📚چند نکته توضیحی جهت تذکار دوستان
1⃣مطالب *کارگاه مهارتهای اجتهاد* لغوی صرفی .. بمعنای بیان تمام مطالب علوم پایه نیست بلکه فقط بنا بر مطالب محوری است.
2⃣یکی از اهداف بیان این مهارتها، خروجی گرفتن از علوم پایه است و در حقیقت میخواهیم با کاربردیسازی محتوای آنها، از آنها ثمره و میوه و بازدهی بگیریم
3⃣رویکرد و زاویه دید، رویکرد مهارتمحور و بیان روشها (بیان چگونگیها مهمترین قسمت از هر بحث علمی است.) است نه بیان تمام مطالب در هر موضوع بلکه مطالب کاربردی و مهم و تاثیرگذار
4⃣در *کارگاه مهارتهای اجتهاد* جهت جلوگیری از تضییع وقت و عمر عزیزان جویندگان روش استنباط، فقط مطالب کاربردی بیان میشود.
5⃣ مجری ادعای اجتهاد ندارد اما گمان تازگی و ضروری بودن نوع نگاه در رویکرد اتخاذ شده برای بیان مطالب دارد.
6⃣مطالب وحی منزل نیست لذا دوستان و اعزه هرجا نقص و اشکالی دیدند بی درنگ منت گذارده و حقیر را از نظرات ارزنده خود محروم نفرمایند.
🌏🌏✅https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه دوازدهم2⃣1️⃣
💐مهارت یازدهم1⃣1⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
📚 بخش۲:
🌺بسته مهارتهای صرفی اجتهاد🌺
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان به
تبلیغ هنرمندانه و روشمند
🌺مهارتهای فاز ادبی اجتهاد🌺
لازمه فهم قرآن و روایات و تحلیل متون وحیانی است
لذا دنبال کردن مباحث مهارتهای ادبی اجتهاد یعنی
✅مهارتهای لغوی
✅مهارت های صرفی
✅مهارت های نحوی
✅مهارتهای بلاغی
برای جویندگان تبلیغ کارآمد نیز
ضروری و حیاتی بشمار میرود.👆
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_اصولی
#مهارت_قاعده_شناسی
#مهارت_اصطلاحشناسی
#مهارت_مجری_شناسی
#قواعد_اجتهاد
#قواعد_اصولی
🎁قاعده اصاله الاطلاق و اصاله العموم
💐فرق بین عام و مطلق
📚یکی از اصطلاحاتی که اجتهادپژوهان باید آنرا هضم کنند،
اصطلاح عام و مطلق و تفاوت آندو با یکدیگر است
چرا که هرکدام مجرای قاعده جداگانه ای هستند و احکام و آثار علیحده ای دارند.
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#الگوریتم_اجتهاد
#استاد_واسطی
📚الگوریتم اجتهاد صاحب جواهر
از زبان استاد واسطی
🌺مراحل کلان اجتهاد جواهری
📣اجتهاد جواهری👇👇
زیرساخت اجتهاد تمدنی
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از اجتهاد
🔻با «سود علیالحساب» فاتحه بانکداری بدون ربا خوانده شد
✔️ استاد مصباحیمقدم: وعده سود علیالحساب، بزرگترین خطا در حوزه بانکی بود. در آئین نامه شورای پول و اعتبار آمده است که بانکها میتوانند وعده سود علیالحساب بدهند. این مسئله در قانون عملیات بانکی بدون ربا وجود نداشت. در واقع سود علیالحساب پاشنه آشیل بانکداری بدون ربا شد. افرادی میگویند که تمام مشکلات کشور ناشی از کارکرد بانکداری اسلامی است. این سخن ناشی از جهالت است. کدام جنبه از بانکداری اسلامی اجرا شده که نتایج را ناشی از بانکداری اسلامی بدانیم. با سود علی الحساب فاتحه بانکداری اسلامی خوانده شد.
🔻خلق پول نوعی تصرف در اموال آحاد جامعه است، نباید اختیار خلق پول به بانکهای خصوصی داده شود
✔️استاد رشاد: مسأله خلق پول با اموال مردم سروکار دارد و اینگونه نیست که هر بانکی حتی بانک دولتی شأن تصرف در اموال مردم داشته باشد. اینکه هر کسی بانک خصوصی احداث کند و با خلق پول اموالی که در جیب مردم است را بیارزش کند، مگر هر فرد نسبت به دیگران ولایت دارد؟ در نظام اسلامی اصل بر عدم ولایت دیگران است مگر اینکه با ادله متقن اثبات شود.
برای چرخش امول کسانی از ولایت فقیه اختیاراتی دارند که منشعب از ولایت است. اما با توجه به اینکه تاکنون حکومت اسلامی سابقه نداشته است ما هنوز نمیدانیم که رئیس قوه مقننه، رئیس قوه قضائیه، رئیسجمهور و یا وزیران از نظر شرعی تا چد حد ولایت دارند و حتی مدیران بانک تا چه حد حق تصرف و ولایت دارند. این مسائل باید از نظر فقهی روشن شود.
