🔴 تمرین(منفی) سی و دوم
✳️ #نحو:
📚متن:
عَنِ الْفَضْلِ بْنِ يُونُسَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْمُعَارِينَ وَ لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ قَالَ قُلْتُ: أَمَّا الْمُعَارُونَ فَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ الرَّجُلَ يُعَارُ الدِّينَ ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْهُ فَمَا مَعْنَى لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ فَقَالَ كُلُّ عَمَلٍ تُرِيدُ بِهِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَكُنْ فِيهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ
🔰سؤالات:
🔸رابط خبر به مبتدا در المعارون چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) سی و یکم
✳️ #نحو ، #معانی:
📚متن:
عن جندب -رضي الله عنه-أن رسول الله صلى الله عليه وسلم حدث: ((أن رجلا قال والله لا يغفر الله لفلان، وإن الله تعالى قال: من ذا الذي يتألى علي أن لا أغفر لفلان، فإني قد غفرت لفلان وأحبطت عملك))
🔰سؤالات:
🔸1. نوع أن در أن لا اغفر؟
🔸2. غرض از استفهام؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) سیام
✳️ #فقه:
📚متن:
طبق نظر آیت الله بهجت مواردی از غنا که خودداری از ارتکاب ان در هنگام ذکر مصائب حضرت ابی عبدالله علیهالسلام سخت می باشد، حلال است.
🔰سؤالات:
🔸۱. دلالت ادله استحباب ذکر مصائب حضرت امام حسین علیه السلام بر حلیت این موارد از چه نوع دلالتی است؟
🔸۲. ادله نفی عسر و حرج اینجا جاری اند؟
🔸۳. نوع خروج موارد فوق الذکر از عموم ادله تحریم غنا را مشخص کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) بیست و پنجم
✳️ #بلاغت:
📚متن:
با چند نفر از رفقا قدم می زدیم که یکی از اقایان اشاره به حدیثی کردند و آن اینکه مؤمن مانند زنبور عسل است یأکل طیباً و یضع طیباً و یا اینکه لا یأکل إلا الطیب و لا یضع إلا الطیب. البته مراجعه نشان داد که درستش این است «النَّبِيَّ ص قَالَ: الْمُؤْمِنُ كَالنَّحْلَةِ تَأْكُلُ طَيِّباً وَ تَضَعُ طَيِّباً وَقَعَتْ فَلَمْ تَكْسِرْ وَ لَمْ تَفْسُدْ.» و یا« كُنْ كَالنَّحْلَةِ إِنْ أَكَلَتْ أَكَلَتْ طَيِّباً وَ إِنْ وَضَعَتْ وَضَعَتْ طَيِّباً وَ إِنْ وَقَعَتْ عَلَى عُودٍ لَمْ تَكْسِرْهُ».
🔰سؤالات:
🔸یکی از حضار که قبل مراجعه، یأکل طیبا را ترجیح داده بود نه لا یاکل الا الطیب یا طیبا اظهار داشت که مراجعه هم نشان داد که الّا در حدیث نیست چون که در مقام بیان وجه شبه بوده و نیازی به ادات حصر نیست زیرا مقام، اقتضای حصر را دارد. به عبارت دیگر نیازی نیست به ادات حصر زیرا اگر حصر نبود تمثیل باطل می شد. نظر شما چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) بیست و نهم
✳️ #منطق:
📚متن و 🔰سؤال:
🔸از ترکیب روایت و أما حق سائسک بالعلم فالتعظیم له و التوقير لمجلسه و حسن الاستماع إليه و الاقبال عليه(سجادی) با روایت من أصغی الی ناطق فقد عبده(جوادی) نتیجه بگیرید روایت سوم را که لا علم إلا من عالم ربانی (کاظمی).
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) بیست و هشتم
✳️ #بلاغت:
📚متن:
در روایت بالا 👆
🔰سؤالات:
🔸علت اطناب در حق سائسک بالعلم چیست؟(مثلاً چرا نفرمود حق معلمک؟)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) بیست و هفتم
✳️ #کلام:
📚متن:
حضرت آقا در طرح کلی اندیشه اسلامی در قران، ص ۱۲۷ بعد توضیح معنای خواستن خدا می فرمایند: این «مَن یَشاء»ها در همه جای قران از این قبیل است.
🔰سؤالات:
🔸معنای مد نظر ایشان را در بقره/۲۱۲ تطبیق نمایید.(با در نظر گرفتن بغیر حساب)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) بیست و ششم
✳️ #ترکیب:
📚متن:
ما کان لى من علم بالملأ الأعلى إذ يختصمون ... إذ قال ربك...(اواخر سوره ص)
🔰سؤالات:
🔸متن فوق را ترکیب کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) بیست و چهارم
✳️ #منطق:
📚متن:
إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَي اللهِ وَ رَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنَا وَ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (نور:51)
🔰سؤالات:
🔸حضرت آقا در طرح کلی اندیشه اسلامی در قران/۱۲۹ با استفاده از آیه ۵۱ سوره مبارکه نور برای مومنین ارایه تعریف کردهاند با اینکه موضوع أن یقولوا و محمول قول است. روش منطقی استفاده تعریف فوق از ایه را بفرمایید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) بیست و سوم
✳️ #بلاغت:
📚متن:
در تلقین میت میگوییم وقتی نکیر و منکر از تو در مورد پروردگارت و پیامبرت و ... پرسیدند بگو الله جل جلاله ربی و محمد(ص)نبیی ... الخ.
اگر طبق سوال، بخواهیم جواب بدهیم باید گفته میشد ربی الله جل جلاله و نبیی محمد(ص)... الخ.
🔰سؤالات:
🔸علت عدول، چیست؟
(طرح شده توسط یکی از اساتید)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) بیست و یکم
✳️ #ترکیب:
📚متن:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ: نَزَلَ نَبِيٌّ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ ع تَحْتَ شَجَرَةٍ فَلَذَعَتْهُ نَمْلَةٌ فَأَمَرَ بِجِهَازِهِ فَأُخْرِجَ مِنْ تَحْتِهَا وَ أَمَرَ بِهَا فَأُحْرِقَتْ بِالنَّارِ فَأَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ فَهَلَّا نَمْلَة واحدة
🔰سؤالات:
🔸با اغماض از صحت روایت، نقش نملة اخیر چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov