eitaa logo
دروس معرفتی و ادبی (استاد مافی)
2.9هزار دنبال‌کننده
116 عکس
85 ویدیو
71 فایل
مطالب کانال: #تدریس_کتاب_کشف_المراد (کلام اسلامی) #تدریس_ادبیات_عربی (قواعد ادبی) #تفسیر_قرآن و #شرح_دعا #سخنرانی #مهدویت ✅ فهرست صوت دروس؛ https://eitaa.com/kashfolmorad/601 ✍️ارتباط با ادمین کانال @Ya_mahdiii_zahraaa
مشاهده در ایتا
دانلود
شب هشتم فاطمیه.m4a
9.29M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه:هشتم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
07-mahdaveat-ostad mafi.mp3
47.42M
📖 🔹جلسه:هفتم موضوع:علل(فلسفه) غیبت امام زمان«عَجَّلَ اللهُ تعالی فَرَج‍َه» 🎙مدرس:استاد مافی 🌐آیدی کانال؛ @kashfolmorad
شب نهم فاطمیه.m4a
10.39M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه: نهم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
شب دهم فاطمیه.m4a
10.2M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه: دهم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
(در ۳ صفحه) (عج) 🔺اصل مسئله غیبت امام زمان (عج) قبل از تولد ایشان مطرح شده است. ⚡️روایت اول: پیغمبر اسلام فرمودند: اَلْمَهدِيُّ مِن وُلدي، اِسْمُهُ اسْمِي و كُنيَتُهُ كُنيَتي، أشبَهُ النّاسِ بي خَلقاً و خُلقاً تَكُونُ بِهِ غَيبَةٌ و حَيرَةٌ تَضِلُّ فِيهَا الْاُمَمُ ثُمَّ يُقبِلُ كَالشَّهابِ الثّاقِبِ يَملَأُها عَدلاً و قِسطاً كَما مُلِئَت جَوراً و ظُلماً. مهدي از فرزندان من است، اسم او اسم من و كنيه او كنيه من است. از نظر خلقت و خوي شبيه‌ترين مردم به من است. براي او غيبت و حيرتي است كه امت‌ها در آن گمراه شوند سپس مانند شهاب ثاقب پيش آيد و زمين را پر از عدل و داد نمايد. همان‌گونه كه پر از ظلم و جور شده باشد. ، ج۱،ص۲۸۶. ⚡️روایت دوم: امام صادق (ع) فرمودند: لِلْقَائِمِ غَيْبَتَانِ إِحْدَاهُمَا قَصِيرَةٌ وَ اَلْأُخْرَى طَوِيلَةٌ اَلْغَيْبَةُ اَلْأُولَى لاَ يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلاَّ خَاصَّةُ شِيعَتِهِ وَ اَلْأُخْرَى لاَ يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلاَّ خَاصَّةُ مَوَالِيهِ . امام صادق(ع) فرمود: براي حضرت قائم(عج) دو غيبت است: يكي كوتاه و ديگري دراز، در غيبت اول جز شيعيان مخصوص از جاي آن حضرت خبر ندارند و در غيبت ديگر جز دوستان مخصوصش از جاي او خبر ندارند. ج۱،ص۳۴۰ ⚡️غیبت صغری از سال ۲۶۰ تا ۳۲۹(حدود ۷۰ سال)امام نائب خاص داشتند. ⚡️غیبت کبری از شروع غیبت کبری تا الان امام نائب عام دارند. ⚡️چرا امام زمان(عج) دو غیبت دارند؟ پاسخ:آمادگی شیعه. امام هادی و امام عسکری هم بیشتر اوقات از چشم غیر خواص پنهان می شدند یا از پشت پرده با مردم ملاقات می کردند تا ذهن شیعیان کم کم آماده ندیدن امام شود. 💠در زمان غیبت صغری حضرت با چهار نفر در ارتباط بودند: 1⃣عثمان بن سعید عمروی(مدت ۶ سال نایب حضرت بودند) ایشان وکیل امام هادی و امام حسن عسکری بودند و نایب خاص امام زمان(عج)، برای این که دشمنان به اسرار او پی نبرند شغل روغن فروشی را داشت لذا به سمّان و زیّات هم معروف بود. 2⃣محمد بن عثمان بن سعید عمروی(مدت ۴۰ سال نایب حضرت بودند) پسر عثمان بن سعید عمروی بود که امام حسن عسگری در مورد ایشان و پدرشان فرمودند:«الْعَمْرِيُ‏ وَ ابْنُهُ‏ ثِقَتَانِ؛ فَمَا أَدَّيَا إِلَيْكَ عَنِّي، فَعَنِّي يُؤَدِّيَانِ، و مَا قَالَا لَكَ‏، فَعَنِّي يَقُولَانِ؛ فَاسْمَعْ لَهُمَا و أَطِعْهُمَا؛ فَإِنَّهُمَا الثِّقَتَانِ الْمَأْمُونَانِ». عمری و فرزند او ثقه هستند پس آنچه از من به تو رسانند پس از من می‌رسانند، و آنچه از من گفتند پس از من می‌گویند، پس از آن دو بشنو و اطاعت کن، پس بدرستی که آن دو ثقه و مورد اطمینان هستند. ، ج‏۲، ص۱۲۶. 3⃣حسین بن روح نوبختی(مدت ۲۱ سال) ابوسهل نوبختی که از متکلمان به نام شیعه است در مورد حسین بن روح می گوید: «اگر دشمنان بدن او را با مقراض قطعه قطعه میکردنند هرگز مکان امام را به آنان نمی گفت» 4⃣علی بن محمد سَمُری(مدت ۳ سال نایب حضرت بودند) حضرت توقیع شریف را به ایشان فرمودند که چند روز دیگر از دنیا خواهی رفت، کسی را به جای خود بعنوان نایب تعیین نکن، باب نیابت خاصه به اتمام رسید. 💠در زمان غیبت کبری رابطه ما با حضرت از طریق نواب عام حضرت است. ⚡️نایب عام امام‌ حسن‌ عسکری‌ (ع):«وَاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً لِهَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلْعَوامِ اَنْ یُقَلِّدُوهُ...»