👈 متن گزارش در اجتهاد: http://ijtihadnet.ir/?p=72952
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢مبلغی: مقاصد چیزی نیست که ما به شریعت تحمیل کنیم/ باید برای مقاصد در منهج استنباط جایی پیدا کرد
✔️استاد احمد مبلغی:
🔹از زمانی که بحث ارتکازات مطرح شده، ارتکازات یک مقداری دست و پای هر نوع استظهاری را میبندد. البته ارتکازات هنوز هم که باید و شاید شکل نگرفته است. ارتکازات تنها نقطهای است که انسان را وصل میکند به فطرت چون بخشی از آن از فطرت است. اگر میخواهید رابطه فطرت و دین را برقرار کنید. علیکم بالارتکازات و نسلها و گونههای مختلفی که دارند. متاسفانه ورودمان در ارتکازات بیش از آنچه که در اصول باشد در فقه است.
🔸در باب روح الشریعه اولین کسی که این مطلب را بهش اشاره کرد غزالی بود. یک عالم اهل سنت هم هست. قبل از او هیچ کس این را مطرح نکرده بود. در شیعه مرحوم وحید بهبهانی بود و قبل از بهبهانی فیلسوفان شریعت شناس مانند ملاصدرا این را مطرح کردهاند. ملاصدرا میگوید روح الصلاه، روح الصوم یا اسلام یک روحی دارد. خب این روح گرایی یک نگاه است. معتقدم هیچ کس به اندازه علامه طباطبایی و مرحوم ملاصدرا شریعت شناس نیستند. نه فقه الشریعه، فلسفه الشریعه. اینها فیلسوف شریعت هستند.
🔹حال مقاصد برای همین شریعت است. مقاصد چیزی نیست که ما به شریعت تحمیل کنیم. اگر بگوییم که شریعت مقاصد ندارد حکمت خدا را مدنظر قرار ندادهایم. خدا را نعوذبالله یک عبث کار آن هم در شریعتی که آمده است کمال ببخشد... شما باید کلام را با توجه به مقصد فهم کنید. بنابراین باید برای مقاصد در منهج استنباط جایی پیدا کرد.
👈 ملاحظات: http://ijtihadnet.ir/?p=72899
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
44.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نگرشی دیگر به #اربعین 🌙
🔰 استاد ارجمند حجتالاسلام و المسلمین شیخ عبدالحمید #واسطی
🕰️ زمان: اربعین ۱۴۴۳ ه.ق
┄┅══✾☘️🌷☘️✾══┅┄
🏢 موسسه مطالعات راهبردی
◽️ طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
قابل توجه جویندگان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه 3⃣1️⃣
💐مهارت 2⃣1⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
📚 بخش۲:
🌺بسته مهارتهای صرفی اجتهاد🌺
📣با عبور از کانال🎢
کارورزی در مهارتهای اجتهاد جواهری و تمدنی
امید است ان شاءالله به
مقصد تمدنسازی اجتهادی اسلامی
برسیم.🕋🏡🏆👑
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارت_معنی_شناسی
✅تفسیر روایی
✅نگاه تحلیلی و عمیق به القاب برای وصول به معارف ناب
معنای لقب امیرالمؤمنین به نظر شما چیست؟⁉️
امیر بمعنای پادشاه است یا معنای دیگری مد نظر است؟
آیا امیر بمعنای دستور دهنده است؟
یا بمعنای بزرگ یا بمعنای رتبه ارتشی و نظامی
🎁هرچند همه این معانی با وجود ذی جود حضرت کبریایی عظیم العظما تناسب دارد و همه آنها محتمل است
اما معانی فوق معنای ظاهری هستند و معنای دقیق و باطنی طبق روایت معنای شیرین دیگری است😳
📚امیرالمؤمنین یعنی کسی که مومنین عالم را اطعام میکند🌺
از کلمه نمیر اهلنا در سوره یوسف مشتق شده است.
👑حضرت اباتراب پدر تمام خاکیان و آسمانیان هستند به بچه های خود غذا می خورانند.
غذای علم و معرفت و وجود و حیات
به ذره گر نظر لطف بوتراب کند🤲
به آسمان رود و کار آفتاب کند😍
کافی ج ۴ص
بمناسبت رسیدن به محضر کلیددار کعبه عالم وجود
نجف اشرف، صفر المظفر ۱۴۴۴
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣کارگاه نگرشی دیگر به تمدن و آرمان شهر اسلامی
به همت موسسه مطالعات علوم و معارف اسلام
برای موکب داران عراقی
و مبلغین جهاد تبیین در عراق
به زبان عربی
با اجرای سید حسن رفعتی زاده
در اردوگاه مفتاح
برگزار شد.
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه چهاردهم4⃣1️⃣
💐مهارت سیزدهم3⃣1⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
📚 بخش۲:
🌺بسته مهارتهای صرفی اجتهاد🌺
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad