eitaa logo
کشکول
2.1هزار دنبال‌کننده
91 عکس
84 ویدیو
41 فایل
بیان نکات انگیزشی، احوالات علما، تصاویر بزرگان، احادیث اهل بیت، کلمات قرآنی و... گروه شرائع(پرسش وپاسخ علمی): https://eitaa.com/joinchat/1993736381C529fe81854 ادمین کانال: @Qweazs 🔴کپی کردن مطالب، فقط با ذکر منبع مجاز‼️
مشاهده در ایتا
دانلود
سجاده ی سجاد پر از اشک روان بود چهل سال خودش پای دلش مرثیه خوان بود کابوس حرم از جگرش زخم گرفته چهل سال به یاد عطش غم زدگان بود صلی الله علیک یا زین العابدین یا علی بن الحسین https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
کشکول
سجاده ی سجاد پر از اشک روان بود چهل سال خودش پای دلش مرثیه خوان بود کابوس حرم از جگرش زخم گرفته چهل
بالإضافة إلى الدورات الحوزة التي يجب قراءتها ، يجب أيضًا الانتباه إلى تاريخ ومعرفة أئمة آثار. لسوء الحظ ، بعض الناس ليس لديهم فهم صحيح للإمام السجّاد ولا يعتبرون وجوده واجبًا على الإمامة. وفق الله الجميع الى الصراط المستقيم
عنوان بصری.pdf
315.5K
✓ حدیث عنوان بصری نکات اخلاقی[خودسازی] امام مکتب، مولانا جعفر الصادق علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرح حدیث عنوان بصری، استاد عابدینی، ج۱.mp3
17.64M
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۱ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به ان اهتمام میورزیدند. 📜خودمان را تخطئه کنیم نه... باالاخره فهمید مالک بن انس به دردی نمیخورد. باید برایمان ملکه وعادت شود که باید، در خانه اهل بیت رفت ولا غیر. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
کشکول
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۱ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به
على الرغم من حقيقة أن العديد من الأساتذة اهتموا بتدريس هذه الرسالة. اخترت صوت البروفيسور عابديني لعرضه على القناة لأنه موجز ومليء بالنقاط. نأمل أن يستمع الرفاق
❇️❇️ ۳۵_یکی قطره باران ز ابری چکید خجل شد چو پهنای دریا بدید که جائی که دریاست، من کیستم؟ گر او هست حقّا که من نیستم چو خود را به چشم حقارت بدید صدف در کنارش چو جان پرورید سپهرش به جائی رسانید کار که شد نامور لؤلؤ شاهوار بلندی از آن یافت تا پست شد دَرِ نیستی کوفت تا هست شد [کلمات طریقه: پنجاه درس اخلاقی - کَلِمَةٌ فیِ ذَمِّ العُجْبِ نکوهش خودبینی - صفحه ۱۰]  🌑این کتاب نوشته حاج شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان میباشد. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرح حدیث عنوان بصری، استاد عابدینی ج۲(1).mp3
15.44M
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۲ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به ان اهتمام میورزیدند. 📜ما باید احساس نیاز به امام بکنیم، اگر بخواهیم از امام هم مشاوره بگیریم این فایده ای ندارد، علم منحصرا در دست أئمه است والسلام. عدة الداعی معلم اول باید انگیزه سازی کند.(نکته فراموش شده) در طلب و درخواست علم لجوج باشید حریص باشید. برای نماز جای مخصوص داشته باشین. در طلب علم صبور باشید. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
990912-Akhlagh-04-Tamhis.ir.mp3
14.93M
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۳ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به ان اهتمام میورزیدند. 📜اذن دخول کلام أئمه را با هیچ حرفی مقایسه نکنیم فقط کنیه دست خودت میباشد (یعنی امام صادق میخواهد وی را با اسمی که دوست دارد، صدایش کند) https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۳۶_علامه در پاسخ به فردی نوشته است: اما مسأله دوم که طریقه مجتهدین و اخباریین را سؤال فرموده اند... مسلک حقیر در این باب، وسط است. افراط و تفریط در جمیع امور، مذموم است و بنده، مسلک جماعتی را که گمان‌های بد به فقهای امامیه می‌برند و ایشان را به قلت دین متهم می‌دانند، خطا می‌دانم؛ ایشان اکابر دین بوده اند. هم چنین مسلک گروهی