بعدها از دانشگاه اخراج هم میشود. بنابراین باید کار پژوهشی بکند. چرا در حوزه استادان را رتبهبندی نمیکنیم؟ نمیگویم به پیروی از دانشگاه، استادان را با عنوانهای مربی، استادیار و استاد تمام رتبهبندی کنیم؛ بلکه حوزه باید برای خودش عنوان درست کند و ارتقای اساتید براساس کارهای پژوهشی اساتید باشد. کار پژوهشیشان هم باید در راستای نیازهای پژوهشی جامعه باشد، نه مسائلی که گرهای از جامعه باز نمیکند.
📚گفتگوی حجت الاسلام خسروپناه با رهنامه، ش۶، ص ۲۸_۲۷
🆔 @khosropanah_ir
@kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞 ممنوع برای زیر ۱۷ سال
❌حاوی صحنه های دلخراش
❌جرج فولویدها در آمریکا زیاد هستند. فقط کافی است کمی سرچ کنید.
❌ کوچک ترین مقاومت در برابر پلیس آمریکا مجوز گلوله مستقیم است.
❌ پلیس های قاتل در دادگاه تبرئه شدند.
#آزادی_در_زندان #رفاه #امنیت #آرزوهای_بر_باد_رفته
@kharej2025
♨️.ویروسِ #غیبت
امام صادق(ع):
سرعت اثر غیبت در ویرانی دین و ایمان بیش از اثر ویرانکنندهی جذام در درون انسان است!
📙اصول کافی ج۴ ص۵۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ وقتی قبله ملتی غرب باشد
🔺امام خمینی(ره): اگر ما یک همچو [استقلال فکری] پیدا بکنیم، و از این تمدن مفسد و فاسد پشت بکنیم به آن، خودمان کم کم #خودکفا خواهیم شد. آنچه که ما را نمیگذارد به اینکه در هر قشری که داریم خودکفا باشیم، بستگی، وابستگی است که ما به آنها داریم. وقتی بنا شد که قبله یک ملتی غرب شد، رو به آنجا میایستد و حرف میزند.
✅ @EMAM_COM
🛑 جایگاه تمدنی #فقه و #فقاهت در تاریخ مسلمین در لسان روشنفکران دینی
💢هیچ کسی نمیتواند نقش فقاهت در تمدن اسلامی را منکر شود
✔️استاد سید مصطفی محقق داماد:
🔹قانون مدنی که از فقه گرفته شد، با این فلسفه تدوین گردید که اختلاف آرا کم شود و هر کسی براساس اجتهادات خود رأی ندهد، در این شرایط نقش فقاهت بسیار کمرنگ شد ولی بعد از انقلاب باز نقش فقاهت پر رنگ گردید.
🔹تا قبل از تشکیل مشروطیت و تنظیم قانون مدنی و تشکیل حقوق مدون در ایران، فقه تقریباً نقش ابزاری برای حل و فصل مخاصمات داشت و اصلاً قرار نبود که قانون مدونی وجود داشته باشد.
🔹کسانی که با تاریخ تمدن اسلامی آشنایی داشته باشند، میدانند که یکی از عناصر بسیار فعال و مؤثر در تشکیل این تمدن عظیم، دانش فقه بوده است؛ هیچ کسی نمیتواند اصل وجود این تمدن بزرگ را منکر شود و هیچ کسی نمیتواند نقش فقاهت را در تمدن سازی این تمدن بزرگ مورد تردید قرار دهد. حتی ممکن است که تا این اندازه هم گفته شود که اصلاً به وجود آمدن این دانش بدین خاطر بوده است که در کنار تمدنی که تشکیل شده، نقش خود را ایفا کند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
محفل زمانه شناسی
♦️روشنفکر واقعی کیست ⁉️
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«روشنفکر کسی است که در سير خودش، به دغدغۀ تکامل اجتماعي ميرسد و به دنبال راههاي رشد جامعه به سمت کمال و سعادت حرکت ميکند. قاعدتاً درک چنين انسانهايي از جامعه و حوادث اجتماعي و آسيبهايي که در جامعه وجود دارد، عميقتر از حدّ متعارف ميشود. کمکم به لايههاي عميقتر جامعه و حوادث اجتماعي توجّه ميکند و يک نوع احساس مضاف بر احساس عمومي نسبت به جريانات اجتماعي، پيدا ميکند. گويا لايههاي پنهاني جريانات اجتماعي هم با حسّ او درگير ميشود و احساسي از جريانهاي باطني جامعه در او شکل ميگيرد؛ لذا آسيبهاي اجتماعي و مسير حرکت اجتماعي و حتي حرکت آينده جامعه را بر اساس احساس خودشان بهتر ميشناسند، تحليل ميکنند، حتّي نسبت به آينده به پيشبينيهايي ميرسند؛ بنابراين، اين دغدغهها از او شخصيت نسبتاً ممتازي ميسازد که درکش از حوادث اجتماعي و مسير حرکت جامعه و آسيبها و آيندۀ جامعه يک درک جامعتر، عميقتر و توأم با نوعي احساس، نسبت به حوادث پنهان شکل ميگيرد، گويا يک محسوساتي بالواسطه دارند که آن محسوسات، از حوزه درک ديگران خاج است.
