eitaa logo
کشکول علمی
977 دنبال‌کننده
525 عکس
303 ویدیو
110 فایل
🔴 ادمین کانال: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️زندگی شیخ 🔸زندگی شیخ بسیار ساده و با قناعت بوده است و سه زن داشت و از هر کدام یک دختر 🔸۱۷ درهم بعد از فوت داشته است که به بدهکار ها که ۱۷ درهم میخواستن میدهند ❇️استاد و شاگرد 🔸مهمترین استاد(در سیروسلوک) و شاگردش سید علی شوشتری(در فقه و اصول) ❇️شاگردان 🔸۵۰۰ مجتهد در درسش تربیت کرد ❇️برای شناخت شیخ: 🔸۱۳۷۳ کنگره جهانی آیت الله مکارم و آیت الله سبحانی و ... سخنرانی کردند و چاپ شده است. 🔸۱۳۹۱‌مدرسه خاتم الاوصیا کنگره گرفتند 🔸کتاب نخل و نارنج @kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍عنایت ویژه آیت الله بروجردی رضوان الله علیه به آیت الله علوی گرگانی رحمةالله علیه @kashkoolfn
🔺مذاق شریعت🔺 🔸 مذاق شریعت، راهی است که بعضی فقهای شیعه با اینکه دلیل خاص و عموم اجتهادی نداشتند، از آن استفاده می‌کردند و کسی که این طريق را قبول نداشت به سمت اصول عملیه می‌رفت. 🔸مذاق شریعت بیشتر در جواهر الکلام مشهود است. 🔹مثال۱: در مورد امین می‌گوئیم اگر تعدی و تفریط نکند ضامن نیست. ❓سوال: اگر کسی نسبت به امین شرط کند که اگر مال خسارت خورد ضامن باید بشود و کاری به تعدی و تفریط ندارم حکمش چیست؟ آیا با شرط، ضمان ثابت می‌شود یا خیر؟ ✅جواب صاحب جواهر: دلیل خاص و عام بر ابطالش نداریم ولی باطل است، زیرا روایات امین را بررسی می‌کنیم شارع میخواهد به کسی که لطف می‌کند و امانت را می‌پذیرد، آسانی قرار دهد و نمی‌خواهد برای امین سختی پیش بیاید(کشف مذاق شریعت) 💠صاحب جواهر می‌فرماید ارتکاز از مجموع ادله این است و استناد به مذاق شریعت می‌کند البته با استحسان فرق می‌کند. 🔹مثال۲: افطار با حلال، بین ۳ تا کفاره مخیر است و درافطار با حرام، کفاره جمع هست. ❓سوال: در افطار با حرام که وجوب کفاره جمع هست، وجوب روی سه تا می‌رود ولی در در زمان ما عتق نیست و هر سه امکان ندارد جمع شوند حال دو صورت دارد: 🔅۱. بعضی: ۲ تا و ما لایدرک را قبول داشت می‌گوید ۲ تا انجام بدهد 🔅۲. بعضی: قبول نداشت باید برائت اجرا کند‌ یا ۲ تا واجب است ؟ ✅جواب: اگر اصل برائت باشد، نتیجه می‌شود که آنی که به حرام افطار کرده الان که رقبه ممکن نیست هیچ کار نمی‌خواهد انجام دهد و کفاره واجب نیست و آن که با حلال افطار کرده، در ۳ تا کفاره مخیر می‌شود و یکی حداقل واجب است انجام شود و این حکم با مذاق شریعت مخالف است زیرا روایات کفاره بررسی می‌شود عرفا برداشت می‌شود که شارع می‌خواهد آنکه خلاف انجام میدهد تنبیه شود پس باید دو کفاره را انجام بدهد. ❗️دقت کنید اینها فهم عرفی از مجموعه ادله هست. 🔹مثال۳ : امام خمینی 💠مکاسب محرمه: اگر کسی گفت مجسمه نمیسازم بلکه بتی را نقاشی میکنم و احتمال بدیم باز پرستش بشه چه حکمی دارد؟ ✅جواب: ادله حرمت آنرا نمی‌گیرد چون ادله روی جسم رفته(نه تصویر) ولی مذاق شارع این است که هر چه موجب گسترش شرک و بقای کفر و ... بشود حرام است. @kashkoolfn