«هر یک از فقها که بر نفس خود مسلّط باشند و دین خود را حفظ کنند و با هوای نفس خود مخالفت ورزد و امر خدا را اطاعت کند، بر همگان واجب است که از او تقلید نمایند». ،ج ۲۷،ص۱۳۱ ⚡️در حضرت فرمودند: اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا، فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ؛ امّا در رویدادهای زمانه به راویان حدیث ما رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من،حجّت خدا بر آنانم». 🔺دو نظریه عام در خصوص کیفیت غیبت امام زمان(عج) وجود دارد: 1⃣در عصر غیبت مردم امام را نمی‌بینند (جسم امام را نمی‌بینند). عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ فَضَّالٍ عَنِ اَلرَّيَّانِ بْنِ اَلصَّلْتِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: وَ سُئِلَ عَنِ اَلْقَائِمِ فَقَالَ لاَ يُرَى جِسْمُهُ وَ لاَ يُسَمَّى اِسْمُهُ . ريان بن صلت گويد: از حضرت رضا(ع) شنيدم كه چون راجع بقائم سؤال شد، فرمود:شخصش ديده نشود و نامش برده نشود. ج۱،ص۳۳۳ ادامه صفحه بعد👇👇👇 🔰@kashfolmorad
2⃣امام بین مردم است، مردم او را می‌بینند؛ ولی او را نمی‌شناسند. ⚡️مُحَمَّدُ بنُ عُثمانَ العَمرِيُّ رضى الله عنه : وَاللّه ِ إنَّ صاحِبَ هذَا الأَمرِ لَيَحضُرُ المَوسِمَ كُلَّ سَنَةٍ ، فَيَرَى النّاسَ ويَعرِفُهُم ويَرَونَهُ ولا يَعرِفونَهُ. محمّد بن عثمان عَمْرى: به خدا، صاحب اين امر [حضرت ولى عصر (عج)]، در موسمِ (حج) هر ساله حضور مى يابد و مردم را مى بيند و آنها را مى شناسد و مردم هم او را مى بينند ولى نمى شناسند. ،ص ۳۶۴ ⚡️روایت امام صادق(ع):قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ إِنَّ فِي الْقَائِمِ شَبَهٌ‏ مِنْ‏ يُوسُفَ‏ ع قُلْتُ كَأَنَّكَ تَذْكُرُ خَبَرَهُ أَوْ غَيْبَتَهُ فَقَالَ لِي مَا تُنْكِرُ مِنْ ذَلِكَ هَذِهِ الْأُمَّةُ أَشْبَاهُ الْخَنَازِيرِ إِنَّ إِخْوَةَ يُوسُفَ كَانُوا أَسْبَاطاً أَوْلَادَ أَنْبِيَاءَ تَاجَرُوا يُوسُفَ وَ بَايَعُوهُ وَ هُمْ إِخْوَتُهُ وَ هُوَ أَخُوهُمْ فَلَمْ يَعْرِفُوهُ حَتَّى قَالَ لَهُمْ‏ أَنَا يُوسُفُ‏ فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ الْأُمَّةُ أَنْ يَكُونَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي وَقْتٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ يُرِيدُ أَنْ يَسْتُرَ حُجَّتَهُ‏ لَقَدْ كَانَ يُوسُفُ ع إِلَيْهِ مُلْكُ مِصْرَ وَ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ وَالِدِهِ مَسِيرَةُ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ يَوْماً فَلَوْ أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُعَرِّفَهُ مَكَانَهُ لَقَدَرَ عَلَى ذَلِكَ وَ اللَّهِ لَقَدْ سَارَ يَعْقُوبُ وَ وُلْدُهُ عِنْدَ الْبِشَارَةِ مَسِيرَةَ تِسْعَةِ أَيَّامٍ مِنْ بَدْوِهِمْ إِلَى مِصْرَ فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ الْأُمَّةُ أَنْ يَكُونَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَفْعَلُ بِحُجَّتِهِ مَا فَعَلَ بِيُوسُفَ أَنْ يَكُونَ يَسِيرُ فِي أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأُ بُسُطَهُمْ وَ هُمْ لَا يَعْرِفُونَهُ حَتَّى يَأْذَنَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُعَرِّفَهُمْ بِنَفْسِهِ كَمَا أَذِنَ لِيُوسُفَ حَتَّى قَالَ لَهُمْ‏ هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ بِيُوسُفَ وَ أَخِيهِ إِذْ أَنْتُمْ جاهِلُونَ قالُوا أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قالَ أَنَا يُوسُفُ وَ هذا أَخِي» «سدير از امام صادق (علیه السلام) روايت كند كه فرمود: در قائم سنّتى از يوسف است، گفتم: گويا خبر او يا غيبت او را ذكر مى‌كنيد؟ فرمود: اين مردم خوك صفت منكر نيستند كه برادران يوسف اسباط و اولاد پيامبران بودند، با يوسف كه برادرشان بود و آنها هم برادر وى بودند تجارت كرده و داد و ستد نمودند و وى را نشناختند تا آنگاه كه گفت: من يوسفم و اين هم برادر من است! پس چرا منكر مى‌شوند كه خداى تعالى در روزگارى بخواهد حجّتش را از آنها پنهان كند؟ يوسف روزى پادشاه مصر بود و بين او و پدرش هجده روز فاصله بود و اگر خداى تعالى مى‌خواست كه مكان وى را به او بنماياند مى‌توانست، به خدا سوگند وقتى به يعقوب و فرزندانش مژده رسيد، نه روزه خودشان را به مصر رسانيدند، چرا اين مردم منكرند كه خداى تعالى با حجّت خود همان كند كه با يوسف كرد؟ در بين ايشان گردش كند و در بازارهاى آنها راه رود و بر بساط آنها پا نهد و آنها او را نشناسند تا آنگاه كه خداى تعالى به او اذن دهد كه خود را به آنها معرّفى سازد همان گونه كه به يوسف اذن داد آنگاه كه به ايشان گفت: آيا مى‌دانيد آنگاه كه نادان بوديد چه بر سر يوسف و برادرش آورديد؟ گفتند: آيا تو خودت يوسف نيستى؟ گفت: من يوسفم و اين هم برادر من است!» 🔺بحث در مورد علل غیبت امام زمان(عج) از زمان غیبت امام شروع شده است که به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم. ادامه صفحه بعد👇👇👇 🔰@kashfolmorad
