eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
509 دنبال‌کننده
194 عکس
21 ویدیو
57 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ شماره ششم دوفصلنامه علمی تخصصی مصباح الفقاهه منتشر شد. 🔺 در شماره ششم این نشریه مقاله‌هایی با عناوین 1⃣ «رویکردی انتقادی به آیات «فاعتبروا یا اولی الابصار»و«الذین یستبطونه منهم» در حجیت بخشی به قیاس » به همت حجج‌اسلام و المسلمین محمدمهدی یزدانی و سید سعید مرتضوی 2⃣ « تحلیل زیاده و نقیصه روایات فقهی از منظر صاحب جواهر» به همت حجج اسلام و المسلمین سید علی دلبری، سید جعفر علوی و علی اکبر حبیبی مهر 3⃣ «واکاوی لزوم یا جواز معاطات در صورت دین بودن یکی از عوضین» به نگارش حجت‌الاسلام دکتر رضا حق پناه ، آزاده قاسمی و صدیقه محمدحسنی به چاپ رسیده است. همچنین مقالات 4⃣ «تحلیل و بررسی تطبیقی حکم امامت فاسق نزد مذاهب اسلامی» به همت حجج اسلام و المسلمین محسن ملکی ابرده، محمدحسن ربانی بیرجندی و محمد رستمیان 5⃣ « ضوابط الغای خصوصیت از منظر امام خمینی (ره)» اثر حجج اسلام سیدموسی صدر، بلال شاکری و مرتضی ملک نژاد یزدی 6⃣ «عقل و روش استنباط شریعت از آن» به تحریر حجج اسلام و المسلمین سیدحسن تبادکانی، مصطفی پیوندی و رضا گرمه‌گی نیز، در این شماره منتشرشده است. 🔺 علاقه‌مندان مي‌توانند آثار خود را با رعايت شرايط مندرج در بخش «راهنماي نويسندگان» در سامانه دو فصلنامه به آدرس http://muf.journals.hozehkh.com/ ارسال نمايند و برای کسب اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با شماره 32230941-051 تماس بگيرند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🆔 @misbahulfiqahe ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🔸تذکّرات آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی(مدّ ظلّه) دربارۀ برنامۀ آموزشی جدید حوزه‌های علمیّه آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی با اشاره به جایگاه علمی رفیع شیخ انصاری و آخوند خراسانی و کتاب‌های «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» دربارۀ کم‌اعتنایی به این کتاب‌ها در برنامۀ آموزشی جدید حوزه‌های علمیّه اظهار نگرانی کردند. متن بیانات معظّمٌ‌له، بدین شرح است: مقام علمی مرحوم شیخ انصاری تا بدانجا بود که بزرگانی همچون میرزای شیرازی گوشزد می‌کردند که نمی‌توان به‌آسانی از کنار نظرات ایشان عبور کرد. مؤسّس حوزۀ علمیّۀ قم، مرحوم آیت‌الله العظمی حائری، ضمن نقل داستانی از مرحوم میرزای شیرازی اشاره کردند که: «میرزا به توضیح عبارتی از بحث طهارتِ شیخ انصاری پرداخت که ما آن را نفهمیده بودیم.» در درس شیخ انصاری، بسیاری از فحول مجتهدین حضور داشتند و ایشان در مقابل مقام علمی شیخ، خاضع بودند. «رسائل» شیخ انصاری از کتب ارزشمند اصولی است که مؤلّف، خود در اواخر عمر، آن را به‌عنوان کتاب سطح تدریس می‌کرده‌است. ویژگی‌های علمی مهمّ این کتاب و ارزش والای آن و پذیرش کتاب در جامعۀ حوزوی، سبب شده که این کتاب به‌طور طبیعی به‌عنوان متن درسی و محور تحقیق