❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠سینای دانش
🔰آخوند خراسانی[4]:
آخوند خراسانی که به هروی، غروی، طوسی و نجفی نیز شناخته میشود، در ۱۱ سالگی وارد حوزه علمیه مشهد شد و در مدرسه علمیه سلیمانیه، در کنار بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام و با پشتیبانی پدر بزرگوارش، تحصیل علوم حوزوی و معارف شیعی را آغاز کرد.
وی در مدّت یازده سال، درسهای مقدماتی و متوسطه علوم اسلامی، اعم از ادبیات عرب، منطق و مقداری از اصول و فقه را در زادگاه خویش به پایان رسانید.
با پایان دوره سطح، آخوند که از سویی احساس میکرد حوزه علمیه خراسان دیگر پاسخ گوی نیازهای علمی او نیست و از سوی دیگر، سخت مشتاق عتبات عالیات و حوزه پررونق نجف اشرف بود، به سوی آن دیار به راه افتاد. البته در این مسیر، چند ماهی در سبزوار و تهران از محضر ملا هادی سبزواری، میرزا ابوالحسن جلوه و مولی حسین خویی، فلسفه و حکمت آموخت. او در سال ۱۲۷۹ ه. ق وارد حوزه علمیه نجف اشرف (که در آن زمان شیخ اعظم مرتضی انصاری، هدایت آن را بر عهده داشت) گردید و به تکمیل تحصیلات خود در آن سامان پرداخت تا اینکه بر کرسی تعلیم و مرجعیت عامه شیعه تکیه زد.[۱]
براساس آیات و روایات، میتوان هجرت را به چند گونه تقسیم کرد که یکی از آنها هجرت مکانی است. هجرت مکانی به خودی خود ارزشی ندارد؛ مگر آنکه هدفی الهی داشته باشد. در تاریخ نمونههای فراوانی برای آن وجود دارد. از دلایل هجرت مکانی، تحصیل علم است که اولیای دین به آن سفارش کرده اند. هجرت از رمزهای پیشرفت است و در هر کجا که امکان خوشه چینی از خرمنهای علم و معرفت وجود دارد، تشنگان دانش باید به سوی آن رهسپار شوند. شوق تحصیل در حوزه علمیه نجف اشرف، هزاران طلبه علاقه مند را از شرق و غرب جهان روانه آن دیار میکرد که همواره با سختیهای غربت و دوری از وطن و خانواده همراه بود.
آخوند خراسانی از این قاعده مستثنا نبود. وی نیز برای علم آموزی در جوار مرقد باب علم نبی و در مهم ترین مرکز علوم اسلامی آن عصر؛ یعنی نجف اشرف با هماهنگی و صلاحدید پدر و مادر و همسرش، در ۲۳ سالگی (رجب سال ۱۲۷۷ ه. ق)، مشهد الرضا علیه السلام را به تنهایی به سوی نجف اشرف ترک کرد تا از محضر استادان نامدار آن سامان بهره مند شود. کاروانی که آخوند همراه آن بود، برای استراحت در مسیر راه در سبزوار توقف کرد. در آن روزگار، شهرت علمی حاج ملا هادی سبزواری، صاحب منظومه سراسر ایران را گرفته بود. آخوند فرصت را غنیمت شمرد و در فاصله توقف کاروان، در مجلس درس حاج ملا هادی سبزواری شرکت جست. در مجلس درس ملا هادی سبزواری، شاگردان فاضلی بودند که پس از گذراندن مقدمات، منطق و حکمت در آن حوزه علمی حضور به هم رسانده بودند. آخوند شیفته بحث و استدلال ملاهادی شد. از این رو، از کاروان جدا گشت و تا ذیحجه همان سال به مدت چند ماه در یکی از مدرسههای سبزوار اقامت گزید و از
درس آن فیلسوف برجسته بهرهها گرفت.[۲]
حضور آخوند در آن جمع که جوانی ناآشنا مینمود، تعجب و اعتراض حاضران را برانگیخت. ازاین رو، حکیم حاج ملا هادی سبزواری در پاسخ به این اعتراض فرمود:
کسی که به چشم تحقیر در او مینگرید، نبوغی چشم گیر و آینده ای بس درخشان دارد. او به پایگاهی از علم خواهد رسید که هزاران نفر از انوار دانش او بهره خواهند یافت و به جایگاهی تکیه خواهد زد که به فرمان او، پادشاهی از سلطنت خلع خواهد شد.
