eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
508 دنبال‌کننده
194 عکس
21 ویدیو
57 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 📣توضیح عنوان دوره فوق👆👆 🌺 "کلیدهای اجتهاد تمدنی"🌺 📚مبانی دوره📚 1⃣اجتهاد تمدنی از اجتهاد جواهری و اجتهاد مصطلح جدا نیست. 2⃣ابزارهای اصلی اجتهاد تمدنی همان ابزارهای اجتهاد جواهری است الا برخی ابزارهای خاص که در بخش ۳ دوره بشرط حیات و توفیق به آنها اشارتی خواهد رفت. 3⃣تمدنسازی نباید بر پایه های سست فضایی و قواعد آنچنانی مبتنی شود بلکه از آنجا که اجتهاد صحیح یک فرآیند متن محور است، باید اجتهاد تمدنی نیز بر پایه منابع دینی و متون قرآن و روایات استوار باشد. 4⃣روشها و مهارتهای محوری فهم قرآن و روایات و تحلیل متن، همان ادبیات است. 5⃣در ضرورت و تاثیرگذاری ادبیات در اجتهاد یک نفر از فقها هم مخالف نداریم 6⃣در ادبیات نگاه متمرکز خروجی محور کمتر دیده میشود لذا بر اساس این نوع نگاه، ما از ادبیات همان مهارتهای ادبی و قواعد کاربردی را لازم داریم (نه همه محتوای این علوم و قواعد ادبی را). 🙏💐بنابراین تمرکزی خاص بر مهارتهای کاربردی صرفی نحوی بلاغی لغوی مبذول داشته شده است کما اینکه پژوهش و آموزش مدرسه عالی تمدن آنرا خواستار بودند. 7⃣مباحث این دوره به شکل کارگاهی انجام میشود و طلاب در کارگاه در متن قرآن مهارتهای ادبی را کارورزی دارند. 8⃣ناگفته نماند دوره فشرده فوق در ۳ بخش برگزار می‌شود: ۱.کارورزی در مهارتهای ادبی کاربردی اجتهاد ۲.کارورزی در مهارتهای فقهی اصولی کاربردی اجتهاد ۳.کارورزی در مهارتهای کاربردی اجتهاد تمدنی 🤲و من الله التوفیق و بیده الخیر ✅🌏🌏@karvarzi_eghtehad
طبقه بندی جدید علوم - ۳ آذر ۱۴۰۱ کرمانشاه.mp3
28.5M
🔈 صوتِ نشست تخصصی تبیین طبقه بندی جدید علوم (مبتنی بر استنطاق از قرآن) - پنج شنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ در محل کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه ۹۴ دقیقه. ❓بررسی اشکالات سه گانه طبقه بندی بیکنی علوم ❓معرفی طبقه بندی جدید علوم با تاکید بر معرفی علوم پایه در طبقه بندی جدید ❓معرفی ویژگی اصلی روشِ استنباط و تولید علم ❓مراحل چهارگانه تاسیس مدارس تمدنی در کشور http://eitaa.com/olgou4
حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد مروارید در درس خارج می‌فرمودند: طلبه ای جویای 🔍اجتهاد از این درس به اون درس سرگردان🚶‍♂ بدنبال اجتهاد بود و به مقصود خود نمی رسید آخر الامر استاد عزیزی فرمود: اجتهاد مانند آن است که با سوزن بخواهی از قله کوه به اعماق و کف کوه برسی بسیار زمانبر خواهد بود و در حد محال 😢😩طلبه بیچاره ناامید به درس دیگری رفت اما استادی فرزانه در دل او نور امید را روشن کردند و فرمودند: نه اینگونه نیست پسرم شما ۶ سال مرتب بیا درس بنده به اجتهاد میرسی🤔🙏 📣حقیر گوید: این مال زمانی است که نه ابزارهای امروزی (مانند کامپیوتر و گوشی هوشمند) بوده و نه رویکردهای روش شناسی و الگوریتمی به دانشها 📣💐اما اکنون که این ابزارها و رویکردهای جدید بوجود آمده به مراتب سریعتر اجتهاد قابل وصول است(بین ۲ تا ۴ سال بسته به شرائط اجتهادپژوهان)😊😳 بشرطها و شروطها و آن شفاف سازی مهارتها و الگوریتم (مراحل و فرایند) اجتهاد است.🙏 البته ناگفته نماند که جدیدا بحث هوش مصنوعی پیش آمده که دیگر سرعت اجتهاد را بی نظیر میکند. ✅🌏🌏@karvarzi_eghtehad
📚جامعه اسلامی در اندیشه و آثار شهید صدر ✔️کتاب «جامعه اسلامی در اندیشه و آثار شهید آیت الله سید محمدباقر صدر (ره)» تألیف استادِ محقق سید منذر حکیم، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه و از شاگردان آیات عظام امام خمینی، سید ابوالقاسم خویی، شهید صدر و سید علی سیستانی، با ترجمه حجت‌الاسلام محمد مروارید، در ۴۴۸ صفحه با قطع وزیری از سوی انتشارات نسیم رضوان مشهد در آذرماه ۱۴۰۱ منتشر شده است. 👈 معرفی + تهیه اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=68751 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣💐معرفی کانال کارورزی اجتهاد تمدنی در فضای پیام رسان ایتا در آپارت قرار داده شد.🌷🙏 https://aparat.com/v/8epZn