🔸سوال: چه طور به مذاق شارع دست پیدا کنیم؟ ❇️صاحب جواهر ج۳۰: مذاق شریعت معرفت خدایی است. 📍البته علاوه بر عنایت می‌شود گفت: مجموعه ادله بررسی می‌شود و با ارتکاز عرفی‌ سنجش می‌شود و بعد حجت برای خودش بداند. 🔸با دو راه میشود مذاق شریعت را کسب کرد که حجت هم بشود: ✅۱. مجموعه احکام فقهی یعنی مجموعه احکام در موضوع را در نظر بگیریم و بعدش نگاه کنیم این احکام ملازمه عرفیه با چه خصوصیتی دارد و خصوصیتی که با مجموعه تناسب نداشته باشد، می‌شود با مذاق شارع نفیش کرد. 🔹مثال: روایت در مورد خانواده 📍شارع مهمترین چیز در قضیه خانواده را، نقش مادری می‌داند که با مجموعه ادله و ارتکاز عرفی هم سازگاری دارد و اگر نقش جدید که عهده دار ميشود و نمی‌تواند جایگاه مادری را ایفا کند را پیدا کرد، با مذاق شریعت آنرا رد میکنیم. ✅۲. آثار یعنی نتایج و توابع>>> حکم چه نتایجی دارد؟ با ارتکازات عرفی و مجموع ادله جور در نیامد با مذاق شریعت رد می‌شود. 🔹مثال۱: امام در بحث خیارات ❓غبن چه قدر است؟ از کجا شروع میشود؟ ✅دو قول: قیمت از متعارف بازار بالاتر است 💠۱. خیار غبن جایی است که از اختلاف بازار بیشتر است و مقدار کف بازار غبن نیست. 🔅دلیل: اگر معنای لغوی غبن در نظر بگیریم نتیجه می‌شود که اکثر معاملات غبنی می‌شود و اثر عمومیت غبن، ابطال اکثر معاملات است در حالیکه ارتکاز عرفی از روایات این نیست. ♦️کاربرد: اجتماع امر و نهی و تزاحم از مذاق شارع استفاده می‌شود ( آقا ضیاء ) 🔹مثال۲: صلات در دار مغصوبه 📍روایات غصب، آثار را در نظر بگیر و روایات نماز هم بخوان 💠مجموع روایات، در مذاق شارع غصب اهم از صلات و در مقام تزاحم غصب مقدم است. 🔸هر چه فقه قوی تر شود اصول نیز قوی تر می‌شود لذا مذاق شارع، عرف، اطمینان، سیره و ... که در فقه هست و هنوز در اصول مطرح نشده است باید برود داخل اصول ضابطه مند شود( پویای اصول به پویایی فقه هست ) چون اصول ناظر به فقه است. 🔹مثال۳: امام ❓مسح مصحف توسط کافر اشکال دارد و برای تبلیغ اسلام باید کتاب را ببیند لذا چه کنیم؟ ✅روایات هردو را ببینید و آثار نگاه کنید و مقایسه کنید، در ارتکاز عرفی باید تبلیغ مقدم شود. @kashkoolfn
🔸اینها باید وارد اصول بشوند و ضابطه مند شوند و تحول ایجاد شود و نکات فقهی را دقیق بررسی کرد و نکات اصولی را بیرون کشید. 🔸نامهای دیگر مذاق: 📍۱. مذاق شریعت 📍۲. مذاق شارع 📍۳. مذاق فقه 📍۴. مذاق الحکیم ✅همه تعبیرها یک مضمون دارند 🔸مذاق شرعی را با فهم عرفی از ادله می‌فهمیم ولو مفاد هیچکدام از ادله به طور خاص نیست. 🔸حجیت مذاق شارع را از کجا به دست بیاوریم؟( نحوه رسیدن به اراده تشریعی خداوند است در حجت ) ✅۱. اگر به این برسیم که فهم و ارتکاز عرفی از بیانات شارع، مورد تایید شارع است و اگر قبول نداشت باید تخطئه کند، حجت میشود‌. ✅۲. بررسی مذاق و مقاصد شریعت در نزد عامه 📍عامه مقاصد شریعت به کار میبرد، در جایی که دلیل خاص ندارن، غایاتی را حدس می‌زنند و طبق آن غایات یا مصالح که در نظر گرفتند، حکم می‌کنند که میشود استحسان. 💠ما در مذاق شارع، در مناطات ورود نمی‌کنیم بر خلاف عامه، اصطیاد از متن هم نیست و حدسی هم نیست ولی اینجا اصطیاد از مجموع بیانات شارع هست و عرف آنرا می‌فهمد و وقتی خواستِ شارع باشد میشود ادله اجتهادی نه اصول عملیه ♦️مذاق شریعت چون ملازمه با عرف دارد در ادله اجتهادی داخل میشود ❇️اصطیاد عرفی( با معنای دقیقی که بیان شد ) از مجموع روایات، مذاق شریعت است. ✍تقریر بیانات استاد حسینی نسب @kashkoolfn
🔺معرفی کتاب رسائل و حواشی و شروح آن🔺 ✅معرفی کتاب رسائل 🔸رسائل چند رساله بوده است نه یک کتاب و این رسائل بعدا تبدیل به یک کتاب به نام‌ فرائد و رسائل شد در سال ۱۲۸۶ 🔸۱۲۶۷ رساله برائت و اشتغال که ج۲ هست، تمام شد. 🔸۱۲۶۹ رساله استصحاب تمام شد و بعدش تعادل و ترجیح تمام شد. 🔸جلد۱ تا خبر واحد در دوره سومِ تدریس، اصلاح می‌شود لذا حرف های آخر شیخ در ج۱ هست پس جلداول حجت هست. 🔸رسائل یک دوره علم اصول نیست وشیخ معتقد بوده است در مباحث الفاظ هدایه المسترشدین مکفی است و نیاز نبوده است بنویسد ولی قطع به بعد حرف جدید دارد، البته در مطارح الانظار حرف جدید دارد ولی نه به اندازه قطع به بعد. 🔸تقسیم تمهیدی ارائه داده است که ۵ رساله را در سه مقصد آورده است(قطع، ظن، شک) 🔸در فقه تجری بحث می‌شده است ولی در اصول نبوده است لذا شیخ قسمتی را تجری قرار داد 📍نتیجه: نکات جدید فقهی که در اصول منقح نشده است، باید در اصول مطرح شود. 🔸جامعیت کتاب: وقتی درس میگیرید همه قبلی ها باشد+ اضافات بر قبلی ها 🔸میراث سلف در دستت باشد + اضافه مطالب خودت( با نگاه جامع بحث میکند ) 🔸در کتاب پاسخ تمام شبهات اخباریها داده می‌شود. 🔸ضعف: 🔹۱. گهگاهی عبارات مبهم و اجمال مخلّ دارد لذا برای رفع ابهام، نقل شاگردان بسیار اهمیت دارد و از طرفی اطناب هم داشته است. 🔹۲. نبود مسائل جدید اصول مثلا جایگاه عرف، عقلا، اطمینان و ... در اصول شیخ نیست 💠پیشنهاد رفع ضعف اول : مراجعه به حواشی 💠پیشنهاد رفع ضعف دوم : به روز کردن موضوعات مثل حرف امام، آیت الله خویی، شیخ جواد و ... به صورت مقاله و آدرس و ... @kashkoolfn
✅معرفی حواشی رسائل( دسته اول ) 📙۱. برجسته ترین و اولین حاشیه رسائل: اوثق الوسائل که در سال ۱۲۹۵ چاپ شد. 🔸نویسنده 🔹 موسی تبریزی که در اصل شاگرد آیت الله کوه کمره ای هست و آیت الله کوه کمره ای هم شاگرد برجسته صاحب فصول بوده است. 🔸ویژگی های کتاب 🔹۱. اولین کسی که رسائل را تدریس کرده است. 🔹۲. اوثق بهترین شرح است در جایی که شیخ به صاحب فصول اشکال می‌گیرد چون مطالب بهترین شاگرد صاحب فصول( آیت الله کوه کمره ای ) را نیز بیان میکند و تسلط به نظرات صاحب فصول دارند. 🔹۳. توضیحی و انتقادی هست. 🔹۴. منابع سخنان شیخ را بیان می‌کنند و سیر تاریخی را میتونیم به دست بیاوریم. 