اين روشنفکري اگر همهجانبهنگر باشد آرامآرام دغدغهاش، به اصطلاح امروزي، تا حدّ مباحث تمدّني پيش ميرود؛ يعني به فکر دگرگوني تمدّني جامعه ميافتد و دستکم دغدغه پيدا ميکند که جامعه را وارد تحوّلات تمدني کند و مسير جامعه را به سمت يک تحوّل تمدّني همه جانبه هدايت ميکند.
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
♦️روشنفکر واقعی کیست ⁉️ 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «روشنفکر کسی است که در سير خودش، به دغدغۀ
👈 اين روشنفکري اگر توأم با دغدغۀ خداپرستي و بندگي خداي متعال نباشد، تبديل ميشود به جرياني که بر اساس انگيزههاي مادّي به دنبال اصلاح جامعه است که در طول تاريخ اين نوع انسانها کم نبوده است. واقعاً اين نوع فداکاري چقدر ارزش دارد و چه دستاوردهايي براي بشريت داشته؟ کاملاً واضح است که نگاه ما نسبت به اين نوع روشنفکري، نگاه مثبتي نيست.
اگر روشنفکري توأم با دغدغههاي ديني باشد - يعني توأم با انگيزه پرستش خداي متعال باشد توانست با همان نگاه و گرايش، جامعه را آسيبشناسي کند، جريانهاي باطني جامعه را بشناسد، به دنبال رفع آسيبهاي اجتماعي و حرکت جامعه به سمت نقطههاي کمال باشد، قاعدتاً به يک تحليل جديد و سازوکارهاي جديدي ميرسد که بين «دين» و «تکامل اجتماعي» ميخواهد نسبت برقرار کند. در اين جريان فکري «دغدغه تکامل اجتماعي» با «دغدغه دينداري» به هم گره ميخورد؛ يعني از بستر دينداري تکامل اجتماعي دنبال ميشود و ترکيب بين اين دو منظور نظر قرار ميگيرد.
اما کسانی که مسير هدايت جامعه را جداي از انبيا و قرب و پرستش خداي متعال قلمداد ميکنند اين گروه روشنفکر ديني به شمار نميروند.
افرادي با شاخصههاي روشنفکري ديني در طول تاريخ ما وجود داشته است. در سدههاي و دهههاي اخير نيز نمونههاي فراواني را ميتوان برشمرد. گاهي در بين جامعه روحانيت از اين گونه افراد را ميبينيد و گاهي نيز در بيرون از جامعه روحانيت.
ولي يک تحوّل جدي بعد از انقلاب اسلامي در فضاي روشنفکري ديني، پيدا شد. از آنجا که بعد از انقلاب اسلامي مقياس مطالبات و دغدغههاي ديني گوناگون گسترده شد و چنانکه در طول تاريخ تشيع تجربههاي از آن ديده شده است.
به عنوان مثال، بر خلاف تفکّر برخي، شخصي مثل مرحوم مجلسي، به نظر من يک روشنفکر ديني است. زيرا دغدغه بازسازي جامعه تشيع را بعد از شکلگيريِ يک حکومت شيعي دارد، طبيعتاً دغدغه او دغدغه ايجاد يک حکومت ديني نبود؛ ولي دغدغه اصلاح داشت و ميخواست به مجموعه تفکر شيعه سر و سامان بدهد شيعهاي که بعد از قرنها زندگي پاتيزاني به دولت رسيده، مرکزيت جغرافيايي پيدا کرده، اقتدار اجتماعي يافته و لو اين که اين اقتداري نيست که انگيزه جاريسازي همۀ شئون مکتب اهل بيت (عليهمالسلام) را در جامعه داشته باشد؛ ولي بالأخره دغدغه کلي صيانت از مرزهاي فرهنگي تشيع را دارد.»
