eitaa logo
الکشکول
201 دنبال‌کننده
145 عکس
242 ویدیو
53 فایل
✍️الکعبی 🌐عربي_فارسي
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴قطره ای از فضائل امیر المومنین(علیه السلام)(16): قال رسول الله صلی الله علیه وآله: علي أولى الناس بکم بعدی. 🔰علی علیه السلام سزاوارترین مردم به شما بعد از من است. —————————- 📚المعجم الکبیر للطبرانی ج 22ص 135،المحقق:حمدي عبدالمجيد السلفي،الناشر:مكتبة ابن تيمية ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴اول تعطيل واحتفال رسمي بعيد الغدير الاغر في التاريخ: 🔻اولین تعطیل و برگزاری رسمی جشن عید غدیر در تاریخ: قال ابن اثیر:و فيها[سنة 352هجري]، في ثامن عشر ذي الحجّة، أمر معزّ الدولة[البويهي] بإظهار الزينة في البلد، و أشعلت النيران بمجلس الشّرطة، و أظهر الفرح، و أظهر الفرح، و فتحت الأسواق بالليل،كما ينفعل ليالي الأعياد، فعل ذلك فرحا بعيد الغدير، يعني غدير خم، و ضربت الدبادب و البوقات، و كان يوما مشهودا. 🔰 ودر اين سال[۳۵۲هجری] در هيجده‏ ماه ذى الحجه معز الدوله [البویهی]دستور داد كه شهر را آذين بندى و چراغانى كنند. در مراكز شرطه (شهربانى و پليس) آتش افروخته شد و جشن برپا گرديد و مردم بازارها را شبانه باز كردند و مانند شبهاى عيد طرب و فرح را آغاز نمودند بخاطر سالروز عيد غدير يعني غدير خم. كوسها نواخته و شيپورها دميده شد و آن روز يك روز باشكوه بود. 📚 الكامل في التاريخ، ج‏8، ص: 550. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🛑من ذاكرة التاريخ: 🔸️قال ابن اثير:و فيها [اي سنة389هجري]عمل أهل باب البصرة (1)يوم السادس و العشرين من ذي الحجّة زينة عظيمة و فرحا كثيرا، و كذلك عملوا ثامن عشر المحرّم مثل ما يعمل الشيعة في عاشوراء، و سبب ذلك أنّ الشيعة بالكرخ كانوا ينصبون القباب،* و تعلّق الثياب للزينة، اليوم الثامن عشر من ذي الحجّة، و هو يوم الغدير، و كانوا يعملون يوم عاشوراء من المأتم، و النوح، و إظهار الحزن ما هو مشهور، فعمل أهل باب البصرة في مقابل ذلك، بعد يوم الغدير بثمانية أيّام، مثلهم و قالوا: هو يوم دخل النبيّ، صلّى اللَّه عليه و سلّم، و أبو بكر، رضي اللَّه عنه، الغار، و عملوا بعد عاشوراء بثمانية أيّام مثل ما يعملون يوم عاشوراء، و قالوا: هو يوم قتل مصعب بن الزبير(٢). 🔻و ها هو التاريخ يتكرر و القوم أبناء القوم فبعد ان صوت البرلمان العراقي على تعطيل يوم الغدير عطلة رسمية طالب بعض ائمة المساجد من أبناء العامة في بغداد بتعطيل ذكرى يوم السقيفة و يوم استلام عمر بن الخطاب منصب الخلافة. ——————- 1_ احد احياء بغداد في زمن العباسيين. 2_ الكامل في التاريخ، ج‏9، ص:155. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴قطره ای از فضائل امیر المومنین(علیه السلام)(17): 🔸قال رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ[وآله] وَسَلَّم :«إِنَّ عَلِيًّا مِنِّي، وَأَنَا مِنْهُ وَوَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ». 🔰رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود:علی از من است و من از علی و او ولی همه مؤمنان است( 1). 