قرار گیرد. کتاب «کفایة الأصول» هم، از همان زمان مؤلّف، مورد توجّه علما قرار گرفته‌است. از مرحوم آقا رضی شیرازی شنیدم که مرحوم میرزا محمّدتقی شیرازی، در زمان حیات مرحوم آخوند، «کفایه» را تدریس می‌کرده‌است؛ موقعیّت والای علمی میرزا محمّدتقی شیرازی نیز، بر اهل فضل پوشیده نیست. از مرحوم آقا شیخ عبدالکریم خوئینی -که شاگرد مرحوم آخوند و مرحوم شریعت اصفهانی بود- شنیدم که می‌گفت: «منزل آقای شریعت اصفهانی، نزدیک محلّ تدریس آخوند بود و ایشان از پشت‌بام منزل به درس مرحوم آخوند گوش می‌کرد. صبح‌ها که به درس آقای شریعت می‌رفتم، مطالب آخوند را ساده‌تر بیان می‌کرد و ما آنجا، تازه مطالب آخوند را می‌فهمیدیم.» کسانی همچون آقای شریعت، با آن جلالت، این‌گونه با مطالب مرحوم آخوند برخورد می‌کردند. دیگر بزرگان معاصر مرحوم آخوند نیز، مقام علمی ایشان را پذیرفته بودند؛ حتّی شنیدم که عالم بزرگ اهل معنای معاصر ایشان، مرحوم شیخ علی‌محمّد نجف‌آبادی (متوفّای 1۳۳۲) در روز وفات خویش مایل بوده که از «کفایه» مرحوم آخوند، مطالبی برای وی بخوانند تا او بشنود. توجّه خاصّ علماء به «کفایة الأصول» سبب شده که این کتاب، متن درسی و جایگزین کتب پیشین گردد و در این میان، هیچ الزامی در کار نبوده‌است. تکامل نظام آموزشی حوزه و ارتقای آن، سودمند است؛ امّا باید توجّه داشت که این صحیح نیست که به هر قیمتی، تحوّل در نظام آموزشی صورت پذیرد؛ بلکه مهمّ، ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزه‌های علمیّه قرار گیرد، جایگزین‌کردن کتاب‌های دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد. توجّه به این نکته لازم است که تدریس متون ارزشمند پیشین، این امتیاز را نیز دارد که طلّاب می‌توانند از سال‌ها تجربۀ اساتید گران‌قدری که این کتب را با دقّت و حوصله تدریس کرده‌اند و بر زوایای آنها اشراف کامل دارند، بهره‌مند شوند. از سوی دیگر، این سه کتاب، سال‌ها مورد توجّه و اعتنای بزرگان بوده و از زوایای گوناگون، بررسی و تحقیق شده‌اند و علاوه بر حواشی و شروح بسیاری که در توضیح و تبیین و نقد مطالب این کتاب‌ها نگارش یافته، محور درس‌های خارج فقهای برجسته در فقه و اصول بوده‌اند و جایگزین‌کردن آنها با متون دیگر -که به هیچ‌وجه، این ویژگی‌ها را ندارند- به‌معنای محروم‌ساختن طلّاب و جامعۀ علمی از ده‌ها سال پژوهش و تحقیق است و به تضعیف بنیان‌های علمی حوزه‌ها می‌انجامد و خسارت جبران‌ناپذیری به همراه دارد. @zanjani_net
🔸 سلسله نشست های علمی«نظام اسلامی و مسئولیت اجتماعی» 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر (عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه) دکتر (رئیس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه) ⏰ دوشنبه ۲۵ مهرماه ساعت ۹ صبح ❇️ حضور به صورت مجازی: ➡️ b2n.ir/emamiauec 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ نظر آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم درباره تحول در متون درسی: تغییر و ضروری است زیرا علم اصول پیشرفت کرده