eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
588 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 جستار | غرب وحشی رهبر انقلاب اسلامی در بیانات اخیر خود با اشاره به قضیه‌ی توهین به پیامبر اعظم (ص) تصریح کردند: «این کارها نشانه‌ی ذات ظلمانی تمدّن غرب است؛ این نشان‌دهنده‌ی آن است که این تمدّن و این فرهنگ در ذاتِ خود، این جاهلیّت مدرن در حقیقتِ خود، این قدر ظلمانی است و این قدر وحشی است. البتّه پنهان میکنند این وحشیگری را؛ چون از علم و دانش و فنّاوری برخوردار هستند، ظاهر علم و فنّاوری را [به آن] میپوشانند و آن وحشیگری را در ذیل آن پنهان میکنند؛ با تعبیرات آدم‌وار، با چهره‌ی بظاهر انسان‌وار، با کراوات و ادکلن و مانند اینها ظاهر میشوند، آن وحشیگری حقیقی‌ای را که در اینها وجود دارد به این وسیله‌ها پنهان میکنند.» ۱۳۹۹/۰۸/۱۳ در نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تمدن مادی غرب دچار «وحشیگری فرهنگی و اخلاقی» است که آن را در ظاهر علم و فنّاوری آن را پنهان می‌کند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR جهت آشنایی بیشتر مخاطبین با این کلیدواژه در نظام فکری رهبر انقلاب جستار «غرب وحشی» را منتشر می‌کند. از اینجا بخوانید: ↙️↙️ https://farsi.khamenei.ir/keyword-content?id=25945
🔰نام کتاب: «گفتم اعتماد نکنید»؛ بازخوانی مستند و جامع بیانات، تدابیر ‌و نقدهای مقام معظم رهبری درباره‌ی مذاکرات هسته‌ای دولت اعتدال گردآوری: دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی ناشر: شهید‌کاظمی تعداد صفحه: 416 صفحه 🔶کتاب با گردآوری بیانات مقام معظم رهبری درباره‌ی مذاکرات هسته‌ای تلاش دارد منطق مواجهه‌ی رهبری با این موضوع را به تصویر درآورد. علاوه بر این؛ بیانات معظمٌ له بر‌اساس رویدادهای تاریخی در سیر پرونده‌ی هسته‌ای، مستندسازی شده است که می‌تواند جهت روشنگری و تجربه‌اندوزی سیاسی ـ اجتماعی در حوادث پیشِ روی نظام اسلامی به کار آید. 🔻بخشی از کتاب: «این وظیفه‌ی مسئولین کشور و مسئولین دولتی است، چشم ندوزند به دست بیگانه؛ بیگانه یک وقت مایل است فشار وارد بیاورد، شما هرچه عقب‌نشینی کنید، می‌آیند جلو؛ هرچه شما یک قدم عقب بروید، آن‌ها یک‌قدم می‌آیند جلو؛ دستگاه استکبار، دستگاه ترحّم و انصاف و انسانیّت و ملاحظه که نیست...» (بیانات رهبری در دیدار 17/10/1393 با مردم قم) ☑️ @Sh_Aviny
⚡️ «فلسفۀ روش» را پیش از استنباط، تولید می‌کنید و «حکمت» را پس از استنباط 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔸 «کار عقل بندگي در روش تعقل است. عقل، تنها در اين حوزه که «خودش را چگونه تسليم کند» مي‌تواند تلاش کند. تشيّع در روش به توليد عقل متعبّد ختم مي‌شود تا با آن بتوانيم به دنبال وحي برويم و در آن‌جا، به ، عرفان حکومتي و فقه حکومتی می‌رسیم.» 🔸 «فلسفۀ روش، ناظر به توليد روش تحقيق است. کاري که شما مي‌توانيد انجام دهيد اين است که روش تحقيق را توليد کنيد؛ پس از آن مي‌توانيد در حوزه تفقه ديني گام بگذاريد و «عرفان حکومتي، حکمت حکومتي و فقه حکومتي» (مکتب) را استنباط کنید. بدون تفقه ديني نمی‌توانید بسازيد. حکمت چيزي نيست که عقل بتواند آن را بسازد. اين‌که من «تعبد خودم در فهم» را قاعده‌مند کنم مقبول است، اما اين‌که مستقلاً همۀ نظام جهان را بفهمم مقبول نيست. به بيان ديگر، اينکه تأمل کنيم که خرد جمعي در مقام تحقيق را چگونه مي‌توان در خدمت اسلام قرار داد غير از اين است که مستقل از وحي به توليد حکمت بپردازیم.» 🔸 «فلسفه روش یا فلسفه چگونگی اسلامی، ريشه و پايه‌ای است که بر اساس آن مي‏‌توان «منطق تولی» را مطرح کرد و سه منطق «حجيت، معادله، اداره» را هماهنگ کرد و به تکامل رساند، اما «حکمت»، ذيل تفقه دينی قرار دارد.» 