🔹۵. مقایسه آرای شیخ در دوره های مختلف( در اجرای قواعد اصولی در مکاسب راه گشا هست). 🔹۶. بحث های شیخ را جمع بندی میکند‌. 📘۲. بحرالفوائد( بعد از اوثق ) در سال ۱۳۰۰ به بعد چاپ شد. 🔸نویسنده: 🔹آقای آشتیانی که در ادبیات عرب بسیار قوی بوده است و در ۱۸ سالگی به درس شیخ می‌رود و از شاگردان برجسته شیخ می شود (حدود ۱۵ سال) و بعد بر میگردد تهران و تدریس را شروع میکند. 🔸ویژگی های کتاب: 🔹۱. توضیحی و انتقادی است. 🔹۲. مهمترین امتیاز این شرح این است که، نقل قول‌های فراوان از شیخ را بیان میکند لذا از همه شروح و حواشی بهتر هست(فقط طولانی هست و صبر می‌خواهد). 📗۳. قلائد الفرائد شیخ غلامرضا قمی: بعد از بحر الفوائد چاپ میشود لذا به مطالب آنها نظر داشته است. 🔸ویژگی های کتاب 🔹۱. توضیحی و ساده و کوتاه است‌. 🔹۲. برای مبتدی خیلی عالی و سهل التناول است‌. 🔹۳. جمع بندی نهایی دارد و بهتر از اوثق است حتی روان تر است. 📕۴. حاشیه سید یزدی(صاحب عروه) بر رسائل( در درس شیخ نبوده است ). 🔸ویژگی های کتاب 🔹۱. کتاب به قلم شاگردش است. 🔹۲. درس خارجش هم طبق رسائل بوده است و مطالب را که ناظر به رسائل بوده است شاگردانش جدا کرده اند‌‌( اصولی فقیهی و فقیهی اصولی داریم ولی دومی اصولش بهتر است: مثل صاحب عروه و آقاضیاء ) 🔹۳. جامعیت و احاطه به مطالب داشته است. 🔹۴. قدرت نقض داشته است. 💠نکته: همه حواشی نمی‌توانید بخوانید و همه جا هم مطلب ندارند>>> لذا مختار حواشی را نوشتیم( استاد حسینی نسب ) و گلوگاه های بحث را بحث کردیم‌‌ لذا برای شروع به مجموعه حواشی مراجعه کنید. @kashkoolfn
📍المختار من حواشی الفرائد نوشته استاد حسینی نسب @kashkoolfn
1- جزوه نهایی حاشیه رسائل قطع و ظن-پایه هفت.pdf
1.48M
🔺جزوه نهایی حاشیه قطع و ظن (رسائل شیخ انصاری) 🔹از ابتدا تا دلیل انسداد 💠تالیف استاد سید مصطفی حسینی نسب @kashkoolfn
کشکول علمی
📍المختار من حواشی الفرائد نوشته استاد حسینی نسب @kashkoolfn
📍المختار من حواشی الفرائد نوشته استاد حسینی نسب ❇️ویژگی های اثر: 📍۱. درصدد جبران دو ضعفی که بیان شد می‌باشد یعنی هم گلوگاه های بحث شناسایی شده است(۸۵ درصد) و هم مسائل جدید از کتب جدید(۱۵درصد) اصولی مطرح شده است. 📍۲. دویست و چهارده عبارت از جلد اول رسائل شیخ انصاری انتخاب‌شده و ۲۷۱ پرسش درباره آن‌ها مطرح گردیده‌است که پاسخ این پرسش‌ها از ۱۴ منبع جمع‌آوری شده‌است: 🔹۱. اوثق الوسائل مرحوم محقق تبریزی 🔹۲. بحرالفوائد محقق آشتیانی 🔹۳. حاشیه سید یزدی 🔹۴. آثار امام‌خمینی که متعرض مطالب شیخ انصاری شده‌اند 🔹۵. قلائدالفرائد مرحوم قمی 🔹۶. فوائدالرضویه آقا رضا همدانی 🔹۷. حاشیه آخوند (قدیم و جدید) 🔹۸. تقریرات مرحوم نائینی که متعرض مطالب شیخ انصاری شده اند 🔹۹. تعلیقات میرزا محمد حسن شیرازی 🔹۱۰. حاشیه سید عبد الحسین لاری 🔹۱۱. حاشیه تسدید القواعد مرحوم امامی نجفی 🔹۱۲. آثار مرحوم خویی که متعرض مطالب شیخ انصاری شده‌اند 🔹۱۳. تعلیقه‌ی مرحوم تنکابنی بر رسائل ایضاح الفرائد 🔹۱۴. تعلیقه‌ی شیخ هادی تهرانی بر رسائل(محجة العلما) 📍۳. همچنین در آخر هر بخش قسمتی به نام تحقیق و تامل وجود دارد که بخش قابل توجه از ۱۴ منبع که بسیار ارزشمند است در آنجا آمده است که حدود ۲۲۳ مطلب می‌باشد. 