محفل زمانه شناسی
🔻#مهجوریت افکار و نظریات #امام_خمینی(ره) در #حوزه_های_علمیه
#استاد_علیدوست:
▫️ مهجور ماندن افکار و نظریات امام ظلم به امام است و می توان با برگزاری کرسی های نظریه پردازی این مساله (تبیین و ترویج نظریات حضرت امام) را محقق کرد.
▫️ باید با دعوت از شاگردان بی واسطه ایشان این مسائل مورد کنکاش و مداقه قرار گیرد.
▫️در قالب کرسی های نظریه پردازی می توان نوآوری های امام را تببین و نقد کرد، این مساله باعث می شود که نظرات ایشان مهجور نماند.
▫️ ما می توانیم دهها کرسی منضبط در زمینه اندیشه های اصولی و فقهی امام خمینی داشته باشیم و از این رهگذر برای بسط، بررسی و نقد روش های ایشان بهره بگیریم.
#امام_خمینی(ره)
#مهجوریت_امام_خمینی
#حوزه_های_علمیه
📚 @alidost_fiqh
🔻آیتالله اعرافی:
✅ تفسیر رهبری از اندیشه امام(ره) حجت است
◻️ اگر دیدید از امام(ره) چند تفسیر ارائه میشود آن تفسیری که رهبری به آن اشاره میکنند دقیقتر و برای پیروان انقلاب اسلامی حجت است و یک منظومه فکری جذاب و عمیق برآمده از فکر امام و تفسیر کننده اندیشه امام است.
◻️ از هنرها و اندیشه بالنده امام خمینی(ره) این بود که ملیت را به معنای درست به همراه اسلامیت تعریف کردند.
◻️ امام(ره) مدیر بحرانها بود و از هر تهدیدی، فرصت میساخت.
در شرایط طاغوت هیچ کس تصور نمیکرد کسی بتواند این جریان را به کنار بزند، حتی برای بسیاری از بزرگان نیز قابل تصور نبود، قدرت راهبردی شگرفی داشت که همه را مبهوت میکرد، حرکت ایشان نمادی از بعثت بود و ایشان با قدرت رهبری امام، بعثت و اسلام ناب محمدی(ص) را به جهان نشان داد.
hawzahnews.com/news/904211
✅ برگزاری کارگاه آموزشی "فلسفه سیاست گذاری" در پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی
🔹 با حضور دکتر ابوتراب یغمایی و دکتر مهدی عاشوری
🔸 زمان: چهارشنبه 21 خرداد 1399
ساعت 8 الی 12 و 13 الی 17
🔻مکان: تهران، ولنجک، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری
🔻عامل انحراف انسان
آیت الله جوادی آملی:
انسان دو عامل دارد او را سرگرم می کند، بعضیها بسيار ضعيفاند هم خودشان زود به طرف لذّتها میروند غَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا هم غرور و شيطان و #دوست_بد اينها را فريب میدهند كه میگويند: يَا وَيْلَتَی لَيْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاَناً خَلِيلاً.
✅ @mehrostad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ غارت فروشگاه معروف نایک NIKE با ماشین های آخرین مدل در #آمریکا
❌بر خلاف تصور برخی عزیزان ماشین هایی که مردم آمریکا سوار می شوند نه نشانه وضع مناسب صاحبان آنها است (اجناس با ارزش در کشورهای مختلف متفاوت است به خصوص زمانی که قسطی باشد) و نه اثبات می کند این افراد #رشد_فرهنگی کرده اند.
❌ در آمریکا درست مانند طفیلی ۶۰ ساله اخیر آن #ژاپن فقط در زیر چکمه های حکومت پلیسی شاهد نظم هستیم و با کاهش فشار #واقعیت ها خودنمایی می کنند.
❌ اما ریشه این #عقب_افتادگی_فرهنگی از کجاست؟ در کلیپ بعدی خواهید دید....
🔷️ کانال ۲۰۲۵ را به دوستان خود معرفی کنید تا برای اولین بار خارج را بدون فیلتر ببینند.
#تبعیض #ناکارآمدی_حاکمیت
@kharej2025
📕 مؤلفههای اندیشه امام(ره) در صدور انقلاب/ افق انقلاب، ایجاد نظام جهانی اسلامی است.