1⃣غضب الهی امام جواد (ع):كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِذَا غَضِبَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ . محمد بن فرج گويد: امام باقر عليه السلام بمن نوشت: زماني كه خداي تبارك و تعالي بر خلقش خشمگین شود،ما را از مجاورت آنها دور كند. ،ج۱،ص۳۴۳ 2⃣سری از اسرار الهی در غیبت امام اسراری وجود دارد که تا زمان ظهور حضرت، کسی از آن آگاه نیست. إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً لَا بُدَّ مِنْهَا يَرْتَابُ فِيهَا كُلُّ مُبْطِلٍ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ لِأَمْرٍ لَمْ يُؤْذَنْ لَنَا فِي كَشْفِهِ لَكُمْ قُلْتُ فَمَا وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ قَالَ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَاتِ مَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ حُجَجِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ إِنَّ وَجْهَ الْحِكْمَةِ فِي ذَلِكَ لَا يَنْكَشِفُ إِلَّا بَعْدَ ظُهُورِهِ كَمَا لَا يَنْكَشِفُ وَجْهُ الْحِكْمَةِ لَمَّا أَتَاهُ الْخَضِرُ ع مِنْ‏ خَرْقِ‏ السَّفِينَةِ وَ قَتْلِ الْغُلَامِ وَ إِقَامَةِ الْجِدَارِ لِمُوسَى ع إِلَّا وَقْتَ افْتِرَاقِهِمَا يَا ابْنَ الْفَضْلِ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ أَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَ غَيْبٌ مِنْ غَيْبِ اللَّهِ وَ مَتَى عَلِمْنَا أَنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَكِيمٌ صَدَّقْنَا بِأَنَّ أَفْعَالَهُ كُلَّهَا حِكْمَةٌ وَ إِنْ كَانَ وَجْهُهَا غَيْرَ مُنْكَشِفٍ لَنَا. «همانا برای «صاحب الامر» غیبتی تخلف ناپذیر است، به طوریکه اهل باطل در آن تردید می‌کنند. عرض کردم: یابن رسول اللّه! چرا غیبت می‌کند؟ فرمود: به علّتی که به ما اجازه نداده‌اند آشکار سازیم. عرض کردم: چه حکمتی در غیبت اوست؟ فرمود: همان حکمتی که در غیبت حجّتهای پیش از او بوده است، حکمت غیبت قائم بعد از آمدن خود او ظاهر می‌شود، چنانکه حکمت سوراخ کردن کشتی توسط خضر و کشتن آن بچه و تعمیر دیوار، برای حضرت موسی (علیه‌السّلام) ظاهر نگشت، مگر موقعی که خواستند از هم جدا شوند.» ، ج‏۱، ص۲۴۶ 3⃣پیدایش مومنان از نسل کافران قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَوْ قَالَ لَهُ رَجُلٌ: أَصْلَحَكَ اَللَّهُ أَ لَمْ يَكُنْ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَوِيّاً فِي دِينِ اَللَّهِ؟ قَالَ: بَلَى، قَالَ: فَكَيْفَ ...قَائِمُنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ لَنْ يَظْهَرَ أَبَداً حَتَّى تَظْهَرَ وَدَائِعُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا ظَهَرَتْ ظَهَرَ عَلَى مَنْ ظَهَرَ فَقَتَلَهُ. عرض كردم به حضرت صادق(ع) يا مردى به وى عرض كرد: خدايت نيكى دهد آيا على(ع) در دين خدا قوى نبود؟ فرمود: چرا، عرض كرد: پس چگونه مردمان بر او غالب آمده و آنها را دفع نكرد و چه چيز او را از دفاع جلوگيرى كرد؟ فرمود: يك آيه از كتاب خدا جلوى او را گرفت، عرض كردم: كدام آيه‌؟ فرمود: گفتار خداى تعالى «اگر جدا مى‌شدند هر آينه عذاب مى‌كرديم آنان را كه كفر ورزيدند از ايشان عذابى دردناك» ... و همچنين قائم ما اهل بيت ظاهر نخواهد شد تا آنگاه كه ودايع خداى عز و جل بيرون آيد، همين كه بيرون آمد بر هر كه بايد پيروز شود و پيروز گشته او را بكشد. ج۲،ص ۴۶۱. 🔰@kashfolmorad
شب یازدهم فاطمیه.m4a
11.52M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه:یازدهم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
شب دوازدهم فاطمیه.m4a
9.74M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه:دوازدهم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا ما وظیفه‌ای نسبت به هم‌نوعان خود داریم؟؟ بررسی 🎬 برنامه شبکه استانی ایلام محرم۱۴۰۲، با حضور استاد مافی ❤ ✅ @kashfolmorad