📍۴. حاشیه های انتقادی(۲۰ درصد که بیشتر در تحقیق و تامل وجود دارد) نسبت به حاشیه های توضیحی و تکمیلی(۸۰درصد) کمتر است چون مخاطب این کتاب طلاب پایه ۷ می‌باشند. 📍۵. این کتاب توسط صاحب اثر، استاد حسینی نسب در ۲۴ جلسه ۱:۳۰ ساعته تدریس شده است👇👇👇 🔹(حاشیه قطع و ظن) ۲۴ جلسه حجم: ۳۷۵ مگابایت https://drive.google.com/file/d/12KelQ-O0NvshVlgYEdS37MrGSI38kwdl/view?usp=sharing
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍نامه امام زمان (عجّل الله تعالی فرجَه الشریف) که همیشه باید خوانده بشود. @kashkoolfn
کشکول علمی
📍نامه امام زمان (عجّل الله تعالی فرجَه الشریف) که همیشه باید خوانده بشود. @kashkoolfn
🔺وظیفه شیعه در قبال ظهور🔺 🔸 آنچه در ظهور حضرت مهم است این است که در جهان کسی حاضر نیست کاری کند تا حضرت بیاید چون اصلا اطلاعی ندارند یا اعتقادی ندارند یا اطلاع دارند و عناد می‌کنند مثل یهود و یا ایستاده اند کسی آنها را از دست ظالم نجات دهد و به ظالم میدان داده اند و سلطه آنها را قبول کرده اند ولی در این بین تنها افرادی که می‌توانند نقش مهمی در تعجیل ظهور حضرت ایفا کنند شیعیان هستند آن هم شیعیانی که عالم و عاملند. 🔸شیعیانی که در مقابل ظلم و جور و ستم ایستادگی می‌کنند و دربرابر دفاع از دین، خود را به حضرت اثبات می‌کنند و امنیت حضرت را فراهم می‌کنند و زیر بار سلطه نمی‌روند و در قبال دشمن روز به روز قدرتشان بیشتر می‌شود به طوری که لاتحرکهم العواصف 🔸 پس نباید مثل دیگران منتظر باشیم حضرت خودش بیاید و ظالم را کنار بزند بلکه باید ما تشنه مبارزه باظلم باشیم و اقدام کنیم تا تأییدات الهی شامل حال ما شود و خداوند صداقت را در بین شیعیان حس کند که اگر شیعیان محکم باشند و حضرت را یاری کنند بلا شک خداوند متعال بر ما منت گذاشته و از وجود ذی نفع بقیة الله مستقیما بهره خواهیم برد و جهان پر از عدالت و جور خواهد شد و ظلم از بین خواهد رفت( جاء الحق و زهق الباطل، ان الباطل کان زهوقا ) 🔸لذا نوع عمل شیعیان، بسیار بسیار در روند ظهور حضرت تاثیر گذار است پس شیعه باید به سلاح علم و معرفت مسلح شود و عمل مخلصانه و ایستادگی در برابر ظالم اعم از ظالم درونی و برونی مثل آمریکا، اسرائیل و ... داشته باشد تا ظهور حضرت سریع رقم بخورد البته دعا بسیار تاثیر دارد ولی نباید به صرف دعا اکتفا کنیم بلکه هر شیعه باید روی حضرت غیرت و عرق خاصی پیدا کند چرا که پدر معنوی شیعیان، قطب عالم امکان است. 