❇️همايش بينالمللي «روششناسي استخراج علوم انساني قرآن بنيان» ❇️
............................................................................................
اساتيد ، طلاب و پژوشگران حوزه علميه خراسان مي توانند آثار خود در محورهاي اين همايش را تا 15ديماه 1401 به آدرس https://qhem.quran.ac.ir/ ارسال كنند.
.........................................................................................
هداياي نفرات برگزيده:
سه نفر اول: هر كدام100 ميليون ريال
، سه نفر دوم: هركدام 50 ميليون ريال
، چهار نفر سوم: هر كدام 20 ميليون ريال ميباشد
.......................................................................................
برای توضیحات بیشتر عکس پیوستی را مشاهده بفرمایید✳️
sound.mp3
26.28M
🎙اولویت های فرهنگی
#استاد_واسطی
1⃣اولویت فرهنگی
2⃣جنگ شناختی
3⃣مدیریت احساسات
4⃣یادگیری سواد رسانه
6⃣واکسینه شدن در مقابل خبر
7⃣لزوم آموزش مغالطات به مردم
┄══••✾☘🌷☘✾••══┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️
🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
📊 #اطلاع_نگاشت | نظم جدید جهان
🔻 توجه به «نظم جدید در آینده جهان» مسئلهای است که رهبر انقلاب بارها مورد تأکید قرار دادهاند. ایشان در دیدار دانشآموزان (۱۴۰۱/۰۸/۱۱) خطوط ترسیمی این نظم جدید را برشمردند که در این اطلاعنگاشت مرور شده است.
تنها راه ایفای نقش برجسته متناسب با مسئله ظهور، توجه به موضوع تمدن سازی است. انتظار واقعی در امر ظهور یعنی طراحی سیستم های تمدنی برای اسلامی سازی ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه.
┄══••✾☘🌷☘✾••══┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️
🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارت_ترجمه_بلاغی
#قواعد_صرفی
#مهارتهای_صرفی
بسماللهالرحمنالرحیم
🎁 یکی از ابزارهای اصلی و محوری فقاهت تمدنی و اجتهاد تمدنی،
مهارت ترجمه صحیح است
این نمونه را ببینید👇
⁉️برخی از طلاب کلمه (فانتهوا) در آیه شریفه (مانهاکم عنه فانتهوا) آیه ۷حشر بهمعنای "انجام ندهید" میدانند و اینگونه ترجمه کردهاند که "آنچه که پیامبر از آن نهی کردهاست، آن را انجام ندهید"
آیا شما با این ترجمه موافق هستید؟⁉️
📒ترجمههای موجود قرآن نیز آن را بهمعنای
1⃣باز ایستید
2⃣ترک کنید
3⃣اجتناب کنید
4⃣خودداری نمایید
نیز ترجمه کردهاند نظر شما درباره این ترجمهها چیست؟⁉️
📚ظاهراً بهنظر میرسد هیچ کدام از این ترجمهها دقیق و صحیح نمیباشد😳
بلکه معنای صحیح آن است که "آنچه پیامبر از آن نهی کردهاند، آن را بپذیرید و قبول نهی کنید" مطابق معنای مطاوعه در باب افتعال باید معنی شود✅🙏
به ۳ دلیل این ترجمه در این فراز از آیه صحیح است و ترجمههای دیگر نادرست یا نارسا:
۱.سیاق آیه:
سیاق آیه در بحث فیء و تقسیم غنیمت سخن میگوید که پیامبر اگر به کسی زیاد داد به دیگری کم داد شما چیزی نگید از جانودل بخرید حکم پیامبر را و تسلیم امر حضرت باشید بعد در ادامهاش میفرماید ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا یعنی بپذیرید حکم حضرت را
۲. معنای صرفی باب افتعال که مطاوعه است
۳ صنعت طباق:
از نظر صنعتهای بلاغی و علم بدیع که میفرماید:"ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا" نسبت به آنچه که آورده است (آنچه که امر کرده) نفرمود "انجام دهید" تا در مقابل آن بگوید "انجام ندهید"
پس به ۳ دلیل آیه "فانتهوا" بهمعنای پذیرش نهی و منع حضرت هست
📒مدلولات التزامی این فراز آیه نیز از این قرار است:
پیامبر محور تشریع است به قول و فعل او استناد کنید نه به امور دیگر
قول و فعل او سند است حجت است صحیح و مورد تایید ماست (خداوند)
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارت_قاعده_شناسی
🌷🎁شناسنامه قواعد🎁🌷
📒قاعده دفع المفسده
📚قالبی کاربردی برای قاعده شناسی👆👆 مهارت تحلیل و بررسی ابعاد یک قاعده و شفاف سازی انها و تطبیق آن در مسائل فقهی
این مورد بعنوان یک نمونه است
📣البته مولفه ها و ابعاد دیگری نیز برای بررسی و تحلیل یک قاعده نیز وجود دارد.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#بزرگداشت
#علامه_طباطبایی
من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه
ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد.