✅مهارت تجزیه تحلیل روایات توسط ابزارهای بلاغی و تاثیر بلاغت در تحلیل و دریافت معنی ✅تجزیه تحلیل دلیل قاعده لا ضرر ✅ابزارهای پردازش معنی ✅حقیقت ادعایی ✅ کنایه 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎❓فرق معنایی «اهدنا الصراط المستقیم» و «اهدنا الی الصراط المستقیم» (تعدیه ریشه «هدی» بنفسه و توسط حرف «الی») 👆👆👆👆 ✅مهارت معناشناسی تراکیب 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 👇👇👇 🆔 @arabicliteraturehozehkh 🌷🌷🌷💐💐💐 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅بررسی قاعده مقتضی و مانع 📚قاعده مقتضی و مانع در علم اصول در مقام اثبات ادعای خود و استدلال بر حکم بسیار مورد تمسک اصولیین قرار میگیرد و انصافا یک قاعده کاربردی است مثلا شیخ اعظم در بحث شک در مکلف‌به/ شبهه وجوبیه/دوران بین متباینین در مثال نماز ظهر و جمعه قائل است به وجوب احتیاط لوجود المقتضی و عدم المانع و مانع های احتمالی را رد میکند 📣📒در این تعبیر اصولیین چند احتمال وجود دارد🔍 1️⃣احتمال اول: اینکه بقیه علل ناقصه مانند سبب، شرط، علل معده که در فلسفه بیان شده با عنوان "مقتضی" از آنها یاد شود و در حقیقت در مقام بررسی همه علل ناقصه برای تحقق یک موضوع یا حکم است که در اینصورت توسع در اصطلاح و یا جعل اصطلاح اصولی است که اشکالی متوجه اصولیین نیست. 2️⃣احتمال دوم: مراد آنها از این اصطلاحات در علم اصول، غیر آن چیزی باشد که در فلسفه بیان شده است؛ در اینصورت یجب علیهم البیان که مراد ما از این اصطلاحات چنین معنایی است که ظاهرا چنین توضیحی نداریم. 3️⃣احتمال سوم: بگوییم اصطلاحات اصول متفاوت از اصطلاحات علم فلسفه است و در فقه و اصول به عرفیات اخذ میشود اما در فلسفه عرف جایگاهی ندارد و تماما عقل است و بس 4️⃣احتمال چهارم: اما اگر 1.مراد، همان معنای فلسفی باشد و2. کلیدواژه "مقتضی" عام نباشد و 3.نگوییم که اصول، علم عرفی است نه دقی فلسفی 📚بنابراین این اصطلاح ناقص است و در مقام استدلال باید تمام علل ناقصه (سبب، شرط، علل معده،مقتضی، عدم مانع) را بررسی نمایند.🏆 ⁉️نظر شما در این باره چیست؟ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
نشست پژوهشی با موضوع: کاربردی سازی پژوهش در سبک زندگی 🔸ارائه توسط: حجت الاسلام و المسلمین سید حسن رفعتی زاده 🔸زمان: پنجشنبه|ساعت ۷ 🔸مسجد مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل (س) 🔴 @pajoheshmojtama
از وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب اجتهاد🙏 📣اگر فقاهت موجود بخواهد از انزوای کنونی به درون جامعه و متن زندگی مردم کشیده شود، پیشنهاد میشود این تغییرات بنیادین را در خود ایجاد کند:👇👇👇 1. قبل از حدیث محور بودن، قرآن محور باشد (استفاده از قرآن در استنباط کنونی احکام شرعی کمرنگ است.) 2. آمار آیات الاحکام از ۵۰۰ آیه به ۶۶۶۶ آیه (یا ۶۳۲۶ طبق اختلاف) تغییر دامنه بدهد. 3. به همین جهت رویکرد تفسیری در استنباط تقویت شود. 4. از فقه فردی نه به فقه جمعی و اجتماعی بلکه به فقه فرایندی (= فقه ساختارها) تغییر گستره بدهد تا بتواند توضیح المسائل تمدنی تحویل جامعه و سازمانها و نهادهای مختلف بدهد. 5.  هر مجتهد مراحل و الگوریتم اجتهاد خود را شفاف سازی کند تا از مزایای آن بهره‌مند شود که در مطالب گذشته به این مزایا اشاره شد.  6. متن آموزشی اصول فقه تمدنی تدوین و تدریس شود. 7. برخی روشها و مهارتهای اجتهاد بروزرسانی و توسعه داده شود. 8. کار گروهی و شبکه سازی مجتهدین محقق شود. 9.  نگاه شبکه ای و نگرش سیستمی به دین تقویت شود. 10. از صرف وقت در مسائل که اتفاق نمی افتد به پرداختن به مسائل کاربردی مستحدثه عدول کند. ۱۱.در روشهای موضوع شناسی توسعه داده شود. ۱۲.نیازشناسی واقعی از سطح زندگی مردم انجام شود و مسائل مورد بحث در درس خارج تغییر کند ۱۳.آموزش اجتهاد و تربیت مجتهد با رویکرد روشمند و متمرکز و مهارت محور مورد توجه ویژه قرار گیرد. و ... 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