🔸تصحیح الحديث عند العامة/تصحیح حدیث نزد اهل سنت: 1_الحاكم النيشابوري: [قال الحاكم] هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ . 🔰[حاكم نيشابوري گوید]این حدیث صحیح است مطابق با شرایطی است که مسلم در صحت روایت قائل است؛ اما آن را در صحیح خود نیاورده(2). 2_العالم السلفي ناصر الدين الالباني: قد صحح الالباني العالم السلفي سند الحديث المذكور و رد على الاشكالات المطروحة من قبل البعض حول سند الحدیث فی کتابه سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها 🔰آلبانی عالم سلفی نیز سند حدیث را تصیح کرد وبه شبهات مطرح شده راجع به سندش پاسخ داد رجوع شود به سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها (3). —————————————- 1_المستدرك على الصحيحين،:المؤلف:أبو عبد الله الحاكم محمد بن عبد الله النيسابوري (المتوفى: 405هـ)،ج:3،ص:،119،ح:4579،تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا ، الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت. 2_المصدر السابق؛همان. 3_ (السلسلة الصحيحة) ،الألباني ،ج: 5 ص:261_ 264 . ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️سالروز کشتار ۱۷۰۰سرباز عراقی شيعي به دست داعش و با کمک عشائر اهل سنت منطقه در پایگاه هوایی اسپایکر که در تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ شروع شد و چند روز به طول انجامید. 🔻وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أَمۡوَٰتَۢاۚ بَلۡ أَحۡيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمۡ يُرزقون(ال عمران آیه169) ♻️کانال الکشکول @kashkolka
امام باقر.pd4f.pdf
512.9K
🏴🏴سالروز شهادت امام باقر علیه السلام بر عموم شیعیان تسلیت باد 🔻مختصرى از زندگانى امام باقر علیه السلام ♻️کانال الکشکول @kashkolka
گوشه‌ای از اهمیت تصاویر منتشر شده از کاخ گلستان سال‌ها کانال‌ها و صفحات زرد تصویر فوق را به عنوان «زنده به گور کردن مجرمین در دوران قاجار» منتشر می کردند. اما همین تصویر در میان تصاویر آلبوم‌خانه کاخ گلستان قرار دارد که ذیل آن نام فرد و محل آن نوشته شده «نواب نصرالله میرزا در لب دریا» و در مقابل، ناصرالدین شاه به دستخط خود چنین توضیح داده است: «پسر ملک‌آرای مرحوم است، تنه‌ی او را در نهارگاه لب دریا زیر شن دفن کرده، سر شاهزاده را به عکس انداخته‌اند. آن این است». 🌏منبع:کانال تلگرامی ممالک محروسه ایران ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴حلال زاده نبودن دشمنان أمير المؤمنين على(ع) در منابع اهل سنت(2): 🔻حدیث (۵):عن أنس - في حديث -: كان الرجل من بعد يوم خيبر يحمل ولده على عاتقه، ثم يقف على طريق علي (عليه السلام) فإذا نظر إليه أومأ بإصبعه: يا بني، تحب هذا الرجل؟ فإن قال: نعم، قبله. وإن قال: لا، طرق به الأرض وقال له: إلحق بأمك. 🔰انس گوید: پس از جنگ خیبر عادت چنان شده بود که مرد فرزند خود را به دوش می‌گرفت و سر راه علی (علیه‌السّلام) می‌ایستاد، چون چشمش به آن حضرت می‌افتاد با انگشت به او اشاره کرده، به کودک خود می‌گفت: پسرکم! این مرد را دوست داری؟ اگر می‌گفت: آری، او را می‌بوسید. و اگر می‌گفت: نه، او را بر زمین می‌نهاد و می‌گفت: برو به مادرت بپیوند(1). 🔻حدیث(۶): العصامی المکی:عَن أبي بكر الصّديق قَالَ رَأَيْت رَسُول الله ختم ختمة وَهُوَ متكئ على فرش عَرَبِيَّة وَفِي الْخَيْمَة عَليّ وَفَاطِمَة وَالْحسن وَالْحُسَيْن فَقَالَ معشر الْمُسلمين أَنا سلم لمن سَالم أهل الْخَيْمَة حَرْب لمن حاربهم وليُ من والاهم لَا يُحِبهُمْ إِلَّا سعيد الْجد طيب المولد وَلَا يبغضهم إِلَّا شقي الْجد رَدِيء الْولادَة. 🔰ابوبکر می‌گوید: رسول خدا در خیمه بر فرشی عربی نشسته و تکیه داده بود، علی و فاطمه و حسن و حسین نیز در خیمه بودند، فرمود: ‌ای مسلمانان! هر کس با اهل خیمه دوست باشد من با او دوست هستم و هر کس با آنان دشمن باشد من با آنان دشمنم، آنان را دوست ندارد مگر آنکه ولادتی پاک دارد و دشمن نیست با آنان مگر آنکه ولادتی ناپاک دارد (2). ———————- 1_ مناقب علی بن ابیطالب علیه السلام،ابن مردویه اصفهانی،ص:77،تاريخ مدينة دمشق ،ابن عساكر ،ج: 42 ،ص:288_289. 2_ سمط النجوم العوالي،العصامی المکی،ج:3،ص:44. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطميات_استشهاد_الإمام_الباقر_ذو_الحجة_7_باقر_علوم_النبي_YMIXpoAisk4.mp3
15.62M
باقر علوم النبي يعرفونه 🎤 الملا باسم الكربلائي ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️الإمام الباقر معجزة نبوية/امام باقر علیه السلام معجزه نبوی 🎤سماحة الشيخ أحمد سلمان الأحمدي 🔻حديث بشارة النبي صلى الله عليه وآله بالامام الباقر عليه السلام: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَنْصَارِيَّ كَانَ آخِرَ مَنْ بَقِيَ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اَللَّهِ وَ كَانَ رَجُلاً مُنْقَطِعاً إِلَيْنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ كَانَ يَقْعُدُ فِي مَسْجِدِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ هُوَ مُعْتَجِرٌ بِعِمَامَةٍ سَوْدَاءَ وَ كَانَ يُنَادِي يَا بَاقِرَ اَلْعِلْمِ يَا بَاقِرَ اَلْعِلْمِ فَكَانَ أَهْلُ اَلْمَدِينَةِ يَقُولُونَ جَابِرٌ يَهْجُرُ فَكَانَ يَقُولُ لاَ وَ اَللَّهِ مَا أَهْجُرُ وَ لَكِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ إِنَّكَ سَتُدْرِكُ رَجُلاً مِنِّي اِسْمُهُ اِسْمِي وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِي يَبْقُرُ اَلْعِلْمَ بَقْراً فَذَاكَ اَلَّذِي دَعَانِي إِلَى مَا أَقُولُ . 📚الکافي ج ۱، ص ۴۶۹. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خروج الامام الحسين - عليه السلام- من مكة 🎤 الشيخ عبدالحميد الغمغام 🔻٨ذو الحجة خروج الحسين عليه السلام من مكة إلى العراق ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابن علي السجاد آنى الباقر ويشهد زماني عمري ماتم 🎤ملا باسم الكربلائي ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴سفیر الحسین علیه السلام حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام(1) الكعبي✍️ 🔸نام ونسب: مُسلم بن عقيل بن أبي طَالب الْهَاشِمِي برادرزاده وداماد امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(علیه السلام) از فقهاء ومحدثین بنی هاشم. 🔸ولادت: تاریخ ولادت مسلم بن عقیل بن ابی طالب روشن نیست مرحوم مقرم احتمال داده سال هفتم یا نهم هجری باشه( 1)والله اعلم ،ومحل ولادت بنابر گفته طبری در تاریخش شهر کوفه در عراق(2). 🔸پدر ومادر: پدر بزرگوارشان صحابی جلیل عقیل بن ابی طالب پسر عموی پیامبر اسلام محمد(ص)و برادر امیر المومنین علی(ع)، ومادرش کنیزی قبطی ازخاندان فرزندا( 3). 🔸برادران وخواهران ایشان: 1_ عبدالله 2_ محمد 3_عبیدالله،4_حمزة،5_عبدالرحمن،6_علي 7_جعفر الاكبر،8_عثمان،9_يزيد ،10_جعفر،11ــ سعد،12_ابا سعيد،13_رملة،14_زينب،15_ام هانئ،16_اسماء( 4). 🔸كنيه: أَبُو دَاوُد( 5). 🔸مواصفات: در منابع سنی امده است مسلم از میان فرزندان عبد المطلب، شبیه‌ترین فرد به پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله)بود است( 6). 🔸خبر دادن پیامبر(صلی الله علیه وآله)از شهادت حضرت مسلم : اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنَّكَ لَتُحِبُّ عَقِيلاً قَالَ إِي وَ اَللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّهُ حُبَّيْنِ حُبّاً لَهُ وَ حُبّاً لِحُبِّ أَبِي طَالِبٍ لَهُ وَ إِنَّ وَلَدَهُ لَمَقْتُولٌ فِي مَحَبَّةِ وَلَدِكَ فَتَدْمَعُ عَلَيْهِ عُيُونُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ تُصَلِّي عَلَيْهِ اَلْمَلاَئِكَةُ اَلْمُقَرَّبُونَ ثُمَّ بَكَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتَّى جَرَتْ دُمُوعُهُ عَلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ إِلَى اَللَّهِ أَشْكُو مَا تَلْقَى عِتْرَتِي مِنْ بَعْدِي . 🔰شیخ صدوق باسند خود نقل کرده: على عليه السّلام به پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله چنين گفت:شما عقيل را بسيار دوست داريد.پيامبر فرمود:آرى،سوگند به خداوند از دو جهت عقيل را دوست مى‌دارم.نخست به خاطر خوب بودن خودش و ديگر براى اينكه محبوب عمويم ابو طالب بود و نيز فرزند عقيل براى دوست داشتن فرزندت،حسين عليه السّلام به قتل خواهد رسيد كه چشم اهل ايمان بر او خواهد گريست و فرشتگان مقرب حق بر او درود خواهند فرستاد.آنگاه رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله اشك ريخت تا آنجا كه اشك‌ها بر سينه مبارك آن حضرت جارى شد.بعد چنين فرمود:به خداوند شكايت مى‌كنم از آنچه بر سر خاندانم مى‌آورند( 7). ———————————- 1_ الشّهيد مسلم بن عقيل، المقرم،ص:40 2_تاريخ الطبري،الطبری،ج:5،ص:469. 3_المعارف،ابن قتيبة،ص:204. 4_همان. 5_ الثقات،ابن حبان،ج:5،ص:391. 6_الثقات،ابن حبان،ج:5،ص:391/التاريخ الكبير،البخاری،ج:7،ص:266 7_الأمالی،شیخ الصدوق ،ص۱۲۸-129. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴سفیر الحسین علیه السلام حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام(2) الكعبي✍️ 🔸همسران: 1_ رقية بنت أمير المؤمنين (ع) (1) ، أم كلثوم الصغرى بنت أمير المؤمنين علیه السلام (2) ،مرحوم سيد عبد الرزاق مقرم گوید:چون جمع بین دو خواهر حرام است پس حتما ازدواج دوم پس متارکه یا وفات اولی اتفاق افتاد( 3). 