eitaa logo
کشکول عرفان،اخلاق،تاریخ،کتابشناسی و غیره
246 دنبال‌کننده
24 عکس
57 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ علیهِ وَآلِه: مَنْ صَلّی عَلَی فی كتابٍ، لَمْ تَزَل الملائِكَةُ تَستَغفِرُ لَه مادامَ اسمِی فی ذلكَ الكتابِِ. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: كسی كه در نوشتهای صلوات بر من را بنویسد، تا زمانی كه نام من در آن نوشته باشد فرشتگان برای او استغفار میكنند @kashkool27
به قدرت رساندن بنی امیه در میان سیاست‌های عمر بسیار برجسته بود؛ تا جایی که وی از کسانی که نزد او به ملامت معاویه می‌پرداختند، ملول می‌شد. روی کار آوردن عثمان نیز مؤید این سیاست است. می‌گویند عمر به سعید بن عاص اموی گفت: «زمینی که به تو بخشیدم، برایت بس است، به زودی پس از من کسی به خلافت می‌رسد که با تو خویشاوندی دارد و به تو نیکی خواهد کرد». مقصود وی عثمان بود. هرچند عمر در آستانه وفاتش خطر معاویه را به اعضای شورای شش نفری برای انتخاب خلیفه، گوشزد کرد و گفت: «اگر به یکدیگر حسودی و بدخواهی و کینه ورزی کنید، معاویه همه را کنار زده، امور را قبضه میکند»، پرسش این است که چه کسی به معاویه آن همه قدرت بخشید که او از موضع یک استاندار، بتواند اصحاب بزرگ پیامبر را کنار بزند؟ آیا جز این بود که خلیفه دوم، او را سالها در حکمرانی شام باقی گذاشت، لقب کسرای عرب را به او داد،از اقدامات و قدرت گیری‌های او جلوگیری نکرد و در برابر انحراف‌های وی سکوت نمود؟ درباره انگیزه خلیفه در میدان دادن به بنی امیه، جای بحث بسیار است. گاهی به نظر میرسد که این امر نوعی باج دهی و دادن حق السکوت به امویان بود تا از کارشکنی‌های آنان آسوده خاطر شود؛ اما انگیزه هرچه بود، یک نتیجه بیش نداشت: سلطهٔ دشمنان دیروز اسلام بر مسلمانان. ادامه دارد.... 5 @kashkool27
مِکیال المَکارِم فی فَوائد الدُّعاء لِلقائِم(ع) معروف به مکیال المکارم، نوشتۀ سید محمدتقی موسوی اصفهانی (متوفای ۱۳۴۸ق) درباره امام زمان(عج). با اینکه نام کتاب درباره فوائد دعا برای امام زمان(عج) است؛ اما نویسنده به بحث‌های دیگری درباره حضرت مهدی(عج) نیز پرداخته است. این کتاب به زبان عربی نوشته شده و سید مهدی حائری قزوینی آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است. ترجمه این کتاب اثر برگزیده اولین دوره کتاب سال ولایت در سال ۱۳۷۸ش شد. مؤلف این کتاب را با هدف شکر نعمت وجود حضرت مهدی(عج) نوشته است.[ او در مقدمه کتاب، انگیزه خود را از تألیف آن دستور امام زمان(عج) برای نگارش آن بیان می‌کند. وی همچنین در مقدمه از دیدار خود با امام زمان(عج) در عالم رؤیا و دستور آن حضرت برای نوشتن کتاب سخن گفته است. نویسنده مدعی است حتی نام کتاب را آن حضرت انتخاب نموده است. او می‌گوید: «او را در خواب دیدم که با بیانی روح انگیز چنین فرمود: این کتاب را بنویس و عربی هم بنویس و نام آن را بگذار: مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم @kashkool27
امام صادق (علیه السلام) أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ اِبْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: كُنَّا عِنْدَهُ فَذَكَرْنَا رَجُلاً مِنْ أَصْحَابِنَا فَقُلْنَا فِيهِ حِدَّةٌ فَقَالَ مِنْ عَلاَمَةِ اَلْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ فِيهِ حِدَّةٌ قَالَ فَقُلْنَا لَهُ إِنَّ عَامَّةَ أَصْحَابِنَا فِيهِمْ حِدَّةٌ فَقَالَ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي وَقْتِ مَا ذَرَأَهُمْ أَمَرَ أَصْحَابَ اَلْيَمِينِ وَ أَنْتُمْ هُمْ أَنْ يَدْخُلُوا اَلنَّارَ فَدَخَلُوهَا فَأَصَابَهُمْ وَهَجٌ فَالْحِدَّةُ مِنْ ذَلِكَ اَلْوَهَجِ وَ أَمَرَ أَصْحَابَ اَلشِّمَالِ وَ هُمْ مُخَالِفُوهُمْ أَنْ يَدْخُلُوا اَلنَّارَ فَلَمْ يَفْعَلُوا فَمِنْ ثَمَّ لَهُمْ سَمْتٌ وَ لَهُمْ وَقَارٌ . پدرم رحمة اللّٰه عليه فرمود:سعد بن عبد اللّٰه،از يعقوب بن يزيد،از محمّد بن ابى عمير،از ابن اذينة نقل كرده كه گفت:محضر امام صادق عليه السّلام بوديم،نام يكى از اصحاب و ياران برده شد،گفتيم در وى تندى و تيزى است،امام عليه السّلام فرمودند:از علائم مؤمن اين كه در او تيزى و تندى است. عرضه داشتيم:در تمام اصحاب ما تندى و تيزى هست،سرّ آن چيست‌؟ حضرت فرمودند:خداوند تبارك و تعالى هنگامى كه انسان را مى‌آفريد به اصحاب يمين كه شما همان گروه مى‌باشيد فرمود:داخل آتش شويد،پس اصحاب يمين داخل آتش شده،سوزش آتش به ايشان رسيد،اين حدّت و تيزى از اصابت همان سوزش آتش مى‌باشد و از طرفى به اصحاب شمال كه مخالفين شما هستند امر شد كه آنها نيز به آتش وارد شوند ولى آنها وارد نشده قهرا سوزش آتش را لمس و حس نكردند لذا ايشان داراى وقار و سنگينى مى‌باشند. @kashkool27
مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ رِجَالࣱ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيۡهِۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحۡبَهُۥ وَمِنۡهُم مَّن يَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبدِيلا شهادت اسماعیل هنیه مجاهد نستوه محور مقاومت در تهران را تسلیت عرض نموده و توفیق انتقام همه خون‌های ریخته شده را از خداوند متعال خواستاریم. @kashkool27
☑ درد نیست وگرنه طبیب هست! حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره): 🔹ما ادعا داریم یك كسى را مى‌‌‌‌‌شناسیم كه داروی همه دردها را دارد؛ داروی همه دردها! داروی هر گرفتارى كوچك، بزرگ، قرض، درد، غم، غصه‌‌‌‌‌ و گرفتاری خانوادگی پهلوى اوست. چگونه مى‌‌‌‌‌شود با او ارتباط برقرار كرد؟! چند میلیارد دلار باید خرج كرد تا بتوان با او ارتباط برقرار كرد؟! چه سفر فضایی‌ای باید انجام داد تا بتوان با او ارتباط برقرار كرد؟! چقدر خرج دارد؟! هیچ؛ فقط همین‌که روز جمعه كه مى‌‌‌‌‌شود دعاى ندبه بخوانند. 🔸آیا ما وظیفه ارادتمندی‌مان را نسبت به امام زمان‌‌عجل‌‌الله‌‌فرجه‌‌الشریف انجام مى‌‌‌‌‌دهیم؟! حالا شكر این نعمت که هیچ؛ عقلمان را به كار بگیریم، وقتى یك چنین جایى وجود دارد، چنین كسى هست که چنین قدرتى دارد و مى‌‌‌‌‌شود از او استفاده كرد، حالا رابطه عاطفى هیچ، شكر این نعمت هیچ، براى اینكه استفاده كنیم و برویم داروی دردمان را بگیریم چقدر باید همت ما كوتاه باشد؟! چقدر باید ناسپاس باشیم؟! چقدر باید نادان باشیم؟! چقدر باید مبتلا به غفلت باشیم؟! 🔹 یك چنین قدرتى، یك چنین شخصیتى، یك چنین توانى هست و با این راحتى مى‌‌‌‌‌شود با او تماس گرفت، نه دربارى، نه كاخى، نه بساطى، هر جا که دلت بخواهد. آن وقت این‌قدر تنبلى و سستى كنیم! درِ هر خانه‌‌‌‌‌اى را بزنیم اما او را فراموش كنیم! مشكلى كه داریم از این در به آن در، از این واسطه به آن واسطه، این پارتى، آن پول، آن رشوه، حق را ناحق كن، دروغ بگو، غیبت بكن، تملق بگو، خودت را بشكن، خورد كن تا حاجتت برآورده بشود اما پیش كسى كه نه باید تملق بگویى، نه منت سرت مى‌‌‌‌‌گذارد، نه چیزى از تو مى‌‌‌‌‌خواهد، فقط کافی است او را بشناسی و در خانه‌‌‌‌‌اش بروی، اگر نرویم چقدر پست هستیم؟! چقدر بی‌همت هستیم؟! 🗓 1383-06-13 @kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیال نکن طرفدار علی(علیه السلام) هستی! 💠 «مسلمانان صدر اسلام که غدیر را فراموش کردند، در پایبندی به احکام اسلام، از من و تو محکم‌تر بودند...» 🔺عبرت از واقعه غدیر در بیانات آیت‌ الله مصباح یزدی (قدس سره) لینک متن کامل جلسه @kashkool27
علامه حسن‌زاده آملی در کتاب "لقاء‌ الله" چهارده توصیه به علاقه‌مندان سلوک توحیدی بیان می‌کند. ایشان این رساله را در سال 1389 هجری قمری نوشته‌اند. توصیه‌های انسان‌ساز و عبرت‌آموز آن استاد الهی ذوفنون را در زیر مرور می‌کنیم: 1.قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن: "هر اندازه که به قرآن نزدیک شوى، به انسان کامل نزدیک شده‌اى، به حظ و بهره‌ات از قرآن بنگر! حقایق آن، درجات ذات و مدارج عروجند" 2. دائم الوضو بودن: "اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد و این دستور عظیم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن". 3. قلت طعام: "اى دوست! طعام بسیار، قلب را می‌میراند و باعث طغیان و لجام گسیختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است". 4 قلت کلام: "رسول خدا (ص) فرمود: "جز به ذکر خدا، زیاده مگویید، چه سخن بسیار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد". 5 .محاسبه نفس: امام کاظم(ع): "کسى که هر روز به محاسبة نفس نمی‌پردازد، از ما نیست: اگر عمل نیکویى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زیادى‌اش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند". 