که ایشان را پیشوا قرار می‌دهند و مخالف ایشان را در هیچ امر جایز نمی دانند و مقلّد ایشان می‌شوند، درست نمی دانم. عمل به اصول عقلیه که از کتاب و سنّت مستنبط نباشد، درست نمی دانم، ولکن اصول و قواعد کلیّه که از عمومات کتاب و سنّت معلوم می‌شود، با عدم معارضه نص در روایت صریح به خصوص این‌ها را متّبع (مورد پیروی) می‌دانم. [۲] از این سخنان برمی آید که علامه مجلسی پیرو مکتب اخباری بوده، ولی در این مسیر، به اعتدال رفتار کرده است. ---------- طرائق الحقایق، ج ۱، صص ۲۸۰ و ۲۸۴، برگرفته از: علامه مجلسی، ص ۲۰۰. اسوه محدثان ویژه نامه زندگی علامه محمدباقر مجلسی (ره) - علامه مجلسی؛ اخباری میانه رو - صفحه ۴۴] https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
990919-Akhlagh-05-Tamhis.ir(1)(1).mp3
17.91M
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۴ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به ان اهتمام میورزیدند. 📜عزم واراده علم باید رشد داشته باشد خیلی این ور و اون ور نزنید، هیج جا خبری نیست... عبودیت، حقیقت علم https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۳۷_ضعف ادبیات وشیوه برطرف کردن آن: ۱_تدریس ۲_دوره کردن کتابهای ادبی ۳_تجزیه و ترکیب متون ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. صراط اندیشه و عمل، ابوالقاسم علیدوست، ص۷۹_۸۱ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
https://eitaa.com/NesabAlsebyan/4964 . بعضی هم اینچنین گویند. [کدام صحیح است؟؟؟]
۳۸_اسلام، دین مهربانی وعطوفت: از مکاسب محرمه، بیع سلاح به دشمنان دین میباشد. اما سپر و ذره وکلاهخود مانعی ندارد. • ادیان دیگر چه میگویند؟؟؟ [اسلام وشیعه، سرِ جنگ با کسی ندارد] ✓الزبدة الفقهیة فی شرح الروضة البهیة، الجزء الرابع، ص۲۸۶_۲۸۷ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۳۹_علامه امینی درباره نگارش کتاب الغدیر می‌فرماید: آن وقت‌ها در نجف نه پنکه بود و نه وسایل سردکننده دیگر، در آن شرایط سخت من هر روز برای مطالعه به حسینیه شوشتری‌ها می‌رفتم، که تعدادی کتب ارزشمند کهن در آن یافت می‌شد زمانی‌که کتابخانه تعطیل می‌شد به کتاب‌دار می‌گفتم مطالعه من هنوز تمام نشده‌است. تو اگر می‌خواهی بروی برو ولی اجازه بده من بمانم و درب حسینیه را می‌بست و می‌رفت و مرا در کتابخانه تنها می‌گذاشت من ساعت‌های دراز روی کتاب‌ها می‌افتادم، مطالعه می‌کردم و یادداشت برمی‌داشتم. غرق شدن در مطالعه مرا به کلی از گذشت زمان غافل می‌ساخت، تنها از زمانی به خود می‌آمدم که می‌دیدم فرشی که روی آن نشسته‌ام از ریزش مداوم عرق کاملاً خیس‌شده بود و بدنم همچون بیمار تب زده از گرمای شدید فضای بسته کتابخانه یکپارچه آتش می‌کند! جالب است بدانید مزاج علامه امینی در فضای سرد تبریز پرورش‌یافته بود و به‌هیچ‌وجه با هوای به‌شدت گرم نجف در آن روزگار سازگار نبود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دانشنامه امام علی جلد دوازدهم صراط اندیشه و عمل صفحه سی و هشت https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
990926-Akhlagh-06-Tamhis.ir(1).mp3
19.63M
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۵ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به ان اهتمام میورزیدند. 📜مراتب علم، مراتب جنت است. استغفار برای طالب علم. علت رسالت، عبودیت است. با خاموشی... https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۴٠_... شاید با نشان‌دادن( قلب‌های بزرگ)، مردم ما نیز صاحب (قلب‌های بزرگ) شوند.«۱» همین نویسنده در جای دیگری می‌گوید: {باید جوانان ما به‌ویژه طلاب جوان که مرزبانان حماسه اسلامند، به این بزرگ‌مردان اقتدا کنند. احوال آنان را بخوانند و سرمشق خویش قرار دهند و خود را همانگونه تربیت کنند. ایمان، اخلاص، و پشتکار، زهد، و تقوا، گذشت، دقت، حوصله، و غنای شخصیت آنان را نمونه گیرند و با جدیت و کوشش اینهمه را در خویشتن پدید آورند.