🔸 هر چه برای حضرت می‌توانیم باید انجام دهیم یعنی هر شیعه باید وظیفه خود بداند و به این برسد که باید هر روز با حضرت تجدید پیمان کند و به پیمان با او پایبند باشد و به دنبال فرامین و دستورات و خواسته های حضرت باشد و دین خود را بشناسد و عمل کند و مدام با حضرت ارتباط بگیرد تا غفلت که بدترین چیزی است که جهان بلکه متاسفانه ما که ادعای محبت امام زمان داریم را گرفته است، از بین برود. 🔸 باید از غفلت، مدام فرار کرد با ذکر و یاد روزانه حضرت و اگر این مهم توسط هر پیر و جوانی رقم بخورد به جرات می‌توان گفت ظهور حضرت بسیار بسیار جلو خواهد افتاد، باید صداقت در دعا و عمل داشت تا حضرت ظهور کند. @kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍توصیه های آیت الله سبحانی به طلاب در آخرین جلسه سال۱۴۰۰ و به مناسبت ارتحال آیت الله علوی گرگانی @kashkoolfn
📍سخنی زیبا از علامه طباطبایی رضوان الله علیه @kashkoolfn
📚کتاب شرح عوامل ملا محسن 📍اثر دوست گرامی استاد سیاوش زرینی 💠به زودی فایل آن در کانال قرار داده خواهد شد @kashkoolfn
🔺در بین شهدا بودم از خدا خواستم همیشه بین شهدا بمونم🔺 🔸با خودم فکر میکردم که چه طور میتونم همیشه بین شهدا باشم ؟ ✅به نتیجه رسیدم که خدا برای رسیدن به خواستم راه هایی قرار داده و برای رسیدن به اینکه بین شهدا باشم باید جسمم و قلبم و ذهنم بین شهدا باشه 📍۱. زیارت قبور پاک شهدا 📍۲. زیارت با خانواده شهدا 📍۳. آشنا شدن با سیره علمی و عملی شهدا 📍۴. آشنایی با آرمان های شهدا از طریق وصیت نامه ها و کتب و آشنایان 📍۵. استعانت خواستن از شهدا 📍۶. قدم های عملی برای اینکه دیگران هم بین شهدا قرار بگیرند. 📍۷. زنده نگه داشتن سيره علمی و عملی و آرمان های شهدا 🔸در لا به لای این مطالب و تفکر و قدم زدن بین قبور مقدس شهدا متوجه صحبت سردار شهید سلیمانی شدم که فرمودند: هر کسی شهید میشه از اول شهید هست یعنی از اول شهدایی زندگی می‌کند. 🔹در بین شهدا بودن توفیق در بین شهدا شدن را به ما میدهد. ☘️سلام و درود خدا بر ارواح طیبه شهدای عزیز خصوصا شهید اصلانی و دارایی عزیز☘️ @kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خلاصه: از زیبایی لغت عربی ان است که لفظ عربی گاهی بیش از یک معنا را دارد. مثلا حکیم گاهی از حکمة است فهو کتاب ینطق بالحکمه اگر حکیم صفت مشبهه از اسم مفعول محکم باشد مثل قتیل به معنای مقتول. قرانی که احکمت ایاته، یعنی نه تناقض دارد نه نقص دارد نه باطل در ان راه دارد. اگر حکیم صیغه مبالغه باشد از حکم. کتابی است که حاکم بر کل کتب سماویه است و کتابی است که حکمش فوق کل حکم ها است. پس القران الحکیم:یعنی القرآن ذی الحکمه، الحاکم، المحکم الایات. ایا چنین زیبایی و این عظمتی در غیر لغت عربی میابید..! @alnokat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در رابطه با متعلَق بسم الله الرحمن الرحیم نیاز به ترجمه نداره. زبان مکالمه کتابی هست. مکالمه فصیح. @alnokat