است. ❌ ایشان کتاب «الکافي في أصول الفقه» را برای اینکه جایگزین کتب اصول سطوح عالی شود نوشتند و در مقدمه در مورد دو کتاب رسائل و کفایه و بعد از تمجید از دو مولف بزرگ آن (ره) تصریح کردند: «غير أن تطور العلم في هذه المدة الطويلة [گذشت یک قرن از کفایه] بفضل أعلام التحقيق الذين برزوا في الساحة، يفرض الحاجة لكتاب يخلفهما يتناسب مع ذلك التطور المشرّف، و يحاول التخلص من سلبيات الكتابين [الرسائل و الکفایة]، و أهمها عدم تناسبهما في العرض، و عدم وفاء الكتاب الأول بدورة أصولية كاملة، و الاختصار المشفوع بالتعقيد و غموض البيان في الكتاب الثاني [الکفایة]». ❌ در بخشی دیگر از مقدمه الکافی با غصه به وضع حوزه (ظاهرا مراد حوزه نجف است) اشاره کرده و می فرمایند: «یکی از دلایل اینکه تغییری در کتب درسی رخ نمی‌دهد این است که حوزه مدیریت مرکزی ندارد و لذا بیش از یک قرن این کتب تغییری نکرد و اگر هم گاهی کتابی نوشته می‌شد، ساختار کتاب درسی نداشت و معطوف به بیان نظریات یک بزرگی بوده است». ایشان در پایان و در کمال ناراحتی می‌نویسند: «و كانت وجهة نظرنا أن نجاح مشروع التجديد بعد غياب القرار المركزي في الحوزات يخضع لعوامل كثيرة و ملابسات معقدة لا تتسنى السيطرة عليها و لا الإحاطة بها، قد يكون أهمها خلوص النية مع اللّه تعالى الذي منه فيض التوفيق و التسديد». 📚 منبع: الکافي في أصول الفقه ١: ٥ - ١٠ 👈 متن کامل عربی و ترجمه فارسی👇 https://b2n.ir/w47734 https://b2n.ir/z27270
📒فقه تمدنی و تمدن سازی اسلامی چگونه محقق می‌شود⁉️ تمدن حداقل 0⃣5⃣سیستم دارد 0⃣1⃣کلان سیستم و 0⃣4⃣ زیر سیستم در صورتی تمدن اسلامی در جامعه در معرض تحقق قرار می گیرد که حداقل به تعداد این سیستمها درس خارج فقه تمدنی با رویکرد پاسخگوئی به شبکه مسائل آن سیستم برگزار شود🌺 😊خوشبختانه حرکت به سمت تمدن سازی با ارشادات حضرت آقا چند سالی که شروع شده است اما همچنان نیاز به نگرش سیستمی فرایندمحور در استنباط مسائل مستحدثه تمدنی احساس می‌شود 😔 🌷📣ارمغان نگرش سیستمی 👇👇 1⃣دقیق سازی فرآیند استنباط احکام 2⃣سرعت بخشی به این فرآیند 3⃣جامعیت نگاه به موضوعات و مسائل 4⃣کاهش درصد احتمال خطا خواهد بود انشالله البته ناگفته پیداست که برخی از این ابرسیستمها زیر سیستمهای فراوانی دارد که برای پردازش کلان سیستم، تولید آنها نیز ضروری است. مانند اینکه سیستم اقتصادی اسلام مشتمل است بر سیستم بانکداری اسلامی، سیستم بورس در اسلام، سیستم اقتصاد شهری، سیستم اقتصاد مقاومتی، سیستم بازار در اسلام، سیستم اشتغال(کسب حلال)، سیستم تولید و توزیع کارآمد، سیستم عرضه و تقاضا، سیستم کنترل و نظارت، سیستم تولید ثروت، سیستم تسهیل مبادله و واسطه در تجارت، سیستم واردات و صادرات، سیستم کشاورزی و ... 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🌀 اصلاح شاخص نخبگان 💠 امام خامنه‌ای ⚜ شاخص ارزیابی نخبه را اصلاح کنیم ⚜ ⛔️ امروز شاخص ارزیابی استاد و نخبه غالباً مقالات است؛ این درست نیست. ✅ شاخص‌ها را «حلّ مسئله» قرار بدهید. 👈🏻 نخبگان حقیقی را دریابیم...