🔻توضیح:بین دختران امیر المومنین علیه السلام چند تن معروف به ام کلثوم بودند ومرحوم سید محسن امین در اعیان الشیعه احتمال داد که ام کلثوم همسر مسلم ابن عقیل ام کلثوم وسطی باشد(4) . 🔸فرزندان: 1ــ عبدالله 2_علی (مادرشان حضرت رقیه بنت علی علیه السلام)3_محمد(مادرش کنیز بود)4_مسلم 5_عبد العزیز(مادرشان ذکر نشده)6_حمیدة (مادرش حضرت ام کلثوم بنت علی) ( 5). 🔻توضیح: نسل جناب مسلم بن عقیل ادامه نیافت وپسرانش در وقایع کربلا دوتا در کربلا و دوتا در کوفه به شهادت رسیدن وپنجمی اطلاعی از سرنوشتش نیست، واما حميدة بنت مسلم با پسر عمو وپسر خاله اش عبدالله بن محمد عقیل فرزند حضرت زینب الصغری بنت علی علیه السلام ازدواج کرد وحاصل آن پسری به نام محمد است(6) . 🔸مسلم در رکاب ائمه(ع): مسلم بن عقیل در دوران خلافت امیر المومنین علی (علیه‌السلام) در جنگ صفین حضور داشت و همراه امام حسن (علیه‌السلام) و امام حسین (علیه‌السلام) و عبدالله بن جعفر در میمنه سپاه با دشمن به نبرد پرداخت(7) در روزگار امامت امام حسن (علیه‌السلام) نیز از یاران آن حضرت به شمار می‌رفت(8)ودر زمان امام حسین علیه السلام همراه امام حسین (علیه‌السلام) رهسپار مکه شد 🔸ارسال مسلم علیه السلام به کوفه: نامه‌های فراوان مردم کوفه به امام حسین (علیه‌السلام) را بر آن داشت که برای اطمینان بیشتر کسی را به کوفه بفرستد تا درباره دعوت کوفیان تحقیق کند. از این‌رو مسلم را فرا خواند و با نامه برا مردم کوفه او را رهسپار عراق کرد(9). ——————————————— 1_ اعلام الوری،الطبرسی،ج1،ص397. 2_عمدة الطالب، ابن عنبة،ص:33. 3_الشّهيد مسلم بن عقيل، المقرم،ص:157. 4_أعيان الشيعة،الامین.ج:3،ص:484. 5_الشّهيد مسلم بن عقيل، المقرم،ص:157. 6_همان. 7_ثم عبئ عسكره فجعل على ميمنته الحسن والحسين و عبد الله بن جعفر ومسلم بن عقيل ، وعلى ميسرته محمد بن الحنفية ومحمد ابن أبي بكر وهاشم بن عتبة المرقال (المناقب،ابن شهرآشوب،ج:2،ص352). 8_رجال الطوسي،الشیخ الطوسی،ص:96. 9_الفتوح،ابن اعثم،ج:5،ص: 27_31. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
65979.mp3
5.77M
يا راحلين إلى العراق تمهلوا 🎤عباس عجيد العامري ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴سفیر الحسین علیه السلام حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام(3) الكعبي✍️ 🔸حرکت به سمت کوفه:مسلم بن عقیل در نیمه ماه رمضان سال ۶۰ هجری مخفیانه به سمت مدینه حرکت کرد. قیس بن مسهر صیداوی، عبدالرحمان بن کدن ارحبی و عمارة بن عبید سلولی نیز او را در این سفر همراهی می‌کردند. چون به مدینه رسیدند مسلم به مسجد پیامبر (ص) رفت و دو رکعت نماز گزارد. سپس در دل شب نزد خویشاوندان خود رفت و آنان را وداع گفت پس از آن دو نفر راهنما برگزید تا آن‌ها را از بیراهه حرکت دهند و تا کوفه همراهی کنند. آن‌ها شبانه به سمت کوفه حرکت کردند. در راه دو راهنما بر اثر تشنگی هلاک گردیدند و مسلم و همراهان به سختی خود را به کوفه رساندند(1) . 🔸ورود به کوفه:در پنجم شوال مسلم وارد کوفه شد(2)و در خانه مختار ثقفی مستقر شد(3) . 