پس از چند ماه آخوند به مشهد بازگشت و پس از مدّتی دوباره راهی نجف اشرف گردید. در میان راه به تهران رسید. او به دلیل تمام شدن توشه و زاد سفر به ناچار در تهران به مدت سیزده ماه و بیست روز در یکی از حجرههای مدرسه صدر ساکن شد. در این مدت به همراه هم حجره ای اش، شیخ عبدالرسول مازندرانی در درس حکیم متأله میرزا ابوالحسن جلوه و مولی حسین خویی شرکت جست. در این مدت، حوزه علمیه نجف و شوق تحصیل در آن، از ذهن او بیرون نمی رفت و مقصد اصلی اش را فراموش نمی کرد، ولی توشه کافی برای رفتن به نجف اشرف نداشت تا اینکه خداوند زمینههای این سفر را فراهم ساخت. آخوند پس از دو سال و چند ماه که از مشهد خارج شده بود، در آغازین روزهای ذیحجه سال ۱۲۷۹ ه. ق [۳] دو سال پیش از درگذشت شیخ
انصاری وارد نجف اشرف شد و به کعبه آمال علمی و معنوی خویش رسید.
•••••
[۱]:کفایة الاصول، مقدمه؛ سیره صالحان، ص ۱۱۲؛ المصلح المجاهد، ص ۲۵؛ معارف الرجال، ج ۲، ص ۳۲۳؛ نامداران راحل، ص ۱۵۵؛ آخوند خراسانی؛ آفتاب نیمه شب، ص ۳۰.
[۲]: البته اختلافی است
#سینا_ی_دانش
#آخوند_خراسانی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
استاد مبلغی.mp3
1.25M
❇️#روش_شناسی❇️
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🔴مکاسب را از دست ندهید...
بدیلی برای مکاسب نمیتوان یافت
🔶بهترین ها در روش فقهی:
1️⃣شیخ انصاری
2️⃣صاحب جواهر
🎙داستان فقیه سنی ومکاسب شیخ انصاری
#مکاسب
#شیخ_مرتضی_انصاری
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
[وصیت نامه فقیه آیت الله میرزا جواد تبریزی]:
باسمه تعالی
اللهم صل على محمد وآل محمد وعجل فرجهم واهلک اعدائهم
حال که پیکر اینجانب در قبر آرمیده و یا بر دستان شماست ، بر دستان شاگردان عزیزم که سالها برای موفقیت آنان تلاش کردم و هیچگاه تعطیلی را احساس نکردم نصیحتی دارم ، البته در طول حیاتم سعی کرده ام قبل از آنکه نصبحتی متوجه کسی کنم ، خود بدان عمل کرده باشم .
بر تمام مومنین است که با دل و جان از مسلمات مذهب حق دفاع کرده وهیچگاه اجازه ندهند بعضی افراد با القای شبهه ، عوام از مؤمنین را فریب دهند ، به ویژه در مسائل شعائر حسینیه که تشیع به واسطه آن زنده است .
حفظ شعائر اهل بیت حفظ مذهب بر حق تشیع است ، در آن کوتاهی نکنید که مسئول هستید .
به طلاب عزیز نصیحت میکنم که با جدیت و تلاش تقوای الهی را پیشه خود کنند و در امر تحصیل تلاش کنند و همواره رضای خدا را مد نظر داشته باشند .
اینجانب در طول دوران عمرم ، طلبه ای بیش نبودم و مانند یک طلبه جـوان شب و روز در امر تحصیل تلاش میکردم تا بتوانم خدمتی ناچیز داشته باشم و اثری از خود بر جای بگذارم تا طلاب عزیز از آن استفاده کنند .
عزیزانم ! سکان هدایت مردم به دست شماست ، کاری نکنید که دل امام زمان به درد آید .
او به اذن خدا ناظر بر اعمال ماست و در همین جا از پیشگاه مبارکشان می خواهم که اگر کوتاهی از طرف اینجانب سر زده ، بر من ببخشند .
عزیزانم ! به دعای خیر شما نیاز دارم ، من چه در میان شما باشم یا نباشم ، به دنیا دل نبسته ام که در ادای وظیفه خود تردید کرده باشم . هنگامی که در میان شما بودم ، خـود را یک خـادم کوچک حساب میکردم و امیدوارم این خدمت ناچیز مورد رضایت اهـل بیت واقع شده باشد که رضای آنان رضای خداست .
حال که در میان شما نیستم بـه دعـای خـیـر شـمـا عـزيزان محتاجم !! در پایان بر حفظ شعائر تأکید میکنم و ضمن طلب دعای خیر ، شما عزیزان را به خدای بزرگ می سپارم .
والسّلام عليكم جميعاً ورحمة الله وبركاته .
جـواد تبریزی
قم المقدسه
#وصیت_نامه_میرزا_جواد_تبریزی
#میرزا_جواد_تبریزی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 28.mp3
6.87M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج28
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 29(1)(1).mp3
6.39M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج29
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#اصول_کاربردی❇️
✔️ الإجماع المنقول:
- و هو الإجماع الذي لم يحصّله الفقيه و إنما ينقله له من حصّله من الفقهاء، سواء كان النقل له بواسطة أم بوسائط، و تارة يكون الإجماع المنقول منقولا بأخبار آحاد، و أخرى يكون منقولا بالنقل المتواتر.