💢 آیتالله محسن اراکی در گفتوگویی بیان کرد؛
🔻 مؤلفههای اندیشه امام(ره) در صدور انقلاب
1️⃣ ایدئولوژی به طور کلی مرزناپذیر است. زیرا ایدئولوژی مبتنی بر مجموعهای از بینشها و ارزشهای کلی است که فراتر از جغرافیا و نژادند.
2️⃣ اسلام اساساً پیام و رسالتی جهانی دارد. طبیعی است انقلابی که مبتنی بر اسلام باشد پیام و رسالتی جهانی دارد و صدور انقلاب به معنای صدور این پیام و رسالت است.
3️⃣ انقلاب اسلامی نهضتی عظیم بود که علیه یک نظام جهانی قیام کرد.
4️⃣ وظیفه انسانی - اسلامی ملت ایران در برابر مستضعفین جهان و منطقه است که به این اقدام ضرورت میبخشد.
🔻 دیدگاههای مخالف دیدگاه حضرت امام(ره) در موضوع صدور انقلاب
🔹 قسم اول، کسانی هستند که اساساً اعتقادی به اسلام و مبنای فکری امام(ره) ندارند.
🔹 قسم دوم: کسانی هستند که به اسلام معتقدند ولی اطلاعی از نظام سیاسی اسلام و فقه سیاسی ندارند.
🔹 قسم سوم: کسانی هستند که در مقام ادعا خود را پیرو امام(ره) میدانند اما تحت تأثیر جریانهای فکری مخالف امام(ره) قرار دارند.
🔹 قسم چهارم: دشمنانی هستند که هدفی جز مخالفت با امام ندارند و کاری به حق و باطل بودن موضع خود یا موضع امام ندارند.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
🆔 @mohsenaraki_ir
نبرد قدرت در ایران.jpg
52.1K
📙در سال ۱۳۵۷ توفانی سرکش در مدت کوتاهی کشور را درنوردید و فرزندانِ ایرانِ مدرن، که شب و روز در میانشان شاهدوستی و غربگرایی ترویج شده بود، بساط شاهنشاهی را برای همیشه برچیدند و به این ترتیب، از میان همهی نیروهای سیاسی ایران، از چپگرایان گرفته تا روشنفکران لیبرال، هُمای قدرت بهناگاه بر شانهی روحانیت نشست؛ اما چرا و چگونه؟ چه منطقی بر اذهان ایرانیان حاکم بود و چه شد که آنان با پشتکردن به مظاهر نوگرایی، «جمهوری اسلامی» را ترجیح دادند؟ چرا جامعهی ایرانی راهی برخلاف سکولاریسم، موج غالب جهانی، در پیش گرفت؟ چرا مردم ایران از میان همهی مخالفان رژیم پهلوی، که در میان آنان سیاستمداران کارکشته، متخصصان برجسته و مبارزان باصداقت و وطنپرست از چپ و راست بودند، روحانیان و نظام پیشنهادی آنان را برگزیدند؟ و سرانجام این که نبرد قدرت در این سرزمین به چه سویی خواهد رفت؟ در این کتاب تلاش شده است با تکیه بر روشهای علمی و فارغ از نگاههای ایدئولوژیک به این پرسشها پاسخ داده شود.
محفل زمانه شناسی
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
📙در سال ۱۳۵۷ توفانی سرکش در مدت کوتاهی کشور را درنوردید و فرزندانِ ایرانِ مدرن، که شب و روز در میانش
📋گزارشی جامع از کتاب
کتاب نبرد قدرت در ایران؛ چرا و چگونه روحانیت برنده شد؟ نوشتة دکتر محمد سمیعی، دانشیار و مدیرگروه مطالعات ایران دانشکدة مطالعات جهان در ۸۰۷ صفحه در قطع وزیری در سال ۱۳۹۷ با شمارة شابک ۰-۵۴۶-۱۸۵-۹۶۴-۹۷۸ توسط نشر نی منتشر شده است که از کتابهای پرفروش سال بود.