🔸بیعت کوفیان با مسلم:با انتشار خبر ورود مسلم به کوفه، رفت و آمد شیعیان آغاز گردید مردم به دیدار مسلم می‌شتافتند و با او بیعت می‌کردند. وی در دیدار نامه امام حسین (ع) خطاب به مردم کوفه را قرائت کرد. مردم همگی از شوق دیدار امام (ع) گریستند(4). 🔸تعداد بيعت كنندگان: پس از آن مردم با مسلم بیعت کردند در آغاز دوازده هزار نفر از مردم کوفه با وی بیعت کردند، و به زودی شمار بیعت‌کنندگان به هیجده هزار نفر رسید. در پی آن مسلم نامه‌ای به امام حسین (علیه‌السلام) نوشت و حضرت را به کوفه دعوت کرد(5). 🔸شروع قیام مسلم: خبر دستگیری هانی مسلم را بر آن داشت تا بر ضدّ ابن زیاد قیام کند،بدین‌منظور به عبدالله بن خازم فرمان داد تا در میان شیعیان شعار یا منصور امت را سر دهد،به دنبال آن چهار هزار نفر از هیجده هزار بیعت کننده با مسلم، گرد هم آمدند. سپس در حالی‌که شعار «یا منصور امت» سر می‌دادند به سمت دار الاماره به راه افتادند. خبر به ابن زیاد رسید با شنیدن این خبر خود را به دار الاماره رساند و فرمان داد تا درها را ببندند در داخل قصر سی نفر سرباز و بیست نفر از بزرگان کوفه و خانواده ابن زیاد حضور داشتند(6). 🔸محاصره دار الاماره: مسلم با سپاهیانش قصر را محاصره كرد، آنگاه مردم همديگر را میخواندن و چيزى نگذشت كه مسجد از كسان پر شد و بازار نيز، و همچنان تا شب مى‏آمدندو كار بر عبيد اللَّه تنگ شد(7). ——————————————————————- 1_الفتوح،ابن اعثم،ج:5،ص:32،تاريخ الطبري،الطبری،ج:5،ص:354. 2_ مروج الذهب،المسعودی،ج:3،ص:51. 3_تاريخ الطبري،الطبری،ج:5،ص:355. 4_ همان،ج:5،ص:355. 5_البدايه والنهايه،ابن کثیر،ج:8،ص:163. 6_تاريخ الامم و الملوك، تاريخ الطبري، ج‏5، ص:368_ 369. 7_همان،ج5،ص369. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴سفیر الحسین علیه السلام حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام(4) الكعبي✍️ 🔸نیرنگ ابن زیاد برا متفرق کردن سپاه حضرت مسلم ع:گويد: عبيد اللَّه، كثير بن شهاب حارثى را پيش خواند و دستور داد با پيروان خود از قبيله مذحج برود و در كوفه بگردد و مردم را از ابن عقيل باز دارد و از جنگ بترساند و از عقوبت حكومت بيمناك كند. محمد بن اشعث را نيز گفت كه با پيروان خويش از قبيله كنده و حضرموت برود و براى كسانى كه سوى وى آيند پرچم امان برافرازد، به قعقاع بن شور ذهلى و شبث بن ربعى تميمى و حجار بن ابجر عجلى و شمر بن ذى الجوشن عامرى نيز چنين دستور داد و ديگر سران قوم را پيش خويش نگهداشت كه از آنها كمك گيرد كه شمار كسانى كه با وى بودند اندك بود(1). گويد: مردم با ابن عقيل بودند و تا شبانگاه تكبير مى‏گفتند و بر مى‏جستند و كارشان استوار بود. عبيد اللَّه كس پيش سران فرستاد و فراهمشان آورد و گفت: «از بالا بر مردم نمودار شويد و به مطيعان وعده فزونى و حرمت دهيد و عاصيان را از حرمان و عقوبت بترسانيد و بگوييد كه سپاه از شام به مقابله ايشان حركت كرده است.» عبد اللَّه بن حازم كبيرى از بنى كبير ازد گويد: سران از بالا بر ما نمودار شدند، كثير بن شهاب پيش از همه آغاز كرد و تا نزديك غروب آفتاب سخن كرد، گفت: «اى مردم پيش كسان خود رويد و به كار شرشتاب مياريد و خويشتن را به خطر كشته شدن