🧕ایشان حاج خانوم (رضا)جِندیه هستند. 👩‍🎓از معلم های خوب مصری ،که کویت تدریس دارند‌. 💠دارای چندین هزار نفر(بالای 536 هزار)دنبال کننده در فیسبوک و توییتر و... 💠که بعض نکات ادبی را با تطبیق بر قران کریم بیان میکنند. ♨️نکاتی که ایشان میفرمایند، دقیقترش را اساتید سنتی ادبیات ماهم سر درس میفرموندند اما... 💠غرض از بارگذاری این چندتا ویدئو این هست که پی ببریم همین نکاتی که لا بلای کتب قدیمی ما هست الان در بروز ترین دانشگاهای زبان عربی دنیا و از جانب اساتید معروف عرب در حال تدریس می باشد. 💠باقی ویدئو ها ان شاء الله بزودی بارگذاری می شوند. @alnokat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️فرعی بر حذف نون کان در فعل مضارع. 💠هیچ چیزی در قران حکیم اضافه و حذف نمی شود مگر برای غرضی. 💠لم اکُ بغیا 💠و ان تکُ حسنة یضاعفها 💠حذف نون کان دال بر این است که حدوث اقل درجات شی نفی یا اثبات می شود. 💠مریم س ظلم را از خود نفی نمی کند بلکه حدوث اقل درجات ظلم را از خود نفی میکند. یا 💠مقدار خیلی کم حسنه هم خدای متعال زیاد میکند نه حسنه معتنی به‌. ❇️تجارت با خدای متعال پرسود است. @alnokat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی میگم شیخ بهایی بزرگترین مهندس تاریخ بشریت بوده و تا کنون هست و همتا نداره، یعنی این…..! پی نوشت: اقتصاددانانی که به دنبال اقتصاد پایدار هستند آیا گوش شنوایی برای این تکنولوژی دارند؟ در دنیا چه میزان انرژی صرف تکنولوژی صوت می شود؟ این دانش از یک پارادایم دانشی دیگر ریشه می گیرد. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
کشکول علمی
وقتی میگم شیخ بهایی بزرگترین مهندس تاریخ بشریت بوده و تا کنون هست و همتا نداره، یعنی این…..! پی نوش
🔺علومِ حکمت محور🔺 ❇️ طبق بررسی هایی که حقیر داشتم در تمدن اسلامی که داشتیم، علوم، حکمت محور بودند یعنی بوعلی از الهیات شروع میکند و بعد ریاضیات و طبیعیات را بیان میکند و شاید سر مطلب همین است که باید تمام علوم تحت تاثیر یک علم اعلی باشند تا نتایج دقیق حاصل بشود‌. 📍تشبیه علومِ حکمت محور به تسبیح 🔸توضیح: اگر نخ تسبیح را علم فلسفه بگیریم، علوم می‌شوند دانه های تسبیح 💠متأسفانه در عصر حاضر این روند متروک شده است که البته برای تمدن سازی حتما به این روش نیازمندیم‌. @kashkoolfn
؛ ✅ شهداء الفضیله نام کتابی است که علامه امینی صاحب کتاب الغدیر درباره عالمانی که از قرن ۴ تا قرن ۱۴ به درجه رفیع شهادت رسیدند، تالیف کرده است. ✅ کتاب شهیدان راه فضیلت مورد تشویق و تحسین مراجع معظم تقلید و علماء قرار گرفت. ✅ علماء و طلاب همیشه تاریخ و به ویژه در دوران انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی، از پیشگامان جهاد و شهادت بوده و هستند. ✅ در زمان حاضر که عزیزانی همچون شهید مصطفی قاسمی، شهید اصلانی و شهید دارابی هر سه با زبان روزه و مظلومانه، به دیدار مولای خود می شتابند، لازم است دفتر دوم کتاب شهداء الفضیله به رشته تحریر درآید، باشد که افتخار زرین دیگر در دنیا و برزخ و آخرت نصیب حوزه علمیه گردد. 🔹طوبی لهم و حسن مآب. @alafzal1400