- و هو الإجماع المنقول بأخبار لم تبلغ حد التواتر.
* ادعي الإجماع على نجاسة الخمر عند فقهائنا الشيعة الإمامية. يقول العلامة الحلي في كتابه (المختلف): «الخمر، و كل مسكر، و الفقاع، و العصير إذا غلى قبل ذهاب ثلثيه بالنار، أو من نفسه، نجس. ذهب إلى ذلك أكثر علمائنا، كالشيخ المفيد، و الشيخ أبي جعفر، و السيد المرتضى، و أبي الصلاح، و سلار، و ابن إدريس.
و قال أبو علي بن أبي عقيل: من أصاب ثوبه أو جسده خمر أو مسكر لم يكن عليه غسلهما، لأن اللّه حرمهما تعبدا، لا لأنهما نجسان. و قال أبو جعفر ابن بابويه: لا بأس بالصلاة في ثوب أصابه خمر.
لنا: أولا: الإجماع على ذلك. فإن السيد المرتضى قال: «لا خلاف بين المسلمين في نجاسة الخمر، ألّا ما يحكى عن شذاذ»،
و قال الشيخ: «الخمر نجس بلا خلاف». و قول السيد المرتضى و الشيخ حجة في ذلك، فإنه إجماع منقول بقولهما و هما صادقان، فيغلب على الظن ثبوته، و الإجماع كما يكون حجة إذا نقل متواترا فكذا إذا نقل آحادا. انتهى كلام العلّامة الحلي.
جدير ذكره: إن العلّامة الحلي لم يدّع الإجماع المحصّل الذي وقف عليه بإحراز مباشر، بل أنه اعتمد على نقل الإجماع، و هو نقل بأخبار آحاد الثقاة، و لم يصل إلى درجة النقل المستفيض.
و لذلك لا بد من الفراغ من حجية الإجماع المنقول بأخبار الآحاد، و هو عند المعظم ليس حجة.
بل إن الإجماع هو إمارة عقلائية بحساب الاحتمال، و لذلك لا بد من ملاحظة ما يتدخل في الكشف عن الحكم الواقعي إثباتا و نفيا، ليقدر مدى إمكان حصول الاطمئنان على أساس الإجماع المنقول.
#اجماع_منقول
#اصول_کاربردی
📚الدليل الفقهي
(تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول)ص17
سید محمد حسینی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
✔️آقا جمال، پدر و پسر
جمال الدين محمد خوانسارى معروف به «آقا جمال» و «جمال المحققين» فرزند آقا حسين خوانسارى معروف به «محقق خوانسارى»، «ذو الجمالين»[۱] و «استاد الكلّ في الكلّ عند الكلّ»[۲] است.
پدر و پسر هر دو از دانشمندان سرشناس شيعه هستند كه جامع معقول و منقول بودند و در گسترش علوم اسلامى زحمات زيادى متحمّل شده و تأليفات ارزندهاى به جهان اسلام عرضه كردهاند.
[۱]. چون هم پدرش و هم پسرش جمال الدين نام داشتند، آقا حسين به ذو الجمالين معروف بوده است. ر. ك:« تاريخ ادبيات در ايران» دكتر ذبيح اللَّه صفا، 5/ 315.
[۲].« شرح غرر الحكم» تحقيق محدّث ارموى، جلد يك، ص فط:« اين عبارت از القاب خاصه آقا حسين رحمه اللَّه است كه نظر به جامعيتش بر وى اطلاق كردهاند و معنى آن اين است:« استاد همه علماى عصر در همه علوم به عقيده همه معاصرانش».
#آقا_جمال
#خوانساری
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#اصول_کاربردی❇️
✔️الاحتياط الشرعي:
و هو عبارة عن حكم الشارع بلزوم إتيان ما احتمل وجوبه و ترك ما احتملت حرمته.
و يراد به حكم الشارع بلزوم الإتيان بجميع محتملات التكاليف أو اجتنابها، عند الشك بها و العجز عن تحصيل واقعها، مع إمكان الإتيان بها جميعا أو اجتنابها.
* كما في مسألة النظر إلى وجه المرأة بدون تلذذ، أو في مسألة ستر الوجه و الكفين للمرأة، فإنه و إن لم يدل دليل واضح عند بعض الفقهاء على حرمة النظر إلى وجه المرأة، و في مسألة ستر وجه المرأة و كفيها، فإنه احتاط في المسألتين، و ذلك رعاية للدين.
و قد نوقش ذلك بأن الاحتياط في مثل هذه المسائل مما لا دليل عليه مع كونه من المسائل التي يكثر الابتلاء بها، مما يؤدي إلى الحرج الشديد، مما قد يكون خلاف مقصد الشارع المقدس.