زوائد15.mp3
1.71M
🔻 یکی از آسیب های جدی پرداختن به زوائد غیر از اتلاف عمر، به خطر افتادن سلامت ذهن است و انسان دچار انتزاعی می شود. ✔️ بایستی ما تفکرمان مبتنی بر واقعیت باشد نه مبتنی بر فرض ها. ⬅️ حوزه ما انتزاعیات است نه واقعیات. همه چیز در دنیای پیرامونی ما تغییر کرده است اما حوزه ما همچنان در آن منش قدیمی خود گیر کرده است. 🆔 @tahavol_howze
مناهج صناعة الإستنباط الفقهي ، بحوث الشيخ محمد السند - نازك الحسناوي.pdf
28.79M
📚 دانلود کتاب «مناهج صناعة الاستنباط الفقهي» 📌تقریر مباحث استاد شیخ محمد سند ✍️به قلم نازك الحسناوي 📖صفحات: 608 🗂ناشر: مؤسسه امام صادق(ع). تهران 1400 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 برنامه دروس خارج «فقه اقتصادی» حوزه علمیه خراسان 👤استاد حمید درایتی 📗دین و قرض 🏛مدرسه آیت‌الله خویی(ره) فاز جدید ⏰8:15 صبح 👤 استاد احمد مروی 📘احتکار 🏛حرم مطهر رضوی مدرسه علمیه دو درب ⏰7 صبح 👤 استاد سیدمحمدرضا حسینی آملی 📒خمس معادن 🏛مدرسه علمیه امام صادق(ع) ⏰ 9 صبح 👤 استاد علی قربانی 📕فقه بورس(شرکت‌های تجاری و مدنی) 🏛مدرسه آیت‌الله خویی(ره) فاز جدید ⏰9:30 صبح 👤 استاد غلامرضا باقری‌کیا 📙مضاربه 🏛مدرسه علمیه نواب ⏰9 صبح 👤 استاد غلامرضا مغیسه 📔خمس 🏛مدرسه اهل البیت (علیهم‌السلام) ⏰8:30 صبح 👤 استاد محمدجواد انصاریان 📗مضاربه 🏛مدرسه آیت‌الله خویی(ره) فاز جدید ⏰10:15صبح 🏛مجتمع منتظرالمهدی ⏰بعد از نماز مغرب و عشاء 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⁉️📚یک سئوال مهم👇 اگر قرار باشد شما که دغدغه مند مدینه فاضله اسلامی هستید، یک قطعه از پازل تمدن اسلامی را تولید کنید کدام سیستم و مدل مورد نیاز تمدن را تولید و تدوین می‌کنید؟ سیستمهای یک تمدن ۵۰ سیستم است که نیاز به مهارت نظریه پردازی دارد اما پیش نیاز نظریه پردازی تمدنی، اجتهاد جواهری است. کلیدهای تحصیل اجتهاد جواهری عبارتند از:👇👇 ✅قواعد کاربردی علوم پایه ✅مهارتهای اجتهاد بصورت شفاف ✅الگوریتم و مراحل گام به گام اجتهاد 📣آنچه تا کنون از این کلیدها در کانال کارورزی اجتهاد تمدنی بارگذاری شده است 👇 📚برخی از مهارتها در کانال بارگذاری شده است مانند سندشناسی، تطورشناسی، مرادشناسی، 📚 فهرست کامل و ریز مهارتها در ۴ رویکرد ادبی (حدود ۳۰ مهارت اصلی) 📚فهرست کامل مهارتهای اجتهاد بارگذاری شده است. 📚الگوریتم فاز ادبی الگوریتم اجتهاد (یعنی دوره فشرده الگوریتم لغوی، صرفی، نحوی و بلاغی فرآیند اجتهاد) 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad