eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
502 ویدیو
351 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥گفتگویی کوتاه با آیت الله شیخ علی جاودان 🔺پ.ن: آیت الله ظهر ها در شبستان اصلی مسجد امام حسن عسکری ع قم اقامه نماز می کنند و ساعت ۱۰ در مدرسه آیت الله گلپایگانی ره درس خارج فقه در مدرس ۶ دارند. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بخشی از سخنان حجت الاسلام ابوالفضل و محقق جوان آقای محمد حسین حکیم در نخستین محفل فهرستنگاران نسخ خطی در کتابخانه آیت الله بروجردی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
📚منبع: همان! پ.ن: پایه اول که بودم در پاورقی های کتاب صرف بسیار میدیدم که نوشته همان ، ص... ! اوایل مثل این بنده خدا خیال می کردم اسم کتابیست!😊 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
⚠️ یک نکته دلسوزانه! کمی عجیب نیست روحانیون و مجتهدین شاخص جمهوری اسلامی اغلب اقتصاد نمی دانند و تئوری ها و سیاستهای مکاتب اقتصادی را به تفکیک نمی شناسند؟! به تعبیر امام خمینی، "بصیرت و دید اقتصادی"، "اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان"، "شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمول های دیکته شده آنان"، "درک موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم" از ویژگی های یک مجتهد جامع است! اغلب فقهای شورای نگهبان، خبرگان، ائمه جمعه پایتخت و شهرهای بزرگ، رئیس جمهوران و روسای مجالس معمم و..‌. از این حیث فاصله آشکاری با مثل شهید صدر، بهشتی و مطهری نداشته اند؟! اینکه مثلا سیاست آزاد سازی قیمت ها -که فرمول شناخته شده یک مکتب اقتصادی است- آزاد کردن خرمشهر اقتصادی معرفی میشود۱، یا کارشناسان بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای تنظیم سند خصوصی سازی یا تحول بودجه نویسی و...دعوت میشوند، نمونه های کوچک از آن خلا و کمبود است که امام عزیز داشتنش را برای مجتهد جامع تاکید داشت! قصه خیلی عمیق تر از این نمونه هاست! ۱.آنطرفش احیای کالابرگ هم آزادسازی خرمشهر بلکه مردمی سازی یارانه ها نیست! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💥نسخه خطی ۱۰۰۰ساله! در کتابخانه آیت الله (ره) نسخه ای خطی از کتاب تفسیر تبیان وجود دارد که با خط مبارک مولفش یعنی شیخ طوسی می باشد. پ.ن: خط آبی درون تصویر برای راهنمایی به مخاطبین کشیده شده و در اصل نسخه موجود نمی باشد. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
♨️وقتی کلیسا مردم را از دین روی گردان کرد ✍️ استاد شهید : 🔹«کلیسا چه از نظر مفاهیم نارسایی که در الهیات عرضه داشت و چه از نظر رفتار غیر انسانی اش با توده مردم، خصوصاً طبقه دانشمندان و آزاد فکران، از علل عمده گرایش جهان مسیحی- و به طور غیر مستقیم جهان غیر مسیحی- به مادّیگری است. 🔸ما این عامل را در دو بخش بررسی می‏کنیم: نارسایی مفاهیم کلیسایی در مورد خدا و ماوراء الطّبیعه و خشونتهای کلیسا. 🔹امّا بخش اوّل: در قرون وسطی که مسأله خدا به دست کشیشها افتاد، یک سلسله مفاهیم کودکانه و نارسا درباره خدا به وجود آمد که به هیچ وجه با حقیقت وفق نمی‏داد و طبعاً افراد باهوش و روشنفکر را نه تنها قانع نمی‏کرد، بلکه متنفّر می‏ساخت و بر ضدّ مکتب الهی برمی انگیخت. 🔸در تاریخ فلسفه سیاسی می خوانیم آنگاه که مفاهیم خاص اجتماعی و سیاسی در غرب مطرح شد و مساله حقوق طبیعی و مخصوصاً حق حاکمیت ملی به میان آمد، عده ای طرفدار استبداد سیاسی شدند و برای توده مردم در مقابل حکمران حقی قائل نشدند و تنها چیزی که برای مردم در مقابل حکمران قائل شدند وظیفه و تکلیف بود. 🔹این عده در استدلال های خود برای اینکه پشتوانه ای برای نظریات سیاسی استبدادمابانه خود پیداکنند، به مسأله خدا چسبیدند و مدعی شدند که حکمران در مقابل مردم مسئول نیست، بلکه او فقط در برابر خدا مسئول است، ولی مردم در مقابل حکمران مسئول اند و وظیفه دارند. مردم حق ندارند حکمران را بازخواست کنند که چرا چنین و چنان کرده ای؟ و یا برایش وظیفه معین کنند که چنین و چنان کن؛ فقط خداست که می تواند او را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد. مردم حقی در برابر حکمران ندارند، ولی حکمران حقوقی دارد که مردم باید ادا کنند. 🔸از این رو طبعاً در افکار و اندیشه ها نوعی ملازمه و ارتباط تصنّعی به وجود آمد میان اعتقاد به خدا از یک طرف، و اعتقاد به لزوم تسلیم در برابر حکمران و سلب حق هرگونه مداخله ای در برابر کسی که خدا او را برای رعایت و نگهبانی مردم برگزیده است و او را فقط در مقابل خود مسئول ساخته است از طرف دیگر. و همچنین قهراً ملازمه بوجود آمد میان حق حاکمیت ملی از یک طرف، و بی خدایی از طرف دیگر. و همچنین قهراً ملازمه بوجود آمد میان حق حاکمیت ملی از یک طرف، و بی خدایی از طرف دیگر. 🔹از نظر فلسفه اجتماعی اسلامی، نه تنها نتیجه اعتقاد به خدا پذیرش حکومت مطلقه افراد نیست و حاکم در مقابل مردم مسئولیت دارد، بلکه از نظر این فلسفه، تنها اعتقاد به خداست که حاکم را در مقابل اجتماع مسئول می سازد و افراد را ذی حق می کند و استیفای حقوق را یک وظیفه لازم شرعی معرفی می کند. 🔸امیرالمومنین پیشوای سیاسی و اجتماعی و امام معصوم و برگزیده حضرت حق درگیرودار صفین با مردم سخن گفت و فرمود: «حق تعالی با حکومت من بر شما برای من حقی بر شما قرارداده است و شما را همان اندازه حق بر عهده من است که مرا بر عهده شماست. حق همواره دو طرفی است؛ کسی را بر دیگری حقی نیست مگر اینکه آن دیگری را هم بر او حقی است. و اگر کسی باشد که بر دیگران حق دارد و دیگران بر او حقی ندارند، او تنها خداست و آفریدگانش را چنین مزیتی نیست، زیرا او بر بندگانش توانایی و قدرت دارد و قضای گوناگون او جز بر عدالت جاری نمی گردد.» 🔹یعنی حق، متبادل است؛ هر کس از آن بهره مند شد، مسئولیتی در مقابل خواهد داشت.» 📚 علل گرایش به مادیگری، ص55 و 157 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥احراز سیادت 🎤پاسخ استاد سید مهدی رجائی(از شاگردان آیت الله مرعشی نجفی و محقق علم انساب) به کسانی که می‌خواهند بدانند آیا سید قطعی هستند یا خیر و توضیح ایشان در مورد وظیفه پژوهشکده انساب السادات در قبال ساداتی که نمی‌دانند به کدام امام معصوم می‌رسند ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
اطلاعیه در کتابفروشی کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی(ره) ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
طرز تفکرات شخصی که ادعا می کند هم حوزه درس خونده ، هم دانشگاه و کتابهای متعددی نوشته در مسائل فقه و حقوق!! پ.ن: ماشاء الله چقدرم معتقد به تحمل مخالف و آزادی بیان و تعدد قرائاته و چقدر مودب!! این شده محقق فقه و حقوق!