پژوهشی 🌼 هفته پژوهش مبارک 🌼 📝 موضوع : تبیین اهمیت تحقیق و پژوهش در مسیر رشد علمی و عملی طلاب 🎤 استاد : حجت الاسلام رفعتی زاده ⏰ زمان : سه شنبه 29 آذر 1401 ساعت 12:30 🕌 مکان : مدرس پایین(سرداب) 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مبارکه امام صادق (علیه السلام) •┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
🌸📚تفسیر ذکر شریف "لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم" 🎁🌺 📒معنای "حول" طبق آنچه در کتاب شریف مفردات راغب آمده است بمعنای "تغییر" است. حال در اینجا سئوال اینست که معنای "باء جاره" در این ذکر چیست؟ 🔍برای کشف گمشده خود باید سری به روایات و موارد کاربرد این ذکر بزنیم🏃‍♂ 📜در روایتی دارد: "يا سفيان إذا حزنك أمر من سلطان أو غيره- فأكثر من لا حول و لا قوة إلا بالله- فإنها مفتاح الفرج و كنز من كنوز الجنة" المیزان ج ۱۲ ص ۳۷ 📜در روایت دوم آمده است: "و في البصائر، بإسناده عن جابر عن أبي جعفر (ع) قال: إن اسم الله الأعظم على ثلاث و سبعين حرفا- و إنما كان عند آصف منها حرف واحد- فتكلم به فخسف بالأرض ما بينه و بين سرير بلقيس- ثم تناول السرير بيده ثم عادت الأرض كما كانت- أسرع من طرفة عين، و عندنا نحن من الاسم اثنان و سبعون حرفا، و حرف عند الله استأثر به في علم الغيب عنده- و لا حول و لا قوة إلا بالله العلي العظيم" المیزان ج ۱۵ ص ۳۷۰ ✅معنای ذکر در اینجا درباره اهلبیت علیهم السلام چنین میشود یعنی اگر ما قدرتی داریم علمی داریم خداوند عالم به ما داده واگر علم یک حرف خاص را به ما نداده باز هم اختیارش دست خداست. همه چیز داشتن نداشتن دانستن ندانستن بدست خداست.🤲 هرکس هر نیرویی که دارد هر انرژی که دارد هر تحولی که در عالم رخ می دهد به خواست خداست. 📒حال معنای باء جاره در این ذکر چیست؟ چند احتمال وجود دارد:⁉️ 1️⃣معنای "من" اگر چه متناسب می نماید و معنای جمله چنین میشود که "همه نیروها و تحولات از سرچشمه حیات و فیض نشات می گیرد" ولی اگر مراد این می بود باید مولی قرینه بیان می کرد تازه خب می فرمود "لا قوه الا من الله" چرا گفتند "الا بالله" 2️⃣معنای "استعانت" مراد باشد یعنی هر حرکت و تحول و نیرویی در عالم هست از خداوند کمک گرفته است. این معنی دو اشکال دارد:😔 ۱.معنای مجازی قرینه میخواهد و دلیل که ظاهرا نداریم. ۲.بوی شرک خفی می دهد در صورتیکه جمله حوقله میخواهد توحید صرف را بگوید شرک بدین گونه است که در استعانت ما یک معین داریم و یک مستعین و این یعنی دو نفر داریم و توحید میخواهد بگوید همه چیز یعنی یک نفر و آن خداست. 3️⃣معنای باء در اینجا "الصاق" است. یعنی خداوند در هر تغییر و انرژی و نیرویی چسبیده به آنست یعنی نه اینکه خدا علت آنست و از دور دارد تاثیر میگذارد(مفاد معنای من) بلکه در همانجا در حین تغییر و اعمال نیرو در هر موجودی حاضر است و دارد تاثیر میگذارد.✅ شاید مراد قائلین به وحدت وجود همین معنی باشد، اگر تقریر این باشد ظاهرا قواعد تفسیری و نحوی در این جمله موافق با آنست. این معنی دو موید دارد: 👇 ۱. معنای تفسیری کاملا با آن تناسب دارد و منطبق است. ۲.اینکه معنای اصلی و حقیقی باء همین است و نیاز به قرینه ندارد از طرفی ظاهرا هیچ مانعی برای آن وجود ندارد. لذا ترجمه جمله حوقله این چنین می‌شود:👇👇 🌸*خداوند در هر تغییر و انرژی و نیرویی چسبیده به آنست.*🌸☘🌴 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad