eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
509 دنبال‌کننده
194 عکس
21 ویدیو
57 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 پاسخ مصباحی‌مقدم به شبهه جنجالی علوی‌بروجردی درباره اقتصاد اسلامی/ هفت حوزه مطالعه اقتصاد اسلامی 🔹 اقتصاد اسلامی به عنوان فلسفه اقتصاد اسلامی و فقه‌الاقتصاد داریم و وقتی می‌توانیم این مکتب را با تبیین مبانی، ارکان، اهداف و سازوکار مشخص کنیم و ارائه کنیم، می‌شود بگوییم مکتب اقتصاد اسلامی داریم. 🔹 اسلام در آیات و روایات به صورت یکپارچه به ما ارائه نکرده است اما این کار علمای اسلام است و شهید صدر این کار را انجام داده است. درست مثل این است که بگوییم اسلام فلسفه ندارد. فلسفه مال یونان است. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/930114 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رحلت حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) تسلیت باد... 🎖 @FOTROSEMALAK 📢 کپی یا انتشار مطالب کانال آزاد است و نوعی میباشد
✅ ضرورت از منظر استاد مبلغی 🔹آنچه که می‌تواند فلسفه وجودی فقه‌های تخصصی را محقق بکند، روش‌شناسی در هر رشته تخصصی است. اگر اسم رشته‌های تخصصی را بیاورید ولی وجود خارجی پیدا نکند چه فایده‌ای دارد؟ یا اینکه ما فقط دل خوش کنیم رشته‌های تخصصی ایجاد کرده‌ایم! وقتی رشته‌های تخصصی ایجاد می‌شود باید روش مربوط به آن رشته تخصصی را هم داشته باشیم. 🔹البته این به آن معنا نیست که ما مشترکات نداریم. طبعاً فقه عام یک مشترکاتی دارد که بسیار زیاد هستند ولی وقتی وارد یک رشته تخصصی می‌شویم، اختصاصات روشی آن رشته هم مهم است و آن است که می‌تواند یک رشته را رشته علمی بکند. آنی که می‌تواند فلسفه وجودی یک رشته را محقق بکند و آن را در مسیر کارآمدی و پاسخ‌گویی قرار بدهد و گرنه اگر رشته‌های زیادی هم تأسیس کنیم، چه‌بسا این‌ها از فقه عام هم عقب می‌افتد. یعنی همان فقه عام بهتر است. چون فقه عام یک اجتهاد مجرَّب (تجربه‌شده) خوبی دارد و رشته‌های تخصصی وقتی فاقد اجتهاد باشد، تنزل و عقب‌گرد است و این تجربه چندساله ما هم این را می‌رساند. ▫️متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/44 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
کدام یک مطلوب است؟ آیا عمیق خوانی در همه مطالب علوم پایه اجتهاد لازم است؟ آیا با فراوانی نیازهای روز و فرصت اندک طلاب حوزه علمیه این نوع روش تحصیل پاسخگو هست؟ ✅مباحث علوم باید ضریب گذاری شده و اولویت بندی شوند تا مشخص شود کدام مطالب در سطح گذرا کفایت می کند و کدام مباحث باید عمیق خوانده شود.🙏 ✅همانگونه که سطحی نگری و سطحی زدگی در آموزش آفت است عمق زدگی در آموزش نیز آفت است. 📒طبق اظهارات برخی اساتید برخی از مطالب علوم، زوائد هستند و برخی دیگر نقائص (کم بحث شده است باید بیشتر مطلب داشته باشد) ✅علوم پایه نیاز به پالایش دارد 👇 حذف زوائد و فربه سازی نقائص 👉💪 🎁چند نمونه از مباحث کاربردی که باید فربه شود: در علم اصول فقه مباحث مانند: • مجمل و مبین • دلیل عقلی (مستقلات عقلیه) • اصول لفظیه
انصراف