🔸 «به طور کلی، سه شاخصۀ «تعبد، عقلانیت، کارآمدی» روي همديگر، در هر دانشي، متناسب با خود آن دانش، هستند. در هر دانشي، هم «تعبد» به وحي ضروري است، هم «انسجام عقلاني» و هم «کارآمدي». منتها کارآمدي هر دانشي، متناسب با خودش است؛ مثلاً کارآمدي فلسفه فقه، در فقه است و کارآمدی فقه در حوزه عمل است و لازم نيست فلسفه فقه، کارآمدي مستقيم در حوزه عمل داشته باشد، يا کارآمدي روش تحقيق در تحقيق است نه در عمل؛ يعني از طريق علوم، ارتباط با عمل پيدا می‌کند. قيد تعبد به وحي هم در علوم مختلف، سطوح مختلفی پيدا می‌کند.» (منبع: از جلسات مختلف علمی) 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹مقایسه‌ای تاریخی بین بسیج و سایر نیروهای مقاومت مردمی در دنیا ♦️رهبر معظم انقلاب: «پدیده‌ی بسیج در دنیا بی‌سابقه است.» 🗓 به مناسبت هفته مستضعفین ☑️ @Sh_Aviny
🔶 به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج 🔰 سه نگاه به بسیج از منظر آیت الله 🔻ما می‌توانیم سه نگاه به بسیج داشته باشیم: 🔹 یک نگاه بیان می‌کند که بسیج یک نهاد مردمی است که در خانه انقلاب شکل گرفت و به عنوان یک تشکیلات امین مدافع انقلاب خود را نشان داد و اکنون که حدود 36 سال از عمرش می‌گذرد هنوز به عنوان چنین نهادی مطرح است. 🔸 نگاه دوم به بسیج یک گفتمان و یک فرهنگ است که درگیر اداره، اسم و رسم نیست و ممکن است خود را در یک شخص ، یک نهاد و یا در حاکمیت نشان دهد و تأکید من بیشتر بر این مورد است. 🔹 نگاه سوم بیان می‌کند بسیج نهادی است که نه تنها در خانه انقلاب و در ایران؛ بلکه نهادی است که قابل کپی برداری بوده و امروز در عراق، سوریه و یمن آن را می‌بینیم. 🔸 بسیج یک انسانی است و اختصاص به اسلام ندارد و یک کشور غیرمسلمان نیز می‌تواند از این فرهنگ استفاده کند و به رسانه‌ها توصیه می‌کنم که بسیج را در هر سه سطح ببینند. 🔹 بسیج از ابتدا یک نهاد مردمی، خانه ، مقید به خط قرمزها و فراجناحی بوده است و کافی بود که در خانه انقلاب باشید و رهبری امام(ره) و ولایت فقیه را بپذیرید و عضو این نهاد باشید. اگر این وضعیت حاکم بر بسیج باید باقی مانده و خطوط قرمزها را رعایت کند و بر جناح‌های خاص نغلتد و آگاه باشد که فروغلتیدن بر سیاست‌های روزمره از عظمت و کارایی بسیج کم می‌کند بسیج در آینده نیز موفق خواهد شد. 🔸بسیج باید در ،کرسی‌های نظریه‌پردازی و مباحث علمی فعال باشد و سعی کند در همه صحنه‌ها حضور فعال داشته باشد و خطوط قرمز را حفظ کند و خود را از آسیب‌ها دور نگه دارد. 🆔 @iictchannel
🔶 واکاوی کودتای سال ۱۲۹۹ 🔺گروه پژوهشگاه برگزار می کند: ✅ کرسی علمی ترویجی "پیامدهای کودتای سال ۱۲۹۹" 🎙با حضور آقایان: 📅 دوشنبه 3 آذرماه ماه 99 / ساعت 15 تا 17 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/pWLs56jSVDWV 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09121895142 (آقای کولیوند ) 🆔 @iictchannel
✉️ نامه استاد ابوالقاسم علیدوست به رهبر کاتولیک‌های جهان ✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم در نامه‌ای خطاب به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان که به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه شده است از پاپ خواسته است، انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و نیز بیانات نفرت پراکنانه رئیس جمهور فرانسه در حمایت از انتشار آن را محکوم کند. 📜 متن کامل نامه به این شرح است👈 https://b2n.ir/853192 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅ مرتضی سرهنگی برای نگارش رمانی درباره‌ی شهید سلیمانی دست به قلم شد 💢 «همه‌چیز درباره‌ی حاج‌قاسم» در آستانه‌ی انتشار 📌 نماینده‌ی ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه از آماده‌سازی چند عنوان کتاب درباره‌ی شهید سپهبد قاسم سلیمانی از جمله رمانی به قلم مرتضی سرهنگی خبر داد. ۱۴ ☑️ @Sh_Aviny