┄┅══☘🌷☘══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
FeghNezamSaz.mp3
30.17M
🎧 صوت کامل همایش ملی فلسفه فقه نظامساز
🔍با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره)
🎙 با سخنرانی:
#علی_اکبر_رشاد
#سیدمحمدمهدی_میرباقری
#ابوالقاسم_علیدوست
#سیدحسین_میرمعزی
⏰ چهارشنبه ۲۵ آبانماه ۱۴۰۱
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
☑️ @mirbaqeri_ir
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_نحوی
#مهارت_معنی_شناسی
#مهارت_ادات_شناسی
#لو_شرطیه
#ترجمه_بلاغی
📚لو اقسامی دارد که غالبا شرطیه امتناعیه است.
📣نکته جالب اینکه در ترجمه فارسی میتوان معادل آنرا تعبیر "فرض میشود" دانست.
📒یک نمونه را در حدیث
"لو أمرت أحدا أن يسجد لأحد لأمرت المرأة أن تسجد لزوجها" ببینید
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
"اگر قرار باشد کسی بر کسی سجده کند، هر آینه من امر می کردم که زن بر شوهر خود سجده کند."
🔍دقت عالمانه با رویکرد نحوی در روایت پاسخ قضاوت عجولانه درباره احکام اسلام درباره زنان را می دهد طبق قواعد نحوی کلمه "لو" در روایت شریف، شرطیه امتناعیه است و در فارسی معادل آن کلمه "فرض میشود" یعنی اگر جائز می بود که انسانی بر انسانی سجده کند، هر آیینه من امر میکردم که زن شوهرش را سجده کند که جائز نیست عبادت و سجده هیچ بشری بر بشر دیگر
بدون شک هدف از این جمله مبالغه در احترام است و این مبالغه در احترام به شوهر بخاطر فوائد بیشماری است که بر آن مترتب است.(مدل رابطه عاطفی همسران از دیدگاه اسلام ص 31)
https://iranthinktanks.com/model-of-emotional-relationships-in-a-healthy-family/
اگر کسی در این روایت دقت نکند چه بسا که به حضرت سخنی نسبت دهد که ایشان نفرمودهاند و نتیجه بگیرد اسلام چه ظلمی به زن کرده است.😳
شاید برای برخی تازه باشد که اسلام شبیه به این تعبیر را برای مرد نیز دارد.👇
" انّ اکرمکم عند اللّه اشّدّکم اکراما لحلائلهم"
محترمترین مرد نزد خداوند، کسی است که بیشترین احترام را به همسر خود می گذارد.🌷
نمونه های دیگر:
لو دنوت انمله لاحترقت
لولا التقی لکنت ادهی العرب
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_لغت_شناسی
#مهارت_فرق_شناسی
📚فرق بین خشیت و خوف
سبک زندگی اسلامی/ تمدنسازی اسلامی/ راهبردها
⁉️چگونه به هدف بلندی چون رضوان الله در زندگی خدامحور برسم؟
⁉️ رضوان الهی را چگونه کسب کنم؟
⁉️ راهکار وصول به مقام رضوان چیست؟
پاسخ را در این آیه شریفه ببینیم
📖در آیه ۸ سوره بینه می فرماید :
"جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ"
فراز آخر آیه میتواند بعنوان یک راهبرد برای رسیدن به این مقام منیع مطرح باشد
خشیت از پروردگار حس کوچک یافتن خود، در برابر یک موجود عظیم است.
"خشیت" به تعبیر المیزان،
تأثّر قلبی بگونه ای که موجب نگرانی و اضطراب شود است و این انفعال اگر از غیر خدا باشد، رذیله است و در مقام ادراک این انفعال تحقق می یابد و شیئ مخیف یک امر معنوی است
اما "خوف" تأثّر از مکروه در مقام عمل است و با آماده کردن وسائل و حالات مبارزه و دفع شر بوجود میآید یعنی یک واکنش رفتاری است و رذیلت به حساب نمیآید.