مانع از تمسک به اطلاق 🤣چند نمونه از مباحث زوائد که کاربردی نیست و باید یا تقلیل داده شود و یا حذف شود: مثلا در رسائل استاد علیدوست قائل اند: "به راحتی ثلث رسائل را میتوان حذف نمود" 🔍اگر رویکرد کاربردی داشته باشیم سخن دور از انصاف نیست چون مثلا در بحث برائت حدود ۹۰ صفحه از ادله اثبات برائت و پاسخ به احتیاطی ها سخن می رود (هر چند در لابلای مطالب و نقد و بررسی ها نکات کاربردی مانند مورد اصاله البرائه و برخی موانع (مثلا جایی که اصل موضوعی باشد نوبت به اصل حکمی نمی رسد) و آسیبها بدست می آید. ایشان در آخر ج ۲ به شرط اجرای اصاله البرائه می پردازند.) در حالیکه آنچه مهم است چگونگی بکارگیری این اصل کاربردی است⁉️👇 مباحثی از قبیل : 1⃣ شرایط بصورت کامل 2⃣ موانع اجرای آن بصورت کامل 3⃣ آسیبهای اجرا و تطبیقات اشتباه 4⃣ مورد و مجری 🌏✅@karvarzi_eghtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله مباحثی پیرامون «کتاب روش شناسی اجتهاد» توسط نویسنده کتاب، حجت الاسلام رحیمی 🌐 در کانال فقاهت و تمدن اسلامی https://eitaa.com/joinchat/2515599408Cf94803bd44 🆔 @tahavol_howze
آیین رونمایی از کتاب «نقل به معنا» 🗓 چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ 🕰 ساعت۱۵ 📌 به دلیل رعایت دستورالعمل های بهداشتی، از طریق لایو اینستاگرام همراه ما باشید. 🆔 @tahavol_howze
کارورزی اجتهاد تمدنی
#آفات_تحصیل_در_حوزه_علمیه #روش_تحصیل_مطلوب #چگونگی_تحول_در_حوزه #عمیق_خوانی_یا_سریع_خوانی کدام یک
🌷طلاب پژوهشگران اساتید محترم مخالفا و موافقا میتوانند نظرات ارزشمند خود را درباره موضوع سریع خوانی یا عمیق خوانی به شخصی بنده بفرستند در صورت تمامیت در کانال ارائه خواهد شد.🎁💐🙏
💢 هویت اصلی فقه تمدنی، فقه فرایندی است/ درک از مقیاس کلان؛ اصلی‌ترین اهرم برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی/ مرکز ثقل اجتهاد تمدنی، احکام وضعی است ✔️ استاد عبدالحمید واسطی، در دوازدهمین نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی مطرح کرد🔻 🔹 ما ۵۰ کلان سیستم داریم که این‌ها حداقل‎های لازم برای شکل‎گیری یک تمدن است. نمی‎توانید چیزی از این‌ها را حذف کنید. کلمه «حداقل» مهم است. 🔹 مهم‌ترین و اصلی‎ترین اهرم برای شکل‎گیری علوم انسانی-اسلامی و تمدن نوین اسلامی این است که دید فرایندی، درک از مقیاس کلان و لمس مقیاس کلان ایجاد شود. 🔹 آنچه در بحث فقه تمدنی بیان می‌شود ابداً ساختارشکنی ندارد. فقاهت موجود را اشدّ لزوماً می‌داند. بدون این ممکن نیست. حرفش این است که نیاز به بسته‌های تکمیلی داریم. این هم بدین معنا نیست که فقاهت کنونی ناقص است. تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/831199 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کارورزی اجتهاد تمدنی
💢 هویت اصلی فقه تمدنی، فقه فرایندی است/ درک از مقیاس کلان؛ اصلی‌ترین اهرم برای شکل‌گیری تمدن نوین اس
🎁👆دقت کنید 👆 اجتهاد تمدنی بدون اجتهاد موجود ممکن نیست👇 اجتهاد موجود بدون مهارت ورزی در قواعد علوم پایه ممکن نیست ⬇️نتیجه⬇️ کتابها و درسهای پایه را بخصوص در سطح یک حوزه دقیق و کاربردی بخوانید👌 درس خواندن بدون رویکرد کاربردی عمر ضایع کردن است😭 🌏📣@karvarzi_eghtehad
🔔 ضروری است در مقدمات اجتهاد به همان هایی اکتفا کرد که مقدمه واقعی استنباط است به گونه ای که اگر آن مقدمه نباشد، نظام استنباط مختل می شود. 🔻 اما اشتغال به چیزی که دخالتی در استنباط ندارد ضایع کردن عمر و انحراف از هدف است. ⬅️ اگر خوف اطاله کلام نبود مسائلی را برمی شمردم که اصولیون قدیما و جدیدا حول آن بحث کرده اند در حالی که جریان استنباط به هیچ کدام از آنها متوقف نبوده است. 📚تهذیب الاصول، ج3، ص571 🆔@tahavol_howze