🔺 پخش سری جدی برنامه از شبکه افق سیما 👈🏻در نخستین قسمت قرار است با حضور ، واکنش‌های داخلی به ریاست جمهوری در آمریکا مورد نقد و بررسی قرار بگیرند. 🔰جهان آرا در این سری شامل دو بخش است، بخش نخست به مرور اتفاقات و رویدادهای هفته اخیر در مطبوعات و فضای مجازی اختصاص دارد و محمد امین سلیمی آن را اجرا می‌کند، در این بخش به تناسب موضوعات مطرح شده، شاهد گفت‌وگوی زنده تلفنی یا ارتباط اینترنتی با کارشناسان ذیربط هم خواهیم بود. بخش دوم برنامه هم گفت‌وگوی اصلی را تشکیل می‌دهد و اجرای آن را امیرحسین ثابتی بر عهده دارد. ⏰ دوشنبه ها ساعت ۲۲:۰۰ از شبکه افق سیما تکرار روز بعد ساعت ۱۴:۳۰ 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چیست؟ یکی از علل آمار بالای مرگ و میر کرونایی ها در ایران چیست؟! 🔻وقتی گوش بفرمان سازمان جهانی! بهداشت می شوید همین است. 🔻پ‌ن؛ جلال آل احمد اگر بود کتاب «غرب‌پرستی» را در وصف جریان لیبرال امروز می نوشت!
💢 «کرونا، دین و حوزویان» در هفتمین شماره فصلنامه «حوزه» ✔️ در این شماره، آثار و گفتارهایی از حجج‌اسلام والمسلمین، آقایان: عبدالرضا ایزدپناه، حمید پارسانیا، احمد مبلغی، محسن الویری، تقی آزادارمکی، سیدجواد میری، محسن جبارنژاد، حسین پرکان، مهدی مولائی آرانی و علیرضا زهیری پیرامون «کرونا، دین و حوزویان» به چاپ رسیده است. 📜 برخی از محتوای مقالات این شماره از فصلنامه بدین شرح است🔻 🔹 کرونا و حوزویان 🔹 چالش‌های کرونایی و هویت دینی در ایران 🔹 وضعیت اپیدمی و جهش ابعاد باطنی دین‌داری 🔹 پیامدهای کرونایی تعلیق مناسک جمعی 🔹 صورت‌بندی مواجهه حوزه با پاندمی کرونا 🔹 نهاد دین و دوگانه مناسک ـ مصالح 🔹 مناسک دینی و چگونگی نقش آفرینی نهاد دین در بحران کرونا 🔹 حوزه و فقه زمانه بحران 🔹 طلاب جهادی سویه‌های متعارض نظم نهادی ـ نظم جهادی 🔹 طلاب جهادی و تکاپوی فرانقش 🔹 برداشت‌های سیاسی از گفت‌و‌گوهای کرونایی تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/427318 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
JISS_Volume 6_Issue شماره 3 (پیاپی 23)_Pages 30-55.pdf
423.9K
ماکس وبر و بازسازی منطق استعلایی کانت در منطقِ تکوینیِ علم اجتماعی چکیده هر مجموعه‌ معرفتی، به ضرورت، از روش و منطقی تبعیت می‌کند. وبر از بنیان‌گذاران علم اجتماعی، مدعی است که از منطق تکوینی برای این علم استفاده می‌کند. از سویی وی را از جمله اندیشمندان نوکانتی به حساب می‌آورند، لذا پرسش اصلی مقاله این است که چگونه منطقِ استعلایی کانت در منطقِ تکوینی بازسازی شده است. برای پاسخ به پرسش مذکور، از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده است. نتایج حاکی است؛ همان‌گونه که نسبت امرِ پیشینی؛ یعنی فلسفه، و امرِ پسینی؛‌ یعنی علم تجربی، در منطق کانت، معیت است، بدین‌معنا که فلسفه، امکان علم تجربی را فراهم می‌آورد، در منطقِ وبر نیز همین مسأله جاری است؛ البته با تحولات مفهومی که در منطق وبر شکل گرفته است. علم، گران‌بار از ارزش است. ارزش‌ها، بخشی از واقعیت را معنادار می‌سازد. در ذیل ایده‌های ارزش‌گذار، نوع مثالی شکل می‌گیرد؛ هم‌چون نومن‌های کانتی، تعیین حدود می‌کند، تا امر فوق، به واسطه مفهوم امکان عینی از دیدگاه معرفت تعمیمی، کافی؛ و نه ضرورت متافیزیکی، تحقق یابد. کلیدواژه‌ها: منطق استعلایی؛  کانت؛ منطق تکوینی؛ علم اجتماعی؛ ماکس وبر @philosophyofsocialscience