ميندازيد، سپاههاى يزيد امير مؤمنان مى‏رسد، امير قرار نهاده كه اگر امشب به جنگ وى مصر بمانيد و شبانگاه نرويد باقيماندگان شما را از عطا محروم دارد و جنگاورانتان را بى‏مقررى در نبردگاههاى شام پراكنده كند، سالم را به جاى بيمار بگيرد و حاضر را به جاى غايب، تا هيچكس از اهل عصيان نماند كه و بال كار خويش را نديده باشد،ديگر سران نيز سخنانى همانند اين گفتند و چون مردم گفتارشان را شنيدند به تدریج پراکند شدن،مجالد بن سعيد گويد: زن بود كه پيش فرزند يا برادر خويش مى‏آمد ومى‏گفت: بيا برويم، آنها كه مى‏مانند بسند. مرد بود كه پيش فرزند يا برادر خويش مى‏آمد و مى‏گفت: «فردا سپاه شام مى‏رسد از جنگ و شر چه مى‏خواهى بيا برويم.» و او را مى‏برد و همچنان پراكنده مى‏شدند و از جاى مى‏رفتند چنانكه هنگام شب سى كس با ابن عقيل در مسجد نبود و چون نماز مغرب بكرد تنها سى كس با وى نماز كردند(2). 🔸تنها ماندن مسلم ع:و چون ديد كه جز آن گروه كسى با وى نمانده برون شد، سوى كوچه‏ هاى كنده رفت و چون به كوچه ها رسيد ده كس با وى بود و چون از كوچه در آمد هيچكس با وى نبود و چون نيك نظر كرد كس را نيافت پس همچنان در كوچه‏ هاى كوفه سرگردان مى‏رفت و نمى‏دانست كجا مى‏رود تا به خانه‏ هاى بنى جبله كنده رسيد و به در زنى رسيد طوعه نام‏ که به انتظار آمدن پسرش بیرون خانه ایستاد بود ابن عقيل به آن زن سلام گفت كه جواب او را بداد و گفت:اي كنيز خدا آبى به من ده زن به درون رفت و برایش آب اورد،پس مسلم بنشست و زن ظرف را ببرد و باز آمد و گفت: «اى بنده خدا مگر آب نخوردى؟» گفت: «چرا» گفت: «پس سوى كسانت برو.» اما مسلم ساکت ماند باز آن زن سخن خويش را تكرار كرد، اما باز هم مسلم جواب نداد زن به او گفت: «از خدا بترس! سبحان اللَّه اى بنده خدا، سوى كسان خود برو كه خدايت به سلامت دارد. بر در من نشستنت مناسب نيست و آنرا به تو روا نمى‏دارم.» پس مسلم برخاست و گفت: «اى كنيز خدا من در اين شهر منزل و عشيره ندارم. مى‏خواهى كار نيكى انجام دهى براى ثواب، شايد هم بعدها ترا پاداش دهم.» گفت: «اى بنده خدا» چه كارى؟» گفت: «من مسلم بن عقيلم، اين قوم به من دروغ گفتند و فريبم دادند.» گفت: «تو مسلمى؟» گفت: «آرى.» گفت: «درآى.» گويد: «پس او را به خانه خويش به اطاقى برد، جز اطاقى كه خودش در آنجا بود(3) ——————————————————————- 1_ تاريخ الطبري، ج‏5، ص: 369. 2_همان،ج‏5، ص:370_371 . 3_ همان،ج‏5، ص: 371 ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴سفیر الحسین علیه السلام حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام(5) الكعبي✍️ 🔸لو دادن محل اختفای مسلم ع توسط فرزند طوعه: اندکی بعد از استقرار مسلم در خانه طوعه، بلال فرزند وی که برای میگساری با دوستان خود بیرون رفته بود به خانه بازگشت و از حضور مسلم در خانه مطلع شد. او به رغم تأکید مادر، موضوع را کتمان نکرد و صبح هنگام، نزد عبدالرحمن بن اشعث رفت و راز خود را با وی در میان گذاشت. عبدالرحمن نیز نزد پدرش که در قصر ابن زیاد بود رفت و موضوع مخفی شدن مسلم در خانه طوعه را به اطلاع وی رساند اندکی بعد ابن زیاد نیز از موضوع باخبر شد ،و در پی آن شصت یا هفتاد سرباز را همراه محمد بن اشعث رهسپار محل اختفای مسلم کرد سپاه ابن اشعث بر در خانه اجتماع کردند. 