راه رسیدن به رضای خدا و مقام منیع رضوان الهی👇
حس هیچ و پوچ و نیست دیدن خود در برابر خداوند عظیم لایتناهی است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_بلاغی
#مهارت_ابزارشناسی_بلاغی
(کشف ابزارهای بلاغی)
📚مهارت کنایه یابی
📘آیا میدانید در تفسیر بی بدیل المیزان ۵۴۲ بار کلیدواژه "کنایه" بکار برده شده است.⁉️😳
آیا میدانید در تفسیر بی بدیل المیزان نام ابزار تاثیرگذار بیانی "استعاره" ۱۵۲ بار به میان آمده است.⁉️
آیا میدانید تفسیر بی بدیل المیزان، ابزار تاثیرگذار بیانی "مجاز" را ۳۷۸ مرتبه در قرآن کشف کرده است. ⁉️
و کلیدواژه های بیشمار دیگر بلاغی که در این تفسیر چشم را می نوازد.😌
📣با این حساب میتوان این تفسیر را یک تفسیر بلاغی برای قرآن کریم دانست.
👇یک نمونه کنایه یابی👇
📖"وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً "
اولین صفتی که برای عباد الرحمن
آورده میشود
که شاید مهمترین صفت یا یکی از مهمترین صفات آنها باشد
الذین یمشون علی الارض هونا
کنایه از چیست؟
کنایه از صفت است
طبق تفسیر شریف المیزان
کنایه از خواری در نفس و خود را کوچک دیدن در برابر خداوند و تواضع در برابر مردم و همنشینی با آنها و اینکه تکبر و خودبرتربینی ندارد.
📣قابل توجه علاقمندان فقاهت تمدنی 👇
مهارت تحلیل بلاغی آیات و روایات
یکی از ابزارهای اصلی اجتهاد تمدنی است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_نحوی
تطبیق مهارتهای نحوی در یک نمونه👇
📖«وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» (نساء 36 )
در تجزیه ترکیب این جمله چند مهارت نحوی لازم است؟⁉️
1⃣مهارت متعلقیابی:
"بالوالدین" متعلق به "احسنوا" است.
2⃣مهارت محذوفیابی:
"احسنوا" در جمله محذوف است.
3⃣مهارت رکنشناسی:
ارکان جمله، فعل و فاعل هستند.
4⃣مهارت نقشیابی:
"احسانا" مفعول مطلق تاکیدی است
5⃣مهارت جایگاه شناسی:
ترتیب اصلی جمله = "احسنوا احسانا بالوالدین"
📚المیزان ج ۴ ص ۳۵۴
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📚 آموزش نوین و گرافیکی ادبیات عرب
╭═ ঊঈ کانون ادبیات عرب ঈঊ ═╮
🔵 @kanoon_adabiat 🔵
╰═ঊঈ آموزش گرافیکی ادبیات ঈঊ═╯
🔹🔸نشست های علمی شبهای پنجشنبه با محوریت موضوعات کاربردی و مسائل مستحدثه؛
در محضر استاد عالیقدر حضرت آیت الله اشرفی
🔻موضوع این هفته:
جایگاه قواعد عقلی در استنباط فقهی
ارائه دهنده: حجتالاسلام دکتر علیرضا نوروزی ( پژوهشگر و استاد سطوح حوزه علمیه)
🕕زمان: چهارشنبه ۲ آذر ماه ساعت ۱۸ الي ۱۹/۳۰
مکان: انتهای شیرازی ۱۶
🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
🆔 تلگرام | ایتا |
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_نحوی
#مهارت_اداتشناسی
#مهارت_معنی_شناسی
📖آیه نشوز
✅تاثیر معنای ادوات در استنباط حکم شرعی را در متون فقهی در این نمونه ببینید👆👆
✅تاثیر معنای واو عاطفه در نوع حکم شرعی
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#دوره_اجتهاد_تمدنی
موضوع: کلید های اجتهاد تمدنی
مدرس: حجت الاسلام رفعتی زاده
🗓پنج شنبه ها
⏰ساعت 8:15
موسسه مطالعات راهبردی کاشانی 25
✾࿐ᭂ༅•📗📝📙•༅ᭂ࿐✾
📚واحد پژوهش مراکز تخصصی نور حکمت رضوی و امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/joinchat/1950875696Ca961ad3913
┄┅══••✾☘🌷☘✾••══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
🌺🌺🌺🙏🙏🙏🌷🌷🌷
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#نظام_آموزشی_حوزه
بسم الله الرحمن الرحیم
📣توضیح عنوان دوره فوق👆👆
🌺 "کلیدهای اجتهاد تمدنی"🌺
📚مبانی دوره📚
1⃣اجتهاد تمدنی از اجتهاد جواهری
و اجتهاد مصطلح جدا نیست.
2⃣ابزارهای اصلی اجتهاد تمدنی همان ابزارهای اجتهاد جواهری است الا برخی ابزارهای خاص که در بخش ۳ دوره بشرط حیات و توفیق به آنها اشارتی خواهد رفت.
3⃣تمدنسازی نباید بر پایه های سست فضایی و قواعد آنچنانی مبتنی شود بلکه از آنجا که اجتهاد صحیح یک فرآیند متن محور است، باید اجتهاد تمدنی نیز بر پایه منابع دینی و متون قرآن و روایات استوار باشد.
4⃣روشها و مهارتهای محوری فهم قرآن و روایات و تحلیل متن، همان ادبیات است.
5⃣در ضرورت و تاثیرگذاری ادبیات در اجتهاد یک نفر از فقها هم مخالف نداریم
6⃣در ادبیات نگاه متمرکز خروجی محور کمتر دیده میشود لذا بر اساس این نوع نگاه، ما از ادبیات همان مهارتهای ادبی و قواعد کاربردی را لازم داریم (نه همه محتوای این علوم و قواعد ادبی را).
🙏💐بنابراین تمرکزی خاص بر مهارتهای کاربردی صرفی نحوی بلاغی لغوی مبذول داشته شده است کما اینکه پژوهش و آموزش مدرسه عالی تمدن آنرا خواستار بودند.
7⃣مباحث این دوره به شکل کارگاهی انجام میشود و طلاب در کارگاه در متن قرآن مهارتهای ادبی را کارورزی دارند.
8⃣ناگفته نماند دوره فشرده فوق در ۳ بخش برگزار میشود:
۱.کارورزی در مهارتهای ادبی کاربردی اجتهاد
۲.کارورزی در مهارتهای فقهی اصولی کاربردی اجتهاد
۳.کارورزی در مهارتهای کاربردی اجتهاد تمدنی
🤲و من الله التوفیق و بیده الخیر
✅🌏🌏@karvarzi_eghtehad
طبقه بندی جدید علوم - ۳ آذر ۱۴۰۱ کرمانشاه.mp3
28.5M
🔈 صوتِ نشست تخصصی تبیین طبقه بندی جدید علوم (مبتنی بر استنطاق از قرآن) - پنج شنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ در محل کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه ۹۴ دقیقه.
❓بررسی اشکالات سه گانه طبقه بندی بیکنی علوم
❓معرفی طبقه بندی جدید علوم با تاکید بر معرفی علوم پایه در طبقه بندی جدید
❓معرفی ویژگی اصلی روشِ استنباط و تولید علم
❓مراحل چهارگانه تاسیس مدارس تمدنی در کشور
#طبقه_بندی_جدید_علوم
#حوزههای_علمیه_آینده
http://eitaa.com/olgou4
#رویکرد_الگوریتمی
#ضرورت_مباحث_روش_شناسی
حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد مروارید در درس خارج میفرمودند:
طلبه ای جویای 🔍اجتهاد از این درس به اون درس سرگردان🚶♂ بدنبال اجتهاد بود و به مقصود خود نمی رسید
آخر الامر استاد عزیزی فرمود:
اجتهاد مانند آن است که با سوزن بخواهی از قله کوه به اعماق و کف کوه برسی بسیار زمانبر خواهد بود و در حد محال
😢😩طلبه بیچاره ناامید به درس دیگری رفت
اما استادی فرزانه در دل او نور امید را روشن کردند و فرمودند:
نه اینگونه نیست پسرم شما ۶ سال مرتب بیا درس بنده به اجتهاد میرسی🤔🙏
📣حقیر گوید:
این مال زمانی است که
نه ابزارهای امروزی (مانند کامپیوتر و گوشی هوشمند) بوده
و نه رویکردهای روش شناسی و الگوریتمی به دانشها
📣💐اما اکنون که این ابزارها و رویکردهای جدید بوجود آمده به مراتب سریعتر اجتهاد قابل وصول است(بین ۲ تا ۴ سال بسته به شرائط اجتهادپژوهان)😊😳
بشرطها و شروطها
و آن شفاف سازی مهارتها و الگوریتم (مراحل و فرایند) اجتهاد است.🙏
البته ناگفته نماند که جدیدا بحث هوش مصنوعی پیش آمده که دیگر سرعت اجتهاد را بی نظیر میکند.