پس از مقدمة مؤلف، ۹ فصل، بههمراه فصل نتیجهگیری، فهرست منابع، پینویسها و نمایه، کالبد کتاب را تشکیل میدهد. کتاب با نثری آراسته و زبانی گویا به بررسی و تحلیل تاریخی و اجتماعی ایران و روحانیت از زمان صفویان تا پیروزی انقلاب اسلامی میپردازد. در طول بحث، نیروهای سیاسی مختلف در ایران از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، با حفظ انسجام بررسی شده است. نویسنده در مقدمه و در جایجای کتاب تأکید دارد که با نگاهی جامع و تحلیلی علمی و فارغ از نزاعهای ارزشی و ایدئولوژیکی و با تکیه بر پایگاه نظری سعی در تحلیل معادلات قدرت میان نیروهای سیاسی در دورههای مختلف داشته است و مینویسد: «روشی که این کتاب ترجیح داده و در پیش گرفته، مبتنی بر تحلیل رفتار نیروها و بازیگران سیاسی بر اساس تحلیل موقعیت است. … این روش یک تحلیل واقعگرایانه است و با توجه به اینکه مبتنی بر مستندات و وضعیتهای عینی است، همواره امکان نقد و بررسی بیشتر را برای محققان بعدی فراهم میآورد» (ص ۱۶-۱۷).
فصل اول کتاب، با عنوان «شاه در خواب»، مروری است بر وقایع سالهای پایانی حکومت محمدرضاشاه و آغازي است براي مباحث مبسوطي كه پس از آن خواهد آمد. پایان این فصل به معرفی و نقد نظریة هانتینگتون دربارة انقلاب اختصاص دارد. با طرح نواقص نظریة هانتینگتون، فلسفة سیاسی لاکلائو تبیین شده است. از آنجا که بحث بر سر «قدرت» مطرح است، نویسنده به میشل فوکو هم گریزی زده و در آخر به تحلیل گیدنز و نقش توأم ساختار و کارگزار میپردازد.
در فصل دوم، با عنوان «آرایش سیاسی در فراز و فرود صفویان»، با تکیه بر تقسیمبندی چهارگانة محقق سبزواری، نیروهای سیاسی در دوران صفویه و جایگاه اهل قلم، اهل شمشیر، اهل معاملات و اهل زراعت در آن عصر تحلیل شده است. نظر به ناتواني اهل معاملات و اهل زراعت از نظر سياسي در دوران صفویه، آن دو گروه چندان بررسی نشده است، ولي اهل قلم، به دو گروه، تقسیم و بحث با بررسی اهل شمشیر، دیوانسالاران و روحانیان شیعه ادامه مییابد. به باور نویسنده، روحانیان شیعه برای نخستین بار در تاریخ ایران با حکومت صفویان وارد عرصة سیاسی و حکومتی شدند.
در فصل سوم با عنوان، «نیروهای سیاسی در دوران متلاطم قاجار»، دوران نيمهاستعماري نامیده شده و نقش روسیه و بریتانیا در منطقه و بیکفایتی شاهان قاجار در برابر آنها بررسی شده است. علاوهبر بررسی نیروهای سیاسی مطرح در دوران صفویه، چهار نیروی سیاسی شامل دولتهای خارجی، تودههای مردم، روشنفکران و چپگرایان نیز در تحلیل وارد شده است. به باور نویسنده، استقلال روحانیان در این دوران بیشتر شد و آزادی عمل بیشتری یافتند.
فصل چهارم، با عنوان «نبرد قدرت در انقلاب مشروطه» در چهار پرده تبیین شده است: پردة انقلاب (با مشاركت و كاميابي روحانیت، روشنفکران، دولت انگلیس، بازاریان و تودة مردم)، پردة تشكيل مجلس قانونگذاری ملی در ایران، پردة دوران استبداد صغیر، و پردة فتح تهران.
فصل پنجم، با عنوان «رؤیای تجدد در کابوس دیکتاتوری»، به تحلیل دوران رضاشاه اختصاص دارد که چینش نیروهای سیاسی را با تغییرات زیادی همراه کرد و نفوذ قدرتهاي خارجي در ايران تغيير شكل داد و پديدهاي با عنوان «استعمار در سایه» شکل گرفت كه براي نخستين بار در اين كتاب مطرح شده است.
در فصل ششم، با عنوان «نفسی تازه در فضای سیاسی ایران»، و در نخستين نيمه از دوران محمدرضاشاه، سه جناح قدرت نخبگان، تودهها و دولتهای بیگانه و در طبقة نخبگان درباریان و نیروهای همپیمان آنان، روحانیان، روشنفکران و چپگرایان بررسی شده است.