شب سیزدهم فاطمیه.m4a
7.47M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه:سیزدهم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
🌱 قالتْ فاطمةالزهرا: سَمِعْتُ اَلنَّبِيَّ صلی‌اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ فِي اَلْجُمُعَةِ لَسَاعَةً لاَ يُرَاقِبُهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ يَسْأَلُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا خَيْراً إِلاَّ أَعْطَاهُ إِيَّاهُ قَالَتْ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَيُّ سَاعَةٍ هِيَ قَالَ إِذَا تَدَلَّى نِصْفُ عَيْنِ اَلشَّمْسِ لِلْغُرُوبِ قَالَ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ تَقُولُ لِغُلاَمِهَا اِصْعَدْ عَلَى الضراب فَإِذَا رَأَيْتَ نِصْفَ عَيْنِ اَلشَّمْسِ قَدْ تَدَلَّى لِلْغُرُوبِ فَأَعْلِمْنِي حَتَّى أَدْعُوَ. 🔸 فرمود: از پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله چنين شنيدم كه: همانا در لحظه‌اى هست كه هيچ مسلمانى آن را در نظر نمی‌گیرد و در آن لحظه از خدا نيكى درخواست نمى‌نمايد، مگر اينكه آن را به او عطا مى‌كند، فرمود: عرضه داشتم:اى پيامبر خدا آن چه لحظه‌ای است؟ فرمود: هر گاه پرتو نيمى از قرص خورشيد نزديك بر پنهان‌شدن در افق مغرب گردد. 🔺 راوى گويد: علیهاالسلام به غلامش مى‌گفت:برو بالاى بلندى، پس هر گاه نيمى از قرص خورشيد را ديدى كه به نزديك شد، به من خبرده تا كنم! 📚:معاني الأخبار ج ۱، ص ۳۹۹ /عضو شوید👇 ✅@kashfolmorad
شب چهاردهم فاطمیه.m4a
8.55M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹جلسه:چهاردهم 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
▪️فَجَلَسَ علی علیه‌السلام عِنْدَ رَأْسِهَا وَ أَخْرَجَ مَنْ كَانَ فِي الْبَيْتِ ثُمَّ قَالَتْ يَا ابْنَ عَمِّ مَا عَهِدْتَنِي كَاذِبَةً وَ لَا خَائِنَةً وَ لَا خَالَفْتُكَ مُنْذُ عَاشَرْتَنِي فَقَالَ ع مَعَاذَ اللَّهِ أَنْتِ أَعْلَمُ بِاللَّهِ وَ أَبَرُّ وَ أَتْقَى وَ أَكْرَمُ وَ أَشَدُّ خَوْفاً مِنْ اللَّهِ مِنْ أَنْ أُوَبِّخَكِ بِمُخَالَفَتِي. ♦️درسی بزرگ از آخرین مکالمات حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س): 🔺 باتوجه‌به این که امروزه محور حمله‌های دشمنان، فرهنگ اسلام؛ ایران و خانواده «مخصوصاً مادر (زن خانواده)» است. ازاین‌جهت ضرورت دارد به روایتی از وجود مقدس حضرت زهرا (س) اشاره کنیم: 🔺 ایشان ریشه همه اختلافات خانواده و در واقع فروپاشی آن را (که سوغات غرب است) در ۳ صفت مذموم خلاصه می‌کند که در واقع می‌توان ریشه تمام فروپاشی‌های خانواده‌ها را در این سه صفت مذموم جستجو کرد: ۱.دروغ ۲.خیانت ۳.بگومگو در محیط خانواده 🔸 اگر دوستان یک مراجعه ساده به دادگاه‌های خانواده داشته باشند گواه صدق گفتار فوق را خواهند یافت. 🔺 بیاییم از فاطمیه درس خانوادگی بگیریم که از خانواده، جامعه شروع می‌شود (دقت کنیم) /عضو شوید👇@kashfolmorad
شب پانزدهم فاطمیه.m4a
8.07M
📖 حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها 🔹شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🎙حجت‌الاسلام استاد مافی 🏴 @kashfolmorad
▪️السلام علیک یا فاطمة الزهراء سلام الله علیها 🔺وجود مبارک صدیقه کبرا فاطمه زهرا (سلام الله علیها) سیره و سنتی دارد که معرِّف هویت اوست؛ زیرا این ذات پر برکت همانند سایر ذوات قدسی اهل بیت همتای قرآن کریم‌ است و قرآن کریم عباراتی دارد، اشاراتی دارد، لطایفی دارد، و حقایقی؛ چه اینکه از امام حسین (علیه‌السلام) و امام صادق (سلام‌الله‌علیه) رسیده است که قرآن به چهار بخش تقسیم می‌شود،چهار درجه دارد: یک درجه‌اش برای توده مردم است به نام عبارات قرآن؛برتر از آن اشارات قرآن است و والاتر از آن لطایف قرآن است و قله قرآن حقایق قرآن است که مخصوص انبیاست. 🔺صدیقه کبرا هم که از ذوات قدسی عترت (علیهم‌الصلاة و علیهم‌السلام)است، سیره و سنتی دارد که بخشی جزء عبارات آن سیره است که توده مردم از آن بهره می‌برند؛ بخشی مربوط به اشارات سیره آن حضرت است که خواص استفاده می‌کنند و بخشی مربوط به لطایف سیره و سنت آن حضرت است که أخص اولیا بهره می‌برند و بخشی مربوط به حقایق فاطمیه است که أنبیا استفاده می‌کنند و دیگران طرفی نمی‌بندند؛ بحث درباره آن حضرت در حقیقت همانند بحث درباره قرآن کریم است. 