💥جوابیه بی ادبانه و آمیخته با تهمت و نیت خوانی و... به انتقادات استاد حسینی قمی از ساختمان ۱۴ طبقه مربوط به امور حج و زیارت در قم ✍پ.ن: آقای احمدی از کجا فهمیدی که مواعظ آقای حسینی قمی ، در جامعه و مخاطبان اثری ندارد؟! از کجا فهمیدی که ایشان دنبال جذب مخاطب و مشتری به هر قیمتی است؟ از کجا فهمیدید که قبا و لباده ایشون گرون قیمته؟ بنده که سالهاست می بینم ایشون با همین لباده و عبا در تلوزیون و سر کلاسشون در مدرسه گلپایگانی شرکت می کنند و بسیاری اوقات پیاده رفتو آمد دارن!؟ بهتره گزارشی از فعالیتهاتون در این چندسالی که حج تعطیل بوده بدید! خجالتم خوب چیزیه! به جای اینکه درک بکنید اصل دغدغه رو شروع به تهمت زنی و... می کنید؟ آیا مطلعید که این ساختمانها در کنار خونه های فرسوده بسیاری از مردم قم مایه آبرو ریزی برای حوزه محسوب میشه؟ با خفه کردن و تفسیق منتقد صورت مساله رو نمیشه پاک کرد! همونطور که شیخ صادق چندسال پیش نتونست با اون نامه بی ادبانه خودشو مبرا کنه از اتهامات، شما و دوستانتون هم نمیتونید! 🌐کل ماجرا+فیلم👇 https://hawzahnews.com/xbLsq 🔴 @kashkolenab
💥درباره تفسیر مجمع البیان + شناخت طبرسی ها 📚از کتاب "آشنایی با تفاسیر" آیت الله رضا 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥درباره تفسیر مجمع البیان + شناخت طبرسی ها 📚از کتاب "آشنایی با تفاسیر" آیت الله رضا 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 به یاری خداوند، برنامه دروس تابستان ۱۴۰۱ به شرح ذیل است: 🔷دروس خصوصی: 🔹درس اصول (ادامه بحث مقدمات علم اصول): شنبه ها - ساعت ۱۸ 🔹درس فقه (ادامه بحث صلاة الجمعه): یک شنبه ها - ساعت ۱۸ 🔹حدیث خوانی بحار الانوار: دوشنبه تا چهارشنبه - ساعت ۱۸ 🔹مبانی اقتصاد اسلامی و جلسه روضه هفتگی: پنج شنبه ها - ساعت ۱۸ 🔹فلسفه اصول: جمعه ها - ساعت ۱۸ ---------------------------------- 🔻کلاسهای خصوصی در اندیشکده در پردیسان برگزار می گردد. 🔻برنامه کلاسهای عمومی به زودی در همین کانال اعلام می گردد. 💎@meisamee
💥نگاهی گذرا به برخی مبانی و نوآوری‌های فقهی، اصولی، حدیثی و رجالی آیت‌ الله ✍حمیدرضا تمدن- حسین عزیزپور 🔺بدون شک سخن گفتن درباره شیوه‌های استنباط و مبانی اجتهادی مورد قبول نزد یک فقیه، فی نفسه امری دشوار است، تا چه رسد به آن که بخواهیم یک مقاله کوتاه را به آن اختصاص دهیم. این دشواری درباره‌ آیت‌الله‌ سیستانی جنبه‌ دیگری نیز می‌یابد؛ از آن رو که نوشتاری به خامه‌ ایشان منتشر نشده و همه‌ آنچه از مباحث فقهی، اصولی، رجالی و حدیثی ایشان موجود است، تقریراتی است که شاگردان ایشان نگاشته‌اند. با این وجود، تأمّل در همین آثار موجود، به‌ویژه کتاب‌هایی مانند «قاعدة لا ضرر و لا ضرار» و «الرافد فی علم الأصول» که به دست دو شاگرد مبرّز سیّد سیستانی به عنوان تقریرات دروس ایشان تهیّه شده‌اند و نیز یافتن اشتراک سایر تقریرات منتشر شده و آنچه شاگردانشان درباره‌ استاد خود بیان کرده‌اند، می‌تواند تصویری کلّی از «شیوه‌ استنباط» وی به دست دهد که در این نوشتار با رعایت اختصار، به ارائه‌ گوشه‌ای از آرا و مبانی ایشان که شاید گاه بدیع به نظر برسد، خواهیم پرداخت. 🔺آیت‌الله‌ سیستانی و برخی نوگرایی‌ها در استنباط🔻 یکی از مسائل قابل توجّه که مطالعه درباره‌ی اندیشه‌های اصولی ایشان را با اهمّیّت می‌سازد، توجّه به زمینه‌های کمتر پرداخته شده یا فراموش شده در هر دو علم فقه و اصول فقه است. در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود: 1. توجّه به تفاوت میان «مقام تعلیم» و «مقام افتاء» در روایات صادر شده از اهل بیت علیهم السلام: این مبنای ایشان همچون برخی موارد دیگر، آَشکارا از اندیشه‌های اصولی آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی وام گرفته شده و با دقّت نظر پرورش یافته است. توضیح آنکه طبق این مبنا، نمی‌توان همه‌ روایات را از یک جنس دانست؛ برخی معلّم‌گونه و در مقام آموزش به شاگردان بیان شده‌اند و برخی دیگر، طبیب‌وار در مقام پاسخ به پرسش‌کننده و حلّ مشکل وی در قضیّه‌ای مشخّص هستند. تأثیر این مبنا به بیان فنّی در بحث «اطلاق و تقیید» بوده و بر این اساس، اطلاق و عموم روایات را می‌بایست با نظر به مباحثی مانند تفکیک مقام تعلیم از افتاء، برای اثبات احکام شرعی مستند قرار داد. همینجاست که اهمّیّت «بررسی بافتار صدور روایات» نمایان می‌شود. 2. توجه به شأن ولایی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و تفکیک حکم ولایی از حکم شرعی: پرداختن به شأن ولایی، یکی از مسائل با اهمّیّتی است که غفلت از آن، گاه موجب بروز اشتباه در تحلیل سخنان و رفتارهای پیامبر صلّی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام می‌شود؛ به این معنا که گاه از ایشان بنا بر در اختیار داشتن جایگاه زمام‌داری جامعه اسلامی (بیشتر درباره‌ پیامبر صلّی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام)، مراعات ظرفیّت راویان و دیگر ضرورت‌های زمانه، روایاتی صادر شده که مانند دیگر افعال و اقوال‌شان، ابدی تلقّی می‌شوند؛ حال آنکه توجّه به این شأن نیز، ضرورت یکسان نپنداشتن همه‌ روایات را روشن می‌سازد. این مورد در نگاه آیت‌الله سیستانی، یکی از ابزارهای حلّ تعارض میان روایات و همچنین شیوه‌ای در تبیین ابعاد ناظر به مشروعیّت‌یابی قوانین قانون‌گذار معتبر به شمار می‌رود... 🌐 ادامه 👉 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
🔺چله گرفتنسؤال: چله گرفتن چیست و آیا از نظر شرعی درست است؟ چله گرفتن مراقبت چهل روزه از خود برای دور کردن خود از گناهان و رسیدن به کمالات است تا این که شاید این چله و چله های دیگر مقدمه ای برای مراقبت دائمی انسان از نفس و اعمال خودش باشد. چله گرفتن امری پسندیده است و اگر هدفمند و با برنامه باشد می تواند آثار و برکات بسیاری در زندگی مادی و معنوی و دنیا و آخرت انسان داشته باشد. قرآن کریم در سوره اعراف آیه ۱۴۲ عبادت چهل روزه حضرت موسی علیه السلام در میقات را مطرح کرده است. در روایات نیز وارد شده است: «کسی که چهل صبح خود را برای خداوند خالص گرداند چشمه های حکمت و دانش از قلب او بر زبانش جاری می شود». و نیز در مورد دعای عهد با امام زمان (که در مفاتیح بعد از دعای ندبه است) از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: «هر کس چهل صبح این عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خدا