🔆لینک دروس ره جلسه ۱ https://s16.picofile.com/file/8414386142/MAKTAB1.mp3.html جلسه ۲ https://s17.picofile.com/file/8414386176/MAKTAB2.mp3.html جلسه ۳ https://s16.picofile.com/file/8414386200/MAKTAB3.mp3.html جلسه ۴ https://s16.picofile.com/file/8414386226/MAKTAB4.mp3.html جلسه ۵ https://s16.picofile.com/file/8414386268/MAKTAB5.mp3.html جلسه ۶ https://s17.picofile.com/file/8414386292/MAKTAB6.mp3.html جلسه ۷ https://s17.picofile.com/file/8414386334/MAKTAB7.mp3.html جلسه ۸ https://s17.picofile.com/file/8414386368/MAKTAB8.mp3.html جلسه ۹ https://s17.picofile.com/file/8414386376/MAKTAB9.mp3.html جلسه ۱۰ https://s16.picofile.com/file/8414386400/MAKTAB10.mp3.html جلسه ۱۱ https://s17.picofile.com/file/8414386418/MAKTAB11.mp3.html جلسه ۱۲ https://s17.picofile.com/file/8414386434/MAKTAB12.mp3.html جلسه ۱۳ https://s17.picofile.com/file/8414386450/MAKTAB13.mp3.html جلسه ۱۴ https://s16.picofile.com/file/8414386468/MAKTAB14.mp3.html جلسه ۱۵ https://s16.picofile.com/file/8414386476/MAKTAB15.mp3.html جلسه ۱۶ https://s16.picofile.com/file/8414386500/MAKTAB16.mp3.html جلسه ۱۷ https://s17.picofile.com/file/8414386518/MAKTAB17.mp3.html جلسه ۱۸ https://s17.picofile.com/file/8414386526/MAKTAB18.mp3.html جلسه ۱۹ https://s16.picofile.com/file/8414386534/MAKTAB19.mp3.html جلسه ۲۰ https://s16.picofile.com/file/8414386550/MAKTAB20.mp3.html جلسه ۲۱ https://s17.picofile.com/file/8414386918/MAKTAB21.mp3.html جلسه ۲۲ https://s17.picofile.com/file/8414386934/MAKTAB22.mp3.html جلسه ۲۳ https://s17.picofile.com/file/8414386942/MAKTAB23.mp3.html جلسه ۲۴ https://s17.picofile.com/file/8414386950/MAKTAB24.mp3.html جلسه ۲۵ https://s16.picofile.com/file/8414386976/MAKTAB25.mp3.html جلسه ۲۶ https://s17.picofile.com/file/8414386992/MAKTAB26.mp3.html جلسه ۲۷ https://s16.picofile.com/file/8414387000/MAKTAB27.mp3.html جلسه ۲۸ https://s16.picofile.com/file/8414387026/MAKTAB28.mp3.html جلسه 29 https://s16.picofile.com/file/8414387826/MAKTAB29.mp3.html جلسه ۲۹ (1) https://s16.picofile.com/file/8414387068/MAKTAB29_1_.mp3.html جلسه ۳۰ https://s16.picofile.com/file/8414387084/MAKTAB30.mp3.html جلسه ۳۱ https://s17.picofile.com/file/8414387100/MAKTAB31.mp3.html جلسه ۳۲ https://s17.picofile.com/file/8414387118/MAKTAB32.mp3.html جلسه ۳۳ https://s17.picofile.com/file/8414387142/MAKTAB33.mp3.html جلسه ۳۴ https://s16.picofile.com/file/8414387150/MAKTAB34.mp3.html جلسه ۳۵ https://s16.picofile.com/file/8414387184/MAKTAB35.mp3.html جلسه ۳۶ https://s17.picofile.com/file/8414387192/MAKTAB36.mp3.html جلسه ۳۷ https://s16.picofile.com/file/8414387226/MAKTAB37.mp3.html جلسه ۳۸ https://s16.picofile.com/file/8414387234/MAKTAB38.mp3.html جلسه ۳۹ https://s16.picofile.com/file/8414387242/MAKTAB39.mp3.html @salmanraoofi