sound.mp3
26.28M
🎙اولویت های فرهنگی
#استاد_واسطی
1⃣اولویت فرهنگی
2⃣جنگ شناختی
3⃣مدیریت احساسات
4⃣یادگیری سواد رسانه
6⃣واکسینه شدن در مقابل خبر
7⃣لزوم آموزش مغالطات به مردم
┄══••✾☘🌷☘✾••══┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️
🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
📊 #اطلاع_نگاشت | نظم جدید جهان
🔻 توجه به «نظم جدید در آینده جهان» مسئلهای است که رهبر انقلاب بارها مورد تأکید قرار دادهاند. ایشان در دیدار دانشآموزان (۱۴۰۱/۰۸/۱۱) خطوط ترسیمی این نظم جدید را برشمردند که در این اطلاعنگاشت مرور شده است.
تنها راه ایفای نقش برجسته متناسب با مسئله ظهور، توجه به موضوع تمدن سازی است. انتظار واقعی در امر ظهور یعنی طراحی سیستم های تمدنی برای اسلامی سازی ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه.
┄══••✾☘🌷☘✾••══┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️
🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارت_ترجمه_بلاغی
#قواعد_صرفی
#مهارتهای_صرفی
بسماللهالرحمنالرحیم
🎁 یکی از ابزارهای اصلی و محوری فقاهت تمدنی و اجتهاد تمدنی،
مهارت ترجمه صحیح است
این نمونه را ببینید👇
⁉️برخی از طلاب کلمه (فانتهوا) در آیه شریفه (مانهاکم عنه فانتهوا) آیه ۷حشر بهمعنای "انجام ندهید" میدانند و اینگونه ترجمه کردهاند که "آنچه که پیامبر از آن نهی کردهاست، آن را انجام ندهید"
آیا شما با این ترجمه موافق هستید؟⁉️
📒ترجمههای موجود قرآن نیز آن را بهمعنای
1⃣باز ایستید
2⃣ترک کنید
3⃣اجتناب کنید
4⃣خودداری نمایید
نیز ترجمه کردهاند نظر شما درباره این ترجمهها چیست؟⁉️
📚ظاهراً بهنظر میرسد هیچ کدام از این ترجمهها دقیق و صحیح نمیباشد😳
بلکه معنای صحیح آن است که "آنچه پیامبر از آن نهی کردهاند، آن را بپذیرید و قبول نهی کنید" مطابق معنای مطاوعه در باب افتعال باید معنی شود✅🙏
به ۳ دلیل این ترجمه در این فراز از آیه صحیح است و ترجمههای دیگر نادرست یا نارسا:
۱.سیاق آیه:
سیاق آیه در بحث فیء و تقسیم غنیمت سخن میگوید که پیامبر اگر به کسی زیاد داد به دیگری کم داد شما چیزی نگید از جانودل بخرید حکم پیامبر را و تسلیم امر حضرت باشید بعد در ادامهاش میفرماید ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا یعنی بپذیرید حکم حضرت را
۲. معنای صرفی باب افتعال که مطاوعه است
۳ صنعت طباق:
از نظر صنعتهای بلاغی و علم بدیع که میفرماید:"ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا" نسبت به آنچه که آورده است (آنچه که امر کرده) نفرمود "انجام دهید" تا در مقابل آن بگوید "انجام ندهید"
پس به ۳ دلیل آیه "فانتهوا" بهمعنای پذیرش نهی و منع حضرت هست
📒مدلولات التزامی این فراز آیه نیز از این قرار است:
پیامبر محور تشریع است به قول و فعل او استناد کنید نه به امور دیگر
قول و فعل او سند است حجت است صحیح و مورد تایید ماست (خداوند)
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارت_قاعده_شناسی
🌷🎁شناسنامه قواعد🎁🌷
📒قاعده دفع المفسده
📚قالبی کاربردی برای قاعده شناسی👆👆 مهارت تحلیل و بررسی ابعاد یک قاعده و شفاف سازی انها و تطبیق آن در مسائل فقهی
این مورد بعنوان یک نمونه است
📣البته مولفه ها و ابعاد دیگری نیز برای بررسی و تحلیل یک قاعده نیز وجود دارد.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#بزرگداشت
#علامه_طباطبایی
من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه
ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد.
┄┅══☘🌷☘══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
FeghNezamSaz.mp3
30.17M
🎧 صوت کامل همایش ملی فلسفه فقه نظامساز
🔍با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره)
🎙 با سخنرانی:
#علی_اکبر_رشاد
#سیدمحمدمهدی_میرباقری
#ابوالقاسم_علیدوست
#سیدحسین_میرمعزی
⏰ چهارشنبه ۲۵ آبانماه ۱۴۰۱
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
☑️ @mirbaqeri_ir
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_نحوی
#مهارت_معنی_شناسی
#مهارت_ادات_شناسی
#لو_شرطیه
#ترجمه_بلاغی
📚لو اقسامی دارد که غالبا شرطیه امتناعیه است.
📣نکته جالب اینکه در ترجمه فارسی میتوان معادل آنرا تعبیر "فرض میشود" دانست.
📒یک نمونه را در حدیث
"لو أمرت أحدا أن يسجد لأحد لأمرت المرأة أن تسجد لزوجها" ببینید
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
"اگر قرار باشد کسی بر کسی سجده کند، هر آینه من امر می کردم که زن بر شوهر خود سجده کند."