🔹بخشی از سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی «اَدامَ اللهُ ظِلَّه» 🔰@kashfolmorad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢از میتوان به دو شکل بهره برد: 🔹یکی خطبه فدکیه (س) را درسی کرد و بعد گریه کرد«خطبه او را می‌فهمد و بحث میکند» 🔺یکی فقط گریه کرد« آتش زدن را درک کرد» 🔹یکی روایاتی که جبرئیل میاید و مطالب را میگوید را میخواند و گریه میکند؛ ولو کسی برایش مداحی نکند. 🔺یکی تا کسی برایش مداحی نکند، گریه نمی‌کند، خیلی فرق هست. ✅فهمیدن کمتر از گریه کردن ثواب ندارد. 🔷اگر ما به یک آدم عادی یک درجه میدهیم به عالم چندین درجه میدهیم. يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ. مجادله ۱۱ ⁉️اگر درجات برای انسان ممکن است؛ چرا به درجه واحده اکتفا کند؟! «میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است» 🔹حضرت آیت الله جوادی آملی «اَدامَ اللهُ ظِلَّه» 🔰@kashfolmorad
(س) 🔸بعد از وجود مبارک پیغمبر(ص) عمر طولانی برای حضرت زهرا(س)، نقل نشده است. 🔸در منابع اهل سنت عمر مبارک حضرت تا شش ماه هم اشاره شده است، لیکن در منابع ما بین ۷۵ تا ۹۵ روز اختلاف است. 🔸در این مدت ۹۵ روز علاوه بر ناله و اشک و غصه که در روضه ها و هیئات گفته می شود و بر مصائب آن حضرت گریه می کنیم؛(س) هم بوده، طبق نقل هایی که ما داریم و در کافی نیز نقل شده است، در این مدت بر وجود مقدس و نازنین ایشان نازل می شد و مطالبی را عرض می کرد و حضرت زهرا(س)آن مطالب را برای (ع) املاء می کردند و حضرت می‌نوشتند. 🔰مطالبی که حضرت زهرا(س) می‌فرمودند و حضرت علی(ع) می‌نوشتند؛ (س) نام دارد که از منابع علم امام حساب می شود و هم اکنون نزد (عج) است. 🔰جبرائیل با حضرت زهرا(س) صحبت میکردند؛ که در اصطلاح روایات، به کسی که ملک با او صحبت کند گفته شده است و حضرت زهرا(س) بود. 🔹مباحث جلسات بعد حول محور زیارت نامه حضرت زهرا(س) که از نظر الفاظ کوتاه و محدود، اما از نظر محتوا فوق العاده است، خواهد بود‌. 🔰@kashfolmorad
) 🔹زیارتنامه حضرت زهرا(س) به سه قسمت تقسیم می شود: 1⃣امتحان حضرت زهرا(س) 2⃣وظیفه مومنین نسبت به حضرت زهرا(س) 3⃣درخواست مومنین از حضرت زهرا(س) 💢بخش اول زیارتنامه امتحان حضرت زهرا(س) 🔸مسأله امتحان فاطمه زهرا(س) قبل از ورود ایشان به این عالم بوده و در عوالم نور از وجود نازنین ایشان امتحانی به عمل آمده است. در خصوص اینکه به چه نحوی بوده است، باید گفت که ما یک قاعده داریم: ♨️هر چیزی در هر عالمی، در هر ظرفی به حَسَب خودش است. 🔸امتحان الهی که فعل الهی است، در هر ظرفی متناسب با خودش است. امتحان الهی در این عالم متناسب با خودش و در عالم نور هم متناسب با عالم نور است. 🔺پس قطعا امتحان صورت گرفته، لیکن جزئیات و چگونگی امتحان بر ما مخفی است. چرا؟! زیرا ما به عالم نور دسترسی نداریم، ما اصل امتحان را می فهمیم اما کیفیت امتحان در عالم نور را نمی فهمیم. 🔸مفاد کلی این امتحانات که در روایات ما بیان شده است، ابتلاء حضرت زهرا(س) به مصائبی بوده در راستای هدایت بشریت.(نه برای هدایت شدن بلکه برای هدایت کردن) حضرت در این امتحان صابرة و شکیبا بودند و خداوند این وظیفه را بر عهده ایشان نهادند. 🔸سوال: خداوند که همه چیز را می داند پس این همه امتحان برای چیست؟یعنی خداوند نمی‌دانستند حضرت زهرا(س) صابره هستند؟ پاسخ: ناموس( قواعد کلّیه) این عالم که خداوند طبق آن قوانین و سنن این عالم را اداره می‌کند.👇 ↩️ در این عالم این است که اگر خداوند بخواهد کسی را به کمالات و مرتبه ای برساند، از مجرای خاصی او را عبور میدهد، خداوند یکباره کمالات را به شخصی نمیدهد، قطعا آن شخص باید حرکتی انجام بدهد، از مجرایی عبور کند، یک سیری انجام دهد تا به کمالات برسد. 🔸درست است خداوند انتهای مسیر را میداند، لیکن برای رشد افراد، باید مسیری بعنوان مسیر تکامل طی شود، که از آن تعبیر به امتحان میشود. 🔸امتحان در این عالم قطعی است. اگر خداوند بخواهد کسی را به درجه ای و جایگاهی برساند باید از مسیر تکامل بالا برود و به یکباره این فعل اتفاق نمی افتد، حتی اگر کسی بخواهد نزول کند، به درکات برسد به رذایل برسد او نیز باید این مسیر سقوط را طی نماید. 🔰@kashfolmorad
08-mahdaveat-ostad mafi.mp3
41.73M
📖 🔹جلسه:هشتم موضوع:فوائد امام غائب(۱) 🎙مدرس:استاد مافی 🌐آیدی کانال؛ @kashfolmorad
