🔴شبهه_آيا در ميان شهداي كربلا، افراد غير شيعه هم وجود داشتند؟
🔻پاسخ به ادعاهای بعضی از جاهلین
✍️موسسه ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
♻️کانال الکشکول
@Kashkulkabi
🛑 مقتل زید بن علی علیه السلام و به دار آویختن پیکر مبارکش: 🔻ابن اثير:چون شب فرا رسيد يوسف دوباره عده تجهيز و روانه كرد. زيد بر آنها حمله كرد. پراكنده و منهزم شدند. آنها را دنبال كرد تا بشورهزار كه همه تار و مار شدند و بمحل بنى سليم پناه بردند. سواران آنها در قبال خيل زيد تاب نياوردند. عباس بيوسف خبر داد كه وضع بدين گونه است از او درخواست كرد كه تيراندازان را بيارى او بفرستد.
او هم آنها را روانه كرد. تيراندازان هم اتباع زيد را هدف كردند. معاوية بن اسحق انصارى خود را سپر زيد كرد و سخت جانبازى نمود تا كشته شد. زيد بن على و ياران او تا هنگام شب پايدارى و دليرى كردند. در آن وقت تيرى بطرف چپ پيشانى زيد اصابت كرد و تا مغز او فرو رفت. اتباع او برگشتند. اهل شام گمان بردند كه چون شب شده بود آنها دست از كارزار كشيدند.
زيد در يكى از خانههاى «ارحب» فرود آمد. ياران پزشكى جراح حاضر كردند. جراح تير را از جبهه زيد كشيد. زيد فغان زد و پس از آن زندگانى را بدرود گفت.
اتباع زيد با يك ديگر مشورت كردند كه او را كجا دفن كنند. بعضى گفتند:
او را در آب مىاندازيم (كه دشمن جسد او را پيدا نكند). برخى گفتند: سرش را ميبريم و تنش را ميان كشتگان مىاندازيم (كه كسى او را نشناسد). فرزندش يحيى گفت بخدا قسم نبايد سگها جسد پدرم را بخورند. جمعى هم گفتند: جسد او را در حفره كه از آن گل (براى خشت) بر مىدارند نهان و آب را بر آن روان مىكنيم. چنين كردند و آب را جارى نمودند. گفته شده او را در نهر يعقوب انداختند و آب را بستند. ميان آنها غلام زيد كه مردى از اهل سند بود كه بر دفن او آگاه شده بدشمن خبر داد (كه جسد كجاست) اتباع او پراكنده شدند. فرزندش يحيى هم بكربلا رفت و در نينوى نزد سابق مولاى بشر بن عبد الملك بن بشر مهمان شد.
يوسف بن عمر مجروحين را در خانه هاى خود يكى بعد از ديگرى گرفت.
آن غلام سندى روز جمعه محل دفن زيد را نشان داد. جسد را بيرون كشيدند و سرش را بريدند و نزد يوسف بن عمر كه در حيره بود فرستادند حكم بن صلت آن سر را فرستاد. يوسف بن عمر دستور داد جسد در محل كناسه بدار آويخته شود. همچنين پيكر نصر بن خزيمه و معاوية بن اسحاق و زيد نهدى در همان محل (پس از قتل) بدار كشيده شوند و عده نگهبان گماشت كه آنها را حراست كنند. سر زيد را هم براى هشام فرستاد آن سر بر دروازه شهر دمشق آويخته و بعد از آن بمدينه فرستاده شد. جسد بر سردار ماند تا هشام درگذشت و وليد بخلافت رسيد دستور داد فرود آرند و بسوزانند(١).
🔻٢ صفر سال۱۲۲ یا ١٢١ هجری شهادت ابو الحسین زيد بن علي بن الحسين عليهما السلام .
----- ١_الكامل في التاريخ، ج5، ص:245_ 246.