«۲» ـــــــــــــــــــــــــــ «۱»شیخ آقا بزرگ، دویست و یک، دویست و دو. «۲» میر حامد حسین، صد و پنجاه و هشت. سیمای فرزانگان، بیست وچهار https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۴۱_... از مجلس عالی درس او بیش از ۴۰۰ مجتهد آگاه که شرح حال آنان در علم رجال آمده است فارغ التحصیل گردیده اند و چنین موفقیتی تا کنون بر احدی نصیب نگردیده است . ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. علماء و تالیفات انها - محقق حلی - صفحه ۷۷. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۴۲_تاریخ، مجموعه ای از تجربه ها، کام‌ها و ناکامی هاست. از این رو، آیه «فَاْقْصُصِ القصصَ لعلَّهُم یتفکّروُنَ» پیام آور این روش تربیتی است؛ همان روشی که حضرت امیر علیه السلام در نا مه سی و یکم نهج البلاغه، به فرزندش توصیه می‌کند و می‌فرماید: در کارهای گذشتگان نگریستم و در اخبارشان اندیشیدم و در آثار آنان سیر کردم، انگار که یکی از آنان شده ام. «و اِنّ لَکُم فی القرونَ السابغةِ لعبرَةٌ؛ یقین، برای شما در سرگذشت‌های پیشینیان درس‌های مهی است». امیر مؤمنان علی علیه السلام در قسمتی از وصیت خود به امام حسن علیه السلام می‌فرماید: با آنچه در گذشته دیده یا شنیده ای برای آنچه هنوز نیامده است، استدلال کن؛ زیرا که تحوّلات و امور زندگی همانند یکدیگرند. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ.ـ. ـ. نهج البلاغه، نامه ۳۱، ص ۵۳۷، ترجمه محمد دشتی جوانان و داستان هایی از بحارالانوار - دیباچه - صفحه ۳ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
991003-Akhlagh-07-Tamhis.ir(1).mp3
24.42M
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۶ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به ان اهتمام میورزیدند. 📜باب فضل العلم اصول کافی را حتما بخوانید. العلم مقرون الی العمل... چه کنیم که شیطان را از خودمان دور کنیم؟ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
وصیتنامه علامه حلی.pdf
84.9K
❇️❇️ وصیتنامه علامه حلی به فرزندش، فخر المحققین(رحمهما الله) https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
۴۳_در خبر است از حضرت سيد المرسلين صلّى اللّه عليه و آله كه ساعتى كه عالمى تكيه كند بر فراش خود كه مطالعه نمايد در علوم بهتر است از عبادت كردن عابدى كه هفتاد سال عبادت كرده باشد. لوامع صاحبقرانی - فائدۀ أولى - جلد ۱، صفحه ۱۶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
991017-Akhlagh-08-Tamhis.ir(1)(1).mp3
16.62M
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۷ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به ان اهتمام میورزیدند. 📜علم آدم را حفظ نمیکند، باید به فهم رسید دعای مطالعه... هاشمیون شریف اند https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۴۴_رفتار آخوند خراسانی (صاحب کفایه) در حوزه نقد و انتقاد علمی: ملامحمدکاظم خراسانی، فقیهی حکیم بود. وی بسیار خودساخته، خردورز و بردبار بود. از شاگردان برجسته میرزای شیرازی به شمار می آمد. شیخ محمدحرزالدین می نویسد: "میرزا ازمیان انبوه تلامذه برای مرحوم آخوند و محمدتقی شیرازی و خاقانی اهمیت بالاتری در نظر داشت".۱ میرزا، به شاگردان خود آموخته بود: اندیشه، با نقد و گفت وگو، تازه و شاداب می ماند و می تواند به حیات خود ادامه دهد. راهِ نشر اندیشه های ناب و به حاشیه راندن و از میدان به در کردن اندیشه های ناباب طرد و تفسیق دارندگان آن اندیشه ها نیست، بلکه باید با خرد ورزی و نقادی فضای روشنی را پدید آورد که افراد در فضای روشن، رشد می کنند و از اندیشه های ناباب دوری می گزینند. در پرتو ارزیابی و بررسی عالمانه نظریه ها، نظریه درست خود را می نمایاند. از این روی، روش تدریس آخوند، روشن گرانه و حقیقت جویانه بود و از هرگونه نفی و طرد به دور بود. انصاف و سعه صدر وی به حدی بود که موافق و مخالف را در یک ترازو می گذاشت. در نقل آرای دیگران، امانت دار بود. آرای دیگران را با همه جوانب و دلائل بیان می کرد، سپس به بررسی، نقد و رد و یا قبول آنها می پرداخت. آخوند خراسانی از ارکان درس میرزا در نجف بود. وی، نکته های تازه ای را در درس میرزا مطرح می کرد و سخنانش استاد را به تأمل، تکاپو و اندیشه وا می داشت.