(دو صفحه) 🔺مسأله فوائد امام غائب از چه زمانی مطرح شد؟ از زمان پیغمبر اسلام حضرت محمد(ص). از زمانی که بحث غیبت امام زمان(عج) مطرح شد، سخن از فایده امام غائب هم مطرح شد. 🔸روایت در توقیع ولی عصر به محمد بن عثمان( نواب اربعه)، حضرت به ایشان توقیعی فرستادند که توقیع را به دست اسحق بن یعقوب برسانند. حضرت را به این شکل مطرح کرده است. «أمّا وَجهُ الاِنتفاعِ بِي في غَيبَتي فَكَالاِنتِفاعِ بِالشَّمسِ إذا غَيَّبَها عَنِ الأبصارِ السَّحابُ.» امام مهدى عليه السلام:چگونگى بهره مندى از وجود من در دوران غيبتم، همچون بهره اى است كه از خورشيد مى برند، آن گاه كه ابر آن را از ديدگان نهان مى كند. «اِنّی لاََمانٌ لاَِهْلِ الاَْرْضِ کَما اَنَّ النُّجُومَ اَمانٌ لاَِهْلِ السَّماءِ»  همانا، من، امان و مایه ایمنی برای اهل زمینم؛ همان گونه که ستاره‌ها، سبب ایمنی اهل آسمان‌اند. 📚، ج۲،ص۴۸۵ 💠( آثار وجود امام) به دو قسمت تقسیم میشود: ، . 💠امام از نظر تکوینی در دو جلوه و مفید است و آثار فراوانی دارد. 🔸 امام بر اساس مشیّت حکیمانه حضرت حق واسطه آفرینش و تدبیر این عالم است( تمام عوالم اعم از ملکوت، جبروت، عقول، ملائکه، عالم ماده و ...) امام در علل این عالم جایگاه ویژه ای دارد. 🔸 وجود امام غایت و غرض حکیمانه خداوند از آفرینش این عالم است. امام در غایت این عالم جایگاه ویژه ای دارد. 💢در لسان روایات ما از ترکیب جلوه فاعلی و جلوه غایی تعبیر به میشود. «اِنّی لاََمانٌ لاَِهْلِ الاَْرْضِ کَما اَنَّ النُّجُومَ اَمانٌ لاَِهْلِ السَّماءِ»  همانا، من، امان و مایه ایمنی برای اهل زمینم؛ همان گونه که ستاره‌ها، سبب ایمنی اهل آسمان‌اند. این روایت در منابع شیعه و سنی نقل شده است. 🔸روایت وَ اللَّهِ، مَا تَرَک اللَّهُ أرضاً مُنذُ قُبِضَ آدَمُ علیه السلام إلّا وَ فِیها إمامٌ یهتَدی بِهِ إلَی اللَّهِ، وَ هُوَ حُجَّتُهُ عَلی عِبادِهِ، وَ لَا تَبقَی الأَرضُ بِغَیرِ إمامٍ حُجَّةٍ للَّهِ عَلی عِبادِهِ. به خدا سوگند، خداوند از هنگامی که آدم علیه السلام را قبض روح کرد، زمین را بدون امامی که با او به خدا ره جویند رها نکرد و او حجّت بر بندگان خداست و زمین، بدون امامی که حجّت خدا بر بندگانش باشد، باقی نمی ماند. 📚، ج۱، ص۱۷۹ 🔶جنبه و نقش فاعلی امام امام در این عالم همه کاره خداوند است، خداوند تمام کارهای عالم را از طریق امام انجام میدهد، کل نظام هستی از مجرای امام فیض میبرد. 1⃣روایت امام صادق(ع): کل عالم به اندازه کُره زمین است و زمین به اندازه یک دانه جو روی کُره زمین است. کل عالم که مثل کُره زمین است مانند یک گردو در کف دست من است، چقدر طول میکشد من به کل عالم اطلاع پیدا کنم؟ به اندازه تکان دادن دست. 2⃣فرازی از زیارت جامعه کبیره «بِکُمْ‏ فَتَحَ‏ اللَّهُ‏ وَ بِکُمْ‏ یَخْتِمُ‏ وَ بِکُمْ‏ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَ بِکُمْ‏ یُمْسِکُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَی الْأَرْضِ‏ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ بِکُمْ یُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ یَکْشِفُ الضُّرَّ» خداوند(عالم وجود را)به شما آغاز كرد و به شما نيز ختم مى‌كند و به واسطه شما، باران را فرو مى‌ريزد و به واسطه شماست كه آسمان را از اينكه بر زمين افتد (جز به اذن او) نگه مى‌دارد و به واسطه شما، اندوه را مى‌زدايد و سختى را برطرف مى‌كند. 📚،ج۲،ص۲۷۶ 3⃣امام علی(ع) در خطبه شقشقیه نهج البلاغه میفرمایند: وَ اِنَّهُ لَیَعْلَمُ اَنَّ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَی وَ إِنَّمَا أَنَا قُطْبُ الرَّحَى تَدُورُ عَلَيَّ وَ أَنَا بِمَكَانِي فَإِذَا فَارَقْتُهُ اسْتَحَارَ مَدَارُهَا، وَاضْطَرَبَ ثِفالُها در حالى که مى دانست جایگاه من در خلافت چون محور سنگ آسیا به آسیاست،من چون محور آسیا هستم که آسیا دور من مى گردد و من به جاى خود ثابتم، و چون از جاى خود جدا شوم آسیا از مدار خود خارج مى شود وهمه امور به هم مى ریزد. 4⃣فراز دیگری از زیارت جامعه کبیره وَ الحَقُّ مَعَكُم وَ فيكُم وَ مِنْكُم وَ إلَيْكُم وَ أنْتُم أهْلُهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ ميراثُ النُّبُّوَةِ عِنْدَكُمْ و و حق، با شما و در وجود شماست و از شما، نشئت گرفته و به سوى شما، باز مى گردد و شما، اهل حق و معدن آن هستيد و ميراث پيامبرى، نزد شماست. 🔸عالم هستی از دو قوس تشکیل شده است: قوس نزول و قوس صعود امام در قوس نزول فاعل است و در قوس صعود غایت. وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ. هیچ چیز نیست مگر این‌که گنجینه‌هایش نزد ماست و آن را فقط به‌اندازه‌ای معین فرو می‌فرستیم.حجر۲۱ 🔰@kashfolmorad