🔍دقت عالمانه با رویکرد نحوی در روایت پاسخ قضاوت عجولانه درباره احکام اسلام درباره زنان را می دهد طبق قواعد نحوی کلمه "لو" در روایت شریف، شرطیه امتناعیه است و در فارسی معادل آن کلمه "فرض میشود" یعنی اگر جائز می بود که انسانی بر انسانی سجده کند، هر آیینه من امر میکردم که زن شوهرش را سجده کند که جائز نیست عبادت و سجده هیچ بشری بر بشر دیگر
بدون شک هدف از این جمله مبالغه در احترام است و این مبالغه در احترام به شوهر بخاطر فوائد بیشماری است که بر آن مترتب است.(مدل رابطه عاطفی همسران از دیدگاه اسلام ص 31)
https://iranthinktanks.com/model-of-emotional-relationships-in-a-healthy-family/
اگر کسی در این روایت دقت نکند چه بسا که به حضرت سخنی نسبت دهد که ایشان نفرمودهاند و نتیجه بگیرد اسلام چه ظلمی به زن کرده است.😳
شاید برای برخی تازه باشد که اسلام شبیه به این تعبیر را برای مرد نیز دارد.👇
" انّ اکرمکم عند اللّه اشّدّکم اکراما لحلائلهم"
محترمترین مرد نزد خداوند، کسی است که بیشترین احترام را به همسر خود می گذارد.🌷
نمونه های دیگر:
لو دنوت انمله لاحترقت
لولا التقی لکنت ادهی العرب
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_لغت_شناسی
#مهارت_فرق_شناسی
📚فرق بین خشیت و خوف
سبک زندگی اسلامی/ تمدنسازی اسلامی/ راهبردها
⁉️چگونه به هدف بلندی چون رضوان الله در زندگی خدامحور برسم؟
⁉️ رضوان الهی را چگونه کسب کنم؟
⁉️ راهکار وصول به مقام رضوان چیست؟
پاسخ را در این آیه شریفه ببینیم
📖در آیه ۸ سوره بینه می فرماید :
"جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ"
فراز آخر آیه میتواند بعنوان یک راهبرد برای رسیدن به این مقام منیع مطرح باشد
خشیت از پروردگار حس کوچک یافتن خود، در برابر یک موجود عظیم است.
"خشیت" به تعبیر المیزان،
تأثّر قلبی بگونه ای که موجب نگرانی و اضطراب شود است و این انفعال اگر از غیر خدا باشد، رذیله است و در مقام ادراک این انفعال تحقق می یابد و شیئ مخیف یک امر معنوی است
اما "خوف" تأثّر از مکروه در مقام عمل است و با آماده کردن وسائل و حالات مبارزه و دفع شر بوجود میآید یعنی یک واکنش رفتاری است و رذیلت به حساب نمیآید.
راه رسیدن به رضای خدا و مقام منیع رضوان الهی👇
حس هیچ و پوچ و نیست دیدن خود در برابر خداوند عظیم لایتناهی است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_بلاغی
#مهارت_ابزارشناسی_بلاغی
(کشف ابزارهای بلاغی)
📚مهارت کنایه یابی
📘آیا میدانید در تفسیر بی بدیل المیزان ۵۴۲ بار کلیدواژه "کنایه" بکار برده شده است.⁉️😳
آیا میدانید در تفسیر بی بدیل المیزان نام ابزار تاثیرگذار بیانی "استعاره" ۱۵۲ بار به میان آمده است.⁉️
آیا میدانید تفسیر بی بدیل المیزان، ابزار تاثیرگذار بیانی "مجاز" را ۳۷۸ مرتبه در قرآن کشف کرده است. ⁉️
و کلیدواژه های بیشمار دیگر بلاغی که در این تفسیر چشم را می نوازد.😌
📣با این حساب میتوان این تفسیر را یک تفسیر بلاغی برای قرآن کریم دانست.
👇یک نمونه کنایه یابی👇
📖"وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً "
اولین صفتی که برای عباد الرحمن
آورده میشود
که شاید مهمترین صفت یا یکی از مهمترین صفات آنها باشد
الذین یمشون علی الارض هونا
کنایه از چیست؟
کنایه از صفت است
طبق تفسیر شریف المیزان
کنایه از خواری در نفس و خود را کوچک دیدن در برابر خداوند و تواضع در برابر مردم و همنشینی با آنها و اینکه تکبر و خودبرتربینی ندارد.
📣قابل توجه علاقمندان فقاهت تمدنی 👇
مهارت تحلیل بلاغی آیات و روایات
یکی از ابزارهای اصلی اجتهاد تمدنی است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_نحوی
تطبیق مهارتهای نحوی در یک نمونه👇
📖«وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» (نساء 36 )
در تجزیه ترکیب این جمله چند مهارت نحوی لازم است؟⁉️
1⃣مهارت متعلقیابی:
"بالوالدین" متعلق به "احسنوا" است.
2⃣مهارت محذوفیابی:
"احسنوا" در جمله محذوف است.
3⃣مهارت رکنشناسی:
ارکان جمله، فعل و فاعل هستند.
4⃣مهارت نقشیابی:
"احسانا" مفعول مطلق تاکیدی است
5⃣مهارت جایگاه شناسی:
ترتیب اصلی جمله = "احسنوا احسانا بالوالدین"
📚المیزان ج ۴ ص ۳۵۴
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📚 آموزش نوین و گرافیکی ادبیات عرب
╭═ ঊঈ کانون ادبیات عرب ঈঊ ═╮
🔵 @kanoon_adabiat 🔵
╰═ঊঈ آموزش گرافیکی ادبیات ঈঊ═╯