#وقائع_الأیام
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🔴مقتل زيد بن علي عليه السلام ونبش قبره و صلب جسده الطاهر:
🔸️فلمّا كان العشاء عبّأهم يوسف بن عمر ثمّ سرّحهم، فالتقوا هم و أصحاب زيد، فحمل عليهم زيد في أصحابه فكشفهم و تبعهم حتّى أخرجهم إلى السّبخة، ثمّ حمل عليهم بالسبخة حتّى أخرجهم إلى بني سليم، و جعلت خيلهم لا تثبت لخيله، فبعث العبّاس إلى يوسف يعلمه ذلك و قال له: ابعث إليّ الناشبيّة، فبعثهم إليه، فجعلوا يرمون أصحاب زيد، فقاتل معاوية ابن إسحاق الأنصاريّ بين يدي زيد قتالا شديدا، فقتل و ثبت زيد ابن عليّ و من معه إلى اللّيل، فرمي زيد بسهم فأصاب جانب جبهته اليسرى فثبت في دماغه، و رجع أصحابه و لا يظن أهل الشام أنّهم رجعوا إلّا للمساء و الليل، و نزل زيد في دار من دور أرحب، و أحضر أصحابه طبيبا، فانتزع النصل، فضجّ زيد، فلمّا نزع النصل مات زيد، فقال أصحابه:
أين ندفنه؟ قال بعضهم: نطرحه في الماء. و قال بعضهم:بل نحتزّ رأسه و نلقيه في القتلى. فقال ابنه يحيى: و اللَّه لا تأكل لحم أبي الكلاب. و قال بعضهم :ندفنه في الحفرة التي يؤخذ منها الطين و نجعل عليه الماء، ففعلوا، فلمّا دفنوه أجروا عليه الماء، و قيل: دفن بنهر يعقوب، سكر أصحابه الماء و دفنوه و أجروا الماء، و كان معهم مولى لزيد سنديّ، و قيل رآهم فسار فدلّ عليه، و تفرّق الناس عنه، و سار ابنه يحيى نحو كربلاء فنزل بنينوى على سابق مولى بشر بن عبد الملك بن بشر.
ثمّ إنّ يوسف بن عمر تتبّع الجرحى في الدور، فدلّه السنديّ مولى زيد يوم الجمعة على زيد، فاستخرجه من قبره و قطع رأسه و سيّر إلى يوسف ابن عمر و هو بالحيرة، سيّره الحكم بن الصّلت، فأمر يوسف أن يصلب زيد بالكناسة هو و نصر بن خزيمة و معاوية بن إسحاق و زياد النّهديّ، و أمر بحراستهم، و بعث الرأس إلى هشام، فصلب على باب مدينة دمشق، ثمّ أرسل إلى المدينة و بقي البدن مصلوبا إلى أن مات هشام و ولي الوليد فأمر بإنزاله و إحراقه(١).
🔻٢ صفر عام ١۲۲ أو١٢١ للهجرة النبوية الشريفة ذكرى استشهاد عالم آل محمد الشهيد المظلوم ابو الحسین زيد بن علي بن الحسين عليهما السلام .
----- ١_الكامل في التاريخ، ج5، ص:245_ 246
#وقائع_الأیام
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🔴 سندی برای سابقۀ سدۀ هفتمی دو بیت الحاقی «ز شیر شتر خوردن و سوسمار ...»
از مشهورترین بیتهای افزودۀ شهرتیافته به نام فردوسی که هنوز هم بهنادرست برخی عربستیزان افراطی بدانها استناد میکنند، این دو بیت پرتکرار است که:
ز شیر شتر خوردن و سوسمار
عرب را به جایی رسیدهست کار
که ملک عجمشان کند آرزو
تفو باد بر چرخ گردان تفو
از نسخ قدیمی و معتبر شاهنامه این دو بیت فقط در سه دستنویس لنینگراد (۷۳۳ق)، انستیتوی خاورشناسی فرهنگستان علوم شوروی (۸۴۹ق) و کراچی (۷۵۲ق) آمده است و نسخههای بریتانیا/ لندن (۶۷۵ق) و سنژوزف (احتمالاً اواخر سدۀ هفتم و اوایل سدۀ هشتم) آنها را ندارند.
با این حال بهتازگی سندی معرّفی شده است که نشان میدهد این دو بیت ـ البتّه بدون تصریح به نام گوینده ـ در اواخر قرن هفتم و تقریباً همزمان با تاریخ کتابت نسخۀ لندن/ بریتانیا (۶۷۵ق) نیز در میان برخی کاتبان و اهل شعر شناختهشده و متداول بوده است. در نسخهای از دیوان کمالالدّین اصفهانی متعلّق به کتابخانۀ عزّت قویون ترکیّه که ظاهراً در یکی از سالهای ۶۸۲ یا ۶۸۸ق نوشته شده است کاتب در میان رباعیّات کمال این دو بیت را هم آورده و این، نکتۀ درخور توجّهی است که دو بیت از قالب مثنوی و در وزنی متفاوت با وزن رباعی در بین رباعیّات کمال اصفهانی گنجانده شده است. نیّت کاتب هرچه بوده باشد این دستنویس فعلاً قدیمیترین منبع ثبت دو بیت مشهورشده به نام فردوسی ـ تأکید میشود بیاشاره به نام فردوسی یا سرایندۀ دیگر و فقط در ضمن رباعیّات کمال اصفهانی ـ است و در ضبط آنها نیز اختلافی جزئی با سه نسخۀ شاهنامه هست. بدین صورت که در مصراع دوم بیت نخست به جای «به جایی»، «بدانجا» آمده است.