🔸جنگیدن و اسیر شدن حضرت مسلم:سربازان ابن زیاد به داخل خانه ریختند. مسلم به آن‌ها یورش برد و از خانه بیرون راند ضربتى ميان وى و بكير بن حمران احمرى رد و بدل شد. بكير ضربتى به دهان مسلم زد كه لب بالاى وى را قطع كرد و شمشير در لب پايين نشست و دو دندان جلو را شكست. مسلم نيز ضربتى سخت به سر وى زد و ضربتى ديگر زير شانه‏اش زد كه نزديك بود به شكمش فرو رود. و چون چنان ديدند بالاى اطاق رفتند و او را سنگباران كردند. دسته‏هاى نى را آتش مى‏زدند و از بالاى اطاق بر او مى‏افكندند و چون چنين ديد با شمشير كشيده به كوچه آمد و با آنها بجنگيد.(1). جنگ سختی در گرفت و شماری از سربازان ابن زیاد کشته شدند. چون این خبر به ابن زیاد رسید، به ابن اشعث پیغام داد که من تو را برای دستگیری یک نفر فرستاده‌ام، در حالی‌که ضربه سختی بر سپاهم وارد آمده است. ابن اشعث پاسخ داد: آیا می‌دانی ما را برای دستگیری شیری دلاور و شمشیری بران که در دست مردی شجاع و با اراده قرار دارد فرستاده‌ای؟ او از خاندان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است. ابن زیاد پیغام فرستاد که به او امان دهید زیرا جز این راهی برای دستگیری او نخواهید یافت(2). محمد ابن اشعث پيش آمد و گفت: «اى جوان در امانى، خودت را به كشتن مده» اما او به جنگ ادامه داد و رجزى به اين مضمون مى‏خواند:«قسم ياد كرده‏ام كه آزاد كشته شوم «اگر چه مرگ چيزى ناباب باشد «هر كس روزى دچار شر مى‏شود «و گرم تلخ، به خنك مى‏آميزد «پرتو خورشيد را پس آر كه پايدار بمانى «بيم دارم دروغم گويند يا فريبم دهند.» محمد ابن اشعث گفت: «به خدا دروغت نمى‏گويند و خدعه نمى‏كنند و فريب نمى‏دهند. اين قوم پسر عموهاى تواند و ترا نمى‏كشند و نمى‏زنند.» مسلم از سنگها زخمى شده بود و تاب جنگ نداشت، نفسش گرفت و پشت به ديوار خانه داد. محمد بن اشعث به وى نزديك شد و گفت: «در امانى.»(3) مسلم گفت: آیا گمان می‌کنی که دست در دست تو خواهم گذاشت در حالی‌که قدرت در بدن دارم، و به خدا هرگز چنین نخواهم کرد سپس به وی حمله کرد و او را به عقب راند و بار دیگر به جایگاه خویش بازگشت و گفت: تشنگی بر من غلبه کرده است ابن اشعث خطاب به سربازان خود فریاد زد که این ننگ و سستی است که در برابر یک نفر این چنین ضعف نشان دهید، همه با هم به او حمله کنید! در این هنگام مسلم نیز به آنان یورش بردافکند سربازان ابن زیاد از پشت به مسلم حمله کردند و او را بر زمین زدند. سپس سلاحش را گرفته و اسیر کردند. اشک مسلم بر چهره روان گشت. عمرو بن عبیدالله به مسلم گفت برای کسی که خود به استقبال مرگ می‌رود گریستن شایسته نیست. مسلم گفت: به خدا قسم گریه من برای مرگ نیست بلکه من برای حسین (علیه‌السلام)، خانواده‌اش و فرزندان خود که بدین‌سو می‌آیند می‌گریم(4). ——————————————————————- 1_ تاريخ الطبري، ج‏5، ص: 373-374 2_الفتوح، ابن اعثم الکوفی،ج۵، ص۵۳. 3_ تاريخ الطبري، ج‏5، ص: 374 4_الفتوح، ابن اعثم الکوفی،ج۵، ص54_55. ♻️کانال الکشکول @kashkolka