5⃣قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) لِاَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (ع): اکْتُبْ مَا اُمْلِی عَلَیْکَ. قَالَ: یَا نَبِیَّ اللَّهِ اَتَخَافُ عَلَیَّ النِّسْیَانَ؟ فَقَالَ: لَسْتُ اَخَافُ عَلَیْکَ النِّسْیَانَ وَقَدْ دَعَوْتُ اللَّهَ لَکَ اَنْ یُحَفِّظَکَ وَلَا یُنْسِیَکَ وَلَکِنِ اکْتُبْ لِشُرَکَائِکَ. قَالَ: قُلْتُ: وَمَنْ شُرَکَائِی یَا نَبِیَّ اللَّهِ؟ قَالَ: الْاَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِکَ بِهِمْ تُسْقَی اُمَّتِی الْغَیْثَ وَبِهِمْ یُسْتَجَابُ دُعَاؤُهُمْ وَبِهِمْ یَصْرِفُ اللَّهُ عَنْهُمُ الْبَلَاءَ وَبِهِمْ تَنْزِلُ الرَّحْمَةُ مِنَ السَّمَاءِ وَهَذَا اَوَّلُهُمْ. وَاَوْمَاَ بِیَدِهِ اِلَی الْحَسَنِ (ع) ثُمَّ اَوْمَاَ بِیَدِهِ اِلَی الْحُسَیْنِ (ع) ثُمَّ قَالَ (ص): الْاَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِهِ" "رسول خدا (ص) به امیرالمؤمنین فرمود: آنچه برایت گویم بنویس. عرض کرد یا رسول اللَّه میترسی فراموش کنم؟ فرمود از فراموشی بر تو ترسی ندارم؛ چون از خدا خواستم که تو را حافظه دهد و فراموشت نکند؛ ولی برای همکاران خود بنویس: امیرمؤمنان (ع) گفت: عرض کردم همکارانم چه کسانی هستند؟ فرمود: امامان از فرزندانت که امتم به یمن وجود آنان از باران بنوشند و دعایشان مستجاب شود و به وسیله آن‌ها خدا بلا را از امتم دور کند و به وسیله آن‌ها رحمت از آسمان نازل شود و این اول آنها است. با دست خود به حسن اشاره کرد سپس به امام حسین (ع) اشاره کرد و فرمود امامان از فرزندان اویند". 📚 6⃣امام زمان (عج) فرموده است: «نحن صنائع ربّنا و الخلق بعد صنائعنا» نامة ۲۸ حضرت علي(ع) در نهج البلاغه: ضمن خطاب به معاويه مي‌فرمايند: «فإنّا صنائع ربّنا و الناس بعد صنائعنا» ما ساخته و پرورش يافته و رهين منّت پروردگار خويش هستيم، ولي مردم پرورش يافته و تربيت شده‌هاي ما هستند. 📚، ص۲۸۵ 🔰@kashfolmorad
) 🔹حقیقت امتحان خداوند از حضرت زهرا(س)چه بوده است؟ 🔸خداوند متعال، حکیم است و عادل؛ و متناسب با ظرف هر کسی او را امتحان میکند، امتحان هر کس متناسب با شخصیت اوست و بیش از عهده او نیست. 💠امتحانات خداوند دو نوع است:عمومی؛ خصوصی 🔺 شامل همه بندگان روی زمین میشود، که همان عهد بندگی است. أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَن لاتَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ ای فرزندان آدم، مگر به شما سفارش نکردم که بردگی شیطان را نکنید؛ که او دشمنی آشکار برای شماست. یس ۶۰ 🔺 گاهی خداوند از خواص درگاهش عهد و امتحانی میگیرد، که این عهد غیر از آن عهد عمومی(عهد بندگی) است. این عهد، عهد اقامه بندگی است. در واقع اینان مجرای هدایت و فیض الهی هستند و بار هدایت و شفاعت را به دوش می‌کشند. اینان معبری، شاهراهی یا جاده ای را ترسیم نموده تا بندگان خداوند از این جاده حرکت و از وادی ظلمت عبور کرده و به نور برسند. ♨️امتحان وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) در بین عالم است. 🔸حضرت زهرا(س) لباس بشر پوشید و همنشین خاکیان گردید، تا این خاکیان از طریق وجود مقدس و نازنین ایشان به افلاک رسیده و با ایجاد معبر بندگی، آنان را از ظلمت و ضلالت به سمت توحید رهسپار نماید. 🔸، وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) را بعنوان یک مجرا و معبر هدایت معرفی میکند: اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِي زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضِي‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ «الله»،نور آسمان‌ها و زمین است. توصیف نورِ (هدایتگرِ) او، مانند این (تشبیه) است که چراغی در محفظه‌ای در دیوار قرار داشته باشد؛ آن چراغ، در بلوری هست، (و) آن بلور همچون ستاره‌ای درخشان است. (آن چراغ،) از (روغن) درخت پربرکت زیتون شعله‌ور می‌شود که (آن درخت،) نه در شرق (باغ) است (که عصر آفتاب نخورد) و نه در غرب (که صبحگاه از آفتاب بی‌نصیب باشد؛ بلکه در وسط باغ قرار دارد و تمام روز آفتاب می‌خورد و میوه‌ای عالی و روغنی خالص دارد. چنان) روغنش (خالص و درخشان است که) نزدیک است (حتی) بدون این‌که آتشی به آن برسد، نورافشانی کند. این نور، در نهایتِ روشنایی و تابندگی ست. (آری،) خدا هر کس را که بخواهد، با نور خود هدایت می‌کند، و خداوند، حقایق و سخنان مهمی را برای مردم بیان می‌کند. خدا همه چیز را به‌خوبی می‌داند.نور۳۵ 🔸طبق روایات ما، منظور از چراغدان که در این آیه آمده است وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا) است، یعنی نور وجود حضرت رسول(ص) از طریق وجود فاطمه زهرا(س) منتشر میشود، امامی بعد از امام، مولود فاطمه است و اینها باعث هدایت بشریت میشوند، لذا وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) میشود چراغدان هدایت و هر چه هدایت هست، هر چه نورانیت هست از این وجود ساطع میشود و کل عالم را در بر میگیرد. در روایات آمده که خداوند میفرماید: «فاطمه از نور من است» و نوری جدای از نور من نیست، نور فاطمه بود که بر طور سینا جلوه کرد و موسی را مدهوش نمود. 📚؛ج‏۱؛ص۱۹۵ 🔰@kashfolmorad