✅🌏🌏@karvarzi_eghtehad
#معرفی_کتاب
#مهارت_منبع_شناسی
📚جامعه اسلامی در اندیشه و آثار شهید صدر
✔️کتاب «جامعه اسلامی در اندیشه و آثار شهید آیت الله سید محمدباقر صدر (ره)» تألیف استادِ محقق سید منذر حکیم، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه و از شاگردان آیات عظام امام خمینی، سید ابوالقاسم خویی، شهید صدر و سید علی سیستانی، با ترجمه حجتالاسلام محمد مروارید، در ۴۴۸ صفحه با قطع وزیری از سوی انتشارات نسیم رضوان مشهد در آذرماه ۱۴۰۱ منتشر شده است.
👈 معرفی + تهیه اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=68751
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣💐معرفی کانال کارورزی اجتهاد تمدنی در فضای پیام رسان ایتا
در آپارت قرار داده شد.🌷🙏
https://aparat.com/v/8epZn
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_بلاغی
#مهارت_ابزارشناسی_بلاغی
✅مهارت تجزیه تحلیل روایات توسط ابزارهای بلاغی و تاثیر بلاغت در تحلیل و دریافت معنی
✅تجزیه تحلیل دلیل قاعده لا ضرر
✅ابزارهای پردازش معنی ✅حقیقت ادعایی
✅ کنایه
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎❓فرق معنایی «اهدنا الصراط المستقیم» و «اهدنا الی الصراط المستقیم» (تعدیه ریشه «هدی» بنفسه و توسط حرف «الی»)
👆👆👆👆
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_نحوی
#مهارت_معناشناسی
✅مهارت معناشناسی تراکیب
🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 👇👇👇
🆔 @arabicliteraturehozehkh
🌷🌷🌷💐💐💐
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#قواعد_کاربردی_اصول
#قاعده_مقتضی_مانع
✅بررسی قاعده مقتضی و مانع
📚قاعده مقتضی و مانع در علم اصول در مقام اثبات ادعای خود و استدلال بر حکم بسیار مورد تمسک اصولیین قرار میگیرد و انصافا یک قاعده کاربردی است مثلا شیخ اعظم در بحث شک در مکلفبه/ شبهه وجوبیه/دوران بین متباینین در مثال نماز ظهر و جمعه قائل است به وجوب احتیاط لوجود المقتضی و عدم المانع و مانع های احتمالی را رد میکند
📣📒در این تعبیر اصولیین چند احتمال وجود دارد🔍
1️⃣احتمال اول:
اینکه بقیه علل ناقصه مانند سبب، شرط، علل معده که در فلسفه بیان شده با عنوان "مقتضی" از آنها یاد شود و در حقیقت در مقام بررسی همه علل ناقصه برای تحقق یک موضوع یا حکم است که در اینصورت توسع در اصطلاح و یا جعل اصطلاح اصولی است که اشکالی متوجه اصولیین نیست.
2️⃣احتمال دوم:
مراد آنها از این اصطلاحات در علم اصول، غیر آن چیزی باشد که در فلسفه بیان شده است؛ در اینصورت یجب علیهم البیان که مراد ما از این اصطلاحات چنین معنایی است که ظاهرا چنین توضیحی نداریم.
3️⃣احتمال سوم:
بگوییم اصطلاحات اصول متفاوت از اصطلاحات علم فلسفه است و در فقه و اصول به عرفیات اخذ میشود اما در فلسفه عرف جایگاهی ندارد و تماما عقل است و بس
4️⃣احتمال چهارم:
اما اگر 1.مراد، همان معنای فلسفی باشد و2. کلیدواژه "مقتضی" عام نباشد و 3.نگوییم که اصول، علم عرفی است نه دقی فلسفی
📚بنابراین این اصطلاح ناقص است و در مقام استدلال باید تمام علل ناقصه (سبب، شرط، علل معده،مقتضی، عدم مانع) را بررسی نمایند.🏆
⁉️نظر شما در این باره چیست؟
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#اطلاعیه
نشست پژوهشی با موضوع:
کاربردی سازی پژوهش در سبک زندگی
🔸ارائه توسط: حجت الاسلام و المسلمین سید حسن رفعتی زاده
🔸زمان: پنجشنبه|ساعت ۷
🔸مسجد مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل (س)
🔴 @pajoheshmojtama