6. مراقبه: "بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اینکه، بنده بداند خداوند بر او رقیب و به او نزدیک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می‌بیند و اقوالش را می‌شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمی‌تواند خود را از خدا پوشیده نگه دارد و از سلطة او خارج شود. 7. رعایت ادب در محضر خداوند: "امام جواد(ع) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: قرآن را همان گونه که نازل شده است قرائت کنید و سخن ما را همان طور که گفته‌ایم، روایت کنید و خداوند را به حالتى که محتاج و نیازمند اویید بخوانید". 8.عزلت: "معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلایى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنیا و شیطان هوا و هوس منقطع می‌گردد. 9. تهجد: دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است: وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، 79). و علت بهره‌مندی پارسایان از نعمت‌های اخروی را شب‌زنده‌داری آنان معرفی می‌کند(ذاریات، 15-19) 10. تفکر: الَّذینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، 191) 11. دائم الذکر بودن: هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی 12. ریاضت علمی و عملی: "ریاضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شریعت محمدى. از غیر این راه جز بعد و دورى حاصل ناید". 13. همت عالی: "همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی و الا هوای خود را عبادت کرده‌ای". 14. توبه از کارهای بد و خوب! "استادم آیت‌الله الهی طباطبائی فرمود: "توبة حقیقى آن است که از خیر و شرت انابه کنى". من اندکى اندیشیدم و سپس گفتم: اما توبه از شر، حاجتى به بیان ندارد، و لیکن توبه از خیر چیست؟. فرمود: آنچه که ما، آن را خیر می‌پنداریم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقیقات درسی‌مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهیم، در خواهیم یافت که همگى ناقص و غیر کاملند پس بر شخص بینا، واجب است که از این اعمال ناقص نیز توبه کند و قصد نماید که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد". @kashkool27
هدایت شده از  ريحانة الحسين
📌کمی تامل 🛑تا زمانی که امام زمان سلام الله علیه در زندان اعمال ما قرار دارد ظالمین ازاد هستند ،انتظار عدالت داریم لکن کسی که باید عدالت را برقرار کند را کنار زده ایم ودادمان بلند هست که چرا ظلم وجود دارد،ظلم وجود دارد چون عدالتگر در زندان است،تامل کنیم!!! 🛑جریان امامت وجریان سقیفه یک جریان مستمر هست که از اول خلقت در سرشت وطبیعت وطینت همه ما وجود دارد تازمانی که درک نکنیم که رابطه ما با سقیفه چیست وهمچنین رابطه ما با امامت چیست نمی توانیم قدمی برای ظهور برداریم. 🛑هیچ عمل شخصی وجود ندارد ،یعنی هیچ عملی نداریم که اثرش فقط برای خود فرد باشد بلکه هر عملی چه خوب وچه بد در عالم تاثیر دارد چرا که یا عمل ما خیر است که جریان حق را تقویت می کند ویا شر هست که جریان شر را تقویت می کند ما با اعمالمان یا جبهه امام را تقویت می کنیم یا جبهه مقابل امام. 🛑هر طاعتی از ما یک قدم ظهور را نزدیک وهر معصیتی یک قدم ظهور را به تاخیر می اندازد،،یک گناه، یک عالَم را از ظهور امام زمان یک لحظه هم که باشد به تاخیر می اندازد،اگر می خواهیم جزء کسانی نباشیم که امام علی را در کوفه تنها گذاشتند باید مسیر اطاعت الهی را طی کنیم تا امام زمانمان را تنها نگذاریم. 💠 هیئت ریحانة الحسین (ع) لینک کانال: https://eitaa.com/reihanatolhosein_qom
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ أَشَدَّ اَلنَّاسِ بَلاَءً اَلْأَنْبِيَاءُ ثُمَّ اَلَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ اَلْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ امام صادق عليه السّلام فرمود: سخت ترين مردم از لحاظ‍‌ بلا و گرفتارى پيغمبرانند، سپس كسانى كه در پى آنانند، سپس كسى كه از ديگران بهتر است بترتيب. @kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تشرف آیت الله حق‌شناس محضر امام رضا(علیه السلام) رو آر سوی ما که به سوی تو رو کنیم!! وز غیر ما به سوی تو روی آورد بلا!! @kashkool27