) 🔷 با توجه به مباحث جلسه قبل (آیه ۳۵ سوره مبارکه نور) تمام هدایت در خانه ای است که آن چراغدان در آن خانه است. 🔸فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ (آن نور هدایت،) در خانه‌هایی ست که خدا اجازه داده (شأن و منزلت) آنان رفعت یابد و نام او در آنجا برده شود. (مردانی بزرگ) صبح و شام، در آن (خانه)ها، او را (از هر عیب و نقصی) پاک و منزّه می‌شمرند.نور۳۶ 🔸رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّـهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ مردانی که هیچ‌گونه تجارت و داد و ستدی، آنان را از یاد خدا و کامل و بی‌نقص به‌جای آوردن نماز و انفاق کردن (واجب یا مستحب) بازنمی‌دارد؛ (آنان) از روزی می‌ترسند که دل‌ها و چشم‌ها(ی غافل)، زیر و رو (و بس هوشیار) می‌شود.نور۳۷ ⤵️یعنی 🔸یعنی وقتی در خانه امن (س) و فرزندان او باشید، حتی تجارت شما نیز عبادت است، بیع شما ذکر خداوند است، اما اگر خارج از این خانه باشید، خارج بیتی که چراغدان در آن است، حتی عبادت هم لهو و لعب است. 🔸یعنی در این عالم هر جا بلند شود، اگر این به نحوی به بیت حضرت زهرا(س) برسد، آن عَلَم، هدایت است و الا ضلالت است. 🔸اگر در محیط ولایت اهل بیت و حضرت زهرا(س) قرار بگیرید، غفلت بیرون می رود و همه چیز میشود عبادت؛ و کم کم از ظلمت به سمت نور سیر پیدا خواهید کرد. 🔸اگر خارج این بیت بروید و از محیط ولایت فرزندان حضرت زهرا(س) خارج شوید کم کم نور ضعیفی از فطرت که در وجود هر انسانی هست، خاموش میشود. ⤵️قرآن می فرماید: اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ خداوند، (تنها) سرپرست مؤمنان است که آنان را از تاریکی‌ها خارج می‌کند و به نور می‌رساند. و سرپرستان کافران، طغیانگران هستند که آنان را از نور خارج می‌کنند و به تاریکی‌ها می‌رسانند. آنان، اهل آتش‌اند (و) همیشه در آن خواهد ماند.بقره۲۵۷ 🔸این وجود مبارک (س) است و این وجود، بحدی ارزشمند است که از بطن و متن این خانه رشد کرده و این عالَم را به سمت هدایت رهنمود میکنند. 🔸روایت:جابر میگوید از امام صادق(ع) سوال کردم. أَنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّيَتْ اَلزَّهْرَاءَ قَالَ لِأَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ اَلسَّمَاوَاتُ وَ اَلْأَرْضُ بِنُورِهَا وَ غَشِيَتْ أَبْصَارُ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ خَرَّتِ اَلْمَلاَئِكَةُ لِلَّهِ سَاجِدِينَ وَ قَالُوا إِلَهَنَا وَ سَيِّدَنَا مَا هَذَا اَلنُّورُ فَأَوْحَى اَللَّهُ إِلَيْهِمْ هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِي أَسْكَنْتُهُ فِي سَمَائِي وَ خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِي أُخْرِجُهُ مِنْ صُلْبِ نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِي أُفَضِّلُهُ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ أُخْرِجُ مِنْ ذَلِكَ اَلنُّورِ أَئِمَّةً يَقُومُونَ بِأَمْرِي وَ يَهْدُونَ إِلَى حَقِّي وَ أَجْعَلُهُمْ خُلَفَائِي فِي أَرْضِي بَعْدَ اِنْقِضَاءِ وَحْيِي . وجه تسميه حضرت زهرا(س) را از ابى جعفر (عليه السّلام) سوال کردم، فرمود: كه خداى تعالى خلق كرد زهرا را از نور عظمت خود چون آن نور درخشيدن گرفت تمام آسمانها و زمين را روشن گردانيد و چشمهاى ملائكه بى‌نور گشت بيكبار بسجده افتادند و گفتند اى اله و سيد ما اين چه نور است‌؟ وحى آمد بايشان كه اين نوريست از نور من كه ساكن گردانيده بودم آن را در سماء خود و آفريده از عظمت خود كه بيرون آورم او را از صلب پيغمبرى از پيغمبران خودم كه تفضيل نهاده‌ام او را بر جميع انبيا و از اين نور بيرون آرم امامانى كه قيام نمايند بأمر من و هدايت كنند خلق را بحق من و خليفه باشند در زمين من بعد از انقضاى وحى من. 📚 علی بن حسین بن بابویه قمی صدوق اول 🔰@kashfolmorad