«از پارهها و پراکندههای فردوسیشناسی»، سجاد آیدنلو
[به یاد ایرج افشار (دفتر دوم)، به کوشش دکتر جواد بشری، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، ۱۴۰۳، ص ۳۲-۳۳]
بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار؛ تعمیم زبان فارسی، تحکیم وحدت ملّی و تمامیت ارضی
🔻منبع: کانال تلگرامی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار
@AfsharFoundation
يا محمد شعتبنك _ حسن الصالحي _ محرم الحرام 1445 هـ.mp3
14.58M
يا محمد شعتبنك
(عتاب السيدة زينب عليها السلام إلى محمد بن الحنفية رضي الله عنه )
🎤حسن الصالحي
#التراث_الاهوازي
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
✧❁﷽❁✧
✍️ آیة الله فاضل لنکرانی: اینکه بگوئیم اربعین از علائم ظهور است یک حرف بیدلیل و احساسی است،
«... اینکه بگوئیم اربعین از علائم ظهور است یک حرف بیدلیل و احساسی است، بشر به آخر الزمان نزدیک میشود ولی این آخر الزمان ممکن است هزار سال دیگر باشد یا یک سال دیگر، ولی ما وظیفه داریم به سمت آن برویم و مقدماتش را فراهم کنیم اما به جوان امروز نگوئیم که این از علائم ظهور است و ظهور تا پنج سال دیگر محقق میشود. این فکر غلط در اربعین تولید نشود. ولی متأسفانه میبینیم از تریبونها این فکر غلط را ترویج میکنند، این فکر اساس اربعین را مختل میکند، شما که دنبال آسیبشناسی هستید بدانید از آسیبهای بزرگ اربعین داخل کردن احساسات ذوقی شخصی در این حقیقت است. بله روحیه عزاداری، روحیهي گریه، اشک بر مظلوم به عنوان یک امر فطری در همه انسانها باید باشد، اینها از جمله اموری است که مبانی دینی ما دلالت برآن دارد. برای نزدیک شدن به زمان ظهور و اینکه ما زمینه را برای ظهور آماده کنیم روشن است که اربعین یک فرصت بسیار مهمی است، اما از علائم ظهور نیست.
این را کاملاً شفاف به مردم و جوانها بگوئیم، نگوئیم اگر امسال اربعین آمدی سال بعد امام زمان ظهور میکند و شما در رکاب حضرت خواهی بود. همانطور که ما انقلاب را هم از علائم ظهور نمیدانیم با آنکه بهترین زمینه برای معرفی امامت به دنیا شده است، وقتی امام زمان میخواهد ظهور کند مردم باید با اصل امامت آشنا باشند، مرحوم والد ما رضواناللهعلیه میفرمود مهمترین دستاورد انقلاب این است که شیعه را به دنیا معرفی کرده، این حرف خیلی منطقی و صحیحی است»
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#اربعین
#امام_حسین
#امام_زمان
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
May 11
أمشي_وراك_الملا_علي_بوحمد_S8FBIC4qriM_140.mp3
19.68M
أمشي وراك
🎤 الملا علي بوحمد
#زيارة_الأربعين
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
بعد_يا_شام_اطبله_علي_سلمان_الخيكاني_موكب_سيوف_المهدي_20_g8A_tSR0Hqo.mp3
16.25M
بعد يا شام اطبله
🎤علي سلمان الخيكاني
موكب سيوف المهدي 2024 . 1445
#مصائب_أم_المصائب ع
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
هدایت شده از مهدی دهبان
رَبّ خواندن اهل بیت علیهم السلام، باعث بیزاری اهل بیت علیهم السلام
☀️امام رضا علیه السلام فرمود:
«اللَّهُمَّ مَنْ زَعَمَ أَنَّنَا أَرْبَابٌ فَنَحْنُ إِلَيْكَ مِنْهُ بِرَاءٌ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ إِلَيْنَا الْخَلْقَ وَ عَلَيْنَا الرِّزْقَ فَنَحْنُ إِلَيْكَ مِنْهُ بِرَاءٌ كَبَرَاءَةِ عِيسَى- عَلَيْهِ السَّلَامُ- مِنَ النَّصَارَى.»
خداوندا هر کس مدّعی شود که ما «ربّ» هستیم؛ از او به سوی تو برائت می جوییم و هر که مدّعی شود که «خلق» به ما سپرده شده و «رزق» بر عهده ما است؛ ما از او به سوی تو بیزاری می جوییم چنان که عیسی علیه السلام از نصاری بیزاری جست.
📚اعتقادات الامامیة، شیخ صدوق، چاپ کنگره شیخ مفید، ص 100
@dehban_ir
اجمل مشاي - #المشاية _ الملا علي الساعدي - #محرم_الحرام 1446هـ.mp3
25.02M
أجمل مشاي
خطاب الى الامام الحجة عجل الله فرجه الشریف )
🎤ملا علي الساعدي
#زيارة_الأربعين #المشاية
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
VID_20220216_161049_308.mp3
12.23M
كلها راحت كربله بس انا مارحت
🎤محمد فريدون
#جاماندگان_از_اربعین
#زيارة_الأربعين
#المشاية
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🔸️قال أبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِذَا زُرْتَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَزُرْهُ وَ أَنْتَ حَزِينٌ مَكْرُوبٌ شَعِثٌ مُغْبَرٌّ جَائِعٌ عَطْشَانُ فَإِنَّ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قُتِلَ حَزِيناً مَكْرُوباً شَعِثاً مُغْبَرّاً جَائِعاً عَطْشَاناً.
🔰حضرت صادق عليه السّلام فرمود چون خواهى قبر حسين عليه السّلام را زيارت كنى زيارت كن در حالى كه غمگين و ناراحت و آشفته موى و گرد آلود و گرسنه و تشنه باشى،زيرا حسين عليه السّلام خود غمگين و اندوهگين و ژوليده و خاك آلود و گرسنه و تشنه كشته شد.
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص ۸۸_٨٩.
#أدب_الزائر
#زيارة_الأربعين
#المشاية
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
ریشه اصطلاح لوطی و مشتی 📕سرچشمه تصوف در ایران، سعید نفیسی،ص۱۳۲_۱۳۳. ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🛑مقتل محمد بن ابی بکر (رضوان الله علیه) 🔸️و بلغ قتله[كنانة قائد مقدمة جيش محمد بن ابي بكر] محمد بن أبي بكر فتفرّق عنه أصحابه، و أقبل نحوه عمرو، و ما بقي معه أحد، فخرج محمد يمشي في الطريق، فانتهى إلى خربة في ناحية الطريق فأوى إليها، و سار عمرو بن العاص حتى دخل الفسطاط، و خرج معاوية بن حديج في طلب محمد بن أبي بكر فانتهى إلى جماعة على قارعة الطريق فسألهم عنه، فقال أحدهم: دخلت تلك الخربة فرأيت فيها رجلا جالسا. فقال ابن حديج: هو هو. فدخلوا عليه فاستخرجوه و قد كاد يموت عطشا، و أقبلوا به نحو الفسطاط، فوثب أخوه عبد الرحمن بن أبي بكر إلى عمرو بن العاص، و كان في جنده، و قال: أ تقتل أخي صبرا؟ ابعث إلى ابن حديج فانهه عنه،فبعث إليه يأمره أن يأتيه بمحمّد، فقال: قتلتم كنانة بن بشر و أخلّي أنا محمدا؟
أَ كُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِنْ أُولئِكُمْ أَمْ لَكُمْ بَراءَةٌ فِي الزُّبُرِ؟ [سورة القمر 54، الآية 43] هيهات هيهات! فقال لهم محمّد بن أبي بكر: اسقوني ماء. فقال له معاوية بن حديج: لا سقاني اللَّه إن سقيتك قطرة أبدا، إنّكم منعتم عثمان شرب الماء، و اللَّه لأقتلنّك حتى يسقيك اللَّه من الحميم و الغسّاق! فقال له محمد: يا ابن اليهوديّة النسّاجة ليس ذلك إليك إنّما ذلك إلى اللَّه، يسقي أولياءه و يظمئ أعداءه أنت و أمثالك، أما و اللَّه لو كان سيفي بيدي ما بلغتم مني هذا. ثمّ قال له:أ تدري ما أصنع بك؟ أدخلك جوف حمار ثمّ أحرقه عليك بالنار. فقال محمد:إن فعلت بي ذلك فلطالما فعلتم ذلك بأولياء اللَّه، و إنّي لأرجو أن يجعلها عليك و على أوليائك و معاوية و عمرو نارا تلظّى كلّما خبت زادها اللَّه سعيرا،فغضب منه و قتله ثمّ ألقاه في جيفة حمار ثمّ أحرقه بالنار. 🔰 چون خبر قتل او[كنانه فرمانده مقدمه لشكر محمد بن ابی بکر] بمحمد بن ابى بكر رسيد اتباع او پراكنده شدند عمرو هم سوى او راند و هيچ كس با او نماند. محمد پياده رفت تا بيك خرابه در عرض راه رسيد در آن پناه برد و پنهان شد.