او را از قبر بیرون می آورد که در خدمت آن حضرت باشد». در همه چله گرفتن ها باید دو اصل مهم در نظر گرفته شود: ۱. مراقبت بر انجام کارهای واجب مثل نماز و توجه به این که نمازهای واجب خود را در اول وقت بخواند. و چله گرفتن به صورتی نباشد که از کارهای واجب خود غافل شده یا در مورد آنها کوتاهی کند و فقط به مستحبات بپردازد. ۲. دوری از کارهای حرام. بنا بر این در مراحل اولیه چله نشینی بهتر است موضوع چله خود را همین ها قرار دهد؛ مثل چله نماز اول وقت؛ چله توجه به معنای نماز در حال نماز خواندن که خود این مورد چه بسا به چند چله نیاز داشته باشد. چله نماز قضا؛ به این صورت که در این مدت مقداری از نمازهای قضای خودمان را بخوانیم یا در ضمن اعمال خود چند روز از روزه های قضای خود را بگیریم؛ یا توسل خاصی داشته باشیم؛ چله توجه به قرآن به این صورت که هر روز مقداری قرآن یا سوره خاص یا دعا یا زیارت خاص یا ذکر خاص - مثل صلوات؛ استغفار؛ لا اله الا الله و .... - را بخوانیم و به معنای آن توجه داشته باشیم. در مورد چله دوری از گناهان بستگی به این دارد که انسان به چه گناه یا گناهانی گرفتار است. در مراحل اولیه چله می تواند نسبت به یک یا چند مورد آن نیت کند؛ مثل چله دوری از دروغ؛ چله دوری از غیبت و .... در چله گرفتن وقتی انسان عمل واجب یا مستحب را انجام می دهد یا ذکری را به زبان می آورد و تکرار می کند آن وقتی می تواند برایش تاثیر گذار و نتیجه بخش باشد که به معنا و پیام آن هم توجه داشته و در عمل خود نیز رعایت کند. اما این که فقط زبانش را بچرخاند ولی گوش و چشم و قلبش در جای دیگر مشغول باشد؛ و زندگیش آمیخته به حرام باشد؛ و به تکالیف واجب خود بی توجهی کند؛ نمی تواند به آثار و نتایج مورد نظر خود برسد. در یک کلام این که چله گرفتن باید هدفمند و مرحله به مرحله و همراه با توجه و انجام کارهای واجب و ترک کارهای حرام و به دور از خرافات باشد. چند نکته مهم: ۱. خانم ها که اقدام به چله گرفتن می کنند زمانی که به دوران عذر شرعی خود می رسند باید نماز ؛ روزه و خواندن سوره های سجده دار قرآن را ترک کنند سپس می توانند بعد از آن ایام این برنامه ها را هم ادامه دهد. ۲. برنامه چله گرفتن خانم ها به گونه‌ای باشد که با حقوق همسر و خانواده منافات نداشته باشد. ۳. توصیه و تاکید می شود برنامه های چله گرفتن به عنوان نذر شرعی نباشد. تا اگر نتوانست آن گونه که نیت کرده عمل کند مشکلی برای او پیش نیاید. ✍سید محمود ملکی اصفهانی ۱۴۰۰/۱۱/۱۳ @tarigh_feqahat 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
🔹 در آمریکای جنایتکار، بریتانیای خونخوار، فرانسه‌ی بی‌شرف و همه‌ی ممالکِ کثيفِ عالم، پول پیش، حداکثر برابر شش ماه از است و اجاره‌ی خانه هم توسط دولت تعیین می‌شود. 🔹 با قانون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر ثروت، آن‌هم با رقم جریمه‌ای بالاتر از تورم سالانه، اجازه سوداگری در بخش را نمی‌دهند. 🔺 این از ممالک خونخوار عالم. شما اگر دلتان خواست به گوش مجلس و دولت انقلابی‌تان برسانید. شاید خجالت کشیدند. کشورتان امروز بیش از بیست میلیون حاشیه نشین دارد. 🖋 داوود 🎬 @Mostazafin_TV