۲ بسیاری اشکالها و پرسش و پاسخهای علمی میان میرزا و آخوند، گاه چنان به درازا می کشیده که شِکوَه دیگران را بر می انگیخته است.۳ شیخ عبدالکریم حائری درباره این گفت و گو، گفته است: "آخوند سالی یک مرتبه به سامرا می آمد و در درس مرحوم میرزا شرکت می کرد. آخوند که اشکال می کرد، خیلی با مقدمات مطلب را بیان می داشت. ما می گفتیم دیگر مطلب میرزا بعد از این مقدمات قیمتی ندارد و باطل شد. بعد مرحوم میرزا که مشغول جواب می شد، دیگر حرف مرحوم آخوند، کانَّ اصلاً حرفی نبود. "۴ شیوه تدریس آخوند، همانندیهای بسیاری با استادش میرزا داشت. او خود درس را آغاز می کرد و تحقیق درباره موضوع مورد بحث را به پایان می برد، پس از آن به شاگردان میدان می داد گفته های وی را نقد کنند، سخن تازه خود را بدون دغدغه بر زبان آورند. سپس، با خونسردی بدانان پاسخ می داد. پیش از آخوند، طلاب کم تر در مجلس درس سخن می گفتند و مطلبی را بر زبان جاری می کردند. در درسها آن چه مجال طرح می یافت، منحصر بود به کتابهای گذشتگان، ولی آخوند، به آنها بسنده نمی کرد، در درس مطالب و تحقیقات نو مطرح می کرد. و این فکر شاگردان را باز می کرد و به جولان وا می داشت. و راه تفکر و اندیشه وری را باز می کرد و به افراد میدان می داد تا بیندیشند و سره از ناسره را جدا سازند و در نتیجه، جامعه علمی از رکود و سکون و جمود در می آمد و اندیشه ها به رشد و پویایی و حرکت در می آمدند و راه تولید علم و اندیشه گشوده می شد. اگر کسی به آخوند می گفت آقا این سخن شما غیرمشهور، است در پاسخ می گفت: "هر مشهوری اولش غیرمشهور بوده، اولش نادر بوده. شاید این حرف ما هم یک وقتی مشهور بشود، حالا تو بگو غیرمشهور، ولی احتمال وجیهی این حرف دارد یا نه؟ اگر دارد ما این را می گذاریم جزو احتمالات وجیهه. "۵ ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ۱_اسناد سیاسی دوران قاجاریه، ابراهیم صفایی، انتشارات بابک. ۲_اسناد مشروطیت، خاطرات و اسناد مستشارالدوله صادق، کوشش ایرج افشار، انتشارات فردوسی 1362. ش. ۳_ اوراق تازه یاب مشروطیت و نقش تقی زاده، به کوشش ایرج افشار، انتشارات جاویدان. تهران 1359. ش. ۴_ برگی ازتاریخ معاصر، (حیاه الاسلام فی احوال الملک العلام) آقا نجفی قوچانی، تصحیح ر. شاکری، نشر هفت، 1378. ش. ۵_ تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، مهدی ملک زاده، انتشارات علمی، 1363. ش. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
۴۵_والمعروف أن أحد اللامعین من تلامذته [۱] التقی به فی درس الشیخ صاحب الجواهر قبل أن یتعرف علیه وقبل أن یعرف الشیخ بین الناس [۲] وسأله سؤال امتهان واختبار عن سر تقدیم دلیل علی آخر جاء ذکرهما فی الدرس المذکور، فقال له: إنه حاکم علیه. قال: وما الحکومة؟ فقال له: یحتاج إلی أن تحضر درسی ستة أشهر علی الأقل لتفهم معنی الحکومة. ---------- معروف است كه يكى از شاگردانش (1) در درس شيخ صاحب جواهر پيش از آنكه شيخ را بشناسد و پيش از آنكه شيخ را در ميان مردم بشناسد (2) او را ملاقات كرد و از او سؤالى بي احترامى و امتحان كرد. درباره راز اقامه دلیل برای دیگری که در درس مذکور ذکر شد، به او گفت: این دلیل حاکم است. گفت: حکومت چیست؟ به او گفت: تو باید حداقل شش ماه در درس من شرکت کنی تا معنای حکومت را بفهمی. ________ [۱]: قیل: هو میرزا حبیب الله الرشتی. [۲]: العبارة فی ط الأولی هکذا: والمعروف: أن أحد عظماء تلامذته قبل أن یتعرف علیه وقبل أن یعرف الشیخ بین الناس التقی به فی درس الشیخ صاحب الجواهر. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. اصول الفقه - ۵ - الحکومة و الورود - مجلد ۲، صفحه ۲۲۲ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2