عمرو بن عاص رفت تا بشهر فسطاط رسيد. معاوية بن حديج هم بتعقيب محمد بن ابى بكر كوشيد تا بجماعتى رسيد كه در كنار راه نشسته بودند. او از آنها پرسيد كه چنين كسى را ديدهايد يكى گفت. من بفلان خرابه داخل شدم مردى نشسته در آن ديدم. ابن حديج گفت. اوست اوست. داخل خرابه شدند و او را بيرون كشيدند.
او از شدت تشنگى نزديك بهلاك رسيده بود او را بفسطاط بردند. برادر او عبد الرحمن بن ابى بكر كه در لشكر عمرو بن عاص بود برخاست و گفت. تو برادر مرا با تسليم مىكشى؟ نزد ابن حديج بفرست و او را از قتل او منع و نهى كن. او هم نزد ابن حديج فرستاد كه محمد را پيش خود روانه كند. او گفت. شما كنانة بن بشر را كشتيد و ميخواهيد من از محمد عفو و آزادش كنم؟ آيا كفار شما بهتر از آنها هستند آيا شما در كتاب بهانه و حجت داريد؟ (براءة فى الزبر). دور باد دور باد. (دستور و فرمان شما) محمد بانها گفت. آبم دهيد. معاوية بن حديج گفت. خداوند مرا سيراب نكند اگر بتو يك قطره آب بدهم تا ابد آب نخواهم داد شما آب را بروى عثمان بستيد و يك جرعه باو نداديد من ترا مىكشم تا خداوند در جهنم بتو سرب گداخته عوض آب بدهد. محمد باو گفت: اى يهودى مادر. اى زاده زن يهودى جولاهه (نساج). اين كار بتو نيامده و تو حق چنين سخن و داورى ندارى اين حق خداوند است كه بندگان و پرستندگان خود را سيراب و دشمنان را تشنه مىدارد كه تو و مانند تو از همان دشمنان هستيد. بخدا سوگند اگر شمشيرم بدستم بود هرگز نمىتوانستيد بمن برسيد و كار شما باينجا نمىكشيد بعد از آن باو گفت (معاويه) آيا مىدانى درباره تو چه خواهم كرد؟ ترا در مردار خرمى گذارم و با آتش مىسوزانم. محمد گفت: اگر نسبت بمن چنين كنى كه اين كار را نسبت باولياء خدا كرده و بسى خواهيد كرد. من اميدوارم كه اين آتش بر تو و ياران تو و معاويه و عمرو نازل شود و همه شما باتش سوزان دچار شويد كه هر گاه فرونشيند باز خداوند آنرا بر شما افروخته تندتر و بدتر و سوزانتر خواهد كرد. معاويه از گفته او خشمناك شد و او را كشت و بعد در مردار خر فرو برد و در آتش افكند(۱).
🔻وكانت شهادته رضي الله عنه في صفر سنة ٣٨للهجرة النبويه.
🔰و شهادت ایشان (رضي الله عنه)در ماه صفر سال ۳۸ هجری بود(۲).
_ ۱_الكامل في التاريخ، ج3، ص: 357.
۲_تاریخ الطبری،ج۴ص۸۰.
#وقائع_الأیام
♻️کانال الکشکول
@kashkolka