📚الدليل الفقهي
(تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول)ص19
سید محمد حسینی
#احتیاط_شرعی
#اصول_کاربردی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
[نظر شیخ حر عاملی در مورد احادیث مضمره]:
الأحاديث المضمرة :
قال الشيخ حسن في المنتفى . ونعم ما قال - : يتفق في بعض الأحاديث عدم التصريح باسم الإمام الذي يروي الحديث عنه ، بل يشار إليه ب جمع من الأصحاب أن مثله قطع ، ينافي الصحة ، وليس ذلك ـ على إطلاقه - بصحيح ، لأن القرائن في تلك المواضع تشهد بعود الضمير إلى المعصوم ، بنحو من التوجيه الذي ذكرناه في إطلاق الأسماء ، وحاصله : أن كثيراً من قدماء رواة حديثنا ، ومصنفي كتبه كانوا يروون عن الأئمة ﷺ ، مشافهة ، ويوردون ما يروونه في كتبهم جملة ـ وإن كانت الأحكام التي في الروايات مختلفة ـ فيقول في أول الكتاب : « سألت فلاناً ، ويسمى الإمام الذي يروي عنه ، ثم يكتفي في الباقي بالضمير . فيقول : « وسألته » ، أو نحو هذا الى أن تنتهى الأخبار التي رواها عنه ، ولا ريب أن رعاية البلاغة تقتضي ذلك ، فإن إعادة الاسم الظاهر ، في جميع تلك المواضع تنافيها في الغالب قطعا ، ولما أن نقلت تلك الأخبار إلى كتاب آخر ، صار لها ما صار في إطلاق الأسماء بعينه فلم يبق للضمير مرجع . لكن الممارسة تطلع على أنه لافرق في التعبير بين الظاهر ، والضمير ، انتهى . وذكر في إطلاق الأسماء المشتركة في الأسانيد نحو ذلك ، وهاتان العبارتان ـ كغيرهما .
صريحتان في أن هذه الأحاديث منقولة من تلك الأصول ، والكتب المعتمدة من غير تغيير لشيء منها حتى وضع الظاهر من أسماء الأئمة ﷺ موضع الضمير .
فما الظن بهم في غير ذلك من تغيير ، أو زيادة ، أو وضع ؟؟؟ وكيف يصدر منهم شيء من ذلك ، ثم يشهدون بصحتها وأنها حجة بينهم وبين ال ويكونون ـ مع ذلك ـ ثقاتاً عدولاً أجلاء ، لا يطعن عليهم في شيء ؟؟؟ وذلك واضح ، والله الموفق .
#احادیث_مضمره
#شیخ_حر_عاملی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
رمز موفقیت شهید اول، استاد ذاکری.mp3
2.2M
❇️#روش_شناسی❇️
🎙استاد ذاکری
✔️عناوین:
🔷رمز موفقیت شهید اول چه بوده است؟
🔶سوال از جایگاه شهیدین وپاسخ آية الله وحید خراسانی
🔹نصیحت شهید اول
🔸تعبیرِ علامه از علامه
#شهید_اول
#علامه_امینی
#علامه_حلی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#اصول_کاربردی❇️
✔️الاستحسان بالإجماع:
و هو أن يفتي المجتهدون في مسألة على خلاف الأصل في أمثالها، أو أن يسكتوا عن فعل الناس دون إنكار.
و مثلوا له بإجازة العلماء المجتهدين عقد الاستصناع، و هو أن يتعاقد شخص مع الصانع على صنع شيء نظير ثمن معيّن و القياس عدم الجواز، لأن المعقود عليه وقت العقد معدوم، و لكن أجيز العمل به لتعارف الناس عليه دون إنكار العلماء.
* و ذلك كما في العدول عن مقتضى القياس إلى حكم آخر انعقد عليه الإجماع، كما في عقد الاستصناع، و هو شراء ما سيصنع قبل صنعه، فإن هذا العقد بمقتضى القياس باطل و غير صحيح، و ذلك لأنه عقد على معدوم، و لقد نهى الشارع عن البيع المعدوم، و لكن مع ذلك رأى بعض الفقهاء أنه قد وقع الإجماع على صحة هذا العقد استحسانا.
📚الدليل الفقهي
(تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول)ص24_25
سید محمد حسینی
#الاستحسان_باالاجماع
#اجماع
#استحسان
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
☆.mp3
226.8K
❇️#شخصیت_شناسی❇️
●━━━━━━──────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🟥علامه حلی کیست؟
💠نظر قاضی بیضاوی در مورد علامه حلی
❇️در سن 30سالگی🤔
🎙استاد ذاکری
#علامه_حلی
#قاضی_بیضاوی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2