فصل هفتم، با عنوان «نبرد قدرت در نهضت ملی ایران» به تحلیل اقدامات مصدق و ناکارآمدی وی در مدیریت تودهها و در نهایت سقوط او و اقدامات آیتالله کاشانی و واکنش انگلستان و روی کار آمدن مجدد شاه با حمايت آمریکا اختصاص دارد.
فصل هشتم، با عنوان «صفآرایی نیروهای سیاسی برای انقلاب» مهمترین فصل براي زمينهسازي در پاسخ دادن به سؤال اصلی کتاب است: «چرا و چگونه روحانیت برنده شد؟» و در آن سه گروه نخبگان (شاه و نیروهای همپیمانش، روحانیان، روشنفکران و چپگرایان)، تودهها و دولتهای خارجی بر پایة الگوی مطالعة تاریخی و استقرایی بررسی شده است.
در فصل نهم، با عنوان «نبرد قدرت در انقلاب اسلامی ایران» راهبرد دوگانة شاه در مبارزه با انقلاب و نقش پررنگ تودهها و در پیروزی انقلاب و برتری روحانیت از نظر سرمایههای فرهنگی و اجتماعی و امتیازات سیاسی و منابع اقتصادی تبیین شده است.
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
📋گزارشی جامع از کتاب کتاب نبرد قدرت در ایران؛ چرا و چگونه روحانیت برنده شد؟ نوشتة دکتر محمد سمیعی،
نویسنده در فصل نتیجهگیری، انقلاب اسلامی ایران را پیروزی اسلامگرایان در ایران و مصداق عینی خیزش مجدد دین عنوان میکند که نگاه به دین را در جامعه و در خاورمیانه و در جهان متحول کرد و بر اهمیت دین در تحولات جهانی تأکید دارد. وی پیدایش نیروهای القاعده و داعش را دنبالهروی نگرش سکولاریستی میشناسد که سعی در تضعیف دینمداری دارد. همچنین، یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی را کنارزدن و حذف نیروهای سیاسی دولتهای خارجی میداند. و در آخر نیز به وضع نیروهای سیاسی نخبه اعم از چپگرایان و گروههای مارکسیستی (از جمله حزب توده، سازمان فداییان خلق و کمونیسم)، روشنفکران (از جمله مجاهدین خلق، روشنفکران دینی لیبرالمنش و روشنفکران دینی انقلابی، و روشنفکران غیردینی) و تودهها پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است.
وی در بیان چشمانداز نبرد قدرت به جدایی کامل نهادهای آموزش سنتی و مدرن اشاره دارد که این دوگانگی خطر عوامگرایی را تقویت میکند. به گفتة نویسنده رقابت سالم در فضای باز میان نخبگان، بهترین تضمینکنندة توسعة پایدار در همة زمینههاست. همچنین، وجود شبکههای اجتماعی و فضای مجازی را با پوشش دموکراسی در تقویت عوامگرایی بررسی میکند. وی آشتی میان سه عامل سیاست، عقل و دین را راهگشای خروج از بحرانهای جدی و امروز کشور میداند و در خاتمه میافزاید: «درس مهم تاریخ معاصر ایران به ما این است که هیچ یک از جناحهای نخبگان بهتنهایی قادر به حذف دیگران نیست. اگر یکی دیگری را بهطور موقت از عرصة قدرت حذف کند، مایة تطهیر آن جناح از پیرایههای قدرت میشود و ناخواسته بخت قدرتیافتن دوبارهاش را افزایش خواهد داد» (ص ۶۸۴).
✍ زهرا جلالزاده
کارشناسارشد زبانشناسی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
📙در سال ۱۳۵۷ توفانی سرکش در مدت کوتاهی کشور را درنوردید و فرزندانِ ایرانِ مدرن، که شب و روز در میانش
📖مطالعه مقدمه کتاب ؛ و خرید نسخۀ الکترونیکی از فیدیبو با تخفیف به قیمت کمتر از نصف پشت جلد.
https://fidibo.com/book/80261-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺👥 گفتگو با مولف کتاب، نبرد قدرت در ایران
https://www.aparat.com/v/GmQeo
چراغ مطالعه (قسمت چهاردهم) | گفتگو با دکتر محمد سمیعی
چراغ مطالعه (قسمت پانزدهم) | گفتگو با دکتر محمد سمیعی (2) https://www.aparat.com/v/cqUiz
محفل زمانه شناسی